فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 13 (پاییز 1391)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 13 (پاییز 1391)

  • 220 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/08/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اکبر اسدعلیزاده صفحه 7
    تکامل برزخی از مباحث مهم کلامی، فلسفی و عرفانی است که دیرباز در میان علما مطرح است. بر اساس متون دینی، تکامل اخروی یک موضوع ممکن، مسلم است ولی از لحاط معارف عقلی تکامل نوعی تغییر و حرکت است و حرکت از نظر فلسفی خروج تدریجی شیء از قوه به فعل است و حرکت مشروط به ماده (حامل این قوه و استعداد) و حالت بالقوه ای است که بدون آن حرکت معنا نخواهد داشت. آنگاه جای این سخن است که با انتقال انسان به عالم برزخ، عالمی که در آن از ماده خبری نیست و استعداد به فعلیت نمی رسد، حرکت و به تبع آن تکاملی نیز وجود نخواهد داشت!
    علمای علوم عقلی در توجیه عقلانی تکامل برزخی در راستای پاسخ به این اشکال می گویند: جسم و بدن در وجود نفس شرط است اما نفس در بقای خود نیازی به بدن و جسم ندارد. نفس بدون بدن نیز می تواند کامل شود، زیرا وجود بدن در تکمیل نفس شرط نیست، همان گونه که نفس و روح در حالت خواب بدون کمک قوای بدن می تواند فیض هایی را دریافت کند. البته، باید توجه داشت که تکامل اخروی با تکامل دنیوی متفاوت است.آنچه مسلم است اینکه تکامل اخروی علمی بوده، مانند دنیا عملی نیست.
    کلیدواژگان: تکامل برزخی، عالم برزخ، کمال انسان، تکامل معنوی، تحول و حرکت، تکامل علمی، کیفیت تکامل
  • عسکری سلیمانی امیری، محمدعلی اسماعیلی صفحه 35
    مطابق قاعده فرعیت، ثبوت چیزی برای چیز دیگر فرع بر ثبوت مثبت له است (جنبه اثباتی) و فرع بر ثبوت ثابت نیست (جنبه سلبی). مسئله اتصاف ماهیت به وجود از مهم ترین کاربردهای جنبه ایجابی قاعده فرعیت است. این مسئله از گذشته دور در بین فلاسفه مطرح بوده و پاسخ های متعددی از سوی فلاسفه در حل آن ارائه شده است. صدرالمتالهین، پس از نقد و بررسی پاسخ های ارائه شده، چهار پاسخ به مسئله فوق ارائه می نماید: 1. ثبوت وجود برای ماهیت از قبیل ثبوت شیء لشیء نیست بلکه از قبیل ثبوت الشیء است. 2. قاعده فرعیت مختص به عوارض وجود است و شامل عوارض ماهیت نمی گردد. 3. مطابق اصالت وجود، ماهیت ثبوت حقیقی ندارد تا عروض وجود بر آن مصداق قاعده فرعیت (ثبوت شیء لشیء) گردد. 4. عقل ماهیت را بما هی هی (لابشرط) اعتبار می نماید و حتی از اینکه ماهیت بما هی هی نیز دارای وجود ذهنی است صرف نظر می نماید. بنابراین، ماهیت مفروض هیچ گونه ثبوتی ندارد تا مشمول قاعده فرعیت گردد.
    کلیدواژگان: قاعده فرعیت، هلیه بسیطه، وجود، ماهیت، صدرالمتالهین
  • یارعلی کرد فیروزجایی، محمدصادق تقی زاده طبری صفحه 67
    افلاطون و فارابی با طرح مدینه فاضله در جهت نیکبختی جامعه انسانی کوشیدند. هر دو با بیان اینکه تنها از راه جامعه حکمت محور می توان به سعادت حقیقی دست یافت، شرط اساسی و بنیادین چنین اجتماعی را حاکم حکیم و زمامدار فیلسوف می دانند. در حقیقت، آنچه در منظومه فکری این دو پیشگام در طرح مدینه فاضله ضرورت پیدا می کند زیستن در پرتو حکمت و حکومت حکیم است که موجبات سیر صعودی و، در نهایت، وصول به قله کمال را فراهم می آورد. پژوهش پیش رو، با ژرف اندیشی در آثار افلاطون و فارابی، به تبیین جایگاه اساسی حکمت و حاکمان حکیم در مدینه فاضله پرداخته و سپس اشکال مختلف حکومتی این دو فیلسوف را مورد مداقه قرار داده است. ادامه سخن در وصف خصوصیات و شرایطی است که یک زمامدار فیسلوف باید دارا باشد. پایان بخش سخن بررسی مقایسه ای دیدگاه افلاطون و فارابی است.
