فهرست مطالب

فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 10، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مرتضی منطقی، احسان دین پرور صفحات 5-26
    هدف پژوهش حاضر، بررسی ایجاد و تعمیق هویت پنهان و غیررسمی در دانشجویان کاربر تلفن همراه و اینترنت می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه،450 نفر دختر و پسر دانشجوی دانشگاه خوارزمی بود که دامنه سنی آنان بین 18 تا 25 سال قرار داشت. نمونه گیری به روش تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای بود که پس از اعتباریابی، روی هر دو جنس به تعداد مساوی در بهار 1391، اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج تحقیق، حکایت از آن دارد که فن آوری های تلفن همراه و اینترنت در شکل گیری هویت پنهان یا غیررسمی کاربران این فن آوری ها موثر واقع آمده اند. علاوه براین، میزان اطلاعات خانواده دانشجویان پاسخ دهنده در مورد چگونگی کاربری آنان از جنبه های پنهان تلفن همراه و اینترنت به شکل معناداری کم تر از دوستان نزدیک دانشجویان می باشد. مقایسه چگونگی کاربری دختران و پسران دانشجو از جلوه های پنهان تلفن همراه و اینترنت نیز دلالت بر آن دارد که کاربران دختر به شکل معناداری بیشتر از کاربران پسر از هویت پنهان استقبال کرده، از آن بهره می برند.
    کلیدواژگان: هویت، هویت رسمی، هویت غیررسمی، تلفن همراه، اینترنت، دانشجو
  • نصرت ریاحی نیا، مریم امامی صفحات 27-46
    هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عملکرد علمی اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی با توجه به مقالات منتشرشده در پایگاه Web of Science از سال 2000 تا 2010 بر اساس معیارهای علم سنجی است. در این پژوهش از روش علم سنجی که یکی از روش های کمی است، استفاده شده است. داده های مورد نیاز این پژوهش از پایگاه WoS استخراج شد. ابتدا، سیاهه ای از اعضای هیات علمی دانشکده ها و مشخصات فردی و دانشگاهی آنان تهیه شد، از جمله: گونه های مختلف نگارش اسم آنان به زبان انگلیسی، سپس، به منظور خاص کردن اطلاعات موجود در پایگاه WoS مقالات اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این پایگاه جست وجو شد که در مجموع 1699 مقاله یافت شد. جامعه آماری مورد نظر تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی در نیمسال دوم سال 1391 است که شامل 303 عضو هیات علمی است. نتایج به دست آمده، نشان داد که بیشتر اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی دارای مرتبه علمی استادیاری هستند. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دارای بیشترین اعضای هیات علمی است. بیشترین میزان تولیدات علمی و استنادات دریافتی به اعضای هیات علمی دانشکده شیمی اختصاص دارد. بین تولیدات علمی اعضای هیات علمی و رتبه علمی آنان، هم چنین، بین تولیدات علمی اعضای هیات علمی و استنادات دریافتی شان، رابطه مثبت متوسطی وجود دارد. هم چنین، بالاترین میانگین شاخص هرش به دانشکده تربیت بدنی اختصاص دارد. در کل نتایج نشان داد روند رشد تولید مدارک علمی اعضای هیات علمی دانشگاه خوارزمی در سال های 2003 و 2009 سیر نزولی داشته است. اما، در سال های دیگر میزان افزایش تولیدات علمی دانشگاه خوارزمی، فرآیند نسبتا یک نواختی داشته است.
    کلیدواژگان: دانشگاه خوارزمی، عملکرد علمی، علم سنجی، پایگاه Web of Science، هیات علمی
  • امید بهارستان، پیمان اکبری، علی شائمی برزکی صفحات 47-68
    هدف از انجام این تحقیق، تحلیل تاثیر فن آوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمان می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 368 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق منطقه ای غرب استان کرمانشاه است که از بین آنها 188 نفر به صورت تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه در نیمه دوم سال 1391 انتخاب شدند. این پژوهش از نوع همبستگی است. جهت جمع آوری داده ها، از پرسش نامه فن آوری اطلاعات مارتینز لورنز و همکاران (2004)؛ پرسش نامه مدیریت کیفیت جامع شییه و ویو (2002) و پرسش نامه عملکرد سازمانی که توسط محققان ساخته شده بود، استفاده شد. بررسی پرسش نامه ها حاکی از آن بود که ابزارهای اندازه گیری، از روایی محتوایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. توسط نرم افزار SPSS و LISREL داده های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون خطی و گام به گام در سطح 95% نشان داد که فن آوری اطلاعات با متغیرهای مدیریت کیفیت جامع و عملکرد سازمانی و مدیریت کیفیت جامع با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنی داری دارند. از سوی دیگر نتایج بررسی ها نشان داد که مدیریت کیفیت جامع در تاثیرگذاری فن آوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی دارای نقش میانجی می باشد. هم چنین در این تحقیق جهت آزمون مدل مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل بود و به همین دلیل به عنوان مدل تجربی ارایه شده است.
