فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:17 Issue: 5, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/08/16
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عباس شهبازی، جلال زمان، محمد اصغرزاده، عادل اسپوتین، سجاد جدی صفحات 375-383
    مقدمه
    استفاده از سولفادوکسین و پیریمتامین (SP) برای درمان مالاریا ویواکس به دلیل حساسیت این انگل به داروی کلروکین در بسیاری از مناطق مالاریاخیز رایج نیست، اما ایزوله های پلاسمودیوم ویواکس (P.vivax) به دلیل عفونتهای مختلط با پلاسمودیوم فالسیپاروم در مواجه با SP قرار گرفته اند و این امر باعث ظهور جهش هایی در ژن پلاسمودیوم ویواکس دی هیدرو فولات ردوکتاز(Pvdhfr) شده است. همانطور که پلاسمودیوم ویواکس، شایع ترین گونه از انگل مالاریا انسانی در ایران است، پایش مقاومت دارویی انگل در مقابل این دارو امری ضروری خواهد بود.
    روش کار
    در این مطالعه، 50 نمونه خون از بیماران علامت دار از چهار منطقه جغرافیایی مجزا، از جنوب شرق ایران جمع آوری شدند. جهش های نقطه ای در کدونهای 57 و 58 ژن Pvdhfr با روش PCR-RFLP تشخیص داده شدند.
    نتایج
    در موقعیت کدون 58R ژن Pvdhfr، 12% از نمونه ها دارای جهش بودند ولی در موقعیت کدون F57 این ژن جهشی در نمونه ها یافت نشد و در همه نمونه های مورد آنالیز، جهش در کدونهای 57 و 58 به صورت توام مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که انگل پلاسمودیوم ویواکس در ایران تحت فشار ناشی ازSP قرار گرفته است و سطح حساسیت انگل بهSP در حال کاهش است که این امر می تواند باعث ظهور جهش های موثر در افزایش مقاومت دارویی شود. بنابراین این واقعیت باید در توسعه برنامه کنترل مالاریا در نظر گرفته شده است.
    کلیدواژگان: مودیوم ویواکس، سولفادوکسین - پریمتامین - دهیدرومولات ردوکتاز، مقاومت دارویی
  • بی بی فاطمه حقیرالسادات، طاهره نظری، میثم امیدی، مصطفی عظیم زاده، محمدحسن شیخها صفحات 385-393
    مقدمه
    خانواده ژنی گلوتاتیون اس– ترانسفراز (GST) از آنزیم های متابولیکی مهم در سم زدایی مواد جهش زا و حذف کارسینوژنها می باشد. فقدان آللی ژنهای GSTمی تواند در جمعیت های مختلف با افزایش خطر انواع سرطان به خصوص مرتبط با مصرف سیگار همراه باشد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان فقدان ژنهای GSTT1 و GSTM1 در افراد سالم و بیماران مبتلا به سرطان ریه و تعیین رابطه آن با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه مورد – شاهد استخراج DNA ازنمونه خون 30 بیمار مبتلا به سرطان ریه و 70 فرد نرمال سالم با روش نمک زدایی (Salting out) انجام و با PCR حذف در ژن های GSTT1 و GSTM1 مورد بررسی قرار گرفت. از آزمونهای t و Chi-Squareو آزمون دقیق فیشر جهت آنالیز داده ها استفاده شد.
    نتایج
    بر اساس نتایج بدست آمده، 3 بیمار (10%) و یک شاهد (4/1%) در هر دو ژن حذف، 19 بیمار (3/63%) و 59 شاهد (3/84%9 هر دو ژن تیپ وحشی، 5 بیمار (7/16%) و 5 شاهد (1/7%) حذف GSTT1- تیپ وحشی GSTM1 و 9 بیمار (30%) و 7 شاهد (10%) حذف GSTM1 - تیپ وحشی GSTT1 دارا بودند. مقایسه آماری میزان حذف ژن GSTM1 به طور معنی داری در بیماران بیش از گروه شاهد بود (016/0P=) و حذف حداقل یکی از ژنهای GSTT1و GSTM1در بیماران به طور معنی داری بیش از گروه شاهد بود (022/0P=).
