فهرست مطالب

فصلنامه فقه و اصول
پیاپی 93 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ایروانی ایروانی، رضا حق پناه صفحه 9
    یکی از قواعد فقهی، کلامی مهم که در متون فقهی کمتر مورد توجه قرار گرفته، قاعده ی «مواخذه نکردن فرد به گناه غیر و بی مسئولیتی فرد در قبال عملکرد افراد» است که در آیه «لاتزر وازره وزر اخری» تجلی می یابد. بر اساس این قاعده، که شامل امور دنیوی و اخروی می شود، هیچ حکم فقهی نباید مسئولیت عملکرد فردی را بر عهده ی دیگران نهد. با آن که برخی فقی هان به طور پراکنده در استنباط احکام به این قاعده استناد کرده اند، لیک احکامی فقهی نیز در مخالفت با آن مشاهده می-گردد. از جمله: احکام فقهی فرزندان کفار و زنازاده و سرنوشت اخروی آنان به تبع پدر و مادر، و عذاب شدن میت به سبب گریه خویشان او، که در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است. چنانکه نقش این قاعده در نقد محتوایی روایات نیز تحلیل شده است.
    کلیدواژگان: عدالت الهی، مسئولیت حقوقی و کیفری، عقوبت گناه
  • الهه شاه پسند، مرتضی ایروانی، محمدحسن حائری صفحه 35
    در مورد آیه ی 115 سوره ی بقره؛ یعنی کریمه ی «ولله المشرق والمغرب فاینما تولوا فثم وجه الله إن الله واسع علیم»، شش سبب نزول نقل شده است. در این میان، دو سبب نزول به دلیل نقل از طرق شیعی، بیشتر درخور توجه فقهای امامیه قرار گرفته اند. این دو خبر، نقش ویژه ای در فقه پژوهی باب قبله عهده دار شده و در استنباط احکام متحری و متحیر مفید فایده بوده اند.
    اما گاه نتایج فقهی حاصل از این روایات، متناقض نما بوده است؛ کسانی که آیه را در شان متحیر دانسته اند، نماز وی به یک جهت را کافی شمرده اند. اما طرفداران قول مشهور که نماز گزاردن متحیر به چهار جهت را لازم می دانند، به سبب نزول دیگری که آیه را در شان نماز نافله می داند، متمسک می شوند. این در حالی است که برخی معتقدند: بین این دو روایت و نزول آیه در شان هر دو، منافاتی وجود ندارد؛ زیرا که آیه عام است و فقط عالم و هر کس که به منزله ی عالم است، در خصوص فریضه و به دلیل آیه ی روی کردن به مسجدالحرام: «فول وجهک شطر المسجد الحرام» (بقره:144)، از این عموم خارج شده اند. در نتیجه، گرچه کفایت یک نماز به صواب نزدیک تر است؛ اما تکرار با احتیاط هماهنگ تر است. این مقاله، بررسی تفصیلی این مساله و پژوهش در دیگر ابعاد جایگاه سبب نزول در برداشت های فقهای امامیه از این آیه را عهده دار گشته، به این وسیله می کوشد ارتباط یکی از دانش های علوم قرآنی- یعنی سبب نزول- را با دانش فقه به نظاره بنشیند.
    کلیدواژگان: روایات سبب نزول، جهت قبله، متحری، متحیر، استنباط فقهی
  • فقیهی صدر فقیهی صدر، عباسعلی سلطانی، حسین ناصری مقدم صفحه 57
    اکثر اصولیین شهرت روایی را به معنای شیوع و گستردگی نقل روایت در کتابها و جوامع روایی گرفته اند، که بر اساس این تعریف، شهرت روایی نه تنها جابر ضعف سند روایت نمی شود؛ بلکه در تعارض روایات هم از اسباب و عوامل ترجیح به شمار نمی رود. چون کثرت نقل یک روایت در کتابها دلیل بر صحت آن روایت نمی شود. «رب شهره لااصل لها» چه بسا امور مشهوری که هیچ اصل و اساسی ندارند!
    شهرت روایی به تنهایی بدون همراه شدن با شهرت عملی به هیچ وجه رجحانی برای روایت ایجاد نمی کند؛ بلکه اگر روایت مشهور مورد اعراض فقها قرار گیرد از نشانه های ضعف و سستی آن به شمار می رود.
