فهرست مطالب

مدیریت نظامی - پیاپی 45 (بهار 1391)

فصلنامه مدیریت نظامی
پیاپی 45 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فتح الله رشیدزاده صفحات 11-44
    ارزیابی عملکرد از مفاهیم اساسی حوزه دانش مدیریت و از مهم ترین وظایف مدیران عالی سازمان است. تعلیم و تربیت از مهم ترین و اصلی ترین اولویت های سازمان برای توانمندسازی منابع انسانی و بهبود عملکرد سازمانی است. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد از طریق سنجش اثربخشی دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع) در 6 بعد توانایی های روحی، علمی- شناختی، نظامی- پرورشی، فکری، اجتماعی و توانایی های جسمی است. بر اساس مبانی نظری و الگوی مفهومی، پرسش نامه سنجش شاخص ها تهیه و با تایید روایی و پایایی آن، با استفاده از روش دلفی به سوالات پاسخ داده شده است. نوع تحقیق کاربردی– توسعه ای و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از خبرگان و فرماندهان یگان های بهره بردار با حجم 450 نفر در کشور است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 205 نفر محاسبه شده و از نرم افزار SPSS19 برای تحلیل آماری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، خبرگان از 221 شاخص عملکردی در طبقات شش گانه تعداد 100 شاخص را تایید نموده اند؛ بین شاخص های عملکردی دانش آموختگان دانشگاه رابطه معناداری وجود دارد و شاخص ها دارای ضریب اهمیت متفاوتی در سنجش عملکرد دانش آموختگان دانشگاه هستند. دانش آموختگان در نیل به «ایمان»، «انضباط» و «آموزش» دارای عملکرد خیلی خوب و خوب هستند و تقویت معنویت و ارتقای بصیرت دینی و کسب آمادگی های نظامی بالاترین اهمیت را دارد؛ همچنین ضعف ها و آسیب پذیری هایی وجود دارد که بایستی اصلاح و به قوت تبدیل گردند؛ تا بتوان اثربخشی دانشگاه را تحکیم و در حرکت به جلو قرار داد.
    کلیدواژگان: ارزیابی، عملکرد دانش آموختگان، اثربخشی، دانشگاه افسری امام علی (ع)
  • کرم الله دانش فرد، محمد ذاکری صفحات 45-64
    همه ساله تعداد قابل توجهی از جوانان ذکور کشور برابر قوانین به خدمت سربازی اعزام گشته و همه آنان در ابتدای خدمت خود طی یک دوره حداقل 2 ماهه، آموزش های اولیه نظامی را فرا می گیرند تا برای ادامه خدمت در یگان های مربوط آماده شوند. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر دوره های آموزش نظامی بر توانمندسازی روان شناختی سربازان صورت گرفته است. بدین منظور تعداد 230 نفر از سربازان تحت آموزش در یک دوره از یکی از مراکز آموزشی نزاجا به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به روش شبه آزمایشی و با استفاده از یک پیش آزمون و یک پس آزمون محقق ساخته و بر اساس الگوی پنج عاملی اسپریتزر مورد بررسی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده دو آزمون پس از تحلیل توصیفی با استفاده از روش t زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که دوره های آموزشی وظیفه عمومی با معناداری قابل قبول بر توانمندسازی روان شناختی سربازان تاثیرگذار است و لذا فرضیه اصلی و سه مورد از فرضیه های فرعی مرتبط با مولفه های معنی داری، اعتماد و شایستگی تایید شده و فرضیه های فرعی مرتبط با مولفه های خودمختاری و تاثیرگذاری به خاطر نشان دادن اثر معنادار منفی پذیرفته نشد. میانگین سنی 1/25 سال برای نمونه آزمون، کوتاه بودن دوره آموزش، اکتساب برخی از این توانمندی ها در طول دوره تحصیلات دانشگاهی و سوابق کاری پیش از اعزام به خدمت و نیز شرایط ویژه مرکز آموزش نظامی از مهم ترین علل پایین بودن تغییر در میانگین مولفه ها در دو آزمون (ناشی از میزان تاثیر دوره) و نیز منفی بودن اثر دوره در برخی از مولفه ها به شمار می رود. با این حال با به کار گیری پیشنهادات مطرح شده می توان میزان این تاثیر را افزایش داد.
