فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 254 (هفته چهارم آبان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/27
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مقاله پژوهشی
  • اردشیر طالبی، محمد سعید صفحات 1522-1528
    مقدمه
    برای تشخیصی هیرشپرونگ روش هایی مانند بیوپسی که به مشاهده ی گانگلیون در نمونه می پردازند، ارزشمند هستند. تاکنون مطالعه ای بر روی هموژناسیون یا همگن سازی بافت جهت تشخیص هیرشپرونگ گزارش نشده است. هدف از این مطالعه مقایسه ی همگن سازی نمونه از طریق خرد کردن آن نسبت به مطالعه ی برش های متعدد از نمونه و تعیین احتمال خطا در شمارش سلولی و نیز احتمال پیدایش گانگلیون بود.
    روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی بود که در سال 1391 انجام شد. در این مطالعه یک قطعه ی سالم از روده ی بزرگ بیماران کولکتومی شده با تشخیص کارسینوما، جدا شد. سپس 25 برش به طول یک سانتی متر تهیه شد و در فرمالین قرار گرفت. هم زمان 25 برش دیگر به طول یک سانتی متر از همان روده تهیه گردید و با تیغ بیستوری خرد شد و بر روی کاغذ صافی در فرمالین قرار گرفت. لام های روش برش مقطعی و لام های حاصل از روش خرد کردن نمونه که کدهای متفاوتی داشتند توسط پاتولوژیست از نظر تعداد سلول گانگلیونی بررسی شدند. داده ها توسط آزمون های آماری 2χ و Student-t آنالیز شد.
    یافته ها
    دراین مطالعه 50 نمونه انتخاب شد و هر نمونه به دو دسته تقسیم شد. دسته ی اول به صورت مقطعی و دسته ی دوم به روش خرد کردن تحت شمارش سلولی قرار گرفتند. میانگین تعداد سلول های مشاهده شده در برش مقطعی 8/11 ± 96/33 و در روش خرد کردن 9/16 ± 64/25 عدد بود. این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (049/0 = P).
    نتیجه گیری
    با توجه به وجود تفاوت معنی دار بین دو روش خرد کردن و برش مقطعی، در صورتی که نمونه های اخذشده از روده ابتدا خرد شوند و سپس رنگ آمیزی گردند، امکان شناسایی سلول های گانگلیونی امکان پذیرتر خواهد بود و روش خرد کردن نسبت به روش برش مقطعی ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: سلول گانگلیونی، برش مقطعی، خرد کردن، هیرشپرونگ
  • غلامرضا قاسمی، پریسا یاوری، سعید ولی الله پور امیری، علی مهرابی کوشکی صفحات 1529-1539
    مقدمه
    تعامل پزشک- بیمار یک ماتریکس فرهنگی- اجتماعی- روانی- اقتصادی است که امروزه با طرح موضوع جنسیت چشم انداز جدیدی از این رابطه ی تعاملی حرفه ای ارائه شده است. در آموزش پزشکی نیز آگاهی جنسیتی با دو مقوله ی حساسیت جنسیتی و ایدئولوژی مربوط به نقش جنسیت مطرح می باشد. برای تحقق شعار بیمار محوری و ارائه ی خدمات بهداشتی- درمانی مبتنی بر نیاز، این مطالعه با هدف شناخت رابطه ی آگاهی جنسیتی و رضایتمندی مراجعین از آن ها در سال 1391 انجام گرفت.
