فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک - سال بیست و ششم شماره 3 (پیاپی 100، پاییز 1392)

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و ششم شماره 3 (پیاپی 100، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/02
  • تعداد عناوین: 9
|
  • احمدرضا راجی، مرضیه اسدی صفحات 2-9
    با توجه به اهمیت و نقش گنجشک خانگی (domesticus Passer) در انتقال بیماری های مختلف در محیط زندگی انسان و حیوانات، بررسی کالبد شناسی و بافت شناسی دستگاه های مختلف این پرنده ضروری به نظر می رسد. در این مطالعه 12 قطعه گنجشک خانگی سالم و بالغ از هر دو جنس از اطراف شهر مشهد تهیه و به روش متعارف (بیهوشی با استنشاق اتر) کشته و خون گیری از آن ها به عمل آمد. سپس از پیش معده، ایسموس و سنگدان نمونه های بافتی تهیه و رنگ آمیزی های هماتوکسیلین و ائوزین، ورهوف، ونگیسون، آلسین بلو، ماسون تریکروم و پاس انجام شد. بعد از تهیه تصاویر بافتی میکرومتری با لنز مدرج به دقت در تمام نمونه ها از لایه های مختلف بافتی صورت گرفت و میانگین و انحراف معیار داده ها به وسیله برنامه Excel اندازه گیری شد وخصوصیات هیستوشیمی ترشحات سطح مخاطات مطالعه گردید. نتایج نشان داد که از لحاظ تشریحی معده در گنجشک خانگی شبیه دیگر پرندگان دانه خوار از دو بخش پیش معده و سنگدان تشکیل شده است. در هر دو بخش معده، چین های مخاطی طولی با اپیتلیومی از نوع استوانه ای ساده مشاهده گردید. سطح مخاط در پیش معده توسط موکوسی اسیدی و در سنگدان توسط گلیکوپروتئین های خنثی پوشیده شده بود. پارین در هر دو بخش از نوع بافت همبند سست بوده و دارای غدد لوله ای می باشد. عضله مخاطی در پیش معده به صورت پراکنده و در سنگدان دیده نشد. لایه عضلانی در پیش معده و سنگدان از نوع صاف و در چند لایه قرار داشت. مطالعه میکرومتری نمونه ها نشان داد که در پیش معده گنجشک ضخامت مخاط و زیر مخاط تقریبا شش برابر لایه ماهیچه ای است در صورتی که در سنگدان بلعکس ضخامت لایه ماهیچه ای تقریبا شش برابرلایه مخاط و زیر مخاط می باشد.
    کلیدواژگان: بافت شناسی، هیستوشیمی، پیش معده، سنگدان، گنجشک خانگی
  • محمدحسن متدین، فاطمه توده دهقان، سوسن حقیقی صفحات 10-15
    برای انجام لقاح آزمایشگاهی IVF، از 20 سرموش ماده نژاد غیرهمخون NMRI پس از ازدیاد تخمک گذاری، 435 اووسیت در محیط 2M حاوی 4 درصد BSA جمع آوری شد که 85 درصد (370=n) از آن ها در فاز MII بودند. تعداد 332 اووسیت در قطرک های محیط T6 حاوی 4 درصد BSA در مجاورت اسپرم های اپیدیدیمی در انکوباتور قرارگرفتند. میزان لقاح اووسیت ها 8/79 درصد (265=n) مشاهده و ثبت گردید که 5/27 درصد (73=n) از این سلول های لقاح یافته به مرحله جنینی مورولا، 8/20 درصد (55=n) به مرحله جنینی بلاستوسیت رسیدند برای انجام پیزو –ICSI (Piezo- ICSI)، نیز از 20 سر موش ماده نژاد NMRI سوپر اووله شده، استفاده شد. تعداد 355 اووسیت در محیط M2 حاوی 4 درصد BSA جمع آوری شدند. ارزیابی ها نشان داد 83 درصد (295=n) از اووسیت ها در فاز MII بودند. با استفاده از دستگاه میکرو انجکشن پیزو، اسپرم های اپیدیدیمی به داخل سیتوپلاسم 213 اووسیت فاز MII تزریق و سپس اووسیت ها انکوبه شدند. مشاهدات نشان داد (133=n) 4/62 درصد از اووسیت ها پس از ریز تزریقی لقاح یافتند و 14 درصد (30=n) منحط شدند. 39 درصد (52=n) از سلول های لقاح یافته به مرحله مورولا، و 8/12 درصد (17=n) به مرحله بلاستوسیت در محیط آزمایشگاه رسیدند. در این مطالعه، میزان باروری سلول های جنسی، رشد و بقای جنین های تولید شده در محیط آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که با استفاده از تکنیک لقاح آزمایشگاهی (IVF) در موش آزمایشگاهی غیرهمخون- متعارف در شرایط معمول، میزان لقاح آزمایشگاهی افزایش یافته و جنین های آزمایشگاهی با کیفیت وکمیت بهتری تولید می شوند ضمن آنکه روشی آسان تر و مقرون به صرفه تر از روش میکرواینجکشن پیزو -ICSI است. بطور کلی پیشنهاد می شود در انجام تحقیقات از موش آزمایشگاهی غیر همخون NMRI که در شرایط متعارف به آسانی قابل تکثیر و نگهداری می باشند، برای دریافت تخمک و تولید جنین در فناوری باروری یاری شده (Technology Reproduction Assisted) استفاده گردد.
