فهرست مطالب

نشریه پژوهش در پزشکی
سال سی و هفتم شماره 2 (پیاپی 146، تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/18
  • تعداد عناوین: 12
|
  • فاطمه مهرآذین، اصغر قاسمی *، عبدالحسین شیروی، صالح زاهدی اصل صفحات 73-79
    سابقه و هدف
    کم کاری تیروئیدی احتمالا یکی از شرایطی است که در آن بافت ها با اختلال تولید اکسید نیتریک (NO) مواجه هستند، چون هورمون های تیروئیدی اثر تحریکی در تولید NO دارند. NO دارای نقش های فیزیولوژیک و پاتولوژیک زیادی در بدن می باشد. هدف این مطالعه بررسی سطح متابولیت های NO یعنی نیترات و نیتریت (NOx) در سرم و بافت های قلب، مغز، مخچه و آئورت در زاده های موش های صحرایی مبتلا به کم کاری تیروئید جنینی می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق تجربی، کم کاری تیروئید در موش های ماده با استفاده از پروپیل تیواوراسیل در آب آشامیدنی (از ابتدا تا انتهای حاملگی) القاء گردید. زاده های نر گروه کم کار تیروئید و کنترل، تا زمان بلوغ نگهداری و به چهار گروه (9=n در هر گروه) تقسیم شدند: گروه های کنترل و کم کاری تیروئید با مصرف L-آرژنین (2 درصد) و گروه های کنترل و کم کاری تیروئید بدون مصرف L-آرژنین. غلظت NOx نمونه های سرم و بافت آنها با روش گریس بررسی گردید و تغییرات شاخص در داخل گروه و بین گروه ها مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در قلب، مغز، مخچه و آئورت غلظت NOx در گروه کم کاری تیروئیدی جنینی به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود. بعد از مصرف 1هفته L-آرژینین خوراکی، در گروه کنترل غلظت NOx در قلب، مغز، مخچه و سرم کاهش درحالی که در بافت آئورت زیر حساسیت اندازه گیری بود. در گروه کم کاری تیروئیدی جنینی بافت آئورت و سرم کاهش ولی در بافت مخچه افزایش معنی داری نشان داد.
    نتیجه گیری
    متابولیسم NOx در کم کاری تیروئید متفاوت از گروه کنترل است و هورمون های تیروئیدی در متابولیسم NOx نقش دارد. افزایش L-آرژینین خارج سلولی باعث کاهش غلظت NOx در سرم و بافت ها می شود. شاید به علت فراهم شدن سوبسترای کافی نیازی به تولید فرم ذخیره NO نباشد.
    کلیدواژگان: کم کاری تیروئیدی جنینی، اکسید نیتریک، L، آرژینین، موش صحرایی
  • مژگان بنده پور *، زرین شریف نیا، نریمان مصفا، بهرام کاظمی، نگار سید ، معصومه سلیمانی دارانی صفحات 80-84
    سابقه و هدف
    با توجه به اینکه یک بخش مهم در پروژه واکسن، یافتن ادجوانتی موثر و مناسب در واکسن های انسانی است، امروزه پروتئین های شوک حرارتی در این پروژه ها به عنوان ادجوانت های قوی مطرح می باشند. این پروتئین ها با تحریک تولید سایتوکاین های التهابی باعث فعالیت سیستم مونوسیت ماکروفاژ شده و بلوغ سلول های دندرتیک را سبب می شوند. سوال این است که آیا این پروتئین در ایمنی زایی فرم نوترکیب HbsAg HBV تاثیر دارد؟
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، زیر واحد بتایHsp90 نوترکیب انسانی به همراه پروتئین نوترکیب HbsAg HBV به 30 موش BalbC تزریق گردید و سیستم ایمنی هومورال و سلولی موش ها با روش ELISA بررسی شد.
    یافته ها
    در مقایسه با گروه های کنترل بیان هم زمان پروتئین و ادجوانت اختلاف معنی داری در IgG توتال و IgG2a سرم ملاحظه شد، ادجوانت hsp باعث افزایش IL-4 و بعد کاهش معنی دار (05/0>p) آن شد که نشان دهنده تحریک سیستم ایمنی هومورال و سپس سوئیچ آن به سمت IL-5 و ساخت آنتی بادی های دیگر به جز IgE است. در مورد استفاده از فروند IL-4 بالا رفته که مطلوب نیست و نشان دهنده ازدیاد حساسیت و ایجاد آلرژی می باشد.
    نتیجه گیری
    پروتئین های شوک حرارتی ادجوانت مناسبی در فرمولاسیون واکسن هپاتیت بی می باشند. در ادامه این تحقیق می توان اثر آن را در پیشگیری از ابتلای موش های بالب سی به هپاتیت بی مورد مطالعه قرار داد.
    کلیدواژگان: ادجوانت، پروتئین شوک حرارتی، هپاتیت بی، ایمیونیتی
  • گیتا اسلامی، فاطمه فلاح، سودابه طاهری، معصومه نویدی نیا، حسین دبیری، مسعود داداشی *، زهرا ظهیر نیا صفحات 85-89
    سابقه و هدف
    عفونت مجدد و مقاومت به درمان باکتری هلیکوباکتر پیلوری، به عنوان یکی از عوامل مهم ایجاد کننده سرطان معده و زخم پپتیک، از علل اصلی ریشه کن نشدن بیماری است. هدف از این مطالعه تعیین اثر گیاه دارچین بر روی هلیکوباکتر پیلوری بود.