    روش ها
    این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی در شش ماه اول سال 1391 در سطح درمانگاه های عمومی و تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. 150 پزشک شرکت کننده به صورت تصادفی ساده از بین پزشکان این درمانگاه ها انتخاب شدند. آگاهی جنسیتی پزشکان به وسیله ی پرسشنامه ی آگاهی جنسیتی N-GAMS (The Nijmegen Gender Awareness in Medicine Scale) مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در مطالعه به روش آسان و در دسترس از بین مراجعین به پزشکان متخصص و عمومی مستقر در این مراکز انتخاب شدند و با پرسشنامه ی مشارکت بیمار PICS (Perceived Involvement in Care Scale) مورد بررسی قرار گرفتند. رضایتمندی بیماران بر اساس چک لیست مربوطه از بین 423 بیمار مراجعه کننده به این درمانگاه ها تعیین گردید. اطلاعات خام به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه ی 21 با اجرای آزمون های توصیفی و تحلیلی از جمله ANOVA، Student-t و 2χ انجام گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه 150 پزشک متخصص و عمومی حضور داشتند که اکثر آن ها را متخصصین تشکیل می دادند. میانگین امتیازات مربوط به خرده مقیاس حساسیت جنسیتی در مورد پزشکان مرد بیشتر بود، با این حال این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین پزشکان مرد امتیاز بالاتری در خرده مقیاس ایدئولوژی نقش جنسیتی کسب نمودند که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود. این یافته ها به این معنی است که آگاهی جنسیتی پزشکان مرد نسبت به پزشکان زن کمتر بود و بیشتر از تفکر کلیشه ای نسبت به جنس پزشک و بیمار برخوردار بودند. همچنین در این مطالعه آگاهی جنسیتی پزشکان عمومی با توجه به امتیازات کسب شده کمتر از متخصصین برآورد شد. با بررسی 423 پرسشنامه ی مربوط به بیماران مشخص شد که بیماران زن و مرد از پزشکان مرد بیشتر از پزشکان زن است که البته این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان دادند که آگاهی پزشکان زن در مورد مسایل مربوط به جنسیت از پزشکان مرد بیشتر است، با این حال این امر موجب افزایش رضایتمندی مراجعین از آن ها نگردید. این مشاهده می تواند با مسایلی چون ازدحام مراجعین در درمانگاه های مراکز آموزشی، فقدان وقت کافی پزشکان برای پرداختن به مسایل جانبی، تفکر سنتی جامعه ی ایران نسبت به جنسیت پزشک و اعتقاد بیشتر به پزشکان مرد قابل توجیه باشد. تحقق شعار بیمار محوری مستلزم ایجاد فرهنگ پذیرش و فرصت عادلانه برای بیمار می باشد.
    کلیدواژگان: آگاهی جنسیتی، حساسیت جنسیتی، ایدئولوژی نقش جنسیتی، رضایتمندی بیمار، پزشکان عمومی، پزشکان متخصص، درمانگاه های سرپایی، اصفهان
  • احمدرضا زمانی، پروین قلع ریز، سید محمد صحافی صفحات 1540-1547
    مقدمه
    ارزیابی زنان یائسه با هدف مشخص کردن عوارض زودرس و دیررس یائسگی و پیشگیری از بروز آن ها با مصرف داروهای هورمونی و یا سایر درمان های جایگزین ضرورت دارد. هدف کلی از انجام این طرح، تعیین توزیع فراوانی علایم زودرس و دیررس یائسگی و عوامل مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به بیمارستان الزهرا (س) اصفهان در سال 1391 بود.
    روش ها
    در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود که در سال 1391 انجام گرفت 400 نفر از زنان یائسه ی بالای 45 سال مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان الزهرا (س) اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند. برای تعیین عوارض زودرس و دیررس یائسگی از پرسشنامه ی استاندارد Jones و همکاران استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
    یافته ها
    از عوارض زودرس یائسگی، طاسی سر (1 درصد)، ریزش موهای زیر بغل و پوبیس (2 درصد)، وزوز گوش (4 درصد)، سوزش و خارش پوست (7 درصد) و درد پستان (8 درصد) درصد کمی را به خود اختصاص دادند. شیوع عوارضی مانند سوزن سوزن شدن دست یا پا (14 درصد)، تکرر ادرار (19 درصد)، ترشح، سوزش و خارش دستگاه تناسلی (23 درصد) و کوچک شدن اندازه ی پستان (28 درصد) کمتر از 30 درصد بود و شیوع عوارضی مانند سر درد و گرگرفتگی بیش از 54 درصد گزارش شد. از عوارض دیررس یائسگی تنها فشار خون مطالعه شد که شیوع آن 5/44 درصد بود.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این مطالعه با افزایش سن گرگرفتگی، سر درد، فشار خون، کوچک شدن اندازه ی پستان و تکرر ادرار و با افزایش شاخص توده ی بدنی گرگرفتگی و فشار خون افزایش یافت. زنان بی سواد نسبت به دیگر زنان سر درد، فشار خون و کوچک شدن اندازه ی پستان بیشتری داشتند. سوزن سوزن شدن دست یا پادر زنان مجرد در مقایسه با متاهل ها و در زنان بدون فعالیت بدنی در مقایسه با زنان دارای فعالیت بدنی بالاتر بود. فراوانی فشارخون و سوزن سوزن شدن دست یا پا در زنان مصرف کننده ی دخانیات، بیشتر بود. سر درد و کوچک شدن اندازه ی پستان در زنان مصرف کننده ی قرص های هورمونی کمتر از غیر مصرف کننده ها و بر عکس سوزن سوزن شدن دست یا پا در زنان غیر مصرف کننده کمتر از مصرف کننده ها بود.