    کلیدواژگان: شهرت روایی، شهرت عملی، مشهور، مستفیض، حدیث
  • عبدالکریم عبدالهی نژاد، سیدعلی جبار گلباغی ماسوله صفحه 75
    امروزه در نوشته های اصولی، بحث و تحلیل درباره ی صحت و فساد، مرکز توجه قرار دارد. همین امر، نیاز به تبیین ساختار کنونی بحث صحت و فساد را به صورتی متشکل و منطقی فرا روی می نهد؛ لذا نوشتار حاضر، در راستای نیل به این مهم، در پژوهشی توصیفی – تحلیلی، متکی بر روش کتابخانه ای، با نگاهی مسئله محورانه، مباحث صحت و فساد را در دو بخش مفهوم شناسی و حکم شناسی مدون می سازد و به بیان و بررسی دیدگاه ها و استدلال های دانشیان اصول درباره ی مباحثی همانند: معنای صحت و فساد، تقابل، معروض و گونه های صحت و فساد و نیز انتزاعی، عقلی یا جعلی بودن صحت و فساد و تفصیل های مطرح شده، می پردازد و بدین ترتیب، افزون بر هویدا ساختن سامان کنونی و منطقی بحث، به نشان دادن سیر تکوین بحث نیز نظر دارد.
    کلیدواژگان: صحت، فساد، مفهوم شناسی صحت و فساد، حکم شناسی صحت و فساد
  • عباس کلانتری خلیل آباد صفحه 97
    یکی از مسائل مورد اختلاف میان فقهای اسلامی، امکان تحقق عدالت در اهل کتاب است. مشهور فقها قائل به تحقق نیافتن عدالت در مطلق کافرند. در این مقاله ابتدا ادله ی مشهور فقها بر نبود تحقق عدالت در اهل کتاب ذکر می شود. سپس ادله ی قائلین به تحقق عدالت در اهل کتاب بررسی می گردد و در نهایت به روشی اجتهادی تحقق نیافتن عدالت اصطلاحی فقهی در کافران تقویت می شود.
    کلیدواژگان: اهل کتاب، کافر، عدالت، فسق، وثوق
  • علی مظهر قراملکی صفحه 115
    گاهی پس از عام که به حسب ظاهر موضوع حکمی قرار گرفته ضمیری می آید٬ و توسط دلیل بیرونی یقین حاصل می شود که این ضمیر به برخی افراد آن رجوع می کند٬ آنگاه این پرسش مطرح می شود که آیا رجوع ضمیر به برخی افراد عام موجب تخصیص آن می گردد یا عموم عام همچنان به قوت خود باقی است؟ اصولیان در مواجهه با دو ظهور که در مسئله وجود دارد٬ به طور عمده سه نظریه ی متفاوت ارائه داده اند که هر یک نتیجه خاص فقهی را به بار می آورد: 1- تقدم اصاله العموم و تصرف در ناحیه ی ضمیر 2- رفع ید از اصالهالعموم و قول به جاری نشدن استخدام 3- توقف در مقام نظر و رجوع به اصول عملیه در مقام عمل نوشتار حاضر با مطالعه تطبیقی نظرات مختلف را تبیین و بررسی کرده و در نهایت نظریه ی دوم را تقویت و آن را اختیار می کند.
    کلیدواژگان: ضمیر، رجوع، اصاله العموم، اصاله عدم الاستخدام ٬ رفع ید
  • نقیبی نقیبی، زهره حاجیان فروشانی صفحه 133
    مسئله خرید و فروش اعضای بدن از جمله مسائل مستحدثه فقهی است که فقی هان امامیه در پاسخ به این مسئله دو نظریه را اختیار نموده اند. عده ای از آنان به استناد روایات متضمن مفاد بطلان بیع میته و اجماع بر آن، حکم وضعی خرید و فروش اعضای بدن را بطلان و حکم تکلیفی آن را حرمت دانسته اند. در مقابل، گروهی دیگر به استناد عمومات و اطلاقات آیات و روایات، این خرید و فروش را حلال و صحیح تلقی نموده اند. در این نوشتار، ضمن نقد و بررسی ادله قائل ین به حرمت و بطلان خرید و فروش اعضای بدن و با توجه به ترتب منفعت محلله عقلائی بر پیوند اعضاء از جمله نجات جان انسان یا رهایی انسانی از درد و رنج که خود یک غرض عقلائی است، و با توجه به شمول عمومات ادله بیع بر جواز و صحت خرید و فروش اشیائی که دارای منافع و اغراض عقلائی هستند، بر نظریه جواز و صحت تاکید شده است.
