فهرست مطالب

نشریه غرب شناسی بنیادی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد مهدی اردبیلی، یوسف نوظهور صفحات 1-21
    به ویژه بر اساس آثاری که هگل در آن ها مستقیما به اسپینوزا اشاره می کند (مانند منطق و درس گفتارهای تاریخ فلسفه). ما در این تحقیق می کوشیم کار دشوارتری انجام دهیم: مفاهیم اسپینوزایی کتاب اخلاق را دقیقا در همان مقطعی از فلسفه هگل ردیابی می کنیم که هیچ نامی از اسپینوزا در میان نیست، یعنی در پدیدارشناسی روح. جست وجو در زبان های متفاوت نشان می دهد که هیچ کتاب یا مقاله ای تاکنون پژوهش خود را مشخصا و منحصرا بر این موضوع متمرکز نکرده است و تحقیق زیر از این حیث، نوآورانه است.
    ما در این تحقیق پس از بیان مقدمه ای کوتاه درباره نسبت آثار هگل با اسپینوزا، به استخراج و واکاوی تقابل هایی از قبیل جوهر اسپینوزایی روح هگلی، ماشین انگاری (mechanism) اسپینوزایی اندام وارگی (organism) هگلی و سرمدیت اسپینوزایی-تاریخیت هگلی می پردازیم و درنهایت نشان خواهیم داد که پدیدارشناسی روح چگونه اخلاق اسپینوزا را به شیوه ای هگلی رفع کرده است
    کلیدواژگان: اسپینوزا، هگل، جوهر، اخلاق، پدیدارشناسی روح
  • امیدرضا جانباز، احمد علی اکبر مسگری صفحات 23-42
    امروزه اندیشمندان بسیاری از انسان به مثابه کنش گر اجتماعی یاد می کنند. این اندیشمندان برآنند که تمامیت و کمال هر فرد انسانی و سرانجام انسانیت به طور کلی نه با اعمال فردی و در تامل انتزاعی افراد مجزا، بلکه به واسطه مشارکت های مسولانه ای تحقق می پذیرد که هر عضو اجتماع در تعامل با جهان و سایر افراد انجام می دهد. در نظر این اندیشمندان انسان نه سوژه فردی بلکه سوژه اجتماعی است. این مقاله سعی در تبیین مبانی نظری این رویکرد به انسان دارد. به این منظور نحوه بروز و تکون این ایده در یکی از بنیادی ترین خاستگاه هایش، اندیشه هگل، به تصویر کشیده می شود. در این تصویر هگل ضمن نقد تصور گذشتگان خود از هویت انسانی به مثابه سوژه فردی، از آن به مثابه سوژه اجتماعی یاد می کند. نقد و بررسی این تفکر به خصوص می تواند مورد توجه آن دسته از سنن فکری قرار گیرد که بسیار بیش از اشتغال به مسائل اجتماعی به دنبال پی ریزی نظام های اندیشه ای هستند که ساختار و محتوای خود را در انزوای ذهن فردی دارا باشد
    کلیدواژگان: کانت، هگل، مقولات، سوژه فردی، سوژه اجتماعی، زبان، کار، دولت
  • حسین رستمی جلیلیان، رضا سلیمان حشمت صفحات 43-62
    در این مقاله می کوشیم تا تفسیر هیدگر از مفهوم «خودبنیادی» و «متافیزیک تجدد» در اثرش «مفهوم تجربه هگل» بر اساس یکی از مواجهه های او با اثر سترگ و تاریخ ساز هگل یعنی پدیدارشناسی روح بیان شود. بدین منظور، نقد هیدگر به هگل در پرسش از مطلق، مفهوم خودبنیادی، و حضور یا ظهور مجدد مطلق، غایت و فرجام فلسفه او به عنوان متافیزیک تجدد و نقش مفهوم تفاوت وجودشناختی در تفکر او را بررسی خواهیم کرد. درنهایت نتیجه خواهیم گرفت که از نظر هیدگر، فلسفه هگل فلسفه ای موضوع (شناسایی) محور، خودبنیاد و به منزله متافیزیک جدیدی است که غایت به نیست انگاری تکنولوژی دوره جدید می انجامد. از این رو، هگل در فراروایت هیدگر از تاریخ متافیزیک غرب، نقشی محوری دارد و اوج غایت آن را باید به مثابه تقدیر و سرنوشت نیست انگاری تکنولوژی دوره جدید ملاحظه کرد. اما در عین حال خواهیم دید، شباهت بین آن ها در تامل در معنای پایان فلسفه و پرسش بنیادین تفکر امری انکارناشدنی است