    نتیجه گیری
    موتاسیون یا حذف ارثی در ژنهای GSTT1 و GSTM1 در ارتباط با تشدید عوارض کارسینوژنها بوده که اهمیت خاصی در افزایش خطر بروز سرطان ریه دارد و افرادی که دچار حذف حداقل یک ژن (به خصوص ژن GSTM1) و یا هر دو ژن می باشند، احتمال سرطان ریه درآنها بیشتر از افرادی است که هر دو ژن GST آنها نرمال باشد.
    کلیدواژگان: گلوتاتیون اس، ترانسفراز، T1، GST M1 GST، سرطان ریه
  • خاتون کریمی، اکرم صفایی، مارال ارکانی، محسن واحدی، رضا محبی، رضا فاطمی، محمد وفایی، محمدرضا زالی صفحات 395-400
    مقدمه
    مطالعات نشان دادند که پلی مورفیسم در ژن لپتین باعث افزایش سطح این هورمون شده و افزایش سطح لپتین با چاقی و مقاومت به انسولین و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ رابطه دارد. هدف از این مطالعه، ارزیابی میزان شیوع پلی مورفیسم ژن لپتین 7799039rs در تهران و بررسی نقش این پلی مورفیسم در افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (CRC) است.
    روش کار
    مطالعه انجام شده از نوع مورد - شاهدی بود. با استفاده از روش PCR-RFLP، به صورت تصادفی 108 نفر بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و 108 نفر گروه شاهد، مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل آماری از آزمون 2χ و نرم افزار SPSS 16 استفاده شد.
    نتایج
    میزان شیوع آلل A موتانت در گروه بیمار 8/52% و در افراد کنترل 5/62% محاسبه گردید. در مطالعه حاضر، فراوانی آللی در بین گروه بیمار و گروه کنترل اختلاف معنی داری نشان داد (04/0P=). در نمونه های بیماران، فراوانی ژنوتیپ های AA،GA،GG برای ژن لپتین به ترتیب 4/19، 6/55، 25 درصد و فراوانی این پلی مورفیسم در نمونه های کنترل به ترتیب 38، 1/49، 13 درصد بود.
    نتیجه گیری
    تحقیق حاضر نشان داد که پلی مورفیسم ژن لپتین 7799039rs روی سرطان روده بزرگ اثر محافظت کنندگی دارد.
    کلیدواژگان: سرطان های روده بزرگ، لپتین، پلی مورفیسم
  • محمدباقر رحمتی، محمد مهدی منزوی، صالح محبی، محمد مهدی هوشمندی، احمد ملک محمدی، یعقوب حامدی صفحات 401-406
    مقدمه
    بزرگی آدنویید از علل شایع ناتوانی در کودکان است که در موارد شدید جراحی می شود ولی شواهدی درباره تاثیر درمان دارویی وجود دارد. هدف این مطالعه بررسی اثر کورتیکواستروییدهای استنشاقی از راه بینی در کاهش انسداد راه هوایی ناشی از بزرگی آدنویید بود.
    روش کار
    این کارآزمایی بالینی در50 کودک 2 تا 11 سال با علایم انسداد شدید بینی انجام شد. درمان باMometason در دو گروه 4-2 سال و 5-11 سال به مدت 3 ماه انجام شد و پس از 3 ماه مورد پیگیری مجدد قرار گرفتند. در ابتدا و پایان مطالعه ثبت علایم انسداد و گرافی لترال گردن جهت بررسی سایز آدنویید و میزان انسداد انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t و وللکاسون استفاده و 05/0P< معنی دار تلقی گردید.
    نتایج
    پاسخ بالینی و رادیولوژیک بیماران پس از درمان از نظر آماری معنی دار بود و پس از 3 ماه درمان بهبودی قابل توجه در هر دو گروه مشاهده شد که در گروه 4-2 سال محسوس تر بود. در هر دو گروه کاهش علایم انسداد بینی و راه هوایی در گرافی لترال گردن مشاهده شد. هیچگونه عارضه ای در مدت درمان در بیماران گزارش نشد. در مقایسه نمره کل علایم و درصد انسداد راه هوایی در گرافی لترال گردن 3 ماه پس از درمان و 3 ماه پس از قطع درمان تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    کورتیکواسترویید داخل بینی باعث کاهش سایز آدنویید و شدت علایم انسداد راه هوایی فوقانی ناشی از بزرگی آدنویید شد و اثرات مفید دارو تا 3 ماه پس از قطع درمان باقی بود.
