فهرست مطالب

جغرافیا - پیاپی 39 (زمستان 1392)

فصلنامه جغرافیا
پیاپی 39 (زمستان 1392)

  • 330 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1392/08/20
  • تعداد عناوین: 15
|
  • عباس سعیدی صفحه 5
  • مسکن و پیوستگی ساختاری - کارکردی: بحثی در نظاموارگی فضای روستایی / مورد: روستاه ای بخش راز و جر کلان شهرستان بجنورد (خراسان شمالی)
    عباس سعیدی، عبدالرضا رحمانی فضلی، فرهاد عزیزپور، علی اکبر محبی صفحه 7
    بررسی نظاموار سرشت فضایی پدیده های جغرافیایی، از کارآمدترین رویکردها نزد جغرافیدانان امروز به شمار می رود. در این راستا، وارسی سکونتگاه ها و مسکن روستایی با خصلت فضایی، میتواند به ردیابی و وسعت بخشیدن به این دیدگاه ها کمک نماید. این مقاله میکوشد با توجه به مجموعه عوامل شکل دهنده و اثرگذار، ویژگی های ساختاری- کارکردی مسکن را در روستاهای ترکمن نشین بجنورد (خراسان شمالی)، از یک سو، و نقش آن در برپایی چشم انداز و فضای عمومی سکونتگاه ها را از سوی دیگر، بررسی می کند. روش شناسی این مقاله بر پاردایم فضایی استوار است که بر اساس روش قیاسی و تعمیم کل به جزء به نتیجه گیری می پردازد. این مقاله از نوع کاربردی است که با توجه به روش تحلیلی- توصیفی، از تکنیک پیمایش و ابزار مشاهده و مصاحبه استفاده کرده است. نتایج این مقاله روشن می سازد که پویش ساختاری- کارکردی حاکم (مجموعه عناصر و عوامل دخیل در عرصه های محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) به نحوی نظاموار تمام روابط و مناسبات درونی سکونتگاه های روستایی، از جمله مسکن را نظم دهی و مشخص می نماید و بدینسان، خانه های ترکمنان ساکن در این ناحیه برپا شده، شکل پذیرفته اند.
    کلیدواژگان: مسکن روستایی، پویش ساختاری کارکردی، راز و جر گلان
  • محمدتقی رهنمایی، شهروز وثوقی لنگ صفحه 33
    این پژوهش در بررسی و تحلیل سازوکارهای عدم تعادل منطقه ای کشور با نگرش میان رشته ای به اقتصاد سیاسی فضا و توسعه منطقه ای با فرض سه سطح تحلیلی در اقتصاد سیاسی ایران و سه سطح مقیاس بازار (ملی، منطقه ای و محلی)، به این نتیجه رسیده است که متغیرهای میانی اقتصاد سیاسی ایران در انطباق نسبی با بازارهای ناکارامد منطقه ای عامل اصلی در عدم تعادل نظام منطقه ای کشور است. بر این اساس از یک سو، با توجه به شاخص هایی از سیاستگذاری اقتصادی در نظام بودجه و شرکتهای دولتی از سال 1373 تا 85 حدود 85/78 درصد جغرافیای اقتصادی بازار ملی در 7 استان با میزان 78/39 درصد کل بودجه کشور (جدا از اعتبارات جاری و عمرانی) متمرکز بوده است، در مقابل سهم سایر استان ها از سیاستگذاری منطقه ای در ردیف افزایش تملک دارایی های سرمایه ای (با بالاترین میزان در سال 85) حدود 4/5 درصد کل بودجه بوده است که در ارتباط مستقیم با سطح اول اقتصاد سیاسی، عدم تعادل شدیدی در متغیرهای سطح سوم را (پهنه جغرافیایی، توزیع و تمرکز جمعیت، سرمایه و...) نشان می دهد. از سوی دیگر، این پژوهش دگرگونی در جغرافیای اقتصادی کشور را (سطح استان ها) پس از دهه70، با تاکید بر نگرش گشتالتی بر اقتصاد سیاسی فضا، در ارتباط مستقیم با شاخص نرخ رشد مدیریت دولتی با کلیت ظرفیت زایی اقتصاد سیاسی رانتی در بازار ملی ایران قابل بررسی و تحلیل دانسته است. از این رو، دستیابی به توسعه منطقه ای از منظر اقتصاد سیاسی ضرورت بازشناسی اقتصاد سیاسی فضا با روش شناسی مبتنی بر اصول هنجاری در فضای توسعه از یک سو، و از سوی دیگر با توجه به نقش تاریخی دولت در ایران و به ویژه قرن اخیر در شتاب فزاینده جهانی سازی و ابهام در تولید با سیاق اقتصاد بازاری، ضرورت نگرش جامع نگر دولت با ابعاد خاص فضایی و منطقه ای را الزامی داشته است.
