فهرست مطالب

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال یازدهم شماره 7 (پیاپی 48، مهر 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • پرویز امری مله، معصومه بیانی، نوین نیک بخش، علی پورحسن، مهرانه مرزبان، زیبا شیرخانی، فاطمه دماوندی، سید صدیقه سلیمانیان صفحه 483
    پیش زمینه و هدف
    پنومونی وابسته به ونتیلاتور (VAP) یکی از شایع ترین عفونت های بیمارستانی است. ما در این تحقیق بروز، عوامل میکروبی و عواقب پنومونی مرتبط با ونتیلاتور را در بخش مراقبت ویژه ی داخلی بیمارستان آیت الله روحانی بررسی کردیم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه ی توصیفی آینده نگر به مدت یکسال، در بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه داخلی که 48 ساعت ازلوله گذاری آن ها گذشته باشد، انجام گرفت. بیمارانی که زودتر از 24 ساعت فوت کرده اند از مطالعه خارج شده اند. تشخیص VAP بر اساس CPIS، گذاشته شده است. سن، جنس، علت بستری، GCS، طول مدت تهویه مکانیکی، مدت بستری، میزان نمره آپاچی و سرانجام بیماران در دو گروه VAP و بدون VAP مشخص شد. سپس نتایج با نرم افزار SPSS آنالیز آماری انجام گرفته و P کمتر از 5درصد معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    134 بیمار وارد مطالعه شدند. 37 بیمار دچار VAP شدند (6/27%)، که 18 بیمار فوت کردند (6/48%). از 97 بیمار بدون VAP، 60 بیمار فوت کردند (8/44%). میانگین طول مدت بستری در گروه مبتلا به VAP، 11/25 ± 86/34 روز و گروه غیرمبتلا به VAP، 97/7 ± 48/9 روز بود. میزان بروز VAP، 21 بیمار به ازای هر 1000 روز تهویه مکانیکی بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    مطالعه ی ما نشان داده است که شیوع VAP در آی سی یو تا حدودی بالا است و با توجه به طولانی شدن مدت بستری در بیمارستان و افزایش مرگ و میر نیاز به توجه جدی دارد.
    کلیدواژگان: پنومونی وابسته به ونتیلاتور، طول مدت بستری، مرگ و میر
  • نازیلا فرخ اسلاملو صفحه 491
    پیش زمینه و هدف
    هوش به طور سنتی بر اساس توانایی های ریاضی- منطقی و زبانی تعریف شده است. سال های زیادی است که روانشناسان مهم ترین استعداد افراد را IQ یا بهره هوشی نامیده اند. هدف این مقاله شناخت رابطه ی هوش هیجانی در یادگیری زبان خارجه در دانشجویان رشته های پرستاری و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می باشد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی – مقطعی می باشد. جامعه ی مورد پژوهش شامل دانشجویان پرستاری و بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بوده که به این منظور از 348 دانش جو خواسته شد تا به پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان((1998 پاسخ دهند. ارتباط بین نمرات هوش هیجانی و خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و مهارت نوشتن زبان خارجی و میانگین نمونه های کلی در ابتدا با به کارگیری این تست انجام شد و بعد از آن همبستگی بین نمرات کلی هوش هیجانی و نمرات شاخه های پنج گانه اصلی EQ توسط آزمون آماری پیرسون مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    این بررسی روابط قابل توجهی در میان ساختارهای هوش فردی، بینا فردی، مهارت های مدیریت استرس و موفقیت تحصیلی را نشان می دهد. بر این اساس هم زنان و هم مردان مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج به دست آمده در حال حاضر نشان می دهد که هیچ ارتباط معنی داری بین هوش عاطفی و یادگیری در مردان وجود ندارد. اما نتایج متفاوتی در مورد زنان به دست آمده است، بنابراین به طور جداگانه رابطه معنی داری بین موفقیت تحصیلی با سازگاری و کنترل استرس، مهارت خواندن با کنترل استرس، خلق و خوی عمومی با سازگاری و مهارت صحبت کردن با بی ثباتی عاطفی، هوش درون فردی و کنترل استرس وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    همان طور که نتایج نشان می دهد که میزان موفقیت در یادگیری یک زبان خارجی به طور مستقیم با هوش هیجانی مرتبط است.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، ضریب هوشی، بین فردی، درون فردی، کنترل استرس، یادگیری زبان خارجی
