فهرست مطالب

مجله علوم و صنایع غذایی ایران
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 28، بهار 1390)

  • ویژه نامه
  • تاریخ انتشار: 1390/03/02
  • تعداد عناوین: 13
|
  • امیر حیدری، ایران عالمزاده، نعیمه اقبالی فام، سحر فلاحت پیشه صفحات 1-8
    بسته بندی اتمسفر اصلاح شده یکی از روش های پیشنهادی برای افزایش عمر قفسه ای و کیفیت میوه ها و سبزیجات می باشد. به منظور طراحی یک بسته بندی مناسب، اطلاع از میزان دقیق سرعت تنفس ضروری می باشد. در این تحقیق اهمیت انتخاب نوع دقیق معادلات ریاضی در تعیین سرعت تنفس مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه سرعت تنفس هویج پوست کنده و آماده مصرف در سیستم تنفس سنج بسته در دو دمای آزمایشگاه (°C1 ±21 (و دمای یخچال (°C1 ±7 (اندازه گیری شد. به علاوه، اثر ورقه سازی بر سرعت تنفس در دماهای ذکر شده مطالعه گردید و نتیجه گرفته شد که افزایش دما و ورقه سازی سرعت تنفس را افزایش می دهند. نتایج این پژوهش زمینه ساز طراحی مناسب بسته بندی اتمسفر اصلاح شده می باشد.
    کلیدواژگان: سرعت تنفس، هویج، ورقه سازی، دما، سیستم بسته
  • ایرج الله دادی، حسین اورکی، فتانه پرهیزکار خاجانی صفحات 9-18
    به منظور ارزیابی پروفیل اسیدهای چرب و برخی خصوصیات شیمیایی دورگ های آفتابگردان تحت تاثیر تش کمبود آب، آزمایشی روی چهار دورگ آفتابگردان در سه رژیم آبیاری (آبیاری پس از 50، 100 و 150 میلیمتر تبخیر تجمعی از تشت تبخیر)، بصورت کرت های خرد شده در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در پردیس ابوریحان دانشگاه تهران اجرا گردید. نتایج این آزمایش نشان داد، افزایش تنش کمبود آب باعث کاهش میزان روغن دانه و افزایش پروتئین دانه می شود، به طوری که بیشترین میزان روغن و پروتئین دانه به ترتیب در شرایط آبیاری مطلوب و تنش متوسط کمبود آب به دست آمد. همچنین به ترتیب دورگ های آذرگل و هایسان 25 بیشترین میزان روغن و پروتئین دانه را به خود اختصاص دادند. بررسی پروفیل اسیدهای چرب دانه در دورگ های آفتابگردان نشان داد بیشترین میزان اسیدهای چرب پالمتیک اسید (16/6) و استئاریک اسید (16/4) در شرایط کمبود شدید آب، اولئیک اسید (25/40) و لینولئیک اسید (00/51) در شرایط کمبود آب متوسط بدست آمد. مقایسه بین دورگ های آفتابگردان نشان داد حداکثر مقدار اسیدهای چرب پالمتیک اسید، استئاریک اسید، اولئیک اسید و لینولئیک اسید بترتیب برای دورگ های آلستار (00/7)، هایسان 33 (20/4)، هایسان 33 (77/42) و آلستار (66/52) بدست آمد. همچنین در شرایط آبیاری مناسب، کمبود متوسط آب و شرایط کم آبی شدید دورگ هایسان 33 موفق شد حداکثر میزان اولئیک اسید را به خود اختصاص دهد. به طور کلی بر اساس بررسی های انجام شده در شرایط آبیاری مناسب و کمبود آب متوسط دورگ آلستار و در شرایط تنش کمبود آب شدید دورگ هایسان 25 حائز بالاترین میزان لینولئیک اسید بودند.
    کلیدواژگان: دانه آفتابگردان، پروفیل اسید های چرب، خصوصیات شیمیایی، تنش کمبود آب
  • عباس اخوان سپهی، نسیم رمضانی، آنیتا خنافری صفحات 19-27
    کوپلیمر پلی بتا هیدروکسی آلکانات (PHAs) یکی از مهم ترین پلاستیک های زیست-تجزیه پذیر بوده که شناخته شده ترین مشتق آن پلی بتا هیدروکسی بو تیرات (PHB) می باشد. در این تحقیق به منظور دستیابی به این نوع از پلیمرها، ابتدا باکتری Azotobacter از خاک جدا و تخلیص گردید. با تغییر شرایط محیط کشت از جمله تغییر منابع کربن شامل چربی های اشباع و غیر اشباع (اسید پالمتیک، روغن زیتون، روغن کرچک، روغن کنجد، روغن جوانه ی گندم، روغن بادام، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل، روغن مار، روغن سیاهدانه، روغن مورد، روغن گردو، پارافین، اسید استئاریک، اسید اولئیک، گلیسیرین، روغن بابونه)، ازت، دما، درجه سانتیگراد و هوادهی شرایط رشد، جهت تولید بهینه بیوپلیمر مورد بررسی قرار گرفت. بررسی میزان تولید PHB با استفاده از روش های کمی و کیفی از جمله سنجش جذب نوری و روش گاز کروماتوگرافی (GC) انجام شد. در بین 10 جدایه ازتوباکتر جدایه Az7توانایی تولید 793/80 %PHB را داشت. بیشترین میزان تولید این بیوپلیمر48/84 % در شرایط 2% روغن بادام به عنوان منبع کربن،1% عصاره مخمر بعنوان منبع ازت، هوادهی rpm200و دمای°C 33 مشاهده گردید. به نظر می رسد جدایه 7AZ با توانایی تولید%90-80 بیوپلیمر در شرایط مختلف رشد، نسبت به سویه های مشابه خارجی کاندید بومی مناسبی جهت تولید PHB باشد.
