فهرست مطالب

مطالعات اخلاق کاربردی - شماره 7 (بهار 1386)

نشریه مطالعات اخلاق کاربردی
شماره 7 (بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/02/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بوروس کیلی صفحات 3-14
    بوروس کیلی اسقف مسیحی که 13 سال در کلیسای انگلیکن در نیوزیلند، شهر آکلند در کلیسای هاویک پاکورانگا مشغول به انجام امور و مناسک دینی می باشد. وی دارای دو لیسانس الهیات و یک فوق دیپلم در روش تدریس و یک فوق لیسانس از دانشگاه دابلین ایرلند می باشد. موضوع یا پایان نامه فوق لیسانس وی در مورد مسلمانان و مسیحیان بوده است. وی به دعوت دکتر حجه اسلام و المسلمین ارزانی جهت ارائه مقاله خود با عنوان «نقش پیامبران در تمدن» که مورد پذیرش دانشگاه اصفهان واقع شد برای اولین بار به ایران سفر کرد و در همایش پیامبر اعظم که در دانشگاه اصفهان برگزار گردید حضور یافت.
    کلیدواژگان: اخلاق، مسیحی، کاتولیک، ابراهیم، عیسی، محمد
  • بوروس کیلی صفحات 15-17
  • محمدرضا زادهوش صفحات 18-52
  • محمدحسین ریاحی صفحات 53-89
  • محمد نوری صفحات 140-189
  • محمد نوری صفحات 190-241
    اخلاق از ضرورت های هر جامعه به ویژه در دوره ی جدید است. اما دانشمندان در فرهنگ های مختلف تلاش کرده اند بر اساس مبانی خاص خود، نظام اخلاقی متناسب با فرهنگ و مقتضیات اجتماعی پی ریزی کنند. دسته ای از متفکران مسلمان براساس فرهنگ وارداتی غرب در قرون اولیه اسلامی، نظام اخلاقی بنا کردند که به نام اخلاق فلسفی یا اخلاق یونانی یا اخلاق ارسطویی مشهور شد. نیز گروه دیگر در چارچوب دانسته های متصوفه و عرفا نظام اخلاقی صوفیانه یا عرفانی را تاسیس کردند. از همان زمان های دور عده ای سر تسلیم در مقابل نظام های غیرقرآنی و روایی فرود نیاوردند و در صدد نظام سازی اخلاقی بر اساس قرآن یا احادیث یا هر دو بودند. درست همان کاری که فقها انجام داده و نظام فقهی را پایه ریزی کردند. به هر حال کتاب هایی مثل اخلاق محتشمی و اخلاق بشر پاسخ به این نیاز بود. در دوره ی جدید این خواست بیش از پیش طرفدار پیدا کرده و کسانی به فکر نظام سازی اخلاقی افتاده اند. البته انگیزه ی اینان متعدد بود. در بین آنها سلفیون تا پاک دینان که خواهان احیای اسلام بالاخص نظام اخلاقی اسلام، و تهذیب این نظام از شوائب و کدورت ها همگی حضور دارند. تا کنون در فرهنگ شیعه، اقدام جدی برای نظام اخلاقی بر پایه ی احادیث برداشته نشده است؛ نظامی که پاسخگو به پرسش های این عصر و جامع و همراه با تحلیل های تطبیقی باشد. این مقاله در صدد زمینه سازی برای نظام اخلاقی است که در سنت و فرهنگ شیعه تاسیس شود و ویژگی های فوق را دارا باشد. از این رو، نویسنده با مراجعه به یکی از معتبرترین منابع اخلاقی شیعه در صدد چنین اقدامی است. این مقاله در پنج فصل زیر، تحلیل های مرحوم نراقی و احادیث نبوی را سازمان دهی مجدد و بازسازی کرده است تا بلکه نظام اخلاقی شیعه مطرح شود. البته مدعی نهایت کار و رسیدن به پایان نهایی نیست، بلکه آغازی برای راه طولانی است: ضرورت نظام سازی بر اساس اخلاق نبوی؛ تبویب و نظام موضوعی؛ فضایل و رذایل عاقله؛ فضایل و رذایل قوه ی غضب؛ فضایل و رذایل قوه ی شهوت. ذیل هر فصل، چند عنوان آمده و ذیل هر عنوان یک یا چند حدیث همراه با توضیح مختصر آمده است.
    کلیدواژگان: اخلاق نبوی، نظام سازی اخلاقی، نظام اخلاقی، جامع السعادات، آرای اخلاقی محمدمهدی نراقی، فضایل و رذایل، شیعه ی اخلاقی، اخلاقی شیعی
  • صفحه 242