    کلیدواژگان: هگل، مطلق، هیدگر، خودبنیادی، حضور، تجربه، تجدد
  • خاطره سبحانیان، علی کرباسی زاده اصفهانی * صفحات 63-80

    در این مقاله تلاش می کنیم تا فلسفه نقادی کانت، به ویژه آموزه های کتاب نقد عقل محض، را از نگاه نقادانه نیچه بررسی کنیم. از آن جا که نیچه به کل نظام های مابعدالطبیعی و فیلسوفان غربی از افلاطون گرفته تا کانت و هگل هم انتقاداتی یک سان و هم ویژه دارد، در این پژوهش نخست به نگاه انتقادی نیچه به کل تاریخ فلسفه، و سپس به نقدهای خاص او به آموزه های کانتی در نقد اول او، می پردازیم.
    به باور نیچه، کانت با تحویل فلسفه به معرفت شناسی، تفکر فلسفی را در آستانه مرگ قرار داد؛ اساسا نیچه معتقد است فلسفه به معنای اصیل و درست آن، آفریدن معنا و گونه ای قانون گذاری به شمار می رود. نیچه، بر مبنای موضع خود که می توان از آن به «چشم اندازگرایی» تعبیر کرد، انقلاب کپرنیکی کانت را زیر سوال می برد و بر همین اساس، آموزه های وی را، از قبیل احکام ترکیبی پیشینی، زمان و مکان، مقولات، و تفکیک پدیدار از شیء فی نفسه، به چالش می کشد

    کلیدواژگان: پدیدار، شیء فی نفسه، احکام ترکیبی پیشین، چشم اندازگرایی، معرفت
  • سیدبیوک محمدی، ناهید موید حکمت صفحات 81-111
    واکنش ها به اختراعات و ابداعات جدید و تحولات حاصل از انقلاب صنعتی، در جوامع سنتی غیر غربی با خود جوامع غربی متفاوت بود؛ در جوامع غربی تحولات خودجوش بود، اما در جوامع سنتی غیر غربی، دگرگونی ها در اثر نفوذ فرهنگی غرب رخ داد. در این جوامع ضمن پذیرش بعضی عناصر فرهنگی غرب، در برابر بعضی عناصر واکنش های منفی نشان داده شد که دگرگونی های اجتماعی را با مشکلاتی روبه رو کرد و روند توسعه را به شکلی متفاوت تر از آن در غرب درآورد. در راستای این برداشت، در این مقاله به بررسی واکنش های بارز ایرانیان به عناصر فرهنگی غرب پرداخته شده است. با استفاده از روش تحقیق کیفی و گرد آوری اطلاعات از طریق مراجعه به متون و مصاحبه با افراد مطلع و کسانی که شاهد وقایعی بودند که تجربیاتشان، داده به شمار رود، صورت گرفته است. یافته ها حاکی از این است که واکنش ها در کل به دو نوع مثبت و منفی طبقه بندی می شوند؛ واکنش های مثبت عبارت اند از سه واکنش اصلی، با عناوین 1. شگفتی؛ 2 مفتون شدگی؛ و 3. پذیرش. واکنش های منفی عبارت اند از هفت واکنش اصلی 1. سردرگمی؛ 2. تمسخر؛ 3. شایعه سازی؛ 4. ظاهرسازی؛ 5. تحریم؛ 6. فریاد اعتراض؛ و 7. مبارزه علنی که درنهایت در دعوت مردم به انقلاب منعکس شده است. در تجزیه و تحلیل یافته ها سه عامل در پذیرش (واکنش مثبت) یا عدم پذیرش (واکنش منفی) موثر بوده اند که می توان آن ها را به این صورت برشمرد:1. احساس تحمیلی بودن عنصر؛ 2. شتابان بودن روند دگرگونی؛ و 3. تعارض عناصر با ارزش های فرهنگی غالب در جامعه.