    کلیدواژگان: ریزتزریقی، پیزو، ICSI، لقاح آزمایشگاهی IVF، جنین آزمایشگاهی، موش آزمایشگاهی غیرهمخون
  • رحیم پیغان، غلامحسین خواجه، هادی نداف، سارا لرکی صفحات 16-22
    به منظور بررسی اثر غلظت های مختلف داروی بیهوشی پروپوفول بر برخی پارامترهای بیوشیمیایی سرم خون، تعداد 120 قطعه ماهی کپور علفخوار به دو روش غوطه وری و تزریق داخل وریدی بیهوش گردیدند. از ماهی ها در حین بیهوشی و 4 روز پس از آن خون گیری به عمل آمد. در روش غوطه وری میانگین میزان پتاسیم در همه غلظت ها و میانگین مقدار اوره و ازت اوره خون در غلظت 4 میلی گرم بر لیتر در حین بیهوشی با پروپوفول به ترتیب بطور معنی داری بیشتر و کمتر از گروه شاهد بودند. در این روش غلظت کلسیم، فسفر، پتاسیم و کلسترول در زمان بیهوشی و 4 روز پس از آن تفاوت معنی دار داشتند. در روش تزریق داخل وریدی میانگین غلظت کلسیم و میانگین مقدار کلر، سدیم و پتاسیم در حین بیهوشی با پروپوفول به ترتیب بطور معنی داری کمتر و بیشتر از گروه شاهد بودند. در 4 روز پس از بیهوشی نیز میانگین میزان سدیم و پتاسیم افزایش معنی داری در مقایسه با گروه شاهد داشت. بطور کلی به نظر می رسد پروپوفول تاثیر قابل توجهی بر فاکتورهای بیوشیمیایی خون ماهی مورد مطالعه داشت اگر چه تغییرات مشاهده شده عموما در محدوده طبیعی و قابل قبول قرار دارد.
