فهرست مطالب

دراسات فی اللغه العربیه و آدابها - سال چهارم شماره 13 (بهار 1392)

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال چهارم شماره 13 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • الدکتوره ابتسام احمد حمدان *، محمد احمد الحسین صفحات 1-16
    یتناول البحث نظم الصوره التشبیهیه فی شواهد من شعر الهذلیین، محاولا تبیان اثر انسجام التعبیر التشبیهی بارکانه ومفرداته مع مکونات السیاق، لیقف علی مدی براعه الشاعر الهذلی فی انتقاء مفرداته وتراکیبه لصوغ صورته التشبیهیه، کی تصبح قادره علی حمل إحساس الشاعر وتجربته الحیاتیه.
    کلیدواژگان: النظم، التشبیه، التلاوم، التناسق
  • الدکتور علی بیانلو * صفحات 17-38
    اهتم النقاد بدراسه الظواهر اللغویه، من خلال الانماط، ویمتد بحثهم إلی تنویعات فی التراکیب تعتمد موثرات یمکن ان تکون لها صله بالمبدع، وهی موثرات قد تنحرف عن مجراها لتکون فی النهایه اسلوبا متفردا. هذا التوجه من الدراسه فی اسالیب الادباء نسمیه بالاسلوبیه، بما یتوسع فی ها من رویه السنیه، فیتفرع منها منهج إحصائی تهمه دراسه الظواهر اللغویه فی الاعمال الادبیه فی إطار المعطیات الکمیه. وهناک توجهات اخری فی الاسلوبیه کالتوجه النفسی، والوظیفی، وغیرها.
    استقر عبر التقصی، الحاصل من بیانات الجداول- مع استخدم المنهج الإحصائی الیدوی ولیس الآلی - ان تامر ذو منهج ثابت فی تعاطی الظواهر الرتیبه. فی مجموعته «النمور فی الیوم العاشر» عبر دراسه للرتابه التعبیریه، فلاحظنا انه لجا إلی النمط الرتیب فی اجتماع (الفعل الماضی+ الباء الجاره +المجرور +النعت مع التناوب فی النوع والعدد) فی التراکیب الحصریه. وحدث ان ینحرف الکاتب عن النمط إلی التنویع، فی إعادته للظواهر اللغویه، وذلک ما یستدعیه اسلوبه القصصی. والحواریه اساسا هی مبدا رتابه النمط فی التعاطی الالفاظ، خاصه فی التکرار الفاشی فی مفردات القول والسوال والصوت واللهجه وغیرها. وهذا یبدو للقارئ إذا ما اکثر من قراءته للکاتب، ویظهر ان الفوضی نجمت عن فقر فی الثروه اللفظیه او عن لاوعی لزکریا تامر، لانه لو انتبه للرتابه لاجتنب عن التورط فی الفوضی اللفظیه.
    کلیدواژگان: زکریا تامر، العمل القصصی، الاسلوبیه، النمط الرتیب
  • الدکتور محمود خورسندی_الدکتور محمد خاقانی إصفهانی_الدکتور علی ضیغمی *_السید ه وجیهه سادات سید بکایی صفحات 39-62
    یمکن دراسه کل اثر ادبی وتقییم اسلوبه من جهات مختلفه. لذا فقد قام هذا البحث بدراسه المواضیع الفکریه للادیب المصری عباس محمود العقاد فی کتابه «ساره»، حیث إن هذا الکتاب وإن تمتع باشتراکات مع مسرحیات وروایات اخری إلا انه یتمیز بمیزات، منها: دور البلاغه فی تحلیل النص، وشکل الخطاب ووجوه تحلیل الخطاب ومتانه اسلوب العقاد فی استعمال الاسالیب البیانیه بشکل ملموس ومتعدد.
    إن هذا البحث یدرس نظره الکاتب فی معالجه مقولات مختلفه مثل الاسلوب والخطاب ومفاهیمه واستعمال الاسالیب البیانیه فیه حتی یثبت للقارئ بان اسلوب العقاد الادبی له قابلیه للوصف وتغلب فیه الجوانب المنطقیه والتحلیل العقلی علی الخیال وانه یمکن دراسه جوانبه علی اساس المیزات والعلائم الموجوده فیه حیث یستعمل القضایا الحاسمه والمسلمات فی نوع بیانه حتی ینقل بسهوله للقراء غایته من کتاباته، فعندما یستعمل تشبی ها بکل ارکانه او استعاره او مجازا او کنایه یتبادر معناها إلی الذهن بسرعه او عندما یستعمل التکرار بشکل موف فکل هذه الامور یدل علی طریقه تفکیره المنسجم الذی یظهر فی إطار توال لغوی للمفردات والجمل والفقرات وفی النهایه فی کتاب یمثل نوع خطابه. إن العقاد استطاع فی هذا الکتاب ان یلقی هدفه حتی نهایه الکتاب بشکل ساذج وواضح وتبین لنا ان منطقه یغلب علی عواطفه ومشاعره وتخیله.