    روش بررسی
    در مطالعه تجربی حاضر، پس از تهیه بیوپسی از بیماران مبتلا به دیس پپسی توسط اندوسکوپیست، 60 بیمار آلوده به باکتری هلیکو باکتر پیلوری انتخاب شدند. نمونه ها در محیط بروسلا حاوی خون اسب همراه با آنتی بیوتیک های وانکومایسین، پلی میکسین، تری متوپریم و آمفوتریپسین کشت داده شده و در شرایط میکروآئروفیلیک در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 7-5 روز انکوبه گردیدند. جهت استخراج اسانس دارچین، اسانس گیری از پوسته درخت دارچین به روش تقطیر توسط دستگاه کلونجر انجام گرفت. برای سویه های هلیکوباکتر پیلوری تایید شده نسبت به آنتی بیوتیک های مترونیدازول، آموکسی سیلین، کلاریترومایسین و تتراسایکلین و دیسک آغشته به عصاره الکلی دارچین با روش Disk diffusion و منطبق بر دستورالعمل CLSI تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی انجام گرفت. میزان مقاومت هلیکوباکتر پیلوری به دارچین و آنتی بیوتیک های متداول با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در تست آنتی بیوگرام، درصد حساسیت هلیکوباکترپیلوری به کلاریترومایسین 76%، تتراسایکلین 62%، آموکسی سیلین و مترونیدازول100% و حساسیت هلیکو باکترپیلوری به اسانس دارچین هم 100% مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه نتایج تحقیق و افزایش روز افزون مقاومت به مواد آنتی باکتریال سنتتیک، گیاه دارچین می تواند یکی از گیاهان موثر در پاک سازی برخی از باکتری ها از جمله هلیکوباکترپیلوری باشد.
    کلیدواژگان: هلیکو باکتر پیلوری، اسانس دارچین، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • فریبا فتحی، مسعود مهرپور، افسانه عارفی اسکویی، ثریا فتحی، کاوه سهراب زاده، محمد رستمی نژاد صفحات 90-92
    سابقه و هدف
    بیماری پارکینسون نوعی بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن تر است که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی می باشد. این اختلال هنگامی رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین را از دست می دهند. سلنیم یک عنصر ضروری با نقش های فیزیولوژی مهم در بدن است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه غلظت سلنیم موجود در سرم افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با افراد سالم بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق مورد-شاهدی، غلظت سلنیم موجود در سرم خون افراد مبتلا به پارکینسون و گروه شاهد آنها با استفاده از طیف سنجی جذب اتمی به دست آمد. بررسی های آماری این مطالعه در نرم افزار MATLAB نسخه 5/6 انجام شد.
    یافته ها
    تفاوت قابل ملاحظه ای بین غلظت سلنیم موجود در سرم افراد مبتلا به پارکینسون و افراد سالم وجود داشت. میانگین غلظت سلنیم موجود در سرم برای افراد پارکینسونی μg/l13± 57 و برای افراد سالم μg/l 18± 93 بود، یعنی در گروه بیماران 63 درصد کمتر از افراد سالم بود (001/0>p).
    نتیجه گیری
    سلنیم دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که با توجه به این ویژگی می توان آن را به عنوان یک عامل ضد التهاب محسوب کرد. وجود این عنصر کمیاب باعث تنظیم آنتی اکسیدان ها و تعیین سطح دوپامین در بدن می شود. لذا تجویز مکمل سلنیم جهت بهبود سریع تر بیمار و حذف علایم این بیماری پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: بیماری پارکینسون، سلنیم، سرم خون، طیف سنجی جذب اتمی
  • مهران بابانژاد، مریم عزیزیان، رضا عزیزیان، طیبه آزادی، عبدالحلیم رجبی، علی دل پیشه *، نایبعلی احمدی صفحات 93-97
    سابقه و هدف
    مصرف مکمل های غذایی به عوامل مختلفی همچون سن، جنس، وضعیت تاهل و سایر عوامل دیگر بستگی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی عوامل موثر بر مصرف مکمل های غذایی در ساکنین جنوب شهر تهران در یک دوره 5 ساله انجام گرفته است.
    روش بررسی
    مطالعه ای مقطعی بر روی 708 نفر از افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره تغذیه جنوب شهر تهران در طی سال های 89-1385 با روش نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. یک چک لیست محقق ساخته جهت بررسی متغیرهای موردنظر و نیز وضعیت مصرف مکمل های غذایی به کار گرفته شد. از آزمون های کای دو و رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    فراوانی مصرف مکمل های غذایی در 3/26% موارد وجود داشت و با سن، جنس و وضعیت تاهل رابطه معنی داری داشت (05/0>p)، درحالی که با نمایه توده بدنی ارتباط معنی داری مشاهده نشد (05/0> p). فراوانی مصرف مکمل غذایی به طور معنی-داری در افراد 19 تا 35 سال، جنس مونث و افراد متاهل بیشتر بود. پس از کنترل عوامل مخدوش کننده، متغیر وضعیت تاهل عامل موثر بر میزان مصرف مکمل های غذایی شناخته شد، به طوری که مصرف مکمل های غذایی در افراد متاهل بیش از 2 برابر مجردها بود (05/0> p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که مصرف مکمل های غذایی خیلی زیاد بوده و جای نگرانی دارد. آموزش مصرف مکمل های غذایی در ساکنین جنوب شهر تهران با تاکید بر گروه های هدف از جمله افراد در سنین ابتدایی زندگی، مردان و خصوصا افراد مجرد توصیه می-گردد.