    کلیدواژگان: استروئیدها، آدنوئید، انسداد
  • مسعود عزیزی، مهرداد صولتی، رضا فرخ سرشت، شهرام زارع، حمیدرضا محبوبی، طاهره خورگویی، بهناز گلخوار صفحات 407-414
    مقدمه
    استئوپورز یک مشکل مهم سلامت عمومی دنیا بوده و شیوع آن در حال افزایش می باشد. این بیماری معمولا تا زمان بروز شکستگی ها تشخیص داده نمی شود. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت تراکم استخوان در زنان سن پس از یائسگی مراجعه کننده جهت انجام دانسیتومتری استخوان به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سال 1389 بود.
    روش کار
    مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در بخش داخلی بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس انجام شد. جامعه مورد مطالعه زنان مراجعه کننده به بیمارستان شهیدمحمدی جهت سنجش تراکم استخوان بودند. بیماران به روش نمونه گیری مستمر در دسترس انتخاب گردیدند. تعداد 404 نفر از زنان پس از سن یائسگی وارد مطالعه شدند. پس از سنجش تراکم استخوان، با استفاده از T score، FRAX محاسبه گردید و همچنین بر اساس چک لیست اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و همچنین آزمونهای آماری T مستقل و Chi-Square، ANOVA و آنالیز واریانس استفاده گردید.
    نتایج
    میانگین سنی شرکت کنندگان 349/8±398/57 بود. در میان شرکت کنندگان این مطالعه، 182 نفر (45%) دارای استئوپنی، 179 نفر (3/44%) دارای استئوپورز و 43 نفر (6/10%) سالم بودند. میان وضعیت تراکم استخوان شرکت کنندگان و سن، مصرف مواد مخدر، لبنیات، کورتون، قلیان، OCP و ورزش ارتباط معنی دار یافت شد اما این مسئله با وزن، قد، سابقه شکستگی و مصرف سیگار ارتباط معنی داری نداشت. همچنین شاخص FRAX با سن، قد، تعداد زایمان، مصرف کلسیم، OCP، قلیان، مواد، کورتون و فعالیت بدنی ارتباط معنی دار داشت اما با سابقه شکستگی، وزن و مصرف سیگار از نظر آماری بی ارتباط بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های مطالعه ما، مبنی بر خطر بالای شکستگی فمور در زنان بالای 65 سال پیشنهاد می شود که برنامه های غربالگری استئوپوروز و همچنین مداخله برای پیشگیری از شکستگی در این گروه سنی به انجام رسد
    کلیدواژگان: استئوپروز - دانسیتومتری - منوپاز، زنان
  • مرضیه توسلی، فاطمه زارعی، محمد مهدی نقی زاده، زهرا سپهدار صفحات 415-422
    مقدمه
    دیابت دوران بارداری می تواند پیامدهای مضری بر سلامت نوزادان داشته باشد. ازآنجا که اولین شاخص بررسی سلامت نوزادان سیستم آپگار می باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی ارتباط دیابت بارداری با آپگار نوزادان طراحی شد.
    روش کار
    مطالعه حاضر از نوع مطالعات مورد - شاهدی بوده است که50 نوزاد از مادران مبتلا به دیابت بارداری و 100 نفر از نوزادان مادران سالم که طی سالهای 84 تا 89 در بیمارستان حضرت ولی عصر شهرستان فسا متولد شده بودند، بر اساس معیارهای مطالعه و به صورت تصادفی انتخاب شدند. گروه های فوق از نظر سن حاملگی هماهنگ بوده و از نظر مشخصات جنینی و آپگار دقیقه یک و پنج تولد مورد مقایسه قرار گرفتند. آپگار نوزادان مادران سالم و مبتلا به دیابت بارداری با استفاده از آزمون تی مقایسه شد. با استفاده از رگرسیون چند متغیره رابطه آپگار نوزاد و دیابت بارداری پس از حذف اثر متغیرهای مخدوش گر بررسی شد.