  • سیما مقدسیان، فرحناز عبدالله زاده، آزاد رحمانی، علیرضا نیکانفر، علی اصغر فیروزیان * صفحه 498
    پیش زمینه و هدف

    امروزه بررسی رضایت بیماران از خدمات پرستاری ارائه شده به عنوان شاخص مهمی در بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری محسوب می شود. از طرفی، در متون اندکی رضایتمندی بیماران مبتلا به سرطان از خدمات پرستاری بررسی شده است. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی رضایتمندی بیماران مبتلا به سرطان از خدمات پرستاری و عوامل مرتبط با آن است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- همبستگی است که بر روی 131 بیمار بستری در بخش های انکولوژی بیمارستان شهید قاضی تبریز صورت گرفت. این بیماران با روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. رضایت بیماران از خدمات پرستاری با پرسشنامه رضایتمندی از خدمات پرستاری لامونیکا بررسی شد که نمره آن از 41 تا 287 متغیر است. برخی از مشخصات فردی و اجتماعی با چک لیست بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss ویرایش 17 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که میانگین نمره رضایتمندی از خدمات پرستاری 2/203 بود. بین مشخصات فردی- اجتماعی و مشخصات وابسته به بیماری با رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری ارتباط آماری معنی داری یافت نشد.

    بحث و نتیجه گیری

    بیماران مبتلا به سرطان رضایت نسبتا بالایی از مراقبت های پرستاری داشتند. البته با توجه به محدودیت های مطالعه نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه احساس می شود.

    کلیدواژگان: رضایتمندی، بیمار سرطانی، خدمات پرستاری
  • مطهره موسوی، معصومه همتی مسلک پاک، سیامک شیخی، ناصر شیخی صفحه 507
    پیش زمینه و هدف
    امروزه با پیشرفت های پزشکی و بالا رفتن سطح بهداشت تعداد سالمندان افزایش یافته است. اختلالات روانی با نشانه های جدی افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی، در سالمندان شایع می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر گروه درمانی به شیوه خاطره گویی بر افسردگی سالمندان ساکن در خانه های سالمندان ارومیه انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر، مطالعه تجربی بود که در آن سالمندان ساکن در خانه های سالمندان فردوس، الزهرا، آرا و خانه سبز ارومیه که شرایط شرکت در مطالعه را بر اساس معیارهای ورود و خروج، داشتند وارد مطالعه شدند. پس از همانند سازی سالمندان هر مرکز در دو گروه، این دو گروه به صورت تصادفی به گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شد. در گروه های مداخله جلسات گروه درمانی به شیوه خاطره گویی در هر مرکز شامل 8 جلسه، هفته ای دو بار تشکیل شد. پرسشنامه مقیاس افسردگی سالمندان در دو مرحله، قبل و بعد از مداخله توسط سالمندان گروه های مداخله و کنترل تکمیل شد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمرات افسردگی در گروه های مداخله بعد از گروه درمانی به شیوه خاطره گویی نسبت به قبل از مداخله کاهش داشته است. مقایسه میانگین نمرات افسردگی بین گروه های کنترل و مداخله قبل و بعد از مداخله از نظر آماری معنی دار بود (001/0>P).
    بحث و نتیجه گیری
    اجرای گروه درمانی به شیوه خاطره گویی بر افسردگی سالمندان ساکن در خانه های سالمندان ارومیه تاثیر مثبت داشت لذا پیشنهاد می شود این روش ساده، قابل اجرا و ارزان در کلیه مراکز سالمندی و حتی منزل به کار رود.
    کلیدواژگان: گروه درمانی، خاطره گویی، افسردگی، سالمندان
  • شهناز پولادی، منیره انوشه، انوشیروان کاظم نژاد، آرمین زارعیان صفحه 516
    پیش زمینه و هدف
    مراقبت از سالمند در خانواده با وجود مشکلات اجتماعی و سختی های بار مراقبتی ح کایت از بصیرت خانواده در مراقبت از سالمند می نماید. هدف از این مطالعه تبیین مفهوم توانمندی خانواده در مراقبت از سالمند است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کیفی، با مشارکت 11 عضو مراقبت کننده از سالمند در خانواده، به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، با استفاده از روش تحلیل درون مایه ای در سال 90-91 صورت پذیرفت.