    کلیدواژگان: توانمندسازی روان شناختی، سرباز، دوره آموزش نظامی
  • قاسم رضا زاده صفحات 65-96
    جنگ یکی از دغدغه های پایان ناپذیر بشر بوده و خواهد بود. پیام انقلاب اسلامی ایران، حفظ تمامیت ارزی و استقلال کشور تحت اندیشه های والای حضرت امام خمینی(ره) و پیش بینی و تدبیر هرگونه تهدید احتمالی دشمنان و مقابله موثر با چنین تهدیداتی است. تهران، مرکز سیاسی کشور و حساس ترین شهر ایران است و به همین دلیل توجه به آن از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این مقاله، تبیین چگونگی به کارگیری راه های خروجی شهر تهران به هنگام وقوع جنگ های ناهمگون در برابر تهدیدات فرا منطقه ای (بمباران و موشک باران) است. سوال اساسی این است که به کارگیری راه های خروجی تهران جهت پدافند غیرعامل هنگام وقوع جنگ ناهمگون در برابر نیروهای فرا منطقه ای چگونه باید باشد؟ روش تحقیق انجام شده در این پژوهش، تحلیل کیفی است. پس از گردآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه و اسناد و مدارک موجود، تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا صورت گرفت. نتایج نشان می دهد، جنگ همواره وجود خواهد داشت و از این رو کسب آمادگی نسبت به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به این منظور در انتها پیشنهادات و راهکارهای کاربردی درباره چگونگی بهره برداری از راه های خروجی شهر تهران در پدافند غیرعامل به هنگام جنگ های ناهمگون ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، راه ها، جنگ ناهمگون، عبور و مرور، شهر تهران
  • حسین نصیری باری، اکبر پیوسته صفحات 97-124
    در مدیریت و متون معتبر علوم اجتماعی، قدرت مفهوم نسبی است که برای توصیف قدرت مرئی یا کنترلی که یک فرد و یا یک واحد فرعی سازمانی بر روی دیگران دارد، به کار برده شده است. مدیران سازمان ها در شکل گیری و ساخت فرهنگ سازمانی اداره و سازمان نقش مهمی دارند. مدیران برای انجام امور و هدایت کارکنان بایستی از قدرت کافی جهت نفوذ بر رفتار کارکنان تحت امر خود، برخوردار باشد و متناسب با موقعیت و فرهنگ سازمانی از انواع قدرت، به طور درست و منطقی استفاده کنند. هدف کلی این تحقیق تعیین استفاده ی مدیران و فرماندهان از مفیدترین نوع قدرت در سازمان است؛ سوال اصلی تحقیق، تعیین چگونگی اولویت بندی استفاده ی مدیران و فرماندهان از انواع قدرت با روش AHP است. نوع تحقیق کاربردی است و با توجه به اینکه روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه و توزیع آن مقدور می شود بنابراین تحقیقی پیمایشی است. حجم نمونه 60 نفر و از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و نتایج استخراج شده از تحقیق نشان می دهد که قدرت مرجعیت برترین قدرت مورد قبول واستفاده ی مدیران است. با توجه به موارد یاد شده در این پژوهش به بررسی اولویت بندی استفاده ی مدیران و فرماندهان از انواع قدرت به روش AHPپرداخته می شود با امید به اینکه نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر، مورد استفاده ی محققان، مسئولان، مدیران و فرماندهان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مدیر، مدیریت، قدرت، AHP، سازمان
  • سمیه فقیهی پور، جواد فقیهی پور، محسن آذرافروز، سید حسین آتشی صفحات 125-150
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و با وجدان بودن بود. این پژوهش از حیث هدف، پژوهش کاربردی، از دیدگاه زمان گردآوری، از نوع پیمایشی و از نظر روش های جمع آوری داده ها و اطلاعات، از نوع میدانی است. پرسش نامه هوش هیجانی شات و پرسش نامه شخصیتی NEOPI - R بر روی 32 نفر از فرماندهان و تعداد 539 نفر از افراد تحت امر آنان که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، توزیع گردید. داده ها، توسط نرم افزار SPSS و به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون و روش رگرسیون خطی تحلیل گردیدند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان دادند که بین هوش هیجانی فرماندهان گروهان و با وجدان بودن آنان رابطه مثبت (317/0r =) وجود دارد که در سطح 05/0، این رابطه معنادار است.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، با وجدان بودن، نظم و ترتیب، تلاش برای موفقیت، خویشتن داری، محتاط در تصمیم گیری، وظیفه، شناسی
