فهرست مطالب

پژوهش نامه اخلاق
پیاپی 11 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ابوالقاسم خوشحال، سید حسین سیدموسوی صفحه 9
    کانت با تحقیقاتش درباره اخلاق، خواسته است برای مسائل دشوار بشر راه حل مفیدی ارائه کند. کانت مسیر معمول رسیدن به الهیات را که از طریق عقل نظری حاصل می شود مسدود، و نتایج به دست آمده از آن را در قالب ماوراء الطبیعه زمانه بی اعتبار دانسته است. او در ازاء این کار مسیر دیگری را از منظر عقل عملی می گشاید و می خواهد از منظر اخلاق به الهیاتی نوین و علمی دست یابد. او هنگامی که اثبات وجود خدا و دیگر امور ماوراء حس را از طریق برهان های عقلی غیر ممکن می یابد، خدا را از طریق اخلاق و اصول قانونمند شده آن اثبات می نماید. این مقاله در بررسی چگونگی رسیدن کانت به این نتیجه و میزان اعتبار آن مسئله این مقاله است.
    کلیدواژگان: عقل نظری، عقل عملی، مابعدالطبیعه، خیر اعلی، اخلاق، وجود خدا
  • احد فرامرز قراملکی، سکینه سلمان ماهینی صفحه 39
    عجب به منزله یک رذیلت در رفتار ارتباطی درون شخصی در غالب آثار اخلاقی مورد بحث قرار می گیرد. رازی بر مبنای طب انگاری اخلاق و با رهیافت سلامت محور به تحلیل این نفس می پردازد. غزالی با نظام اخلاق تلفیقی، عجب را بر مبنای دیدگاه کلامی خود تحلیل می کند. غزالی مفهوم سازی دینی از عجب ارائه می کند. علاوه بر مفهوم سازی عجب، تحلیل منشا آن، شیوه پیشگیری و درمان و نیز روش شناسی رازی و غزالی در مواجهه با عجب مسائل این مقاله است. رازی عجب را حاصل حب نفس و مداخله آن در پردازش اطلاعات عقل سنجشگر می داند که ارزیابی فرد را از رفتارش وهم آلود می سازد؛ ولی غزالی عجب را ناشی از جهل به انتساب نعمت ها به خدا می داند. بر این اساس شیوه پیشگیری و درمان عجب در این دو دیدگاه اخلاقی متمایز می شود.
    کلیدواژگان: اخلاق، عجب، حب نفس، زکریای رازی، غزالی
  • غلامحسین جوادپور صفحه 55
    تعامل دانش ها با یکدیگر، زمینه تولید علوم بین رشته ای و مسئله های ذوابعاد شده است که در فلسفه علوم مختلف به بررسی آنها پرداخته می شود. معرفت شناسی یکی از بنیادی ترین دانش هاست که پیش از بررسی مسایل علوم مختلف به آن نیازمندیم؛ اما گاهی پیوند خاصی بین مسایل معرفت شناسی و دانش های دیگر برقرار می شود که اخلاق باور، بیانگر یکی از آنهاست. در قرن نوزدهم، ویلیام کلیفورد این ایده را مطرح کرد که اعتقاد ورزیدن بدون فراهم آوردن قرائن و شواهد کافی به سود آن، امری خطا و اخلاقا نادرست است. او این مسئله را طی مقاله ای منتشر نمود و تحولی در معرفت شناسی معاصر ایجاد کرد. رهیافت وی، بایسته های معرفتی را صبغه اخلاقی می دهد که این پژوهش به بررسی مهم ترین پایه ها و نقدهای آن می پردازد.
    کلیدواژگان: اخلاق باور، کلیفورد، معرفت شناسی، توجیه، وظیفه، قرینه
  • مسلم محمدی، مرضیه محمدی صفحه 85
    باور به دو اصل مبدا و معاد در دلبستگی و پایبندی به ملکات و سجایای اخلاقی حائز اهمیت و خاستگاه پژوهش های بسیار است.
    باور به شعور عالم هستی و تاثیر تکوینی رذایل و فضائل اخلاقی بر جهان و مرجعیت اخلاقی خداوند به این معنا که اساس همه چیز در عالم، به ذات مطلق الهی باز می گردد، از نتایج التزام به وجود خداوند یگانه است.