    یافته ها
    14 درون مایه فرعی در قالب چهار درون مایه سایبانی شامل تفکر عمیق، دین مداری، تشخیص صحیح و عملکرد اثربخش محصول تحلیل درون مایه ای در این مطالعه بود.
    بحث و نتیجه گیری
    کسب توانمندی های خانواده در سایه دانایی همراه با باور و ایمان، موجب هدایت و حرکت فرد در مسیر خود می گردد. لذا ضرورت مدیریت دانایی خانواده بر پایه شناخت و معرفت برخواسته از ایمان و اعتقادات الهی به عنوان رسالت خطیر سازمان های متولی توان بخشی خانواده در مراقبت از سالمند مطرح می گردد.
    کلیدواژگان: خانواده، مراقبت، سالمند، بصیرت
  • کوثر قادری، عفت سادات مرقاتی خویی صفحه 526
    پیش زمینه و هدف
    مولتیپل اسکلروزیس (MS) شایع ترین بیماری عصبی پیش رونده در بالغین جوان است. مشکلات جنسی از شکایات شایع این بیماران بوده و از آن جا که ابتلا ام اس در زنان بیشتر از مردان است، این مطالعه به مشکلات جنسی زنان مبتلا به ام اس و ارتباط این مشکلات با کیفیت زندگی، در مراجعه کنندگان به انجمن ام اس ایران می پردازد.
    مواد و روش ها
    132 نفر زن متاهل مبتلا به ام اس، فرم مشخصات فردی و تاریخچه بیماری را تکمیل نمودند. مشکلات جنسی توسط پرسشنامه صمیمیت و تعاملات جنسی در ام اس-19 (MSISQ-19)، در سه سطح بررسی و کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه MSQOL-54 ارزیابی شد. سپس ارتباط مشکلات جنسی با حیطه های کیفیت زندگی، از طریق 16- SPSS و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در افراد مورد مطالعه شایع ترین مشکلات جنسی در سه سطح، به ترتیب اختلال ارگاسم، احساس درد، سوزش و ناراحتی بدن و نگرانی درباره رضایت جنسی همسر بود. حیطه های عملکرد جسمی، کیفیت زندگی کلی، انرژی، عملکرد جنسی، درک سلامت و عملکرد اجتماعی با تمام مشکلات جنسی ثانویه ارتباط معنی داری داشتند. عملکرد اجتماعی در مقایسه با سایر حیطه ها، ارتباط قوی تری با مشکلات جنسی ثانویه داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    مشکل حرکت بدن طی فعالیت جنسی و حملات تشدید ام اس با تمام حیطه های کیفیت زندگی ارتباط معنی داری داشتند. به نظر می رسد توجه بیشتر به مشکلات جنسی در مشاوره با بیماران ام اس به بهبود کیفیت زندگی این بیماران کمک می کند.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، کیفیت زندگی، مشکلات جنسی
  • قاسم صالح پور، سجاد رضایی صفحه 534
    پیش زمینه و هدف
    خستگی، علامتی شایع در بیماری مولتیپل اسکلروزیس(MS) می باشد که برای سنجش آن، مقیاس شدت خستگی(FSS) در این بیماران از کاربرد فراوانی برخوردار است. از این رو هدف از مطالعه حاضر، طرح یک پژوهش روان سنجی به منظور ارزیابی ساختار عاملی، ارزش تشخیصی و اعتبار افتراقی نسخه فارسی FSS در بیماران مبتلا به MS بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی و اعتبارسنجی بود که در آن 162 بیمار مبتلا به MS و 43 فرد سالم به شیوه نمونه گیری پیاپی انتخاب و از نظر عوامل جمعیت شناختی همتا گردیدند. ساختارعاملی، ارزش تشخیصی و اعتبار افتراقی این مقیاس بررسی گردید. برای این منظور ضمن اجرای FSS بر روی آزمودنی ها، به ارزیابی آن ها با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه زمینه یابی سلامت (SF-36) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) پرداخته شد. روش تحلیل داده ها شامل تحلیل عاملی، تحلیل تمایز و آزمون t استیودنت مستقل می شد.