    کلیدواژگان: فن آوری اطلاعات، مدیریت کیفیت جامع، عملکرد سازمان، مدل معادلات ساختاری
  • کیومرث نیازآذری، مریم صحافی، شیما شعله کار، بهرنگ اسماعیلی شاد صفحات 69-84
    این پژوهش، با هدف بررسی نقش فن آوری اطلاعات در توسعه آموزش های مهارت محور و ارایه راه کارهایی جهت رفع موانع پیش روی آن در سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع زمینه یابی و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری، کلیه مربیان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان به تعداد 152 نفر می باشند که در سه گروه آموزشی خدمات، کشاورزی و صنعت در سال 1391 به کار مشغول بوده اند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 107 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته می باشد که روایی آن توسط متخصصان، مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS متناسب با سنجش داده ها و مفروضات آماری، از روش t تک نمونه ای استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نقش فن آوری اطلاعات در توسعه آموزش های مهارت محور در سازمان آموزشی فنی و حرفه ای استان گلستان فراتر از حد انتظار می باشد و بهره مندی و استفاده از این فن آوری در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای استان گلستان می تواند، تا حد قابل تو جهی در رسیدن به آرمان های سازمان فنی و حرفه ای، از قبیل: ایجاد فرصت های برابر آموزشی، به روز کردن آموزش های مهارتی، گسترش و بهبود کارآفرینی و خلاقیت در جامعه، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی و توسعه و معرفی مهارت های جدید، تاثیرگذار باشد.
    کلیدواژگان: فن آوری اطلاعات، آموزش های مهارت محور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای
  • صدرالدین ستاری، یوسف نامور، یوسف حاج نظری صفحات 85-103
    این تحقیق، با هدف تعیین رابطه میزان آشنایی و کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر هریس با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام یافته است. جامعه آماری تحقیق، شامل دانش آموزان مقطع متوسطه شهر هریس در سال تحصیلی 91-1390 به تعداد 1800 نفر (شامل 970 نفر پسر و 830 نفر دختر) می باشد. از میان آنها تعداد 317 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تایید شده و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ برای متغیر میزان آشنایی با فن آوری اطلاعات و ارتباطات 78/0 و برای متغیر میزان استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات 74/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفته است. نتایج نشان داد که بین میزان آشنایی با فن آوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: آشنایی با فن آوری اطلاعات و ارتباطات، کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات، پیشرفت تحصیلی
  • سیداحمد هاشمی، ابوذر همتی، ابوالفضل عباسی صفحات 105-126
    این تحقیق، با هدف بررسی میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه یک، به منظور ارایه راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود این مهارت اجرا شده است. در این راستا، مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات اعضای هیات علمی با در نظر گرفتن شاخص های ICCS و ICDL مورد ارزیابی قرار گرفت. هم چنین در مورد میزان آشنایی و مهارت آنها در استفاده از پایگاه های اطلاع-رسانی تحقیق به عمل آمد. این تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری، متشکل از 2131 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه یک در سال تحصیلی 91-1390 می باشد. حجم نمونه مورد بررسی براساس جدول مورگان 325 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، از بین واحدهای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تصادفی تعدادی از دانشگاه ها انتخاب و استادان آن واحدها مورد ارزیابی قرار گرفته-اند. ابزار گردآوری داده ها، یک پرسش نامه محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت می باشد که جهت تعیین روایی آن از نظر متخصصان و صاحب نظران استفاده شده است و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 834/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون پارامتری t تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک طرفه در سطح معناداری 05/0) صورت گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی در شاخص ICCS در سطح متوسط و در شاخص ICDLدر سطح بالای متوسط می باشد. هم چنین، میزان آشنایی و مهارت اعضای هیات علمی در استفاده از پایگاه-های اطلاع رسانی، کمتر از متوسط می باشد.
