فهرست مطالب

فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
سال یکم شماره 4 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیده مریم دستغیب*، حمید علیزاده، نورعلی فرخی صفحه 1
    زمینه
    روانشناسان معتقدند که افکار و هیجان های منفی موجب می شود فکر، عمل و خلاقیت انسآنها محدود شود. حال آنکه تفکرات و هیجان های مثبت موجب گسترده تر شدن اعمال می شود. تفکرات و هیجان های مثبت؛ شادی و شادمانی شیوه های معمول تفکر، آدمی را به سوی کنجکاوی و آفرینندگی بیشتر سوق می دهد. امروزه بسیاری از روانشناسان معتقدند که می توان خلاقیت را از طریق تعلیم و تربیت به دیگران آموخت.
    هدف
    پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خلاقیت و هر یک از زیر بخش های سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری دانش آموزان است.
    روش
    بدین منظور، دو کلاس شامل 34 نفر به صورت تصادفی با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای از مقطع سال اول دبیرستان یکی از مدارس منطقه 5 تهران انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا آزمون خلاقیت عابدی (1374) برای هر دو گروه اجرا و آنگاه مهارت های مثبت اندیشی در مدت 10 جلسه به گروه آزمایش، آموزش داده شد. پس از آن دوباره از هر دو گروه، آزمون خلاقیت عابدی گرفته شد.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس انجام شد. یافته ها فرضیه های پژوهش مبتنی بر تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خلاقیت و هر یک از زیر بخش های سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری دانش آموزان را تایید کرد.
    بحث و نتیجه گیری
    بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که با آموزش مهارت های مثبت اندیشی می توان خلاقیت دانش آموزان را افزایش داد.
    کلیدواژگان: خلاقیت، مثبت اندیشی، سیالی، بسط، ابتکار، انعطاف پذیری
  • علیرضا پیرخائفی*، هاجر رفیعیان صفحه 19
    زمینه
    خلاقیت مفهومی است که با عوامل متعددی رابطه دارد. از این رو کشف ارتباط خلاقیت با عوامل مرتبط با تحصیل، به ویژه در دوران ابتدایی از اهمیت زیادی برخوردار است.
    هدف
    پژوهش با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سلامت روان معلمان با خلاقیت دانش آموزان شهرستان بهشهر انجام شد.
    روش
    جامعه آماری شامل کلیه معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان بهشهر بود که 220 نفر از معلمان و 370 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی بارآن، سلامت روان گلدبرگ و هیلر و آزمون تفکر خلاق تورنس فرم ب تصویری جمع آوری شد. شاخص های روان سنجی پرسشنامه ها با استفاده ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و قابل قبول بود.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین مولفه های هوش هیجانی و سلامت روان معلمان ابتدایی با خلاقیت دانش آموزان شهرستان بهشهر رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل های رگرسیون نشان داد متغیر سلامت روان در مولفه کارکرد اجتماعی و هوش هیجانی در مولفه خود مدیریتی و خود انگیختگی قادر به تبیین تغییرات خلاقیت هستند.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش تاکید دارد معلمانی که هوش هیجانی و سلامت روانی بیشتری دارند، دانش آموزان خلاق تری را خواهند داشت.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، سلامت روان، خلاقیت دانش آموزان
  • حمیدرضا ضرغامی*، مصطفی جعفری، پیمان اخوان صفحه 37
    زمینه
    در زمان حاضر که مدیران و رهبران سازمان های پژوهشی با موقعیت جدید و تغییرات فزاینده ای در امور مواجه هستند، تنها سازمان هایی به توفیق دست خواهند یافت که بتوانند با بهره گیری از انگیزه کارکنانشان، به مواجهه سریع و خلاقانه با شرایط جدید بپردازند.