    کلیدواژگان: مکمل غذایی، تاهل، سن، جنس، تهران
  • سید جمال الدین طبیبی، امیر اشکان نصیری پور، پوران رئیسی، محمد قیاسی * صفحات 98-101
    سابقه و هدف

    با توجه به شیوع و روند رو به افزایش اعتیاد و اهمیت عوارض آن بر کلیه ابعاد سلامت از جمله سلامت معنوی و همچنین گزارش هایی از تاثیر مصرف متادون بر کیفیت زندگی معتادان، احتمال دارد مصرف متادون موجب ارتقای سلامت معنوی این افراد گردد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش مصرف متادون بر سلامت معنوی معتادان انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع هم گروهی تاریخی (Historical Cohort) بود. گروه مورد، بیماران معتادی بودند که متادون مصرف می کردند و گروه شاهد، بیماران معتادی بودند که هنوز متادون دریافت نمی کردند. گروه شاهد تا حد امکان مشابه گروه مورد انتخاب شده بود. سلامت معنوی شامل دو مولفه سلامت وجودی و سلامت مذهبی در 20 شاخص بود. داده ها توسط پرسشنامه استاندارد سلامت معنوی با طیف 7 درجه ای لیکرت گردآوری گردید. تحلیل داده ها توسط آزمون من ویتنی (Mann Whitney) انجام شد.

    یافته ها

    آزمون بر روی 250 نفر مورد و 250 نفر شاهد انجام گرفت. نمره کسب شده در گروه مورد 49/0±01/6 با سطح معنی داری 003/0 بود و نمره کسب شده در گروه شاهد 46/0±72/1 با سطح معنی داری 002/0 بود.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد که مصرف متادون در بیماران معتاد موجب ارتقای سلامت معنوی آنان می گردد که ادامه مطالعه را توصیه می نماید.

    کلیدواژگان: اعتیاد، متادون، سلامت معنوی، سلامت وجودی، سلامت مذهبی
  • معصومه شیروی خوزانی *، افشین مرادی، سید فرید صولت یکانی، زهرا مجد صفحات 102-106
    سابقه و هدف
    مننژیوم شایع ترین تومور سیستم عصبی مرکزی است و با توجه به اهمیت بیماری و گزارشی از همراه بودن آن با مارکرهای ki 67 و p 53 و گزارش تنها یک مورد از وضعیت آن در کشور و به منظور تعیین پروگنوز بهتر مننژیوم با استفاده از مارکرهای ki 67 و p53 این تحقیق روی مراجعین بیمارستان شهدای تجریش در سال های 1375 تا 1390 انجام شد.
    روش بررسی
    تحقیق با روش مقطعی روی کلیه نمونه های با تشخیص قطعی مننژیوم انجام گرفت. تشخیص قطعی با پاتولوژی بوده و طبقه بندی مننژیوم بر حسب گرید آنها و مطابق با معیار گریدینگ سال 2007 سازمان بهداشت جهانی با روش ریزآرایه بافتی بر روی بلوک های پارافینی انجام گرفت، به این ترتیب که روی تنها یک اسلاید شیشه ای تعداد زیادی از قطعات سوزنی تومورهای با گریدهای مختلف از روی بلوک های پارافینی قرار گرفت و مارکرهای ki67 و p53 با روش ایمونوهیستوشیمی بررسی گردید. میزان رنگ آمیزی دو مارکر بر اساس تعیین درصد سلول های رنگ شده و شدت رنگ آمیزی با مارکر توصیفی بررسی گردید.
    یافته ها
    از 89 تومور واجد شرایط، 82/43% گرید یک، 94/44% گرید دو، 37/3% گرید سه، 49/4% گروه مننژیوم با نمای آتیپیک و 37/3% مننژیوم با تهاجم به مغز بودند. میانگین p53 در گرید یک 28/31، در گرید دو 77/57، در گرید سه 60، در مننژیوم با نمای آتیپیک 5/47 و در مننژیوم با تهاجم به مغز 65 بود (087/0=p). در مورد شاخص ki 67، میانگین آن در گرید یک 46/7، در گرید دو 5/33، در گرید سه 5/22، در مننژیوم با نمای آتیپیک 78/10 و در موارد با تهاجم به مغز 20 بود (032/0=p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که ارتباطی بین ki 67 و گرید مننژیوم وجود داشته باشد. انجام مطالعات تحلیلی و متعاقب آن بررسی-های تجربی را توصیه می نماییم.
    کلیدواژگان: مننژیوم، ki 67، p53، تکنیک ریز آرایه بافتی
  • حسین گودرزی *، معصومه دورقی، حسین دبیری، زهره قلاوند صفحات 107-112
    سابقه و هدف
    سیستم های افلاکس در غشاء باکتری قرار دارند و نقش مهمی در هموستازی سلول و دفع ترکیبات سمی دارند. افزایش بیان پمپ های افلاکس خانواده RND منجر به مقاومت چند دارویی باکتری می شود. یکی از پمپ های RND شناخته شده در اسینتوباکتر بامانی سیستم AdeABC می باشد. یکی دیگر از پمپ های متعلق به خانواده MATEٰ به نام AbeM نیز در اسینتوباکتر بامانی شناسایی شده است. هدف از این مطالعه، بررسی بیان و عملکرد ژن پمپ های افلاکس ایزوله های مقاوم به چند دارو در اسینتوباکتر بامانی بود.