    کلیدواژگان: حکمت، حکومت، حاکمان، مدینه فاضله، افلاطون، فارابی
  • علی کارشناس صفحه 95
    نفس شناسی از مبادی و مقدمات خداشناسی در معارف اسلامی است. دو تن از سلسله جنبانان حکمت متعالیه از قرن یازده و قرن چهارده، صدرالدین شیرازی و علامه طباطبایی;، بر این باور تاکید خاص نموده اند. دو حکیم با وجود وحدت در هدف معرفتی رهیافتی متفاوت دارند؛ در اندیشه فلسفی ملاصدرا نفس خلاق مثال و نمونه ای از خدای خالق است، اما علامه طباطبایی شناخت نفس را شناخت موجود غیرمستقل و تعلقی و ربطی می داند که مقارن با شناخت ذات مستقل است.
    در این مقاله برآنیم تا بدین پرسش پاسخ گوییم که کدام یک از معرفت حصولی یا حضوری نفس زمینه معرفت حضوری یا حصولی خداست؟ با توجه به مبانی حکمت متعالیه، بدین حقیقت دست می یابیم که تنها معرفت حضوری نفس است که زمینه معرفت حضوری رب را نتیجه می دهد، چرا که حقیقت علم حضور و وجود است.
    کلیدواژگان: معرفت نفس، معرفت رب، ملاصدرا، علامه طباطبایی، فنا
  • محمد مهدی گرجیان، محمدقاسم الیاسی صفحه 119
    پژوهش حاضر مبانی و مبادی را به عنوان سرچشمه های نخستین و اصول بنیادین هر علم و دانش قلمداد می کند. از این رو، به این پرسش پاسخ می دهد که کدام مبانی و اصول فلسفی هستی شناسی و روش بنیادین در حکمت سیاسی متعالیه وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، مبانی هستی شناسی حکمت سیاسی متعالیه را در نسبت با روش بنیادین بررسی کرده، رابطه آن را با حکمت سیاسی متعالیه نشان می دهیم.
    در این پژوهش، با مبانی گونه گونی مانند: اصالت وجود، تشکیکی بودن وجود، خیریت وجود، حقانیت وجود، وحدانیت وجود، بساطت وجود، توحید افعالی و توحید تکوینی و تشریعی خداوند در ارتباط با حکمت سیاسی متعالیه روبرو هستیم. مجموع این مبانی می تواند به راحتی روش بنیادینی را برای تولید حکمت سیاسی متعالیه پدید آورد که حیات سیاسی اجتماعی آدمیان را با تبیین عقلانی تامین نماید و سعادت دنیا و آخرت شان را تضمین کند. مفاهیمی مانند عزت، تدبیر، عدالت، آزادی، حکمت، حکومت و حاکمیت، اقتدار و مشروعیت تنها با شناختن اصول برآمده از این مبانی امکان تحقق دارند. این مبانی و لایه های معرفتی آن می توانند شناختی حقیقی را به جای شناختی پنداری در حکمت سیاسی ارائه کنند و جامعه را مظهر عالم ربوبی سازند.
    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، سیاست متعالیه، حکمت سیاسی متعالیه، وجود، توحید، هستی شناسی
  • عباسعلی منصوری صفحه 147
    در مورد حواس باطنی مباحث بسیاری در علم النفس مطرح شده که عمدتا مباحث وجود شناختی است، مباحثی از قبیل جسمانی بودن یا غیر جسمانی بودن حواس باطنی، شمار آنها، ادله اثبات کننده هر یک از آنها.