    نتایج
    میانگین سن مادران مبتلا به دیابت بارداری 0/5±5/31 سال و گروه کنترل برابر با 3/6±6/27 سال بود. همچنین میانگین سن حاملگی گروه مبتلا به دیابت بارداری 6/1±9/37 هفته و گروه کنترل برابر با 7/1±3/38 هفته بوده است. آپگار دقیقه اول نوزادان مادران با دیابت بارداری 6/0±6/8 و در مادران سالم 7/0±7/8 بود (157/0=P). اما آپگار دقیقه پنج در نوزادان مادران دیابتی 6/0±5/9 به طرز معنی داری کمتر از آپگار نوزادان مادران سالم 4/0±8/9 بود (002/0=P). آنالیز رگرسیونی نشان داد که تفاوت آپگار دقیقه 5 بین مادران گروه دیابت بارداری و گروه کنترل، تحت تاثیر متغیرهای مخدوشگر نبوده و تنها به دلیل ابتلای مادر به دیابت بارداری می باشد.
    نتیجه گیری
    از آنجا که آپگار دقیقه پنجم در نوزادان مادران دیابتی به طرز معنی داری کمتر از آپگار نوزادان مادران سالم است و افت شاخص آپگار به برخی از ناهنجاری ها و مشکلات در نوزادان منجر خواهد شد، لذا توجه هرچه بیشتر به نوزادانی که از مادران مبتلا به دیابت بارداری متولد می شوند در جهت ارتقای سلامت، مفید خواهد بود
    کلیدواژگان: دیابت بارداری - آپگار، نتیجه حاملگی
  • بهمن زارع زادگان، مهناز مهرابی زاده هنرمند، علی احمدیان، مجید عیدی بایگی، یحیی اکبری شایه صفحات 423-430
    مقدمه
    صرع از جمله شایع ترین بیماری های عصبی مزمن در جمعیت عمومی است. این بیماری غالبا قبل از بلوغ ظاهر شده و در طول عمر با اختلالات رفتاری یا علایم روانی توام است. صرع می تواند بر سلامت روان، عزت نفس، پرخاشگری دانش آموزان مصروع موثر باشد.
    روش کار
    این یک مطالعه توصیفی است که در آن 24 دانش آموز مصروع از دانش آموزان 12 تا 18 سال مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر اهواز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. 24 دانش آموز عادی به عنوان گروه گواه نیز با آنان همتا شدند. آزمودنی ها نسبت به انتخاب خود و هدف تحقیق اطلاعی نداشتند و از این لحاظ پژوهش یک سو کور بود. پس از انتخاب، پرسشنامه های سلامت روان(GHQ-28)، عزت نفس روزنبرگ و پرخاشگری اهواز در مورد هر دو گروه به صورت انفرادی اجرا شد. داده های بدست آمده با روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند راهه (MANOVA) تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که بین دانش آموزان مصروع و دانش آموزان غیر مصروع در سلامت روان و عزت نفس تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0P<). به طوری که دانش آموزان مصروع از نظر سلامت روان و عزت نفس وضعیت نامطلوب تر داشتند. همچنین بین پرخاشگری دو گروه تفاوت معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    ابتلا به صرع می تواند سلامت روان، عزت نفس نوجوانان مصروع را کاهش دهد و این خود توجه بیشتر دست اندرکاران حیطه سلامت به خصوص سلامت روان را می طلبد
    کلیدواژگان: صرع، سلامت روان، پرخاشگری - دانش آموزان
  • محمدتقی امینی، علی ربیعی، ندا آذرمهر، فرید خرمی صفحات 431-440
    مقدمه
    برای توسعه پروژه هر سیستم اطلاعاتی باید چهار مرحله اصلی تحلیل، طراحی، پیاده سازی و ارزیابی انجام شود که مرحله ارزیابی یکی از مراحلی است که کمتر به آن توجه می شود. لذا این پژوهش به تعیین میزان تحققمنافع سیستم اطلاعات بیمارستانی در وضعیت موجود و مطلوب و ارزیابی میزان موفقیت پروژه سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان آموزشی درمانی شهیدمحمدی شهر بندرعباس پرداخته است.
    روش کار
    این پژوهش کاربردی- توسعه ای از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی است که در سال 1391 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان مسئول، درگیر در به کارگیری سیستم اطلاعات بیمارستانی، بیمارستان آموزشی درمانی شهیدمحمدی بندرعباس بود. این تحقیق به وسیله پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن به روش علمی سنجیده شد، بر روی تمامی اعضای جامعه پژوهش انجام شد و پس از جمع آوری پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل نتایج حاصله از نرم افزارSPSS استفاده شد و با استفاده از آزمون ویلکاکسون به فرضیه های پژوهش پاسخ داده شد و در نهایت با استفاده از مدل تحلیل شکاف، فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب تعیین گردید.
