فهرست مطالب

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال هفتم شماره 1 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رفیق حسنی صفحات 9-25
    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استفاده از موبایل سرکلاس درس و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر سنندج انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، شامل 28450 نفر از دانش آموزان ناحیه 1 و 2 شهر سنندج بودند و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تعداد 1538 دانش آموز بصورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که دانش آموزان به ترتیب بیشتر پیام های کوتاه با مضمون جک و لطیفه، عاشقانه، معنی دار و مفهومی، کاری و درسی و خبری ارسال کرده بوده اند. اگرچه بسیاری از دانش آموزان موبایلشان را به مدرسه می برند اما اکثریت دانش آموزانی که موبایل به مدرسه می برند آن را در حالت سایلنت و خاموش می گذارند. همچنین درصد دانش آموزانی که از سیستم پیام کوتاه سرکلاس درس استفاده می کنند، در مقایسه با دانش آموزانی که ار این سیستم استفاده می کنند بسیار کمتر است. علاوه براین نتایج نشان دهنده وجود رابطه منفی بین بردن موبایل به مدرسه، خواندن پیام کوتاه دریافتی سرکلاس درس، پاسخ دادن به پیام کوتاه سرکلاس درس، ارسال پیام کوتاه سرکلاس درس و استفاده کلی از سیستم پیام کوتاه سرکلاس درس با عملکرد تحصیلی داشت. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود که از طریق فرهنگ سازی و آگاه کردن والدین و دانش آموزان از اثرات موبایل بر یادگیری به طور کلی بردن موبایل به مدرسه محدود شود.
    کلیدواژگان: موبایل، کلاس درس، دانش آموزان، سیستم پیام کوتاه، عملکرد تحصیلی
  • عباس عرب، محمود خدیوی، حسینعلی کوهستانی، حسین کارشکی صفحات 27-53
    امروزه موضوع اصلی در تمام تجزیه وتحلیل های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه گیری و مدیریت است و از این رو سازمانی بدون نظام مدیریت عملکرد قابل تصور نمی باشد. هدف این پژوهش شناخت دیدگاه پرسنل دانشگاه اعم از مدیران و کارکنان در مورد اجرای مدیریت عملکرد براساس مدل بالدریج و فهم تفاوت های دیدگاه های آنها می باشد در این پژوهش تفاوت دیدگاه دانشکده ها و معاونت ها و همچنین تفاوت دیدگاه مردان و زنان نیز مورد بررسی قرار گرفت. روش این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش کمی و از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو جامعه مدیران و کارکنان می باشد که در سال 1390 در قسمت های مختلف دانشگاه مشغول به کار می باشند. برای انتخاب نمونه کارکنان از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و برای انتخاب نمونه مدیران از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و نهایتا 18 حوزه در دانشگاه مشخص شد و به نسبت کارکنان هر حوزه نمونه نیز به همان نسبت انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه 35 گویه ای است که براساس مدل بالدریج ساخته شده و روایی و پایایی آن مجددا مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور تجزیه تحلیل داده ها از روش های توصیفی و همچنین آزمون t با ارزش ثابت، اندازه گیری مکرر، تحلیل واریانس چندگانه و آزمون های تعقیبی استفاده شد. نتایج نشان داد که به طور کلی دانشگاه فردوسی مشهد نمره مناسبی از مدل بالدریج دریافت نمود، یعنی چیزی حدود 55 درصد نمره کل را به دست آورد، همچنین میان امکان اجرای مولفه های 6 گانه مدیریت عملکرد از دیدگاه مدیران تفاوت معناداری وجود ندارد و این در حالی است که از دیدگاه کارکنان تفاوت معناداری بین مولفه های مدیریت عملکرد وجود دارد.
