فهرست مطالب

مطالعات تفسیری - پیاپی 13 (بهار 1392)

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 13 (بهار 1392)

  • بهای روی جلد: 35,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/07/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهراب صادق نیا، حسین سلیمانی، سید محمدعلی طباطبایی صفحه 7
    علامه طباطبایی یکی از سرشناس ترین مفسران شیعه در عصر حاضر است. ویژگی های ممتاز روش تفسیری او المیزان را به یکی از پر مراجعه ترین تفاسیر تبدیل کرده است. روش او، در تفسیر همه آیات یکسان نیست. آیات بسیاری به بحث از جنبه های مختلف دین یهود اختصاص دارد که تفسیر این آیات نیازمند به روش ها، ابزارها و دانش های خاصی است تا بتواند مفاهیم نهفته در آنها را آشکار سازد؛ روش صاحب المیزان در تفسیر این آیات، متمایز از روش کلی او در تفسیر نیست؛ جز اینکه در مقایسه مباحث قرآنی و توراتی، روش تفسیر تطبیقی نیز مشاهده می شود. علامه در این مباحث به برخی از منابع ادیانی نیز مراجعه نموده است. این مقاله به تحلیل کم و کیف استفاده علامه از روش های تفسیری و منابع مورد استفاده او در تفسیر این دسته از آیات است.
    کلیدواژگان: آیات بنی اسرائیل، یهودیت، تفسیر المیزان، روش شناسی تفسیر
  • نصرت نیل ساز*، مجید معارف*، کاووس روحی*، آتنا بهادری* صفحه 31
    ادعای تناقض در آیات علم غیب، یکی از شبهاتی است که درباره قرآن از سوی باراشر خاورشناس یهودی مطرح شده است. وی معتقد است آیاتی که علم غیب را در انحصار خداوند می داند با آیاتی که از آگاهی پیامبر اکرم| و برخی از برگزیدگان الهی از غیب خبر می دهد، در تناقض است. دسته بندی آیات این موضوع بیانگر آن است که آنچه را قرآن در انحصار خداوند بیان فرموده، «علم غیب ذاتی و مستقل» است و خداوند به مقتضای حکمت و مشیت خود، برخی از رسولان را به واسطه وحی، از غیب آگاه می نماید تا رسالت ایشان را اثبات و امر تبیین دین را تسهیل نماید. به فرمان الهی پیامبر نیز مامور تعلیم جانشین خود است و این علم در کنار دیگر روش های کسب علم امام نظیر: الهام و تحدیث با فرشتگان، سینه به سینه به اوصیای الهی انتقال می یابد، بی آنکه هیچ یک از آنان ادعای استقلال در علم غیب نمایند.
    کلیدواژگان: علم غیب ذاتی، علم غیب تبعی، علم امام، باراشر، شبهات قرآنی
  • نیکو دیالمه* صفحه 51
    تعارض تعقل و تعبد محصول تصوری نا صواب از درک جایگاه عقل در نظام معرفتی دین و بیگانه شدن از معارف خالص وحیانی است. گرچه برخی تعالیم کتاب الهی جنبه تعبدی داشته و از دسترس عقل متعارف بیرون است، لکن تامل در آیات نشان می دهد که این امر به مفهوم گریز از تعقل و خردورزی نیست. هندسه معرفتی سوره حجرات که متضمن آداب و سبک زندگی دینی است، یک هرم چند وجهی است که وجهی از آن به ادب بندگان با حق تعالی، وجهی دیگر به ادب پیروان با رسول خدا| و وجهی به ادب اهل ایمان بایکدیگر نظر دارد، آنچه در راس این هرم می درخشد خردپذیری گزاره های آن و سوق دادن مخاطبان به تعقل در جریان تعبد است. این مقاله با تاملی در مفردات، مضامین و سیاق سوره، در کنار اسلوب بیان نشان می دهد که چگونه این آیات، از سویی دارای گزاره های خردپذیر است و از سوی دیگر خرد انسانی را در دستیابی به حقایق، مدد و در جهت شکوفایی آن بسترسازی می کند. تعلیل احکام، تشبیه محسوس، وضع احکام اعتباری، تغییر خطاب، و مرزبندی مفهومی شیوه های این بسترسازی است.
    کلیدواژگان: سوره حجرات، خردورزی، عقلانیت، تعبد، معرفت
  • سید رضا مودب*، سکینه آخوند** صفحه 67
    قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی، رسالت هدایت نسل های بشر را به عهده دارد و اهل بیت^ مخاطبان اصلی آن، مفسر و مبین آن هستند. تفسیر معصومین^ به دلیل گستره و عمق معانی و ارتباط و اتصال آموزه های این خاندان به وحی، ویژه ایشان است به گونه ای که دیگران توانایی چنین فهم و تفسیری را ندارند و از ورود به این وادی ناتوانند. معرفت و تفسیر ویژه اهل بیت^ شامل: درک مراد اصلی آیات، فهم دقیق و غیر قابل خطا از بطون قرآن، تاویل صحیح آیات متشابه، بیان مصادیق باطنی برای آیات و بیان امور غیبی است که تنها در انحصار معصومین است و دیگر مفسران به فراخور سطح علمی خود، به مراتبی از تفسیر دست یافته و از بیانات تفسیری اهل بیت برخوردارند. این مقاله با استناد به روایات تفسیری اهل بیت^ و بیان نمونه هایی از آن، در صدد اثبات معرفت خاص اهل بیت^ نسبت به قرآن و انحصار فهم کامل قرآن به ایشان است.