    کلیدواژگان: اقتصاد سیاسی فضا، جغرافیای اقتصادی ایران، توسعه منطقه ای ایران، دولت
  • احمد پوراحمد، رحمت الله فرهودی، کرامت الله زیاری، محمد سلیمانی، امین فرجی ملایی صفحه 53
    جغرافیا به عنوان دانش مطالعه سیستم ها در فضای جغرافیایی است. بر این اساس منطقه به عنوان یک سیستم که محصول و برون داد آن می بایست تعادل و تعالی در تعاملات زندگی باشد؛ می بایست با نگاه شبکه ای مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. لذا توجه به شهر و روستا به عنوان نقطه آغازین برنامه ریزی منطقه ای و تنها راهکار برای دستیابی به توسعه پایدار است. در این مقاله به بررسی شبکه توسعه متعادل منطقه ای از منظر سلسله مراتب روابط شهری و روستایی در منطقه قزوین پرداخته شده است. از این رو، به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی اسناد و منابع مرتبط در این زمینه پرداخته شده است. در این مقاله سعی بر آن شده است تا با بررسی منابع معتبر و علمی در این زمینه در وحله نخست مبانی نظری موضوع مورد مطالعه (هر چند به طور خلاصه) واکاوی شده و در گام بعدی سیمایی از سلسله مراتب روابط شهری و روستایی در منطقه قزوین بر اساس متغیر مقدار بار حمل شده (بر حسب تن) ارائه شود. بر اساس بررسی های صورت گرفته در منطقه قزوین روابط شهرها با روستاهای استان بسیار محدود بوده و این مساله تحت تاثیر مکانیزم هایی چون ساختار تمرکز خدماتی استان، تغییر کارکردهای شهری و روستایی و سایر موارد بوده است.
    کلیدواژگان: توسعه متعادل منطقه ای، شبکه، روابط روستا، شهری، قزوین
  • حسن کامران، بهادر زارعی، علیرضا حیدری، افشین متقی صفحه 79
    دریای خزر به عنوان بزرگترین دریای محصور در خشکی به دلیل اکوسیستم متنوع و منابع قابل توجه نفت و گاز و نیز موقعیت استراتژیکی و ژئواکونومیکی، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر1991مورد توجه قدرتهای بزرگ فرامنطقه ای خصوصا آمریکا و اتحادیه اروپا از یک طرف، و چین، ترکیه و اسرائیل از طرف دیگر، قرار گرفت. روسیه به عنوان وارث اصلی شوروی فروپاشیده و ایران که تا قبل از فروپاشی شوروی سابق، خود را تنها مالک این پهنه آبی مهم می دانستند هم با حساسیت ویژه منافع و اهداف خود را در حوزه خزر در شرایط نوین پی گرفته اند.این حضور و در واقع رقابت جدید در منطقه، معادلات پیچیده و متنوعی را در در عرصه روابط بین الملل رقم زده است که در این پژوهش بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: دریای خزر، قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای، موقعیت استراتژیکی، ژئواکونومیک
  • رسول افضلی، احسان یاری، اسکندر مرادی، اکبر ولی زاده صفحه 107
    هدف این مقاله واژگون سازی گفتمان مسلط و رایج در مدیریت سیاسی فضاست. واژگونی چنان که فوکو می گوید؛ عبارت است از آنچه انسان ممکن است در فرض مفهوم مخالف در ذهن خود احیاء کند. واژگونی بدین معناست که وقتی سنت یا مکتبی تفسیر خاصی از رویدادی عرضه می دارد، می توان با طرح تفسیر و تعبیر مقابل آن، زمینه اندیشه تازه ای را در آن خصوص مهیا کرد. وقتی پدیده ای از زاویه خاصی مورد توجه قرار می گیرد، می توان زاویه و افق دیگر آن را نیز مطرح کرد. در اینجا زاویه و افق دیگر معنا و مصداق مفهوم “مدیریت سیاسی فضا” مدنظر است و چنین رویکردی “واژگون سازی” گفتمان رایج در مدیریت سیاسی فضا در دانش/قدرت ژئوپلیتیک نامیده شده است.
    از نقطه نظر روش شناسی، این پژوهش مبتنی بر روش منحصر به فرد میشیل فوکو به ویژه در مبحث “دیرینه شناسی دانش” است. دیرینه شناسی شیوه تحلیل قواعد نهفته و ناآگاهانه تشکیل گفتمان ها در علوم انسانی است. هدف آن توصیف آرشیوی از احکام است که در یک عصر و جامعه خاص رایج اند. دیرینه شناسی در پی شرح شرایط وجود گفتمان و حوزه علمی کاربرد و انتشار آن است. نتایج پژوهش نشان می دهد که مقوله مدیریت سیاسی فضا در ایران از دستاوردهای ورود مفاهیم مدرن به عرصه های اجتماعی، سیاسی و فضایی کشور است. تا قبل از تشکیل دولت مدرن در ایران مدیریت سیاسی فضا نمی تواند معنا و مفهوم نوین خود را داشته باشد. در طول دوره حاکمیت دولت مدرن بر ایران هدف نهایی مدیریت سیاسی ایجاد و کنترل فضا براساس گفتمانی خاص بوده است.