    کلیدواژگان: Azotobacter، بیوپلیمر، چربیهای اشباع و غیر اشباع، پلاستیک های زیست تجزیه پذیر، PHB
  • زهره ربیعی صفحات 29-35
    مقایسه بین سیب زمینی های تراریخته و غیر تراریخته یکی از مشکلات عمده سازمان های بازرگانی و تحقیقاتی می باشد. استفاده از روش های جدید آنالیتیکی مبتنی بر ارزیابی ژنوم جهت تفکیک و شناسائی بین آنها از اهداف اصلی این تحقیق می باشد. نمونه های سیب زمینی از چهار استان ایران جمع آوری شده و از نظر تراریخته بودن مورد بررسی قرار گرفتند.
    پس از استخراج DNA به روش CTAB، آغازگرهای معرفی شده جهت تعقیب توالی های تراریخته با استفاده از دو تکنیک PCR و Real time-PCR و تعقیب ژن هدف 35S promotor و coat protein gene و ژن اندوژن Sucrose synthase gene یا B-fructosidase مورد استفاده قرار گرفتند. با توجه به عدم ردیابی نمونه های GM مثبت، آنالیزها جهت تعقیب مستقیم ویروس PVYO و PVYN در نمونه ها ادامه یافت که نتایج آلودگی نمونه ها به این دو ویروس را نشان داد.
    کلیدواژگان: سیب زمینی، محصولات تراریخته، ویروس PVY
  • علی خنجری ، افشین آخوندزاده بستی *، نوردهر رکنی ، مهدی سلطانی صفحات 37-45
    نگهدارنده های شیمیایی معمولا جهت کاهش یا حذف میکروارگانیسم های بیماری زا یا عامل فساد در مواد غذایی به کار می روند، استفاده بیش از حد آنها منجر به ایجاد باقی مانده های سمی و تاثیرات مضر در مصرف کنندگان می شود. بنابراین تحقیقات بسیاری جهت جایگزینی نگهدارنده های شیمیایی با انواع طبیعی آنها، بخصوص اسانس های گیاهی در حال انجام است. در این مطالعه لگاریتم درصد احتمال رشد ویبریو پاراهمولیتیکوسATCC 43996 در محیط آبگوشت قلب و مغز متاثر از غلظت های مختلف اسانس آویشن شیرازی (صفر،0025/0، 005/0، 015/0، 03/0 و 045/0درصد) در طی 43 روز نگهداری در دمای 35 درجه سانتیگراد مورد مطالعه قرار گرفت. لگاریتم درصد احتمال رشد ویبریوپاراهمولیتیکوس بطور بسیار معنی داری (001/0< p) تحت تاثیر غلظت های مختلف اسانس آویشن شیرازی قرار گرفت. بطوریکه در غلظت های %03/0 و % 045/0 اسانس مذکور در هیچ یک از لوله ها رشدی مشاهده نشد و حداکثر لگاریتم درصد احتمال رشد برای آنها 241/4- بدست آمد. همچنین حداکثر لگاریتم درصد احتمال رشد در غلظت %015/0 در روز 15 و برابر با 761/1 بدست آمد درحالیکه در مورد غلظت های 005/0، 0025/0 و 0 اسانس آویشن شیرازی برابر با 902/3 به ترتیب در روزهای 19، 4 و صفر بدست آمد. بر اساس نتایج فوق لگاریتم درصد احتمال رشد با افزایش غلظت اسانس آویشن شیرازی کاهش یافت.
    کلیدواژگان: ویبریو پارا همولیتیکوس، اسانس آویشن شیرازی، لگاریتم درصد احتمال رشد
  • مسعود رضایی ، سمانه پزشک ، هدایت حسینی *، سهیل اسکندری صفحات 47-56
    عصاره های گیاهی، یک منبع آنتی اکسیدانی طبیعی می باشند. نیاز به آنتی اکسیدان های طبیعی در صنایع غذایی و دارویی باعث تحقیقات علمی گسترده ای در دهه های اخیر شده است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آنتی اکسیدانی عصاره های موسیر و زردچوبه و اثر ترکیبی آنها در به تاخیر انداختن فساد ماهی قزل آلای رنگین کمان بسته بندی شده در خلاء نگهداری شده در یخچال (°C1±4)، بود.
