فهرست مطالب

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال نهم شماره 2 (پیاپی 30، تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ابوالفضل محمدبیگی، جعفر حسن زاده، بابک عشرتی، نرگس محمد صالحی صفحات 1-14
    مقدمه و هدف
    نابرابری در سلامت اصطلاحی کلی است که برای نشان دادن اختلاف ها، تغییرات و ناهمسانی های موجود در دسترسی افراد یا گروه ها به سلامت از آن استفاده می شود. بی عدالتی در سلامت شامل آن دسته از نابرابری هایی است که ناعادلانه بوده و یا به دلیل برخی خطاها ایجاد شده است. هدف مطالعه حاضر تبیین روش های معمول در سنجش نابرابری در سلامت، برای استفاده محققان و علاقه مندان عدالت در سلامت است.
    روش کار
    مزایا و محدودیت های معمول ترین شاخص های سنجش نابرابری در سلامت، شامل شاخص های شیب نابرابری و نسبی نابرابری، تایل، متوسط تغییرات لگاریتمی، درصد عدم توافق، ضریب جینی، تابع وزنی بهره مندی رفاه اجتماعی مطلق و نسبی و همچنین، شاخص تمرکز بررسی شد و بر اساس داده های طرح ملی بهره مندی از خدمات سلامت در استان مرکزی، مقادیر نابرابری محاسبه شد.
    نتایج
    متوسط بهره مندی از خدمات در افراد نیازمند برابر با 4/66% بود و این شاخص در کوآنتایل های اول تا پنجم، به ترتیب برابر با 6/57%، 4/63%، 6/71%، 5/69% و 3/75% به دست آمد. شاخص تمرکز نسبی و ضریب جینی برای بهره مندی از خدمات سلامت در استان مرکزی به ترتیب برابر با 053/0 و 0062/0 محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    نابرابری در بهره مندی از خدمات سلامت در استان مرکزی، بسته به نوع شاخص مورد استفاده، متفاوت است. بین شاخص های موجود، شاخص تمرکز می تواند به عنوان بهترین شاخص برای تعیین اندازه و جهت نابرابری استفاده شود.
    کلیدواژگان: نابرابری، عدالت در سلامت، بهره مندی، شاخص تمرکز، ضریب جینی
  • زهرا هاشمی، مجتبی کیخا، راضیه کیخایی، علیرضا انصاری مقدم، محمد صالحی مرزیجرانی*، امیر نصیری صفحات 15-21
    مقدمه و هدف

    ارتباط میان شغل و جنبه های مختلف سلامت، از جمله کیفیت زندگی، در مطالعه های متعدد بررسی شده است. از سویی آمار زنان شاغل ایران رو به افزایش است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط اشتغال و کیفیت زندگی زنان در شهرستان زابل است.

    روش کار

    این مطالعه از نوع مقطعی است که بر نمونه ای شامل 420 زن انجام شد. از پرسش نامه SF-36 به عنوان یک ابزار معتبر برای اندازه گیری کیفیت زندگی افراد استفاده شد. کیفیت زندگی با استفاده از روش خوشه بندی، دسته بندی شد و ارتباط میان متغیرهای مستقل با دسته های کیفیت زندگی، با رگرسیون لجستیک بررسی گردید.

    نتایج

    افراد مورد بررسی دارای میانگین سنی 46/30 با انحراف معیار 75/8 سال بودند. کیفیت زندگی افراد به سه دسته کیفیت زندگی پایین، متوسط و بالا تقسیم بندی شد که به ترتیب شامل 4/35، 7/33 و 9/30 درصد افراد نمونه بودند. افراد شاغل نسبت به زنان خانه دار، به ترتیب دارای 153 و 217 درصد شانس بیشتر برای عضویت در دسته افراد با کیفیت زندگی متوسط و بالا بودند(05/0 >p). به ازای یک واحد افزایش سن به ترتیب 5 و 4 درصد کاهشی معنادار در شانس عضویت در دسته افراد با کیفیت زندگی متوسط و بالا دیده شد (0/05 >P).