    کلیدواژگان: بیهوشی، فاکتورهای بیوشیمیایی، پروپوفول، کپور علفخوار، آبزی پروری
  • لیلا لک زاده، حمیدرضا قیصری، عبدالحمید ماهیانه صفحات 23-30
    عسل یکی از مهمترین فرآورده های زنبور عسل می باشد که از نظر کربوهیدراتها بسیار غنی است. ترکیبات عسل در هر منطقه به علت شرایط آب و هوایی، نوع پوشش گیاهی، نژاد زنبور و روش های مدیریتی متفاوت می باشد. با انجام آزمایشات میکروبیولوژی و فیزیکوشیمیایی می توان کیفیت عسل در هر منطقه و عوامل موثر بر آن را تعیین نموده و تولیدکنندگان عسل مرغوب مورد حمایت قرار داد. بر این اساس مطالعه ای روی 44 نمونه عسل با در نظر گرفتن نوع گیاهی که به طور عمده زنبور از آن تغذیه کرده بود، صورت گرفت. نتایج نشان داد که نمونه ها از کیفیت خوبی برخوردار و نوع پوشش گیاهی در ویژگی های عسل موثر می باشد. دامنه میزان رطوبت بین 66/18-64/15 درصد درنمونه های گون-یونجه و گون دیده شد. فروکتوز و گلوکز بین80-60 درصد از کربوهیدرات های عسل را تشکیل داده بودند و بالاترین نسبت بین آنها در عسل کنار (7/1) گزارش گردید. کمترین میزان هیدروکسی متیل فورفورال در عسل شوید و کمترین مقدار اسیدیته آزاد و بیشترین فعالیت دیاستازی در عسل گشنیز (84/19) دیده شد. این نتایج نشان داد که نمونه های عسل تازه بوده و روش های فرآوری و نگهداری مناسبی بعد از تولید داشته اند. باکتری های احیاکننده سولفیت در عسل ها دیده نشد و تعداد مخمر و کپک کمتر از CFU/g 102 بود که با استاندارد 92 ایران که در آن تعداد مخمر و کپک حداکثر CFU/g 102 و باکتری های احیاکننده سولفیت صفر است، مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: عسل، خصوصیات فیزیکوشیمیایی، میکروبی، پوشش گیاهی
  • افشین جعفری دهکردی، حسین طهماسبی، امیر مومنی، تقی تکتاز هفشجانی صفحات 31-34
    آندومتریت به عنوان یک ریسک فاکتور در ایجاد کیست تخمدانی، آنتروس و سایر مشکلات تناسلی مطرح می باشد و با اثر گذاری بر تولید شیر، به زیان های جدی اقتصادی منجر می شود. monocytogenes L. می تواند منجر به ایجاد آندومتریت گردد. با توجه به اهمیت آنچه ذکر گردید، مطالعه حاضر جهت ردیابیmonocytogenes L. در موارد آندومتریت گاو در شهرکرد انجام شد. مجموعا 180 نمونه از ترشحات رحمی به وسیله سواب استریل از موارد آندومتریت گاو از شهرکرد جمع آوری شد. سواب ها مستقیما درون enrichment broth Listeria قرار داده شدند. سپس نمونه های غنی شده بر روی محیط Palcam agar به شکل خطی کشت داده شدند. کلنی های مشکوک به وسیله آزمون واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) مورد ارزیابی قرار گرفتند. هیچ نمونه آلوده به monocytogenes L. یافت نشد. مطالعه حاضر نشان دهنده عدم حضور monocytogenes L. در موارد آندومتریت گاو در این منطقه است.
    کلیدواژگان: لیستریا، آندومتریت گاو، PCR
  • سهیل علی نژاد*، مهدی رزاقی ابیانه، سید سهیل قائم مقامی، امیر اقبال خواجه رحیمی، محمد رهاننده، سید رضا صابری صفحات 35-46

    در تحقیق حاضر آلودگی قارچی غذای مصرفی قزل آلای رنگین کمان با تاکید بر قارچ های بالقوه مولد مایکوتوکسین مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه ها از یک کارخانه تهیه خوراک دام و نیز از 6 مزرعه پرورش تهیه شدند. در کارخانه تولید خوراک از مواد اولیه تشکیل دهنده پلت شامل گندم، آرد گندم، سویا، پودر ماهی، گلوتن و نشاسته و نیز محصول نهایی و از مزارع پرورش قزل آلا از خوراک مصرفی نمونه گیری بر اساس دستورالعمل شماره 7570 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت گرفت. نمونه ها در کیسه های پلاستیکی سربسته به آزمایشگاه منتقل شدند و بلافاصله رقت های مختلف تهیه شده از نمونه ها به منظور جداسازی قارچ به محیط های flavus Aspergillus و A.parasiticus AFPA)) دیکلران رزبنگال کلرامفنیکل آگار (DRCA) منتقل گردید.
