فهرست مطالب

دانش سیاسی و بین المللی - پیاپی 2 (تابستان 1391)

مجله دانش سیاسی و بین المللی
پیاپی 2 (تابستان 1391)

  • 156 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/07/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علیرضا آقاحسینی، حسین روحانی صفحات 1-32
    مقاله حاضر در پی آن است تا بررسی منظومه فکری گفتمان سنت گرای سید حسین نصر را مورد توجه قرار دهد. حقیقت امر این است که آراء و اندیشه های این متفکر سنت گرا حول اعتقاد به سنت و حکمت خالده صورت بندی شده است. پیام اصلی حکمت خالده یا خرد جاودان، تمایز ظاهر و باطن ادیان و کثرت ظاهری و وحدت باطنی آنهاست. از منظر این اندیشمند سنت گرا، انسان سنتی از امر قدسی یا عقل کلی جدا شدنی نیست و همواره به امر قدسی رجوع می کند. از آنجا که امر قدسی ازلی و ابدی است، بنابراین لایتغیر است و در نتیجه سنت نیز که به امر قدسی رجوع دارد، لایتغیر خواهد بود. نصر منتقد سرسخت و دو آتشه مدرنیته و اومانیسم مترتب بر آن است و به همین اعتبار او اشتیاق زاید الوصفی به عرفان وتصوف شرقی نشان می دهد و از این رهگذر، مخالفت صریح خویش را با علم زدگی، تجربه گرایی، عقلانیت ابزاری، مادی گری وانسان محوری اعلام می نماید. نصر اصلاح دین یا به زبانی دیگر پروتستانتیسم اسلامی را تمامارد می کند چرا که به زعم او، اصلاح دین منجر به ساختار شکنی از دین می شود و فرجامی جز سکولاریزم و دین ستیزی ندارد. گر چه نصر ذیل نحله سنت گرایی و مخالفت با مدرنیسم تعریف می شود اما دفاع تمام قد و بی پرده او از پلورالیزم دینی و انتقاد آشکار او از اسلام سیاسی و ایدئولوژیک از جمله نشانه ها و عناصر بنیادین در گفتمان او به شمار می آیند که قضاوت نهایی درخصوص هندسه معرفتی این متفکربلندآوازه رادشوارمیکند. فرضیه مقاله بیان می دارد که گفتمان سنت گرایی به پیش قراولی سید حسین نصر، عناصر و دقایق سازنده گفتمانی خویش را در تقابل با مدرنیسم و عقل نقاد خود بنیاد کانتی صورت بندی می نماید اما به دلیل توشه گیری از مفاهیمی چون پلورالیزم دچار نقص غرض شده و پروژه فکری این متفکر سنت گرا که در تقابل با تجدد صورتبندی می شود دچار تهافت و تناقض بنیادین می شود؛ چرا که نمی توان از یک طرف مدافع سنت و خرد جاودان بود ولی از سویی دیگر نشانه هایی همچون پلور الیزم را تبلیغ نمود که از مفاهیم و نشانه های شاخص مدرنیته به شمار می آیند.
    کلیدواژگان: سنت گرایی، نصر، خرد جاودان، پلورالیزم
  • حمدالله اکوانی، اردوان ارژنگ صفحات 33-54
    اسلام گرایی، یکی از گرایشات مهم در قرن بیستم و آغاز هزاره سوم میلادی بوده است. هرچند این گرایش، طیف های گوناگونی داشته است، اما همگی در چند مورد اشتراک نظر داشته اند و آن اینکه: مدرنیته به وعده رستگار و خوشبخت کردن انسان که نوید آن را در آغاز عصر روشنگری داده بود، جامه عمل نپوشانیده است؛ مدرنیته با بسیاری از مبانی ارزشی و اخلاقی اسلامی سر سازگاری ندارد و بالاخره اینکه برای حل معضله های عقب ماندگی، غربزدگی و... و می بایست دست به احیای «آیین» اسلام زد. ما در این نوشتار به بررسی اندیشه یکی از این اسلام گرایان، یعنی سید قطب خواهیم پرداخت و در این بررسی، سوال اصلی ما بدین قرار طراحی می شود: «مدرنیته - که نفی آن یکی از اجزای اصلی منظومه فکری سید قطب است – تا چه حد در شکل گیری اندیشه سیاسی سید قطب تاثیر گذاشته است؟ ». علاوه بر این، به بررسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت که اسلام گرایانی چون سید قطب در مخالفت و نقد مدرنیته با چه تناقضاتی مواجه اند. برای تحقیق و بررسی این سوال و این موضوع، از روش «هرمنوتیک اسکینر» در بررسی اندیشه سیاسی استفاده شده است. مضاف بر این، از مباحث و نظریه «شرق شناسی» نیز برای تحلیل دقیق تر و کامل اندیشه سید بهره جسته شده است.
    کلیدواژگان: مدرنیته، بازگشت (رجعت)، جامعه جاهلی، حکومت اسلامی، سنت، تجدد، اسلام گرایی
  • سیدجواد امام جمعه زاده، سمیه محمدی شهیوردی، مسلم علی محمدی کمال آبادی صفحات 55-70

