فهرست مطالب

مجله علوم و صنایع غذایی ایران
سال سوم شماره 4 (پیاپی 10، زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/11/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی ماشاءالله کرمانی، تیمور توکلی هشجین∗، سعید مینایی، محمدهادی خوش تقاضا صفحات 1-9
    آزمون های فشاری شبه استاتیک برای تعیین خواص مکانیکی دانه های برنج قهوه ای روی دانه کامل رقم هاشمی و نمونه های آماده شده از برش دو انتهای دانه برنج رقم خزر در امتداد محور طولی دانه انجام شد. مقادیر نیرو و انرژی شکست، مدول الاستیسیته ظاهری و تغییر شکل دانه های برنج هاشمی در دو سطح رطوبت 11% و 17% بر پایه تر، تنش و کرنش گیسختگی، مدول الاستیسیته فشاری ظاهری و چغرمگی دانه های برنج خزر در رطوبت 14% بر پایه تر به ترتیب در چهار و پنج سطح سرعت بارگذاری در محدوده 0.5 mm/min تا5.5 mm/min تعیین شدند. تحلیل نتایج نشان داد که بطور کلی سرعت بارگذاری اثر معنی داری بر مقادیر کلیه خواص مکانیکی ندارد، در حالی که اثر رطوبت بر تمام خواص مکانیکی معنی دار است. با کاهش رطوبت دانه مقادیر این خواص همگی افزایش می یابند. با کاهش رطوبت دانه های برنج رقم هاشمی از 17% برپایه تر به 11% مقادیر نیرو و انرژی شکست دانه بیش از دو برابر افزایش می یابند. نیروی شکست بطور متوسط از 55.96 تا 115.74 نیوتن و انرژی شکست دانه از 2.01 تا 5.23 میلی ژول افزایش می یابد. مدول الاستیسیته ظاهری دانه برنج هاشمی از 1.762 GPa در رطوبت به 17% به2.835 GPa در رطوبت 11% افزایش می یابد. در رطوبت 14% بر پایه تر متوسط تنش و کرنش گیسختگی دانه رقم خزر 36.392±0.6 MPa و 0.6±0.0008 mm/mm تعیین شدند. مدول الاستیسیته ظاهری فشاری دانه برنج خزر 973.357 MPa تعیین شد.
    کلیدواژگان: خواص مکانیکی، دانه برنج، مقاومت نهایی، تنش گسیختگی، بارگذاری فشاری
  • سمیه رحیمی طبالوندانی، سلیمان عباسی، محمدحسین عزیزی صفحات 11-22
    کپسوله کردن (Encapsulation) فرایندی است که در طی آن مواد حساس یا پوشش شونده (هسته) با مواد پوشش دهنده (دیواره)، اغلب از جنس مواد بسپاری (پلیمری)، پوشانیده می شوند. بیشتر روش های ریزکپسول سازی (Microencapsulation) نیاز به دستگاه های پیچیده، کار آزمایشگاهی طولانی مدت و صرف هزینه زیادی دارند. بنابراین، در این پژوهش از شیوه ای جدید برای تولید ریزکپسول در مدت زمان بسیار کوتاه و صرف هزینه کم استفاده شده است که در آن با استفاده از امواج مایکروویو و اختلاف مقدار ثابت دی الکتریک بین مواد هسته و دیواره، ریزکپسول ها به راحتی تهیه می شوند. در این مطالعه بلور های اسیدسیتریک خوراکی (هسته) با موادی مانند پودر ثعلب، پودر کتیرا، نشاسته تصفیه شده، ساکاروز، گوار، آگاروز، پودر ژلاتین، کربوکسی متیل سلولز رشته ای، اینولین، پکتین، کازیین، و سوربیتول (دیواره) به نسبت های 1 به 2 تا 1به 100 (نسبت هسته به دیواره) مخلوط شده و هر یک از مخلوط ها در مدت زمان های تا 600 ثانیه (بسته به نوع ماده دیواره) و شدت های 10، 30، 50، 70 و 100 درصد توسط مایکروویو آزمایشگاهی مورد تیمار قرار گرفتند. ریزکپسول های تهیه شده با الک هایی با مش مشخص جدا سازی شده و ساختار ظاهری آن ها از لحاظ پوشش دار شدن و یکنواختی به کمک دو چشمی مورد بررسی و توسط دوربین دیجیتال عکس آن ها تهیه شد. یافته ها نشان دادند که از میان مواد آزمایش شده اینولین، کازیین، پکتین با درجه متوکسیل پایین (9.5 درصد)، کربوکسی میتل سلولز رشته ای، و سوربیتول به ترتیب بالاترین کارایی را از لحاظ کیفی و بازده کپسول سازی داشتند. در ضمن، بالاترین بازده در نسبت اختلاط 1 به 10 و شدت 100 درصد مشاهده شد. هم چنین، مناسب ترین مدت تیمار برای کازئین 400 ثانیه، اینولین 75 ثانیه، کربوکسی متیل سلولز رشته ای 400 ثانیه، پکتین با درجه متوکسی پایین (9.5 درصد) و سوربیتول هر کدام 100 ثانیه بود.