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین میزان خلاقیت و انگیزه افراد برای به کار گیری نوآوری در محیط کاری در سازمان های پژوهشی با انجام مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم انجام شده است. بدین منظور پس از بررسی ادبیات موضوع و تنظیم فرضیات پژوهش، از دو پرسشنامه استاندارد «خلاقیت رندسیپ» و «انگیزه به کار گیری نوآوری و ابتکار در شغل» به منظور انجام تحقیق استفاده شد.
    روش
    روش انجام این تحقیق توصیفی- همبستگی می باشد و در انتخاب نمونه نیز با بهره گیری از جدول مورگان از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پرسشنامه های مربوطه با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهد که ارتباط معنادار قوی و مثبتی بین میزان خلاقیت و انگیزه به کارگیری نوآوری در افراد وجود دارد. هم چنین ارتباط این دو عامل با ویژگی های فردی، میزان مشارکت در پروژه های نوآورانه و تعداد جلسات شرکت در کارگاه آموزشی تفکر خلاق برگزار شده در پژوهشکده سنجیده شده است.
    نتیجه گیری
    در پایان با استفاده از نتایج تحقیق، راهکارهایی برای ارتقای توانمندی خلاقیت پژوهشگران، ارتقای انگیزه آنها برای استفاده از نوآوری در محیط کاری و بهبود روند نوآوری در پژوهشکده جامعه هدف و سایر مراکز مشابه ارائه شده است.
    کلیدواژگان: خلاقیت، نوآوری، انگیزه به کارگیری نوآوری، ابتکار در شغل، پژوهشکده پردازش هوشمند علائم
  • اسماعیل زارعی زوارکی، داریوش نوروزی، سید محمدرضا صفوی* صفحه 65
    هدف
    این پژوهش تاثیر پرورش خلاقیت با بهره گیری از روش تدریس بدیعه پردازی بر میزان یادگیری و یادداری در درک مطلب زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار داده است.
    روش
    این پژوهش به لحاظ ماهیت موضوع، اهداف و فرضیه ها آن از نوع کاربردی است و در زمره طرح های شبه آزمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه دوم شهر تهران تشکیل می دهند. جهت انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای استفاده شده است. پژوهشگر در این تحقیق با دو گروه آزمودنی 20 نفری پسر در مقطع متوسطه سروکار داشت. در این پژوهش، یک گروه در معرض متغیر مستقل - روش تدریس بدیعه پردازی و گروه دیگر در معرض روش تدریس سنتی قرار گرفتند تا تاثیر متغیر مستقل را بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان مورد مطالعه قرار گیرد. ابزارهای این پژوهش، آزمون یادگیری محقق ساخته و آزمون یادداری محقق ساخته است، و در 3 مرحله سنجش (پیش آزمون، پس آزمون و یادداری) مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد و برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد.
    یافته ها
    در بررسی فرضیه ها مشاهده شد که روش تدریس بدیعه پردازی نسبت به روش تدریس سنتی اثر پذیری بهتری دارد. لذا یکی از راه های پرورش تفکر خلاق و ارتقاء یادگیری و یادداری در دانش آموزان روش تدریس بدیعه پردازی است زیرا این روش می تواند به طور مستقیم باعث رشد تفکر خلاق در دانش آموزان بشود.
    نتیجه گیری
    در پایان با استفاده از نتایج تحقیق، راهکارهایی برای ارتقای توانمندی خلاقیت پژوهشگران، ارتقای انگیزه آنها برای استفاده از نوآوری در محیط کاری و بهبود روند نوآوری در پژوهشکده جامعه هدف و سایر مراکز مشابه ارائه شده است.
    کلیدواژگان: خلاقیت، بدیعه پردازی، سینکتیکز، روش تدریس
  • اکرم امیری*، داریوش نوروزی صفحه 85
    زمینه
    پژوهش های حوزه خلاقیت در سال های اخیر بسیار فزونی یافته است. به خصوص که گرایش به خلاقیت سازمانی با رویکردهای تربیتی با رشد چشمگیری همراه بوده است.
    هدف
    پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مسئله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در نیمسال اول تحصیلی 89-1388 بوده است.