    کلیدواژگان: امکان سنجی، مدیریت عملکرد، الگوی مالکوم بالدریج، دانشگاه فردوسی مشهد
  • مهدی سبحانی نژاد، مینا مقدم صفحات 55-79
    پژوهش حاضر در صدد تبیین ابعاد و مولفه های نگرش جامع کارآفرینی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی عمومی و تکمیل مهارت دوره متوسطه کار دانش بوده است. تحقیق به شیوه تحلیل محتوا و اسنادی انجام شده است. ابتدا مولفه های نگرش جامع کارآفرینی به کمک روش تحلیل اسنادی از متون نظری و سوابق پژوهشی احصاء و سپس میزان توجه به این ابعاد و مولفه ها، در دو دسته کتاب های درسی عمومی و تکمیل مهارت شاخه کاردانش دوره متوسطه بررسی شده است. ابزار پژوهش در بخش تحلیل اسنادی، فرم فیش برداری و در بخش تحلیل محتوی، چک لیست یا سیاهه تحلیل محتوی بوده است. واحد تحلیل؛ جملات، تصاویر، پرسش و تمرین بوده و شواهد مستقیم و نیز مضامین معنی دار، تحلیل شده است. داده های تحلیل محتوی با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داده است. در کتاب های عمومی، بیشترین میزان توجه به مولفه های نگرش جامع کارآفرینی در کتاب دین و زندگی (1) و کم ترین میزان توجه در کتاب زبان فارسی(1) بوده به علاوه بیشترین توجه به بعد عاطفی و کم ترین توجه نیز به بعد شناختی نگرش جامع کارآفرینی بوده است. در کتاب های تکمیل مهارت؛ بیشترین میزان توجه به مولفه های نگرش جامع کارآفرینی در کتاب کارآفرینی و کم ترین میزان توجه در کتاب بهداشت و ایمنی کار بوده به علاوه بیشترین توجه به بعد شناختی و کمترین توجه نیز به مولفه های بعد عاطفی نگرش جامع کارآفرینی بوده است.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، برنامه درسی، کتاب های درسی، تحلیل محتوا، شاخه کاردانش
  • حمید شفیع زاده، هادی رزقی شیرسوار، شیرین شیروانی صفحات 81-99
    این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان انجام شده است. چهار متغیر اصلی برای سنجش اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت شامل فرآیند آموزش، کیفیت فراگیران، کیفیت مدرسین و امکانات آموزشی بوده است. روش تحقیق توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان تهران می باشد که تعداد آنها 289 می باشد. از حجم نمونه تحیق بر اساس جدول مورگان 172 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده برای سنجش اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت پرسشنامه محقق ساخته 42 گویه ای می باشد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین دانشگاهی مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 94/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون t تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون t نشان داد در کلیه ابعاد چهارگانه مورد بررسی (فرآیند آموزش، کیفیت فراگیران، امکانات آموزشی و کیفیت مدرسین) رضایتمندی کارکنان از آموزش ضمن خدمت در حد مطلوبی قرار دارد. همچنین بین کلیه مولفه های چهارگانه و اثربخشی نظام جامع آموزش ضمن خدمت کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: آموزش، اثربخشی، آموزش ضمن خدمت، نظام جامع آموزشی، کارکنان
  • مسلم صالحی، عباس قلتاش، مرضیه طهماسبی صفحات 101-115
    هدف از انجام این پژوهش توصیف رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی با تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید تشکیل دادند که تعداد آن ها برابر با 70 نفر بود و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 40 نفر می باشند که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه عدالت سازمانی(مورمن)، تعهد سازمانی(آلن و مایر) و رضایت شغلی(اسمیت، کندال و هالین) بهره گرفته شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تی تک نمونه ای استفاده شده است. تحلیل داده ها نشان داد که: بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی و همچنین رضایت شغلی با تعهد سازمانی رابطه معنادار بوده است. مولفه های عدالت سازمانی با تعهد سازمانی دارای رابطه ای معنی دار هستند و از این مولفه های سه گانه، تنها عدالت تعاملی قادر به پیش بینی تعهد سازمانی می باشد و از بین مولفه های رضایت شغلی، رضایت از مافوق و رضایت از نحوه ارتقاء در دانشگاه با تعهد سازمانی دارای رابطه ای معنی دار هستند و از بین مولفه های رضایت شغلی، تنها رضایت از نحوه ارتقاء در دانشگاه قادر به پیش بینی تعهد سازمانی می باشد. همچنین میزان عدالت سازمانی و رضایت شغلی در حد متوسط و میزان تعهد سازمانی در حد زیاد می باشد.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی، کارکنان، دانشگاه
  • حسین صمدی میارکلایی، حسنعلی آقاجانی، حمزه صمدی میارکلایی صفحات 117-138