    نتایج
    نتایج نشان می دهد که بکارگیری پروژه سیستم اطلاعات بیمارستانی موجب شده که مزایای بالینی 52/55 درصد، مزایای مدیریتی 72/56 درصد و مزایای مالی 67/60درصد در وضعیت موجود تحقق یابند. همچنین کمترین شکاف از وضعیت مورد انتظار به ترتیب مربوط به مزایای مالی (79/23- درصد)، بالینی (17/26- درصد) و مدیریتی (91/26- درصد) می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها می توان در بعد مدیریتی با تولید داشبوردهای مدیریتی در سیستم اطلاعات بیمارستانی شکاف موجود را کاهش داد و در بعد بالینی نیز برای دسترسی سریع به داده های بالینی، در محل ارائه مراقبت، داده های بالینی نیز علاوه بر داده های پاراکلینیکی ثبت گردند. برای ارتقاء مزایای مالی، ثبت کسورات بیمارستانی در سیستم و تولید گزارشات تراز، پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات بیمارستانی - سیستم های اطلاعات مدیریت، تحلیل شکاف
  • مجید جلیلی، فرزاد ناظم، نادر فرهپور صفحات 441-448
    مقدمه
    کاربست ابزار معتبر و پایا و در عین سریع، ساده و کم هزینه جهت اندازه گیری حجم کار و فعالیت بدنی در مطالعات همه گیرشناسی و ارزیابی های بالینی ضروری است. هدف این پژوهش ارائه مدل پیشگوی جدید حجم فعالیت بدنی روزانه با استفاده از مولفه های فیزیولوژیک و ترکیب بدن در مردان میانسال می باشد.
    روش کار
    فعالیت بدنی روزانه بوسیله گام شمار به مدت 2 هفته در 101 مرد 40 تا 65 سال اندازه گیری شد. همچنین شاخص های ترکیب بدن، هزینه های انرژی و مصرف اکسیژن استراحت اندازه گیری شدند. از رگرسیون خطی چندگانه جهت برآورد تعداد گام های روزانه با استفاده از متغیرهای مستقل استفاده شد.
    نتایج
    همبستگی معنی داری بین تعداد گام روزانه با متغیرهای مستقل مشاهده شد (001/0P<). گام های روزانه با استفاده از متغیرهای شاخص توده بدن، متابولیسم پایه، هزینه های انرژی روزانه و اکسیژن استراحت قابل پیشگویی بود (001/0P<، گام در روز 752، SEE=961/0=R2). همبستگی معنی داری بین تعداد گام های پیشگویی شده و اندازه گیری شده مشاهده شد (001/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد شاخص توده بدن، متابولیسم پایه، هزینه انرژی روزانه و هزینه اکسیژن استراحت مولفه های مناسبی برای پیشگویی حجم فعالیت بدنی روزانه مردان میانسال به شمار می آید. بنظر می رسد که این معادله خطی رگرسیونی می تواند در مطالعات پایه همه گیرشناسی و بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مدلهای خطی، حجم بدن، میانسال
  • عباس رحیمی، سیده تسنیم اقبال افتخاری صفحات 449-453
    مقدمه
    عفونت و التهاب ارگانهای مجاور دستگاه گوارشی ممکن است منجر به ایجاد ارتباط پاتولوژیکی شود.
    معرفی بیمار: آپاندیسیت عارضه دار منجر به بیرون زدگی لوله فالوپ و تخمدان سمت راست در مجرای کولون سیگموئید یک خانم 40 ساله با سابقه نازایی شد. توده یک ضایعه پولیپوئید بوده و در حین کولونوسکوپی تشخیص داده شد و باعث درد شکم و دفع خون روشن از مقعد گردید که از لحاظ آسیب شناسی لوله فالوپ و تخمدان سمت راست تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    در بسیاری از موارد در پارگی آپاندیسیت ممکن است، تخمدان به داخل لومن روده بزرگ وارد شده علایمی مانند پولیپ روده ایجاد کند که شرح حال دقیق و معااینه دقیق کولونوسکوپی به این تشخیص کمک می کند.
