فهرست مطالب

پژوهش نامه زنان - سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1391)

فصلنامه پژوهش نامه زنان
سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا جوادی یگانه، ریحانه جوادی صفحات 1-21
    در مقاله پیش رو، برای بررسی نقش زنان حرم سرا در اصلاحات دوره ناصری، با بهره گیری از رویکرد انتخاب عقلانی به مثابه یکی از نظریه های عمومی جامعه‎شناسی تاریخی، به توصیف استدلال های ارائه شده از سوی زنان حرم‎سرا، در مخالفت با سه بازه اصلاحی 1264-1267 (اصلاحات میرزا تقی خان امیرکبیر)؛ 1275- 1278 (اصلاحات شخص ناصرالدین شاه)؛ 1287-1290 (اصلاحات میرزا حسین خان سپهسالار) پرداخته ایم. این مقاله، با نقد نگاه حاکم در تحلیل های تاریخی که زنان حرم‎سرای شاهی را به ابژه هایی جنسی فرو می کاهد که بازیچه ای برای پیشبرد منافع درباریان، دیوانیان و روحانیان مخالف اقدامات اصلاحی بودند و بر اندام زنانه خود و اغواگری متوسل می شدند، با تمرکز بر دو تن از زنان حرم‎سرا یعنی مهدعلیا (مادر ناصرالدین شاه) و انیس الدوله (همسر ناصرالدین شاه)، بر انتخاب عقلانی این کنش‎گران حاضر در عرصه اصلاحات تاکید و استدلال‎های آنان برای مخالفت با رویه های اصلاحی را بررسی می کند و نشان می‎دهد که نوع استدلال‎های آنها در مخالفت با اصلاحات، تفاوت چندانی با دیگر گروه های مخالف رویه اصلاحی در دوره ناصری ندارد
    کلیدواژگان: اصلاحات دوره قاجار، مخالفان اصلاحات، زنان حرم‎سرا، مهدعلیا، انیس الدوله، انتخاب عقلانی
  • لیلی جعفری نجفی، عزت‎سادات میرخانی، نهله غروی نایینی صفحات 23-47
    مسئله جنسیت همانند قومیت و ملیت قرنهاست که در تاریخ بشریت به سبب بی‎بصیرتی و جهالت تاریخی فرزند آدم، بحران‎ها و مصایبی را به ارمغان آورده است. زنان به دلیل تفاوتی که در عین تناسب بر اساس خلقت بدیع و حکیمانه خداوند با مردان داشته و به علت نقش اساسی که در طول تاریخ بر‎ عهده‎ گرفته‎اند، در تعارض دوسویه افراط و تفریط قرار داشته، گاه او را فوق انسان دانسته و در حد پرستش بالا برده‎اند و گاه او را از مقام انسانی فرود آورده و شیء انگاشته‎اند. نگاهی به تاریخ ادیان و فرهنگ‎های اقوام و ملل جهان نشان می‎دهد زن ‎جز در دین اسلام مقام شایسته‎ای نداشته و شخصیت او به عنوان موجودی جدا از کاروان انسانیت مطرح شده است. اسلام به حمایت از حقوق و شخصیت انسانی زن وارد میدان شد و او را انسانی برابر و مساوی با مرد دانسته و تحولی بنیادین در تفکر بشری و فرهنگ جامعه جاهلی آن روز ایجاد کرد.
    پس از انقلاب عظیم اسلام و تحولات ناشی از این مکتب انسان‎ساز، تحولی شگرف در مسائل زنان رخ داد. اما، به سبب حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص) و بیراهه رفتن مسیر خلافت پس از رسول‎ الله (ص)، مقابله با حاکمیت تفکر علوی، اقداماتی چون تعطیلی صدساله نقل حدیث، مجال دادن به قصه‎پردازان در اشاعه اسرائیلیات در جامعه اسلامی، جعل حدیث، توطئه از سوی یهودیان و همدلی بنی‎اسرائیل و بنی‎امیه در توسعه اسرائیلیات، فقدان علم و معرفت لازم در پاسخ‎گویی به مسائل روز، زمینه‎سازی برای بازگشت جاهلیت و عصبیت عربی در مسائل مرتبط با زنان و عواملی از این دست، موانعی را بر سر راه تداوم حرکت بنیادین اسلام در تحول جایگاه حقوقی و انسانی زنان ایجاد کرد. بر همین اساس و به‎رغم تلاش امامان شیعی در تداوم سیره پیامبر (ص)، در بسیاری از متون دینی مطالبی درباره زنان به‎چشم‎می‎خورد که رد پای روشنی از فرهنگ جاهلی و یهود عنود و تحریف‎آفرین است که لزوم بازنگری دقیق و موشکافانه آن را ایجاب می‎نماید تا دیدگاه حقیقی دین در مورد جایگاه و نقش زن در نظام آفرینش از میان این ابهامات نمایان گردد.