    کلیدواژگان: معرفت خاص، تاویل، ظاهر و باطن، اهل بیت(ع)، تفسیر روایی
  • محمد هدایتی* صفحه 93
    درباره آخرین حجت الهی حضرت مهدی# و مهدویت، آیه صریحی در قرآن وجود ندارد؛ اما با کمک روایات فراوانی که به عنوان تاویل یا تطبیق در منابع فریقین وجود دارد، می توان مهدویت و منجی گرایی را یکی از جلوه های معرفتی قرآن دانست که برای هدایت و رستگاری بشر نازل شده است. آیات 4 تا 8 سوره اسراء از جمله آیاتی است که به گونه تاویلی به ظهور آن حضرت پرداخته و مفهوم آن را از زمان بنی اسرائیل و دین یهود، به حوادث مشابه در دین اسلام می کشاند. این آیات که به بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب بنی اسرائیل، صعود و نزول اخلاقی و معرفتی و فساد و عقاب آنان اشاره دارد، به کمک روایاتی که ابتلاء و امتحان امت خاتم را همانند روش و سنت زمان بنی اسرائیل می داند، سبب هوشیاری و مراقبت بیشتر در برابر فتنه های پیش از ظهور و وظیفه شناسی و آمادگی و انتظار خردمندانه تر نسبت به عصر منجی موعود و ایام ظهور مصلح کل و حکومت جهانی آن حضرت می گردد.
    کلیدواژگان: آیات 4 تا 8 سوره اسراء، مهدویت، ظهور منجی، روایات تفسیری
  • مهدی پیشوایی*، فریده پیشوایی** صفحه 111
    بخشی از آیات قرآن به بیان احکام شرعی دین مبین اسلام می پردازد. از این رو قرآن کریم اولین و مهم ترین منبع استناد و استخراج احکام فقهی میان فقهای فریقین است. به نظر مشهور اندیشمندان علوم قرآنی تعداد این آیات، که به آیات الاحکام شهرت دارد، 500 آیه است. این تحقیق بر آن است تا به بررسی آیاتی بپردازد که امامان معصوم^ از آن آیات، استنباط فقهی داشته اند اما جزء آیات الاحکام مشهور شمرده نشده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که با توجه به وسعت دلالت آیات قرآن و نیز استشهادهای امامان معصوم^ به آیاتی که در ظاهر و دلالت اولیه خود ارتباطی به احکام و مسائل فقهی ندارند، می توان دایره آیات الاحکام را وسیع تر از آنچه تاکنون پذیرفته شده، دانست. همچنین این گونه استنادهای امامان معصوم^ و برداشت های ظریف فقهی آنان از برخی آیات قرآن، حاکی از بینش الهی ویژه آنان در پرتو امامت است.
    کلیدواژگان: آیات الاحکام، تفسیر روایی، روایات تفسیری، استنباط فقهی ائمه^
|
  • Mehrab Sadeghnia, Hosein Soleimani, Seyed Mohammadali Tabatabaei Page 7
    Allameh Tabatabaei is one of the most well-known Shiite interpreters during the contemporary period. Excellent features of his commentary method have turned Almizan to one of those most referred to. His method in interpreting all the Quranic verses is not the same. There are a lot of verses which are allotted to different aspects of Jewish religion. The interpretation of these verses demands special methods، tools، and knowledge in order to reveal the hidden concepts within them. Allameh Tabatabaei''s method in interpreting these verses is not distinct from his general method; except in comparison of Quran and Torah discussions، the comparative commentary method could be observed، too. In this regard، he has also referred to some resources from different religions. The paper is a quantitative and qualitative analysis on Allameh''s usage of interpretive methods and the used resources on interpretation of these kinds of verses.
    Keywords: Children of Israel verses, Judaism, Tafsir Almizan, interpretation methodology
  • Nosrat Nilsaz*, Majid Maaref*, Kavoos Roohi*, Atena Bahadori* Page 31
    The claim of conflict in the verses of the knowledge of the unseen in Quran is one of those made by Brasher – the Jewish orientalist. He believes that the verses which consider the knowledge of the unseen to be only specific to God are in conflict with those verses referring apparently to the Prophet (p.b.u.h) and some of the divine selected people's awareness of the unseen. Classifying the verses in the field indicates that God's knowledge of the unseen is 'essential and independent' and appropriate to His Wisdom and Providence, He grants the knowledge of the unseen to some of His apostles through revelation so that they could be able to prove God's prophesy and make the description of religion easier. According to God's decree, prophet is the agent to teach his successor and this knowledge is transferred heart by heart to the divine successors along with other methods of Imam's acquiring knowledge such as inspiration and narration with angels, without any claim of independence on having knowledge of the unseen by any of them.