    کلیدواژگان: زنان، یائسگی، عوارض زودرس و عوارض دیررس
  • آرش زاهد، رقیه قضاوی، زهرا اطرج، بهجت طاهری، نیره سادات سلیمان زاده نجفی، الهه مظاهری صفحات 1548-1559
    مقدمه
    وب سنجی مطالعه ی کمی جنبه های تولید و استفاده از منابع اطلاعاتی، ساختارها و فناوری ها در محیط وب می باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای این نوع مطالعه رتبه بندی وب سایت های دانشگاه ها و مراکز علمی است که از معروف ترین نظام های رتبه بندی آکادمیک جهان به شمار می رود.. هدف از مطالعه ی حاضر ارزیابی وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس نظام رتبه بندی وب سنجی بود.
    روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی و مقطعی بود. جامعه ی پژوهش مجموعه ی وب سایت های دانشگاه های ایران بودند. روش نمونه گیری سرشماری بود و دانشگاه های برتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظر رتبه ی جهانی در پایگاه وبومتریکس انتخاب شدند. سپس محتوای اطلاعات وب سایت دانشگاه ها بر اساس شاخص های جدید وبومتریکس (ارائه شده در جولای 2012)، رتبه بندی وب سنجی آن ها در سطح ملی و جهانی، همچنین روند تغییر رتبه ی آن ها در دو مقطع زمانی جولای 2012 و ژانویه ی 2013 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و رتبه ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سطوح و شاخص های مختلف با سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور مقایسه گردید.
    یافته ها
    بر اساس یافته های به دست آمده در این پژوهش، رتبه ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دو مقطع زمانی فوق در سطح جهانی 707، ملی 5 و وزارت بهداشت 2 رتبه رشد داشته است. به علاوه امتیاز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شاخص عرضه ی آزاد اطلاعات (Openness) بین جولای 2012 تا ژانویه ی 2013 از 4477 به 193 تغییر یافت (4284 رتبه ارتقا). شاخص برتری علمی (Excellence) در این بازه ی زمانی کمابیش بدون تغییر مانده است. به علاوه در جولای 2012 و ژانویه ی 2013 شاخص حضور (Presence) از رتبه ی 1137 به 1091 ارتقا یافت. تغییرات مربوط به شاخص تاثیر (Impact) منفی بود و در دو مقطع زمانی فوق به ترتیب از رتبه ی 3369 به 3393 تنزل یافته است.
    نتیجه گیری
    چنین به نظر می رسد که ضریب تاثیر به عنوان تاثیرگذارترین عامل در رتبه بندی وبومتریکس در سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به طور متناسب با سایر شاخص ها رشد نکرده است، که ممکن است ناشی از فارسی بودن زبان محتوای این وب سایت باشد. این موضوع چالشی جدی فراروی فارسی زبانان در بازیابی اطلاعات است. البته ارتقای محتوای علمی و رعایت بیش از پیش استانداردهای بهینه سازی جستجو نیر نیاز به توجه جدی دارد.
    کلیدواژگان: رتبه بندی، وب سنجی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • مقاله مروری
  • عماد خدادادی، نگار عطایی، محمدرضا مفید صفحات 1560-1567
    مقدمه
    سرطان پستان شایع ترین بدخیمی در زنان ایرانی است. مطالعات نشان داده اند که که سطح بالای IGF-1 (Insulin like growth factor-1) و غلظت پایین IGFBP-3 (Insulin like growth factor binding protein 3) در خون و یا نسبت بالای IGF-1 به IGFBP-3 می تواند به عنوان یک عامل پیش آگهی از سرطان پستان به کار رود.
    روش ها
    با بررسی کلیه ی اطلاعات موجود در Ncbi-Pubmedبین سال های 1987 تا 2013 ارتباط بین IGF و سرطان پستان تحت بررسی مروری قرار گرفت.
    یافته ها
    از مجموع 1188 مقاله که کلیدواژه های مورد جستجوی ما را در بر داشت و به بررسی IGF-1 در سرطان پستان پرداخته بودند، 46 مقاله ارتباط آن را با سرطان پستان به طور مستقیم و در عنوان مقاله نشان داده بودند، 92 مقاله ارتباط IGF-1 و IGFBP-3 را با سرطان پستان بررسی کرده بودند که 9 مورد آن ها مقالات مروری بود. از این میان، 30 مقاله به عنوان مرجع اصلی انتخاب و بررسی شدند.
