فهرست مطالب

مطالعات بین المللی پلیس - پیاپی 12 (زمستان 1391)

فصلنامه مطالعات بین المللی پلیس
پیاپی 12 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی اصغر مقدم، مهدی یوسفی مراغه، ارسلان رضایی صفحه 5
    از جمله خطرناکترین جرایمی که به سبب ویژگی های خاص خود امنیت اقتصادی، اجتماعی وسیاسی جامعه را با تهدید مواجه می سازد، جرم سازمان یافته است که هم زمان با پیشرفت علم و فناوری در عرصه جهانی، مظاهر آن با اشکال نوین خودنمایی کرده و به سبب پیچیدگی ساختار جرایم سازمان یافته، ویژگی فرا ملی پیدا کرده است. گستره دامنه فعالیت سازمان های مجرمانه و بروز صبغه فراملی برخی از آنها، امروز در قالب تهدیدی علیه امنیت و سلامت جوامع در سطح ملی وفراملی خودنمایی می کند: لذا اتخاذ رویکردی حکیمانه در برابر این بزه فراروی جامعه بشری مستلزم شناخت عالمانه نسبت به تعریف، مصادیق و توابع موضوع جرم است، چرا که برای مقابله با هر پدیده ای باید آن را به طور کامل و جامع شناخت و علل، ابعاد و ریشه های بروز و ظهور آن را مورد کالبد شکافی و ارزیابی قرارداد. در این مقاله ابتدا مفهوم جرم سازمان یافته و پیشینه آن (گفتار اول) و سپس جرم سازمان یافته در حقوق داخلی (گفتار دوم)مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    نتیجه مقاله حاکی از آن است که مقنن ایران به جای پرداختن به مشکل کلی جرایم سازمان یافته، ترجیح داده است که در موارد خاصی این نوع جرایم را در قالب کیفیات مشدده جرایم عادی مورد توجه قرار دهد که چنین امری با توجه به افزایش خطرات جرم سازمان یافته کافی به نظر نمی رسد. خلاء فوق در حقوق ایران در حالی است که در بسیاری از کشورها جهت مبارزه با مظاهر جرم سازمان یافته یا قانون مستقلی وضع شده است که سیاست جنایی جدیدی را برای مبارزه با این جرم به وجود می آورد و یا در قوانین سابق تجدیدنظر صورت گرفته و بر اساس نیاز فعلی برای مبارزه با این گونه جرایم، اصلاحات لازم به عمل آمده است.
    کلیدواژگان: جرائم سازمان یافته، قوانین داخلی، قرارداد دو جانبه
  • اکبر علیوردی نیا، سید احمد میرمحمدتباردیوکلایی صفحه 27
    مسائل مربوط به مواد مخدر می تواند زمینه ساز ارتکاب جرایم و معضلات دیگری مثل بی نظمی و ناامنی برای جامعه باشد. بنابراین، برخورد و مقابله با این معضل در سرلوحه وظایف پلیس در کشورهای مختلف قرار دارد. لذا در این تحقیق سعی شد ابتدا وضعیت مواد مخدر در ایران و بعد از آن عملکرد نیروی انتظامی و تعهدات بین المللی پلیس در مبارزه با مواد مخدر بررسی شود. ایران به دلیل داشتن 1845 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان دارای معضلات زیاد مواد مخدری است. جمهوری اسلامی ایران در سال 2009 بیشترین مواد افیونی را، تریاک 89 درصد و هروئین 33 درصد، نسبت به سایر کشورهای دنیا کشف کرد.نیروی انتظامی هم بعد از قوانین 1367 و 1376 مبارزه با مواد مخدر اقدامات مناسب و شایسته ای را در زمینه مبارزه با عرضه مواد مخدر انجام داد. انسداد مرزهای شرقی ایران با ایجاد موانع فیزیکی به طول بیش از 2300 کیلومتر تا پایان 1389 به وسیله حفر و ترمیم کانال، احداث خاکریز، دیوار کشی و نصب سیم خاردار حجم ورود و ترانزیت مواد مخدر به داخل ایران کاهش یابد. در بازه زمانی 90-1384 در مجموع 14258 عملیات و درگیری مسلحانه با قاچاقچیان صورت گرفت که در این درگیری ها 15174 بار شبکه های تهیه و توزیع مواد مخدر منهدم شدند. کاهش 67 درصدی تعداد گروگانگیری مرتبط با مواد مخدر در سال 1389 در مقابسه با سال 1384 نمایانگر درک واقع بینانه نهادهای مسئول به ویژه پلیس و اجرای اقدامات بازدارنده و اصلاحات ساختاری و زیربنایی در مناطق شرق و حاشیه شرق کشور می باشد. پلیس ایران همکاری های بین المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر را در قالب طرح های «ابتکار سه جانبه»، «دفاتر رابط مرزی» و «کنترل دیلوری» با سایر کشورها دارد.