    روش بررسی
    تحقیق در یک دوره 18 ماهه به روش توصیفی صورت گرفت. 191 ایزوله اسینتوباکتر بامانی به روش Rep-PCRٰ دیسک دیفیوژن و E-test بررسی شدند. بیان ژن و عملکرد پمپ های افلاکس در 50 ایزوله بالینی مقاوم به چند دارو غیر کلونال به روش real-time PCR و آزمایش تجمع اتیدیوم بروماید بررسی شد.
    یافته ها
    میزان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های مختلف از 69 تا 99 درصد متفاوت بود. تمام ایزوله ها حاوی ژن های adeB (100%) و abeM (100%) بودند. موتاسیونی در ژن adeS یا adeR یافت نشد. بیان adeB با کاهش حساسیت به سفی پیم ارتباط داشت. بیان abeM با تغییرات MIC همخوانی نداشت.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد مکانیسم های متعددی در ایجاد مقاومت چندگانه اسینتوباکتر بامانی نقش داشته باشند. افزایش بیان adeABC نقش اصلی را در مقاومت آنتی بیوتیکی ایفاء نمی کند.
    کلیدواژگان: پمپ افلاکس? اسینتوباکتر بامانی مقاوم به چند دارو، Rep، PCR، بیان ژن
  • سمیه جهانی شرافت، الهه تاج الدین، مریم رزاقی، سیما سید جوادی، مرجان رشیدان، مسعود آل بویه *، محمدرضا زالی صفحات 113-119
    سابقه و هدف
    عفونت های بیمارستانی یک معضل بهداشتی در بیماران بستری در بیمارستان ها به ویژه در کشورهای در حال توسعه هستند. هدف از این مطالعه نقش عوامل ایجاد کننده عفونت های خونی و زخم و بررسی پروفیل مقاومت آنها در بخش های مراقبت-های ویژه درشش بیمارستان مختلف بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی 37 نمونه خون و 30 نمونه زخم از 6 بخش ICU جمع آوری شد. نمونه بالینی بیماران مبتلا به عفونت بیمارستانی جمع آوری گردید. همه باکتری های جدا شده با توجه به الگوی بیوشیمیایی استاندارد شناسایی شدند و ضوابط CDC برای تشخیص عفونت ها در نظر گرفته شد. الگوی مقاومت باکتری مشخص شده در مقابل آنتی بیوتیک های متعارف بر اساس سیستم NNIS مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    آسینتوباکترها و سودوموناس به عنوان رایج ترین ارگانیسم جدا شده در هر دو نوع از عفونت ها گزارش شد و مقاومت بالایی به ایمی پنم را نشان دادند. تمام جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به اگزاسیلین و سفوکسیتین (MRSA) بودند و مقاومت به ونکومایسین (VRE) در 33 درصد از گونه های انتروکوکوس مشاهده گردید. 6/84 درصد از جدایه ها فنوتایپ مقاومت چند دارویی را داشتند. لینوزولاید و ونکومایسین به عنوان داروهای موثر در میان 15 آنتی بیوتیک تست شده علیه این باکتری ها پیشنهاد شد.
    نتیجه گیری
    در میان ICUs MRSA، VRE، انتروباکتریاسه مقاوم به سفالوسپورین نسل سوم، سودوموناس آئروژینوزا و اسنیتوباکتر مقاوم به ایمی پنم و یا سیپروفلوکساسین به صورت غالب وجود داشتند. به این علت، برنامه ای برای کنترل باکتری های مقاوم جدید و ریشه کن کردن ایزوله های با مقاومت بالا لازم و ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آسینتوباکتر، مقاومت چند دارویی، عفونت های بیمارستانی
  • رضا ایمانی راستابی، کبری مختاریان *، پوران قائدی صفحات 120-124
    سابقه و هدف
    اندازه گیری سطح سرمی پروکلسی تونین (PCT)، می تواند در کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها و جلوگیری از عوارض جانبی آنتی بیوتیکی در مبتلایان به ویروس آنفولانزای H1N1 نوپدید، به عنوان یک ویروس آنفولانزای جدید نوع A، کمک کند. این تحقیق با این هدف که آیا سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به آنفولانزای خوکی (H1N1) بالا است یا خیر، در بیماران بستری در بیمارستان هاجر (س) شهرکرد سال 1390 انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی، از 140بیمار مشکوک به آنفولانزای خوکی که علائمی مانند سرفه، کاهش فشار خون، درد قفسه سینه و درد عضلات داشتند نمونه حلق و خون گرفته شد. نمونه های حلق بیماران با استفاده از روش PCR ابتلا به بیماری آنفولانزای خوکی در مورد آنها (از طرف انستیتو پاستور تهران) تایید شد و سطح سرمی پروکلسی تونین نیز با استفاده از روش کروماتوگرافی سنجیده شد و به صورت کمی (نانوگرم در میلی لیتر) ثبت گردید. اگر این شاخص بیش از 2 نانوگرم در میلی لیتر به دست می آمد، بیماری شدت بالاتری داشت. در نظر گرفته شد که میزان کمتر از 5/. نانوگرم در میلی لیتر عفونت باکتریال به همراه نخواهد داشت.