    کلیدواژگان: سنخ شناسی واکنش ها، دلایل واکنش ها به غرب، واکنش به غرب، نفوذ فرهنگی، پذیرش محصولات فرهنگی غرب
  • عبدالله نصری صفحات 113-133
    بررسی نحوه رخداد و تحقق فهم، موضوع هرمنوتیک فلسفی است. در جهان غرب، هیدگر و گادامر از جمله اندیشمندانی هستند که در این زمینه، آرای ویژه ای دارند. درمقابل، برخی فیلسوفان به مطالعه روش و فهم متون پرداخته اند و از شلایر ماخر گرفته تا هرش و ریکور، راهکارهایی برای فهم متن ارائه کرده اند.
    مباحث مربوط به روش فهم، هم در مباحث علم اصول و هم در بحث های تفسیری مورد توجه اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است، اما بحث از نحوه تحقق فهم کم تر مورد توجه آن ها قرار گرفته و تا حدودی در لابه لای مباحث معرفت شناسی فیلسوفان و عارفانی چون مولوی مطرح شده است.
    محمدتقی جعفری از جمله متفکران اسلامی است که در بحث های گوناگون، به ویژه مباحث معرفت شناسی، آرای خاصی را مطرح کرده است. در این مقاله، ابتدا آرای وی در این زمینه، به لحاظ هرمنوتیک فلسفی بازخوانی شده و سپس با آرای گادامر، فیلسوف معاصر، مقایسه خواهد شد. از آن جا که گادامر، بحث های مهمی در باب هرمنوتیک فلسفی مطرح کرده، برآنیم پس از بازخوانی دیدگاه علامه جعفری، با اشاره به آرای گادامر در زمینه عوامل موثر در تحقق فهم، مانند پیش داوری ها، زبان، تاریخ مندی، و امتزاج افق ها، مشترکات و وجوه اختلاف نظر این دو متفکر را در بحثی تطبیقی، مورد بررسی قرار دهیم.
    کلیدواژگان: فهم، متن، روش، منظر، پیش فرض ها، تاریخ مندی، بازیگری، امتزاج افق ها
  • حسین هرسیج، هجرت ایزدی صفحات 135-161
    به علت سیطره روح مدرنیستی، پدیده ها برای تعریف هویت خویش باید نسبت خود را با مولفه های مدرن و پست مدرن مشخص کنند. مدرنیته عالمی پدید آورد که با عقل محوری، وجوه ناپیدای هستی را نادیده می انگاشت. پست مدرنیته دربردارنده نگرشی نو به هویت است که این اندیشه را در تقابل با دنیای مدرن به سمت ضد بنیان گرایی می کشاند. فوکو و لاکلاو و موفه از پست مدرن های ایجابی، معتقدند هر گفتمان با ایجاد رژیم حقیقت خاص خود، با تعین بخشی و شکل دهی به هویت ها، در هر زمینه ای چیزهایی را حفظ و چیزهایی را حذف می کند. آن ها معتقدند برای خروج از بحران هویت دنیای مدرن که در اثر مطلق گرایی عارض شده است می توان از جبر ساختاری دنیای مدرن کاست ولی درنهایت اذعان می کنند که از ساختارهای خودبنیاد مدرن نمی توانند بگریزند. مقاله حاضر با تحلیل و بررسی عوامل ایجاد بحران هویت در دنیای مدرن به مولفه های کلی پست مدرن ها برای خروج از این بحران می پردازد. سپس می کوشد با تاکید بر نظریات فوکو، لاکلاو، و موفه، با روشی توصیفی، گزاره های عالم پست مدرن را در دانش، قدرت و سیاست که آفریننده عالم مدرن است بررسی کند و با استفاده از روش تحلیلی نسبت این گزاره ها را با یک دیگر جهت خروج انسان مدرن از بحران هویت بیابد
    کلیدواژگان: هویت انسان پست مدرن، دانش پست مدرن، قدرت پست مدرن، سیاست پست مدرن، بحران هویت
|
  • Mohammad Mahdi Ardebili, Yousef Nozohour Pages 1-21