    در این نوشتار، یکی از حواس باطنی به نام «وهم» از منظر معرفت شناختی مورد بحث قرار گرفته است. ضرورت پرداختن به این مسئله این است که قوه واهمه نقش فراوانی در خطای ذهن دارد و فیلسوفان مسلمان، از جمله ملاصدرا، ابن سینا و سهروردی، همگی، آن را منشا خطای ذهن و راه نفوذ شیطان در انسان می دانند تا حدی که علت و چرایی وضع و تدوین علم منطق را حفظ عقل از تصرفات قوه وهم و خیال می دانند؛ با وجود این و با اقرار اندیشمندان به اهمیت فراوان وهم در بحث خطای ذهن، کمتر به بحث از وهم پرداخته شده است. نوشتار حاضر در پی آن است که، به دلیل آنکه مباحث معرفت شناختی قوای نفس ارتباط تنگاتنگی با مباحث وجود شناختی آنها دارند، ابتدا نظر ملاصدرا در باب چیستی وهم را بررسی کند و سپس به «چگونگی» و «چرایی» تاثیر وهم در به خطا افکندن ذهن بپردازد.
    کلیدواژگان: وهم، شیطان، حواس باطنی، خطای ذهن، ملاصدرا
  • سیدمحمود موسوی صفحه 169
    مسئله امامت با دو رویکرد تنزل یافته و زمینی، از سویی، و متعالی و آسمانی، از دیگر سو، مواجه بوده است. منابع وحیانی از قرآن کریم و روایات که مهم ترین معرفت دینی اند دیدگاهی فراتر از منصب های اعتباری و زمینی به امامت دارند و با نگاهی هستی شناسانه به امامت، ولایت را به عنوان مهم ترین و مترقی ترین شاخص امامت معرفی می کنند. فیلسوفان و عارفان مسلمان با مراجعه و الهام از سخن وحی کوشیده اند از منظر عقلانی این جایگاه ویژه خلیفه الله تبیین گردد و در امری فراتر از منصب های ظاهری و قراردادی ترسیم شود. از نگاه اینان، امام همواره حجت الهی در امر آفرینش است و دارای ولایت باطنی و قدرت تصرف در عالم است. این اقتدار باطنی ناشی از بعد خلیفه اللهی و تابع مرتبه وجودی او است که وجه مشترک و اساس پدیده نبوت و امامت است. ویژگی عمده ولایت عبارت است از تقرب خاص به خدا، علم، معرفت متعالی و عبودیت محض و خالص او که مرتبه ای از ربوبیت تکوینی و تدبیر و تصرف او را در پی دارد.
    کلیدواژگان: امامت، ولایت، خلیفه الله، تکوین، تشریع، خلقت
  • ترجمه: دکتر حمیدرضا عصمتی صفحه 203
|
  • Akbar Asad Alizadeh Page 7
    Purgatorial perfection is an important problem in kalam, philosophy and mysticism which drew scholar's attention from the outset. On the basis of revealed sources perfection in hereafter is a possible and undeniable event but from philosophical position it does not make sense since perfection is a sort of motion and it is nothing but gradual change from potentiality to actuality, which involves matter as substratum for potency and disposition. After death man enters purgatorial world in which there is no matter and hence no potency and change and thus no perfection. In justifying the event scholars in the domain of rational sciences focus on the nature of soul which, though in coming into being is in need and makes use of corporeal body as a means for its perfection, can survive the body and continue to grow spiritually without any form of matter as it can take place even in this world in dream in which spirit receives effusions without body. It is worth noting that other-worldly and purgatorial perfection is different from worldly one, the former being intellectual and latter practical.
    Keywords: purgatorial perfection, purgatory world, human perfection, spiritual perfection, change, motion, practical perfection, quality of perfection
  • Askari Sulaymani Amiri, Muhammadali Esmaili Page 35
    According to presupposition rule ascribing a quality to anything presupposes its subject. One instance of this rule is the ascription of being to quiddity which raise objections from early times among Islamic philosophers and received different answers. Having examined these arguments Mulla Sadra offered four responses to the above-mentioned problem: 1. This not the case for application of presupposition rule since existential proposition indicates the reality of something not a ascription of something to another. 2. The rule of presupposition applies only to the accidents of existence not to those of quiddities. 3. According to the fundamental reality of existence quiddity has no true reality so as to be subject to the presupposition rule. 4. Reason can consider quiddity as such devoid of any external or even mental subsistence therefore quiddity lacks any form of reality and cannot be a case for presupposition rule.