    نتیجه گیری
    مطالعات نشان دادند که بیان ژن IGF-1 در افراد مبتلا به سرطان پستان در مقایسه با افراد سالم افزایش می یابد. IGF-1 دارای اثرات میتوژنیکی و آنتی آپوپتوتیکی باست و بدین ترتیب سبب افزایش خطر بروز سرطان پستان می شود. عمل رشد، تکثیر و تومورزایی IGF-1 به واسطه ی گیرنده ی IGF-1R صورت می گیرد و IGFBP-3 عمل IGF-1 را با جلوگیری از اتصال آن به گیرنده ی سطحی IGF-1 مهار می کند و از این طریق با عمل میتوژنی IGF-1 مقابله می نماید. همچنین IGFBP-3 در یک مکانیسم مستقل از IGF، با اتصال به پروتئین های خاص غشا، موجب آپوپتوز می شود و در نتیجه رشد سلولی را مهار می کند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، IGF، 1، IGFBP، 3
|
  • Pages 1522-1528
    Background
    The most important way to diagnose Hirschsprung''s disease is biopsy of rectum and its hystopathologic study by several slices (to 50 slices); detection of the disease depends on ganglion cells. Recently، there are two methods for detection of these cells; full-thickness sections and fragmented tissues. This study aimed to compare these to methods in detecting ganglion cells; which was not done before.
    Methods
    In this cross-sectional study done in Alzahra hospital (Isfahan، Iran) during 2011-2012، 25 samples of colon wall in patients with detected carcinoma were studied. A 1-cm slice from each sample was fixed in formalin. Another 1-cm slice from each sample was crushed and fixed on filter paper in formalin. The samples were prepared by tissue processor machine and colored by Hematoxylin and Eosin method. Both groups were coded by second person and analyzed by a unique pathologist. The number of ganglion cells was determined and recorded.
    Findings
    The mean ± SD of counted ganglion cells was 33. 96 ± 11. 80 in full-thickness sections and 25. 64 ± 16. 90 in fragmented tissues methods. According to independent sample t-test، the difference between two methods was statistically meaningful (P = 0. 049).
    Conclusion
    According to current study، fragmented tissues method is better than the full-thickness sections method in detection of ganglion cells for diagnosis of Hirschsprung''s disease.
    Keywords: Ganglion cell, Full, thickness sections, Fragmented tissues, Hirschsprung's disease
  • Gholamreza Ghasemi, Parisa Yavari, Saeid Valiollah Pooramiry, Ali Mehrabi Khoushki Pages 1529-1539
    Background
    Contribution of physician and patient is a social، cultural، psychological and economic matrix programmed a new over vision about occupational relation. Gender awareness has two sub-groups included gender sensitivity and gender related to ideology. This study was done to recognize the relationship of patient satisfaction and the physicians'' awareness about gender concordance.
    Methods
    This cross-sectional study was done in general، special and high-special clinics related to Isfahan University of Medical Sciences، Iran، during 2012-2013. We randomly selected 150 physicians from clinics. Gender awareness was measured by the Nijmegen Gender Awareness in Medicine Scale (N-GAMS) standardized questionnaire. In addition، 423 patients were studied for satisfaction and patient contribution by Perceived Involvement in Care Scale (PICS) standardized questionnaire. Finally the data analyzed by chi-square and Student-t and one way ANOVA tests.
    Findings
    The mean of gender sensitivity among male physicians was higher but no statistically difference was seen. The mean of gender-role based ideology in the physicians male was statistically higher than the females. In addition، the mean of gender awareness in general physicians was lower than the specialists. The male and female patients'' satisfaction of male physicians was higher than the female physicians but the difference was not statistically significant.
    Conclusion
    According to results of this study، the awareness of female physicians about gender concordance was higher than the males، but this founding did not have a positive effect on patient satisfaction. These results could belong to many problems such as patients overcrowding and physicians'' limited time for studying side problems، Iranian traditional ideas about physician gender and more confidence to male physicians. Applying for patient-based services is based on cultural acceptation and preparing fair chance for patients.
    Keywords: Gender awareness, Gender sensitivity, Patient satisfaction
  • Ahmad Reza Zamani, Parvin Ghalriz, Seyyed-Mohammad Sahhafi Pages 1540-1547
    Background
    The evaluation of the menopausal women for determining the early and late complications of menopause، preventing their occurrence by hormone-replacement therapy or alternatives، seems necessary. The present study aimed to investigate the frequency distribution and associated factors of menopausal symptoms in women referring to Alzahra Clinic of Isfahan University of Medical Sciences.