    یافته ها
    از 140 بیمار مشکوک، 61 نفر (6/43%) بیماران مبتلا به آنفولانزای خوکی بودند که (1/54%) مونث و (9/45%) مذکر بودند. 79 نفر دیگر به آنفولانزای خوکی مبتلا نبودند. سطح سرمی پروکلسی تونین در 1/72% کمتر از 5/0، 18% بین 2-5/0 و 8/9% بین 10-2 نانوگرم در میلی لیتر به دست آمد و نشان داد شدت بیماری در تقریبا 10درصد بیماران شدید و همراه با عفونت باکتریال بوده است.
    نتیجه گیری
    اندازه گیری سطح سرمی PCT می تواند در تفریق بین عفونت های باکتریایی و ویروسی با ارزش باشد و مخصوصا در افراد با سن کمتر از ده سال یافته با ارزش تری است.
    کلیدواژگان: پروکلسی تونین، آنفولانزای خوکی، عفونت های باکتریایی و ویروسی
  • مهران بابانژاد، شبنم شکوهی، علی دل پیشه *، نایبعلی احمدی صفحات 125-133
    سابقه و هدف
    وضعیت اقتصادی- اجتماعی از جمله مهم ترین عوامل تعیین کننده سلامت جامعه به خصوص در سنین سالمندی است. با توجه به نبود اطلاعات کافی درباره وضعیت اقتصادی اجتماعی سالمندان به ویژه در استان ایلام، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت اقتصادی- اجتماعی سالمندان استان ایلام در سال 91 انجام گرفت.
    روش بررسی
    مطالعه ای مقطعی بر روی 1012 سالمند 60 سال و بالاتر استان ایلام در سال 1391 با روش نمونه گیری خوشه ایانجام گرفت. پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا جهت بررسی متغیرهای اقتصادی اجتماعی سالمندان به کار گرفته شدکه از طریق مصاحبه حضوری با آنان تکمیل و سپس از طریق نرم افزار (ver16) SPSS و آزمون های کای دو، من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    سن سالمندان مورد مطالعه 02/8 ±1/70 سال و 5/60% مرد بودند. از سالمندان موردمطالعه، 4/61% بیسواد، 81% بیکار و 7/29% تحت حمایت مالی فرزندان خود بودند. نزدیک به نیمی از سالمندان (6/47%) هرهفته مورد عیادت اقوام قرار می گرفتند و 1/64% مهم ترین نیاز فکری خود را بهداشت و سلامتی می دانستند. نیاز به بهداشت و مسکن در زنان به ترتیب بیش از دو (23/2= OR) و چهار (23/4= OR) برابر مردان بود)0001/0>p). عیادت از سالمندان با سن، جنس، شغل و تحصیلات سالمندان رابطه معنی داری داشت (05/0>p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که وضعیت اقتصادی سالمندان مورد مطالعه عمدتا متاثر از وضعیت اقتصادی فرزندان آنان باشد. نیاز به بهداشت و مسکن در زنان سالمند به ترتیب بیش از دو و چهار برابر مردان سالمند برآورد گردید. توجه به نیازهای اقتصادی، تفریحی و بهداشتی سالمندان استان ایلام ضروری است.
    کلیدواژگان: وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سالمندان، ایلام
  • محمد رحمتی رودسری *، حکیمه زالی صفحات 134-138
    سابقه و هدف
    آلوپسی آرئاتا بیماری اتوایمیون شایعی است که بیشتر نوجوانان و جوانان را درگیر می کند و یک طاسی کامل موضعی به شکل مدور یا بیضی است که محل ضایعه صاف و نرم، بدون اسکار و پوسته ریزی و آتروفی می باشد. شیوع این بیماری در جامعه حدود 1/0-2/0% بوده در هر دو جنس و در و ادی ده د. از آنجا که آلوپسی آرئاتا از بیماری های شایع درماتولوژی می باشد که درمان قطعی ندارد، هدف بیشتر مطالعات انجام شده یافتن تصویری صحیح از اتیولوژی بیماری و توزیع اپیدمیولوژی آن می باشد؛ لذا این تحقیق نیز بر این اساس انجام گرفت.
    روش بررسی
    تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. کلیه بیمارانی که در طی سال های مورد بررسی (از سال 1378 تا 1383) به بیمارستان لقمان مراجعه کرده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. تشخیص بیماری مطابق استاندارد آن بوده و خصوصیات فردی بیماران تعیین گردید.
    یافته ها
    تعداد 30 بیمار واجد شرایط بررسی شدند. نمای سنی آنها در 13 تا 25 سالگی به میزان 53 درصد بود و 3/73 درصد بیماران مرد و 7/26 درصد زن بودند که 7/26 درصد دارای سابقه خانوادگی و عمدتا در افراد فامیل درجه اول بودند.
    نتیجه گیری
    اپیدمیولوژی بیماران ما با کشورهای دیگر متفاوت می باشد که ممکن است به علت تفاوت نژادی، منطقه ای و یا عادت های رفتاری باشد. بنابراین تامل و طراحی آزمایشات و بررسی های دقیق تر بسیار ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آلوپسی آرئاتا، شیوع، سن، جنس، نژاد
|
  • Fatemeh Mehrazin, Asghar Ghasemi *, Abdolhossein Shiravi, Saleh Zahediasl Pages 73-79
    Background
    Reduced Nitric oxide (NO) synthesis has been reported in hypothyroidism. NO has many physiological and pathological roles. The purpose of this study was to determine NO metabolites، nitrate and nitrite (NOx)، levels in serum and tissues of heart، brain، cerebellum and aorta of rats with fetal hypothyroidism..