    روش
    روش تحقیق در پژوهش مذکور، تجربه ایی با در نظر داشتن گروه آزمایش و کنترل بود. گروه آزمایش و کنترل شامل دانشجویان آموزش یادگیری الکترونیکی در نیمسال اول سال تحصیلی (89-1388) دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است. طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل از دو گروه آزمودنی تشکیل شد. هر دو گروه دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند، اولین اندازه گیری با اجرای یک پیش آزمون و دومین به وسیله پس آزمون صورت گرفت. به منظور تشکیل گروه ها محقق با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، نیمی از آزمودنی ها را در گروه اول (30 نفر) و نیمی دیگر را در گروه دوم (30 نفر) جایگزین نمود، دو گروهی که به این ترتیب تشکیل شد مشابه هم بود و اندازه گیری متغیر وابسته (خلاقیت) برای هر دوی آنها در یک زمان و تحت یک موقعیت صورت گرفت. حجم نمونه برای دانشجویان آموزش الکترونیکی طبق فرمول 60 نفر محاسبه شد، ابزار اندازه گیری پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و همچنین مقایسه نمرات دانشجویان تحت آموزش با روش ابداعانه حل مسئله و بارش مغزی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و به منظور کنترل تاثیر نمرات پیش آزمون بر نمرات پس آزمون دو گروه، مقایسه دو گروه از روش آماری کوواریانس و به منظور بررسی میزان اثربخشی دو متغیر مستقل بر میزان خلاقیت از آزمون آماری تی (t) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد رویکردهای جدید خلاقیت مثل روش ابداعانه حل مسئله نسبت به رویکردهایی چون بارش مغزی به خصوص در زمینه آموزش مجازی موثر واقع می شوند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از پژوهش مزبور به ترتیب فرضیه ها عبارتست از: 1- وجود تاثیر معنادار دوره مهارت های تفکر خلاق با روش بارش مغزی، بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان تایید می شود.2- وجود تاثیر معنادار دوره مهارت های تفکر خلاق با روش ابداعانه حل مسئله، بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان تایید می شود.3- وجود تاثیر معنادار و مثبت دوره مهارت های تفکر خلاق با روش ابداعانه حل مسئله، بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان در مقایسه با روش بارش مغزی تایید می شود.
    کلیدواژگان: طراحی آموزشی، روش ابداعانه حل مسئله، روش بارش مغزی، تفکر خلاق، خلاقیت، آموزش الکترونیکی، آموزش مجازی
  • حسن ملکی، زهرا افشار کهن*، بهزاد نوروزی صفحه 121
    پیش
    زمینه
    خلاقیت جزء جدایی ناپذیر تعلیم و تربیت امروزه و به ویژه کتب درسی است. لذا این تحقیق به بررسی میزان انطباق محتوای کتب درسی علوم تجربی دوره راهنمایی با مولفه های خلاقیت پلسک بر اساس معیارهای محاسباتی ویلیام رومی پرداخته است.
    هدف
    این پژوهش به منظور ارزیابی اهداف و محتوای کتب علوم تجربی دوره راهنمایی از دیدگاه چرخه آموزش خلاقیت هدفمند پلسک انجام شد.
    روش پژوهش: در این تحقیق از روش «تحلیل محتوا» به شکل تجزیه و تحلیل کمی استفاده شده است. این روش توسط «ویلیام رومی» برای بررسی کتب علوم پیشنهاد گردیده است و از طریق آن می توان میزان ارائه فعال محتوا را مورد بررسی قرار داد.
    یافته ها
    جامعه آماری پژوهش، شامل کتاب های علوم مقطع راهنمایی بود. اطلاعات مربوط به نحوه ارائه محتوای کتب علوم تجربی پایه های اول تا سوم دوره راهنمایی با استفاده از طرح پیشنهاد شده به وسیله «ویلیام رومی» جمع آوری شده در تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب درگیری با محتوا که به وسیله ویلیام رومی پیشنهاد شده، استفاده گردید که ضریب درگیری حاصله 28/ 0 به دست آمد و سپس با استفاده از چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک محتوای واحدهای خلاق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که نمایانگر پرداختن به سطح آمادگی بیش از سایر سطوح می باشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت برخی فصول کتب علوم تجربی دوره راهنمایی به لحاظ میزان انطباق با مولفه های خلاقیت نیاز به بازنگری مجدد دارد.