    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، اعضای هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک
  • حسین مومنی مهمویی، مجید پاکدامن، مجتبی لاری صفحات 127-143
    هدف این پژوهش، بررسی تاثیر نرم افزار آموزشی «ویکی و نیکی» بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بوده است. پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 92-1391 بوده که در مدارس دولتی شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل می باشند. حجم نمونه برای هر دو گروه آزمون و گواه 30 دانش آموز می باشد. در گروه آزمایش، از آموزش نرم افزاری به مدت دو ماه و در گروه گواه، از آموزش معمول کلاسی استفاده شده است. از آزمون سنجش خلاقیت عابدی و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته (پیش آزمون و پس آزمون) استفاده شده است. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد، نرم افزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی تاثیر مثبت دارد.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، خلاقیت، نرم افزار آموزشی، نرم افزار ریاضی پنجم ابتدایی، نرم افزار ویکی و نیکی
  • غلامعلی فخاری اشرفی صفحات 145-160
    این پژوهش، با هدف سنجش میزان مهارت اینترنتی معلمان دوره متوسطه و تاثیر آن بر مهارت های حرفه ای آنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره متوسطه به تعداد 10250 نفر تشکیل داده که از بین آنها 412 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از آزمون تستی چهارگزینه ای حاوی 10 سوال برای سنجش مهارت اینترنتی معلمان استفاده شده است، که ضریب دشواری آن برابر با 46/0 و پرسش نامه ای شامل 20 سوال برای سنجش میزان مهارت های حرفه ای معلمان با ضریب پایایی 85/0 استفاده شده است. داده ها، با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک راهه به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد، مهارت اینترنتی و حرفه ای معلمان در حد متوسط می باشد. هم چنین، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه نشان دادند که هرچه میزان مهارت اینترنتی معلمان بیشتر باشد، مهارت های حرفه ای آنان بهتر است. میزان مهارت های حرفه ای معلمان در مولفه های تکنولوژی آموزشی با 19/73 درصد و طراحی آموزشی با 35/63 درصد، روش تدریس با 77/57 درصد و ارزش یابی تحصیلی با 70/59 درصد به ترتیب بیش ترین میزان مهارت را به خود اختصاص داده اند.
    کلیدواژگان: فن آوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت اینترنتی، مهارت های حرفه ای
|
  • Pages 5-26
    The goal of this research was to investigate creating and deepening hidden and informal identity on students who are users of cellular phones and internet. The method of the research is a survey one. Statistical sample was 450 individuals including girl and boy students of Kharazmi University whose age domain was among 18 to 25. They were selected through random sampling method. A questionnaire having been validated was done in spring 2012 on both male and female students. Data analysis was performed through SPSS software. The results showed that cellular phone and internet technology were effective in the formation of hidden and informal identity of users. Moreover, the amount of the information of the family of students on their way of using hidden features of cellular phone and internet was significantly lower than that of their close friends. The comparison between female and male students on using the hidden features of cellular phones and internets showed that female users welcome these features more significantly than male users.
    Keywords: Identity, Formal Identity, Informal Identity, Cellular Phones, Internet, Student
  • Pages 27-46
    The primary objective of this study was to evaluate the academic performance of faculty members of Kharazmi University regarding their published articles in WoS, in 2000-2010 based on scientometric criteria. The method used in the present study was scientometrics, which is a quantitative one. Data was derived from WoS. First, the list of faculty members of different colleges was prepared. Then, their personal and academic demographics, for example: different versions of spelling of their names in English were listed. In order to specify the available information in WoS, the articles of faculty members of Kharazmi University was searched. On the whole, 1699 articles were found. The statistical population was all the faculty members of Kharazmi University which include 303 ones. The results showed that most of the faculty members of Kharazmi University hold assistant professor degree. Literature and humanity colleges, have the most faculty members. The highest rate of scientific production and documentation belonged to the members of chemistry College. There was a positive medium relationship between scientific production of faculty members and their degrees, and also between their scientific production and their received documentation. The highest mean of the H-index belonged to physical education college. As the whole, the result showed that the growth process of scientific documentation of faculty members of Kharazmi University was declining in 2003-2009, but during other years, the rate of increasing of scientific production of the university has been the same respectively.
    Keywords: Kharazmi University, Academic Performance, Scientometrics, Web of Science Database, Faculty Member
  • Pages 47-68
    The main purpose of this study was to analyze the impact of Information Technology and Total Quality Management on Organizational Performance. The statistical population included 368 employees of west regional electricity distribution company of Kermanshah province. 188 subjects were selected through random sampling method and Cochran formula in 2012. This research was descriptive survey one and of a correlation type. Martinez-Lorente, et al, questionnaire of information technology, Shieh and Wu’s questionnaire of total quality management, and an organizational performance questionnaire made by the researchers were used to collect data. Content validity and reliability of the questionnaires showed that measurement tools enjoyed very good validity and reliability indexes. SPSS and LISREL softwares were used to analyze data. The results of linear and stepwise regression analysis at %95 showed that there were significant and positive relationship between information technology with total quality management and organizational performance, and total quality management with organizational performance. In addition, a structural equation model was used to test the conceptual model of the research and finding revealed that the model had goodness of fit.