    کلیدواژگان: فضا، گفتمان، ژئوپلیتیک، مدیریت سیاسی، ایران
  • پراکنش جمعیت و فعالیت / مطالعه موردی شهرستان اسلام شهر
    جمیله توکلی نیا، ژیلا سجادی، محمدکاظم شمس پویا صفحه 121
    امروزه کلان شهرها با مسائل و چالش های بسیاری روبرو هستند که شناخت این چالش ها به منظور مواجهه، عبور از آن و نیز تلاش به منظور توسعه پایدار محیط حائز اهمیت بسیاری است. از جمله این چالش ها می توان به پراکنش ناموزون جمعیت و فعالیت در ناحیه پیرامونی کلان شهر تهران به ویژه شهرستان اسلام شهر اشاره کرد. در این پژوهش این گونه استدلال شده است که ساختار ها و رویه های مدیریتی، همچنین نقص قوانین و برنامه ریزی ها منجر به رانش جمعیت (به ویژه فرافکنی مهاجران و کم درآمدها) از تهران به اسلام شهر شده است و در غیاب مدیریت شهری یکپارچه، شاهد رانش جمعیت از اسلام شهر به نواحی پیرامونی و نیز بروز و تشدید اسکان غیر رسمی در آن هستیم. همچنین وجود کارگاه های صنعتی و خدماتی و پراکندگی و تداخل آن با کاربری مسکونی در سطح شهر و نیز با انتقال فعالیت های انبارداری و باربری از تهران به اسلام شهر و گسترش آن، منطقه را با مسائل و چالش های بسیاری روبرو ساخته است. لذا با توجه به مجموع مواردی که ذکر آن رفت می توان شاهد نزول سطح کیفی زیست، بروز مسائل امنیتی، هجوم بی رویه جمعیت به اراضی کشاورزی و افزایش روند ساخت و سازهای یک شبه ساخته شده و به عبارتی رشد خودرو و بی ضابطه در محدوده مورد مطالعه بود که برخلاف منطق توسعه پایدار شهری خواهد بود. بنابراین شناخت و تحلیل عوامل زمینه ساز پراکنش (ناموزون) جمعیت و فعالیت و غنی بخشیدن به ادبیات علمی در این زمینه به ویژه در رابطه با محدوده مورد مطالعه از اهداف این پژوهش است. پژوهش حاضر می تواند در زمینه آسیب شناسی طرح ها، برنامه ریزی ها و اقدامات گذشته به ویژه در عرصه مدیریت کلان شهری و محدوده مورد مطالعه و اجتناب از دوباره کاری در این زمینه مفید افتد.
    کلیدواژگان: پراکنش ناموزون، رانش، جمعیت، فعالیت، توسعه ناموزون، سکونتگاه غیر رسمی، اسلام شهر
  • رعنا شیخ بیگلو، مسعود تقوایی صفحه 139
    شناسایی مناطق محروم و توسعه نیافته امری مهم و اساسی در جهت اتخاذ راهبردهای توسعه ملی و منطقه ای به شمار می رود که هدف عمده آنها، کاهش نابرابری های بین منطقه ای و درون منطقه ای است. رتبه بندی مناطق بر اساس درجه توسعه یافتگی اغلب به عنوان یک مساله چند شاخصه مطرح می شود که روش های مختلفی برای مواجهه با آن وجود دارد. در این راستا، روش-های تصمیم گیری چند شاخصه (MCDM) با دارا بودن قابلیت ارزیابی یکپارچه شاخص ها، ابزار مناسبی در اختیار برنامه-ریزان قرار می دهند. هدف از این پژوهش، ارزیابی سطح توسعه شهرستان های کشور و شناسایی مناطق محروم با استفاده از روش های تصمیم گیری چند شاخصه است. بدین منظور، 54 شاخص مختلف توسعه تعریف و تنظیم گردید و وزن آنها با بهره گیری از روش های آنتروپی و AHP و تلفیق نتایج آنها تعیین شد. سپس، سطح توسعه ی شهرستان ها با روش SAW مشخص شد. بر اساس امتیازات حاصل از این روش، شهرستان ها در هفت گروه توسعه شامل: بسیار توسعه یافته، توسعه یافته، نسبتا توسعه یافته، متوسط، نسبتا محروم، محروم و بسیار محروم طبقه-بندی شدند. تحلیل شاخص های مختلف در این مطالعه، نابرابری آشکاری را میان شهرستان ها از نظر سطح توسعه یافتگی نشان می دهد. سطح توسعه بیشتر شهرستان های کشور (تعداد 216 شهرستان، معادل 64 درصد کل شهرستان ها) پایین تر از حد متوسط است؛ به طوری که 95 شهرستان در گروه نسبتا محروم، 85 شهرستان در گروه محروم و 36 شهرستان در گروه بسیار محروم قرار می گیرند. این شهرستان ها نیازمند اتخاذ سیاست-ها و انجام اقدامات مناسب و سریع هستند تا بتوانند بر محرومیت های فعلی فائق آیند و زمینه توسعه متعادل ملی و منطقه ای فراهم آید.
