فهرست مطالب

مطالعات تفسیری - پیاپی 14 (تابستان 1392)

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 14 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • قمر کوهی گونیانی*، فتح الله نجارزادگان، علی راد صفحه 7
    اصلی ترین هدف خداوند از نزول قرآن کریم هدایت انسان هاست و اساسی ترین آموزه در این مسیر توحید می باشد که پایه تمام تعالیم دیگر قرآن است و غایت آن رساندن انسان ها به سعادت است. اساس معرفت توحیدی در تحقق این هدف، توحید الوهی می باشد که بر توحید ربوبی استوار است. برای اینکه این آموزه به شکل صحیح در اختیار مردم هر عصری قرار گیرد باید به رصد نحوه آموزش توحید ربوبی خداوند به بندگان، در سوره های نخستین قرآن که بر این آموزه تاکید بیشتری شده است، پرداخت. به همین جهت در این مقاله سعی بر آن است تا شاخصه های توحید ربوبی پروردگار و همچنین شیوه های بیان آنها و نحوه هدایت بشر به سوی این آموزه مورد کنکاش قرار گیرد تا الگویی از آن استخراج گردد.
    کلیدواژگان: سوره قلم، آیات مکی، توحید، توحید ربوبی، توحید الوهی
  • محمدصادق حیدری*، سیدعلی اکبر ربیع نتاج صفحه 31
    یکی از آثار مهم در حوزه آیات متشابه و مشکل قرآن کریم، کتاب «متشابه القرآن و المختلف فیه» اثر محمد بن علی بن شهر آشوب مازندرانی است. وی در این کتاب به تحلیل و بررسی متشابهات قرآن به صورت موضوعی پرداخته است و دامنه بحث او را مباحث متنوعی از اصول اعتقادی، فقه، احکام شرعی و علوم قرآنی تشکیل داده است. وی تشابه در قرآن را از سه منظر: اختلاف در امور دینی، آیات متناقض و آیاتی که دو یا چند معنا از آن محتمل است و باید بر معنای درست تر حمل شود، می داند؛ در این مقاله با تکیه بر کتاب مذکور، دیدگاه های تفسیری ابن شهر آشوب در تبیین آیات متشابه و مشکل قرآن، مورد پردازش قرار گرفته است. براساس این پژوهش دانسته می شود که وی با بهره مندی از روش های مختلف همراه با جهت گیری عالمانه، به تصحیح شبهات و انحرافات موجود دراین باره پرداخته و پرده از ابهام آنها برداشته است.
    کلیدواژگان: ابن شهرآشوب، متشابه القرآن، آیات متشابه، تفسیر آیات مشکل
  • محمدرضا حاجی اسماعیلی*، داود اسماعیلی صفحه 51

    قرآن کریم پیرامون درخواست پاداش رسالت پیامبران دو گونه سخن گفته است؛ برخی از آیات به نقل از پیامبران و پیامبر خاتم|، مطالبه مزد رسالت را از جانب ایشان نفی کرده و آن را ویژه خداوند متعال به شمار آورده است و حال آنکه در برخی از آیات مانند: 57 فرقان، 47 سبا و 23 شوری، برای امر رسالت و پیامبری، از مردم درخواست مزد و پاداش شده است. این مقاله بر آن است تا با طرح دیدگاه مفسران قرآن در این خصوص و با تبیین این دو گروه از آیات، به رفع تعارض ظاهری آنها بپردازد و با مفهوم شناسی واژه مودت و قربی و بررسی پیرامون نوع استثنا در آیه «قل لا اسئلکم علیه ا جرا إلا الموده فی القربی» و نقد ادعای نسخ آیه، این موضوع را تحلیل و بررسی نماید. پژوهشگران در پایان باورمند گردیده اند که پاداش رسالت پیامبر خاتم|، همان اظهار مودت به اهل بیت پاک و مطهر ایشان است.