    در متون جامعه شناسی غالبا از بی تفاوتی سیاسی به عنوان پدیده ای آسیب شناختی، مانعی در راه مشارکت سیاسی و از عوارض شهرنشینی در عصر مدرن یاد میشود. بی تفاوتی حالتی از نبود احساس درونی و عاطفه، عدم علاقه و درگیری هیجانی نسبت به محیط خود است. پژوهش حاضر به بررسی علل بی تفاوتی سیاسی براساس نظزیه هومنز، در دانشگاه اصفهان و اولویت بندی آنها با استفاده از تکنیکAHP گروهی پرداخت. نتایج حاصل از رتبه بندی نظرات خبرگان، نشان دادکه معیار آگاهی سیاسی و زیر معیار مغایرت منافع شخصی با هزینه مشارکت، بیشترین تاثیر را در بی تفاوتی سیاسی دارد.

    کلیدواژگان: مشارکت سیاسی، بی تفاوتی سیاسی، تکنیک G، AHP
  • سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، سید مرتضی نوعی باغبان، منصوره حقیقی کفاش صفحات 71-88

    از دوران ریاست جمهوری دوگل، اصول گلیسم در سیاست خارجی فرانسه حاکم گردید. یکی از مباحث بسیار مهم در سیاست خارجی دوگل، اصل حفظ استقلال فرانسه در نظام بین الملل و تعامل این کشور با امریکا به عنوان یکی از ابرقدرت های نظام بین الملل، بوده است. لذا پس از دوگل،روسای جمهوری فرانسه چه از جناح راست و چه از جناح چپ، همواره سعی در حفظ استقلال سیاست خارجی فرانسه، در قبال امریکا را داشتند. شیراک از جمله روسای جمهوری بود، که براساس سنت گلسیم در سیاست خارجی فرانسه، درصدد حفظ استقلال در نظام بین الملل برآمد. اما پس از شیراک، سارکوزی در دوران مبارزات انتخاباتی اش با شعار گسست از گذشته، سعی در گسترش روابط با آمریکا و تقویت روابط فراآتلانتیکی در سیاست خارجی فرانسه را داشت. بنابراین با راه یابی سارکوزی به کاخ الیزه ما شاهد یکسری تحولات در روابط فرانسه با امریکا، می باشیم. به گونه ای که برخی سیاست خارجی سارکوزی را منفک شده از روسای جمهور پیشینش، می دانند.

    کلیدواژگان: اصول گلیسم، سیاست های آمریکا ستیزی، سیاست های اروپا مدارانه، سیاست های آتلانتیک گرایانه، شیراک، سارکوزی
  • افشین متقی، شهریار فرجی نصیری صفحات 89-102
    ایالات متحده آمریکا پس از جنگ سرد به عنوان تنها هژمون نظام بین الملل خود را متعهد به تامین امنیت مناطق مختلف دنیا می دید. یکی از این مناطق که بیش از هر جای دیگر مورد توجه امنیتی، سیاسی، اقتصادی و در یک کلام توجه همه جانبه ایالات متحده قرار دارد، منطقه خاورمیانه است. منطقه خاورمیانه به دلایل ژئوپلیتیکی مختلف مانند ذخایر عظیم نفتی و گازی، بی ثباتی های پی در پی، اسلام سیاسی و... یکی از مناطق استراتژیک مهم دنیا تلقی می شود که تامین امنیت آن نقشی اساسی در سیاست خارجی ایالات متحده پیدا کرده است. اما آنچه در مورد تحرکات امنیتی آمریکا در منطقه خاورمیانه قابل توجه است، رویکرد تکروی و یکجانبه گرایی و غیر مشورتی این کشور با قدرت های مختلف جهانی و منطقه ای است، که به سیاست «یکجانبه گرایی» ایالات متحده معروف گردیده است. پژوهش حاضر در صدد تحلیل ژئوپلیتیکی این سیاست از منظر رویکرد سازه انگاری است. این پژوهش که به شیوه ای توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است در صدد پاسخگویی به این سوال است که از منظر سازه انگاری چه عواملی ژئوپلیتیکی سبب شکل گیری سیاست یکجانبه گرایی ایالات متحده در خاورمیانه گردیده است؟
    کلیدواژگان: سازه انگاری، ژئوپلیتیک، یکجانبه گرایی، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه
  • حسین مسعودنیا، عاطفه فروغی صفحات 103-128
    از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در ایران گفتمان های متفاوتی حاکم بوده است.یکی از این گفتمان ها، گفتمان اصلاح طلبی بود که طی سال های84 -1376 در فضای سیاسی ایران مطرح شد.دالهای اصلی این گفتمان را مفاهیمی چون توسعه ی سیاسی،آزادی،جامعه مدنی و مردم سالاری تشکیل می داد.این گفتمان در واقع پاسخ به تحولات جمعیتی و فکری ایجاد شده در جامعه ی ایران پس از پایان جنگ و سال های دهه ی دوم حیات جمهوری اسلامی ایران بود.لذا از آنجا که به گفته ی فوکو میان قدرت سیاسی و دانش سیاسی رابطه ای تنگاتنگ وجود دارد، بدیهی به نظر میرسد که ادبیات سیاسی هر مقطع زمانی به طور عام و نوع ادبی رمان به طور خاص یا بازتابی از گفتمان سیاسی حاکم باشد و یا در تضاد با آن قرار بگیرند.هدف از انجام این پژوهش تبیین بازتاب مولفه های گفتمان اصلاح طلبی در رمان های سیاسی نوشته شده در ایران طی سال های 84-1367 می باشد.ضمن آنکه برای تسهیل در امر پژوهش نظریه ی لوسین گلدمن در حوزه ی جامعه شناسی ادبیات به عنوان چارچوب نظری و 5 رمان دریافت کننده جایزه ی ادبی یلدا به عنوان مطالعه ی موردی انتخاب گردیده است.نتایج پژوهش بیانگر بازتاب تحولات ارزشی و فکری طبقه ی متوسط جدید، بویژه دانشجویان و زنان، در رمان های این مقطع است.
    کلیدواژگان: گفتمان، گفتمان اصلاحات، لوسین گلدمن، جامعه شناسی ادبیات، رمان
  • مولفه های قوام بخش شرق شناسی در اندیشه ادوارد سعید
    حمید نساج صفحات 129-146