    Materials And Methods
    Hypothyroidism was induced in female rats using 6-n-propylthiouracil in drinking water from beginning to the end of gestation. Male offsprings of the control and experimental groups (with induced hypothyroidism) were kept under observation until adulthood and divided into four groups (n=9 in each group): control and experimental groups who were administered L-arginine (2%) and control and experimental groups without L-arginine. NOx concentrations in serum and tissue samples were analyzed using Griess method.
    Results
    NOx concentrations in the heart، brain، cerebellum and aortic tissue of the experimental group were significantly lower than the control group. After 1 week of L-arginine administration، NOx concentrations in the heart، brain، cerebellum and serum decreased in the control group while in aortic and liver tissue it was immeasurable. In the rats with fetal hypothyroidism NOx concentrations decreased in serum and aorta but showed a significant increase in the cerebellar tissue.
    Conclusion
    NOx metabolism in hypothyroidism is different from controls and thyroid hormones have an effect on NOx metabolism. Increasing extracellular L-arginine concentration alters NOx concentration in serum and tissues.
    Keywords: Fetal hypothyroidism, Nitric oxide, L, arginine, Rat
  • Mojgan Bandehpour *, Zarin Sharifnia, Nariman Mosaffa, Bahram Kazemi, Negar Seyed, Masoome Soleimani Darani Pages 80-84
    Background
    Heat shock proteins، (Hsps) are used as adjuvants in vaccines; these proteins induce the inflammatory cytokines and the maturation of monocyte MQ to dendritic cells. This study was done to determine the effect of Hsp90 on the immunogenicity of HbSAg in BalbC mice.
    Materials And Methods
    In this experimental study we injected Hsp90 β subunit together with HbsAg to 30 balbC mice. After one and two weeks the humoral and cellular systems of these animals and their controls were studied by ELISA.
    Results
    There were significant rise in serum total IgG and IgG2a in the experimental group as compared to controls. Hsp90 also caused an initial increase and subsequently a significant fall in the level of IL-4.
    Conclusion
    Hsp90 β subunit can be considered as a proper adjuvant in the formulation of hepatitis B vaccine. In future we should test its protective effect on BalbC mice.
    Keywords: Adjuvant, heat shock protein, hepatitis B, Immunity
  • Gita Eslami, Fatemeh Fallah, Soudabeh Taheri, Masoumeh Navidinia, Hossein Dabiri, Masoud Dadashi *, Zahra Zahirnia Pages 85-89
    Background
    Resistance of Helicobacter pylori to different antibiotics leads to recurrent infection which is an important risk factor for peptic ulcer disease and gastric cancer. This study was done to determine the effect of cinnamon on eradication of Helicobacter pylori.
    Materials And Method
    After taking biopsies from patients with dyspepsia، 60 patients infected with the Helicobacter pylori were selected. Samples were transported to the laboratory، cultured on Brucella agar containing 10% horse serum، vancomycin، polymyxin، trimethoprim and amphoteripcin and incubated at 37 ° C for 5-7 days under microaerophilic conditions. Grown colonies were identified by using standard microbiological and biochemical tests. To extract cinnamon oil، we obtained the concentrate from bark of Cinnamon trees by Clevenger distillation apparatus. Antibiotic susceptibility of Helicobacter pylori to metronidazole، amoxicillin، clarithromycin، tetracycline and disks impregnated with extracts of Cinnamon was determined by disk diffusion method according to the CLSI guidelines.
    Results
    Sensitivity of Helicobacter pylori to different agents was as follows: clarithromycin 76%، tetracycline 62%، amoxicillin and metronidazole 100% and Cinnamon oil 100%.
    Conclusion
    Cinnamon plant can be effective in eradicating Helicobacter pylori.
    Keywords: Helicobacter pylori, Cinnamon Extract, Antibiotic Resistance
  • Fariba Fathi, Masoud Mehrpour, Afsaneh Arefi Oskouie, Soraya Fathi, Kaveh Sohrabadeh, Mohammad Rostami Nejad Pages 90-92
    Background
    Parkinson''s disease is a disorder of the central nervous system in adults. It is characterized by slowly progressive muscle stiffness، tremor and loss of motor skills. When certain areas of the brain lose their ability to produce dopamine، this disorder occurs. Selenium is a trace element that has antioxidant properties and regulates dopamine levels in the body; it is an essential element for many physiological functions. The aim of this study was to compare the serum selenium concentration in Parkinson’s disease and healthy cohorts.
    Materials And Methods
    In this case-control study، the serum level of selenium in patients with Parkinson’s disease and healthy cohorts was determined by atomic absorption spectrometry. Data were analyzed using MATLAB software version 6. 5.
    Results
    The result of this study demonstrated that there is significant difference between the serum level of selenium in patients with Parkinson''s disease and healthy individuals. Serum levels of selenium were 57 ± 13 μg/l in patients versus 93 ± 18 μg/l in healthy individuals; serum selenium levels in patients was 63% less than controls (P<0. 000).
    Conclusion
    Selenium supplementation may help to eliminate the symptoms of Parkinson’s disease.