    حسن فاعلی و تقرب به او از پیامدهای اخلاق موحدانه است، به خصوص اینکه در این رویکرد نیت امری اعتباری و قراردادی نیست بلکه حقیقتی تکوینی و تاثیرگذار بر افعال اخلاقی به حساب می آید.
    باور به معاد و روز واپسین، نگاه زاهدانه به دنیا را درپی خواهد داشت، علاوه بر اینکه مسئله قیامت، بهترین ضمانت اجرا در فعل و ترک فضائل و رذائل اخلاقی است.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، اخلاق، اصول اعتقادی، مبدا، معاد
  • عنایت الله شریفی صفحه 105
    الزام و بایستگی در مفاهیم و احکام اخلاقی از مسائل مهم فلسفه اخلاق است. بسیاری از دانشمندان اسلامی عقل و مدرکات آن را سرچشمه الزامات اخلاقی دانسته و معتقدند مفاهیم اخلاقی خصوصیتی دارد که عقل، آن را دریافته و به الزامی بودن آن حکم می کند.
    نظریاتی مانند نظریه برکسن فرانسوی وجود دو نیروی فشار اجتماعی و گرایش های پر جاذبه درونی انسان ها امرالهی و وجدان گرایی از دیگر نظریات مطرح در منشاء الزام است. منشاء الزام بودن خداوند در مفاهیم و احکام اخلاقی مسئله این مقاله است. شارع و قانون گذار در احکام ثابت اسلام، خداست که بر اساس پشتیبانی مصالح و مفاسد، احکام و قوانین را جعل می کند. ازاین رو هر فرد طالب سعادت در دنیا و آخرت در می یابد که باید از قوانینی پیروی کند که این سعادت را تضمین، و لذا خود را ملزم می کند که الزامات الهی از جمله الزامات اخلاقی را رعایت نماید.
    کلیدواژگان: اخلاق اسلامی، الزامات اخلاقی، بایدها و نبایدها، عقل، خداوند
  • علامه طباطبایی، سمیه اسماعیلی فر صفحه 129
    مسائل هستی شناسی، معرفت شناسی، مفاهیم و روان شناسی ازجمله مباحثی است که در باب رابطه بین اخلاق و دین از دیدگاه علامه طباطبایی قابل تحلیل و بررسی است.
    علامه به استقلال اخلاق در سه زمینه مفاهیم، ثبوت و روان شناسی معتقد است و در مرحله اثبات به شرعی و عقلی بودن گزاره های اخلاقی معتقد است.
    ایشان با طرح دیدگاه های خود در این حوزه بین اخلاق، دین و فطرت پیوند معناداری برقرار کرده و دو اصل مبدا و معاد را ضامن افعال اخلاقی می دانند.
    کلیدواژگان: اخلاق، دین، علامه طباطبایی، اعتباریات، فطرت، ضامن اخلاق
  • محمود متوسل آرانی صفحه 159
    اخلاق و فقه دو علم مشهور از علوم اسلامی است. دانشورانی به بیان وجوه اشتراک و افتراق اخلاق و فقه پرداخته اند؛ اما به نظر می رسد مهم ترین تفاوت، موضوع نیت و انگیزه باشد که در اخلاق، پایه و اساس است و در فقه، تنها در ابواب عبادات مطرح است؛ البته آنجا نیز، انگیزه اخلاقی متعالی تر از نیت فقهی است.
    اصولا فقه شرایط صحت عمل و اخلاق شرایط قبول عمل را بیان می کند. اولی ظاهر عمل را می بیند و به صحت یا بطلان حکم می کند و دومی باطن عمل را می نگرد که معیار سنجش آن میزان اخلاص در نیت و انگیزه است.
    تجری و قصد گناه در ترک محرمات و قتل کسی با انگیزه خصومت شخصی، درحالی که آن فرد، مهدورالدم باشد، از مصادیق این تفاوت است.
    کلیدواژگان: علوم اسلامی، اخلاق، فقه، نیت و انگیزه
|
  • Abolqasem Khoshhal, Seyyed Hosain Seyyed Mosavi Page 9
    In his ethical studies, Kant has intended to give an effective solution for the difficult problems in human life. He has viewed metaphysical studies of no valid findings in theology. Relying on ethical studies, he, therefore, has sought to give a new and scientific solution for such problems as the existence of God. This paper is to give a critical discussion on the approach taken by Kant.