    Commentators have hitherto analyzed the interrelation between Spinozan and Hegelian concepts، especially in works where Hegel directly mentions Spinoza (such as Logic and The Lectures on History of Philosophy). The present inquiry، however، is an attempt to undertake the harder task of studying Spinozan concepts of Ethics exactly at the juncture in Hegel''s philosophy where there is no trace of Spinoza، i. e. in Phenomenology of Spirit. A survey of works written in various languages shows that there is no book or article specifically and exclusively written on this subject; in this respect، the present inquiry is innovative. After a short introduction to the reciprocity of Hegel''s works and Spinoza''s philosophy، the inquiry will bring out and examine some oppositional concepts from these two books (namely Ethics and Phenomenology of Spirit)، such as Spinozan substance/Hegelian spirit، Spinozan mechanism/Hegelian organism، and Spinozan eternity/Hegelian historicity، and finally، it will reveal how Phenomenology of Spirit sublates Spinoza''s Ethics in its Hegelian sense of sublation.
    Keywords: Spinoza, Hegel, substance, Ethics, Phenomenology of Spirit
  • Omid Reza Janbaz, Ahmad Ali Akbar Mesgari Pages 23-42
    Nowadays، many scholars refer to humans as social actors. These scholars believe that the realization of humanity and، thus، flourishing of individuality depend not on divided action and abstract reflections of individual people but on responsible participation of each member of human society in his interactions with the world and other humans. The scholars see humans not as individual subjects but as social subjects. This article is an attempt to explain the theoretical basis of this approach. For this purpose، it will consider this ideain one of its most fundamental modes of occurrence، i. e. Hegel''s thought. Hegel''s notion of the individual subject in thethought of his intellectual ancestors and then his approach in showing men as social subjects will also be addressed
    Keywords: Kant, Hegel, categories, individual subjects, social subjects, language, labor, state
  • Hossein Rostami Jalilian, Reza Soleiman Heshmat Pages 43-62
    This paper pursues to explain Heidegger''s interpretation of subjectivity and metaphysics of modernity in his work entitled Hegel''s Concept of Experience based on one of his confrontation with Hegel''s magnificent work، i. e.، Phenomenology of Spirit. To this end، Heidegger’s critique of Hegel on the question of the absolute، subjectivity، parousia of the absolute، metaphysics of modernity as the end of his philosophy، and the role of ontological difference in his thought were examined. Finally، it is concluded that in Heidegger''s opinion، Hegel''s philosophy is subject-oriented، subjective، and a modern metaphysics that aims to demonstrate the nihilism of modern technology. So، Hegel plays a pivotal role in Heidegger''s meta-narrative of the history of western metaphysics which aims to shed some light on the nihilism of modern technology. Therefore، the striking similarity in Hegel’s and Heidegger’s reflections on the meaning of the end of philosophy and the question of original thought is undeniable.