    ماهی های تهیه شده به چهار بخش تقسیم شدند، یک بخش از نمونه ها به عنوان نمونه ی شاهد در خلاء بسته بندی گردید و بخش های دیگر در عصاره موسیر، عصاره زردچوبه و ترکیب آنها غوطه ور و سپس در خلاء بسته بندی گردید و در یخچال (°C4) نگهداری شد. ارزیابی شیمیایی مشتمل بر اندازه گیری پرکساید (PV)، تیوباربیتوریک اسید (TBA)، اسیدهای چرب آزاد (FFA) و پروفیل اسید چرب در یک دوره 20 روزه انجام پذیرفت.
    بر اساس نتایج حاصل، عصاره های موسیر و زردچوبه و ترکیب آنها به طور معنی داری (05/0>p) اکسیداسیون لیپید را در ماهیان تیمار شده به تعویق انداخت.
    نتایج حاصل نشان دهنده تاثیر آنتی اکسیدانی عصاره موسیر و عصاره زردچوبه و ترکیب آن ها بر قزل آلای رنگین کمان و افزایش عمر ماندگاری نمونه های تیمار شده با عصاره ها بود.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، عصاره موسیر، عصاره زردچوبه، بسته بندی در خلاء
  • مریم رشیدیان، علیرضا بصیری، مریم میزانی، مریم ابراهیمی ابیانه صفحات 57-65
    خشک کردن یکی از مهمترین روش های نگهداری می باشد. در حین خشک کردن اثرات نامطلوبی مانند قهوه ای شدن در کیفیت و شکل ظاهری کشمش تغییر ایجاد می کند. این تحقیق با هدف دستیابی به محصول کشمش با کیفیت بالا از نظر شاخص رنگ انجام شد. در این تحقیق اثر تیمارهای مختلف (محلول های تیزآبی، سدیم متابی سولفیت 8%، سدیم متابی سولفیت 8% به همراه پتاسیم کربنات 5%، اتیل اولئات 2% به همراه پتاسیم کربنات 5%، اتیل اولئات 2% به همراه سدیم متابی سولفیت 8%و اتیل اولئات 2% به همراه سدیم متابی سولفیت 8% و پتاسیم کربنات 5%) و روش های خشک کردن(آفتاب، سایه و در دستگاه خشک کن در دماهای به ترتیب 50، 60، 70 و 80 درجه سانتی گراد با سرعت جابه جایی هوا 5/1 متر بر ثانیه) بر روی شاخص های کیفی رنگ بررسی شد. چون در بعضی از این ترکیبات گوگرد وجود دارد، میزان باقیمانده گوگرد دی اکسید نیز در محصول کشمش اندازه گیری شد. کلیه بررسی های انجام شده در این تحقیق با استفاده از روش آزمون چند دامنه ای دانکن انجام شد. نتایج نشان دادند که شرایط بهینه خشک کردن توسط) اتیل اولئات2% به همراه سدیم متابی سولفیت 8% و پتاسیم کربنات 5% (و سدیم متابی سولفیت 8% در دو دمای 50 و 60 درجه سانتی گراد حاصل شده به طوریکه محصول به دست آمده از کیفیت رنگ بالایی برخوردار است. همچنین میزان باقیمانده گوگرد دی اکسید نیز در محدوده مجاز است.
    کلیدواژگان: خشک کردن، تیمار، رنگ، باقیمانده گوگرد دی اکسید
  • احسان زایرزاده، محمد کاظم کوهی*، آزاده فردی پور، حمید راشدی صفحات 67-71
    انروفلوکسازین آنتی بیوتیک بسیار مهمی است که سالانه در صنعت طیور کشور ایران مصرف بسیار زیادی دارد و باقیمانده این دارو در تخم مرغ های تولیدی می تواند باعث مشکلات عدیده ای شود. در این مطالعه تعداد 40 مرغ تخمگذار ن‍‍ژاد لگهورن مورد بررسی قرار گرفت. مرغها به طور تصادفی به 4 گروه ده تایی تقسیم شدند. درگروه اول، دوم و سوم به ترتیب به میزان mg/kg 2، mg/kg 5 و mg/kg 10 داروی انروفلوکسازین به روش داخل عضلانی به هر مرغ تزریق شد. گروه چهارم هم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. همه پرندگان به مدت 7 روز تحت آزمایش قرار گرفتند. در روزهای 1 تا 7 آزمایش و 3، 6 و 9 روز پس از آخرین تزریق، تخم مرغهای تولید شده گروه های چهار گانه جمع آوری شد و مورد آزمایش قرار گرفت. نمونه ها توسط دستگاه کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (HPLC) مورد آنالیز قرار گرفتند. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که در اثر افزایش دوز تزریقی انروفلوکسازین، میزان باقیمانده این دارو در تخم مرغ ها افزایش یافت. علاوه بر این میزان باقیمانده دارویی در پایان تزریقات (روز هفتم) در هر سه گروه به بیشترین غلظت رسید. همچنین میزان باقیمانده دارویی در تخم مرغ ها در روز نهم پس از اتمام تزریقات در هر سه گروه به صفر رسید. ولی در روز سوم و ششم در گروه سوم و در روز سوم در گروه دوم باقیمانده داروی انروفلوکسازین قابل تشخیص بود. در نهایت، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که احتمالا هر چه میزان دوز تجویز شده داروی انروفلوکسازین برای درمان یا پیشگیری گله بیشتر باشد بایستی زمان آخرین تجویز دارو تا برداشت تخم مرغ ها افزایش پیدا کند تا تمام دارو دفع گردد و میزان باقیمانده دارویی در تخم مرغ به حداقل برسد.
