فهرست مطالب

مطالعات قدرت نرم - پیاپی 8 (بهار و تابستان 1392)

نشریه مطالعات قدرت نرم
پیاپی 8 (بهار و تابستان 1392)

  • 122 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1392/07/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اصغر افتخاری صفحه 9
    بحث امنیت و پیشرفت از جمله موضوعات مهم میان رشته ای در مطالعات امنیتی به شمار می آید که عموما با عنوان کلی امنیت و توسعه به آن پرداخته شده است. در این حوزه مطالعاتی معمولا دو دسته از پرسش مطرح بوده که عبارت اند از: تاثیرات ناشی از اصول امنیتی بر روی الگوی توسعه و پیشرفت؛ و تاثیرات ناشی از اهداف توسع های بر روی راهبرد امنیت. در مقاله حاضر محقق از منظر امنیت به موضوع نگریسته و تلاش دارد تا تاثیرات امنیت را در چارچوب گفتمان اسلامی بر الگوی پیشرفت بیان نماید. در نتیجه سوال مشخص مولف آن است که:ملاحظات امنیتی ناظر بر الگوی ایرانی اسلامی پییشرفت کدامند؟ برای این منظور محقق با اتخاذ رویکردی توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش اسنادی تلاش نموده تا پاسخی بومی به این پرسش بدهد. در این راستا نخست نظریه منتخب (امنیت ایجابی) معرفی و بر اساس آن تعامل امنیت و پیشرفت تحلیل شده است. یافته های تحقیق حکایت از آن دارد که الگوی پیشرفت مورد نظر در گفتمان اسلامی در دو سطح انفعالی و فعال با امنیت در ارتباط است؛ که می توان آن ها را در قالب گزاره های زیر بیان نمود: اول، در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، عناصر تربیت، فرهنگ عمومی، و ترویج آموزه های دینی از آن حیث که به استقرار نظام امنیتی باز (و مردم سالار) کمک میک نند؛ باید مورد توجه قرار گیرند. دوم، در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از آنجا که اصل بومی گرایی پذیرفته شده؛ بازسازی فلسفه پیشرفت، اصلاح الگوی رفتاری و بالاخره پالایش سیاست های تجویزی متناسب با تاریخ، هویت و مقتضیات جامعه ایران، ضرورت دارد؛ تا از این طریق امنیت پایدار در جریان تحقق پیشرفت مطلوب محقق گردد.
    کلیدواژگان: امنیت، گفتمان های امنیتی، اسلام، پیشرفت، توسعه
  • سیدجواد امام جمعه زاده، محمود رضا رهبر قاضی*، کمال برزگر قاضی، زهرا صادقی نقدعلی صفحه 27

    از موثرترین راه های رسیدن به توسعه پایدار، جلب مشارکت مردم در فرایند توسعه از مرحله تصمی مگیری تا اجرا است. رفتار انتخاباتی بیانگر الگوی خاصی از رفتار سیاسی است که مبتنی بر مجموعه نگر شها، ارز شها، ایستارها، هنجارها و آداب و رسوم یک جامعه می باشد. هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه میان دینداری و رفتار انتخاباتی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز می باشد. روش تحقیق پژوهش در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، روش پیمایشی می باشد. این مطالعه بر روی 155 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز صورت گرفته است؛ برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است و داده ها از طریق نرم افزار SPSS تحت محیطویندوز تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم دینداری به چهار بعد اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی، به همراه در نظر گرفتن سه وجه از رفتار انتخاباتی یعنی ابعاد تماشاگرانه، متوسط و فعال مشاهده می شود که همبستگی های معناداری میان ابعاد دینداری و رفتار انتخاباتی پاسخ گویان وجود دارد.