    کلیدواژگان: آیات مودت، موده فی القربی، پاداش رسالت، نسخ، استثنا
  • محمد ابراهیم ایزدخواه* صفحه 79
    دلیل فطرت یکی از دلایل خداشناسی است که قرآن نیز بر آن تاکید دارد. فطرت دارای گرایش های متعددی است که یکی از آنها گرایش به سوی کمال مطلق است. آیات ناظر بر وجود فطرت خداجویی در انسان را می توان در چهار دسته سامان داد: آیاتی که به راحت بر فطرت دلالت دارد. آیاتی که پیامبران را مذکر معرفی نموده است. آیاتی که بیانگر آن است که دسته ای از مشرکان علی رغم باورمندی شان نسبت به خداوند، به شرک ربوبی گرفتار گشته اند و آیاتی که به بازگویی جریان عالم ذر یا الست مربوط است. برخلاف روش معمول محققان قرآنی در بررسی آیات مربوط به فطرت که به بررسی و تفسیر آیات دسته اول و چهارم بسنده می کنند می بایست همه آیات گروه های چهارگانه فوق مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آیات فطرت، فطرت، عالم ذر، عالم الست، خداشناسی
  • سید سعید میری*، سید محسن حسنی صفحه 91
    اعجاز علمی قرآن یکی از وجوه اعجاز قرآن کریم است. قرآن کریم حاوی آیات ناظر به حقایق علمی است. حقایقی که پس از گذشت 14 قرن از نزول قرآن با گسترش و پیشرفت دانش بشری و امکانات علمی به اثبات رسیده است. آیه 4 سوره منافقان: «کا نهم خشب مسنده یحسبون کل صیحه علیهم» از جمله آیاتی است که بر اساس یک گمانه، مورد تایید کشفیات مسلم علمی قرار گرفته است. ازاین رو احتمال اشاره این آیه به «قابلیت و نقش درختان در جذب، کنترل و کاهش آلودگی های صوتی» که امروزه به عنوان یک حقیقت علمی پذیرفته شده است، وجود دارد.
    کلیدواژگان: آیه 4 سوره منافقون، تفسیر علمی قرآن، اعجاز علمی قرآن، درختان، آلودگی صوتی
  • محمدتقی رفعت نژاد*، رحمت الله عبدالله زاده، شید الله رستخیز شورکایی صفحه 105
    تمثیل یکی از اسلوب هایی است که در قرآن جهت هدایت انسان به کار رفته است. ازاین رو هر جا حکمت الهی اقتضا نموده است با ذکر تمثیلی مسیر فهم مسئله تسهیل گردیده و حجت بر مخاطبین تمام گشته است. قرآن درباره زندگی دنیا از تمثیل آب باران استفاده نموده و آن را در آیات 24 سوره یونس، 45 سوره کهف و 20 سوره حدید تکرار کرده است. تحلیل و بررسی این تمثیلات سه گانه نشان از تبیین ابعاد و مراتب مختلف حیات در قالب یک تمثیل ساده دارد. این مقاله بر آن است تا حکمت تکرار و ارتباط و تناسب این آیات را مورد واکاوی قرار دهد.
    کلیدواژگان: آیه 24 یونس، آیه 45 کهف، آیه 20 حدید، تمثیل دنیا، تکرار، تناسب
|
  • Qamar Koohi Gooniani*, Fathollah Najarzadegan, Ali Rad Page 7
    The most important God's aim by revelation of the Holy Quran is leading the human to the right path, and monotheism is the most fundamental doctrine in this path which is the foundation of all the rest of educations in the Quran and its end is leading humankind to happiness. The foundation of monotheistic knowledge in realization of this aim is divinely monotheism which is based on Robubi monotheism. In order to provide this doctrine for the people of any era correctly, the education method of God's Robubi monotheism to His servants in first surahs of the Quran to which a more considerable emphasis has been given, needs to be observed. For this, the present paper is an attempt to investigate the features of God's Robubi monotheism as well as their diction and the manner of guiding human towards this doctrine so that a pattern could be derived out of it.
    Keywords: Qalam Surah, Meccan verses, monotheism, Robubi monotheism, divinely monotheism
  • Mohammad Sadeq Heydari*, Seyyed Ali Akbar Rabi Nataj Page 31
    One of the outstanding works about allegorical and difficult Quranic verses is 'Mutashabih ul-Quran wa Al-mukhtalif Fih' by Mohammad Ibn Ali Ibn Shahr Ashub Mazandarani. In this book, he has analyzed the Quranic allegorical verses in distinct topics and the domain of his discussions revolve around various topics such as belief principles, religious commandments, and Quranic sciences. He sees allegorical verses from three viewpoints including: having dispute in religious affairs, contradictory verses, and those verses from which two or several meanings could be received and they need to be understood on the more correct meaning. Relying on the mentioned book, the paper attempts to investigate Ibn Shahr Ashub's commentary of the allegorical and difficult verses. According to the findings of the study, one could find out that he has corrected the available suspicions and deviations related to this topic and has eliminated the ambiguities of these verses by using various methods and scholarly orientation.
    Keywords: Ibn Shahr Ashub, Mutashabih ul, Quran, allegorical verses, interpretation of difficult verses
  • Mohammadreza Hajiesmaili*, Davood Esmali Page 51