    کلیدواژگان: سطح توسعه یافتگی، توسعه منطقه ای، مناطق محروم، ایران، تصمیم گیری چند شاخصه
  • خزش شهری و پیامدهای آن در توسعه پایدار روستایی / مورد: روستاه ای پیرامونی شهر بیرجند
    حسن افراخته، محمدحجی پور صفحه 159
    ساختار فضایی کشورهای کم رشد، رشد فیزیکی ناموزون و خزش شهری به نوبه خود اثرات مختلفی بر روستاهای پیراشهری دارد. شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی به عنوان کلان شهر منطقه ای به سبب موقعیت مرکزی و خشکسالی های پیاپی، رشد فزاینده ای داشته است. در این تحقیق تغییرات کالبدی فضاهای روستایی حاشیه شهر بیرجند با تاکید بر تغییر کاربری اراضی و پیامدهای فضایی ناشی از رشد فیزیکی شهر مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه نمونه تحقیق شامل چهار روستای پیرامونی بیرجند بوده است. داده های مورد نیاز تحقیق به کمک تصاویر ماهواره ای TM لندست 5 در دو مقطع زمانی 1380 و 1389 و فنون سنجش از دور و نیز تکمیل پرسشنامه تحقیق جمع آوری شده است. داده های گردآوری شده از طریق نظریه زمینه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان داد در دهه مزبور خزش شهری فضای روستاهای پیرامونی را در خود حل نموده و اراضی روستایی نیز به کاربری مسکونی تبدیل شده است. رشد فیزیکی شهری، منجر به تحول ساختار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی و خدماتی روستاهای پیرامونی شده است. این تحولات با توسعه پایدار روستایی هماهنگ نبوده است.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار روستایی، خزش شهری، تغییر کاربری اراضی روستایی، تحولات فضایی، بیرجند
  • تحلیل فضایی سنجش پایداری اجتماعی شهری / مورد مطالعه: مناطق 22 گانه شهر تهران
    ابوالفضل مشکینی، کاظم برهانی، رضا شعبان زاده نمینی صفحه 187
    توسعه پایدار شهری و اندازه گیری کمی و نمایش فضایی آن موضوعی مهم در برنامه ریزی شهری محسوب می گردد. مفهوم پایداری شهری دارای ابعاد پنج گانه بوده که بعد پایداری اجتماعی با مواردی چون عدالت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و احساس رفاه در محیط شهری ارزیابی می گردد. در پژوهش حاضر تحلیل فضایی سنجش پایداری اجتماعی شهر تهران براساس مناطق22 گانه انجام پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و در زمینه جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است. به منظور تعیین شاخص های سنجش پایداری اجتماعی معیارهای تاثیرگذار در پایداری اجتماعی و بهره گیری از شاخص SSI (شاخص پایداری اجتماعی) مدنظر بوده است. همچنین برای شاخص سازی و انجام محاسبات از نرم افزارهایExcel وSpss و برای ترسیم نقشه ها و تولید اطلاعات مکانی از نرم افزار Arc Map استفاده شده است. نتایج یافته های پژوهش حاکی از آن است که مناطق 12، 6، 3، 1 از لحاظ پایداری اجتماعی شرایط مناسبتری نسبت دیگر مناطق شهر تهران دارا بوده و مناطق 16،17، 18، 19، 21 و 10 مناطق ناپایدار اجتماعی در کلانشهر تهران طبق شاخص های مورد بررسی می باشند.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، پایداری اجتماعی شهری، شاخص پایداری اجتماعی، مناطق 22 گانه شهر تهران
  • فرانک سیف الدینی، کرامت الله زیاری، آزاده عظیمی صفحه 213
    مسکن به عنوان نیاز اولیه بشر و تامین کننده حس رضایتمندی او نقش اساسی را در بهبود کیفیت زندگی بازی می کند. نواحی شهری بنا به دلایل مختلفی چون توزیع نابرابر درآمد و یا در مواردی ساخته شده بافت های اضطراری و یا وجود بافت های تاریخی، توزیع ناموزونی از مساکن استاندارد با سطح کیفیت متفاوت را نشان می دهد. در این راستا بررسی و مطالعه میزان شکاف و گسست فضایی میان مناطق مختلف شهر نیازمند مطالعه ای دقیق است. در این مقاله هدف بررسی ابعاد کیفیت مسکن مناطق 22گانه شهر تهران از بعد شاخص های کیفیت مسکن است.
    روش تحقیق حاضر از انواع روش های توصیفی- تحلیلی است. برای تبیین کیفیت مسکن در مناطق 22گانه تهران از مجموعه داده های موجود در مرکز آمار استفاده شده است. در نهایت، برای تعیین رتبه کیفیت مسکن مناطق 22گانه از متد آنتروپی و SAW استفاده شده است.
    بر اساس رتبه بندی به دست آمده مناطق 1، 2 و 5 در رتبه های اول تا سوم از منظر شاخص های کیفیت مسکن قرار دارند. مناطقی که در بالاترین شرایط از بعد شاخص های کیفیت مسکن قرار گرفته اند عمدتا مناطقی هستند که در رتبه های بالای برخورداری در سطح شهر تهران قرار دارند. در این میان مناطق 9، 21 و 19 در بدترین شرایط از منظر شاخص های کیفیت مسکن قرار دارند.
