فهرست مطالب

الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه - سال هشتم شماره 5 (پیاپی 25، زمستان 1391)

مجله الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه
سال هشتم شماره 5 (پیاپی 25، زمستان 1391)

  • 216 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1392/01/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جمال طالبی قره قشلاقی، عبدالغنی ایروانی زاده، نصرالله شاملی صفحه 1

    دعبل خزاعی بزرگ ترین شاعر شیعه در دوره عباسی اول و آغاز دوره دوم به شمار می رود، دوره ای که از نظر سیاسی، به استقرار ثبات و آرامش، و از نظر فکری و مذهبی به کثرت مذاهب و عقائد معروف بود. دعبل در کوفه زاده شد و از سرچشمه تعالیم شیعه بهره برده و روحش بدان سرشته گشت. ظلم وستم را از همان آغاز احساس کرد و ملقب به شاعر هجایی شد که چوبه دارش را پنجاه سال به دوش کشید و کسی را جست وجو می کرد که تنش را بالای آن ببرد. این شاعر در بسیاری از اشعار خود به مقابله با انحراف و اوضاع سیاسی فاسد پرداخته و در بیداری افکار عمومی جامعه عباسی نقش مهمی ایفا کرد. در بررسی اشعار دعبل با رویکرد سیاسی مشخص شد که او در هجو خلفا و وزرا و والیان حکومت عباسی ونقد اوضاع سیاسی طنز را دستمایه خود قرار داده و بواسطه آن توانسته حکومت عباسیان و اوضاع واحوال پریشان آن، و انحطاط و هرج ومرج موجود در این دوره تاریخی را به تصویر کشد. با دقت در اشعار سیاسی دعبل با رویکرد مورد اشاره مشخص شد که قصد وی طنز صرف به منظور خنداندن مردم نبوده، بلکه از این کار اهداف سیاسی و اجتماعی سازنده ای داشته است. این مقاله به بررسی رویکرد طنز در شعر سیاسی دعبل پرداخته است.

    کلیدواژگان: ادبیات شیعه، طنز، شعر سیاسی، دعبل خزاعی، عصر عباسی
  • رقیه رستم پور، مینا پیغامی صفحه 25
    سمیح القاسم به واسطه سرودن اشعار سیاسی فراوان، به عنوان یکی از بارزترین شعرای مقاومت فلسطین محسوب شده و یکی از شعرای سه گانه مقاومت فلسطین می-باشد. در این میان و در پی وقوع جنگ شش روزه اعراب در 1967 شاهد بروز تغییرات قابل توجهی در رویکرد ادبی و سیاسی شاعرانی چون سمیح القاسم بوده ایم، به طوری که رویه سیاسی وی تغییر کرده و منجر به ظهور نظریات مختلف و متناقضی در مورد او شد.
    با توجه به اهمیت و کاربرد علوم زبان شناسی (از جمله تحلیل گفتمان) به عنوان وسیله ای برای تفسیر و تحلیل متون از یک سو، و اهمیت پی بردن به رویکرد حقیقی سمیح القاسم از سوی دیگر، این مقاله از تحلیل گفتمان برای پی بردن به چگونگی تغییر رویکرد سمیح القاسم پس از جنگ بهره گرفته است. به این ترتیب که نمونه های شعری قبل از جنگ را از میان دیوان «مواکب الشمس» و نمونه های پس از جنگ را از دیوان «لا استاذن احدا» برگزیده و افعال موجود در این اشعار را مورد گفتمان کاوی صرفی قرار داده است. این افعال در چهار-چوب زمان و ابواب فعلی مورد بررسی قرار گرفته تا با توجه به تغییرات موجود در افعال این دو دوره زمانی، چگونگی تغییر رویکرد شاعر به صورت بی طرفانه و برمبنای کلام وی آشکار شود
    کلیدواژگان: سمیح القاسم، تحلیل گفتمان، شعر فلسطینی معاصر، رویکرد صوفی
  • ابراهیم اناری بزچلویی، حسن مقیاسی، سمیرا فراهانی صفحه 47
    قرآن کریم و مفاهیم ارزنده و والای آن، همواره حضوری چشمگیر در آثار و نوشته های شاعران و ادیبان در هر دوره از زمان داشته است. متن قرآن و زیبایی های به کاررفته در آن به گونه ای است که قرآن را از انحصار به دوره ای مشخص، خارج می سازد؛ از این رو ادیبان و شاعران، پیوسته توجه ویژه ای به ساختار بی نظیر آیات و نکات بلاغی نهفته در متن آن داشته و کوشیده اند تا با پیوند کلام خود به کلام الهی، بر انسجام سخن خویش بیفزایند.