    کلیدواژگان: درد شکم، دفع خون روشن از مقعد - نازایی - پولیپ ها
|
  • Pages 375-383
    Introduction
    The use of Sulfadoxine and pyrimethamine (SP) for treatment of vivax malaria is not common in most of malarious areas because of sensivity of this parasite to chloroquine. But، Plasmodium vivax isolates are exposed to SP because of mixed infection with P. falciparum and this subject has lead to emergence of mutations in P. vdhfr gene. As Plasmodium vivax is the most prevalent species of human malaria parasites in Iran، monitoring of resistance of the parasite against the drug would be necessary.
    Methods
    In this study، 50 blood samples of symptomatic patients were collected from four separated geographical regions of south-east of Iran. Point mutations at residues 57، 58 were detected by PCR-RFLP method.
    Results
    Polymorphism at positions 58R، of Pvdhfr gene has been found in 12% of isolates and mutation at residue F57 was not detected. Alleles with two points mutations in Pvdhfr gene were not found.
    Conclusion
    This study showed that P. vivax in Iran is under the pressure of SP and the sensitivity level of the parasite to SP determines that this subject can lead to emergence of influence mutations in increase of drug resistance. So، this fact must be considered in development of malaria control program.
    Keywords: Plasmodium Vivax_Sulfadoxine_Pyrimethamine – Dihydrofolate Reductase_Drug Reresistance
  • Pages 385-393
    Introduction
    Glutathione S-tarnsferases (GST) gene family is one of the enzymes which is responsible for detoxifying mutagens and Carcinogens chemicals. People with null genotype of GSTM1 and GSTT1 genes are at higher risk of developing cancer، especially those who are related to smoking. The goal of this study was investigating the rate of glutathione S-transferase T1 and M1 genes deletion and their role in patients with lung cancer.
    Methods
    In this case-control study، DNA extraction with salting out method was carried out upon 70 healthy controls and 30 patients with lung cancer. For determining deletions، a multiplex PCR was performed for GSTT1، GSTM1 and beta-globin as a control gene. Statistical analysis was done by Pearson''s chi-square test and Fisher’s exact test.
    Results
    Out of 30 patients and 70 controls: 3 (10%) cases and one (1. 4%) control were double null genotype; while in 19 (63. 3%) patients and 59 (84. 3%) controls، none of the genes were deleted. In 5 (16. 7%) cases and 5 (7. 1%) controls GSTT1 were deleted and in 9 (30%) cases and 7 (10%) controls GSTM1 was deleted. Statistical analysis showed that GSTM1 deletion is significantly higher in patients in comparison to the controls (P=0. 018). Deletion of at least one of the GSTM1 or GSTT1 genes was significantly higher in patients group compar to the controls (P=0. 033).
    Conclusion
    Deletion in glutathione S-transferse genes was related to detoxifying carcinogenes and this could have been related to the development of lung cancer; and in people with at least one deletion or both، the risk of lung cancer was more (especially GSTM1) comparing with those who have two wild type genotypes of these two genes
    Keywords: glutathione S, transferse, GSTM1, GSTT1, Lung Cancer
  • Pages 395-400
    Introduction
    Studies show polymorphism in leptin gene cause increase in level of leptin hormone and increased level of leptin hormon is associated with abosity، insulin resistance and increased risk of colorectal cancer. The aim of this study was to assess the incidence of leptin gene polymorphism rs 7799039 in Tehran and to investigate the influence of this polymorphism in increased risk of colorectal cancer.
    Methods
    In this case-control study، genotyping of the leptin gene were determined in series of 108 colorectal cancer patients and 108 controls by using polymerase chain reaction and restriction fragment length polymorphism genotyping assays (PCR-RFLP). The statistical analysis was done with SPSS 16.
    Results
    The frequency of A allele in patient group and control group were 52. 8% and 62. 5%، respectively. In this study allele frequency showed significant deference between patient group and control group (P=0. 04). In patient group frequency of GG، GA، AA for leptin gene were 19. 4%، 55. 6% and 25%، respectively and in control were 38%، 49. 1% and 13%.
    Conclusion
    These findings suggest that polymorphism Leptin rs 7799039، is associated with decreased risk of CRC
    Keywords: Colorectal Cancers, Leptin, Polymorphism
  • Pages 401-406
    Introduction
    Adenoid hypertrophy is associated with high morbidity rate in children. Although surgical treatment is indicated in severe cases، but there are evidences that some medical interventions are effective in improvement. This study was conducted to evaluate the effectiveness of corticosteroid nasal spray on reduction of airway obstruction due to adenoid hypertrophy.