    کلیدواژگان: کپسول سازی، اسید سیتریک، امواج مایکروویو، هیدروکلوئیدها
  • هدایت حسینی، نوردهر رکنی، ابوالفضل کامکار صفحات 23-31
    فرآورده های گوشتی حرارت دیده که شامل انواع سوسیس و کالباس می باشند یکی از پرمصرفترین محصولات گوشتی در ایران بوده و روز به روز مصرف این نوع فرآورده ها روبه افزایش است. با توجه به اهمیت تشخیص استفاده از بافتهای حیوانی غیر مجاز خوراکی در کنترل کیفیت فراورده های گوشتی حرارت دیده در این مطالعه تعداد 150 نمونه فراورده گوشت قرمز حرارت دیده در 5 گروه تعریف شده برای فراورده های گوشتی ایران، بر اساس درصد گوشت بکار رفته در تولید آنها با استفاده از مواد اولیه مطلوب و در شرایط خوب ساخت GMP تهیه گردید.
    در آزمایشگاه میزان هیدروکسی پرولین و پروتئین تام نمونه ها اندازه گیری گردید و بر اساس نتایج بدست آمده میزان کلاژن، پروتئین عاری از کلاژن و اندیس های نسبت کلاژن به پروتئین تام و نسبت کلاژن به پروتئین عاری از کلاژن محاسبه گردید که نتایج حاصل برای هر گروه از فراورده های گوشتی حرارت دیده می تواند بعنوان یک شاخص کمی کنترل کیفیت، از نظر استفاده از بافتهای غیر مجاز حیوانی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: هیدروکسی پرولین، کلاژن، پروتئین عاری از کلاژن، بافت پیوندی، فراورده گوشتی حرارت دیده
  • فاطمه فاضلی، مهین آذر، محمدحسین عزیزی صفحات 33-40
    دریافت کافی کلسیم برای افزایش توده استخوان طی سال های رشد و نیز به تاخیر انداختن بیماری پوکی استخوان در سال های بعد، بسیار حیاتی می باشد. علاوه براین، کلسیم ایفاگر نقش های حفاظتی در برابر ناهنجاری فشار و سرطان روده می باشد. محصولات لبنی، منابع عمده طبیعی سرشار از کلسیم در رژیم غذایی افراد به شمار می روند. با این وجود بسیاری از افراد به دلیل مشکلات اقتصادی از مصرف لبنیات اجتناب می نمایند. همچنین افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز نیز قادر به مصرف لبنیات نمی باشند. برای این دسته افراد و نیز بسیاری از گروه های دیگر، مواد غذایی غیر لبنی غنی شده با کلسیم از منابع مهم دارای کلسیم محسوب می شوند. تعدادی از مواد غذایی از جمله نان که قوت غالب در جامعه محسوب می شود، می توانند با کلسیم غنی شوند. هدف از این تحقیق، فرمولاسیون و تولید نان بربری غنی شده با منابع مختلف کلسیم بوده است. به این منظور، انواع مختلف نان بربری با آرد غنی شده با دو منبع معدنی کلسیم مانند کربنات کلسیم و سولفات کلسیم تهیه شدند. کلسیم به آرد در دو سطح 500 و 1000 ملی گرم در صدگرم آرد اضافه شد. همچنین یک نان بربری شاهد با آرد معمولی تولید شد. نتایج آزمایشات با دستگاه های فارینوگراف و اکستنسوگراف، بیانگر تقویت شبکه گلوتنی و مقاومت خمیر بوده است. نتایج آزمایش با فارینوگراف نشان داد که درصد جذب آب، زمان گسترش خمیر، زمان مقاومت خمیر و ارزش والوریمتری با افزودن کلسیم افزایش می یابد در حالی که درجه سست شدن خمیر در زمان های 10 و 20 دقیقه کاهش می یابد. همچنین نتیجه آزمون دستگاه جذب اتمی نشانگر باقی ماندن کلسیم در نان ها بوده است (P<0.05). کربنات کلسیم و سولفات کلسیم منابع عمده کلسیم به منظور غنی سازی غذا های بر پایه غلات می باشند. این دو منبع کلسیم هیچ تاثیر نامناسبی بر روی کیفیت نان حاصل نداشته اند اما کربنات کلسیم در مقایسه با سولفات کلسیم دارای میزان کلسیم بالاتری بوده است.