    محمد عفیفی مطر ازجمله شاعران معاصر عرب است که در سروده های خویش، متاثر از قرآن کریم و آیات الهی است و در بیشتر موارد، جنبه های ادبی آیات را با متون شعری خود درهم آمیخته و تصاویری بدیع، فراروی مخاطب خویش قرار می دهد. وی نیز مانند بسیاری از شاعران گذشته و معاصر با الهام گیری از ساختار و ظرافت های به کاررفته در بافت روایی آیات و نیز متاثر از حافظه ی ذهنی خود، در سرودن اشعار خویش در تعامل و ارتباط مستقیم با قرآن کریم است. تامل در دیوان عفیفی مطر، گویای حضور گسترده ی آیات و واژگان قرآنی در متن شعری مطر است که در بیشتر نمونه-ها، بلاغت قرآن و آرایه های به کاررفته در آن را در کلام خود به تصویر می کشد. آنچه در این مقاله بدان پرداخته می شود، بررسی نمونه های بلاغی قرآن در سروده های محمد عفیفی مطر از دیدگاه قواعد هنجارگریزی معنایی (استعاره، کنایه، تشبیه و مجاز) است. براین اساس، استفاده ی شاعر از زیبایی های بلاغی آیات قرآن در قالب محورهای جانشینی و هم نشینی ارزیابی می شود.
    کلیدواژگان: هنجارگریزی معنایی، بلاغت قرآن، محمد عفیفی معطر
  • حسن سرباز، سید حسن آریادوست صفحه 79
    ابراهیم نصرالله، یکی از رمان نویسان و شاعران برجسته ی ادبیات معاصر است که در هر دو زمینه ی شعر و رمان، صاحب قلم و پرآوازه است. وی از رمان نویسان نوگرای معاصر عرب است که در آثار خود با استفاده از اسالیب و شیوه های نوین رمان نویسی به بیان دردها و رنج های ملت فلسطین می پردازد. رمان «طیور الحذر» اولین شاهکار نصرالله در مجموعه ی شش جلدی «الملهاه الفلسطینیه» و یکی از نمونه های برجسته ی ادبیات داستانی معاصر عربی است.یکی از ویژگی های مضمونی و ساختاری رمان «طیور الحذر» به-کارگیری انواع میراث به ویژه، میراث دینی در آن است. ابراهیم نصرالله در این رمان با شیوه های مختلف، ازجمله بازخوانی شخصیت های قرآنی از میراث دینی استفاده کرده است. شخصیت های میراثی بازخوانی شده در «طیور الحذر» غالبا شخصیت های دینی و قرآنی هستند. نصرالله با استفاده از به کارگیری میراث دینی و بازخوانی شخصیت های قرآنی به تحلیل عوامل و حوادثی می پردازد که باعث اسارت و آوارگی انسان فلسطینی شده اند. مفهوم احتیاط و عبرت گرفتن، محور تمامی حوادث و حکایات رمان است که نصرالله با درآمیختن آن با مفاهیم موروثی در یک قالب کمدی، اندیشه و افکار خود را بیان می کند. در این پژوهش، تلاش شده است که با استفاده از روش توصیفی و شیوه ی تحلیل محتوا بازتاب شخصیت های قرآنی و شیوه ی به-کارگیری آن ها در رمان «طیور الحذر» ابراهیم نصرالله بررسی شود
    کلیدواژگان: ابراهیم نصرالله، الملهاه الفلسطینیه، طیور الحذر، شخصیت های قرآنی
  • حسن گودرزی لمراسکی، علی باباپور روشن صفحه 113
    جذابیت، عامل حیاتی روایت ها و مقصود نهایی آن محسوب می شود و نویسندگان برای تحقق آن از تمامی ظرفیت ها استفاده می کنند که از جمله ی آن می توان به مولفه ی زمان، اشاره کرد که با ظهور نظریات دانشمندانی هم چون ژرار ژنت فرانسوی، اهمیتش بیش از پیش، آشکارتر شد.