    Keywords: presupposition rule, simple existential proposition, existence, quiddity, Mulla Sadra
  • Yaralikord Firouzjai, Muhammad Sadiq Taqizadeh Tabari Page 67
    Plato and Farabi made attempts to design Ideal City for happiness of society. Both of them maintain that the real happiness of community depends on the pursuit of wisdom (philosophy). accordingly they hold that only philosopher –king is qualified to run such a society. Indeed what urged these two forerunners to design Ideal City is to live in the light of wisdom and rule of philosopher that contribute man to attain ascending journey and finally the pinnacle of perfection. Reflecting on the works of both Plato and Farabi, the present article is an attempt to explain the high status of wisdom and philosopher-ruler in Ideal City and then scrutinize the various forms of government envisaged by these two philosophers. The qualifications and characteristics that such a ruler should enjoy are also dealt with in the article which finally makes a comparison between these two great thinks.
    Keywords: wisdom (philosophy), rule, rulers, Ideal City, Plato, Farabi
  • Ali Karshinas Page 95
    Self-knowledge is regarded as a preamble to the knowledge of God in Islamic teachings. This idea was particularly emphasized by two forerunners of transcendent philosophy: Sadra Shirazi in 11th century and AllamaTabatabae in 14th. Although they shared the same epistemic aim, the two great thinkers had different approaches to the problem. In the thought of Mulla Sadra human soul has creative role as revealing God the Creator. To Tabatabae, knowledge of the self is an act of knowing dependent and relative entity concomitant with the knowledge of Independent Essence. This article is to answer the question which sort of knowledge leads to the presential knowledge of God. The conclusion made in light of transcendent principles of philosophy is that self-knowledge by presence can yield presential knowledge of God, for reality of knowledge is but a presence and existence.
    Keywords: self, knowledge, knowledge of God, Mulla Sadra, AllamaTabatabae, annihilation
  • Muhammad Mahdi Gorjian, Muhammad Qasim Elyasi Page 119
    The present article is to survey philosophical principles of ontology on which transcendent politics can be based in a basic method of its own. Fundamental reality of being, hierarchical nature of being, its goodness, simplicity as well as truthfulness, along with Unity of God in creation and legislation and any act can be listed as elements of transcendent politics. These principles can easily constitute a basic method for producing transcendent politics so as to explain socio-political life of human beings and guarantee their happiness both in this world and hereafter. Concepts such as self-respect, justice, freedom, wisdom, rule and sovereignty, authority and legitimacy can be materialized only on true understanding of such principles. These and corresponding epistemic dimensions can provide not illusory but true knowledge in the domain of political philosophy and make the society the locus for Divine manifestation.
    Keywords: transcendent philosophy, transcendent politics, existence, Monotheism, ontology
  • Abbasali Mansuri Page 147
    On inner sense there are many problems in traditional psychology which are mainly ontological such as corporeality or incorporeality of inner senses, their number and the proof for the existence of each of them.In the present article one of the inner senses namely "estimation" is to be epistemologically studied. Necessity of such study is due to the crucial role of this faculty in the error of mind. Islamic philosophers including Ibn Sina, Suhrawardi and Mulla Sadra held it to be the source of faults of mind and gateway of Satan to deceive human for avoidance of which logic has been designed as a science that can prevent reason and mind from the interpositions of imagination and estimation. In spite of its importance and acknowledging its critical role in misguiding mind, the estimation faculty has not so far received sufficient attention. In view of the fact that epistemological problems are interconnected with ontological discussions this article is to examine first the nature of estimation from Sadra's viewpoint and then deals the way and reason why it leads mind to error.
    Keywords: estimation, Satan, inner senses, error of mind, Mulla Sadra
  • Sayyed Mahmud Musawi Page 169
    The issue of Imamate can be treated with two worldly and heavenly approaches. Revealed sources of Holy Quran and Hadiths as the most importantorigins of theistic knowledge see the position of Imamate as higherthan worldly and conventional one and with an ontological view identify velayat or inner authority as themost important and progressive hallmarkof Imamate. Consulting and inspiring from revealed source philosophers and mystics attempted to give rational explanation for this peculiar status of Divine Vicegerency which is much higher than exoteric and conventional positions. According to these thinkers, Imam is always divine authority in the course of creation and endowed with esoteric capacity enabling him to change and control the course of events. Thisinner authority originates from his being Vicegerent of God and subject to his existentialstatus which is common aspect of both Prophecy and Imamate. The main feature of velayat is to enjoy the proximity to God, transcendent knowledge, pure and wholesome servitude which yield creative power and generative authority.
    Keywords: Imamate, velayat (authority), God's Vicegerent, genesis, legislation, creation