    Keywords: Hegel, absolute, Heidegger, subjectivity, parousia, experience, modernity
  • Khatereh Sobhanian, Ali Karbasizadeh Esfahani Pages 63-80

    This paper is an attempt to examine Kant’s critical philosophy، in particular his Critique of Pure Reason from a Nietzschean point of view. Nietzsche interrogates all metaphysical systems since Plato to Kant and Hegel and criticizesall philosophersandphilosophical systems. First، Nietzsche’s objection to the entire history of philosophy and، then، his criticisms of Kant are addressed. According to Nietzsche، Kant led philosophy to death by reducing it to epistemology. Nietzsche believes that philosophy is meaning creation and a sort of law making. According to his perspectivism، Nietzsche questionsKant’s Copernican Revolution and challenges apriori judgment، time، space، and categories as well as noumena and phenomena distinction

    Keywords: noumena, phenomena, synthetic a priori propositions, perspectivism, knowledge
  • Seyyed Boyouk Mohammadi, Nahid Moayyed Hekmat Pages 81-111
    The industrial revolution was accompanied by great social changes in Western societies. Italso produced changes in non-Western societies. Since industrialization was a Western phenomenon، the reactions of non-Western societies to these changes were different from thoseofWesternsocieties. While some Western products were welcomed، others were rejected by these societies. The process of introduction of Western cultural elements into traditional societies that came about as a result of cultural diffusion decided the quantity as well as the quality of the future social changes. Therefore، in the present research، the reactions of Iranians to Western cultural products are examined. Ample data were collected using qualitative research method and employing documentary sources and deep interviews regarding reactions to Western cultural elements. The findings indicated positive and negative reactions to Western cultural products in Iran. The positive reactions consistedof amazement، infatuation، and acceptance. The negative reactions consisted of initial confusion، ridicule، spreading rumors، pretending acceptance، forbidding and declaring unlawful، open protest and employment of violence، and calling for revolution. The researchers believe that acceptance and rejection depended upon whether the alien element was material or nonmaterial، imposed or freely chosen، was introduced gradually or rapidly، and opposed the cultural values or not.
    Keywords: typology of reactions, reasons for reaction to West, cultural diffusion, acceptance of modernism, rejection of Western products
  • Abdollah Nasri Pages 113-133
    Philosophical hermeneutics is a theory of knowledge initiated by Martin Heidegger and developed by Hans-Georg Gadamer. Later philosophers، from Schleiermacher to Hirsch and Ricoeur، have studied the process of text interpretation and proposed some methods in this regard. Muslim thinkers on jurisprudence and exegesis have also devoted attention to the process of text interpretation. However، only a few thinkers such as Rumi have addressed the manner in which interpretation takes place. A prominent Muslim thinker، Muhammad Taqi Ja’fari holds special views on text interpretation in different discussions، in particular epistemological ones. This article seeks to interpret his views using philosophical hermeneutics and compare and contrast them with Gadamer’s views on prejudice، language، historicality، and fusion of horizons.
    Keywords: text interpretation, method, perspective, prejudice, historicality, play, fusion of horizons
  • Hussein Harsij, Hejrat Izadi Pages 135-161
    Today، due to superiority of modernist spirit، phenomena، to define their identities، have to identify their relations to modern and postmodern elements. Modernity، with its emphasis on rationalism، created a world that ignored invisible dimensions of being. Postmodernism involves a new approach to the notion of identity، at odds with the modern tendency of foundationalism. Foucault، Laclau، and Mouffe، as affirmative post-moderns، argue that any discourse، with creation of its special regime of truth and the determination and formation of identities، keeps something in every context and eliminates some other stuff. They believe that to overcome modern identity crisis، caused by absolutism، it is necessary to reduce structural determination of modern world; however، they eventually conceded that the modern world cannot escape from the constraints of modern self-established structures. This paper studies the general solutions offered by post-moderns for overcoming such a crisis، with the analysis of factors responsible for creating identity crisis in modern world. It also، by emphasizing on theories of Foucault، Laclau، and Mouffe and by utilizing descriptive method، analyzes postmodern statements in knowledge، power، and politics، as the creator of modern world. Finally، by utilizing analytical method، this study finds out the relationships among these statements for saving modern human being from identity crisis.
    Keywords: identity of post, modern human, post, modern knowledge, post, modern power, post, modern politics, identity crisis