    کلیدواژگان: وضعیت مواد مخدر، ایران، پلیس، همکاری های بین المللی، مبارزه علیه مواد
  • حسین مهدیزاده صفحه 42
    مصونیت دولت از اعمال صلاحیت محاکم حقوقی دولتهای دیگر در حقوق بین الملل عرفی امری تثبیت شده است. آیا استثناء تروریسم که اولین بار در سال 1996، قانون مصونیت دولتهای خارجی ایالات متحده آمریکا را اصلاح نمود، مصونیت دولت رادر حقوق بین الملل تخصیص زده است.
    به نظر میرسد دیوان بین المللی دادگستری در رای 3 فوریه 2012مستند و مستدل پاسخ داده است که رویه قضایی و تقنینی سایر کشورها در جهت عدم شناسایی استثناء تروریسم می باشد فلذا مصونیت دولت در خصوص اعمال حاکمیتی، مانع از اعمال صلاحیت توسط محاکم حقوقی سایر کشورها است. نتیجه کاربردی این مقاله آنست که سلب مصونیت ایران توسط محاکم ایالات متحده به بهانه ی حمایت از تروریسم مورد شناسایی حقوق بین الملل نیست و شایسته است ایران حق مصونیت خود را اعمال نماید.
    کلیدواژگان: مصونیت دولت، حقوق بین الملل عرفی، رویه دولتها، استثناء تروریسم، رای دیوان
  • علی امیدی، عطا محمدی، شمال ماسکانی صفحه 53
    احقاق حق و عدالت همواره یکی از بزرگترین آرمان های بشریت بوده و انسان در طول تاریخ همواره درتلاش برای دستیابی به آن بوده است، وجود دولت های مختلف با حاکمیت های جداگانه و قوانین داخلی مربوط به خود یکی از مهمترین موانع برای رسیدن به یک مفهوم مشترک از عدالت است؛ وقتی مجرم مرتکب جرمی می شود اولین اندیشه ی وی فرار از محل جرم است و بسیاری از کشورها برای وی به عنوان یک پناهگاه عمل خواهند کرد و حمل ونقل آسان در عصر حاضر به راحتی این امکان رادر اختیار مجرمین قرار می دهد.
    این پژوهش به بررسی موانع استرداد مجرمین در دو سطح ملی و بین الملی می پردازد و به دنبال بهبود تعاملات و همکاری های اینترپل و اداره کل پلیس بین الملل ناجا است؛ با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و تسهیل راه های ارتباطی کشورمان با دیگر همسایه ها بسیاری از مجرمین سالانه از کشور خارج خواهند شد لذا استرداد این افراد به ایران با موانعی همراه است که در تحقیق حاضر به این موانع پرداخته شده و نتیجه این بررسی ها حاکی از آن است که نقایص قانونی و بوروکراسی زیاد از جمله موانع استرداد مجرمین می باشد، در پایان نیز راهکارهایی برای بهبود استرداد ارائه خواهد شد.
    کلیدواژگان: اینترپل، پلیس بین الملل ناجا، استرداد مجرمین، موانع، استرداد، تعاملات
  • عباس حق پناهان، مهدی خاقانی اصفهانی، محمدحسن ترابی میرزایی صفحه 77
    استرداد مجرمین فرایندی است که مستلزم تعاون قضایی بین المللی بوده و اجرای موفق آن می تواند ضامن عدالت قضایی و جلوگیری از بی کیفری و فرار مجرمان و متهمان احتمالی به کشورهای دور از محل وقوع جرم گردد. در دو قرن اخیر در سطح جهانی بسیاری از کشورها در حوزه استرداد مجرمین قوانین داخلی مبسوطی وضع کرده و به بسیاری از قراردادها و کنوانسیون های بین المللی در این عرصه پیوسته اند. کنوانسیون پالرمو ازجمله جدیدترین اسنادی می باشد که حاوی مقررات جامعی در خصوص استرداد مجرمان می باشد و کشورهای عدیده ای به عضویت آن در آمده اند.
    در ایران نیز در سال 1339 مقنن قانون جامع و مدرنی در حوزه استرداد مجرمان وضع کرده و بسیاری از احکام بین المللی در این حوزه را مورد استناد و رعایت قرار داده است. بنابراین، طی مقاله فرارو مترصد این هستیم که نگرشی تحلیل مدار بر این قانون و کنوانسیون پالرمو داشته و جهان بینی مقررات حقوق بین الملل را در حوزه استرداد مجرمان روشن نماییم. پس مقاله حاضر در دو سطح تفکیک شده به این مسائل می پردازد.