    نتیجه گیری

    بیش از نیمی از زنان بررسی شده، دارای کیفیت زندگی متوسط و پایین بودند. افزایش سن با کاهش کیفیت زندگی همراه بود، اما اشتغال یک پیش بینی کننده مستقل برای کیفیت زندگی بالاتر بود.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، اشتغال، سلامت زنان، خوشه بندی
  • محسن نادری بنی، روح الله لک، سید ابوالقاسم جزایری، حسن افتخار اردبیلی صفحات 22-28
    مقدمه و اهداف
    هدف این تحقیق بررسی شیوع سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال و عوامل مرتبط با آن در شهرستان چادگان، استان اصفهان بوده است.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مقطعی- تحلیلی انجام شد. نمونه گیری از همه کودکان زیر پنج سال به روش تصادفی چند مرحله ای انجام گردید. جمع آوری داده ها با پرسشنامه استاندارد شده انجام شد که این اطلاعات از طریق مصاحبه با مادران و اطلاعات پرونده خانوار تکمیل گردید. داده های تحقیق وارد نرم افزار آماری SPSS و EPI-Info گردید و تجزیه و تحلیل آماری انجام شد.
    نتایج
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که شیوع سوء تغذیه برای شاخص لاغری، کم وزنی، کوتاه قدی و چاقی به ترتیب برابر با 8/17 و 5/34 و 37 و 2/2 درصد است. بین شاخص لاغری با سن کودک، محل سکونت، زمان شروع غذای کمکی، سابقه داشتن بیماری و سابقه بستری کودک و نیز بین شاخص کم وزنی با سن و جنسیت کودک، قومیت، محل سکونت، سابقه داشتن بیماری و سابقه بستری کودک و همچنین، بین شاخص کوتاه قدی با جنسیت کودک، شغل پدر، تحصیلات مادر، قومیت، محل سکونت و سابقه داشتن بیماری، رابطه معنی دار آماری دیده شد (05/0 >P).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد بالا بردن فرهنگ تغذیه صحیح، ارتقاء سواد بهداشتی و توزیع عادلانه امکانات حمایتی و بهداشتی می توانند راه گشای مناسبی برای پیشگیری از سوءتغذیه کودکان باشند.
    کلیدواژگان: سوء تغذیه، کم وزنی، کوتاه قدی، لاغری
  • منوچهر کرمی، حمید سوری، یدالله محرابی، علی اکبر حقدوست، محمد مهدی گویا، نادر اسماعیل نسب صفحات 29-38
    مقدمه و اهداف
    آمادگی، کشف زودرس و پاسخ به هنگام به بیماری های نوپدید و طغیان ها یکی از مهم ترین اولویت های بهداشت عمومی و نظام های سلامت است. مطالعه هایی بسیار محدود در دنیا به طور همزمان برای ارزشیابی روش های کشف طغیان، روی داده های یکسان و با استفاده از رویکرد ارزشیابی عملکرد بر مبنای داده های نیمه شبیه سازی شده، اقدام کرده اند. رساله حاضر نیز با هدف ارزشیابی عملکرد الگوریتم مجموع تراکمی در شناسایی به هنگام 831 روز طغیان نیمه شبیه سازی شده، انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه، عملکرد الگوریتم مجموع تراکمی در کشف طغیان های نیمه شبیه سازی شده با استفاده از داده های موارد گزارش شده روزانه مشکوک به سرخک، طی سال های 1387 تا 1389، ارزشیابی گردید. عملکرد این الگوریتم با استفاده از شاخص های حساسیت، درصد هشدار کاذب، نسبت های درست نمایی و سطح زیر منحنی راک ارزیابی شد.
    نتایج
    حساسیت الگوریتم مجموع تراکمی در شناسایی طغیان های شبیه سازی شده 50 درصد، با فاصله اطمینان 95 درصد (54- 47) بود. عملکرد این الگوریتم بسته به اندازه، شکل و دوره طغیان شبیه سازی شده متفاوت است. از نظر شاخص به هنگام بودن نیز، به طور متوسط، کمترین فاصلهزمانی بین روز واقعی شروع طغیان بر مبنای داده های نیمه شبیه سازی شده تا زمان کشف طغیان، بااین الگوریتم، 84/13روز بود.
    نتیجه گیری
    اگرچه نتایج مطالعه بیانگر عملکرد خوب الگوریتم مجموع تراکمی در شناسایی طغیان های با اندازه بزرگ و دوره کوتاه بود، اما عملکرد این الگوریتم، به ویژه در شناسایی طغیان های با دوره طولانی و اندازه کوچک، ضعیف بود.
    کلیدواژگان: نظام مراقبت، سرخک، روش کشف طغیان، الگوریتم مجموع تراکمی، روش نیمه شبیه سازی، ایران
  • علی فلاحتی، کیومرث سهیلی، مینو نظیفی، سحر عباسپور صفحات 39-49
    مقدمه و اهداف
    امروزه، بحران ناشی از مصرف بی رویه مواد و انرژی و افزایش آلودگی های محیط زیست، از جمله چالش های که پیش روی بشر است. توجه به توسعه پایدار، به گونه ای که کمترین آسیب به محیط زیست و سلامت افراد جامعه را به همراه داشته باشد، راهکاری اجتناب ناپذیر برای پشت سر گذاشتن این بحران است. رشد اقتصادی با افزایش تقاضای انرژی همراه است و زمینه ارتقای سلامت را فراهم می آورد، اما در صورت سیاست گذاری نامناسب، آلودگی های ناشی از رشد اقتصادی می تواند تاثیری منفی بر سلامت داشته باشد. در این مطالعه، اثر رشد اقتصادی، جمعیت شهری، تعداد خودرو، درجه باز بودن اقتصاد و آلودگی هوا بر سلامت افراد بررسی می شود.
    روش کار
    این مقاله با استفاده از تکنیک شبکه عصبی مصنوعی ANN (Artificial Neural Networks)، به بررسی عوامل موثر بر سلامت، طی سال های 1350 تا 1387، پرداخته است. روش به کار گیری شبکه عصبی در مطالعه حاضر روش MLP (پرسپترون چند لایه) است.
    نتایج
    یافته های تحقیق نشان می دهد شهر نشینی، به عنوان عامل تشدید کننده آلودگی هوا، بیشترین تاثیر را بر سلامت و امید به زندگی افراد داشته است.
    نتیجه گیری
    شبکه عصبی انتخاب شده برای این مطالعه، یک لایه پنهان با سه گره انتخاب شد و اهمیت شهرنشینی در مدل سازی را نشان می دهد. اثر مثبت گسترش شهرنشینی بر بهداشت و سلامت بیشتر از اثر منفی آن از طریق آلودگی هوا بوده است.
    کلیدواژگان: سلامت، آلودگی هوا، امید زندگی، دی اکسید کربن، شبکه عصبی
  • هدی نور کجوری، ابراهیم حاجی زاده*، احمد رضا باغستانی، محمد امین پورحسینقلی صفحات 50-58
    مقدمه و هدف