    یافته ها
    FSS، مقیاسی با ساختار یک عاملی می باشد. یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی(EFA) نیز گویای تایید ساختار عاملی مقیاس خستگی بود. نتایج برگرفته از مدل تحلیل تمایز نشان داد که FSS توانست خستگی دو گروه از افراد سالم و بیماران MS را از یکدیگر تشخیص دهد و صحت طبقه بندی کلی آن معادل 1/74 درصد می باشد. همچنین میانگین نمرات کلیه مولفه های مرتبط با کیفیت زندگی و علائم آسیب شناسی روانی در گروه بیماران خسته نسبت به گروه بیماران غیرخسته با احتساب نقطه برش 4 ≤ به طور معنی داری بیشتر بود.
    بحث و نتیجه گیری
    نسخه فارسی FSS عملکرد گزینشی قابل قبولی در بیماران MS داشته و می تواند در موقعیت های پژوهشی و سنجش های مرتبط با پیگیری های درمانی به کار رود.
    کلیدواژگان: خستگی، تحلیل عاملی، اعتبار، مولتیپل اسکلروزیس
  • منیژه سرشتی، احمد ایزدی صفحه 545
    پیش زمینه و هدف
    افشای خبر بد برای والدین در دوره پریناتال به طور ویژه مشکل بوده و بخش مهمی از آموزش و مشاوره با بیمار به حساب می آید. این مطالعه با هدف کشف تجربیات مادران با سابقه مرگ و میر و یا ناهنجاری جنینی در دوره پریناتال از افشای خبر بد انجام شده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی است که در سال 1391 در شهرکرد انجام شد. این تحقیق با مشارکت 38 نفر از مادران دریافت کننده خبر بد در زمینه مرگ ومیر و ناهنجاری در دوره پریناتال (سقط، مرگ داخل رحمی، مرده زایی و ناهنجاری جنینی و مرگ در دوره نوزادی) انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه باز، جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    داده های تحقیق از تجربیات مادران از چگونگی و انتظارات آنان از دریافت خبر بد در 5 درون مایه نحوه ارتباط، عوامل حمایت کننده، عوامل تسهیل کننده، ویژگی های محیطی، و فرد افشا کننده هنگام انتقال خبر بد توسط مشارکت کنندگان بیان شد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه آنچه را که برای مادران هنگام دریافت خبر بد در دوره پریناتال مهم است را مشخص نمود. اگر چه تحقیقات بیشتری در این حوزه مورد نیاز است. ما امیدواریم که یافته های این تحقیق بتواند به عنوان یک راهنما جهت ارتباط موثر پرسنل بهداشتی درمانی هنگام انتقال خبر بد بکار گرفته شود.
    کلیدواژگان: خبر بد، تجربیات مادری، مرگ و میر جنینی و نوزادی
  • فاطمه شبیری، عاطفه مجلسی، مهسا پورحمزه، منصور نظری صفحه 556
    پیش زمینه و هدف
    یائسگی حادثه ای است که در طول زندگی همه ی زنان اتفاق می افتد. زنان در این دوران به دنبال راهی برای تخفیف علائم و مشکلات ناشی از قطع استروژن می باشند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی برخی مکمل های مصرفی و هورمونی در زنان یائسه می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 384 زن یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان انجام شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ایچند مرحله ای بود. اطلاعات مورد نیاز با تکمیل پرسشنامه توسط پرسشگران به روش مصاحبه جمع آوری گردید. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS16 مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن یائسگی 38/3 ±45/48 سال بود. 5/81درصد از زنان مکمل مصرف می کردند که 1/9درصد از مکمل های هورمونی و 4/72درصد از مکمل های غیرهورمونی که شامل 3/38درصد کلسیم، 3/27درصد انواع ویتامین و 8/6درصد از گیاهان داروئی استفاده می کردند. بین سن منارک، مصرف سیگار، تحصیلات مادر، شاخص توده بدنی، نوع یائسگی و مصرف انواع مکمل های هورمونی و غیر هورمونی در بین گروه های سنی یائسگی از لحاظ آماری ارتباط معنی دار وجود نداشت (05/0 p>).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد 5/81درصد از زنان یائسه مکمل مصرف می کردند که 4/72درصد آن از مکمل های غیر هورمونی بوده است. لذا برنامه های آموزشی و مداخله های موثر در دوران یائسگی سبب بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه خواهد شد.