    کلیدواژگان: الخطاب، الاسلوب، التحلیل، العقاد، ساره
  • الدکتور وحید صفیه * صفحات 63-86
    عاش الیهود إلی جانب العرب المسلمین فی الاندلس الإسلامیه فتره تجاوزت الثمانیه قرون من الزمن، تلقوا خلالها العلم فی المعاهد والجامعات الإسلامیه إلی جانب المسلمین، فکان لهذه الثقافه العربیه اثرها الهام فی الحیاه الفکریه الیهودیه. ویحاول هذا البحث إماطه اللثام عن تاثیر الفکر اللغوی العربی فی الفکر اللغوی لیهود الاندلس خلال تلک الفتره. وقد اتخذنا من کتاب «اللمع» لمروان بن جناح انموذجا یلقی لنا الضوء علی ما وصل إلیه هذا التاثیر، وبذلک نثبت بالدلیل والبرهان ان علماء الیهود ومفکریهم فی الاندلس لم یکونوا اولی فکر مبدع وخلاق کما یدعی الیهود، بل کانوا مقلدین لعلماء المسلمین ومفکریهم، ومتاثرین بفکرهم إلی حد کبیر.
    کلیدواژگان: الفکر، الیهودی، الاندلس، العربی، تاثیر
  • الدکتور عبد علی فیض الله زاده، الدکتور ابوالفضل رضایی * صفحات 87-106
    تتناول هذه المقاله «انواع الغزل عند ابی دهبل الجمحی»، احد شعراء العصر الاموی، الذی عرف باخلاقه الحسنه، والتزامه الکامل بمبادئ الإسلام، وقد کان عفیفا جمیلا، عرض نفسه للجوع والعطش والموت، فقد اشرف علی الموت، - کما ذکر صاحب الاغانی – ولم تحدثه نفسه ان یرتکب ما حرم الله ، وجمیع الروایات التی وردت عنه تصفه بانه من شعراء آل البیت (ع) المتقین الورعین، فقد کان الإسلام متبلورا فی شخصیته وسلوکه وحیاته وعلاقاته مع ابناء مجتمعه. وتغزل ابی دهبل بعاتکه بنت معاویه، قد احتل الجزء الاکبر من الترجمه التی خصصها له صاحب الاغانی.
    ونستخلص مما رواه صاحب الاغانی، ان تغزل ابی دهبل بعاتکه، کان یعکس حقیقه اساسیه، هی کراهیه ابی دهبل للامویین وإصراره علی مناوئتهم وخصومتهم، فغزله بعاتکه إذن قریب من ذلک النوع من الغزل الذی یطلقون علیه اسم «الغزل الکیدی». وبعد التعرف علی النماذج الشعریه عند ابی دهبل، قمنا بعرض نماذج شعریه تعکس اتجاهات شعر ابی دهبل، وقد وجدنا صعوبه فی إدراج هذا الشاعر الکبیر، احد شعراء قریش الخمسه المشهورین، تحت ای اتجاه منها، وإلا سیکون ذلک ترجیحا فقط ولیس علی سبیل القطع.
    کلیدواژگان: ابو دهبل الجمحی، عاتکه بنت معاویه، اتجاهات الغزل، العصر الاموی
  • الدکتور علی نجفی إیوکی * صفحات 107-128
    اهتم الشاعر المصری امل دنقل (1941- 1983) اهتماما بالغا بالقناع فی استدعائه للشخصیات التراثیه، حیث یشکل القناع عنصرا محوریا فی تجربته الشعریه، وقد اسهم هذا العنصر إسهاما واضحا فی تشکیل البنی الفنیه المکونه لنصه الشعری. وقد جاء اختیار امل دنقل لاقنعته مرتبطا بتطورات الواقع التاریخی والسیاسی من جهه، وبتطور وعیه الناجم عن تلک التطورات من جهه ثانیه. فالقناع اتاح له فرصه للمزج بین الحاضر والماضی وبین الجدید والقدیم وبین الذات والموضوع وساعده علی ان یتحدی القضایا السیاسیه والاجتماعیه لمصر والبلاد العربیه؛ إذ لم یکن فی مستطاع الشاعر ان یکون بعیدا عما کان یشهده المجتمع العربی من ازمات سیاسیه واجتماعیه. غیر ان النص الدنقلی تقنع بالشخصیات التراثیه المتعدده، مثل الشخصیات الدینیه والتاریخیه والفولکلوریه والادبیه کشخصیه المسیح (ع) للقناع الدینی وسبارتاکوس للقناع التاریخی وعنتره للقناع الفولکلوری والمتنبی للقناع الادبی. اهم نتائج هذه المقاله هی ان قصیده القناع عند الشاعر قصیده رفض ومقاومه ونضال ومواجهه تنبعث من فکرته التحریضیه، ودفعته هذه الفکره إلی ان یتقمص شخصیه الثائرین والمتمردین لاستعاده کرامه العرب المهدوره وإعاده المجد الضائع، حیث تصبح هذه الشخصیات صنوه ومثیله فی وقوفه بوجه الظلم والخنوع.