    کلیدواژگان: انروفلوکسازین، باقیمانده دارویی، تخم مرغ، کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا
  • مرضیه دباغها، منوچهر وثوقی صفحات 73-81
    در مقایسه با روش های سنتی استخراج روغن، روش استخراج آبی، آنزیمی بر پایه استفاده از آب به عنوان حلال و آنزیم های تخریب کننده دیواره سلولی برای تسهیل جداسازی همزمان و آسان روغن، پروتئین و فیبر است. از نظر محیط زیستی فرآیند استخراج آبی _ آنزیمی در مقایسه با روش فعلی بسیار پاکیزه تر است. این مقاله گزارش پروژه ای است که در مقیاس آزمایشگاهی به مطالعه روش استخراج آبی – آنزیمی از دانه سویا می پردازد. در این پروژه اثر متغیرهای عملیاتی نظیر غلظت آنزیم، زمان استخراج، نسبت رقت، سایز ذره و سه اثر تداخلی در بازده نهایی ارزیابی شده و پارامترهای عملیاتی با استفاده از روش تاگوچی بهینه سازی می شوند. مطالعات آماری داده ها حاکی از این است که بعد از اثر تداخلی بین 2 عامل نسبت رقت و دور همزدن، سایز ذره موثرترین فاکتور در میزان بازده است. در نهایت آزمایش تایید در شرایط بهینه پیش بینی شده توسط نرم افزار انجام شد و در این شرایط بیشترین میزان بازده استخراج برابر با 61.42% اندازه گیری شد.
    کلیدواژگان: استخراج آبی آنزیمی، دانه سویا، روش تاگوچی، آنزیم
  • محمد کاظم کوهی صفحات 83-89
    اندازه گیری باقیمانده پنج آفت کش ارگانوکلره لیندین، آلدرین، دیلدرین، اندوسولفان و دی کلرو دی فنیل تری کلرو اتان (د.د.ت) در نمونه های 4 محصول لبنی (شیر گاو، پنیر، خامه و کره) جمع آوری شده از شهر تبریز، با استفاده از GC-ECD در فاصله سالهای 1388-1389 انجام شد. لیندین با مقدار متوسط 1.4، <0.05، 0.53، 0.116 نانوگرم در گرم به ترتیب در نمونه های شیر گاو، کره، پنیر و خامه اندازه گیری شد. آلدرین با مقدار متوسط 2.21، <0.05،. 310، 0.36، نانو گرم در گرم و دیلدرین با مقدار متوسط 1.52، <0.05، 0.29و 0.085 نانو گرم در گرم به ترتیب در نمونه های شیرگاو، کره، پنیر و خامه اندازه گیری شدند. اندوسولفان با مقدار متوسط 1.05،<0.06، 0.18 و <0.05 نانوگرم در گرم و د.د.ت با مقدار متوسط 1.44، <0.07، 0.14 و 0.83 نانوگرم در گرم به ترتیب در نمونه های شیرگاو، کره، پنیر و خامه اندازه گیری شد. این مطالعه نشان داد اگر چه متوسط مقدار باقیمانده آفت کشهای ارگانوکلره (OCPs) در بیشتر نمونه ها کمتر از حداکثر باقیمانده مجاز مصوب (MRLs) توصیه شده اتحادیه اروپا بود، ولی میزان آلدرین در برخی نمونه های شیرگاو و میزان دیلدرین در برخی نمونه های کره از مقادیر مجاز تجاوز می کرد که ممکن است به عنوان یک عامل مخاطره آمیز برای سلامتی مطرح شود. این مطالعه کاهش استفاده از آفت کشهای ارگانوکلره را در سالهای اخیر در تبریز منعکس می کند.