  • امجد عظمی، حبیب الله دهقان صفحات 151-192
    منابع انسانی سازمان های نظامی در مقایسه با ابزار و تجهیزات و امکانات فیزیکی به ویژه در کشورهایی که سازنده اقلام عمده تجهیزاتی و جنگ ابزارهای راهبردی نیستند، حائز اهمیت فوق العاده ای است و این اهمیت ایجاب می کند، فرماندهان و برنامه ریزان ستادی نیروهای مسلح به دانش و مهارت لازم در زمینه مدیریت این منبع راهبردی مجهز باشند و در واقع کمبودهای احتمالی ابزاری را که به ناچار در چارچوب جریان های سیاسی بین المللی قرار دارند و در صورت وجود امکانات مالی و ارتباطات سیاسی امکان تهیه آن برای همه کشورها تا حدی مقدور نیست را با عامل انسانی که برخلاف ابزارها را چندین برابر می کند، جبران کنند. این پژوهش، کمی و از نوع پژوهش میدانی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است. جامعه آماری پژوهش، جامعه آماری مورد مطالعه افسران (افسران جزء و افسران ارشد) ستاد نزاجا هستند. نمونه آماری با روش نمونه گیری طبقه ای از بین جامعه انتخاب شده است. شاخص های مطرح در قالب پرسش نامه ای تدوین و داده ها جمع-آوری گردیده است. نهایتا محقق به این نتیجه رسیده است که ارزیابی سالانه بر کارآیی افسران موثر بوده و جهت بهبود کارآیی باید به ترتیب به عوامل قابلیت های فردی، انگیزش، تعهد سازمانی و انضباط به عنوان عوامل موثر توجه شود؛ لذا جا دارد که در مورد مدیریت این منبع راهبردی و در جهت جذب، نگهداری، آموزش و به کارگیری موثر آن اقداماتی شایسته انجام گیرد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی عملکرد، کارآیی، اثربخشی، استعداد، شایستگی، انضباط، قابلیت های فردی، انگیزش، تعهدات سازمانی
|
  • Fathollah Rashidzade Pages 11-44
    Performance assessment is among the fundamental concepts in the field of knowledge management and one of the major functions of organization senior managers, Education is also among the main priorities of organizations in order to empower human resources and improve organization performance. This study aimed to assess performance of the cadets graduated from Imam Ali University in terms of their efficiency in six dimensions including morale, scientific—cognitive, military—educational, intellectual, social and physical capabilities. Based on theoretical foundation and conceptual model, a pertinent questionnaire was developed and validated in terms of validity and reliability indices. As an applied and developmental research in design and descriptive— field one in method, the study involved originally 450 participants out of army experts and recently graduated IAMU cadets and commanders. 205 were selected based on stratified – random sampling through Kocran formula. The data were fed to SPSS 19 software. The findings revealed that the experts confirmed 100 performance indices out of 221 indicating statically significant relationship among them; all supporting various significance ratio among them. The participants revealed the highest performance ratio in "faith", "discipline", and "training" and indices like strengthening spiritual and religious insight along with military preparation showed the most significant loadings. However, certain weaknesses and areas of vulnerability were explored which require remedial attention so that the university efficiency can be solidified and directed in a progressive trend.