    توانمندسازی مفهومی است که به منظور بهبود روش استفاده سازمان از افراد خود به کار می رود. این ایده ای است که ریشه در نظریه ها و راهبردهای قدیمی تر سازمان دارد. رهبری تحول آفرین در بروز این توانمندسازی نقش بسزاء و غیر قابل انکاری را دارد. در واقع رهبری تحول آفرین را روشی می دادند که رهبران توسط آن کارکنان را ترغیب به عملکردی بیش از انتظارات می کنند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه میان رهبری تحول آفرین و توانمندسازی روانشناختی در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر می باشد. جامعه آماری این تحقیق، 67 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر می باشند که 56 نفر به عنوان نمونه انتخاب، و با جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه، به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهد که میان رهبری تحول آفرین و ابعاد آن با توانمندسازی روانشناختی ارتباط معنی داری وجود دارد، از میان مولفه های رهبری تحول آفرین، ملاحظات فردی بهترین پیشگوی توانمندسازی روانشناختی بوده، ولی ترغیب ذهنی بر توانمندسازی روانشناختی تاثیر معنی داری نداشته است. با توجه به نتایج باید گفت که رهبران نقش مهمی را در توانمندسازی کارکنان با ایجاد محیطی و شرایط مناسب توانمندساز دارند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی روانشناختی، رهبری تحول آفرین، اداره آموزش و پرورش، سازمان
  • محمدرضا خدابخش، عفت سادات مهدیزاده، فریبا کیانی، خدیجه فولادوند، صادق حاجی زاده نداف صفحات 139-154
    این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر پرورش خلاقیت ریاضی بر عملکرد ریاضی دانش-آموزان دختر سوم راهنمایی انجام شد. روش پژوهش طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کل دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر مشهد بودند. 40 دانش آموز دختر سوم راهنمایی از طریق نمونه گیری تصادفی از مدرسه راهنمایی شمس توس مشهد، بصورت تصادفی چند مرحله ای، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. ابتدا آزمون معلم ساخته عملکرد ریاضی (نوع1) به عنوان پیش آزمون بر روی کلیه آزمودنی ها اجرا گردید، پس از آن برنامه پرورش خلاقیت ریاضی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در حالی که گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزشی، آزمون معلم ساخته عملکرد ریاضی (فرم موازی آزمون نوع 1) به عنوان پس آزمون بر روی کلیه آزمودنی ها اجرا گردید. داده ها با استفاده از آماره های توصیفی و آزمون t استیودنت، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مقایسه گروه ها نشان داد که الگوی تدریس مبتنی بر پرورش خلاقیت ریاضی تاثیر معناداری بر افزایش عملکرد ریاضی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون داشت (05/0p<).
    کلیدواژگان: الگوی تدریس، پرورش خلاقیت ریاضی، عملکرد ریاضی، دانش آموزان، دختر
  • سارا سادات هاشمی، کامیان خزایی صفحات 155-173
    هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان آشنایی مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه غرب استان مازندران با مولفه های توسعه پایدار می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی – زمینه ای است. نمونه مورد مطالعه شامل 99 نفر مدیر زن و 109 نفر مدیر مرد می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایاز بین کلیه مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه غرب استان مازندران انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته می باشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برابر 953/0 تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگراف اسمیرنف، آزمون t تک گروهی، آزمون تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) و آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داده است که مدیران با مولفه های توسعه پایدار در حد مطلوب آشنا می باشند. همچنین، مدیران به ترتیب شناخت بیشتری نسبت به مولفه اجتماعی، اقتصادی، نهادی و در نهایت مولفه زیست محیطی دارا می باشند. تفاوت میزان آشنایی بر اساس سابقه خدمت مدیران معنا دار نمی باشد ولی در بین دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از لحاظ آشنایی با مولفه زیست محیطی تفاوت معنادار وجود دارد (01/0 ≥P). همچنین، بین میزان آشنایی با مولفه های توسعه پایدار بر حسب جنسیت آزمودنی ها تفاوت معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه زیست محیطی، توسعه نهادی
|
  • Rafigh Hassani Pages 9-25
    This study evaluates the use of mobile in classroom and its relationship with academic performance of high school students in Sanandaj. The population included 28,450 students in zones 1 and 2 of Sanandaj and 1,538 students were randomly selected as sample population. The results showed that students mostly used mobile to send SMS with such statements as jokes, romantic, meaningful, school homework, and news. Although many of the school students carry out mobiles with them to school, but most students take it off and put it in silent mode. The numbers of students, who use SMS in classroom, are less than the students who dont. Furthermore, the results show a negative relationship between mobile phone use in school and academic performance. The findings propose that Through creating Culture of using mobiles and informing parents and students of the effects of mobile phone on learning, mobile use may be limited in school.