    کلیدواژگان: غنی سازی، کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، نان بربری، فارینوگراف، اکستنسوگراف
  • گیتی ظهوریان، مسعود خواجه امیری صفحات 41-46
    مسمومیت های ناشی از غذا (Food borne) یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی جهان است. در سالهای اخیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) افزایش مسمومیت را ناشی از شیوع این باکتری اعلام نموده است. زیرا اکثر سویه های آن به آنتی بیوتیکها مقاوم هستند. هدف از این بررسی ارزیابی میزان شیوع سالمونلا در گوشت جوجه خرده فروشی های شهر تهران در سال 1384 بوده است.
    از بهمن 1383 تا آبان 1384 تعداد 198 نمونه گوشت جوجه از خرده فروشی های تحت پوشش اتحادیه مرغ فروشی های شهر تهران خریداری و در شرایط مناسب بلافاصله به آزمایشگاه منتقل و میزان آلودگی به سالمونلا مورد ارزیابی قرار گرفت. از کل نمونه های خریداری شده تعداد 93 مورد به انواع سالمونلا ها آلوده بودند (46.97%). با انجام آزمایشات بیوشیمیایی مشخص شد که؛ غالب ترین نوع سالمونلا اینترینیدیس (48.4%)، سالمونلا ها دار (26.9%)، سالمونلا ب 4 (22.3%)، بودند ولی سالمونلا دربی و پاراتیفی ب در سطوح پایین تری قرار داشتند.
    کلیدواژگان: گوشت جوجه، سالمونلا، شیوع
  • معصومه مهربان سنگ آتش *، رضا گاراژیان، محمدحسین حداد خداپرست، محمد باقر حبیبی نجفی، شهرام بیرقی طوسی صفحات 47-55
    هر چند استفاده از گیاهان تیره نعناع به عنوان چاشنی یا ادویه در غذا های مختلف و همچنین در معالجه بیماری های گوارشی و ویروسی از دیرباز در ایران متداول بوده است و به عنوان مثال می توان به استفاده از گیاه کاکوتی کوهی به همراه ماست برای اهداف مذکور اشاره نمود ولی مطالعات و تحقیقات محدودی در خصوص اثرات متقابل حضور این ترکیبات و فعالیت باکتری های آغازگر ماست انجام گرفته است. این پژوهش به منظور ارزیابی اثر گیاه کاکوتی کوهی بر فعالیت باکتری های آغازگر ماست انجام شد. برای این منظور نمونه های مختلف ماست معمولی بهم نزده همراه با غلظتهای مختلف اسانس (0، 125، 250 و 500 میکروگرم بر لیتر) و همچنین عصاره کاکوتی کوهی (0، 1000، 2000 و 4000 میکروگرم بر لیتر) تهیه گردید و زنده مانی باکتری های آغازگر در طول نگهداری ماست در 4 درجه سانتیگراد طی فواصل زمانی مشخص مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تعداد باکتری های آغازگر در همه نمونه های ماست در طول نگهداری کاهش معناداری داشت. زنده مانی باکتری های آغازگر در نمونه های حاوی اسانس کاکوتی کوهی در سطح (P<0.01) با نمونه های شاهد اختلاف معناداری نداشت. زنده مانی باکتری های آغازگر در بالاترین غلظت عصاره کاکوتی کوهی (4000 میکروگرم در لیتر)، از روز هفدهم به بعد کاهش معناداری نشان داد (P<0.01).