    کلنی های قارچی به محض ظهور بر روی محیط های کشت از طریق کشت مجدد بر روی محیط سابورو دکستروز آگار، خالص شده و با استفاده از تلفیقی از ویژگی های مورفولوژیک ماکرو و میکروسکوپی در سطح جنس و گونه مورد شناسایی قرار گرفتند. بر اساس نتایج بدست آمده، در مجموع 133 گونه قارچ از 11 جنس با فراوانی های مختلف جدا شد. بیشترین میزان آلودگی مربوط به محصول نهایی کارخانه (04/18درصد) و سپس به ترتیب آرد گندم (29/17درصد) و گلوتن (78/15درصد) بود. گونه های آسپرژیلوس از همه محل های نمونه گیری غیر از یک مورد گزارش شدند. جنس آسپرژیلوس با 88/54 درصد بالاترین فراوانی را دارا بود و بعد از آن به ترتیب جنس های سودالشریا (03/12 درصد)، پنیسیلیوم (52/10درصد) و آبسیدیا (77/9) قرار داشتند. در بین گونه های جدا شده بیشترین جداسازی مربوط به گونه. flavus A (84/36درصد) بود. از محصول نهایی کارخانه خوراک دام و مواد اولیه آن در مجموع 109 گونه قارچ از 11 جنس جدا شد. بیشترین میزان آلودگی مربوط به پلت (01/22درصد) و سپس آرد گندم (1/21درصد) و گلوتن (26/19درصد) بود. گونه های جنس آسپرژیلوس از همه نمونه های غذایی گزارش شدند، در حالی که جنس های سودالشریا و الوکلادیوم فقط از پلت جدا شدند. جنس آسپرژیلوس با 96/55 درصد بالاترین فراوانی را دارا بود و بعد از آن به ترتیب جنس های پنیسلیوم (84/12درصد)، آبسیدیا (01/11درصد) و سودالشریا (1/10درصد) قرار داشتند. سهم. flavus A 94/33درصد بود. در نمونه های به دست آمده از خوراک قزل آلا در 6 مزرعه پرورش در مجموع 24 گونه قارچ از 6 جنس جدا شد، که آسپرژیلوس به تنهایی 50 درصد از این آلودگی را تشکیل می داد که همگی مربوط به گونه. flavus A بود. سه مزرعه از غذای دست ساز و سه مزرعه از غذای آماده استفاده می کردند. میزان آلودگی در غذای دست ساز بیشتر از غذای آماده بود.

    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، خوراک ماهی، flavus A، آلودگی قارچی
  • رسول شهروز صفحات 47-58
    این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های ساختاری جزایر لانگرهانس لوزالمعده گوسفند ماکویی در حیوان بالغ و نابالغ و نیز جنس های نر و ماده انجام گرفت. برای این منظور تعداد 20 نمونه به تعداد مساوی از گوسفندان بالغ و نابالغ، از دو جنس نر و ماده مورد استفاده قرار گرفت. در مقاطع پارافینی رنگ آمیزی شده با روش هماتوکسیلین-ائوزین تعداد و اندازه جزایر لانگرهانس، و با روش رنگ آمیزی مالدونادو سلولهای نوع A و نوع B مورد موفومتری قرار گرفتند. سپس داده های حاصله از مورفومتری توسط نرم افزار کامپیوتری SPSS و روش آماری ANOVA و Bonferroni مورد آنالیز آماری قرار گرفتند. در این مطالعه سلولهای نوع A با دانه های قرمز رنگ و سلولهای نوع B با دانه های آبی رنگ قابل تشخیص بودند. مورفومتری جزایر لانگرهانس لوزالمعده گوسفند ماکویی نشان داد که میانگین تعداد جزایر در لوب های مختلف (راست، چپ، و بدنه) لوزالمعده در تمامی گروه های مورد مطالعه فاقد تفاوت معنیدار بود. میانگین اندازه جزایر لانگرهانس تنها در لوب راست گوسفند نر نابالغ و لوب راست گوسفند ماده بالغ دارای اختلاف معنیدار بود(05/0 >P). علاوه بر این میانگین تعداد سلولهای نوع A و نوع B نیز در بین گروه های مورد آزمایش دارای اختلاف معنیدار بود(05/0 >P). میانگین تعداد مجموع سلولهای جزایر لانگرهانس در هیچکدام از گروه های بررسی شده اختلاف معنیدار نشان نداد. این مطالعه نشان داد که بیشترین تعداد جزایر در لوزالمعده گوسفند نر بالغ و کمترین آن نیز در گوسفند ماده بالغ بود. اندازه جزایر لانگرهانس به طور معنیدار در گوسفند نر نابالغ بیش از سایر گروه های مورد مطالعه بود(05/0 >P).