    Keywords: Theoretical reason, practical reason, metaphysics, the highest good, ethics, existence of God
  • Ahad Faramarz Qaramaleki, Sakineh Salman Mahini Page 39
    Conceit is discussed as a vice in relative actions of one`s own in the most ethical works. When studying conceit, Razi has thought it on a medicine-based view of ethics and with a safety-centered approach. Ghazzali, however, studies conceit with regard to his theological view. In the paper, the two approaches along with their consequences have been intended as the problem. According to the hypothesis of the paper, Ghazzali has taken a religious basis in conceptualizing the subject. In addition, the origion of conceit, its way of treatment, as well as Razi and Ghazzali`s methodology have been intended as problems of the paper. Razi has known conceit as an imaginary perception of mind when measuring its own conducts. For Ghazzai, yet, it is originated from the ignorance of Divinty aspect of favors. In this way, their ways of prevention and treatment differ.
    Keywords: Ethics, conceit, self, love, Fakhr Razi, Ghazzali
  • Gholamhosein Javadpoor Page 55
    The interaction of sciences has led to interdisciplinary sciences and to new problems dealt with in philosophy of science. Epistemology is one of the most fundamental sciences needed as an essential condition in any field of study. In some cases, however, there appear a special connection between epistemology and a certain field of study. The ethics of belief is one of the problems produced in the shadow of such connections. William Clifford in th century viewed any belief lacking of enough evidence to be ethically unacceptable. He published the view in an essay and, in this way, influenced contemporary epistemology. His approach gives epistemological discussions an ethical meaning. The paper has studied Clifford`s view critically.
    Keywords: Ethics, belief, Clifford, epistemology, justification, function, context
  • Moslem Mohammadi, Marziyeh Mohammadi Page 85
    The part of belief in God and the hereafter on one`s ethical manner of life as stands against secular ethics forms the problem of this paper. Belief in the awareness of the world of existence and the natural effect of vices and merits on the world as well as God`s essential effect in creation can be counted as the consequence of the belief mentioned. Agent beauty and proximity to Him are caused by the belief, it is more emphasized when intention be known as an influential and real object. Belief in the hereafter would lead to desirable life. Again when one knows that all his intentions and actions are recorded, rewarded and punished, he or she would be more careful about his ethical manner of life.
    Keywords: Nahj al Balaghah, ethics, essential religious beliefs, unity of God, hereafter
  • Enayatollah Sharifi Page 105
    The obligation of ethical statements is an important problem in ethics. Many Muslim scholars have regarded it as a command of reason; they know the statements of such a quality that reason can distinguish the necessity. The theories such as those of Brockson, social pressure and attracting tendency of man, Divine order and conscience have been suggested. Origionality of Divine command in ethical statements and conceptions is the problem of the paper. The legislator of Islamic immutable judgment, i. e. Divinity, legislates the rules and laws according to expediencies and seditions. Each seeker of happiness knows that attaining such an aim is conditioned by following special rules; he, therefore, make himself obliged to live in accordance to them.
    Keywords: Islamic ethics, ethical necessities, ought to, ought not, reason, Divinity
  • Somayeh Esmaeelifar Page 129
    There can be found such searchable subjects as ontology, epistemology, concepts and psychology in Allamah tabatabayi view. He has viewed ethics to be independent in concepts, stability and psychology and ethical statements to be lawful and rational both. Allamah, explaining his view on ethics, connects religion and human nature to one another and knows belief in God and the hereafter as guarantee for ethical actions.
    Keywords: Ethics, religion, Allamah Tabatabayi, conventional, conceptual stage, psychological stage
  • Mahmood Motavassel Arani Page 159
    Ethics and feqh are two Islamic sciences. Many scholars have tried to introduce their distinctions. It, however, seems that the most difference in the field lies in intention and motivation as basis in ethics but in feqh only in worships; though in this case also ethical motivation is of higher effect than feqhi intention. In fact, in feqh the conditions for the correctness of actions have been offered while in ethics the conditions of their being accepted. The former notices the appearance of action and thereof its being correct or incorrect; the latter, however, notices its depth as being a scale for purity of intention and motivation. Being of courage and intention to sin in leaving unlawfuls and in the case of kinlling somebody proposedly, when spilled in vain, can be counted as cases for the difference.
    Keywords: Islamic sciences, ethics, feqh, intention, motivation