    کلیدواژگان: باقیمانده آفت کش ارگانوکلره، فرآورده های لبنی، لیندین، آلدرین، دیلدرین، اندوسولفان
  • مهنوش پارسایی مهر، علی میثاقی*، افشین آخوندزاده، تقی زهرایی صالحی صفحات 91-97
    مسمومیت های باکتریایی ناشی از مواد غذایی از مشکلات دایج در جامعه انسانی هستند که بخش عمده ای از آنها توسط انتروتوکسین های استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شوند.از طرفی اخیرا«تاثیر بازدارنده برخی از پروبیوتیک ها(که اثرات مفیدشان بر سلامتی به خوبی شناخته شده اند) بر روی تعدادی از باکتری های بیماری زای مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق اثر سویه های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس کازئی بر رشد و تولید انتروتوکسین باکتری استافیلوکوکوس ارئوس (ATCC 29213) مورد بررسی قرار گرفت. دز تلقیح پروبیوتیک ها cfu/ml 108 * 1 و دز تلقیح استافیلوکوکوس اورئوسcfu/ml 105 * 1 بود و پس از تلقیح در محیط TSB و گرم خانه گذاری در دو دمای 25 و 35 درجه سانتی گراد، در زمان های صفر، 24، 48 و 72 ساعت، از کشت مخلوط موجود در محیط TSB در محیط های اختصاصی BP و MRS کشت داده شد و تعداد استافیلوکوکوس اورئوس در Baird parker(BP) بعد از 24 ساعت و تعداد لاکتوباسیلوس در MRS بعد از 48 ساعت شمارش شد. استافیلوکوکوس اورئوس بدون حضور پروبیوتیک ها به عنوان کنترل گرم خانه گذاری شد. پروبیوتیک هادر این مطالعه، رشد استافیلوکوکوس اورئوس (ATCC 29213) رانسبت به نمونه کنترل 3 لوگ در دمای 25 درجه سانتی گراد و 2 لوگ در دمای 35 درجه سانتی گراد کاهش دادند که این نتایج از نظر آماری معنی دار است (P<0.05). سویه های پروبیوتیکی تولید انتروتوکسین های A، C و E را در دمای 25 درجه سانتی گراد مهار کرده اند و همچنین در دمای 35 درجه سانتی گراد انتروتوکسین نوع E و A توسط لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و فقط انتروتوکسین Eتوسط لاکتوباسیلوس کازئی مهار شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که پروبیوتیک ها، رشد استافیلوکوکوس اورئوس و تولید انتدوتوکسین بوسیله این میکروارگانیسم را به صورت معنی داری مهار کرده است. این امر می تواند نمایانگر نقش ضد میکروبی پروبیوتیک ها در مواد غذایی باشد.
    کلیدواژگان: لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس اسید وفیلوس، استافیلوکوکوس ارئوس، انتروتوکسین
  • فرزانه سلامی، حمید راشدی، حکیمه مهدیان ناصر صفحات 99-106
    4 لاکتوباسیلوس پلانتاروم، که از تخمیر طبیعی زیتون جدا شدند به عنوان استارتر کالچر درپروسه تخمیر طبیعی زیتون (زیتون سبز مانزانیلا)با شرایط هوادهی استفاده شدند. باکتری های لاکتیکی از میکروارگانیسم های ضروری در تخمیر زیتون سبز هستند.تلقیح با استارتر کالچر باکتری های لاکتیکی 7- 5 روز بعد از قرار گرفتن زیتون در آب نمک میتواند پروسه تخمیر زیتون را استاندارد کند. این باکتری های لاکتیکی از آب نمک در حین تخمیرطبیعی زیتون جدا شده اند که نسبت به سطح بالائی ازاسید لاکتیک و استیک، سطح بالائی از نمک و1% الئوروپین مقاوم هستند. تخمیر در 4 باریل (15 لیتری) مورد بررسی قرار گرفت. هر باریل 1، 2 با 7کیلو زیتون که با 7 لیتر آب نمک 8% و 1/0% اسید استیک تیمار شدند وباریل 3و4 که هریک با 7 کیلو زیتون که با 7 لیتر آب نمک 6% و3/0% اسید استیک تیمار شدند.در باریل های 2و4 در روز پنجم تخمیر تلقیح لاکتوباسیل پلانتاروم انجام گرفت. سپس برای هر باریل به وسیله ستون های هوادهی، شرایط هوادهی رابرای 190روز فراهم کردیم و در دمای °C 28 اینکوبه کردیم. تستهای فیزیکوشیمیائی زیتون در طی تخمیرشامل نمک، پروتئین، چربی، اسیدیته، درصد خاکستر و درصد رطوبت و در آب نمک زیتون شامل اسیدیته، نمک، قندها احیاء کننده وpH می گردید.
    در این تحقیق، استفاده از لاکتوباسیلوس پلانتاروم مناسب به عنوان استارتر کالچر، کنترل میکروبیولوژیکی پروسه تخمیر را بهبود می بخشد، افزایش تولید اسید لاکتیکی و متعاقبا افزایش اسیدیته در آب نمک زیتون را سبب می شود و تولید زیتون سبز تخمیری با کیفیت بالا وثابت را فراهم می کند. بنابر این استفاده از تلقیح باکتری های لاکتیکی به عنوان یک تکنولوژی جدید میتواند در طی تخمیر زیتون به کار برده شود.