    کلیدواژگان: علوم تجربی، خلاقیت، الگوی پلسک
  • رسول فانی خیاوی*، عبدالرحمن معلمی خیاوی، یاسر اسمعیل لو، علی ایوبیان صفحه 149
    زمینه
    در اصل تکامل جوامع انسانی بر مبنای تکامل کار، شیوه زندگی و تولید سنجیده می شود. جوامع امروزی به دلیل توسعه روزافزون فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و تولیدی ناگزیر به افرادی آموزش دیده، توانمند، متخصص و کارا به عنوان مهم ترین عامل پویایی نیاز دارند.
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال و شناسایی سطح خلاقیت و توانمندی شغلی دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر می باشد که تاکنون پژوهشی در این زمینه به انجام نرسیده است. این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است.
    روش مطالعه
    جمعیت مورد مطالعه فارغ التحصیلان دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر (700 نفر=N) بود و حجم نمونه آماری با استفاده از آماره کوکران 120 نفر=N تعیین گردید. نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه استفاده شد. به منظور تعیین اعتبار و پایایی ابزار تحقیق، راهنما مطالعه کردیم. پارامتر α برای بخش های مختلف پرسشنامه 87 تا 94 درصد به دست آمد که بیانگر اعتبار ابزار تحقیق می باشد. پرسشنامه مذکور بر اساس اهداف پژوهش تدوین گردید و پس از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، تعداد 120 پرسشنامه از طریق پست برای جمعیت نمونه ارسال گردید، تعداد 106 پرسشنامه تکمیل شده توسط دانش آموختگان بازگشت داده شد. داده پردازی و محاسبات این پژوهش با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس انجام شد. روش ها و تکنیک های آماری به کار گرفته شده در این پژوهش عبارتند از الف) در بخش توصیفی: میانگین، نما، میانه و انحراف معیار ب) در بخش تحلیلی: ضریب همبستگی پیرسون.
    بحث و نتیجه گیری
    نتیجه تحقیق نشان داد که تعداد بسیار محدودی از افراد مورد مطالعه(6/ 21 درصد) دارای شغل تمام وقت می باشند، 7/ 14 درصد به طور پاره وقت شاغل شده اند، 48 درصد افراد همچنان بیکارند، 7/ 12 درصد در حال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی هستند و 9/ 2 در صد افراد هم مشغول خدمت سربازی می باشند.
    همچنین توانمندی شغلی شاغلین از تجارب دانشگاهی چون توانایی جمع آوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، آشنایی با ابزارهای تولید و اشاعه دانش، توانایی برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت های شخصی، داشتن فهم فرهنگی، قابلیت استفاده از تکنولوژی، قابلیت بهره گیری از زبان خارجی، درک مثبت از رشته و جهت گیری مثبت نسبت به آن، توانایی محلی اندیشی، توانایی برقراری ارتباط، توانایی حل مسئله، قابلیت تفکر انتقادی و قابلیت انجام کار گروهی متاثر می باشد.
    کلیدواژگان: دانشگاه آزاد اسلامی، دانش آموخته، بازار، خلاقیت، توانمندی شغلی
|
  • S. M. Dastgheib*, H. Alizadeh, N.A. Farrokhi Page 1
    Background
    Psychologists believe that negative thoughts and emotions can greatly limit our thoughts, actions, and creativity, while positive and thoughts result in the expansion of our actions. Positive thoughts and positive emotions (happiness and joy) direct our mindsets toward curiosity and creativity. Nowadays, a great number of psychologists believe that creativity can be developed by education.
    Objective
    This study investigated the impact of positive thinking skills on the first-year high school female students’ creativity and creativity elements (flexibility, fluency, originality and elaboration).