    کلیدواژگان: کیفیت مسکن، شاخص شکاف جغرافیایی، SAW، مناطق 22 گانه تهران
  • امیر کرم، محسن رنجبر، سیدمروت افتخاری، نازیلا یعقوب نژاد اصل صفحه 235
    ژئومورفولوژی کلیماتیک یا شکل شناسی اقلیمی سطح زمین به بررسی شکل شناختی لندفرم های متاثر از عناصر و عوامل اقلیمی می پردازد. این شاخه از دانش ژئومورفولوژی، پراکندگی اشکال ناهمواری ها را در ارتباط با تقسیمات قلمروهای اقلیمی در سطح خشکی ها مورد توجه قرار می دهد. در زمینه تقسیم بندی اتومات واحدهای مورفوکلیماتیک سرزمینی یا منطقه ای ایران هنوز مطالعات دقیق و خاصی صورت نگرفته است. در این پژوهش با به کارگیری تکنیک تحلیل خوشه ای(ایزوکلاستر) جی آی اس مبنا و استفاده از هفت پارامتر توپو کلیماتیک (شامل ارتفاع، شیب، بارش سالانه، متوسط حداقل دما، حداقل مطلق دما، تعداد روزهای با دمای زیر صفر و متوسط دمای سالانه)، واحدهای مورفوکلیماتیک استان کرمانشاه شناسایی و طبقه بندی شد. پنج منطقه مورفوکلیماتیک و هفت واحد کلان ژئومورفولوژیکی در سطح استان شناسایی شد. این مناطق عبارتند از: منطقه مورفوکلیماتیک کم آب (فلوویال/بادی)، نیمه کم آب (فلوویال/دامنه ای)، نیمه کم آب (نهشته گذاری/فلوویال)، سرد (مجاور یخچالی فلوویال) و بسیار سرد (نیواسیون/مجاور یخچالی، کارستیفیکاسیون). بیشترین مساحت مربوط به منطقه نیمه کم آب (نهشته گذاری/فلوویال) با 45 درصد مساحت استان و کمترین آن مربوط به منطقه بسیار سرد با 6/3درصد مساحت استان است. علی رغم توانایی های سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل به کار گرفته شده، روش های اتومات طبقه بندی مورفوکلیماتیک در ایران هنوز نیاز به بسط و توسعه دارند.
    کلیدواژگان: طبقه بندی اتومات، واحدهای مورفوکلیماتیک، روش ایزوکلاستر، کرمانشاه
  • فرزانه ساسان پور، پرویز ضیاییان، مریم بهادری صفحه 257
    در عصر حاضر گرم شدن کره زمین تبدیل به یک مسئله جهانی شده است. در مناطق شهری، بسته به پوشش زمین و بدلیل تغییرات کاربری ها مناطقی با درجه حرارت بیشتر از سایر نواحی به وجود می آید، که این پدیده را جزیره حرارتی شهرها می نامند. مطالعات نشان میدهد که افزایش دما بر اثر گسترش جزایر حرارتی در تهران بیشتر از شهرهای دیگر کشور است. در این تحقیق ابتدا با اعمال تصحیحات موردنیاز، تصویر آماده شده و سپس نقشه کاربری و پوشش اراضی با روش حداکثر احتمال همانندی و همچنین نقشه حرارتی با بکارگیری الگوریتم تک پنجره بر روی باند حرارتی تصویر ماهوارهای سنجنده ETM+ تهیه شد. همچنین دمای کمینه، بیشینه و میانگین دما برای مناطق 22 گانه تهران بدست آمد. پس از محاسبه شاخصهای NDVI، NDWI، NDBI، NDBAI، UTFVI و مقایسه نقشه حرارتی و نقشه کاربری و پوشش اراضی، مناطق مختلف تهران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که ارتباط مستقیم میان وجود جزایر حرارتی و ساخت و ساز بیشتر و مناطق بایر گسترده تر و رابطه معکوس میان NDVI و پوشش گیاهی با دما و جزایر حرارتی وجود دارد.
    کلیدواژگان: الگوریتم تک پنجره، نقشه کاربری و پوشش اراضی، جزایر حرارتی، LST
  • رحیم سرور، بیژن صفوی، بهروز درویش ورچه زاده صفحه 273
    مقدمه و هدف پژوهش

    تئوری شهرهای جدید به اشکال مختلف بیش از نیم قرن در نظام های سوسیالیستی سابق و جهان سوم به کار گرفته شده و نتایج متفاوتی هم پیش رو داشته است. حال با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی شهرهای بزرگ درایران دچار مشکلات فراوانی شده و به دنبال مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در کلان شهرها و در نتیجه افت کیفیت زندگی در آنها به دلیل تراکم بیش از حد جمعیت و فعالیت، باعث شد تا شهرهای جدید درایران با هدف تمرکززدایی، کنترل مهاجرت و جذب سرریز جمعیتی کلان شهرها در حوزه این شهرها مکانیابی و احداث شوند، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر در جذب جمعیت شهر جدید پردیس و رتبه بندی نقش عوامل تعیین شده انجام پذبرفته است.

    روش پژوهش

    در این پژوهش از روش توصیفی _تحلیلی استفاده شده است، به این صورت که ابتدابه جمع آوری اطلاعات پیرامون مطالعه موردی از طریق میدانی و پرسشنامه (توصیف)و سپس به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمار SPSS، (تحلیل)پرداخته شده است.

    یافته ها

    ا ا ای‬‫وی مورد مطالعه در و رآمدی ت و اام ‫نزی ده او ءوهی ن درآو ران دو و ران ی هستند ن زن ن و ه آاه ا. یکی از مشکلات عمده ساکنین شهر جدید پردیس، مشکلات تاسیسات زیربنایی عنوان شده است، نمونه آن عدم شکل گیری کامل شبکه گازشهری است، که کمبود امکانات وخدمات به عنوان یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت شهر جدید پردیس از نظر ساکنین است.