    یکی از روش های آماری تحلیل داده های بقا، مدل رگرسیونی کاکس است. استفاده از تکنیک های هموارسازی در مدل کاکس باعث برآورد دقیق تر برای پارامترها می شود. یکی از تکنیک های هموارسازی در مدل کاکس استفاده از مدل چندجمله ای کسری است. این مطالعه به منظور تحلیل عوامل مرتبط با بقای بیماران مبتلا به سرطان معده، با استفاده از دو مدل خطرات متناسب کاکس و چند جمله ای کسری در مدل کاکس انجام شده است.

    روش کار

    در یک مطالعه گذشته نگر طی سال های 1382 تا 1387، 216 بیمار مراجعه کننده با تشخیص قطعی سرطان معده که در بخش سرطان بیمارستان طالقانی تهران تحت عمل جراحی قرار گرفتند، بررسی شدند. در این مطالعه به منظور تحلیل عوامل مرتبط با بقای این بیماران، مدل های چندجمله ای کسری در کاکس و خطرات متناسب کاکس برازش و نتایج و کارآیی آن ها توسط ملاک آکاییکه با یکدیگر مقایسه شدند.

    نتایج

    نتایج حاصل از تحلیل مدل خطرات متناسب کاکس و چندجمله ای کسری نشان داد که سن هنگام تشخیص و اندازه تومور با طول عمر بیماران ارتباطی معنی دار داشتند (P<0/05) و ملاک آکاییکه در هر دو مدل برابر بود.