    Keywords: Mobile Phone, Classroom, Students, SMS, Academic Performance
  • Mahmmod Khadivi, Abbas Araab, Hosseinali Koohstani, Hossein Karshki Pages 27-53
    Performance management is a major main issue in the organizational analysis and its improvement is necessary to the measurement and management. Hence, an organization is not conceivable without a performance management system. The purpose of this research was to understand the views of Ferdowsi University staff, both managers and employees about the performance management based on Baldrige's model. Research statistical population included all employed official and contract personnel working in different parts of Ferdowsi University In 1390. In this research, we used stratified random sampling method for selection of employees sample and Simple random sampling method for selection of manager’s sample. So after using Cochran's formula for determining sample size, 18 departments were identified and University and samples were selected based on the proportion of employees in each department. Data collection was made by a questionnaire with 35 items that was developed based on components of Baldrige's model and also were evaluated its Validity and reliability. Data were analyzed using Descriptive statistics, repeated measure, MANOVA, and Hoc tests. The most important results are: overall, Ferdowsi University of Mashhad has been found appropriate score from Baldrige's model, Namely What about 55 percent of the total score. Also there is no significant difference between the 6 components of performance management from the of manager's perspective and while there is significant difference between the 6 components of performance management from the of staff's perspective.
    Keywords: Performance Management, Performance Evaluation, Malcolm Baldrige's model, Educational Organizations
  • Mehdi Sobhaninejad, Mina Moghadam Pages 55-79
    The main question of this research was determined how extent of entrepreneurship elements considers in content of textbooks of secondary education of Kar and Danesh. The research method was document review and content analysis. In this research we examined the component of entrepreneurship in the10 textbooks of Kar and Danesh contain 7general books and 3complete skill in Academic Year 1389-1390. In this research we used researcher maid content analysis of checklist as a research tool and it contains 17 components and 82 indicators. We used descriptive statistic for result analysis. The main finding of this research these are: After literature review of entrepreneurship we understood the component of entrepreneurship divided in to three domains contains its cognitive, emotional and skill. The result obtained indicate that the extent of consider the components of entrepreneurship in the textbooks was different. Among the textbook of complete skill the book of entrepreneurship has maximize consider the entrepreneurship and among the general book the book of health and security has a minimum consider the element of entrepreneurship.
    Keywords: Entrepreneurship, curriculum planning, textbook, content analysis, Kar, Danesh
  • Hamid Shafizadeh, Hadi Rezghi Shirsavar, Shirin Shirvani Pages 81-99
    This study aimed to evaluate the effectiveness of staff training courses have been conducted. Four main variables for evaluating the effectiveness of training courses including training process, learner's quality, quality of teachers and teaching facilities. The research method is descriptive - correlation is. The population of Tehran Province Water and Wastewater Company, which is number 289. Therefore, employees are given a set of simple random sampling is used, 172 patients were selected according to Morgan. The instrument used to measure effectiveness of training courses is a 42 item questionnaire. Validity content validity of the teacher's guide, counselor and academic experts confirmed Thursday. Cronbach's alpha reliability coefficient of the questionnaire by 0/94, respectively. For data analysis, one-sample t-test and Pearson's correlation coefficient was used. The results of t-test showed that the subscales of the (process of teaching, learner's quality, quality educational facilities and teachers) in satisfaction of staff training is desirable. Between all four components of a comprehensive and effective system of staff training and there is a significant positive relationship.