    کلیدواژگان: اسلام، زنان، تعارض متون، تحریف متون، اسرائیلیات، فرهنگ جاهلی
  • محسن خلیلی، نسترن صالح نیا صفحات 49-69
    انقلاب ها از حیث پیامدهای جنسیتی دو نوع اند: مساوات گرا، که رهایی زنان یکی از اهداف آنها به شمار‎می رود؛ و مردسالارانه، که زن را در قالب خانواده محصور می سازند. شایسته است پیش از بررسی مفهوم مشارکت سیاسی زنان در جامعه انقلابی ایران، درک کنیم که خبرگان تدوین کننده قانون اساسی چه نوع نگرشی نسبت به مسئله زن داشته اند. گمان نخستین آن است که خبرگان دارای نگرشی پنج وجهی (مذهبی، بدیهی، عقلانی، انقلابی، فقهی) بوده‎اند؛ یعنی، از یک سو، مسئله زن محصور در شرع محسوب شد، زیرا فقها بر فضای ذهنی مجلس خبرگان چیرگی داشتند؛ و از دیگرسو، نگاه جمع گرایانه بر نگرش فردگرایانه غلبه یافت و زن به عنوان یک فرد، افزون بر ویژگی های فردی، در مجموعه ای به نام خانواده نیز اهمیت یافت.
    کلیدواژگان: جنسیت و انقلاب، زنان، انقلاب اسلامی ایران، مجلس خبرگان قانون اساسی
  • فروغ‎سادات رحیم‎پور صفحات 71-100
    در آثار برخی اندیشمندان مسلمان نظیر غزالی، فخر رازی و خواجه نصیر طوسی تعالیم و آموزه هایی راجع به آداب رفتار و معاشرت با زنان به‎چشم‎می‎خورد. این آموزه ها عموما در حکمت عملی و بخش تدبیر منزل و یا در ضمن کتب اخلاق و سیاست مطرح می‎شود و در آن، زن در چند نقش معین یعنی مادر، همسر و فرزند (دختر) بررسی می‎شود و یا ذات و سرشت و طبیعت وی مورد ملاحظه و مداقه قرار می‎گیرد.
    در این مقاله جایگاه زن را در اندیشه غزالی بررسی می‎کنیم. او در سه اثر بزرگش در علم اخلاق یعنی احیاء‎علوم‎الدین، کیمیای سعادت و نصیحه‎الملوک به بررسی خلق‎و‎خو و روان‎شناسی زنان پرداخته و درباره تعلیم و تربیت و حدود و حقوق و وظایف آنان اظهار نظر کرده است. ضمن تحلیل و نقد آرای وی در این سه اثر، می‎کوشیم تا با روشن کردن فضای اخلاقی حاکم بر بحث زنان در این آثار، ناهماهنگی محتوا و مدعای این کتب، یعنی تعلیم اخلاق را نشان دهیم
    کلیدواژگان: غزالی، زن، دختر، مادر، همسر، احیاءالعلوم، کیمیای سعادت
  • علی سلیمی، مصیب قبادی صفحات 101-115
    زن در دو نمایش‎نامه راز شهرزاد و تراژدی زینب اثر نویسنده یمنی، علی احمد باکثیر، نقشی تاثیرگذار در پیشبرد نمایش‎نامه و جریان حوادث آن بر‎عهده‎دارد. به باور باکثیر، زنان توانایی های شگفت‎انگیزی دارند؛ شهرزاد در راز شهرزاد در کسوت یک روان‎پزشک به یک بحران همه‎گیر انسانی خاتمه می‎دهد. در این اثر، باکثیر شهرزاد را تا حد یک ابر‎قهرمان بالا می‎برد. همچنین، وی در نمایش‎نامه تراژدی زینب زن را به صورت یک انسان بسیار توانمند نشان می‎دهد؛ اما زینب در این نمایش‎نامه، به سرنوشتی تراژیک دچار می‎شود، زیرا او در کنار توانایی های تحسین‎برانگیزی که دارد، باورهای جامعه سنتی خود را به‎خوبی نمی‎شناسد و در نتیجه، تلاش‎های وی به شکست می‎انجامد و مظلومانه نابود می‎شود. باکثیر در این اثر با رویکرد دینی خود، می‎کوشد جنبه ضعف شخصیتی قهرمان را ترسیم کند تا راه خروج از سرنوشتی تراژیک را به زنان توانمند جامعه اسلامی نشان دهد
    کلیدواژگان: نمایش‎نامه عربی، راز شهرزاد، تراژدی زینب، علی احمد باکثیر
  • مریم عاملی رضایی صفحات 117-142
    رمان‎نویسی در ادبیات فارسی گونه ادبی جدیدی است که مقارن با مشروطه رواج یافت. این نوع ادبی در ایران هم‎زمان با ورود به دوره نوین اجتماعی شکل گرفت و واقع‎گرایی و توجه به مسائل اجتماعی یکی از اصلی‎ترین مضامین آن گردید. رمان واقع‎گرا در ایران به دلیل اهمیت و کارکرد خاص خود، همواره در تعامل با نهادهای اجتماعی بوده است و نویسندگان عموما بیان واقعیت‎های اجتماعی را برای خود نوعی رسالت می‎دانسته‎اند. یکی از مضامین اجتماعی که در رمان‎های فارسی طرح شده، مضمون خانواده و توجه به این نهاد