    Keywords: Parkinson's disease, Selenium, Serum, Atomic absorption spectrophotometer
  • Mehran Babanejad, Maryam Azizian, Reza Azizian, Tayebeh Azadi, Abdolhalim Rajabi, Ali Delpisheh *, Nayeb Ali Ahmadi Pages 93-97
    Background
    Using dietary supplements depends on age، gender، marital status and other factors. The present community-based study was aimed to investigate the factors affecting dietary supplement consumption amongst people residing in south of Tehran.
    Materials And Methods
    Through a cross-sectional study using convenient sampling، 708 records of individuals referred to nutritional centers in south of Tehran between 2006 and 2010 were examined. A predesigned checklist with items relevant to dietary supplement consumption was used to document the necessary information. Data was analyzed using Chi-square test and logistic regression.
    Results
    There was a significant relationship between dietary supplement consumption and age، gender and marital status (p<0. 05)، but not with body mass index (p<0. 05). The frequency of dietary supplement consumption for 19 to 35 years age group، women and married people was significantly higher. Eventually، after adjusting confounding factors، marital status still remained as the most significant factor affecting dietary supplement consumption.
    Conclusion
    Focusing on dietary supplement consumption in target groups including youngsters، men and singles living in southern Tehran is recommended.
    Keywords: Dietary supplement, Marital status, Age, Gender, Tehran
  • Sayed Jamaledin Tabibi, Amir Ashkan Nasiripour, Pouran Raeissi, Mohammad Ghiasi Pages 98-101
    Background

    Addiction affects all aspects of life including the spiritual status of addicts. Some studies have reported improvement in the quality of life in addicts treated with Methadone. The purpose of this study was to survey the role of methadone on spiritual health of addicts.

    Materials And Methods

    This historical cohort study was done on two groups of addicts. Case group consisted of patients on methadone and addicted patients who had not received methadone were placed in the control group; effort was made to match the individuals in the control group as much as possible with the case group. Two components of spiritual health (beliefs about existence and religion) were tested by means of a standard test consisting of 20 indicators with Likert scale and 7 choices. Analysis was done by Mann Whitney test.

    Results

    Test was carried on 250 cases and 250 controls. Score in case group was 6.01±0.49 with P Value 0.003 and in control group it was 2.72±0.46 with P Value 0.002.

    Conclusion

    It seems that methadone can cause improvement in spiritual health of addicts.

    Keywords: Addiction, Methadone, Spiritual health, Existence health, Religious health
  • Masoumeh Shiravi Khozani *, Afshin Moradi, Seyed Farid Solat Yekani, Zahra Majd Pages 102-106
    Background
    Meningioma is the most common CNS tumor; association of this tumor with specific markers P53، Ki67 has been reported in some studies. This study was done with the aim of determining the frequency of these markers in patients presenting with meningioma in a teaching hospital in Tehran.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was done on samples obtained from all patients operated for meningioma in Shohadae Tajrish Hospital from 1996 to 2011. Meningiomas were graded in accordance with the WHO grading system. This method was performed by tissue microarray on paraffin embedded blocks of the samples; several pin-size samples were placed on a single glass slide and immune-histo-chemistry study was done for Ki67 and P53 markers.
    Results
    Study done on 89 paraffin embedded blocks of meningiomas revealed that 43. 82% were grade 1، 44. 94% grade 2، 3. 37% grade 3، and 4. 49% of meningiomas had atypical features while 3. 37% had invaded the brain. Expression of P53 was seen in 31. 28% of meningiomas in grade 1، 57. 77% in grade 2، 60% in grade 3، 47. 5% in tumors with atypical features and in 65% of tumors invading the brain (P= 0. 087(. Expression of Ki67 was observed in 7. 46% of grade 1، 33. 5% of grade 2، 22. 5% of grade 3، 10. 78% of meningiomas with atypical features and 20% of tumors invading the brain (P= 0. 032).
    Conclusion
    It seems that there is a relationship between the grade of meningiomas and expression of Ki67 in tumor cells.
    Keywords: Meningioma, Ki67, P53, Tissue microarray
  • Hossein Goudarzi *, Masoumeh Doraghi, Hossein Dabiri, Zohreh Ghalavand Pages 107-112
    Background
    Efflux systems are components of the bacterial membrane that play a role in homeostasis of the cell and extrusion of toxic compounds. Efflux pumps of the resistance nodulation cell division (RND) superfamily، confer multidrug resistance to their host when over-expressed. One of the RND efflux systems، is AdeABC which have been characterized for A. baumannii. Another pump belonging to the MATE family، AbeM، has been characterized. The aim of this study was to analysis the expression and function of multidrug efflux pumps of Acinetobacter baumannii strains.
    Materials And Methods
    The descriptive study was done during a period of 18 month. A total of 194 isolates of A. baumannii were studied using Rep-PCR، disk diffusion test، and E-test. Gene expression and function of efflux pumps were evaluated in 50 non-clonal multidrug resistant clinical isolates of A. baumannii via real-time PCR and ethidium bromide accumulation.
    Results
    The resistance rates against the tested antibiotics ranged from 69 to 99% with all isolates harboring adeB (100%) and abeM (100%) genes. No mutation was detected in adeS or adeR gene. An expression of adeB mRNA is correlated with reduced susceptibility to Cefepime but not other antibiotics. The expression of abeM was not associated with changes in MICs.
    Conclusion
    It seems that several mechanisms are involved in multidrug resistance of A. baumannii. The increased expression of adeABC is not the main contributor for antibiotic resistance.