    این جستار با روش تحلیل محتوا بر آن است تا اهمیت و تاثیرات زمان و انواع مختلف آن یعنی نظم، تداوم و بسامد را از نظر ژرار ژنت در ایجاد جذابیت داستان کوتاه «الافق وراء البوابه» غسان کنفانی، نویسنده ی مبارز فلسطینی، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد تا نشان دهد که چگونه نویسنده در نظم با گذشته نگری، آینده نگری و ایجاد دگرگونی در نظم خطی روایت و نیز، شروع آن از نیمه ی داستان، بازی های زمانی، وارد کردن نوعی عاطفه و احساس و استفاده از ساخت برون گرا و در تداوم با فضاسازی، شتاب منفی نسبت به حوادث جذاب، شتاب مثبت نسبت به بخش های تکراری و خسته کننده ی روایت و نزدیک کردن و دور کردن خواننده از داستان و در بسامد با تمرکز بر قسمت های برانگیزنده ی عواطف و احساسات مخاطب و تعلیق آفرین، تکرار آن ها و بیان کشمکش روانی شخصیت روایتش، به آشنایی زدایی در روایت پرداخته و نوعی ابهام و پیچیدگی را در آن وارد کرده به گونه ای که خواننده را برای دانستن ادامه ی روایت، کنجکاو و مشتاق ساخته و او را در هول و ولا و فرضیه سازی نگه داشته است؛ هم چنین عواطف و احساسات خواننده را به-کار گرفته و نسبت به سرنوشت شخصیت های روایتش، حساس می کند و بدین وسیله، پیرنگ مطلوب و پیچیده ی داستانی خود را بنا می سازد و آن را برای خواننده، جذاب جلوه می دهد
    کلیدواژگان: زمان، جذابیت، غسان کنفانی، الافق وراءالبوابه، ژرار ژنت
  • کبری روشنفکر، پوران رضایی، مرتضی زارع برمی صفحه 147
    ادبیات کودکان به عنوان یکی از ابزارهای تربیتی، علاوه بر تامین نیازهای جسمی، روحی و عاطفی، نقش انکارناپذیری در افزایش سطح آگاهی و گسترش افق انتظار کودک از جامعه و برنامه ریزان نظام های حکومتی دارد. بی شک، نظام فکری انسان از کودکی بنا می شود، لذا توجه به آثاری که در حوزه ی ادبیات کودکان خلق می شود، می تواند در برنامه های آینده نگر جوامع، سهمی ارزنده داشته باشد. ادبیات کودکان از نیمه ی قرن نوزده، حرکت روبه رشد خود را در سرزمین های عربی با پیشگامی مصر آغاز کرد.
    در این میان «نبیل سلیمان سلیمان خلف»، مشهور به «نبیل خلف»، نویسنده و شاعر معاصر مصری، سهمی ارزنده در بالندگی این نوع ادبی و حرکت فعال و هدف دار آن در تربیت و هدایت رفتاری کودکان دارد. یافته های پژوهش، نشان می دهد داستان-پرداز موردنظر، با نگارش آثار متعدد در حوزه ی ادبیات کودکان و نوجوانان، ازجمله آفرینش داستان ثورهالاطفال (انقلاب کودکان)، به دنبال نهادینه کردن آرمان ها و ارزش های انسانی ای همچون حق تعیین سرنوشت، صلح، آزادی، عدالت، امید به آینده ای روشن، مبارزه با بیداد، شجاعت و نوع دوستی در نسل نوپای مصر است. بیداری و انقلاب مردم مصر باتوجه به زمان نشر داستان مذکور (2002)، سند به ثمر نشستن تلاش های نبیل خلف در رشد فکری و فرهنگی کودکان دیروز و جوانان انقلابی امروز مصر است. شیوه ی پژوهش، توصیفی- تحلیلی است که بر اساس تحلیل تصویری شخصیت ها و موجودات داستان و طبیعت های انسانی آن ها پی ریزی می شود
    کلیدواژگان: ادبیات کودک، نبیل خلف، ادبیات عربی، انقلاب مصر، عناصر داستان
  • جواد اصغری، زینب قاسمی اصل صفحه 177
    هزارویک شب به عنوان مشهورترین مجموعه ی افسانه های پریان، با ویژگی خاص چندفرهنگی بودن، همواره مورد توجه نویسندگان بزرگ شرق و غرب قرار داشته است. در این میان، نجیب محفوظ، برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات در سال 1988 میلادی، یکی از برترین آثار خویش را برپایه ی هزارویک شب و در امتداد آن نگاشته است که در این پژوهش بررسی تطبیقی میان این دو اثر، تبیین شباهت ها و افتراقات آن ها از جنبه ی ساختار و عناصر داستانی، نیز از جنبه ی محتوایی و مضامین حکایت-های دو کتاب، انجام گرفته است. بررسی ساختار کلی هر دو کتاب و تطبیق حکایت ها و شخصیت هایی که محفوظ از هزارویک شب وام گرفته است، نشان می دهد او در این اثر توانسته است ضمن حفظ چارچوب اصلی حکایت ها، شخصیت ها، قهرمانان و عناصر داستانی کتاب اصلی، آن ها را در زمانه ای دیگر روایت کند. اقتباساتی که محفوظ از هزارویک شب انجام داده است، رنگی از تکرارهای ملال آور ندارد و هرجا که اشکالات تکنیکی و فنی در متن کتاب اصلی وجود داشته، در اثری که محفوظ به رشته ی تحریر درآورده، مرتفع شده است
    کلیدواژگان: هزار و یک شب، نجیب محفوظ، داستان عربی
|
  • Abdolghani Irvanizada, Nasrollah Shameli, Jamal Talebi Page 1

    Deabel-el-Khozaai was one of the most prominent Shiite poets in First and Second abbasid Period Was Known from Political to Stability and known Intellectual to Multiplicity Religions. Deabel was born in Kufah hence; he was influenced by the spirit of Shiite instructions in his thought and spirit. He began to feel injustice and wrongdoing from there and went on irony and satire for more than fifty years, as if he was seeking his crucifixion for a long time. His poems reflect a sense of duty and responsibility and show a sarcastic style in criticizing and dispraising the Abbasid caliphs. He dared enough to reveal corruptions of the rulers fearlessly. In a very unique and delicate way, he illustrated the corrupt government, deviation and anarchy in an agitated society.It is confirmed that Deabel's irony has no fun but social and political reformatory aims. In this article, an attempt is made to deal with Deabel's political responsibility and discuss his viewpoints. The main outcome reveals that Deabel was too daring to criticize caliphs, viziers and other agents directly and fearlessly. Sarcasm and irony is the gist of this great poet.