    کلیدواژگان: هیستومورفومتری، جزایر لانگرهانس، لوزالمعده گوسفند ماکویی
  • مسعود شاهسوند، سید ناصر موسوی، سیامک مشایخی صفحات 59-65
    در فصول گرم، استفاده از خنک کننده تبخیری و ایجاد سرعت جریان هوای مناسب، تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش اثرات تنش گرمایی در جوجه های گوشتی دارد. در این مطالعه، سرعت جریان هوای سالن و رابطهی آن با فراسنجه های عملکردی مرغداری های گوشتی شهرستان ورامین مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های مورد نیاز این تحقیق از کل مرغداری های گوشتی در شهرستان مورد مطالعه که در فصل تابستان اقدام به جوجهریزی کرده بودند، به دست آمد. در مجموع تعداد 20 مرغداری گوشتی مورد بازدید و مصاحبه حضوری قرار گرفت. داده های مربوط به متغیرهای سرعت جریان هوا، دما و رطوبت در سالنهای مورد مطالعه به صورت کمی و با بهرهگیری از ابزارهای مربوطه مورد اندازهگیری قرار گرفت و در پایان دوره از عملکرد واحدها رکوردبرداری صورت گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که سرعت جریان هوا با متغیرهای شاخص تولید (01/0 >P)، افزایش وزن روزانه (01/0 >P) و میانگین وزن نهایی هر قطعه جوجه گوشتی (05/0 >P) رابطهی مثبت و معنیدار و با ضریب تبدیل خوراک (01/0 >P) و درصد تلفات (01/0 >P) رابطهی منفی و معنی داری دارد. مصرف خوراک تحت تاثیر سرعت جریان هوا قرار نگرفت (05/0 >P). در این مطالعه90 درصد از مرغداری های مورد مطالعه، دارای سرعت جریان هوای کافی (2 تا 3 متر برثانیه) برای دستیابی به حداکثر عملکرد نبودند. انتظار میرود با اصلاح سیستم تهویه و افزایش سرعت جریان هوا بتوان عملکرد و بازده تولید واحدهای مرغ گوشتی را افزایش داد.
    کلیدواژگان: تهویه، سرعت جریان هوا، شهرستان ورامین، عملکرد، مرغداری گوشتی
  • فخرالدین احمدی، شاهرخ رنجبر بهادری، هادی حق بین نظرپاک صفحات 66-71
    بیماری کوکسیدیوز یکی از شایع ترین بیماری های صنعت پرورش طیور در اکثر نقاط دنیا محسوب می گردد که توسط تک یاخته ای از جنس آیمریا ایجاد می شود. هدف از بررسی حاضر مقایسه اثر دو ترکیب ضدکوکسیدیایی دیکلازوریل و تولترازوریل روی عملکرد پرورشی جوجه های گوشتی و نیز میزان دفع روده ای اووسیست ها در جوجه های مذکور متعاقب استفاده از دو ترکیب فوق، می باشد. بنابراین در بررسی حاضر تعداد 300 قطعه جوجه گوشتی از نژاد راس 308 با میانگین وزن 47 گرم به طور تصادفی به سه گروه 100 قطعه ای تقسیم شدند. سپس جوجه های هرسه گروه مذکور در سن 22 روزگی از راه دهان به میزان 1/0 میلی لیتر از سوسپانسیون حاوی 000/10 اووسیست خالص Eimeria tenella دریافت نمودند و پس از ایجاد تجربی بیماری کوکسیدیوز در آنها، با استفاده از دو ترکیب ضد کوکسیدیایی دیکلازوریل و تولترازوریل به صورت محلول در آب آشامیدنی مورد درمان قرار گرفتند. در نهایت ضریب تبدیل غذایی و میزان دفع اووسیست روده ای آنها با استفاده از روش آماری با گروه شاهد مقایسه گردید. نتایج نشان داد اختلاف میزان اووسیست های دفع شده در جوجه های درمانی با ترکیب دیکلازوریل و جوجه های گروه کنترل (000/0=p) و همچنین جوجه های درمان شده با داروی تولترازوریل و گروه کنترل (000/0=p) معنی دار بودند. در صورتی که این اختلاف به هیچ وجه بین دو گروه از جوجه های تحت درمان محسوس نبود (059/0=p). همچنین ضریب تبدیل غذایی محاسبه شده در هر دو گروه مورد درمان نسبت به گروه شاهد بطور محسوسی کمتر بود (000/0=p) که مبین عملکرد پرورشی مناسب هر دو ترکیب مورد استفاده می باشد.