    Method
    Two groups, consisting of 34 students, were chosen using multi-stage cluster sampling from among the first year high school female students of a high school affiliated with Educational Department District 5 in Tehran. The participants were randomly assigned into two groups, control group and experimental group. First, Creativity Test (Abdei, 1995) was administered for both groups. Then, the experimental group was taught positive thinking skills in 10 sessions. Upon completion of instruction, Abdei (1995) Creativity Test was re-administered to both groups.
    Results
    Data analysis was accomplished using Analysis of Variance. The results confirmed the significant positive effects of positive thinking skills on the participants’ creativity and creativity elements (flexibility, fluency, originality and elaboration).
    Conclusion
    Accordingly, we can conclude that teaching positive thinking skills can enhance the students’ creativity.
    Keywords: Creativity, Positive thinking, Fluency, Elaboration, Originality, Flexibility
  • A. Pirkhaefi*, H. Rafieyan Page 19
    Background
    Creativity is a concept that associated with several factors. Thus, the factors associated with creativity, especially primary education is important.
    Objective
    This study aimed to examine the relationship between emotional intelligence and mental health of teachers with pupil's creativity in Behshar city.
    Method
    The study population consisted of all teachers and pupils in primary schools of behshar city that 220 teachers and 370 pupils were selected using random sampling classified. Using of Bar on Emotional Intelligence Questionnaire, mental health Questionnaire of Hiller and Goldberg, and Torrance Test of Creative Thinking collected data. Psychometrics indices calculated using Cronbach's alpha coefficients were acceptable.
    Results
    The results showed that between the components of emotional intelligence and mental health primary teachers with pupil's creativity are a significant relationship. Regression analysis showed that the component of social functioning in mental health and components of self-managing and self- spontaneity in emotional intelligence able to explain the pupil's creativity changes.
    Conclusion
    The study emphasizes that teachers with high emotional intelligence and good mental health; may enhance their pupil's creativity level.
    Keywords: Emotional Intelligence, Mental health, Teacher, Pupils, Creativity
  • H. R. Zarghami*, M. Jafari, P. Akhavan Page 37
    Background
    In the recent era, leaders of research organization face a rapidly changing marketplace. The most prosperous organizations will be those that are able to respond quickly and creatively to changing conditions.
    Objective
    The purpose of this study was to do a comparative survey on the intellectual capital management in Urmia and Tabriz Islamic Azad universities. This study was specifically conducted to determine the relationship between creativity and motivating for innovation in RSICP. The tools used were two standard questionnaires: 1-Randsyp’s questionnaire for creativity, and 2- Martin Patchen’s Questionnaire to evaluating motivation for job innovation.
    Method
    This research is a correlation one and its sample was chosen through Morgan's table. The collected data were analyzed through descriptive statistics and survey statistics by Using SPSS software.
    Results
    Results showed that creativity had a significant and positive relationship with the motivation for innovation in researcher's job. Also, the relationship between these two factors with demographic features, number of inventive projects has done by researchers and creativity training was explored.
    Conclusion
    Finally, we have presented some suggestions for developing researcher's creativity capabilities and promotion to innovation and accelerating innovation in RCISP and similar institutes based on our survey.
    Keywords: Creativity, Innovation, Motivation for innovation in job, RCISP
  • E. Z. Zavaraki, D. Norouzi, S. M. R. Safavi* Page 65
    Background
    This paper investigated the effect of creativity development based on synectics model in English subject. Language comprehension was assessed in terms of learning and retention.
    Objective
    The entire aim of this paper focuses on applied experiment and engaged quasi-experiment design.
    Method
    the research has been conducted on second grade boys in Tehran secondary schools. The statistical sample has been selected by multistage cluster sampling. The research was carried out by two different groups that included 20 male students. In order to find out independent variable's effect on dependent variable, a group was taught by Synectics teaching and the other taught by traditional teaching method' composing a precise scenario indicating the high quality of teaching. one pre-test and two post-test held in three stages with 20 teacher-made questionnaire and a sufficient time to be checked learning and retention. The collected data were analyzed with appropriate descriptive and inferential statistics using SPSS software.