    کلیدواژگان: خرید و فروش، اعضای بدن، صحت، بطلان، منفعت عقلائی
|
  • Jawad Iravani, RiḌ, ā, Ḥ, Aqpanā, H Page 9
    One of the significant legal-theological rule، which has drawn little attention in legal texts، is the rule of “not reprimanding a person for another person’s sin and the unaccountability of the person for other people’s action،” which is expressed as part of āya 164 of Sūrat al-An‘ām، ﴾no bearer shall bear another''s burden﴿. According to this rule، which includes both matters of this world and the Hereafter، no legal ruling should leave the responsibility of a person’s action upon others. Although some jurists have dispersedly relied on this rule in inference of rulings، some legal rulings have also been noticed in opposition to this rule. The legal rulings examined in this article include: rulings about disbelievers’ children، bastards and their otherworldly fate because of their parents، and the tormenting of the dead because of their relatives’ weeping. Furthermore، the role of this rule in the content criticism of the traditions has also been analyzed.
    Keywords: Divine justice, legal, penal accountability, retribution for sins
  • Elā, Heh Shā, Hpasand, MurtaḌ, ā, Ī, Ravā, NĪ, NajafĪ, MuḤ, Ammad Ḥ, Asan Ḥ, ā, 'IrĪ, YazdĪ Page 35
    Six causes of revelation have been related concerning āya 115 of Sūrat al-Baqara; i. e. the noble āya، ﴾To Allah belong the east and the west: so whichever way you turn، there is the face of Allah! Allah is indeed all-bounteous، all-knowing. ﴿ Because of their relation through the Shī‘a، two of these causes of Revelation have attracted more attention of the Imāmī jurisprudents. These two traditions have had a special role in jurisprudential studies concerning qibla and have been helpful in inference of rulings about mutaḥarrī (inquiry) and mutaḥayyir (confused). However، sometimes the legal outcomes of these traditions have been contradictory; those who have regarded the āya as concerning mutaḥayyir، have deemed as sufficient his prayer in one direction. But the advocates of the generally accepted view، who deem as necessary the praying of mutaḥayyir in four directions، appeal to another cause of Revelation that views the āya to be concerning the supererogatory prayer. At the same time، some believe that there is no contradiction between these two traditions and the Revelation of the āya concerning both; because the āya is general and only the scholar and whoever is considered as a scholar is an exception to this generality in terms of a religious duty (farīḍa) and because of the āya of turning one’s face toward the Holy Mosque، ﴾so turn your face towards the Holy Mosque. ﴿ (Sūrat al-Baqara: 144). Consequently، although the sufficiency of a prayer is more righteous، its repetition is more consistent with discretion. This article undertakes a detailed examination of this issue and a research into other dimensions of the status of the cause of Revelations in the impressions of Imāmī jurists about the āya. Thereby، it attempts to witness the relation of one of the Qur’ānic sciences – i. e.، cause of Revelation – to the science of jurisprudence.
    Keywords: traditions on the cause of Revelation, direction of qibla, mutaḥarrī (inquiry), mutaḥayyir (confused), legal inference
  • Mohammad Faghihi Sadr, Abbā, SalĪ, SulṬ, ā, NĪ, Ḥ, Usayn Nā, Ṣ, IrĪ, Muqaddam Page 57
    Most of the legal theoreticians (uṣūlīs) have taken the narrational publicity as the prevalence and spread of relating traditions in books and collections of ḥadīth، according to which، the narrational publicity would not only not compensate the weakness of the sanad of the ḥadīth، but also would not be considered as among the causes and factors of preference in the contradiction of traditions، either; because the frequent relation of a ḥadīth in books is no reason for its authenticity. Many are the popular matters that are baseless and have no authenticity whatsoever! Narrational publicity would not create a preference for the ḥadīth by itself and without accompanying practical publicity; rather، if a generally accepted ḥadīth is repudiated by the jurists، it is regarded as a sign for its weakness.