    کلیدواژگان: شهر جدید پردیس، شناسایی، جذب جمعیت، رشد جمعیتی، تحلیل
  • ملیحه ذاکریان، میرنجف موسوی، علی باقری کشکولی صفحه 293
    مسئله محیط زیست شهری از آنجایی که شهرهای مصرف کننده 4/3 انرژی جهانی و عامل 4/3 آلودگی در هستند چه از طریق کاهش تاثیر منفی شهرها بر محیط زیست و چه به وسیله تقویت نیروی بالقوه شهرها برای توسعه پایدار، معضلی مهم برای مدیران شهری و ساکنان شهرها محسوب می شود. عامل اصلی محوریت این بحث مشکلات زیست محیطی عدیده ای بود که با پیشرفت شهرنشینی گریبانگیر مجتمع های زیستی شده بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری11شهرستان استان یزد بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی اداری است. شاخص های تحقیق شامل 50 شاخص جمعیتی، اقتصادی و زیست محیطی است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل شبکه (ANP) و برای انتخاب شاخص های تاثیرگذار بر مسائل زیست محیطی و برای رتبه بندی شهرستان ها نیز از مدل تاپسیس استفاده شده است. نتایج مطالعات تحلیل شبکه نشان می دهد شاخص های مصارف انواع انرژی (بنزین، نفت، گاز و...)، پساب ها و فاضلاب های خانگی و شهری در شهرستان های استان یزد، فعالیت های کشاورزی (مصارف انواع کود های شیمیایی و سموم دفع آفات و...) بیشترین تاثیر را در افزایش مسائل زیست محیطی در شهرستان های استان دارند. در مرتبه بعد، عوامل جمعیتی، به ویژه میزان شهرنشینی و مهاجرین وارده به مناطق شهری باعث افزایش فشار به محیط شده و در حادتر شدن مسائل زیست محیطی تاثیرات زیادی داشته اند در نتیجه شهرستان یزد در شاخص های مورد مطالعه ناپایدارترین شهرستان و شهرستان تازه تاسیس بهاباد به عنوان پایدارترین شهرستان محسوب می شوند. ضریب همبستگی رگرسیون چندگانه (R) محاسبه رابطه میزان شهرنشینی و افزایش مسائل یست محیطی شهرستان های استان یزد را با میزان 892/0 تایید می کند و نشان دهنده این است که افزایش شاخص های شهرنشینی تاثیرات خود را بر افزایش مسائل زیست محیطی شهرستان های استان یزد گذاشته است. در نهایت، جهت رسیده شهرهای استان به پایداری استراتژی هایی چون جداسازی و تفکیک زایدات جامد صنعتی، خانگی و بهداشتی درمانی، جلوگیری از انتشار آلودگی ها توسط زایدات جامد، برنامه ریزی بلندمدت در زمینه جلوگیری از مهاجرت های بی رویه به شهرهای متراکم به وزه یزد و میبد، بهسازی و تقویت سیستم حمل ونقل همگانی در شهرهای بزرگ استان، تشویق مردم به تفکیک زباله، الزام کوره های آجرپزی به ماشینی کردن سیستم سوخت، استفاده از معیارهای زیست محیطی در مکانیابی شهرک ها و نواحی صنعتی جدید و تصفیه گازها، گردو غبار و پسماندهای حاصل از فعالیت های معدنی پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: مدل تحلیل شبکه (ANP)، مدل تاپسیس، محیط زیست، توسعه پایدار، استان یزد
|
  • A. Saidi, A. Rahmani Fazli, F. Azizpour, A.A.Mohebi Page 7
    Examining systematically the spatial nature of geographic phenomena is an effective approach by the geographers. Towards this, the study of rural settlements and dwellings, as spatial phenomena, can help tracking and broaden the approach. This article attempt, with reference to affecting factors and forces, to review the structure-functional characteristics of turkman dwellings in Bojnord (North Khorasan), in one hand, and to reveals their role in creating the public space and the whole landscape of villages, in other hand. The methodology is based on “structural-functional dynamics”, a view in spatial paradigm and the research methodic is an inductive one, based on field observation, using surveying and interview techniques. The results of this paper shows, that the governing structural-function dynamics (containing elements and attributes of environmental, cultural, social, economic and ethnic spheres) order systematically all inner relationships within the rural settlements and thus, evolved and shaped the turkman-dwellings in this region.
    Keywords: Rural Settlements, Structural, functional Dynamics, Rural Space, Bojnord (Khorasan, e Shomali)
  • M. T. Rahnamaee, Sh. Vosoghi Long Page 33
    This paper discuses Iran region unbalance with viewing at relational comparative to political economic and regional development has result that approach of medical factors of political economic with ineffective regional markets is basic factor in unbalancing regional development of Iran. to notice to important of economical making indexes in bodjet system and state management display that Iran economical geography centralize from 1373 to 1385 of budjet total about 39/78 percent in seven provinces and instead share the other provinces of common budjet(omrani and jari budjet) is about 5/4 percent in these years. This topic is in relative to first level of Iran political economic with third level display violent unbalance in political economic of spatial (territory wideh, population dispersal and centralization and …). This research analysis economical geography of Iran with gestalt theory and Zero – sum game model. Hance achieving to regional development in Iran to need to recognize political economy of spatial of Iran with norm modeles and analysis (research methodology) and to notice historical rol of Iran state.