    کلیدواژگان: یائسگی، مکمل، هورمون درمانی، شهر همدان
  • لادن سلطان زاده، آرزو طاهری، محمد ربیعی صفحه 564
    پیش زمینه و هدف
    نیاز به مراقبت مستمر پزشکی در برخی از بیماران، علت بسیاری از موارد بستری طولانی مدت در بیمارستان می باشد، در حالی که باید فضای بیمارستان برای بیمارانی که نیاز به مراقبت های فوری و ویژه پزشکی دارند، در دسترس باشد و با توجه به مشکلات جدی بهداشتی نظیر عفونت های بیمارستانی از بستری های غیر ضروری در بیمارستان نیز کاسته شود. از طرفی دیگر در سال های اخیر، هزینه های بیمارستانی به طور چشمگیری رو به افزایش است. بنابراین، تلاش های متعددی جهت پیاده سازی فن های ارائه مراقبت در خارج از بیمارستان ها صورت پذیرفته است. دیابت یکی از بیماری هایی است که در حال تبدیل شدن به یک مشکل عمده سلامت عمومی است. مراقبت از راه دور می تواند کیفیت مراقبت از دیابت را با تغییر محیط ارائه مراقبت از بیمارستان به محل زندگی بهبود بخشد. خطر حملات قلبی و عروقی در افراد مبتلا به دیابت بسیار بالا است. از طرفی دیگر زمان در انجام مداخلات درمانی در بیماران در معرض حمله های قلبی بسیار مهم است. در این مطالعه به دنبال پیاده سازی مدلی جهت پایش مستمر سیگنال های قلبی بیماران مبتلا به دیابت در معرض خطر حمله های قلبی در محیطی خارج از بیمارستان و یا در منزل با هدف رویکرد به سوی مراقبت از راه دور در بیماران دیابتی هستیم.
    مواد و روش ها
    مطالعه ای با استفاده از کلمات کلیدی انگلیسی و معادل فارسی مرتبط با دیابت، مراقبت از راه دور، سلامت از راه دور، پایش از راه دور، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیماری های قلبی، الکتروکاردیوگرام از پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Proquest، Science Direct، Google Scholar، Elsevier، SID و Magiran از سال 2005 تا 2013 صورت پذیرفت.
    یافته ها
    مراقبت از راه دور برای بیماران مبتلا به دیابت ضروری می باشد و موجب بهبود مدیریت بیماری دیابت و کاهش خطرات ناشی از این بیماری می شود. حدود یک سوم از بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد، مبتلا به بیماری دیابت می باشند. مونیتورینگ و پایش مستمر فعالیت های الکتریکی قلب مبتلایان به دیابت در کاهش خطرات ناشی از مشکلات قلبی را در بیماران دیابتی کاهش می دهد، روش های ارائه مراقبت از راه دور علاوه بر اینکه موجب افزایش رضایت بیماران در دریافت مراقبت های پزشکی می شود، اطلاعات دائمی از وضعیت بیماران را در اختیار پزشکان و کادر درمانی جهت پایش سلامتی و در صورت لزوم انجام مداخله، می نماید.
    بحث و نتیجه گیری
    مدل های مختلفی جهت مونیتورینگ مستمر سیگنال های قلبی بیماران مبتلا به دیابت ارائه شده است. دستگاه پرتابلی جهت دریافت سیگنال های فعالیت های الکتریکی قلب بیماران مبتلا به دیابت که ضمن دریافت و ذخیره سیگنال ها، ان ها را بررسی و تفسیر نماید و هرگونه ناهنجاری در فعالیت های الکتریکی قلب را اخطار دهد و اطلاعات را با استفاده از ماژول GPRS به بانک اطلاعاتی سامانه تحت وب مستقر در بیمارستان جهت مشاهده و ارائه تشخیص پزشک ارسال نماید به عنوان مدل مورد استفاده در پژوهشی در قالب پایان نامه دانشجویی ارائه شد.
    کلیدواژگان: دیابت، مراقبت از راه دور، سلامت از راه دور، پایش از راه دور، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیماری های قلبی، الکتروکاردیوگرام
|
  • P. Amri Meleh_M. Bayani_N. Nikbakhsh_A. Pourhassan_M. Marzban_Z. Shirkhani_F. Damavandi_S. S Soleimaniyan Page 483
    Background and Aims
    Ventilator associated pneumonia is one of the most common h ospital infections. We investigated the prevalence and microbial agents and outcome in patients who was admitted to the medical intensive care unit of Rohani Hospital.