    Methods
    In a clinical trial study، 50 children aged 2-11 years suffering from excessive adenoid hypertrophy were administered by Mometason nasal spray in two age groups of 2-4 and 5-11 years for duration of 12-week. All subjects were evaluated for adenoid size and grade of airway obstruction before and after the intervention by lateral neck radiography.
    Results
    Radiographic findings and clinical responses were changed significantly after treatment which was greater in the 2-4 years old group. Adenoid size was significantly less than its size before treatment and the severity of upper airway obstructive signs and symptoms decreased in two groups. No side effects reported. Total score of the signs for nasal obstruction and the rate of airway obstruction by lateral neck radiography were lower than 12 weeks before drug therapy and the last did not changed during 3 months follow-up.
    Conclusion
    Topical nasal corticosteroid can lead to decrease in size of the adenoid and the severity of upper airway obstructive signs and symptoms of children with adenoid hypertrophy. The effects did not change after 3 months follow-up.
    Keywords: Adenoid, Steroids, Obstruction
  • Pages 407-414
    Introduction
    Osteoporosis is an important health issue in the world and its prevalence is increasing. Osteoporosis is known as silent disease، because is usually diagnosed after fractures. The aim of current study was to assess the bone density in post menopause women referred to Shahid Mohammad hospital، Bandar Abbas، in 2010.
    Methods
    This descriptive، cross sectional study was done on post menopause women refried to Shahid Mohammadi hospital for bone densitometry in 2010. Using simple sampling، 404 women were selected. Bone densitometry was done using T Score and FRAX was calculated. Demographic data was also collected using a checklist. Data was analyzed using SPSS 18 software. Descriptive statistics and Independent T-test، Chi-Square، and ANOVA were used for data analysis.
    Results
    Mean age of the participants were 57. 398±8. 349 years. Among the participant 182 (45%) were osteopenic، 179 (44. 3%) were osteoporotic، and 43 (10. 6%) were healthy. A significant relationship was found between bone density and age، addiction، diet، corticosteroid use، OCP use، and physical activities، but there was no relationship between weight، height، history of fracture، and smoking. Also FRAX index were related to age، height، number of pregnancies، calcium use، water pipe use، addiction، corticosteroid use، and physical activity، but was not related to history of fracture، weight، and smoking.
    Conclusion
    According to our findings which shows a high risk for femur fracture in women with higher than 65 years old، screening for osteoporosis and interventions for prevention of fracture is recommended in this age group.
    Keywords: Osteoporosis_Densitometry – Menopause_Women
  • Pages 415-422
    Introduction
    Gestational Diabetes Mellitus (GDM) may have harmful effects on neonate health. Since Apgar score is the first investigation indicator of neonate health، this study was conducted to investigate the relation between GDM and neonate Apgar score.
    Methods
    This study is a case-control one، in which 50 neonates from mothers suffering from GDM and 100 neonates from healthy ones born in 2005-2010 in Vali-e-Asr hospital، Fasa، Iran، were selected randomly based on their medical file numbers. The cases were homogeneous regarding gestational age and were compared regarding their fetal features and apgar score in the first and fifth minutes after the birth. Then، Apgar score of the neonates from healthy mothers and those suffering from GDM were compared by T-test. Then using multivariate regresion، the relation between GDM and the neonate Apgar score were investigated after omitting confounder factors effect.
    Results
    The average age of the mothers suffering from GDM and control group were 31. 5±5. 0 and 27. 6±6. 3 years old، respectively. Also، the average gestational age of the former and the later were 37. 9±1. 6 and 38. 3±1. 7 weeks، respectively. Apgar score of the first minute in the neonates of the former and the later were 8. 6±0. 6 and 8. 7±0. 7، respectively (P=0. 157). But، Apgar score of the fifth minute in the former 9. 5±0. 6 was significantly lower than the later 9. 8±0. 4 (P=0. 002). Regression analysis showed that the difference between Apgar score of the fifth minute in both groups wasn’t affected by confounder variables and this was just due to GDM.