اجتماعی است. مفهوم خانواده در اکثر رمان های ایرانی نقش کلیدی دارد و همواره نقش اصلی داستان در درون خانواده معرفی می شود. از سویی، پرداختن به نقش هایی که انسان‎ها در خانواده به خود می گیرند، غالبا تصویرگر واقعیت های موجود جامعه است. به مناسبت شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر هر دوره، چگونگی توجه به مسئله نهاد خانواده در آن دوره متفاوت است و دغدغه نویسندگان در بازتاب مسائل خانواده با اوضاع اجتماعی زمانه مناسبت تام دارد. در بسیاری موارد، نویسندگان در قالب ترسیم سیمای خانواده، سیمای اجتماع را تصویر می‎کنند و از مناسبات میان اعضای خانواده به عنوان نمونه‎ای از روابط اجتماعی افراد، برای طرح مسائل کلان اجتماعی استفاده می‎کنند؛ به‎گونه‎ای که با پرداختن به جزئیات روابط افراد نزدیک به هم، الگویی از مناسبات کلان اجتماعی را بازتاب می‎دهند. مسئله اصلی این پژوهش، چگونگی بازآفرینی مناسبات خانوادگی در رمان فارسی از آغاز تا دهه پنجاه است که در قالب جریان‎های کلی ادبیات داستانی واقع‎گرا، به بررسی و تحلیل تصویری که از این نهاد اجتماعی در ادبیات بازتولید شده است، می‎پردازیم
    کلیدواژگان: رمان واقع‎گرا، رمان اجتماعی، روابط و مناسبات خانوادگی، نقد جامعه‎شناختی
  • روح‎انگیز کراچی صفحات 143-157
    سنت دیرپای ستایش‎گری از آغاز ادب فارسی وجود داشت و مدیحه‎سرایی از جنبه رفتاری، عملی مردانه تلقی می‎شد و مردان شاعر یکه‎تاز میدان مدح بودند. در ادبیات زنان، به‎ندرت زنی شاعر در این حوزه دست به تجربه زده است. نخستین زن شاعری که شعری ستایشی در کارنامه خود دارد و برای نخستین‎بار ترکیب‎بند سروده، زن بی‎نامی است که شعرش در کتابی تاریخی ثبت شده است. او دختر حسام‎الدین سالار مدیحه‎سرایی است که در آغاز سده هفتم قمری ترکیب‎بند ستایشی در وصف عزالدین کیکاووس از سلاجقه روم سرود و به دربار پادشاه فرستاد و صله دریافت کرد. زنی که در ادبیات در بی‎نامی خود به فراموشی سپرده شد و در تاریخ سلجوقیان نام و شعرش به یادگار ماند. در این مقاله کوشش بر این است تا با روش نقد تاریخ‎نگر، فضای سیاسی ‎اجتماعی آن دوران بررسی شود و با رویکردی ادبی، نخستین شعر ستایشی زنانه و شیوه سرایش شعر او نقد شود و ضمن معرفی نخستین زن شاعر مدیحه‎سرا، شرایط شکل‎گیری اثر، هدف شاعر و تاثیر شعر او بر مخاطب از زاویه نگاه ممدوح مورد بررسی قرار گیرد
    کلیدواژگان: دختر سالار، شعر مدحی، دوره سلجوقیان، زن شاعر، تاریخ ادبیات فارسی، ادبیات زنان
|
  • Mohamadreza Javadi Yeganeh, Reyhaneh Javadi Pages 1-21
    In the present paper، to analyze the role of Harem women in the reforms of Nasseri’s era، using the rational choice theory as one of the general theories in historical sociology، we described the reasons which these women offered as the cons of the reforms in three reformative period: 1848–1851 (the reforms of Mirza Taqi Khan Amir Kabir); 1859–1862 (the reforms of Nasser al-Din Shah); and 1871–1873 (the reforms of MirzaHossein Khan Sepahsalar). This paper criticized the dominant approach in historical narratives and the analysis that introduce harem women as sexual objects that were simply plaything of the courtiers، governors and clergymen by using their body for seducing. Focusing on two Naser al-Din Shah’s harem women، Mahd-e Olia (1805- 1873) andAnis al-Doleh (1842- 1896)، this paper emphasize on the rational choice of this actors and the reasons they are offered to criticize the reforms. This shows that their reasonings are not much different from the other groups who are known as the cons of reforms in Nasseri''s era.