    کلیدواژگان: القناع، المسیح (ع)، سبارتاکوس، عنتره، المتنبی
  • الدکتور شهریار همتی، الدکتور جهانگیر امیری، الدکتور پیمان صالحی * صفحات 129-146
    کانت اسطوره سیزیف، ولا تزال من المصادر الموحیه لدی الشعراء المعاصرین العرب والإیرانیین. لقد ورد فی إحدی الاساطیر الیونانیه القدیمه ان «سیزیف» حکم علیه، بسبب تمرده علی الآلهه ان یرفع صخره عظیمه من اسفل الجبل إلی اعلاه إلا انه لم یتمکن من اداء مهمته رغم محاولاته الجاده وجهده البلیغ، إذ إن الصخره افلتت من یدیه حین وصولها إلی القمه. وهکذا اراد له القدر ان یعید عملیه نقل الصخره ولکنه لم یجن فی کل مره سوی الفشل والخیبه، ویظل هکذا إلی الابد وبذلک اصبح رمز العذاب الابدی. لقد استوحی الشعراء من هذه الاسطوره مفاهیم متنوعه ومختلفه بحسب اختلاف وجهات نظرهم وقراءاتهم لها؛ اجتماعیا، وفلسفیا، وثقافیا و... وما هذا البحث إلا (رویه سیاسیه) لاسطوره سیزیف، قدمها الشاعران المعاصران؛ مهدی اخوان ثالث و عبد الوهاب البیاتی، و وصلت إلی نتاج عده منها: ان الاوضاع الإجتماعیه المتدهوره قد ترکت فی اشعار البیاتی واخوان ثالث صدی حزینا متشائما، حیث اخذ کل من البیاتی واخوان ثالث بنظم قصیده یصور فی ها افکاره ویعبر عن آرائه فی تلک القصیده باستخدام اسطوره سیزیف، والرساله الموجهه إلی القارئ هی الدعوه إلی العمل الجماعی ومقاومه المشاکل وعدم الخضوع للیاس والاستسلام.
    کلیدواژگان: مهدی اخوان ثالث، عبدالوهاب البیاتی، اسطوره سیزیف، الشعر المعاصر، الاستیحاء، القراءه السیاسیه
|
  • Dr. Ibtesam Ahmad Hamdan *, Mohammad Ahmad Al Hosain Pages 1-16
    This research deals with poetic imagery in Hazlyyen poetry, and tries to show the homogeneity in the vocabulary in the text and the words which precede and follow it. The article shows the skill of the Hazlyyen poet in choosing poetic words to create the best analogical images, and conveying the poet's feelings and life experience to the reader.
    Keywords: Style, Analogy, homogeneity, co, ordination
  • Dr. Ali Bayanlou * Pages 17-38
    Literary critics interpret linguistic phenomena through the study of styles and extend their research on the words and constructions related to environmental factors and literary innovations. Ultimately these words and constructions are considered as a particular style. The study of the methods of writers is called stylistics and a statistical approach branches out which quantitatively examines Linguistic phenomena within a statistical framework. There are other approaches to stylistics such as psychological and practical approaches. In general, there is a good context in poetry and fiction and in particular in the works of the Syrian novelist Zakaria Tamer, which leads researchers to follow styles. Analysis of the data from tables and using manual statistical method proved that he has a consisant style in applying uniform linguistic phenomena. Hence, the uniform style of the author in the Tigers on the tenth day was studied. We found that he has resorted to a uniform style (past tense verb + preposition + genitive + intermittent adjective in type and number). As a result, the author sometimes deviates from the uniform method and diversify the literary work to meet special demands of the story. The main reason of uniformity is speech, especially in frequent use of words such as "al-qoul, al-soval, al-sout, al-lahja. " Continuous study of his works makes it clear that this issue is caused by either vocabulary deficiency or the unconscious mind of Zakaria Tamer. If he was aware of uniformity of language, he would have definitely avoided getting caught by the monotonous vocabulary.