    Materials and Methods
    This prospective descriptive study is performed in one year from October 2009 to October 2010 in MICU patients that their tracheal intubation time was more than 48 hours. Patients that died in less than 24 hours were excluded. Diagnosis of VAP was based on CPIS. The type of microbes found in the laboratory according to standard biochemical methods. Age and Sex، cause of admission، GCS، duration of mechanical ventilation، length of stay، APACHE score and their outcome related to patients with VAP and without VAP were recorded. The results were statistically analyzed with SPSS software، and P less than 0. 05 was considered significant.
    Results
    Totally، 134 patients were enrolled. VAP developed in 37 patients (27. 6 %)، in which 18 patients died (48. 6%). In 100 cases without VAP، 42 cases died (43. 2 %). A verage length of stay in VAP and Non- VAP was 34. 86 days and، 9. 48 days respectively. The incidence of VAP was 21 cases per 1،000 days of mechanical ventilation.
    Conclusion
    Our study has shown that the incidence of VAP in the MICU is somewhat high، and it requires immediate attention due to prolonged hospitalization and increased mortality.
    Keywords: Ventilator Associated, Pneumonia, Length of Stay, Mortality, Morbidity
  • N. Farokheslamlou Page 491
    Background and Aims
    Intelligence traditionally is defined according to mathematical - logical language abilities. psychologists have called the most important individuals’ talent IQ for Many years. This paper aims to understand the relationship between emotional intelligence and foreign language learning in health and nursing students in Medical Sciences University of Urmia.
    Materials and Methods
    This research is an applicable and analythical – sectional study. The research community includes 348 Nursing and health students of Medical Sciences University of Urmia who were asked respond to Bar-on’s Emotional Intelligence Questionnaire. Relationships among the scores of Emotional intelligence and reading، listening، speaking and writing skills in foreign language and the overall mean of the samples were initially tested and then the correlation among the scores of the five branches of EQ scores were analyzed by the Pearson test.
    Results
    This research shows significant relationships between the structures of individual intelligence، inter personal، stress management skills and academic achievement. Accordingly، both women and men were tested. Accordingly، both women and men were tested. The obtained results show that no significant relationship exists between emotional intelligence and learning foreign languages among men. But different results are obtained in the case of women، however there is separate relationship between academic achievement and adaptability، stress management، reading skills and stress management، adaptability and general mood، speaking، emotional instability and intrapersonal intelligence and stress management.
    Conclusion
    As the results show، the rate of success in learning a foreign language is directly related to emotional intelligence.
    Keywords: Emotional Intelligence, IQ, interpersonal, intrapersonal, stress management, learning foreign languages
  • S. Mogadasiyan, F. Abdolahzadeh, A. Rahmani, Ar Nikanafar, Aa Firoziyan Page 498
    Background and Aims

    Patient satisfaction with nursing services provided as an indicator of the quality of nursing care which was studied here. On the other hand، the literature review showed that cancer patients received a slight care of nursing group. Therefore، the aim of this study was to evaluate satisfaction with nursing care to cancer patients and its related factors.

    Materials and Methods

    This was a descriptive – correlation study on 131 patients hospitalized in the oncology department of Shahid Ghazi Hospital in Tabriz. The patients were recruited by convenience sampling. As Satisfaction survey، we used La Monica patients'' satisfaction questionnaire by the score range of 41 to 287. Some socio-demographic characteristics were compared with the check list. Data analysis was done by using statistical software SPSS version 17. Descriptive and inferential statistics were performed as well.

    Results

    The results showed that the average satisfaction score of Nursing Services was 203/2. There was not direct relationship between socio-demographic characteristics and disease-related characteristics of patients'' satisfaction with nursing care.

    Conclusion

    Patients with cancer are relatively highly satisfied with nursing care. However، due to the limitations of this study، further studies are needed.

    Keywords: satisfaction, cancer patient, nursing services
  • M. Musavi, M. Hemmati Maslakpak, S. Sheikhi, N. Sheikhi Page 507
    Background and Aims
    Today، with medical advances and higher levels of health، number of elderly people has increased. Mental disorder by serious depression، anxiety and social isolation is prevalent in the elderly. The aim of this study was to evaluate of reminiscence group therapy effect on the depression of elderlies in 4 different nursing homes of Urmia.