    Keywords: reforms in Qajar era, the cons of the reform, rational choice, harem, Mahd, e Olia, Anis al Doleh
  • Leili Jafari Najafi, Ezzat Sadat Mirkhani, Nehle Gharavi Naeeni Pages 23-47
    Because of human beings lack of insight and his ignorance، the gender problem has created crises and disasters for contraries، as those of the race and nationality problems. Meanwhile، women faced contradictions and experienced a two-directional imbalance of extravagance and undersupply because of their exceptional، wise and different creation and their essential role all over the history. Sometimes they have been assumed as superhuman and raised to level of worshipping and sometimes they have been degraded to inhuman level and considered as a thing or a good. A survey on the religions history and the nations’ cultures shows that the women has never possessed a suitable position and her personality has been assumed out of human being caravan. Of course، the exception is Islam. Islam supported the woman’s rights and her human personality and provided her with equal position as men and finally created a revolution in human thought and the society’s culture of the time in this regard. After the great revolution of the Islam and its consequences، the woman faced an extraordinary change in her problems. However، when the Islam prophet died، a number of events and factors prevented the Islam’s fundamental movement toward realizing the woman’s legal and human position، including deviation of the ruling systems، encountering the domination of the Alavi thought، the rulers’ attempts to vanish the prophet’s speeches، banning to read the prophet’s speeches along with duplicating the false speeches، providing opportunities for story makers to propagate the Israelites in the Islamic Society، the Jew conspiracy and the unity of the Jew and Bani-Omayeh aiming at propagating the Israelites، lack of knowledge and wisdom to answer the time problems and facilitating the return of the Arabic bias and ignorance in problems related to the women، etc. In many religious texts we face subjects about women، which are not in conformity with the holy Quran verses، the Imams’ traditions and the reason. They are in urgent need of precise revision، in order to provide a real viewpoint of Islam about women position in the world. In the present paper، to analyze the role of Harem women in the reforms of Nasseri’s era، using the rational choice theory as one of the general theories in historical sociology، we described the reasons which these women offered as the cons of the reforms in three reformative period: 1848–1851 (the reforms of Mirza Taqi Khan Amir Kabir); 1859–1862 (the reforms of Nasser al-Din Shah); and 1871–1873 (the reforms of MirzaHossein Khan Sepahsalar). This paper criticized the dominant approach in historical narratives and the analysis that introduce harem women as sexual objects that were simply plaything of the courtiers، governors and clergymen by using their body for seducing. Focusing on two Naser al-Din Shah’s harem women، Mahd-e Olia (1805- 1873) andAnis al-Doleh (1842- 1896)، this paper emphasize on the rational choice of this actors and the reasons they are offered to criticize the reforms. This shows that their reasonings are not much different from the other groups who are known as the cons of reforms in Nasseri''s era
    Keywords: Islam, women, contextual contradiction, distortion in religious texts, deviations, Israelites
  • Mohsen Khalili, Nastaran Salehnia Pages 49-69
    Revolutions can be divided in two kinds in terms of gender consequences: modernizer and equalizer who women’s rescue is one of their obvious goals; male chauvinists who limit women to family and emphasis on gender differences instead of gender equality. Before studying the concept of women political partnership in contemporary Iranian society، it seems good to understand the attitudes of experts who formulate the constitution towards the issue of woman in their discussions. Our first idea is that fundamental law experts have had a five-aspect attitude (religious، natural، rational، revolution، juridical) to the issue of women and regarded them as an insignificant subset of universality of Islam. Based on this belief، on one hand، the issue of woman was regarded as limited to jurisprudence، since juridical experts dominated the intellectual structure and atmosphere of assembly that formulated the new constitution; on the other hand، collectivism view dominated individualism view، so woman، as an individual in a collection named family، became important and insignificant.