    Keywords: Information Technology, Total Quality Management, Organizational Performance, Structural Equation Model
  • Pages 69-84
    The present study, attempted to investigate the role of information technology in development of skilled-based training and to suggest the strategies to overcome barriers to progress in Golestan vocational and technical organization. The study was survey and applied one. Statistical population was 152 teachers of Golestan vocational and technical organizations who worked in three departments of services, agriculture and industry in 2012. Using simple random sampling method and Cochran formula, 107 teachers were assigned as sample. Data collected by using a researcher-made questionnaire that its validity was confirmed by consultants and its reliability was 0/87 by using Cronbach’s alpha coefficient. Data analyzed through one sample t test using SPSS. The results showed that the role of IT in development of skilled-based training in Golestan vocational and technical organizations is beyond expectation and using this technology in such organizations has a significant effects on reaching the goals of vocational and technical organizations, such as, make an equal educational opportunities, update skilled-trainings, expand and improve entrepreneurship and creativity, train required forces for economical and developmental parts, and introduce new skills.
    Keywords: Information Technology, Skilled, Based Trainings, Vocational, Technical Organization
  • Pages 85-103
    The main purpose of the research was to study the relationship between Familiarity and use of ICT, and high school students’ academic achievement in Haris. The research method was a descriptive-correlational one. Among 1800 population (970 boy and 830 girl students), 317 were selected through random stratified sampling method as statistical sample. For data collection, a researcher-made questionnaire was used whose face and content validity was confirmed by the experts. Its reliability was estimated 0/78 for familiarity with ICT variable, and 0/74 for the use of ICT variable through Chronbach Alpha Coefficient. Data-analysis was done using descriptive and inferential statistics such as Pearson correlation and Regression tests. The results showed that there was significant relationship between familiarity and use of ICT, and high school students’ academic achievement.
    Keywords: Familiarity with ICT, ICT Applied, Academic Achievement
  • Pages 105-126
    The present research aimed at studying the degree of faculty members’ information literacy in Islamic Azad Universities of region 1. It was conducted to find a solution to improve this skill. Faculty members’ skills in using ICT were evaluated using ICCS and ICDL indexes. It was a descriptive-survey research. The statistical population included all the faculty members (2131 people) in 2011-2012 academic year. Based on Morgan table, 325 instructors were selected through random cluster sampling method. A researcher-made questionnaire was used for data gathering. Its validity was confirmed by experts and its reliability was estimated 0/834 using Cronbach Alpha coefficient. Data analysis was done through SPSS software. In addition, both descriptive and inferential statistics were used to analyze data, such as, frequency, percentage, mean, standard deviation, one-sample t test and one-way ANOVA. The findings showed that faculty members’ information literacy based on ICCS index was average and that of ICDL index was above average level. Also, their skill in using E-Journals was below average.
    Keywords: Information Literacy, ICT, Faculty Members, Islamic Azad University Region One
  • Pages 127-143
    The purpose of the research was to study the effect of "Vicky and Nicky" educational software and the amount of creativity and mathematics academic achievement of fifth grade elementary school boy students in Birjand. The statistical population included all fifth-grade students in public schools in 2012. The research method was a quasi-experimental one. 60 students were selected as statistical sample that were divided into experimental and control group. The experimental group was taught for two months through educational software, but the control group was taught traditionally (teacher-base method). Abedi test of creativity and a researcher-made questionnaire were used to gather data. The data were analyzed through Covariance analysis. The results showed that "Vicky and Nicky" educational soft-ware had positive effect on creativity and math achievement of the fifth-grade elementary school students.
    Keywords: Academic Achievement, Creativity, Educational Software, Fifth Grade Math Software, Vicky, Nicky Software
  • Pages 145-160
    The study aimed to assess the level of internet skills of high school teachers and its impact on their professional skills. Method of research was descriptive survey. The statistical population was all teachers of secondary school (10250 people) which among them, 412 people were chosen based on Kerjecie and Morgan table by using multistage cluster sampling method. In order to collect data, a multiple choice test with 10 questions used to assess Internet skills of teachers (difficulty index=0/46) and a questionnaire with 20 questions to assess professional skills of teachers (=0/85) was used. Data were analyzed by using two independent t tests and ANOVA with SPSS software. Results showed that, Internet and professional skills of teachers were moderate. Also, ANOVA and Schefe post hoc test showed that teachers with high level of Internet skill, had high professional skills. Professional skills of teachers in educational technology (%73/19), instructional design (%63/35), teaching method (%57/77) and academic evaluation (%59/70) was the maximum amount of skills respectively.
    Keywords: Information, Communication, Internet Skills, Professional Skills