    کلیدواژگان: لاکتوباسیلوس پلانتاروم + باکتریهای لاکتیکی(LAB) + تخمیرزیتون
  • محمدرضا کوشکی، صادق خوشگذران آبرس، محمدحسین عزیزی، سبا بلقیسی صفحات 107-114
    امروزه، تقاضا برای منابع ارزان و جایگزین منابع پروتئین حیوانی جهت استفاده در تولید مواد غذایی با ارزش افزوده افزایش یافته است. لذا بسیاری از محققین به تولید منابع پروتئین گیاهی روی آورده اند. بر این اساس، هدف مطالعه حاضر امکان سنجی تولید کنسانتره پروتئینی پنبه دانه از کنجاله آن جهت مصرف انسان است. سه روش مختلف، روش استخراج با ان– بوتانول: اسید، مخلوط حلال ها (آب: استن: هگزان) و اتانول – فراغشایی، جهت تولید کنسانتره پروتئین پنبه دانه مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای مورد نظر (به درصد) عبارت بودند از: ازت، حلالیت ازت، محتوی روغن، فیبر خام، گوسیپول کل و گوسیپول آزاد. آنالیز آماری در قالب 3 طرح آماری جداگانه و با استفاده از طرح بلوک های کاملا تصادفی و بررسی در سطح معنی دار بودن در یک درصد (01/0 = α) انجام پذیرفت. پس از مقایسه داده های حاصل با مقادیر استاندارد جهانی نتایج ذیل بدست آمد: روش های استخراج با ان – بوتانول: اسید (9 مرتبه شستشو با اسید کلریدریک)، استفاده از مخلوط حلال ها (نسبت 30: 67: 3 به همراه استخراج کلاسیک) و روش اتانول – فراغشایی (استخراج قلیایی با فراغشایی Cut off: 20000 molecular weight) مطلوب بودند. که روش تولیدی آخر به عنوان مطلوب ترین روش جهت تولید کنسانتره پروتئین پنبه دانه معرفی گردید.
    کلیدواژگان: پنبه دانه، کنجاله پنبه دانه، کنسانتره پروتئین پنبه دانه، روش های استخراج و استاندارد جهانی
|
  • Pages 1-8
    Modified atmosphere packaging is one of the recommended methods to increase the shelf time and quality of fruits and vegetables. To design a good packaging، accurate respiration rate is necessary. In this research، selection of the proper mathematical equation in determining the respiration rate is investigated and respiration rate of peeled and ready to use carrots were measured at laboratory temperature (21±1°C) and refrigerator temperature (7±1°C) in the closed system. In addition، effects of temperature and slicing were studied on respiration rate were studied. It was found both increase in temperature and slicing، increase the respiration rate. Results of this research are necessary to design of modified atmosphere packaging.
    Keywords: Respiration Rate, Carrot, Slicing, Temperature, Closed System
  • Pages 9-18
    In order to investigate the Fatty Acids Composition and some chemical Characteristics in four sunflower hybrids، under three irrigation regimes (irrigation after 50، 100 and 150 mm cumulative evaporation from class A evaporation pan، respectively) an experiment design As a split plot design based on a randomized complete block was conducted at the research field of university of Tehran، college of Abouraihan in Pakdasht، Iran. The results showed that increasing of water deficit stress causes considerable reduced in the amount of oil seed and increased in seed protein، so the highest seed oil and seed protein content obtain in optimum and mild stress conditions respectively. Also the most of seed oil and seed protein contain was obtained by Azargol and Hayes 25 respectively. Investigation on fatty acids compositions in sunflower hybrids seeds indicated that highest fatty acid، palmitic (6. 16%) and stearic (4. 16%) were obtained in intense water deficit stress and oleic (40. 25%) and linoleic (51%) were obtained in mild water deficit stress، respectively. Comparison between sunflower hybrids showed that maximum palmitik، stearic، oleic and linoleic were obtained by Allstar (7%)، Hysun 33 (4. 20%)، Hayes 33 (42. 77%) and Allstar (52. 66%) respectively. Also in terms of optimum irrigation، mild water deficit stress and intense water deficit stress conditions Hysun 33 was successful to produced maximum Oleic acid. Generally based on the results of this study in optimum and mild water deficit stress conditions Allstar hybrids and in intense water deficit condition Hayes 25 hybrids had met the highest linoleic acid.
    Keywords: Sunflower seed, Fatty acid compositions, Chemical characteristics, water deficit stress
  • Pages 19-27
    Copolymer Polyhydroxyalkanoat (PHAs) is the most well known degradable product of Poly-beta-hydroxybutyrate (PHB). In this research، for producing this kind of polyesters، Azotobacter was separated from soil، and then purified. By changing culture media conditions such as saturated and unsaturated oils (palmitic acid، Olive oil،Castor oil، Sesame oil، Sprout wheat oil، Almond oil، Sweet almond oil،Coconut oil، Snake oil، Nigella seeds oil، Myrtles oil، Walnut oil، Paraffin، Stearic acid، Oleic acid، Chamomile oil، Glycerin)، nitrogen، temperature and air blowing، optimum biopolymer growth condition inside the cell was evaluated. With using quantities and qualities methods like spectrophotometer assay and percentage counted by using gas chromatography (GC)، and rate of PHB production were investigated. Result shows that among 10 separated Azotobacter strains، AZ7 was capable to produce 80. 793% amount of PHB. Maximum amount of this biopolymer (84. 48 %) in 2 % Almond oil as carbon source، 1% yeast extract as nitrogen source، 200 rpm air blowing and 33°C were observed. It seems that AZ7 strain accumulated 80-90% of their cellular dry weight of PHB in different media and in competitive of foreign strain is a native candidate for production of PHB.