    مجموعه عظیم و متنوعی از دانش مکتوب که حاصل تلاش سیاست مداران، زبان شناسان، رمان نویسان، شاعران، انسان شناسان، مردم شناسان، قوم شناسان، جامعه شناسان، جهانگردان و سفرنامه نویسان غربی است، در حوزه مطالعات شرق شناسی قرار می گیرد. بیشتر اندیشمندان پساکلونیال مانند ادوارد سعید مجموعه این تلاش های علمی را ذیل عنوان گفتمان شرق شناسی قرار می دهند. تلاش مقاله تمرکز بر این پرسش است که از مجموعه عوامل مختلف، کدام وجوه، اندیشمندان حوزه پساکلونیال را به یکسان انگاری این مجموعه متنوع واداشته است، تا جایی-که تمام این مجموعه متکثر را ذیل یک عنوان قرار می دهند. از خلال آثار مربوط به شرق شناسی می توان ویژگی هایی مشترک برای مجموعه این مطالعات برشمرد که عبارت اند از: پیوند با قدرت، ابداع شرق، عمومیت و یکپارچگی، خصلت آرشیوی و تاریخ مندی، دوآلیسم خوب و بد، تمایز «ما» و «آنها»، اندیشیدن به جای دیگری، خودمحوری، محوریت نیاز غربی، فرادستی ما و تحقیر دیگری. این ویژگی های مشترک، اندیشمندان پساکلونیال را به یکسان انگاری این مجموعه متکثر در ذیل عنوان شرق شناسی متمایل ساخته است و از همین رو است که شرق شناسی می تواند به بزرگ ترین مصداق مطالعات میان رشته ای تبدیل می گردد.

    کلیدواژگان: مطالعات شرق شناسی، ادوارد سعید، پسااستعمار، پساکلونیالیسم، قدرت و دانش
|
  • Hamdallah Akvani, Ardavan Arjang Pages 33-54
    Islamism has been one of significant intellectual leanings in the twentieth century and early third millennium. Although the leaning has various spectrums, all of them have consensus on several points: modernity has not realized its vow at the start of Enlightenment Age based on human's prosperity and emancipation; modernity is not consistent with many Islamic values and ethical principles; and we should revitalize Islam as an "ism" or school in order to overcome such problems as backwardness, westernizing and so on. In this article, we will deal with one of these Islamists, namely Sayyid Qutb. Our main question is: how much has modernity impacted the formation of Sayyid Qutb's political thought? Furthermore, we will explore this subject that what the contradictions are that islamists like Sayyid Qutb face. We will use Skinner's hermeneutics for examining Sayyid Qutb's political thought. In addition, the theory of orientalism has been used for acquiring a more precise and perfect knowledge about Sayyid Qutb's thought.
    Keywords: modernity, return, Jaheli (lunatic) society, Islamic government, tradition, Islamism
  • Hossein Masoudnia, Atefeh Forooghi Pages 103-128
    After Islamic revolution different discourses have been dominated in Iran. One of them was reform discourse which being raised from 1376 to 1384.Political development, freedom, civil society and democracy were main components of this discourse. Reform discourse was an answer to demographic and intellectual changes that occurred after war and in second decade of Islamic republic of Iran existence. Since in Foucault's interpretation there is a close relation between political power and political science, it's clear that at any point of time political literature, specially novels can be a reflection of dominant political discourse or in contrast with it. The purpose of this research is to describe how reform discourse components reflected in political novels between 1376 – 1384.Lucian Goldmann 's theory in sociology of literature is used as framework. Although five novels that won Yalda literal price are considered as case studies. The results show that the middle class's intellectual and value changes, specially students and women, are reflected in this novels.
    Keywords: Discourse, Reform discourse, Lucian Goldmann, Sociology of Literature, Novel