    Keywords: Training, effectiveness, in, service training, systematic training of staff
  • Moslem Salehi, Abas Gholtash, Marzieh Tahmasbi Pages 101-115
    The purpose of this study was to find out relationship between organizational justice, Job satisfaction and organizational Commitment among the personnel of Islamic Azad University. The total population included all employed personnel in Islamic Azad University, Eghlid Branch, A sample of 40 personnel was selected randomly according to Krejsi and Morgan’s table. Three Questionnaires, organizational justice questionnaire (Moorman, 1991), organizational Commitment questionnaire (Allen &Meyer, 1990) and Job Satisfaction questionnaire (Zali, 2005) were used to collect data. Data were analyzed through Pearson correlation, multiple regressions and T one sample test. The results of statistical analyses showed that there were certain relation between organizational justice and Job satisfaction. There is certain relation between organizational justice dimension with Job Commitment, and from this dimension, only interaction justice was able to predict Job Commitment.
    Keywords: Organizational Justice, Job Satisfaction, Organizational Commitment, Personnel, Islamic Azad University
  • Hossein Samadi Miarkolaei, Hassanali Aghajani, Hamzeh Samadi Miarkolaei Pages 117-138
    Empowerment is a concept that is applied to improvement of organization usage method of its own people. This is an idea that rooted in older theories and strategies of organization. Transformational leadership takes a significant and undeniable role to outbreak of empowerment. In fact, the transformational leadership is known as a method by which leaders encourage their employees for performing beyond expectations. The main purpose of present research was to investigate the relationship between transformational leadership and employee's psychological empowerment. Statistical population of present study included 67 employees of Education Department of Babolsar City and sample population included 56 employees, selected randomly. Deta was collected by researcher designed questionnaire. Results showed that there was a significant relationship between transformational leadership and it's components with employee's psychological empowerment. Among the components of transformational leadership, Individual Considerations was best predictor of psychological empowerment, but Intellectual Stimulation didnt have a significant influence on psychological empowerment. By consideration of results, we can say that the leaders have a significant role to employee's empowerment through creating an appropriate empowering environment and situations.
    Keywords: Psychological Empowerment, Transformational Leadership, Education Department
  • E.A.S. Mahdizade, F. Kiani, M.R., Khodabakhsh, Kh, Fooladvand, S. Hajizade Nadaf Pages 139-154
    This research is conducted to investigate the effectiveness of Creativity Development Teaching Model (MDTM) on mathematics performance course of girl students. The research method was pre-test and post-test design with a control group. The population of study included all girl students at guidance schools in Mashhad city. A sample of 40 girl students were selected by random sampling among students of Shams Toos Mashad School and were divided in experimental group (20 students) and control group (20 students). First, teacher-made test of mathematical performance (type 1) as a pre-test was performed on all subjects, then the experimental group were run on the application of mathematical creativity program, while the control group did not receive any training. After training sessions, a teacher-made test of mathematical performance (parallel form of type 1) as the post-test was performed on all subjects. Data was analyzed by descriptive index and independent T test. Comparing of two groups showed that mathematics performance of experimental group increased higher than the control group at posttest (p<0/05).
    Keywords: Teaching Patterns, Mathematics, Creativity Development, Mathematics Performance, Female Student
  • Sara Sadat Hashemi, Kamian Khazaei Pages 155-173
    The objective of this study was to find out the degree of knowledge of school principals about the components of sustainable development. The sample population consisted of 99 female and 109 male school principals selected by clustered random sampling. A researcher designed questionnaire was used to collect data with a reliability of 0.95 by using Cronbach's Alpha. Kolmogroff Smirnoff test, one-group t test, a multivariate analysis of variance test (ANOVA) and t-test of two independent groups were used for the analysis of data. The results show that manager's knowledge of the components of sustainable development is desirable. Managers are familiar with social, economic, institutional and environmental factors. The difference is not significant, but the service manager and master's degree holders in terms of familiarity with environmental component, differs with a significant difference (p≤ 0/01). Also, the degree of familiarity with the components of sustainable development is significantly different between genders.
    Keywords: Sustainable Development, Social Development, Economic Development, Environmental Development, Institutional Development, School Principals