    Keywords: Zakaria Tamer, story, stylistics, uniformity
  • Dr. Mahmood Khorsandi, Dr. Mohammad Khaqani Isfahani, Dr. Ali Zeighami *, Vajiheh Sadat Sayyed Bokaei Pages 39-62
    A literary work can be appraised for its style in different ways. This study intends to investigate the intellectual aspects of Sareh by Mahmood Aqqad. This book shares some aspects with other plays and novels, but enjoys distinctive characteristics such as the use of rhetorical devices for textual and discourse purposes, different dimension, of discourse analysis tools, using popular stories, and employing sincere and tangible figurative language. The present article investigates this book for different textual dimensions such as style, discourse and rhetorical devices, so that it is proved that Aqqad's style can be described from a discoursal and rhetorical stance and logical and rational strands are stronger than imaginative ones. This claim can be elaborated according to the characteristics and evidence in the book.
    Keywords: Discourse, style, analysis, Aqqad, Sareh
  • Dr Waheed Safiah * Pages 63-86
    Jews lived with the Muslim Arabs in Islamic Andalusia for more than eight hundred years, in which and studied in the Islamic institutes and universities beside Muslims there. So, the Arabic culture has its influence on the Jewish intellectual life. In our study we try to unveil the effect of the Arabic linguistic thought on the linguistic thought of Andalusian Jews during that period. We have considered the "Allamaa" book by Marwan Ibn Janah as an example that sheds light about this effect so we can prove by clear evidence that the Jewish scholars didnt have creative thoughts as Jews pretend. They were copiers of the Muslims thinkers and scholars, and were affected by their thoughts to a great deal.
    Keywords: thought, Jewish, Andalus, Arabic, Influence
  • Dr. Abde Ali Feizoullahzadeh, Dr. Aboulfazl Rezaee * Pages 87-106
    This paper examines the types of literary lyric poets of the Umayyad era, Abu Dehbel Al Jomahi. He was known for his full commitment to the principles of Islam and good morals, and was a man of virtue. As the book Al-Aqani cites he exposed himself to thirst and hunger to the verge of death but his passion could not force him to commit the divine prohibitions. He is mentioned in all religious narratives, as a pious and devotee poet to Ahl-i-Bait. Islam was revealed in his comportment, life and his relation to his society. Abu Dehbel's lyricism for Atekah, the daughter to Moaviah, has allocated much of his biography in Al-Aqani. From what the owner of the book Al-Aqani has narrated, we can conclude that Abu Dehbel's lyricisim for Atekah, shows a pivotal truth and his hatred from Umayyads and his insistence on oppositions and enmity to them. Thus, his lyrics for Atekah is somehow a type of lyrics called "rebellion lyric". After introducing Abu Dehbel's lyric samples, we have turned to some samples of his poetry which show his poetical approaches, noting that it is hard to put him, as one of the five famous poets of Qoraish, under any of approaches and this issue is a matter of preference and not based on certainty.
    Keywords: Abu Dehbel, Al, Jomahi, Atekah, the daughter to Moaviah, lyric approaches, Ummayads era
  • Dr. Ali Najafi Eywaki * Pages 107-128
    Mask is one the main artistic and stylistic features of Amal Donghol(1941 – 1983). The concept of mask plays a major role in the artistic essence of his poetry. The present study is an effort to shed some light on the style and themes of mask poetry of this poet. Since this issue has not yet been elaborated on sufficiently, the researcher has tried to tackle this issue comprehensively. It has been stated that confrontation, resistance and autonomy have been involved in the mask poetry. This is the reason why this poet has worn the mask of rebellious and revolutionary characters and identifies himself with them. In addition, his mask poems are indicative of the fact that he concentrates on the failures and misery of his heroes. And the main reason can be the possibility that he himself has been a failure in his personal live.
    Keywords: Amal Donghol, traditional characters, Mask, identification with others, dramatic interpretation
  • Dr. Shahriar Hemati, Dr. Jahangir Amiri, Dr. Payman Salehi * Pages 129-146
    Syzyf myth is one of the main inspirations for modern Arabic and Persian poets. In ancient Greek myth it is stated that Syzyf, because of defying the gods, was condemned to carrying a big rock up the steep mountain to the peak. He is forced to repeat this because in every trip the rock goes off this hands near the top and rolls down the mountain. This way he symbolizes eternal punishment and pain. This story has become a source and reference for many social, philosophical, political, and cultural themes in poetry. This study investigates the influence of this myth on the works of two prominent poets: Mahdi Akhawan Sales and Abd Al- Wahhab Bayati. The questions which are addressed include: 1) Why do Abd al-Wahhab Bayati and Akhawan sales pay a attention to this myth? And 2) what elements do they bring in to make effective use of this myth?
    Keywords: Mahdi Akhawan Sales, Abd Al Wahhab Bayati, Syzyf myth, Contemporary poetry, mythology