    Keywords: Azotobacter, Biopolymer, Saturated, unsaturated oils, Degradable plastics, PHB
  • Pages 29-35
    Comparison between GM potatoes against non-GM potatoes is considered as a serious obstacle in trading and research institutes in Iran. The use of new analytical methods based on genome evaluation for differential identification between GM/non-GM products has a great importance. Sampling has been carried out from the market of four provinces. After DNA extraction according CTAB method، normal PCR and Real Time-PCR has been used for following up the target and endogen genes، 35S promoter، cp gene and Sucrose synthase gene/B-fructasidase respectively. Absence of amplification in the aforementioned PCRs، conducted the analyses to follow up PVYO and PVYN through the specific primers designed for their detection. All samples have provided good amplification implying contamination of samples by viruses and absence of GM potatoes in Iran market، as well.
    Keywords: Genetically Modified Products_Potato Virus Y (PVY)_Solanum Tuberosum L
  • Pages 37-45
    Chemical preservatives are usually used to reduce or eliminate pathogenic or spoilage microorganisms but their inordinate applications have resulted in toxigenic residuals and adverse effects on consumers، So many researches have been done to substitute the chemicals with naturally occurring compounds، especially plant essential oils. In this study log P% of vibrio parahaemolyticusATCC 43996 with different concentrations of zataria multiflora Boiss essential oil (0، 0. 0025، 0. 005، 0. 015، 0. 03 and 0. 045%) in BHI broth during incubation at 35° C for 43 days was investigated. Log P% ofvibrioparahaemolyticus was affected very significantly (p<0. 001) with all concentrations of zataria multiflora Boiss. Essential oil Vibrio parahaemolyticus wasn’t grow In any tubes of 0. 03 and 0. 045%concentrations of essential oil and maximum of log p% was calculated as -4. 241. Maximum log P% of this bacterium in 0. 015% concentration of essential oil was achievedat15th day and was 1. 761، whereas the maximum log p% for 0. 005، 0. 0025 and 0 concentrations of essential oil that was 3. 902، were achieved at 19th، 4th and 0 day. In conclusion the log P% of vibrio parahaemolyticus was decreased by increasing of zataria essential oil concentrations.
    Keywords: Vibrio parahaemolyticus, zataria multiflora Boiss. essential oil, log p%
  • Pages 47-56
    Plant extract are source of natural antioxidant. in recent decades، the need for natural antioxidants in food، pharmaceutical result has been extensive scientific research. the purpose of this investigation study antioxidant activity shallot extract، turmeric extract and their composition effect on delay spoiled rainbow trout during vacuum packaged storage at refrigerate 4˚C. fish prepared were divided into four lots، one sector of the samples as the control samples vacuum packaged and others sectors were given a dip treatment in shallot extract، turmeric extract and their composition solution and then vacuum packaged storage at refrigerate 4˚C. Chemical (PV، TBA FFA and fatty acid profile) analysis were done at 4°C for 20 days.، shallot extract، turmeric extract and their composition significantly (p<0/05) delayed lipid oxidation in treated samples. results showed that antioxidant effect of shallot extract، turmeric extract and their composition during storage and increased shelf-life treated samples with extracts.
    Keywords: Rainbow trout, Shallot extract, Turmeric extract, Vacuum package
  • Pages 57-65
    Drying is one of the most important steps in grape processing. Drying causes some undesirable effects such as changing the quality of raisin by turning it to brown. Achieving optimum drying conditions can improves quality of raisin. Temperature and pretreatment are important factors in establishing the quality of raisin. In this research the effect of pretreatment (solutions of sodium Meta bisulphide 8 %، sodium Meta bisulphide 8 % and potassium carbonate 5%، ethyl oleat 2% and potassium carbonate 5%، ethyl oleat 2% and sodium Meta bisulphide 8 %، ethyl oleat 2% and sodium Meta bisulphide 8 % and potassium carbonate 5%) and different drying methods (by sun، shade and air dryers at temperature of 50، 60، 70 and 80 ◦C with the air flow rate of 1/5 m/s) was studied to understand the quality factors on colour. As some solutions contains sulphite، its remnant was studied too. The analysis of experimental data shown that the optimized drying conditions achieved by Ethyl oleat 2% and sodium Meta bisulphide 8 % and potassium carbonate 5%، sodium Meta bisulphide 8 %and drying temperature of 50،60◦C.
    Keywords: Drying, pretreatment, colour, residue of sulphur dioxide
  • Pages 67-71
    Enrofloxacin is an important antibiotic in poultry industry in Iran. Also، antibiotic residue is a serious health problem in this industry. This study was conducted to determine whether the doses of enrofloxacin would produce drug residue transfer into eggs when administer to laying hens. Forty hens were assigned to equal groups (n = 10). 2، 5 and 10 mg/kg of enrofloxacin was injected to 1، 2 and 3 hens groups، respectively. All of groups were seven days under treatment. Then، eggs were collected at 1 to 7 days of treatment and 3، 6 and 9 days after last injection. Then، enrofloxacin residue was determined using high performance liquid chromatography. The results of this study showed that increment of administered dose of enrofloxacin caused to increase drug residue in eggs. Furthermore، maximum drug residue was observed at seventh day of injections. In addition، drug residue was decreased to zero at ninth day after last injections. On the other hand، enrofloxacin residue concentration was detectable in group two hens at third day after last injections and in group three hens at third and sixth day after last injections. In conclusion، for minimum detection of enrofloxacin residue concentration in eggs must be increased the time between last injection of drug and eggs collecting.