    Keywords: political economy of spatial_political geography of Iran_regional development of Iran – state
  • A. Pourahmad, R. Farhudi, K. Ziari, M. Soleymani, A. Faraji Mollaie Page 53
    Geography is as a science the study of systems in geographic space. Based on the region as a system that its output and product should be a balance and excellence in live interactions: it should studied base on the systematic view. Therefore, emphasis on the urban and rural area as a starting point for planning is the only way to achieve sustainable development. In this paper, a network of regional balanced development is discussed in perspective of urban and rural hierarchical relations in Qazvin region. In these paper discussed with descriptive - analytical method documents and related resources in this area. In this paper in the first place it has been reviewed scientific references in order to analyzed theoretical foundations of the field (though briefly) regional planning, and the next aspect is presented of hierarchical urban and rural areas relationships in Qazvin based on the amount of load carried indicator (in ton). Based on surveys conducted in Qazvin region rural and city areas relationships are very limited and this affected by mechanisms such as the service concentration and change in rural and urban functions and other cases.
    Keywords: balanced regional development, network, urban, rural relationships, Qazvin
  • H. Kamran, B. Zarei, A. Heydari, A. Motaghi Page 79
    Caspian Sea as the largest sea enclosed in the dry, with diverse ecosystem and substantial resources of oil and gas as well as strategic location and Geo economically, with the collapse of the Soviet Union in December 1991 by the Great Powers trans-regional, especially America and Europe Union on the one hand, and China, Turkey and Israel On the other hand, Was considered.Russia as the main successor of the Soviet Union collapsed and Iran, before the collapse of the USSR, as the only owner of the water Zones, Interests and goals have been followed in the Caspian region in modern conditions too. This presence and the new competition in region have created the complex and diverse field in the international relations that have been analyzed in this research.
    Keywords: Caspian, regional, trans, regional powers, Strategically Position, Geo, economics
  • R. Afzali, E.Yari, E. Moradi, A. Valizadeh Page 107
    The purpose of this paperis to subvert the dominant discourse and current political administration space. Reversality, as Foucaultsaysconsists of what people may assume that at renewal of their mind. The reversality means that when traditions or schools, offers particular interpretation and commentary of events, can be interpreted against heplan, provided a new concept in its field. When take into consideration the phenomenon of a certain angle, theangle, and its other horizon can also raised. Here's another angle of the horizon and the true meaning of "political management space " is considered such an approach “subvert" the prevailing discourse of political space management in knowledge called geopolitics power. Methodological point of view, this research is based on a unique approach of Michel Foucault, especially in the discussion of "Paleontology of knowledge". Paleontology is establishment analytical method of the rules and practices lies and unconscious in the discourses of the human sciences. Its purposes to describe an archive of sentences that are prevalent in particular society and era. Paleontology’s Following the description of the condition of existence discourse and scientific areas, application and its release.
    Keywords: Space, discourse, Geopolitics, political management, Iran
  • J. Tawakolinia, Zh. Sajadi, K. Shams Puya Page 121
    Todays, the many issues and challenges with metropolitan’s areas. Understanding these challenges in order to face and it passes, is also trying to develop many important sustainable environments. Including these challenges can be to the distribution of population and activity in the peripheral area of Tehran metropolis, especially islamshahr pointed out. In this issue with the study of the structure and the management procedures, laws and plans that lead to peripheral areas of Tehran's population drift including the urban expansion of eslamshahr,, scattered about the reviews. Location of Industrial and services and interfere with the residential land use in the city and also with the transfer of the activities from Tehran and its expansion, update security issues, an indiscriminate crowd to agricultural land, an increase in construction without rules within the scope of the study was that contrary to the logic of urban sustainable development are the results of this sprawl. So understanding and analysis of the factors that sprawl of population and activities with the descriptive and analytical study are the purposes of this research.
    Keywords: Sprawl, Population drift, Activity, Uneven development, Informal settlement, Islamshahr
  • R. Shaykh Baygloo, M. Taghvaei Page 139
    Proper identification of backward regions is crucial for forming the reliable basis of national and regional development strategies to increase the overall growth rate and decrease intra- regional and inter-regional disparities; therefore, it is very necessary to comprehensively assess the status of regional development with regard to different dimensions of development. The ranking of regions according to degree of development is often treated as the problem of the multi-criteria classification of alternatives. This problem has been solved by applying different methods. The present analysis highlights the fact that Iran witnesses uneven development across different regions. Most of sub-provinces (64% of all sub-provinces) are at the below average level of development. These regions require concerted planned efforts to overcome obstacles to growth and consequently to improve their development level.
    Keywords: Development level, Regional development, Backward regions, Iran, multi, criteria decision making (MCDM)
  • H. Afrakteh, M. Hajipour Page 159
    Spatial structure of undeveloped countries has been resulted in unequal physical growth of cities and urban sprawl that in turn has had different impacts on peripheral villages. Birjand in southern Khorasn province as a regional city has had increasingly growth due to its central position and successive droughtst. The physiognomic changes of Birjand surrounding rural spaces have been studied in this paper with an emphasis on land use changes and spatial consequents of city physical growth. Research sample society has been four villages at surrounding area of Birjand. Research required data has been collected through satellite Images of land sat TM 5 during 2001-2011, remote sensing technology and also filing a questionnaire. Selected data has been analyzed based on grounded theory. Finding show that urban sprawl has solved the peripheral rural spaces in the city during above decade. Rural lands have been changed to residential land use. Urban physical growth has resulted in changes on economic, social, cultural, management and service structure of peripheral rural area. This change has not been accordance with rural sustainable development.