    Keywords: Shiite Literature, Deabel el, Khozaai, Political Poem, Satire, Abbasid Era
  • Roghaye Rostampour, Mina Peyghami Page 25
    Samih al Qasem, due to his enormous political poems, is recognized as one of the famous and three-dimensional resistant Palestinian poets. Since the six-day war in 1967, we have witnessed remarkable changes in literary and political approaches of poets including Samih al Qasem in way that his political approaches transformed and led to a different and reciprocal viewpoints. With reference to importance and application of linguistic science (including discourse analysis) as a means to comment and analyze texts on one side and importance of actual approach of Qasem on the other side, this paper from discourse analysis tries to highlight the changes in Qasim's approach after the war. By this way, samples of poems before the war from the work "Mavaek al-Shams" and post-war samples from the work "La Ostazan Ahda" exiting verbs of these poems have been placed in conjunctional depressed discourse. These verbs have been studied under the framework of time and existing chapters so that with attention to changes in these two periods, the manner of changes in approach of the poet is manifested impartially and based on his works.
    Keywords: Samih al Qasem, Discourse Analysis, Palestinian Poems, Morphology
  • Ibrahim Anari Bozchallouei, Hassan Meghyasi Page 47
    The holy Quran and its invaluable and elevated concepts have always had a significant presence in the writings of poets and literary scholars in different ages. The Quranic texts and the beauties applied to them are in such a way that make the holy book away from a distinguished time or period, hence; poets and scholars have always paid attention to the unique structure of verses and hidden rhetoric and tried to make their own words coherent by bounding it up with divine words. Mohammad Afifi Matar is among the contemporary Arab poets who in his works are inspired by the holy Quran and its divine verses and most often has combined the literary aspects of the verses with his own poems to create new images. Like many past and contemporary poets and being inspired by the structure and nuances used in the narrative texture of the verses and also being inspired by his own memory, Matar is in direct interaction and communication with the holy Quran. Contemplating on Aififi Matar's divan, we may find a wide presence of Quranic terms in his poetry that in most cases depicts Quranic rhetoric and concepts used in it. The current paper is an attempt to analyze Quranic rhetoric in Muhammad Afifi Matar' poetry from a semantic deviation point of view (metaphor, irony, simile, metonymy,). On this basis, the poet's application of beauties of Quranic rhetoric is evaluated in syntagmatic and paradigmatic axis.
    Keywords: Semantic Deviation, Quranic Rhetoric, Mohammad Afifi Matar
  • Hassan Sarbaz, Seyed Hassan Aryadoust Page 79
    Ibrahim Nasrallah is one of the renowned and prolific novelists and poets of contemporary Arabic literature who have been pioneer in both the fields. Nasrallah is one among modern novelist who in his work, through modern novel methods, highlights the pain and suffering of the Palestinians. The novel “Birds of Caution” is Nasrallah's first masterpiece of his six-volume collection "Palestinian Comedy", and is one of the outstanding examples of the contemporary Arabic fiction. In this novel, Nasrallah has revisited Quranic and religious characters. One of the structural and contextual features of "Birds of Caution" is the application of numerous heritages, specifically the religious heritage. Using this feature, he examines factors and events that led to the enslavement and displacement of the Palestinians. The concepts of caution and learning from other's misfortune are foundations of incidents and anecdotes in the novel where Nasrallah by merging them with hereditary concepts in the form of a comedy, expresses his thought. In the present study, the authors attempt to examine the indications and use of Quranic figures in the novel “Birds of Caution”.