    نتیجه گیری

    در مطالعه حاضر، کارآیی دو مدل خطرات متناسب کاکس و چندجمله ای کسری یکسان شد. در نتیجه با این که استفاده از روش های هموارسازی برای از بین بردن آثار غیرخطی متغیرهای کمکی تاثیرگذار است، ولی مدل خطرات متناسب کاکس به دلیل راحتی تفسیر نتایج در داده های پزشکی و محدود نبودن در استفاده از انواع متغیرهای کمکی، مناسب تر است.

    کلیدواژگان: مدل خطرات متناسب کاکس، هموارسازی، مدل چندجمله ای کسری، سرطان معده
  • مهدی سلطانی، علی طاهری میر قائد، اسماعیل پیرعلی خیرآبادی، شفیق شفیعی، سمیرا محمدیان، شقایق روح الهی صفحات 59-68
    مقدمه و هدف
    استرپتوکوکوزیس و لاکتوکوکوزیس از بیماری های مهم، پرهزینه و زئونوز در صنعت آبزی پروری، به ویژه برای ماهی قزل آلای رنگین کمان به شمار می آیند، به طوری که خسارات سالانه ناشی از آن ها به ده ها میلیون دلار می رسد. این مطالعه با هدف بررسی پراکنش این بیماری ها در 50 کارگاه قزل آلای رنگین کمان در استان های چهارمحال و بختیاری (25 کارگاه) و کهکیلویه و بویر احمد (25 کارگاه) و همچنین، تعیین میزان فراوانی نسبی حضور 20 عامل خطرساز و مستعد کننده بروز این بیماری ها انجام گرفته است.
    روش کار
    مطالعه به صورت توصیفی و در قالب بازرسی کارگاهی، نمونه گیری، کشت باکتریایی و مطالعه های مولکولی، برای تشخیص بیماری های پیش گفته انجام شده است.
    نتایج
    نتایج به دست آمده نشان داد که 56% (13 کارگاه) در استان چهارمحال بختیاری به لاکتوکوکوزیس با عامل لاکتوکوکوس گارویه و تعداد 20% (5 کارگاه) به استرپتوکوکوزیس با عامل استرپتوکوکوس اینیایی مبتلا بودند. در استان کهگیلویه و بویر احمد 64% (16 کارگاه) به لاکتوکوکوزیس و 12% (3 کارگاه) به استرپتوکوکوزیس مبتلا بودند. بررسی میزان فراوانی نسبی حضور عوامل خطرساز در کارگاه های هر دو استان، به ترتیب برای 10 و 16 عامل مورد مطالعه، بیش از50% و80% بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که این بیماری ها، به ویژه لاکتوکوکوزیس، در هر دو استان دارای پراکنش وسیع و میزان حضور عوامل خطرساز در بروز و تشدید آن ها در این مزارع شایان توجه است.
    کلیدواژگان: استرپتوکوکوزیس، لاکتوکوکوزیس، عوامل خطر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد
  • محمد بازیار، اسحاق برفر صفحات 69-72
|
  • A. Mohammadbeigi, J. Hassanzadeh, B. Eshrati, N. Mohammadsalehi Pages 1-14
    Background And Objectives
    Inequity in health is a universal term which used for showing current differences، variations and inequalities of people in access to health. But inequality in health refers to some inequities which seems are unfair or caused by some errors and biases. The current study aimed to describe some of the common health related inequity measures to be useful for the inequity researchers and other interested health coworkers.
    Methods
    The calculation، advantage and disadvantage of most common health-inequity indexes including slope index of inequity، relative index of inequality، Theil’s Index، mean log deviation، index of disparity، Gini coefficient، weighted utilization social welfare function، absolute and relative concentration index were assessed. Inequity size of these measures was calculated by using the health care utilization survey data.
    Results
    Average of health care utilization in in-need subjects was 66. 4%. This indicator was in the first to fifth quintiles equal to 57. 6%، 63. 4%، 71. 6%، 69. 5% and 75. 3%، respectively. Relative concentration index and Gini coefficient was calculated as 0. 053 and 0. 0062، respectively.
    Conclusion
    Inequity in health care utilization in Markazi province differs based on the types of inequity measures. Selection of the inequity indexes dependent to the objective and the scale of under study variable. Among discussed indexes، concentration index determine the more accurate and also show the gradient of inequity. Therefore it can be used as the best index.
    Keywords: Inequity in health, Inequality, Utilization, Concentration index, Gini coefficient
  • Z. Hashemi, M. Keikha, R. Keikhaee, A. Ansari Moghadam, M. Salehi Marzijarani, A. Nasiri Pages 15-21
    Background and Objectives

    Relationship between jobs and different aspects of health، including quality of life has been considered by researchers however the employment aim has risen in Iranian women in Iran but there is little known about the quality of life in this group، therefore the aim of this study was to investigate the relationship between employment and quality of life of women in the city of Zabol.