    کلیدواژگان: کوکسیدیوز، تولترازوریل، دیکلازوریل، اووسیست، آیمریا
|
  • A.R. Raji, M. Asadi Pages 2-9
    A histological and histochemical study of the stomach (proventriculus and gizzard) of the Passer domesticus was carried out, under light microscopy.In the present study, we prepared 12 adult Passer domesticus (both sex) captured in the country side of Mashhad, Iran. After euthanasia with ether inhalation, the digestive tract was exposed and fragments of the stomach (proventriculus and gizzard) were fixed in 10%formaline for 24 hours. After dehydration and treatment with xylene, the fragments were imbedded in paraffin wax. Histological sections of 6 micrometers were stained by Hematoxyloin and Eosin, PAS, Vang Gieson, Masson trichrome, Verhof, Alcian blue method.The analysis of the histological section of stomach in Passer domesticus revealed that the wall of the stomach in constituted by the following layers: Tunica mucosa of proventriculus and of the gizzard present folds by simple columnar epithelium. We observed muscularis mucosa in proventriculus but did not observe it in gizzard. In the lamina propria of both regions, there are simple tubular glands. The tunica muscularis of proventriculus consists of inner longitudinal, intermediary circular and external longitudinal layers of smooth muscles. In the gizzard, it consists of an internal longitudinal and external circular layer. The cuticle is laid over the tunica mucosa of the gizzard was staining with Verhof and PAS.
    Keywords: Histology, Histochemistry, Proventriculus, Gizzard, Passer domesticus
  • M. H. Motedayen, F. Todehdehghan, Sousan Haghighi Pages 10-15
    In order to do in vitro fertilization (IVF), 435 oocytes were collected from 20 super ovulated NMRI female mice, in M2 media with 4% BSA. 85% (n=370) of collected oocytes were in MII phase. Epididymal sperms were added to 332 oocytes in T6 media drops with 4% BSA and incubated. Fertilization rate was 79.8% (n=265) out of which 27.5% (n=73) grew to morula and 20.8% (n=55) achieved blastocyst stages.For Piezo- intracytoplasmic sperm injection (Piezo-ICSI), 20 super ovulated female mice were sacrificed and 355 oocytes were collected in M2 media with 4% BSA. 83% (n=295) of collected oocytes were in MII phase. Epididymal sperms were piezo-injected to cytoplasm of 213 MII oocytes and incubated. 62.4% (n=133) of injected oocytes were fertilized and 14% (n=30) degenerated. 39% (n=52) of fertilized cells grew to morula and 12.8% (n=17) to blastocyst stages embryos at laboratory conditions. In this study the fertilization rate of gametes, growth and survival rate of laboratory embryos were evaluated in vitro. Results show higher fertilization rate and the laboratory embryos with desirable quality and quantity were obtained by the use of IVF technique from conventional-outbreed laboratory mouse, that is economical and easy as compare to Piezo-ICSI. However, outbred laboratory NMRI mouse that can be easily bred and kept in conventional conditions is recommended for use in oocyte recovery and embryo production in assisted reproductive technology.
    Keywords: Piezo, ICSI, IVF, Mouse embryo, Outbreed laboratory mouse
  • R. Peyghan, G.H. Khadjeh, H. Nadaf, S. Larki Pages 16-22
    In this study for determinination of effects of anesthesia with propofol on some of biochemical factors of blood, 120 grass carp were chosen. The fish were exposed to the ascending concentration of propofol by bath method and injection method. At the time of anesthesia and 4 days after anesthesia blood samples were taken from the caudal vein and some biochemical parameters of blood were measured and compared. At anesthesia with propofol, in bath method the mean of potassium was significantly higher than the control group. At the time of anesthesia the mean of phosphorus, blood urea nitrogen (BUN) and urea were significantly lower than the control group and in 4 days after anesthesia. The mean of calcium, phosphorus and cholesterol were significantly lower than the control group. The mean of calcium, phosphorus and cholesterol at the time of anesthesia were significantly higher than their means in 4 days after anesthesia whith propofol, but the mean of potassium at the time of anesthesia was significantly lower than their mean in 4 days after anesthesia. At the time of anesthesia with propofol, in injection method the mean of sodium and potassium, cholorid were significantly higher than the control group and in 4 days after anesthesia the mean of sodium and potassium were significantly higher than the control group. These results showed that propofol have had a markrd effect on biochemichal factores of blood serum, however the changes had been in normal range for the studied factors.