    Materials and Methods
    This study was an experimental study in which elderly people in nursing homes of Ferdous، Azahra، Ara and khane sabz after having the conditions to be included in the study were enrolled. After balancing the two groups، they were randomly assigned into intervention and control groups. Reminiscence group therapy sessions in the intervention group at each center consisted of 8 sessions، held twice a week. Geriatric Depression Scale questionnaire were completed by seniors both before and after the intervention. The data Analyzed by using SPSS software.
    Results
    Results showed that the mean of depression decreased in the intervention group after group reminiscence therapy. The difference between mean numbers of the intervention and control groups was statistically significant (P<0/001) comparing before to after intervention.
    Conclusion
    Implementing of reminiscence group therapy had a positive influence on the depression of elderlies. This technique can be used in a simple، inexpensive and applicable way in all nursing homes.
    Keywords: Group therapy, Reminiscence, Depression, Elders
  • Sh Pouladi, M. Anoosheh, A. Kazemnejad, A. Zareian Page 516
    Background and Aims
    The elderly care in families with social problems and hardships indicate the insight of family members in elderly care. This study aims to explain the concept of family insightful in care of the elderly.
    Materials and Methods
    This is a qualitive study. Eleven family elderly care givers were selected and they taken semi-structured interviews through purposeful sampling، and thematic analysis in 90-91.
    Results
    14 sub themes under four over arching themes namely deep thought، religious orientation، correct diagnosis، and effective operations were studied.
    Conclusion
    Family capability with knowledge and religious belief can lead the person in right path. Therefore the family-based knowledge resulted from cognition and faith in God is the important factor in caring elderly. Family rehabilitation is suggested to trustee agencies.
    Keywords: family, care, elderly, insight
  • K. Qaderi, E. Merghati Khoei Page 526
    Background and Aims
    Multiple sclerosis (MS) is the most common cause of progressive neurological disability in young adults. Sexual problems (SP) are often experienced by people with MS. As women with MS are 2-3 times more than men، the aim of this quantitative study is to examine female sexual problems and its association with quality of life in Iranian MS Society.
    Materials and Methods
    One hundred and thirty-two women with MS filled out Multiple Sclerosis quality of life-54 Questionnaire، Multiple Sclerosis Intimacy and Sexuality Questionnaire-19 and demographic and medical history questionnaire. Data were analyzed by using SPSS 16 software and Pearson correlation coefficient was used to examine relationships between quality of life subscales and SP items.
    Results
    D elayed orgasm، pain and concern about partner''s sexual satisfaction were the most frequent symptoms of primary، secondary and tertiary sexual problems respectively. Statistically significant negative correlations were found between Physical function، Overall quality of life، Energy، Sexual function، Health perception and Social function subscales and all secondary SPs. Social function subscale had strongest relation with secondary SP.
    Conclusion
    Body moving problems during sexual activities and exacerbation of MS were related with all quality of life subscales. More focus on sexual problems when consulting patients may lead to improve the quality of life for these patients.
    Keywords: Multiple Sclerosis, Quality of life, Sexual problems
  • Gh Salehpoor, S. Rezaei Page 534
    Background and Aims
    Fatigue is a common symptom of Multiple Sclerosis (MS) for measurement of which، Fatigue Severity Scale (FSS) has many applications in these patients. Therefore، present study aimed at designing a psychometric research to assess the factor structure، diagnostic value and differential validity of the Persian version of FSS in patients with MS.
    Materials and Methods
    This study was descriptive and validation type، in which 162 patients and 43 healthy individuals were selected by consecutive method and were matched in terms of demographic factors. Factor structure، diagnostic value and differential validity of this scale were examined. For this purpose، in addition to conducting FSS on subjects، they were further evaluated using the Short Form Health Survey (SF-36) and Depression، Anxiety and Stress Scale (DASS-21). Data were analyzed by factor analysis، discriminant analysis and independent t-test.
    Results
    FSS is a scale with one-factor structure. The findings from exploratory factor analysis (EFA) also confirmed the factor structure of the fatigue scale. Results of discriminant analysis showed that FSS could distinguish fatigue between two groups of healthy subjects and MS patients from each other. Its overall classification accuracy is equal to 74. 1%. Also، the mean of scores of all components related with quality of life and psychopathological symptoms in fatigued patients compared to non-fatigued patients was significantly greater with considering cut off point ≤ 4.