    Conclusion
    Since Apgar score of the fifth minute in the neonates from the mothers suffering from GDM was significantly lower than those from healthy ones and due to the fact that apgar score indicator decrease leads to some disorders and problems in the neonates from the mothers suffering from GDM، taking the neonates into consideration as much as possible would be helpful in improving health level
    Keywords: Gestational Diabetes, Apgar Score, Pregnancy Outcome
  • Pages 423-430
    Introduction
    Epilepsy is the most common chronic neurological disease among the general population. Usually this disease appears before puberty، and will continue and it can combine with behavioral or psychological symptoms. Epilepsy can affect mental health، self-esteem and aggression of pupils suffers from epilepsy.
    Methods
    This is a descriptive study، in which 24، 12 to 18 years old pupils with epilepsy were matched with 24 normal pupils. The subjects were not informed of their selection and the aim of this study. The General Health، Rosenberg self-esteem Scale and Ahwaz Aggression Questionnaires in both groups were administered individually. For analyzing the data، MANOVA statistical method was used.
    Results
    The results showed that there are significant differences between the pupils with epilepsy and non-epileptic puplis in the mental health and self-esteem scores (P<0. 01). So، puplis with epilepsy in terms of mental health and self-esteem were poorer and more in dire situation.
    Conclusion
    The risk of epileptic seizures can reduce adolescent mental health and self-esteem. It seems that adolescences need more attention in mental health aspects
    Keywords: Epilepsy_Mental Health – Aggression – Students
  • Pages 431-440
    Introduction
    Every project of information systems is to develop by four main stages of analysis; design، implementation and evaluation. This study was addressed to determine the current and desired status of benefits achieved in hospital information system and evaluate the success rate of hospital information system project in Shahid Mohammadi hospital، Bandar Abbas، Iran.
    Methods
    This cross - sectional study was done in 2012. The target population of this research was all managers and experts involved in implementing hospital information system، in Shahid Mohammadi hospital. A questionnaire with confirmed validity and reliability was used to collect the data. Wilcox on test was used for statistical analysis، using SPSS software and the gap between current and desired situation was determined، using gap analysis model.
    Results
    The results show that use of hospital information system tends to realize the clinical benefits (55. 52%)، management benefits (56. 72%) and the financial benefits (60. 67%) in current status. The least gap of the expected status is related to financial (23. 79%)، clinical (26. 17%) and managerial (26. 91%) aspects.
    Conclusion
    According to the results، in management m an administrative dashboard in hospital information system can be produced to reduce the gaps in management and have quick access to clinical and para-clinical data. To escalate financial benefits and resuce insurance payment problems، hospital balance reports is suggested
    Keywords: Hospital Information Systems, Management Information Systems, Gap Analysis
  • Pages 441-448
    Introduction
    The usage of valid، reliable، rapid and low cost instruments for measurement of physical activity (PA) volume are essential in epidemiological and clinical studies. The purpose of this study was to develop a new physical activity prediction model using physiological and anthropometric variables in middle aged men.
    Methods
    Daily physical activity was measured with pedometer throughout the day for 2 consecutive week in 101 40-65 years old men. Anthropometric variables، total daily energy expenditure and Vo2rest were measured. Linier regression was used to obtain prediction model with independent variables.
    Results
    A significant correlation was found between average steps per day and independent variable P<0. 001). Daily steps was predictable with BMI، BMR، TDEE and VO2rest (r2=0. 961، SEE=767 steps/day، P<0. 001). A significant correlation was found between the measured and predicted PA (steps/day) in samples (P<0. 001).
    Conclusion
    This study show that BMI، BMR، TDEE and VO2rest are useful variables in predicting daily PA volume. It seems that regression linear equation can be applied at clinical and epidemiological studies
    Keywords: Linear Models_Body Composition – Middle Aged
  • Pages 449-453
    Introduction
    Infection and inflammation of organs adjacent to gastrointestinal tract may cause a pathological connection. Patient: In this report، complicated appendicitis caused protrusion of right ovary and tube into the sigmoid colon of a 40-year-old infertile woman. The mass appearing as a polypoid lesion during colonoscopy caused abdominal pain and bleeding and proved to be right adnexa pathologically.
    Conclusion
    In many cases ruptured appendicitis، adnexa may protrude in large intestine lumen and mimic rectal polyp symptoms associated with infertility، hence a precise history taking and accurate colonoscopy may aid in diagnosis of this condition
    Keywords: Abdominal Pain – Gastrointestinal Hemorrhage – Infertility – Polyps