    The holy Quran has a two-way remark about the request of reward of the prophet's mission. Narrated from the prophets and the last of the prophets (p.b.u.h), some of the verses have negated the demanding of the mission wages on the prophet's part and have taken it into account as a specific thing to the lofty God while in some verses such as 53 Furqan, 43 Saba', and 23 Shura, wage and reward is requested from people for prophetic mission and prophesy. Providing the Quran commentator's opinions about this issue and explaining these two groups of verses, this paper aims at removing the apparent conflict between them and by conceptualizing the words mavaddah and Qurba and also analyzing the type of exception in the verse "I ask of you no fee therefor, save loving kindness among kinsfolk" and arguing against the view claiming the verse being abrogated, attempts to analyze this issue. Finally, the researchers believe that the reward of the last of the prophet's mission is nothing but treating his innocent and sacred ahl ul-Bayt amicably.

    Keywords: mavadah verses, kindness to the kinsfolk, prophetic mission reward, abrogation, exception
  • Mohammad Ebrahim Izadkhah* Page 79
    Innate reason is one of the theological reasons on which the Holy Quran has emphasized. Innate character has various tendencies like tendency to absolute perfection. The verses denoting God-seeking nature of human being could be classified into four: those denoting innate character clearly, those introducing the Prophets as reminders, those saying that a group of polytheists, in spite of their innate belief in God, have been involved with robubi polytheist, and those related to the retelling the world of dharr world. Unlike the common method of the Quranic researches on analyzing the verses about innate character–who analyze and interpret just the first and the fourth groups– all mentioned groups of the verses should be taken into account.
    Keywords: verses of innate character, innate character, world of dharr, world of alast, theology
  • Seyyed Saied Miri*, Seyyed Mohsen Hasani Page 91
    Scientific miracle is one of the aspects of miracle in the Holy Quran. The Holy Quran includes verses referring to scientific fact, those proved by development of human knowledge and scientific equipments after passing 14 centuries from the revelation of the Quran. The verse 4 of Munafiqun verse: "as though they were blocks of wood in striped cloaks" is among those verses which, based on a speculation, have been confirmed by undeniable scientific discoveries. Therefore, there is a possibility for this verse to refer to "capability and role of the trees in absorption, control and reduction of acoustic pollution", the fact nowadays proved as a scientific fact.
    Keywords: verse 4 of Munafiqun surah_scientific commentary of the Quran_scientific miracle of the Quran_trees_acoustic pollution
  • Mohammad Taghi Rafatnejad*, Rahmatollah Abdollahzadeh, Sheydollah Rastkhiz, E. Shoorkaei Page 105
    Allegory is a method used in the Quran to lead human to the right way. Therefore, wherever Divine hikmah has demanded, with mentioning an allegory the path for understanding the problem has been facilitated and the proof has been completed to the addressees. The holy Quran has used the allegory of rain water for the mundane world and has repeated it in the verses like 24 of Yunus, 45 of Kahf and 20 of Hadid. Analysis of these three allegories is indicative of elucidating the different dimensions and stages of life in the form of a simple allegory. This paper aims at analyzing Divine hikmah for repetition, relationship and proportion of these verses.
    Keywords: 24 of Yunus, 45 of Kahf, 20 of Hadid, allegory of earthly world, repetition, proportion