    کلیدواژگان: کاکوتی کوهی، اسانس، عصاره، باکتریهای آغازگر ماست
  • حمید عزت پناه صفحات 57-64
    یکی از شناخته شده ترین روش های پایش کیفیت میکروبی شیرخام، تعیین شمار کلی باکتری هاست که از اهمیت ویژه ای برای دامداران و فرآوری کنندگان برخوردار است. از روش استاندارد پلیت کانت می توان برای تعیین بار میکروبی شیرخام استفاده نمود. ارزیابی شمار کلی باکتری ها در شیرخام دامداری ها با استفاده از روش استاندارد پلیت کانت، هدف اصلی این پژوهش بود. به این منظور هفت دامداری بصورت تصادفی انتخاب شدند و کیفیت میکروبی شیر خام تازه دوشیده شده در آنها در مراحل مختلف مانند: قبل و پس از تخلیه اولین جهش های شیر خروجی از پستان دام و شیر جمع آوری شده در تانک ذخیره شیر بررسی گردید. نتایج این تحقیق نشان دادند که خارج نمودن اولین بخش های شیر موجود در مجرای خروجی شیر اثر مشخصی بر کاهش بار میکروبی شیر تازه دوشیده شده دارد، اما افزایش بار میکروبی در مرحله اختلاط شیرخام در مخزن ذخیره به مراتب بیشتر است و به همین علت جدا نمودن شیر های خام با درجات مختلفی از کیفیت میکروبی در مرحله نگهداری شیرخام از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است. می توان نتیجه گیری نمود که کیفیت شیرخام تولید شده بوسیله اغلب دامداران مناسب نبوده و پیشنهاد می شود آموزش ها و راهنمایی های لازم به آنان ارایه گردد.
    کلیدواژگان: بار میکروبی، شیرخام، دامداری، استاندارد پلیت کانت
  • شهرام بیرقی طوسی، منیرالسادات شاکری، سیدعلی مرتضوی صفحات 65-75
    در این پژوهش، اثرات غنی سازی شیر با کنسانتره پروتئینی آب پنیر (WPC) و کازئین هیدرولیز شده (CH) بر ویژگی های شیمیایی pH) و اسیدیته)، فیزیکی (قوام و آب اندازی) و حسی ماستهای تهیه شده با آغازگر تجاری V2 (مخلوط لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس) مورد مطالعه قرار گرفت. به این منظور پودر شیر پس چرخ با ماده جامد 10 درصد باز سازی گردید سپس تیمار های غنی کردن با CH، WPC و مخلوط CH (به نسبت برابر) به میزان 1 و 2 درصد، اعمال شد. برای مقایسه، از شیر پس چرخ باز سازی شده با ماده جامد 11 و 12 درصد به عنوان نمونه های شاهد استفاده گردید. پس از تلقیح آغازگر و گرمخانه گذاری، تخمیر در pH=4.6 متوقف شد و ماستها به مدت 21 روز در یخچال با دمای 4°C نگهداری شدند. طبق نتایج به دست آمده، ماست های غنی شده با WPC دارای کمترین مقدار pH بودند. تغییرات pH انواع ماستها در این مدت معنی دار نبود. اسیدیته ماست های غنی شده با مکمل ها در مدت 21 روز نگهداری تا مقدار 0.18% افزایش یافت. نمونه های ماست غنی شده با مخلوط WPC و CH کمترین مقدار آب اندازی را داشتند. همچنین آب اندازی ماست غنی شده با مخلوط WPC و CH در مدت 21 روز نگهداری با سرعت کمتری افزایش یافت. به طور کلی قوام ماست های غنی شده با مکمل ها بیشتر از ماست شاهد بود. قوام ماست های غنی شده با مکمل ها در طول زمان نگهداری نسبت به نمونه شاهد با سرعت کمتری کاهش یافت. باتوجه به امتیاز پذیرش کلی مطلوبترین نمونه ها، ماست های غنی شده با مخلوط WPC و CH بودند.
    کلیدواژگان: ماست، کنسانتره پروتئینی آب پنیر(WPC)، کازئین هیدرولیز شده (CH)
|
  • Pages 1-9
    Quasi-static compressive tests to determine the mechanical properties of individual brown rice kernels were conducted on whole kernel rice of Hashemi and core specimens of Khazar varieties. The magnitudes of the failure force، failure deformation، breakage energy and apparent elasticity modulus for Hashemi kernels were determined at two moisture content levels، namly، %11 and %17 (w. b.) at four levels of loading rates ranging from 1 mm/min to 5. 5 mm/min. For the Khazar variety، the magnitudes of failure stress and strain، as well as toughness and elasticity modulus were determined at moisture content of %14 (w. b.) for five levels of loading rates ranging from 0. 5 mm/min to 1. 5 mm/min. Statistical analysis of the test results showed that deformation rates had no significant effect on the mechanical properties. Moisture content had a significant effect on all grain mechanical properties. Decreasing moisture content caused significant increases in all these properties. The failure force and the breaking energy for Hashemi kernels increased more than double، when the moisture content decreased from 17% to 11%. The magnitudes of failure force and breaking energy varied from 56 N to 115. 7 N، and from 2. 01 mJ to 5. 23 mJ، respectively. The means of apparent elasticity modulus for compressive test on the core specimens was calculated to be 1. 762 GPa at 17% moisture content and 2. 835 GPa at 11% moisture content. Compressive strength and apparent elasticity modulus for Khazar variety were determined to be 36 MPa and 973. 4 MPa، respectively. Some of the mechanical properties compared well with the published data.
