فهرست مطالب

پژوهش نامه اخلاق - پیاپی 19 (بهار 1392)

پژوهش نامه اخلاق
پیاپی 19 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهریار عزیزی، رضا قنبرزاده میاندهی، سینا فخارمنش صفحات 7-32
    در این پژوهش ابتدا با روش مطالعه کتابخانه ای و بر اساس منابع اسلامی، مهم ترین رفتارهای اخلاقی در اسلام شناسایی شود و سپس با انجام آزمون میدانی، میزان رعایت آن رفتارها از سوی فروشندگان لوازم خانگی از منظر خریداران مشخص شود. در مرحله اول 21 رفتار رصد و در قالب 6 طبقه رفتار اصلی شامل: عدم فریب، صداقت، وفای به عهد، برخورد خوب، عدم سودجویی و اقاله دسته بندی شد. آزمون میانگین تک نمونه ای نشان داد که از بین شش رفتار اخلاقی، دو رفتار برخورد خوب با مشتری و وفای به عهد از طرف فروشندگان لوازم خانگی در حد بالاتر از متوسط رعایت می شود. همچنین عدم فریب، اقاله و عدم سودجویی رعایت نمی شوند و رفتار صداقت و راست گویی در حد متوسط رعایت می شود. آزمون فریدمن اولویت رعایت رفتارهای اخلاقی را از زیاد به کم بدین صورت نشان داد: 1. وفای به عهد، 2. برخورد خوب، 3. صداقت، 4. عدم فریب، 5. عدم سودجویی، 6. اقاله.
    کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق اسلامی، اخلاق کسب وکار، نیروی فروش
  • محمد فاکر صفحات 33-54
    یکی از مسائل مهمی که در عرصه های گوناگون عملی و علمی، اعم از آموزشی و پژوهشی مطرح است، ارزیابی عملکردها، به خصوص ارزیابی پژوهشی محققان و پژوهشگران است. بسا در ارزش گذاری یک اثر هرچند در مقیاس یک امتیاز محقق یا استادی از دریافت جایزه ای نفیس محروم و محقق دیگری بی جهت لایق و شایسته جایزه معرفی می شود یا استادی از رسیدن به رتبه ممتازی و نمونه شدن بازداشته و دیگری به جای وی گزینش می شود. می توان بر اساس آموزه های قرآن کریم به اصولی دست یافت که برای ارزیابی اصول اخلاقی قابل توجهی را ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: اخلاق، مبانی اخلاقی، اصول اخلاقی، ارزیابی، بخس و قرآن
  • محمدرضا ستوده نیا، محمد جانی پور صفحات 55-82
    تحلیل گزاره های اخلاقی در قرآن کریم با استفاده از روش تحلیل محتوا و با هدف ارائه یک مدل نظام اخلاقی به منظور تبیین نقش و جایگاه آنها در هدایت فرد و جامعه حائز اهمیت است.
    این پژوهه با استخراج گزاره های اخلاقی سوره اسراء به عنوان الگو و تجزیه و تحلیل آنها و سپس طبقه بندی موضوعی مضامین استخراج شده در نهایت مدل جامع هدایت را از منظر آن سوره تبیین می نماید. گزاره های اخلاقی بیان شده در سوره نساء در دو بعد فردی و جمعی به صورت همسان بیان شده و به منظور ساخت یک مدل و ساختار در حوزه اخلاق، هر کدام چهار رکن اصلی یک نظام، یعنی اصول و مبانی نظری، الزامات، مقدمات و موانع را در این زمینه تبیین کرده اند.
    مدل ارائه شده در پایان مقاله، جامعیت نظام اخلاقی حاکم بر سوره اسراء را نشان می دهد. آنچه به استخراج چنین مدلی می انجامد، استفاده از روش «تحلیل محتوا» در بررسی آیات قرآن کریم است که به نوبه خود، شیوه ای جدید در مطالعات دینی می باشد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، سوره اسراء، نظام اخلاقی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، تحلیل محتوا
  • سهراب مروتی، زینب بیرانوند صفحات 83-98
    از جمله دغدغه های انسان معاصر یافتن معنا برای زندگی است. در معنابخشی به زندگی اصل معنویت راستین نقشی بی بدیل دارد. این پژوهش در پی آن است تا ضمن معرفی منظومه معناداری در زندگی، انسان معنوی، شاخص های بارز انسان معنوی و آثار و کارکردهای حاکمیت، فرآیند معنویت بر زندگی انسان دین دار را از منظر اسلام تحلیل نماید. براین اساس مهم ترین محور در این پژوهش، چشم انداز انسان معنوی در زندگی دنیوی اوست که در چهار محور اساسی در این مقاله بررسی می شود. با توجه به دیدگاه جامع و غنی استاد مطهری تحلیل محورهای مقاله بر اساس نظریات ایشان سامان یافته است.
    روش این پژوهش، اسنادی و کتابخانه ای است که مراحل سه گانه توصیف، تحلیل و تبیین را می پیماید.