    Keywords: Anesthesia, Biochemical parameters, Propofol, Grass carp, Aquaculture
  • L. Lakzadeh, H. R. Gheisaria, H. Mahianeh Pages 23-30
    Honey is an important product of honey bee that rich in carbohydrate. Compounds of honey in each area are different due to weather conditions, type of plants, bee species and management methods. Honey quality and effective factors on it can be determined by microbial and physicochemical tests in each area and the producers of fine honey will be supported. In this way, the research has been done on 44 honey samples to consider the type of plants that bees generally feed on it. The results showed that samples have good quality and type of plants influence on honey purity. Range of humidity was seen between 15/64-18.66 percent in Astragalus-lucern and Astragalus samples. Fructose and Glucose had been formed between 60-80% of honey carbohydrates and maximum ratio of them is reported in Lotus honey (1.7). Minimum amount of hydroxyl methyl fuarfural was in Dill honey, Minimum amount of free acidity and greatest amount diastase activity were seen in Coriander honey (19/84). These results indicate that the samples of honey were freshness and suitable storage & processing methods have had after production. Sulfite - reducing bacteria were not seen in honeys and Numbers of yeast and fungi were < 102 CFU/g that these conform to 92 Iranian standards, which Numbers of yeasts and fungi, are maximum 102 CFU/g and sulfite- reducing bacteria are zero.
    Keywords: Honey, Physicochemical characterization, Microbial, Type of vegetation
  • A. Jafari Dehkordi, H. Tahmasby, A. Momeni, T. Taktaz Hafshejani Pages 31-34
    Endometritis as a risk factor for cystic ovarian disease, anoestrus and other reproductive disorder, is characterized by impact of dairy production performance and causes serious economic losses. Listeria monocytogenes can cause endometritis. Considering the importance of what mentioned present study was conducted to detection of L. monocytogenes in bovine endometritis from Shahrekord, Iran. Altogether 180 vaginal discharge samples of bovine endometritis were collected with sterile cotton swabs from Shahrekord, Iran. The swabs were placed directly into Listeria enrichment broth. Secondly enrichments were streaked on Palcam agar. Suspected colonies were evaluated for detecting L. monocytogenes by polymerase chain reaction (PCR) method. L. monocytogenes was not found in any samples. Present study suggests absence of L. monocytogenes in bovine endometritis in the region.
    Keywords: Listeria, Bovine endometritis, PCR
  • S. Alinezhad, M. Razzaghi, Abyaneh, S. S. Ghaemmagami, A. Egbal Khajehrahimi, M. Rahanandeh, S. R. Saberi Pages 35-46

    In the present study, fungal contaminations of trout feed were examined with special attention of potentially mycotoxigenic fungi. The feed samples were obtained from a factory and 6 farms. Sampling was done on final pellets and their ingredients including wheat, wheat flour, soya, fish powder, gluten and starch in the factory and in the farm according to the instruction of Institute of Standard and Industrial Research of Iran (No: 7570). Samples were transferred to the laboratory in nylon bags and cultured for fungal isolation on specific media i.e. Aspergillus flavus and parasiticus agar (AFPA) and Dichloran rosebengal chloramphenicol agar (DRCA). Fungal colonies were purified from primary cultures by sub-culturing on Sabouraud dextrose agar plates and identified at the genus or species level by a combination of macro- and microscopic morphological criteria. Based on the results obtained, a total of 133 fungal isolates belonging to 11 different genera were isolated. The most contamination occurred on the factory’s final production stage, followed by the wheat flour (17.29%) and gluten (15.78%). Aspergillus species were isolated from all the samples except one. The genus aspergillus was the most prominent fungus isolated (54.88%) followed by the genera penicillium (10.52%) and Absidia (9.77%). Aspergillus flavus was most frequently isolated fungus (36.84%). A total number of 109 fungal species from 11 genera were isolated from the pellets and feed ingredients in the factory. The most contamination was in the pellet (22.01%), followed by wheat flour (21.1%) and gluten (19.26%). Aspergillus species were present in all the samples, while pseudallscheria and ulocladium were isolated only from the pellets. Aspergillus was the most prominent genus (55.99%), followed by the genera penicillium (12.84%), absidia (11.01%) and pseudallscheria (10.1%). From the farm samples, a total of 24 fungal species were isolated, of which 50% were belonging to the genus aspergillus from the species, Aspergillus flavus. Three of the farms used handmade feed while the other three farms consisted of factory made feed. The feeds that were handmade were more contaminated than that of the factory made feed.