    Keywords: Assessment, cadet's performance, efficiency, Imam Ali University
  • Karamollah Daneshfar, Mohammad Zakeri Pages 45-64
    Every year a large number of male youths join the army to offer compulsory military service they are then required to attend preliminary military training course for two months so that they can get prepared for main service. To this end, this study addressed the effect of such courses on their psychological empowerment. For this purpose, 230 soldiers were randomly selected from one of the training centers affiliated to the ground force and were studied based on a quasi- experimental research run based on spirit’s fivefactor model. Paired t-test was run to this End which revealed significant effect of the courses on their psychological development. This means that the main and three minor research hypotheses were supported, but the minor hypotheses addressing autonomy and effectiveness were rejected, insignificant effects are attributed to factors such as average age (i.e.25.1), short-term nature of the course, prior academic achievements, job experiences, particular conditions in the training centers and negative effect of the training course in certain areas. However, the course effectiveness can be enhanced in the light of observing the suggestions made.
    Keywords: psychological empowerment, soldier, Military Training Course
  • Ghasem Rezazadeh Pages 65-96
    War has ever been and will be an enduring concern for mankind. In line with this, the Islamic Revolution of Iran propagated state sovereignty and independence in light of Imam Khomeini,s lofty approach, prediction of any possible enemy threats and adopting effective counter- measures. Given the state political centre, Tehran receives prime importance in this process. Therefore, the study was concerned with how to take the advantages of Tehran egresses when there is meta- regional threat's leading to asymmetric wars (i. e., bombardments and missile fires). As a qualitative research, the data were collected through an interview and available resources and analyzed in terms of content. The findings showed that there is no end to war, which necessitates preparations for it. Meanwhile, the study resulted in a set of applied approaches on how to take the advantages of the egresses.
    Keywords: passive defense, paths, asymmetric war, traffic, Tehran
  • Hossein Nasiri, Bari, Akbar Peyvasteh Pages 97-124
    In social science literature, power is taken as a relative concept used for description of invisible or controlling power exercised by a man or secondary unit of an organization with respect to others. Managers play a key role in the development of organizational culture, they are supposed to have sufficient authority to manage the behavior of their staff members and employ that authority rationally regarding the organization situation and culture. As an attempt in this line, this study aimed to identify the most advantageous type of power being employed by managers and commanders. To do so, an AHP approach was followed to explore their prioritization of power employment. As an applied- field study in design and methodology, respectively, this study was run through administering a questionnaire for data collection purpose from 60 randomly selected participants. The findings revealed that power of Islamic authority (Marjaeiat) is still judged as the most welcomed and accepted power type for managers and organizations. It is hoped that the findings can be of use for researchers, manager, and commanders.
    Keywords: Manager, Management, Power, AHP, Organization
  • Somayeh Faghihipour, Javad Faghihipour, Mohsen Azarafrooz, Sayyed Hossin Atashi Pages 125-150
    This study was conducted to explore relationship between emotional intelligence and honesty. As an applied research in design and a field study in method, the study was carried out through administering Shat's EM questionnaire and NEOPI-R to 32 army commanders and 539 staff members selected based on stratified sampling. SPSS analysis of data via Pearson-Product correction and linear regression analysis revealed that there is significantly positive correlation between the variable (r=0.31) at 0<05 level.
    Keywords: EM, Honesty, Discipline, self, prevention, Dutiful
  • Amjad Ozma, Habibollah Dehghan Pages 151-192
    uman resources of military organizations compared with the hysical equipment and facilities specially in those countries which re not manufactures of strategic weapons are of great significance, which require army staff commanders and planners to passes knowledge and skill requirements to manage such strategic resources and thereby they can compensate for any probable deficiencies originating from political issues and exploit human resources to produce them. As a quantitative field and library research, this study engaged staff officers who were encouraged to attempt a questionnaire through stratified random sampling. The results indicated that the annual assessment process enhanced their performance and factors such as individual capabilities, motivation, organizational commitment, and discipline should, respectively, receive prime attention. Furthermore, human resources should be given due attention in terms of recruitment, maintenance, training and exploitation in a bid to manage them.
    Keywords: Performance evaluation, Efficiency, Effectiveness, Talent, Individual capabilities, Organization commitment