    کلیدواژگان: استرداد مجرمین، قانون استرداد، حقوق بین الملل، کنوانسیون پالرمو
  • محسن صوفی زمرد، علی جهانگیرپور، مهسا شیمن صفحه 94
    از دیرباز الگوهای پلیس سنتی در مبارزه با جرم، مبتنی بر واکنش های سرکوبگر یا حداکثر پاسخهای پیشگیرانه وضعی بوده و اقدام جدی در جهت شناسایی علل اصلی جرم و زدودن آنها از سطح جامعه اقدام جدی صورت نگرفته است. این رویکردها صرف نظر از میزان کارایی و اثر بخشی با انتقادات جدی از نظر رعایت حقوق بنیادین اشخاص مواجه بوده اند. در سال های اخیر تحت تاثیر نگرش های علمی به پدیده مجرمانه و اهمیت یافتن حقوق بنیادین اشخاص در برنامه های پیشگیرانه پلیس بر اقدامات غیر قهر آمیز به خصوص پیشگیری اجتماعی که به نوعی تضمین کننده حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد و تامین کننده رفاه عمومی و عدالت اجتماعی است، تاکید شده است. به همین منظور الگوهای جدیدی از پلیس پیشگیری محور همچون پلیس جامعه محور یا پلیس مسئله محور در ادارات پلیس شکل گرفته است که در این نوشتار با تکیه بر اهمیت پیشگیری اجتماعی از نظر رعایت حقوق بنیادین اشخاص، نقش پلیس را در پیشگیری اجتماعی برسی کرده و سپس تاثیر رویکردهای حقوق بشری بر الگوهای نوین پلیسی و برخی جلوه های آن در برنامه های پلیس را مورد مطالعه قرار داده ایم.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، پلیس، پیشگیری اجتماعی از جرم، جامعه محوری
  • حسین کریمی پارچین، مجید رجایی صفحه 129
    همسرکشی بر خلاف قتل های دیگر، خشونتی اتفاقی نیست، بلکه ماجرای غم انگیزی است از انواع خشونت خانگی، فشارهای روانی، مشکلات اقتصادی و تصور خیانت. در این جنایت تامل برانگیز نه فقط همسر بلکه در واقع امر، خانواده را باید قربانی اصلی آن تلقی نمود که ظهور آن، صدمات جبران ناپذیری بر فرزندان خانواده وارد وآنان را برای تمام عمر ناامید و در پاره ای از موارد به سوی ارتکاب جرم سوق می دهد. دلایل وقوع همسرکشی را می توان در متغیرهایی مانند عوامل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و شخصیت جنایی منتسب به مردان قاتل جستجو نمود که در این مقاله نقش عوامل خانوادگی و اقتصادی در پرتو حمایت های پیشگیرانه اسناد و سازمان های بین المللی مورد تامل قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: خشونت، بزه دیده، همسرکشی، خشونت خانگی، طلاق، مشکلات اقتصادی، اسناد بین الملی
  • Pat O'Malley، افشین عبداللهی، قادر زارع مهدوی صفحه 163
    در عرصه عدالت کیفری تقارب تحلیل های عدالت سنجشی و نظریه جامعه خطر باعث شده که بسیاری تصور کنند که ما در حال تجربه تغییر جهانی به سوی الگوهای خطرمحور عدالت کیفری هستیم که آماری، سرکوب کننده و خنثی کننده هستند. در این مقاله استدلال می شود که هرجا که ما بر چارچوب خطر در عدالت کیفری و پذیرش سیاست های نئولیبرال در حوزه های قضایی داخلی تمرکز می کنیم، دلایل کمی وجود دارد که عدالت سنجشی با موفقیت از ایالات متحده (به سایر کشورها) ارسال می شود. با بررسی تحولات اخیر در استرالیا، اثبات شده که شکل گیری سیاست های محلی و شرایط اجتماعی به این معنی هستند که مدل-های عدالت کیفری خطرمحور و نئولیبرال هستند که از مدل های آمریکایی متفاوت می باشند (در شکل و عملکرد)، که ما نمی-توانیم یک عمومیت جهانی مفیدی در مورد ویژگی سیاسی و یا ارزش های اصلاحی چنین رژیم هایی ایجاد کنیم و یا اینکه نمی-توانیم چنین عمومیتی را در مورد اتنقال ساده آنها در عرض حوزه های قضایی ایجاد کنیم.