    Keywords: Essential knowledge of the unseen, dependent knowledge of the unseen, Imam's knowledge, brasher
  • Nikoo Dialameh* Page 51
    The conflict between rationality and devotion is rooted from an inappropriate comprehension about status of reason in epistemic system of religion and also being unfamiliar with pure and vital educations. Although some of the educations from the Divine Book have devotional prospects and are out of the reach of conventional reason، pondering in verses indicates that this does not mean digressing from reason and devotion. Epistemic geometry of Hujurat Surah which involves religious lifestyle and etiquette is a multi-dimensional pyramid، from which one dimension takes a look at the behavior of God''s servants، another dimension takes a look at the followers'' behavior with Gods'' Prophet (p. b. u. h) and the other dimension looks upon the behavior of faithful people with each other. The thing that is glowing on the peak of this pyramid is rationality of its propositions and leading the audience toward devotion. Reflecting on simple substances، contents and style of the Surah along with style of speech، the present article shows that how these verses، on the one hand، have rational propositions and on the other hand، how they provide the ground for human reason to achieve the truth، assistance، and then، to develop them. Arguing sentences، tangible metaphor، credit provisions، change of addresses، and conceptual boundaries are the methods of providing this ground.
    Keywords: Hujurat Surah, rationality, reason, devotion
  • Seyyed Reza Moaddab*, Sakineh Akhoond** Page 67
    Being the last Divinely revealed book, the Holly Quran undertakes the mission for guiding human generations and its main audience, i.e. the Ahl ul-Bayt (p.b.u.t), are its interpreters. Interpretation of the innocents (p. b. u. t.) is specific to themselves and this is due to the width and depth of the meanings and also the relationship and connection of this family's educations with revelation so that others are not able to grasp this kind of recognition and interpretation and they fail to touch upon this area. Recognition and interpretation that is specific to the Ahl ul-Bayt (p.b.u.t) include: main purpose recognition of the verses, unmistakable and punctilious understanding interior concepts of the holy Quran, accurate interpretation of ambiguous verses, expressing the inward examples for verses and foreknowledge affairs which are specific to the innocents while other interpreters–according to their academic levels– have achieved a degree of interpretation and they enjoy Ahl ul-Bayt's interpretive statements. Relying on the interpretive narrations from Ahlul Bayt (p.b.u.t) and providing some examples of these narrations, this study aims at proving the fact that recognition of Quran and its mere interpretation is specific to Ahl ul-Bayt (p.b.u.t).
    Keywords: Specific recognition, interpretation, appearance, heart, the Ahl ul, Bayt, narrative interpretation
  • Mohammad Hedayati* Page 93
    There is not an explicit verse about the last Imam, his holiness the Imam Mahdi and Mahdaviat. But according to the abundant narrations which are in hand in farighain resources as interpretation and application, one could consider Mahdaviat and Monjigeraei as one of the epistemic manifestations of Quran which has been descended for human guidance and salvation. The 4th to 8th verses of Asra' surah are among the verses which deal with the advent of his holiness the Imam Mahdi, in an interpretive way and draw this concept out from the time of the children of Israel and Jewish religion to the similar events in Islam. These verses point out to ups and downs of the children of Israel 's history and their ascending and descending ethics as well as their corruption and punishment. These verses, along with the narrations which consider the trail of the last prophet's nation similar to the tradition in the children of Israel time, bring about more awareness and care against seditions before the advent of Imam Mahdi and also lead to loyalty, more intellectual preparation and expectation to the promised age of the savior and the emergence of the reformer and the government of his holiness.
    Keywords: 4th to 8th verses of Esra surah, Mahdaviyyat, the savior emergence, interpretive narrations.
  • Mahdi Pishvaei*, Farideh Pishvaei** Page 111
    Some verses of the holy Quran are about religious laws of Islam. Therefore، Quran is the first and foremost reference and extraction resource of jurisprudential commandments among fariqain jurisprudents. As is understood by well-known scholars of Quranic studies، the verses of feqhi laws، ayat ul-ahkam، include 500 verses. The present paper is an attempt to investigate those verses from which innocent Imams (p. b. u. t.) have had jurisprudential inferences، though they have not been commonly considered as ayat ul-ahkam. The findings of the paper indicated that based on the vast implication of the Quranic verses and also Imams'' affidavits to the verses which in appearance and first implication have not connection with jurisprudential problems and commandments، the domain of ayat ul-ahkam could be considered wider than what has been accepted up to now. Also، these kinds of Imams'' affidavits and their delicate inferences from some verses of the Quran are due to their specific divine insight under the auspices of Imamate.
    Keywords: Ayat ul, alahkam, narrative interpretation, interpretive accounts, Imam's jurisprudential inferences