    Keywords: Mechanical properties, rice, Compression test, Failure stress, Elasticity modulus
  • Pages 11-22
    Encapsulation process is a method by which sensitive materials (core) are covered with polymeric materials (wall). As most encapsulation techniques need complicated equipments، long laboratory works and are expensive، therefore، in this study a new technique is utilized for producing microcapsules at a very short time and low cost. This technique is based on the difference between dielectric constants of core and wall materials as well as electromagnetic energy. Edible citric acid crystals (core) were combined with some coating materials such as salab، gum tragacanth، refined starch، sucrose، guar gum، agarose، gelatin، fibrosis carboxymethylcellulose (CMC)، inulin، low and high methoxyl pectin (LMP & HMP)، casein، and sorbitol at ratios about 1:2 up to 1:100 (core: wall). Each mixture was treated up to 600 seconds (depending on the type of wall materials) at various microwave power intensities (10–100 %). Afterwards، the prepared microcapsules were separated by distinct (with defined mesh No.) sieves and their apparent structure and quality were evaluated using binocular and their photographs were taken by a microscope equipped with digital camera. Our findings revealed that amongst the materials were examined only inulin، casein، LMP (9. 5%)، fibrosis CMC، and sorbitol were able to produce high quality as well as highly efficient microcapsules، respectively. In addition، the highest coating efficiency was seen at 100% microwave power intensity (1200W) at 1:10 mixing ratio. Moreover، the optimum microwave treating time for casein، inulin، fibrosis CMC، LMP (9. 5%)، and sorbitol was 400، 75، 400، 100، and 100 seconds، respectively.
    Keywords: Encapsulation, Citric acid, Microwaves, Hydrocolloids
  • Pages 23-31
    Sausages and bologna are heated meat products and they are one of the most popular meat products in Iran. Detection of misuse of non edible animal tissues like visceral organs in quality control and assessment of nutritional value of sausages and bologna is very important. In this study 150 samples of different kind of sausages and bologna in 5 groups according to the percentage of meat content produced with standard beef meat and suitable raw materials in good manufacturing practices. In the lab amount of hydroxyproilne، collagen، total protein، free collagen protein، ratio of collagen on total protein and collagen on free collagen protein of samples assigned and laboratory data analyzed for each group. According to the results، amount of above factors in each group of products can use as a quantitative index for quality control of sausages and bologna.
    Keywords: Sausages, Bologna, Hydroxyproilne, Collagen, Quality Control
  • Pages 33-40
    Adequate calcium (Ca) intake during the crucial growing years maximizes peak bone mass and thus delays the onset of osteoporosis later in life. In addition، Ca plays a protective role against essential hypertension and colorectal cancer. Dairy products، a naturally rich Ca source، are the major source of Ca in our diet. However many people avoid consuming milk، because of economical problems and who are lactose intolerant. For these people، Cafortified nondairy foods can be a significant source of Ca. A number of foods، including bread، staple food، can be fortified with Ca. In this study، formulation and production of fortified Barbari bread with different Ca sources was investigated. In order to، different kind of Barbari breads were prepared with flour fortified with two food-grade inorganic Ca sources such as Ca carbonate and Ca sulfate. Ca was added to flour at two levels: 500 and 1000 mg/ 100 g of flour. one bread was also prepared using ordinary flour. Results of Farinograph and Extensograph tests indicated strength of dough. Results of Farinograph test indicated that the percent of absorbed water، dough development time، dough stability and valorimeter value will increase by adding Ca، while the degree of dough softening in 10 and 20 minates، will reduce. Also atomic absorption spectrophotometry test showed that retaining of Ca in breads was significant (P< 0. 01). CaCO3 and CaSO4 are preffered sources of Ca for the fortification of cereal-based foods as they had no adverse affect on bread quality but CaCO3 is higher in Ca than CaSO4. It is also less expensive. For these reasons، Ca carbonate is a preffered Ca source for fortifying bread.