    Methods

    This cross-sectional study was carried out during 2009-2010 in Zabol، Iran. The sample consisted of 420 women selected randomly from health care centers. Health-related quality of life was assessed using the SF-36 and classified using k-means clustering method. The relationship between the independent variables with the quality of life was assessed by multinomial logistic regression.

    Results

    The mean age of participants was 30. 46 ± 8. 75 years. Quality of life indicated as low (35. 4%)، medium (33. 7%) and high classes (30. 9%)، respectively. The results indicated that employed women were more likely than housewives to hadhigher quality of life. An increase age، significantly reduced respectively five and four percent of chance to had moderate and high level of quality of life.

    Conclusion

    More than half of women had medium and low quality of life. Increasing age was associated with decreased quality of life، but employment was an independent predictor for higher quality of life.

    Keywords: Quality of Life, Employment, Women's Health, Clustering
  • M. Naderi Beni, R. Lak, Sa Jazaeri, H. Eftekhar Ardebili Pages 22-28
    Background and Objectives
    Malnutrition among children under five year is a significant public health index. The aim of study was to estimate the prevalence of malnutrition in under 5 years old children in Chadegan (area district city) parish of in Isfahan، Iran.
    Methods
    This was a community-based cross-sectional study. It was carried out on all randomly selected households with children age under five years old in rural and urban area of Chadegan in 2010 year. Demographic information was collected via household and a standardized questionnaire was administered to mothers or guardians and trained personnel measured weight and height or length.
    Results
    The results revealed that prevalence of malnutrition’s based on wasting، underweighting and stunting and obesity were 17. 8%، 34. 5%، 37% and 2. 2% respectively. The main contributing factors for wasting were found to be child’s age، habitat، onset of complementary food، history of disease، hospitalization (P<0. 05). Gender، father''s job، mother’s education، ethnic، habitat، history of disease were found to be correlated with stunting as well. (P< 0. 05).
    Conclusion
    Development programs should focus on the disadvantaged rural and urban arears of people to improve their nutritional status. Intervention strategies and programs should be developed to target the preventable risk factors.
    Keywords: Malnutrition, Underweighting, Stunting, Wasting, Iran
  • M. Karami, H. Soori, Y. Mehrabi, Aa Haghdoost, Mm Gouya, N. Esmailnasab Pages 29-38
    Background and Objectives
    Timely response to emerging diseases and outbreaks are a major public health and health systems priority. There are few published studies that evaluate the performance of cumulative sum (CUSUM) on identical data using semi- synthetic simulation approach. This study was undertaken to determine the performance of the CUSUM in timely detection of 831 days of simulated outbreaks.
    Methods
    We evaluated the performances of the CUSUM as an outbreak detection method on simulated outbreaks injected to daily counts of suspected cases of measles as baseline data in Iran between 21 March 2008 till 20 March 2011. Data obtained from the Iranian national surveillance system. The performance of algorithms was evaluated using sensitivity، false alarm rate، likelihood ratios and Area under the Receiver Operating Characteristic (ROC) curve.
    Results
    Generally the sensitivity of the CUSUM algorithm in detecting simulated outbreaks was 50% (95% CI: 47- 54). The corresponding values are disaggregated according to outbreak size، shape and duration. The CUSUM algorithm detected the half of outbreaks after 13. 84 days on average.
    Conclusion
    We concluded that CUSUM algorithm performed good in detection of large outbreaks with short periods and poorly in detecting long period outbreaks، particularly those simulated outbreaks that did not begin with a surge of cases.
    Keywords: Surveillance System, Measles, Outbreak Detection Method, CUSUM, Semi, synthetic Simulation, Iran
  • A. Falahati, K. Soheili, M. Nazifi, S. Abbaspour Pages 39-49
    Background and Objectives
    Economic growth has been along with increasing energy demand in the world in addition environment pollutions which healthy life nowadays faces up with major challenges. Since there are several influential factors in this model، therefore this study designed to assess the effect of some independent socio-economic variables on the people health.
    Methods
    An artificial neural network (ANN) was developed to review health risk factors during the years 1971-2009. Using neural network methods in the study or the MPL method is. multi-layer perception.
    Results
    In ANN selected for this study، one hidden layer with three nodes is selected. Being more important the urban variable in modeling shows that the positive effect of urbanization on the health is more powerful than negative effects of air pollution.
    Conclusion
    Based on our model it is concluded that urbanization as a major risk factor to produce (accelerate) of air pollution، has the most negative effect on health and life expectancy.
    Keywords: Health, Air pollution, Life expectancy, Carbon dioxide, The neural network
  • H. Noorkojuri, E. Hajizadeh, Ar Baghestani, Ma Pourhoseingholi Pages 50-58
    Background and Objectives