    Methods
    This was a cross-sectional study conducted on 400 women randomly selected from the above 45-years-old menopausal women referring to the outpatient clinic of Alzahara Hospital in Isfahan، Iran، in 2012. The data was collected by Jones'' Standard Questionnaire during the interviews and analyzed by chi-square test.
    Findings
    The frequency distribution of early symptoms of menopause including alopecia، axillary and pubic hair loss، tinnitus، dry and itchy skin، and mastalgia were 1%، 2%، 4%، 7% and 8%، respectively. The frequency distribution of burning hands and feet، frequency، vaginal itching، secretion and burning and decrease in breast size were less than 30%; the prevalence of headache and hot flashes were more than 54%. The frequency distribution of hypertension (a late symptom of menopause) was 44. 5%.
    Conclusion
    The results revealed that increase in age and body mass index (BMI) increased “hot flashes، headache، hypertension، decrease in breast size and frequency” and “hot flashes and hypertension”، respectively. Increase in “headache، hypertension and decrease in breast size” in illiterate women was the highest in comparison to women with higher education. “Burning hands and feet” in single women and women with physical activity was higher compared to married women and women without physical activities. Smoking women had higher “hypertension and burning hands and feet”. «Headache and decrease in breast size» were lower and «burning hands and feet» was higher in women using hormonal drugs compared to non-users.
    Keywords: Women, Menopause, Early symptoms, Late symptoms
  • Arash Zahed, Roghayeh Ghazavi, Zahra Otroj, Behjat Taheri, Nayere-Sadat Soleimanzade-Najafi, Elahe Mazaheri Pages 1548-1559
    Background
    Webometrics refers to the quantitative study of science production، application، structure and technology in the cyber environment. Furthermore، webometrics is applied in ranking studies for universities and academic centers as an internationally approved mean. Our study aimed to evaluate the webometric status of Isfahan University of Medical Sciences (IUMS)، Iran، and its place in the Webometrics Ranking of World Universities.
    Methods
    This was a descriptive cross-sectional study including all websites of Iranian universities. Census sampling was applied to cover all Iranian university websites. Then، the websites were evaluated according to the latest criteria for the international webometrics ranking methodology (Cyberometric Lab، July 2012) and their webometrics rank at international level and the changes in the rank between July 2012 and January 2013 were analyzed. The webometrics rank of IUMS was compared with other medical universities at different levels as well.
    Findings
    From July 2012 to January 2013، IUMS webometrics rank improved 707، 5 and 2 at international، national and ministerial levels، respectively. Moreover، the IUMS rank for openness rose from 4477 to 193 (∆ = 4284) during the studied period. In excellence، the university rank did not change sensibly (1537 to 1538). In the same period، the rank in presence shifted from 1137 to 1091. Meanwhile، growth in website impact was negative as the university impact rank declined from 3369 to 3393.
    Conclusion
    It seems that impact as the most influential ranking indicator fails to grow proportionately as other factors in IUMS website. This is potentially due to the content language (Farsi) which is an important barrier to easy retrieval of information by non-Farsi speakers. However، the scientific content and SEO (Search Engine Optimization) standards of the website need serious improvement.
    Keywords: Webometrics, Isfahan University of Medical Sciences, Ranking
  • Pages 1560-1567
    Background
    Breast cancer is the most common malignancy in women. Many factors such as estrogens، nutrition، etc. play role in the incidence of this cancer. Insulin-like growth factor-1 (IGF-1) and insulin-like growth factor binding protein-3 (IGFBP-3) are the factors recently considered as components of insulin-like growth factor (IGF) system.
    Methods
    Studies in this field from 1987 to 2012 by using the databases of NCBI (http: //www. ncbi. nlm. nih. gov/) were analyzed and reviewed
    Findings
    1181 article had examined the effect of IGF-1 in breast cancer. 46 showed a direct association with breast cancer. 92 articles were studied relation of IGF-1 and IGFBP-3 with breast cancer، 9 of them were review articles. Of these، 30 articles were selected as the main references.
    Conclusion
    Studies have shown that IGF-1 gene expression increases in breast cancer. IGF-1 effects in growth، proliferation and tumor genesis is mediated by IGF-1R. IGFBP3 inhibit IGF-1 effects by preventing its binding to a surface receptor (IGF-1R) and interferes with IGF-1 mitoses action. Also، in a mechanism independent on IGF، IGFBP-3 binds to specific membrane proteins and induces apoptosis and inhibits cell growth.
    Keywords: Breast cancer, IGFBP3, IGF, 1