    کلیدواژگان: دینداری، دانشگاه تبریز، رفتار انتخاباتی، دانشجو، سیاست
  • فواد ایزدی، مهدی متین جاوید صفحه 45
    در دوره جنگ سرد مقابله با کمونیسم هدف اصلی دیپلماسی عمومی آمر کیا در قبال شوروی تلقی می شد اما با فروپاشی شوروی علت وجودی برنامه های دیپلماسی عمومی آمریکا از بین رفته و این کشور فاقد راهبرد مشخصی در حوزه دیپلماسی عمومی در قبال روسیه بود. این مقاله تلاش دارد با رو کیردی تحلیلی، دیپلماسی عمومی ایالا تمتحده در قبال آمر کیا ستیزی روسیه در دوره پس از جنگ سرد را بررسی نماید. چارچوب نظری این مقاله، نظریه دیپلماسی عمومی نوین خواهد بود. در این مقاله آمر کیا ستیزی به عنوان چالش اصلی دیپلماسی عمومی ایالات متحده در قبال روسیه بررس یشده و نتیجه گیری می شود که برخلاف دوره جنگ سرد که اقدامات دیپلماسی عمومی آمر کیا در چارچوب دیپلماسی عمومی سنتی این کشور دنبال می شد، در سال های اخیر این کشور با بهره گیری از دیپلماسی عمومی نوین درصدد مقابله با این چالشبرآمده و با تشکیل کمیسیون مشترک ریاست جمهوری ایالات متحده و روسیه، تمهیدات و سیاست های جدید ایالات متحده در چارچوب دیپلماسی نوین این کشور و از طریق برنامه هایی نظیر همکاری در زمینه های رسانه، آموزش، امور ورزشی و تبادلات فرهنگی طرح ریزی و پیگیری شده است.
    کلیدواژگان: دیپلماسی عمومی، دیپلماسی عمومی نوین، آمریکاستیزی، روسیه، ایالات متحده
  • حسن بشیر، کاظم موذن صفحه 63
    حضور گروه ها و جریان های سیاسی در دو جهان واقعی و مجازی علی رغم تفاوت های اساسی به کیدیگر وابسته است. فعالیت سیاسی در فضای مجازی قواعد خاص خود را دارد و جریان های سیاسی مختلف ممکن است هرکدام به گونه ای با این ویژگی ها مواجه شوند. این مقاله در مسیر پاسخ گویی به سوال اصلی تحقیق یعنی «میزان و یکفیت بهره گیری جریان های سیاسی ایران از فضای وبلاگی»، با انتخاب 200 وبلاگ سیاسی به صورت نمونه گیری تصادفی، به تحلیل محتوای وبلاگ ها اقدام می نماید. تحلیل و بررسی نتایج تحلیل محتوا نشان می دهد جریان چپ بیشترین تعداد وبلاگ را داراست. وبلاگ نویسان جریان راست علیرغم در اختیار داشتن کمترین تعداد، فعالیت بیشتری در مقایسه با سایر جریان ها انجام داده اند. وبلاگ نویسان جریان راستبیشتر دوست دارند تا با مطالبی که در فضای مجازی درج می کنند شناخته شوند. در میان جریان چپ دغدغه های خبری بیشتر از بقیه است و دغدغه های تحلیلی کمتر از سایر جریان هاست. بررسی ها نشان از موج جدید وبلاگ نویسی در میان تمام جریان های سیاسی (بجز بی طرف) دارد. ارتباط اینترنتی و اطلاعاتی مناسبی در میان وبلاگ های جریان راست (در مقایسه با سایرین) ایجاد شده و وبلاگ های جریان اپوزیسیون از این حیث در ضعیف ترین وضعیت قرار دارند. وبلاگ های جریان اپوزیسیون مخاطبان کم یا مخاطبان بی تفاوت و جذب نشده ای دارند و در مقابل وبلاگ های جریان راست از مخاطبان زیاد و یا فعال و جذب شده برخوردارند.
    کلیدواژگان: فضای مجازی، دوفضایی شدن، وبلاگ، جریان های سیاسی، ایران، تحلیل محتوا
  • مهدی بیگدلو صفحه 79
    تغییر رویه غرب در مقابله با نظام اسلامی جمهوری اسلامی ایران از جنگ سخت به جنگ نرم مبتنی بر القاء تفکرات ضد ایدئولوژی اسلامی در بین مردم، انتخاب دفاعی مناسب و متناسب را ضروری می نماید؛ دفاعی که با بهره گیری از ظرفیت های ملی، تاکید بر تقویت ظرفیتهای فرهنگی و توجه به نگاه ایجابی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به مقوله فرهنگ امکان پذیر خواهد بود. این تحقیق که از نظر هدف کاربردی است تلاش دارد در چارچوب نظری فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص اهداف جنگ نرم غرب و قابلی تهای ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران به این سوال پاسخ دهد که چه ارتباطی بین مولف ه های فرهنگ اسلامی و دفاع در مقابل جنگ نرم غرب وجود دارد؟
    در این راستا از نظرات استادان دانشگاه ها که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان فرماندهان جنگ نرم معرفی شده اند به عنوان جامعه آماری بهره گرفته شده که برای انجام تحقیقی پیمایشی و با توجه به گستردگی مراکز علمی دانشگاهی، اعضای هیئت علمی 9 دانشکده و دانشگاه دولتی کشور که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و از بین آنها 131 نفر با استفاده از فرمول کوکران به شیوه تصادفی- طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب و بین آنها پرسشنامه توزیع شد. از تحلیل داده های کمی پرسشنامه ها با استفاده از آزمون آماری اسپیرمن این نتیجه به دست آمد که با ضریب همبستگی 0/75 و با 99 درصد اطمینان می توان ادعا نمود رابطه بسیار قوی و معن یداری بین مولفه های فرهنگ اسلامی و دفاع ملی در مقابل جنگ نرم غرب وجود دارد.