    Keywords: gender, revolution, women, Islamic Revolution of Iran, Assembly of the Experts
  • Foruq Sadat Rahimpour Pages 71-100
    In the works of some Muslim scholars as Qazali، FakhrRazi and KhajeNasirTusi، there are instructions and teachings about styles of behaviors and dealing with women. These instructions are generally discussed in practical philosophy and home thoughts section or along with ethic and political books in which women in roles as mother، wife and daughter are studied، or their nature and entity is considered. In the present paper، we will study the situation of women in Qazali thoughts. He in his three great works in ethics – i. e. Ihya-ye olum al-din، Kimiya-ye sa’adat and Nasih al-moluk – has studied women behaviors and psychology and has presented beliefs about their instructions، educations and rights. We will analyze and criticize his beliefs in these three works. At the same time، considering ethic situation of women in these works، we will try to show the contrasts in the contents and beliefs of the books.
    Keywords: Qazali, woman, daughter, wife, Ihya, ye olum, Kimiya, ye saadat
  • Ali Salimi, Mosayeb Ghobadi Pages 101-115
    Women in both Shahrzad secret and Zeinab tragedy dramas by Yemeni author Ali Ahmad Baksirhave influential roles in advancing the course of events. Ali AhmadBaksirbelieved that women have remarkable abilities. Shahrzad in Shahrzad secret terminated epidemic crisis as a psychologist. In this drama، Baksir elevates Shahrzad to the extentof the super heroine. Also in Zeinab tragedy، he represents Zeinab in form of a capable woman. But she had tragedy fate in this drama; because despiteher impressive abilities، she doesn’t know well about their traditional society، therefore her efforts failand she is destroyed. Baksir، with his religious approach، tries to show the weak aspect of the heroin. His aim is to represent the ways of exit of such fate for capable women of Islamic society.
    Keywords: Arab drama, Ali AhmadBaksir, Shahrzadsecret, Zeinab tragedy
  • Maryam Ameli Rezaee Pages 117-142
    Novel writing in the Persian literature is a new literary type which has arisen in constitutional era. This literary type is formed in Iran as entering into social modern era. Realism and attention to socialissues is one of the main themes. Realistic novel in Iran is always in relation with social institutions due to its importance and special performance. Expressing social realities has been considered as the authors’ mission. One of the social concepts in the Persian novels is the family concept. Family in most of the Iranian novels is the key point and the main character is always introduced in the family. On the other hand dealing with human roles in the family reflects the existing realities in the society. Because of social and political conditions dominated in each era، the kind of attention to this issue is different and the authors’ distress to reflect the family problems is fully in conformity with the social status of such era. In more cases، the authors show unlimited social picture within the limited family relations and use the relationships between the family members as a sample to represent social macro-problems to be recognized as a pattern from the social macro-relationships by engaging in details of the close members’ relations. The main purpose of this research is the manner of recreating the family relationships in the Persian novel from the beginning until the 50s which analyses the picture recreated in the literature from this social institute (family) within the general processes form of the realistic fiction.
    Keywords: Realistic fiction, social novel, family relationships, sociological criticism
  • Roohangiz Karachi Pages 143-157
    From the beginning of Persian literature there was an old tradition in Persian poetry to write panegyric poems. Traditionally only men wrote panegyric poems. No evidence can be found to substantiate that female poets wrote panegyric poems. In fact this was done only by male poets. In the history of Persian poetry، Hisam Addin Salar’s daughter was the first panegyrist poetess. Shehad nospecific name. She lived in the twelfth century A. D. and wrote a panegyric poem and dedicated to Seljuk king Ezeddin Keykavous. The king appreciated the poem by sending her a precious prize. No one knows why her name was omitted from the history of Persian literature. But her name and poem is mentioned in a book of history about Seljuk Dynasty. The present article discusses her literary role and elements of her poems.
    Keywords: Salar's daughter, panegyric poem, Seljuk period, poetess, history of Persian poetry, women literature