    Cox regression model is one of the statistical methods in survival analysis. The use of smoothing techniques in Cox model makes the more accurate estimates for the parameters. Fractional polynomial is one of these techniques in Cox model. The aim of this study was to assess the effects of prognostic factors on survival of patients with gastric cancer using the fractional polynomial in Cox model and Cox proportional hazards.

    Methods

    Information of total of 216 patients with gastric cancer who underwent surgery in the gastroenterology ward of Taleghani Hospital in Tehran between 2003 and 2008 were included in this retrospective study. In this research، fractional polynomial in Cox model and Cox proportional hazards model were utilized for determining the effects of prognostic factors on patients’ survival time with gastric cancer. The SPSS version 18. 0 and R version 2. 14. 1 were used for data analysis. These models were compared with Akaike information criterion.

    Results

    The analysis of Cox proportional hazards and fractional polynomial models resulted in age at diagnosis and tumor size as prognostic factors on survival time of patients with gastric cancer independently (P<0. 05). Also، Akaike information criterion was equal in both models.

    Conclusion

    In the present study، the Cox proportional hazards and fractional polynomial models led to similar results with equal Akaike information criterions. Using of smoothing methods helped us eliminate non-linear effects but it seemed more appropriate to use Cox proportional hazards model in medical data because of its’ ease of interpretation and capability of modeling in both continuous and discrete covariates.

    Keywords: Cox proportional hazards model, Smoothing, Fractional polynomial model, Gastric cancer
  • M. Soltani, A. Pirali Kheirabadi, E. Taherimirkahead, Sh Shafie, S. Mohamadian, Sh Roholahi Pages 59-68
    Background and Objectives
    Sterpococcosis/lactococcosis is an economically important zoonotic disease in aquaculture industry particularly in farmed rainbow trout. The annual loss due to the disease is tens millions US dollars. This descriptive study was aimed to identify the regional distribution of these economically important bacterial diseases in 50 farmed trout in Charmahal-va-Bakhteyari (25 fish farms) and Kohgiloyeh-va-Boyerahmad (25 fish farms) provinces plus detection of the relative prevalence of the presence of 20 risk factors.
    Methods
    Each trout farm was clinically inspected to identify the risk factors، followed by sampling of the clinically affected fish for bacteriological and molecular studies.
    Results
    The results showed that form 25 fish farms examined in Charmah-va-Bakhteyari، 56. % (13 fish farms) were affected with Lactococcus garvieae and 20% (5 fish farms) were affected with Streptococcus iniae، while these were 64% (16 fish farms) and 12% (3fish farms) in Kohgiloyeh-va-Boyerahmad، respectively. The relative prevalences of the presence of 10 and 16 risk factors were above 80% and 50% in the trout farms of both provinces.
    Conclusion
    These results clearly demonstrated that occurrence of streptococcosis and lactococcosis in farmed trout has a wide regional distribution in trout farms of these provinces and the presence of risk factors are remarkable in the examined fish farms.
    Keywords: Risk factors, Streptococcosis, Lactococcosis, Rainbow trout, Charmahal, va, Bakhteyari, Kohgiloyeh, va, Boyerahmad
  • M. Bazyar, E. Barfar Pages 69-72