    Keywords: Efflux pumps, Mulidrug, resistant Acinetobacter baumannii, REP, PCR, gene expression
  • Pages 113-119
    Background
    Nosocomial infections constitute an important health problem in hospitalized patients especially in developing countries. The aim of the present study was to evaluate the blood stream and surgical wound nosocomial infections in the Intensive Care Units (ICUs) of six hospitals in Tehran and also to detect the responsible bacteria and their resistance profiles.
    Materials And Methods
    In this descriptive study، 37 blood and 30 wound samples were collected from patients with nosocomial infections admitted in ICUs of 6 different hospitals. Diagnosis of nosocomial infections was made in accordance with the CDC criteria and bacterial isolates from the samples were identified according to standard biochemical identification schema. Resistance profiles of the identified bacteria were assessed against conventional antimicrobials according to NNIS system.
    Results
    Acinetobacter spp. and Pseudomonas spp. was reported as the most common organisms and showed high resistance to imipenem. All the S. aureus isolates were resistant to oxacillin and cefoxitin (methicillin-resistant S. aureus، MRSA) and 33% of the Enterococcus spp. isolates were resistance to vancomycin (VRE). Among the isolated bacteria 84. 6% showed MDR phenotype. Linozolide and vancomycin were proposed as the most effective drugs among 15 tested antibiotics against these bacteria.
    Conclusion
    Among the studied ICUs MRSA، VRE، 3rd generation cephalosporin-resistant Enterobacteriaceae، and imipenem or ciprofloxacin-resistant P. aeruginosa and A. baumannii were predominantly present. For these reasons، a program to control the emergence of new resistant organisms and eradication of hyper resistant isolates seems necessary.
    Keywords: Acinetobacter, MDR, Nosocomial infections
  • Reza Imani Rastabi, Kobra Mokhtarian *, Pooran Ghaedi Pages 120-124
    Background
    Measurement of serum level of procalcitonin in patients with H1N1 influenza could decrease the consumption of unnecessary antibiotics. This study aimed to determine the serum levels of procalcitonin in patients with swine flu (H1N1) in the Hajar Hospital of Shahrekord in 2011.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study patients presenting with clinical manifestations of influenza (chest pain، low blood pressure، cough، myalgia)، were enrolled. Blood and pharyngeal specimens were collected and swine flu confirmed by PCR (Institute Pasteur Tehran); serum level of procalcitonin was measured by chromatography (Brahms، Germany) and recorded in ng/ml. Levels of 2ng/ml were considered as a marker for severe disease with bacterial infection.
    Results
    From 140 patients with suspected swine flu، 61 (43. 6%) were infected with swine flu، of which (54. 1%) were female. Level of serum procalcitonin was <0. 5ng/ml، 0. 5-2ng/ml and 2-10ng/ml in (72. 1%)، (18%) and (9. 8%)، respectively، revealing that nearly 10% of patients had accompanying bacterial infections.
    Conclusion
    Procalcitonin serum level measurement could be valuable in differentiating bacterial from viral infections.
    Keywords: Procalcitonin_Influenza A virus_Bacterial_viral infections
  • Mehran Babanejad, Shabnam Shokouhi, Ali Delpisheh *, Nayeb Ali Ahmadi Pages 125-133
    Background
    Socioeconomic status (SES) or social class is a determinant factor for having a healthy society، particularly in the elderly. The present study aimed to investigate the socioeconomic status of the elderly population in Ilam province in 2012.
    Materials And Methods
    Through a cross-sectional study using cluster sampling، 1012 persons with the age of 60 years and over، residing in Ilam province were recruited. A questionnaire consisting of social class parameters was administered. Data was gathered by using face to face interviews and then analyzed using χ2، Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests in SPSS software.
    Results
    Mean age was 70. 1±8. 02 years and 60. 5% were male. Majority were illiterate (61. 4%) and unemployed (81%). Almost one in three (29. 8%) received financial support from their children. Nearly half (47. 6%) were regularly visited by their relatives. Majority، (64. 1%) mentioned the provision of sufficient health facilities as their main concern. Health and housing needs in females were two (OR=2. 23) and four (OR=4. 43) folds more than elderly males، (p<0. 0001). There were significant relationships between visiting by relatives with age، gender، job and education levels of the studied group.
    Conclusion
    It seems that the economic status of the elderly depends largely on the financial status of their children. Health and housing needs in females were more than males. Social status، housing and health needs of old people call for more attention from Social and Health authorities in Ilam province.
    Keywords: Social class, aged people, Ilam
  • Pages 134-138
    Background
    Alopecia areata is a common autoimmune disease that mostly affects adolescents and young people. Prevalence in the population is about 0. 1-0. 2%، seen in both sexes and in all races. This study was done to determine the pattern of disease in patients referred to a teaching hospital in Tehran.
    Materials And Methods
    A descriptive research was performed. All patients seen in Loghman hospital during the study period from1999 to 2004 were evaluated. Diagnosis of AA was made according to the AA standard and patient characteristics were determined.
    Results
    During the study period 30 patients were enrolled، 53% were between the ages of 13 to 25 years; 73. 3% were males and 26. 7% had family history of AA in first-degree relatives.
    Conclusion
    Epidemiological results of our AA patients are different from other countries which may be due to racial differences، regional or behavioral habits.
    Keywords: Alopecia areata, Incidence, Age, Sex, Race