    کلیدواژگان: دفاع ملی، جنگ نرم، امنیت، قدرت نرم، جمهوری اسلامی ایران
  • مهدی جعفری پناه، حسین پور احمدی صفحه 97
    امروزه استفاده از مولفه های قدرت نرم در سیاست های داخلی و خارجی کشورها بیش از گذشته مورد تا یکد قرار گرفته است. درحالیکه در مفهو مسازی اولیه از قدرت نرم مولفه هایی مثل فرهنگ، ارزش های سیاسی و مطلوب های سیاست خارجی بیان گردیده است، در این مقاله مولفه های قدرت نرم از منظر اسلام و مولفه های نرم افزاری این قدرت در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ارزیابی کاربرد مولفه های قدرت نرم در جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه مقاله مورد تا یکد قرار دارد. بر این اساس مولفه های قدرت نرم آن گونه که در اسلام مطرح می باشد متفاوت از آن چیزی است که در مفهوم سازی اولیه از این قدرت ارائه شده است. علت این تفاوت در نوع نگاه به قدرت، انسان، اخلاق و خدا است. منابع قدرت نرماسلامی آنگونه که در جمهوری اسلامی ایران ظاهرشده اند بر ارزش هایی چون شهادت طلبی، معنویت گرایی، عدالت باوری و استقلال طلبی استوار است به گونه ای که ضمن ایجاد تحول فرهنگی در سطح داخلی بر روند تحولات خودباوری دینی و بیداری اسلامی در حوزه پیرامونی خود نیز تاثیرگذار بوده است.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، فرهنگ، منابع اسلامی، اخلاق محوری، جمهوری اسلامی ایران
|
  • Asghar Eftekhari Page 9
    Discussing issues such as security and development of interdisciplinary security studies, which generally is considered as its overall security and development are important subjects. Studies in this areaare generally categorized in two types of questions that are as follows: the impact of security on the pattern of development and the impacts of development on strategic security objectives. In this paper, the researchers looked at the issue in terms of safety and security in the context of attempts to influence the pattern of development of Islamic discourse. The authors concluded that specific question: What are the security considerations governing the Iranian model of Islamic model? For this purpose, the researcher adopted a descriptive approach and using traditional documentary attempts to respond to this question. In this regard, First Choice Theory (positive safety) is introduced andbased on the interaction between security and development is analyzed. public, and promoting the establishment of religious teachings in terms of its security forces (and democratic) contribute, shouldbe considered. Second, the Iranian-Islamic model of progress since the nativist accepted; reconstructed philosophy of progress, behavior modification, and finally purifying the prescribed policy with history, identity and the demands of society, is necessary to the achievement of sustainable security through satisfactory progress is achieved.
    Keywords: Security, Discourses security. Islam, Progress, Development
  • Imam Jome Zadeh, Mahmood Reza Rahbar Ghazi, Kamal Barzagar Ghazi, Zahra Sadeghi Naghdali Page 27

    The most effective way to achieve sustainable development is public participation in decision-making to implementation stage of the development process. Electoral behavior revealed a specific patternof political behavior is based on a set of attitudes, values, norms and customs of a society. The purpose of this paper is to examine the relationship between religiosity and electoral behavior among students ofTabriz University. Methods of collecting and analyzing the data in this article are survey. This study was conducted on 155 male and female students from the University of Tabriz. To collect data, a questionnaire has been validated, formal methods, and reliability, using Cronbach’s alpha statistic is calculated and the data were analyzed using SPSS software under Windows environment. With Dividing religious into four parts: belief, emotional, and ritualistic outcome, with regard to three aspects of the conduct of the election observation, average is active View that The significant correlations between dimensions of religiosity and electoral behavior show this mater.

    Keywords: Religion, Tabriz University, Electoral behavior, Student, Politics