    Keywords: Ibrahim Nasrallah, Palestinian Comedy, Birds of Caution, Quranic Characters
  • Hasan Goodarzi Lamraski, Ali Babapour Roshan Page 113
    Attractiveness is considered as a key element in narratives and an utmost point for its accomplishment writers apply all their capacities. In this respect, one can point to the time component that with the emergence of theories such as that of France's Gerard Genet, gained more and more importance. This search based on the content analysis tries to analyze the importance and effect of time and its types i.e. order, duration and frequency from the point of Gerard Genet in creating attraction in the short narrative of “Horizon behind Gates” by Ghasan Kanfani, a combatant Palestinian author. By this way, the paper tries to show as how the writer created some kinds of complexity and ambiguity in his narrative by looking backwards, providence and making changes in the direct order of narrative, its initiation from the middle part of the story, playing with time, injecting some sort of feeling and emotions, using the outward-oriented structure, consistency with space creation, negative acceleration towards attractive incidences and positive acceleration towards boring and repetitive parts of the narrative, getting the reader closer to or far from the story and in frequency with focusing on parts which are exciting and parts that create suspense, repeating and stating mental struggle of the narrative characters, In a way that makes the reader curious about the rest of the narrative. It also uses the feelings and emotions of readers and makes them sensitive towards the destiny of his characters, and by this means he constructs his plot in a favorable and complex manner and makes it more interesting for readers.
    Keywords: Time, Attractiveness, Ghasan Kanfani, Horizon behind Gates, Gerard Genet
  • Kobra Roshanfekr, Pouran Rezaei, Morteza Zare Beromi Page 147
    The children literature as a means of education, apart from security physical, mental and emotional needs, they play undeniable roles in augmenting the level of awareness as well as expanding the horizons of expectations of children of the society and government planners. Undoubtedly, the intellectual human bloc is from the childhood, therefore, the attention to the works that are created in the domain of children literature, could have invaluable share in the future planning of the society. Children's literature started its courser from the mid nineteenth century on Arab lands with pioneer effort of Egypt. Here, Nabil Suleiman Suleiman Khalaf popularly known as Nabil Khalaf, a contemporary Egyptian writer and poet, has made invaluable efforts in the development of these kinds of literature and have had an active and targeted role in educating and guiding children's behavior. Research findings show that the proposed storyteller, through different works in the domain of children and youth literatures including the creation of story "Revolution of Children" follows human values and desires such as right of self-determination, peace, freedom, justice, and hope for a bright future, fight against force and oppression, courage, friendship among modern Egyptian generation. The awakening and revolution of Egyptians with respect to the timing of the publication of the aforementioned story (2002), is the evidence of fruitful conclusion of Nabil Khalaf's endeavors in intellectual and cultural growth of youth in Egypt. The research follows descriptive and analytical methods and tries to analyze imaginary personalities and things of story and human natures in it.
    Keywords: Children's Literature, Nabil Khalaf, Arabic Literature, Egyptian Revolution, Story Elements
  • Javad Asghari, Zeinab Ghasemi Asl Page 177
    Thousand and One Nights as the most famous collection of fairytales, with peculiarity of being multi-cultural, has often been the center of attraction of great eastern and western writers. Here, Naguib Mahfouz, the winner of 1988 Nobel Prize in Literature, has based one of his famous works on "Thousand and One Nights" and compiled in similar fashion hence; this research has comparatively analyzed the two works in explaining similarities and differences from their elemental and structural aspects as well as thematic and contextual domains of the two books. A complete structural study of the two works and comparison of anecdotes and personalities that Mahfouz derived from the Thousand and One Nights indicate that in this work in order to safeguard the actual framework of anecdotes, characters, heroes and anecdotal elements of main book, Mahfouz could successfully narrate them in differet time epoch. In this work Mahfouz could narrate the anecdotes of Thousand and One Nights with supreme skill in different time and wherever there was technical problem in the actual classic work, in the work Mahfouz could write in a way that those problems were elevated.
    Keywords: Thousand, One Nights, Naguib Mahfouz, Classic Works, Arabic Fiction