    کلیدواژگان: انسان معنوی، اسلام، مولفه های دینی، شهید مطهری، معنای زندگی
  • بهروز محمدی منفرد صفحات 99-118
    تبیین واقع گرایی اخلاقی براساس اندیشه متعالیه و ارائه نظریه مختار مسئله این مقاله است؛ ازاین رو ابتدا با اثبات وجود معنونی برای موضوعات گزاره های خارجی جهت فراهم آوردن بستر برای وجود خارجی محمول های گزاره های اخلاقی گردد. به یاری معقولات ثانی فلسفی و معناشناسی، استدلال هایی برای واقع نمایی محمولات اخلاقی ارائه گردد. در نتیجه چنین نظامی در صورتی می تواند وجود واقعیاتی در جانب مفاهیمی را که شان محمولی دارند، اثبات نماید که نفس الامر را آن گونه که علامه طباطبایی تفسیر کرده (تحقق و ثبوت) تلقی کنیم. نکته قابل ذکر اینکه در این نوشتار، مسئله واقع گرایی تنها از حیث وجودی مورد بحث قرار می گیرد و جنبه معرفت شناسانه آن لحاظ نمی شود.
    کلیدواژگان: واقع گرایی، ناواقع گرایی، موضوع اخلاقی، محمول اخلاقی، گزاره های اخلاقی، صدرالمتالهین
  • مرتضی مطهری پور، مسعود آذربایجانی صفحات 119-136
    پیوند اعضا از مسائل نوین علم پزشکی و از دستاوردهای مهم آن و نشانه ارتقا و توانمندی مراکز پزشکی است؛ پدیده مرگ مغزی و امکان بهره گیری از آن در پیوند اعضا اگر چه امیدهای تازه ای را در نجات جان تعدادی از بیماران به وجود آورده، مسائل اخلاقی، فرهنگی و حقوقی فراوانی نیز به همراه داشته است. بررسی برخی از مشکلات علمی در پیوند اعضا از انسان مرده به انسان زنده و بیان دیدگاه های مخالفان و موافقان از اهداف این پژوهش می باشد.
    در منابع اسلامی، حیات انسانی مقدس و حفظ جان او وظیفه ای الهی است. توجه اسلام به تحقیقات و یافته های جدید علمی در رفع نیازهای دینی و دنیوی انسان، به پیشرفت های پزشکی در نجات جان انسان ها مشروعیت می بخشد. تلاش برای رفع موانع و مشکلات موجود در پیوند اعضا، علاوه بر کاهش هزینه های نگهداری بیماران مرگ مغزی و امیدبخشی به بیماران نیازمند پیوند اعضا، از اقدامات سودجویانه، غیراخلاقی و غیرقانونی در این زمینه جلوگیری می کند.
    کلیدواژگان: پیوند اعضا، مرگ مغزی، مسائل اخلاقی، اسلام، موانع
  • محمدرضا رجبی صفحات 137-156
    شناخت «هویت» آدمی، یعنی «کیستی و چیستی خود» از دل مشغولی های اصلی اندیشمندان از گذشته تاکنون بوده است و آنها همواره کوشیده اند از زاویه های مختلف علمی و با رویکردهای متفاوت چارچوبی نظری برای این مسئله ترسیم کنند. در عرفان اسلامی این بحث زیر عنوان «معرفت نفس» یا «خودشناسی» مجال طرح یافته است.
    نوشتار حاضر با رویکردی عرفانی، مبانی هستی شناسی و انسان شناسی مولوی را در مواجهه با مسئله «خود شناسی» بررسی می کند.
    در نگاه مولوی، شناخت «خود» واقعی و اصیل انسان، از راه تجربه های عادی مقدور و میسور نیست؛ بلکه این امر تنها با نوعی تجربه عرفانی و از رهگذر شکستن چارچوب آگاهی کاذب و شاکله های مفهومی متعارف صورت می پذیرد. بر اساس این رهیافت، شناخت حقیقی «خود» تنها از رهگذر «نفی خود» امکان پذیر است؛ حالتی که در آن، همه تمایزات «فاعل شناسا و متعلق شناسایی» از میان برمی خیزد و اراده و شعور نفسانی و عقل انسان در وجودی برتر استحاله می یابد. از نظر مولوی انسان در این حالت به «خودشناسی» و «خداشناسی» می رسد که بنا بر اصطلاحات عرفانی آن را «فناء فی الله » می نامد.
    کلیدواژگان: خودشناسی، معرفت نفس، بی خودی، جان، مولوی
|
  • Shahriar Azizi, Reza Qanbarzade Miandehi, Sina Fakhkharmanesh Pages 7-32
    In this study, the most considerable moral characters were decided on the basis of Islamic sources at first and then, performing a field test based upon buyers` opinions, the degree of the home supplies sellers` faithfulness to them has been decided. In first stage 21 cases of moral characters were decided and then, they were classified in six main characters including lack of deception, honesty, faithfulness to one`s promise, good treatment, lack of profiteering, annulment. As is shown by the test, good treatment and faithfulness to customers are considered by sellers more than moderate state. It also has been shown by the test that lack of deception, annulment and lack of profiteering are not considered in action while honesty is considered in a moderate state. Friedman test showed the measurement of the characters in a high to low gradation as 1. faithfulness, 2. good treatment, 3. honesty, 4. lack of deception, 5. lack of profiteering, 6- annulment.