    Keywords: rural sustainable development, urban extend, rural land use change, spatial transformation, Birjand
  • A.Meshkini, K.Borhani, R. Shabanzade Namini Page 187
    Quantitative measurement and spatial representation of sustainable urban development are considered as a subject matter in urban planning. The concept of urban sustainability is included five dimensions in which social dimension of sustainability is analyzed with subjects such as the social justice, social capital and well-being in urban environments. In this study, the spatial analysis of social sustainability has been undertaken for 22 districts of Tehran. Research Methodology in this study has been descriptive – analytical and Library Method is used to collect information. In order to define measures of social sustainability, effective criteria on social sustainability and SSI index are used. Moreover, Excel and Spss software’s are used for indicators and calculations. Arc Map software is used in order to map and production of spatial data. Research findings indicate that areas 12, 6, 3, 1 in terms of social sustainability conditions are in greater quality than other parts of Tehran and areas 17, 16, 18, 19, 21, 10 in terms of social sustainability conditions are not.
    Keywords: sustainable development, urban social sustainability, social sustainability index, 22 districts of Tehran
  • F. Seifo, Dini, K. Ziari, A. Azimi Page 213
    Housing is as a basic human need and provides a sense of satisfaction and it plays the important role in improving quality of life. In urban areas Various reasons such as unequal distribution of income, un-plan texture, historical texture(old time texture), make disproportionate amounts of standard housing with varying levels of quality. Therefore study and analysis the gap size and spatial break between different regions of space requires an accurate study. The main purpose of this paper is to show the extent of differentiation and gap between different regions of Tehran in view of the housing indicators. The present study method is a variety of describes-analytical methods. To explain the quality of housing in areas of Tehran used the data sets in the Census center of Iran. Ultimately to determine the quality of housing in 22 areas is used SAW and entropy methods. According to the ranking the regions 1, 2 and 5 are in the first to third rankings in terms of housing quality indicators. Areas that have high housing quality have the high quality of life. The areas 9, 21 and 19 are in the worst housing quality conditions.
    Keywords: Housing quality index, geographic division, SAW, 22region in Tehran
  • A. Karam, M. Ranjbar, M.Eftekhari, N. Yaghoob Nejad Page 235
    Climatic geomorphology or the climatic morphology, cognition of the earth's surface, reviews the recognition of landforms affected by climate elements and factors. This branch of geomorphology concentrates on the distribution of landforms in relation to divisions of climatic regions on the surface of the earth. Yet, there have been no specific and detailed studies on automat classification of territorial units or regional morph climatic in Iran. In this research, the morph climatic regions of Kermanshah province were identified and classified by employing Gis-based cluster analysis technique (Iso cluster) and also using seven topo-climatic parameters (including: elevation, slope, annual precipitation, the average minimum Iran. temperature, absolute minimum temperature, number of days with temperatures below zero and the average annual temperature); as a result, five morph climatic regions and seven macro geomorphologic units have been identified.these areas include: Arid morph climatic zone(fluvial/aeolian), Semi-Arid(fluvial/slope movements), Semi- Arid (Pedimentation /fluvial), Cold (preglacial/ fluvial), Very Cold (nivation / preglacial/ Karstification).most area about 45% is related to Semi-Arid zone(Pedimentation /fluvial) and lowest area with 3.65% is related to Very Cold zone in Kermanshah province. Despite the capabilities of GIS and the model used automat methods for morph climatic classification have yet to be developed in Iran.
    Keywords: Automat Classification, Morph climatic Zones, Iso Cluster method, Kermanshah
  • F. Sasanpour, P. Ziaeian, M. Bahadori Page 257
    Nowadays, global warming has become a global issue.In urban areas, Depending on land cover and due to the changes in land use, land areas with higher temperatures than other areas are created, that this phenomenon known as the urban heat island.Studies show that the temperature increase due to the thermal Islands’ expansion in Tehran is higher than other cities of Iran. In this study, by applying the necessary corrections, the Image is provided and then the map of land use and land cover using maximum likelihood method and the thermal map using single- window algorithm on the thermal band of the ETM+ sensor satellite image are prepared. Also, the minimum, maximum and the mean temperatures are obtained for the 22 regions of Tehran.The regions of Tehran are studied after calculating the indices of NDVI, NDWI, NDBI, NDBAI, UTFVI and comparing between the land use -land cover map and the heat map. Results showed that there is a direct correlation between the heat island and Construction and also barren areas. on the other hand there is an inverse relationship between NDVI and the vegetation with the temperature and heat islands.
    Keywords: single, window algorithm, land use, land cover map, heat islands, LST
  • R. Sarvar, B. Safavi, B. Darvish Page 273

    More than half a century, new cities theory applied in various form in previous socialistic and third word system and leads to different results. in according to population growth, capital cities involved with lots of problems, and following decrease of life quality in them dueto. Economic, social and bio environmental problems and compression of population and activated in capital cities, leads to decentralize, control of immigration and absorb of capital cities extra population in domain of these cities, the present survey full filled to investing the amount success of pardis new city establishment in absorbing extra population of tehran.

    Keywords: pardis new city, absorb population, growth of population, recognition, analysis