    Keywords: narrational publicity, practical publicity, generally accepted, mustafīḍ (diffused), ḥadīth (tradition)
  • Abdulkarim Abdullahinizhad, Sayyid Ali Jabbar Gulbaghi Masula Page 75
    Nowadays، discussion about and analysis of ṣiḥḥa (truth) and fasād (falsehood) is a focus of attention in theological (uṣūlī) writings. This issue necessitates an explanation of the present structure of the discourse of ṣiḥḥa and fasād in an integrated and logical way. Thereby، to achieve this important task، the present article undertakes a descriptive-analytical research based on a library-method and with a problem-oriented view، and formulates the discourses of ṣiḥḥa and fasād into two fields of conceptology and study of legal decisions and goes on to express and study the viewpoints and arguments of the legal theoreticians (uṣūl scholars) concerning such discourses as: the meaning of ṣiḥḥa and fasād; opposition (taqābul)، contradiction (ma‘rūḍ)، and variations of ṣiḥḥa and fasād; and also the abstractness، rationality، or fabricatedness of ṣiḥḥa and fasād and the propounded details. Thus، besides unveiling the present logical arrangement of the discourse، it proceeds to indicate the course of development of the discourse، as well.
    Keywords: sihha, fasad, conceptology of ṣiḥḥa, fasad, study of legal decisions concerning sihha, fasad
  • Abbas Kalantari Khalilabad Page 97
    One of the issues disagreed among the Islamic jurists is the possibility of the actualization of justice among the people of the Scripture. The renowned majority of the jurists believe in the non-actualization of justice among the disbelievers in general. This article، at first، points out the evidences of the renowned majority of the jurists on the non-actualization of justice among the people of the Scripture. Then، it examines the evidences of those believing in the actualization of justice among the people of the Scripture; and finally، it proposes، by way of legal decision (ijtahād)، the non-actualization of justice – in its jurisprudential sense – among the disbelievers.
    Keywords: people of the Scripture, disbeliever, justice, iniquity (fisq), reliability
  • Ali Mazhar Qaramaliki Page 115
    Sometimes there comes a pronoun after a common [individual]، which has apparently been used as the object of a legal decision (ḥukm)، and by means of external evidence، the certainty is achieved that this pronoun refers to some common individuals. Then، the question arises as to whether reference of the pronoun to some common individuals would cause its designation or the common generality continues to be valid. In their encounter with the two manifestations existing in the issue، the uṣūlīs (legal theoreticians) have mainly presented three different theories، each one of which brings up a specific jurisprudential corollary: 1. Priority of iṣālat al-umūm (principle of generality) and dominion over pronoun، 2. Abandoning iṣālat al-umūm and asserting the inapplicability of utilization، 3. Theoretical standstill and practical reference to the principles of practice. The present writing explains and examines different views with a comparative study and in eventually approves the second view.
    Keywords: pronoun, reference, principle of generality, principle of non, utilization, abandoning
  • Seyyed Abolghasem Naghibi, Zuhra Ḥ, ā, Jiyā, N. Farvashā, NĪ Page 133
    Buying and selling human organs is among the newly-arisen jurisprudential issues، about which the Imāmī jurists have opted two theories in response to this issue. Some of them have regarded the situational decree of buying and selling human organs as invalidity according to the traditions comprising of the contents invalidating the purchase of dead animal and the consensus on it، and have viewed its impositive decree as prohibition. In contrast، another group have regarded this buying and selling as lawful and sound according to the generalities of the Qur’ānic verses and traditions. In this writing، while critically reviewing the arguments of those maintaining the prohibition and invalidity of buying and selling the body organs and with respect to deriving rational and lawful benefits from organ transplantation including saving the life of a person or relieving a person from pain and suffering، which is in itself rationally motivated، and in view of the inclusion of the generalities of sale contract (bay‘) evidences in the permissibility and soundness of buying and selling the objects that have rational benefits and motives، the permissibility and soundness of this theory is emphasized.
    Keywords: buying, selling, body organs, soundness, invalidity, rational benefit