    Keywords: enrofloxacin, High performance liquid chromatography, drug residue, eggs
  • Pages 73-81
    In comparison with traditional extraction methods، aqueous enzymatic extraction of oil from oilseeds is a recent clean technology. This paper reports work performed at laboratory scale to extract soybean oil by aqueous enzymatic extraction method. In the present work the influence of enzymes concentration، extraction time، dilution ratio، particle size and 3 interactions in the final yield are evaluated and process parameters have been optimized by Taguchi method. 16 extraction experiments carried out، statistical analysis showed that particle size was the most significant variable in oil extraction. Themaximal oil extraction yield was 61. 42%.
    Keywords: Aqueous enzymatic extraction, Cellulase soybean oil, Pectinase, Protease, Taguchi method
  • Pages 91-97
    Food born intoxications are kind of current problem in human society and most of them are caused by enterotoxins of Staphylococcus aureus.. Also probiotics (Lactic acid bacteria) have been known as health and immune system modulator. In this experiment we assessed the effects of Lactobacillus acidophilus LA5 and Lactobacillus casei 108cfu/ml on growth of Staphylococcus aureus 105cfu/ml at 25 °C and 35°C in TSB. Then samples from the co cultured and control were pour plated in Baird parker agar and MRS agar to compute the bacterial count at 0، 8، 24، 48، 72 hours after incubation. We found that Lactobacillus acidophilus (LA5) Lactobacillus casei inhibited the growth of Staphylococcus aureus 29213 and comparing to controls reduced number of S. aureus cells was by 3 logs in 25 °C and 2 logs in 35 °C. enterotoxin production by S. aureus was also inhibited in both temperatures of 25 and 35 °C due to ELIZA rida screen test. Lactobacillus acidophilus and Lactobacillus casei inhibited the production of entrotoxins A، C and E at 25 °C and A and/orC at 35 °C. In conclusion، the results of this study revealed the effectiveness of Lactobacillus acidophilus and Lactobacillus casei in inhibition of Staphylococcus aureus growth and enterotoxin production proposed their potential application as antibacterial in food.
    Keywords: Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus acidophilus, enterotoxin, Staphylococcus aureus
  • Pages 99-106
    4 lactobacillus plantarum، strains isolated from natural olive fermentation، was used as a starter culture for aerated olive (Manzanilla green olive) fermentation. Lactic acid bacteria are essential microorganisms in green olive fermentation. Inoculation with a starter culture of lactobacillus plantaru 5 – 7days after brining could standardize olive proccessing. This lactobacillus plantarum must isolated from olive fermentation that is tolerated to high levels of lactic and acetic acids and high level Nacl concentration and also oleuropein 1%. Fermentation took place in 4 glass baril (15 L) with 7 kg of olives and 7 L of brine. Baril 1،baril 2 that were treated with 8% salt and 0. 1% acetic acid. Baril 3،baril 4 that were treated with 6% salt and 0. 3% acetic acid. Inoculation took place in 5 days after brining for baril 2،4. Aerated condition for barils were supplied with aeration column for approximately 190 days and incubated in 28°C. The samples (olives and brines) were taken at different fermentation phases. Physical and chemical analyses of olive during the fermentation were including salt، protein، fat، acidity، moisture،ash and in brine olive were including acidity، salt، reducing sugar، pH. In this research، the use of suitable lactobacillus plantarum starter cultures has the potential to improve the microbiological control of process، increase the lactic acid yield and، accordingly، increasing acidity in brine olive and provide the production of natural fermented green olives of consistently high quality. Thus use of inoculation lactic acid bacteria can applied as a new technology during the olive fermentation.
    Keywords: lactobacillus plantarum, Lactic acid bacteria, olive fermentation
  • Pages 107-114
    At present، demands for inexpensive and alternative protein sources for animal protein، in order to be used in value–added foods have been increased. Therefore، many researchers shifting on production of plant protein resources. So، the objective of present study was possibility measurements of cottonseed protein concentrate production for human consumption from cottonseed meal. Three different methods، n-butanol: acid، mixed solvents (water: acetone: hexan) and ethanol-ultra filtration، in order to produce cottonseed protein concentrate were examined. Variables (percentage) were nitrogen، nitrogen solubility، fat، crude fiber، total gossypol and free gossypol. Statistical analysis was performed in the three distinct statistical patterns and by using blocks completely random and examination at significantly = α 0. 01. After comparing resulted data with world standard measurements، results obtained as follow: extraction methods with n-butanol: acid (9 times washing along with Hcl)، using mixed solvents (30:67: 3 ratio along with classic extraction) and ethanol-ultra filtration (alkaline extraction along with ultra filtration molecular weight Cut off: 20000) were suitable. The last extraction method was demonstrated as most appropriate method to produce cottonseed protein concentrate.
    Keywords: Cottonseed, Cottonseed meal, Protein concentrate, Extraction methods, World standard