    کلیدواژگان: سنجشی، عدالت، عدم صلاحیت، نئولیبرالیسم، مجازات، خطر
|
  • Ali Asqar Moghaddam, Mahdi Yousefi Maragheh, Arsalan Rezaee Page 5
    Organized crime is among the most dangerous crimes, by its unique characteristics which threaten the economic, social, and political security of a society. It has taken modern and knotty forms, along with technological advancements around the world, which makes it transnational in nature. Therefore, we need to fully comprehend the definition, proofs, and effects of organized crime in order to approach it systematically. In this paper, we first examine the concept of organized crime and its background; the effects of organized crime in local laws will be considered afterwards.
    Keywords: Organized Crime, Local Laws, Bilateral Contract
  • Akbar Aliverdinia, Seyed Ahmad Mirmohammad Tabar Divkelayi Page 27
    Narcotic issues can cause crimes commitment & the problems such as insecurity & laek at discipline for the society. There fore, confronting this issue is of utmost importance for Police in different parts of the world. This paper fried to examine narcotic situation in Iran & Police force function & Police international commitment in fighting against narcotic. Because Iran has a 1845kms common barder with Afganistan & Pakistan, it has many narcotic issues. Iran Police has takem many appropriale actions in fighting agaist narcotic. In cluding Easten border closure by physical obstacles for 2300kms. During 1384 to 7390, 14258 armed operations have been taken against smugglares & 15174 narcotic networks were eradicated. In addition a 67 percent neduction has occurred in taking hostages velated to narcotic in the mentioned years.
    Keywords: narcotic situation in Iran, Police, international cooperation, fighting against narcotic.
  • Ali Omidi, Ata Mohammadi, Shomal Maskani Page 53
    Restoring rights and justice has been one of the most important goals for human beings and they have always been trying to achieve it. Meanwhile, different governments with distinct jurisdictions and local rules are great obstacles to realize a communal concept of justice. When a criminal commits a crime, the first thing he ponders is a way to escape from the crime scene. In fact, many countries act as a haven for him and easy transportation these days has facilitated this process. This paper studies the obstacles in extradition of criminals both on national and international levels, and tries to improve interactions and cooperation between Interpol and Tehran NCB. Based on the unique geographical setting of Iran, many criminals annually enter & leave the country illegally, and their extradition has been problematic in some cases. We have proposed some solutions for these matters at the end of the paper.
    Keywords: Interpol, Tehran NCB, Extradition of criminals, Interactions, Obstacles
  • Dr. Abbas Haghpaahan, Mehdi Khaghani Isfahani, Mohammad Hassan Torabi Mirzaei Page 77
    Extradition of criminals is a process which requires international judicial cooperation & its successful fulfillment guarantees judicial justice & prevent criminals from escaping to other countries. Many countries have made rules about the extradition of criminals & have joined many international conventions in the last two centuries. Palermo convention is one of the most recent documents which includes thorough rules & regulations about extradition of criminals & many countries have joined it. Iran's judicial system made thorough & modern rules about extradition of the criminals in 1339 & has observed most of the international laws in this field. This paper tries to analyze the above-mentioned law & Palermo convention in the field extradition of criminals.
    Keywords: Extradition of Criminals, Extradition, International Law, Palermo Convention
  • Mohsen Sufi Zommorod, Ali Jahankirpur, Mahsa Shiman Page 94
    Police paradigms in fighting against crimes has based on suppressive reactions & serious actions in recognizing & eradicating crimes in the society has not been taken. Due to scientific approaches to ward criminal phenomenon in recent years, police have facing crimes. Therefore, new paradigms of prevention-based police including society-based police or issue-based police have been organized in police centers. This paper examines police role in social prevention & its influences on new police paradigms.
    Keywords: Human right, police, social prevention of crime, society
  • Hossein Karimi Parchin, Majid Rajaee Page 129
    Spousal homicide, in contrast to other forms of murder, is not an incidental crime but one resulting from all sorts of domestic crime, psychological pressures, financial problems and the presumption of infidelity. In this kind of crime not only the spouse but also the family should be considered the true victim and this victimization does irreparable harm to the offspring and leaves them in despair and drives them to committing crime. The reasons for this homicide could be variables such as family status, financial, social or cultural situations and the homicidal personality trait that is sometimes associated with men. In this article, the role of familial and financial factors in light of the preventive measures set up by international laws and organizations will be discussed.
    Keywords: crime, victim, spousal homicide, divorce, financial issues, international laws
  • Pat Omalley, Afshin Abdollahi Page 163
    In criminal justice, the analyses of justice and the theory of society has made some people think that we are experiencing a global change toward danger-based criminal justice paradigms. This essay analyzes the fact that as much as we focus on danger framework in criminal justice, we see little evidence in US justice metric success. Scrutinizing the recent changes in Australia, we see that local policies and social situations signify that criminal justice models are danger-based and neo-liberal and are different from American models. We cannot generalize political characteristics of such judicial regimes.
    Keywords: Justice, Neo, liberalism