    Keywords: Rainbow trout, Oncorhincus mykiss, Trout feed, Aspergillus flavus, Fungal contamination
  • Rasoul Shahrooz Pages 47-58
    This study was conducted to determine the properties of islets of Langerhans in pancreas of adult and immature, male and female Maquee sheep. For this purpose, 20 samples of pancreas were used equally for each male and female, immature and adult animals. Paraffin sections that they were stained by H&E method were used for mean distribution and dimension of Langerhans islets, and Maldonado staining method were performed for defining of A and B cells. All data that were obtained from histomorphometrical study were analyzed by ANOVA and Bonferroni statistic process by SPSS software. In this study A cells determined by red granules and B cells with blue granules in their cytoplasm. Morphometrical study of Langerhans islets showed that mean distribution of islets in different lobes (right, left, and body) of pancreas were not significantly different in any studied groups. Mean dimension of Langerhans islets were significantly different only between the right lobe of immature male and adult female(P<0.05). Additionally, mean distribution of A and B cells in different groups were significantly different (P<0.05). There were not significant differences in mean distribution of total cell count of Langerhans islets in any groups. This study revealed that, the highest mean distribution of Langerhans islets were in adult males, and least of them were in adult female sheep. The mean dimension of Langerhans islets in immature males were significantly higher than the other groups (P<0.05).
    Keywords: Histomorphometrical study, Islets of Langerhans, Pancreas of Maquee sheep
  • M. Shahsavand, S. N. Mousavi, S. Mashayekhi Pages 59-65
    Evaporative cooling system and high air velocity management are important tools in alleviating the effects of heat stress on broilers performance during hot weather. In this study, technical and economical aspects of ventilation in Varamin Township broiler farms during Summer were investigated. Data were obtained from completed questionnaires through 20 broiler houses. Information of air velocity rate, temperature, humidity of houses was measured. For economical evaluation, benefit cost ratio (BCR) and for the desired relationship between continuous variables, Pearson correlation test was used. Results of this study showed that BCR of broiler farms was 0.91 indicating broiler production in the continent is not economically justified. There was significant positive correlation between air velocity and production factors including production index (P<0.01), daily weight gain (P<0.01) and final body weight (P<0.05) and negative correlation with feed coversion ratio (P<0.01), mortalty (P<0.01) and total production cost (P<0.05). Our study showed that 90% of houses in Varamin Township had less than 1 m/s air speed and did not have optimum air velocity for maximum performance and there is a potential to increase performance and production efficiency by improving ventilation system and house air velocity.
    Keywords: Air velocity, Broiler farm, Performance, Varamin Township, Ventilation
  • Ahmadi F., Ranjbar Bahodory Sh, Haghbin Nazarpak H Pages 66-71
    Coccidiosis is a common disease of poultry breeding industry in the world that cause by Eimeria spp. objective of the present study was comparison of anticoccidial effect of Diclazuril and Toltrazuril and their effects on the breeding function and intestinal oocyst shedding rate. Therefore, 300 broilers from Ross breed with 47 gr weigth average were divided into 3 groups randomely. Then chickens were inoculated 0.1 ml of suspension containing 10.000 Eimeria tenella oocysts in 22 days age and after produce coccidiosis in broilers, they were treated by Diclazuril and Toltrazuril through drinking water in two groups. Another group was untreated as control. Finally, food conception and intestinal oocyst shedding rate were compared with statistical analysis. Findings showed that difference between oocyst shedding rate in treated group with Diclazuril and control group (p=0.000) and treated group with Toltrazuril and control (p=0.000) were significant. But difference between two treated groups was not significant (p=0.059). Moreover, food conception rate in two treated groups were less than control group (p=0.000) that it indicated to better breeding function in treated groups. Therefore, regarding to similar effects of to anticoccidial compounds, it appears diclazuril is advised because of its lower dose and price.
    Keywords: Coccidiosis, Toltrazuril, Diclazuril, Oocyst, Eimeria