    Keywords: Islamic ethics, job ethichs, selling force
  • Mohammad Faker Pages 33-54
    Evaluating performances, particularly that of researchers, has been considered as one of the most important problems in the fields of education and research. In many cases, even one score in evaluating a work would lead to getting or missing a prize unjustly. There can be found some Quranic teachings in the field to solve the problem. Paying attention to personal rights of those being criticized, moderation and justice, human nobleness, mind purification, honesty and righteousness, ethical and sceintifical growth.
    Keywords: ethics, morality, ethical principles, ethical rules, evaluating, Quranic teachings
  • Mohammadreza Setoodenia, Mohammad Janipoor Pages 55-82
    Analyzing ethical statements in the holy Quran by the method of content analyzing in order to explain their effects in personal and social guidance is of important part. This paper, showing ethical tatements in the chapter of Israa as a model, analyzing and classifying them based on their topics, has explained the complete guidance model of the chapter. Ethical statements of the chapter have been mentioned in to aspects of person and society equally. As is described in the paper, all four main bases of an ethical system including theorethical principles, requirements, grounds and obstructions may be found in the chapter. Finally, introducing the model, the complete state of the ethical system of the chapter has been shown. It should be state that the method taken by the author has been led to such a consideration.
    Keywords: holy Qran, chapter of Israa, ethical system, personal ethics, social ethics, content analyzing
  • Sohrab Morovati, Zeinab Biranvand Pages 83-98
    One of the contemporary man`s concerns lies in his seeking for finding the meaning of life. As is considered, true spirituality has been known of a unique role in giving meaning to life. Describing the process of meaningfulness of life, spiritual man, bold tokens of spiritual man and the effects and performances of spirituality, this paper has intended to explain the sovereignty of spirituality in religious man in the view of Islam. The most important fact in the paper lies in spiritual man`s view in his earthly life as studied here in four axis. The paper has focused on Shahid Motahhari`s points of view as a deep and thoughtful scholar. The method taken here is library - based including three stages of description, analyzing and explanation.
    Keywords: spiritual man, Islam, components of religion, Motahhari, meaning of life
  • Behrooz Mohammadi Monfared Pages 99-118
    This paper has intended to explain ethical realism on the basis of Sadra`s thought. In the paper it has been tried to prove a mode of existence for the subjects of ethical statements in order to prepare necessary ground for the existence of their predicates by secondary philosophical intelligible and, finally, their objective denotation. It has been concluded that only given Allame Tabataei`s meaning of nafs ul-amr, namely establishment and stability, tahaqquq and thubut, one can argue for ethical realism. It should be said that the paper has not paid any attention to the epistemological aspect of the problem.
    Keywords: realism, non realism, ethical subject, ethical predicate, ethical statements, Sadr Ul, Mutuallihin
  • Mortaza Motahhripoor, Masud Azarbayjani Pages 119-136
    Organ transplantation as a new medical problem and one of medical important achievements is regarded to be a token for the upgradation and capabilities of medical centers. Though the phenomenon of brain death and, consequently, the possibility for organ transplantation has led to new hopes for saving a great numbers of sick people, it has been followed by many ethical, cultural and legal rights. This paper has intended to survey some of the current problems in the field with regard to the views of those in agreement and those in disagreement. The important of human life and the necessity for protecting it as a religious duty in the view of Islam from one hand and the weight given to new scientific findings necessary for human life by Islamic teaching from the other, would provoke us to know medical progress in full agreement with shariah. Trying to remove the obstacles and difficulties in the way of organ transplantation, particularly with regard to the emphasis made by Islamic ethics on decreasing the expenses of caring the sicks of brain death and causing hope in the sick in need for transplantation, would prevent immoral and unlawful measures of profiteers.
    Keywords: organ transplantation, brain death, ethical problems, Islam, obstacles
  • Mohammsdreza Rajabi Pages 137-156
    Knowing human essential self، namely who-ness and what-ness of theself، has been one of scholar`s، concern، particularly muslim`s under such titles as knowledge of the soul or knowledge of the self. Mowlavi has met meaningfully the subject with his own ontological and epistemological principles in a mystical approach. As he says، one never can know his essential self in the shadow of common experiments. Rather، such a knowledge would be possible only by mystical experience and by leaving conceptual knowledge. On mystical approach، therefore، real knowledge of the self may be found in leaving the self; when all distinctions between the subject and object disappear and، therefore، human will and awareness and reason all become united in a higher being. In such a position، one arrive at knowledge of the self and knowledge of God. The position is mystically called disappearing in God.
    Keywords: self, knowledge, knowledge of the soul, lacking of the self, life, Mowlavi