    Keywords: Fortification, Calcium carbonate, Calcium sulfate, Barbari bread, Farinograph, Extensograph
  • Pages 41-46
    Food –borne diseases are important public health problems in the world. In recent years significant increase in the incidence of Salmonellas has been reported by WHO. Because Salmonellas resistance to antibiotics. The present study is to evaluate the prevalence of Salmonella in trails chicken meats in Tehran. Between Bahman 2004 to Aban 2005 we analyzed 198 samples of chicken meats in Tehran city. Each sample weighing approximately 800 g was collected. Salmonellas was isolated from 93 of the samples analyzed (47%). The predominant serotypes were S. Enteritis (48. 4%)، S. Hadar (26. 9%) and B4 22. 3%). Otherserotypes such as S. Derby and Paratyphoid B were in much lower levels.
    Keywords: Chicken meat, Salmonella, Prevalence
  • Pages 47-55
    Although Lamiaceae family have been used for centuries as flavouring agent or spice in different foods and also in traditional medicine for treatment of digestive and viral diseases، for example utilization of Ziziphora clinopodioides in yoghurt for above mentioned objectives but a few studies have been performed on the interaction between these compounds and yoghurt starter culture activity. This study was designed to evaluate the effect of Ziziphora clinopodioides on growth of yoghurt starter culture. Trials of set yoghurt were prepared according to standard method with different cocentrations of the essential oil (0،125،250،500 μg/L) and extract (0،1000،2000،4000 μg/L) of Ziziphora clinopodioides. Viability of starter culture was investigated during the storage of yoghurt at 4 ° C at different time intervals. The results showed that the number of starter culture in all samples decreased during storage. There was no significant difference of Ziziphora clinopodioides essential oil between samples and control (P <0. 01). The extract of Ziziphora clinopodioides at high concentration (4000 μg/L) significantly (P <0. 01) decreased the viability of starter culture after 19 th day of yoghurt production.
    Keywords: Ziziphora clinopodioides, essential oil, Extract, Yoghurt Starter Culture
  • Pages 57-64
    One of the well known methods for monitoring raw milk bacterial quality، is to determine total bacterial count (TBC)، which has a particular interest to the farmers and processors. Standard plate count (SPC) can be used as a method for determining bacterial load of raw milk. Evaluation of TBC of raw milk on-farm level by using SPC was the main objective of this research. Seven farms were selected randomly and microbiological quality of fresh raw milk was monitored in different steps such as: before and after removal of first part of removed raw milk and also bulk milk that was collected in storage tank. The results showed that removing of contaminated milk from teat chanal has a distinct effect on reduction of bacterial count in fresh milk but it is more important to segregate different grade of raw milk in storage step، due to high bacterial count of mixed raw milk in bulk tank. It can be concluded that microbiological quality of raw milk produced by those farmers was inferior and it is recommended that training and guidance should be given to them.
    Keywords: Microbial load, Raw milk, Farm, Standard plate count
  • Pages 65-75
    The aim of this research was to study the effects of whey protein concentrate (WPC) and casein hydrolysate (CH) on chemical (pH and titratable acidity)، physical (consistency and syneresis) and sensory properties of yogurt. Reconstituted skim milk at 10% total solids was fortified with 1 and 2% of WPC، CH and blend of them (WPC to CH ratios of 1:1). For comparison، reconstituted skim milks were made with 11 and 12% total solids as control. Yogurts were prepared with commercial starter culture (Streptococcus thermophilus and Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus) and their fermentation proccess were stopped at pH=4. 6 and samples stored at 4°C up to 21 days. The lowest pH value was obtained when milk base was supplemented with WPC. pH values of all yogurt samples did not change significantly during 21 days of storage and ~0. 18% increase in titratable acidity was observed during storage period. The lowest syneresis was observed in yogurts containing blend of WPC and CH. Moreover، the syneresis values of these yogurts increased slower than other samples during storage. Consistency of fortified yogurts was higher than control yogurt and the consistency values of these samples reduced slower than control sample during 21 days of storage. With regards to total acceptability، the best samples were yogurts supplemented with blend of WPC and CH.
    Keywords: Yogurt, Whey protein concentrate (WPC), Casein hydrolysate (CH)