    Conclusion
    Findings suggest that Persian version of FSS have acceptable screening performance in MS patients and can be used for patients in research situations and measures related with follow-up care.
    Keywords: Fatigue, Factor Analysis, Validity, Multiple Sclerosis
  • M. Sereshti, A. Izadi Page 545
    Background and Aims
    Breaking bad news to parents in perinatal periods is an especially difficult and important part of maternal education and counseling. This qualitative study aimed to explore maternal experience of delivering bad news by caregiver in perinatal periods.
    Materials and Methods
    This qualitative study were conducted in 2012 in Shahrekord، in –depth interviews with 38 mothers who had experienced a perinatal loss (abortion، miscarriage، in-utero death، still birth، or death of a newborn within the 28 day of life) within the last 2 years. The data was collected through the use of open interviews and analyzed by content analysis method.
    Results
    The data analysis resulted in emerging 5 themes of maternal preferences for how to deliver bad news. Methods of communication، who disclose bad news، supporting، environmental and facilitating items were important factors for mothers during breaking bad news in prenatal periods.
    Conclusion
    Results of this study showed some light on what is important to women who face bad news in perinatal periods. Although more researches are needed in this field. We hope that our results assist health care provider in establishing guidelines for the effective communication during breaking bad news.
    Keywords: Bad news, maternal experiences, perinatal mortality, congenital malformation
  • F. Shobeiri, A. Majlesi, M. Poor Hamzeh, M. Nazari Page 556
    Background and Aims
    Menopause happens in the life of all women. During this process women inter to the new era of life that have many side effects and difficulties. The purpose of study was to evaluate the frequency of hormone therapy and other supplements.
    Materials and Methods
    This cross-sectional study carried out on 384 menopausal women who attended in medical and health centers of Hamadan city in 2012. The way of sampling was multi- stage cluster. Data were collected through interviews with women in the clinics in the health centers. Data processing and statistical analysis were performed by using SPSS 16. 0.
    Results
    The results revealed that mean age of menopause was 38/3 ± 45/48 year. 81. 5% of the women were taking supplements that used hormone therapy (9. 1%)، and 72. 4% used non hormonal supplement that included calcium (38. 3%)، vitamin (27. 3%) and herbal drugs (6. 8%). Regarding to this results x2 test showed that age at menarche، smoking، mother education، BMI، type of menopause، and use of supplements in different menopause groups was not statistically significant (p >0/05).
    Conclusion
    The results showed that 81. 5% of menopausal women were taking supplements from which 72. 4% was non-hormonal supplements. Therefore، effective educational programs with supplement interventions can improve the quality of life in postmenopausal women.
    Keywords: Menopause, Supplement, Hormone Therapy, Hamadan City
  • L. Soltanzadeh, A. Taheria, M. Reabiee Page 564
    Background and Aims
    Diabetes mellitus is becoming a major public health problem. Telecare can improve the quality of diabetes care by altering the caring environment and care delivery process. The electrocardiogram (ECG) is the recording of the electrical property of the heartbeats، and has become one of the most important tools in the diagnosis of heart diseases in diabetic patients. Due to the high mortality rate of heart diseases in diabetic patients، early detection and precise discrimination of ECG arrhythmia is essential for the treatment of patients. The study tries to investigate Tele Diabetes Care.
    Materials and Methods
    The study was carried out by using the key words of Diabetes، Telecare، TeleHealth، TeleMonitoring، ECG Signal، Heart Diseases as well as the electronic databases of CINAHL Science Direct، Ovid، Scopus، and SID، Magiran، PubMed، and Google scholar. This study has been carried out in 13 years period from 2000 to 2013.
    Results
    The electrocardiogram (ECG) is the recording of the electrical property of the heartbeats، and has become one of the most important tools in the diagnosis of heart diseases. Due to the high mortality rate of heart diseases، early detection and precise discrimination of ECG arrhythmia is essential for the treatment of patients. The results of this study show that Telecare solutions for diabetes care are feasible and acceptable، and it can improv e other aspects of diabetes management. C continuous ECG monitoring also can improve care delivery process.
    Conclusion
    Designing and implementing of automated & portable system to receive، store، interpret، and alert relevant information signals for diagnosis of patients with diabetes was investigated.
    Keywords: Diabetes, Telecare, TeleHealth, TeleMonitoring, ECG Signal, Heart Diseases