    Results
    The results indicated that teaching by means of synectics was so effective in comparison to traditional method did.
    Conclusion
    Teaching by means of synectics is more effective than teaching by traditional method suggesting using synectics method any time appropriate.
    Keywords: Creativity, Synectics, teaching methods
  • A. Amiri*, D. Norouzi Page 85
    Objective
    The aim of this article is to compare the efficiency of educational programming with respect to the two innovative methods for solving problems and brainstorming and their influences on creativity of university students who were studying in the E-learning course in the Khaje Nasir University in the first semester of academic year 1388-89.
    Method
    As an experimental method, tow groups were used (one group as control and another as experiment group. This group consisted of Khaje Nasir University first semester students studying in E-learning course of the year 1388-89. The pre-test and post-test program was controlled by the two subsidiary control groups. The two groups were tested twice, the first test was conducted with a pre-test and the second were conducted with a post-test in order to establish it.
    Results
    Results showed that the overall assessment of students at the Khaje Nasir University was higher than that of Brainstorming method. There was no statistically significant difference between the two groups regarding specialized questions about online search skills between TRIZ groups and brainstorming group.
    Conclusion
    These findings could have some practical suggestions in applying appropriate teaching methods.
    Keywords: Instructional design, Triz, brainstorming, creative thinking, creativity, E, Learning, virtual education
  • H. Maleki, Z. Afshar Kohan*, B. Nowruzi Page 121
    Background
    Nowadays, creativity is importable component of teaching and training especially about school textbooks. In this research, the relationship between the content of the textbooks and creativity of Plesk model based on William Romi's method is discussed.
    Objective
    This study aims to assess the content of textbooks and tips from the perspective of experimental sciences courses targeted Plsek's creativity training model.
    Method
    In the present research, "content analysis suggested by William Romi was used as quantitative analysis. The research community comprised all sciences textbooks of guidance schools course.
    Results
    The information provided on the bases of content of empirical sciences textbooks, first to third grade using "William Romi"'s suggested model. Results revealed the coefficient conflict 0.28. Using creativity circle directed Plsek creative content units were evaluated indicating that set to readiness level was more than other level was.
    Conclusion
    Based on the findings of this research, it can be concluded that some parts of the sciences textbooks in guidance schools need to be revised.
    Keywords: Textbooks, Experimental Sciences, Creativity, Plesk's model
  • R. Fani Khiavi*, A. Moallemi Khiavi, Y. Ismaeel Lo, A. Ayoubian Page 149
    Background
    Basically, the evolution of human societies is evaluated based on development of work and production. Modern societies inevitably need to trained, competent, professional and efficient people as most important dynamic facts due to overwhelming expansion of social, economical and productive activities.
    Objective
    The goal of the study was find out the employment situation and identifying of creativity level among graduated students of Islamic Azad University of Meshkin Shahr city which have not been studied yet.
    Method
    The study population was Graduated students of Meshkin Shahr Islamic Azad university (700 = N). The sample size or n was determined 120 using Cochran statistics. Sampling was done using simple random sampling. A questionnaire was used to collect the field data. Data processing and calculation of this research was conducted using “Spss for win” software.
    Results
    Results revealed that very limited numbers of subjects (6.21 percent) are employed full time, 7.14 percent are part-time employed, 48 percent of people remain unemployed, 7.12% are undergraduate students and 9.2 per cent people are engaged in military service.
    Conclusion
    Employees’ job ability are affected by academic experiences such as collecting, organizing and analyzing of the data, familiarity by means of production and dissemination of knowledge, ability to plan and organize personal activities, or cultural understanding, usability of technology, utilization capacity of foreign language, a positive sense of discipline and a positive orientation towards the local ability to think, ability to communicate, problem solving ability, critical thinking ability and the ability of group work.
    Keywords: University, Marketing, Creative, Professional Capabilities