فهرست مطالب

حقوق پزشکی - پیاپی 25 (تابستان 1392)

فصلنامه حقوق پزشکی
پیاپی 25 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/02
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرید غریبی*، میرعلی اعتراف اسکویی، جعفرصادق تبریزی، محمد اصغری جعفرآبادی صفحه 13
    مطالعات متعدد نشان داده اند که رعایت ابعاد مختلف منشور حقوق بیمار علاوه بر ایجاد محیط درمانی مطلوب و افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت، سبب بهبود نتایج درمانی می گردد، بر این اساس مطالعه حاضر به دنبال بهبود میزان رعایت منشور حقوق بیمار از طریق مداخلات کارا و اثربخش می باشد. این مطالعه از نوع مداخله ای می باشد که در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی تبریز و براساس دیدگاه های بیماران به انجام رسید. پس از گذشت یک سال از مداخله و انجام بررسی های ثانویه، نتایج حاصله با حیطه های هفت گانه روش 6MP و محورهای منشور حقوق بیمار مطابقت و میزان کاستی های احتمالی مشخص گردید. نتایج به دست آمده پس از اعمال مداخله، نشان دهنده بهبود قابل توجه در حیطه های هفت گانه روش 6MP و نیز در میزان رعایت حقوق بیمار می باشد.
    کلیدواژگان: منشور حقوق بیمار، فیزیوتراپی
  • محمود عباسی*، احمد احمدی، ندا الله بداشتی صفحه 29
    خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی، از جمله مواردی است که قانونگذار وظیفه اخلاقی افراد جامعه را مورد توجه قرار داده و نقض این وظیفه اخلاقی را جرم شناخته و به حمایت کیفری از قاعده اخلاقی پرداخته است. درخصوص سایر افراد قانونگذار یک طرفه تعیین تکلیف می کند، ولی درخصوص پزشک به رغم تعیین تکلیف، خود پزشک هم با قبول مسئولیت عهده دار انجام این وظیفه می گردد و با توجه به قبول اختیاری مسوولیت، متعهد می گردد که در حفظ جان بیماران نهایت تلاش خود را به کار گیرد و همین قبول تعهد، وی را در مقایسه با دیگر افراد جامعه در شرایط متفاوتی قرار می دهد. در نتیجه تحمیل مسوولیت متفاوت بر وی دور از انتظار نیست. رکن مادیبزه خودداری از کمک به مصدومین را امتناع صرف از اجرای دستور قانونگذار و انجام تکلیف قانونی، تشکیل می دهد و نیاز به نتیجه ندارد و اگر نتیجه ای درپی داشته باشد، اهمیت ندارد؛ چراکه خارج از عنصر مادی جرم است و تارک سبب تحقق نتیجه مجرمانه نیست؛ از این رو، در قبال آن مسوولیت کیفری ندارد. مجازات، به خاطر نفس امتناع است. این نوع امتناع می تواند عمدی باشد که در این صورت، جرم ترک فعل عمدی تحقق پیدا می کند و یا غیرعمدی باشد که ماحصل آن، جرم غیرعمدی است.
    کلیدواژگان: کمک به مصدومین، ترک فعل، مسوولیت کیفری و مدنی
  • محسن کاظمی حاجی آبادی*، غفور خویینی، محمد روشن، شجاع روزبهانی صفحه 57
    مصرف کالا در برخی مواقع با ورود خسارت به مصرف کننده همراه است. این خسارت ممکن است ناشی از نقص علم تولیدکننده به عوامل ورود خسارت و خسارت بار بودن آن باشد. اگر این نقص به صورت فراگیر بوده و در اثر قصور یا تقصیر تولیدکننده نباشد، به عنوان دلیل رافع مسوولیت مدنی در برخی از کشورها پذیرفته شده است. حقوق موضوعه ایران متعرض این بحث نشده است؛ اما با بررسی اصول و قواعد حقوقی و شرایط لازم در ایجاد مسوولیت مدنی می توان نقص علم بشری را رافع مسوولیت مدنی دانست. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی تاریخی بوده و شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای است.
    کلیدواژگان: خسارت، جبران، نقص علم، تولیدکننده
  • سهیلا جوادی صفحه 81
    مسئولیت مدنی به معنای تعهد به جبران خسارات وارده به دیگری، ممکن است در نتیجه تلف نمودن مستقیم مال یا جان دیگری و یا معیوب نمودن آنها باشد که تحت عنوان «اتلاف» مورد بررسی قرار می گیرد و یا ممکن است غیرمستقیم این آسیب و خسارت وارد شده باشد که زیر عنوان «تسبیب» حکم آن تبیین می گردد. نظر به اینکه برخلاف تسبیب، در قاعده اتلاف، تقصیر شرط نشده و تلف کننده حتی اگر مقصر هم نباشد مسئول جبران خسارات وارده است، مقاله حاضر به بررسی ارکان مسئولیت مدنی فیزیوتراپیست در نتیجه اتلاف می پردازد تا موارد اتلاف فیزیوتراپیست از موارد تسبیب آن متمایز گردد. خسارات وارده ناشی از درمان های دستی را عموما مشمول قاعده اتلاف دانستیم مگر اینکه اعمالی باشد که بیمار شخصا و با دستور فیزیوتراپیست انجام می دهد، درحالی که خسارات ناشی از اعمال دستگاه های مختلف فیزیوتراپی بر روی بدن بیمار و سوختگی ها و آسیب های وارده از این ناحیه به نظر می رسد که اصولا مشمول قاعده تسبیب باشند و در صورت عدم ارتکاب تقصیر، فیزیوتراپیست مسئول نباشد. در مواردی که اعمال فیزیوتراپی مشمول قاعده اتلاف می باشد نیز به نظر می رسد که این اعمال نوعا احسانی قلمداد می گردد و با اعمال قاعده احسان از فیزیوتراپیست رفع مسئولیت می گردد، مگر در جایی که اجرت دریافتی یا اعمال انجام شده به نوعی باشند که جنبه درمانی آن کمتر مورد توجه باشد تا جنبه های تجاری. اینچنین است اگر فیزیوتراپیست مرتکب تقصیر غیرقابل اغماض گردد که عنوان محسن و نیکوکار عرفا بر او صدق نکند. وجود ماده 319 قانون مجازات اسلامی نیز مانع اجرای قاعده احسان نمی گردد و از آن گذشته این ماده که مسئولیت مدنی طبیب را حتی بدون تقصیر مقرر می دارد، به طور روشن نسبت به اعمال فیزیوتراپی شمولیت ندارد و مسئولیت مدنی فیزیوتراپیست باید در پرتو قواعد عمومی مسئولیت مدنی به شرطی که گذشت مورد مطالعه قرارداد.
    کلیدواژگان: فیزیوتراپی، مسئولیت مدنی، قاعده اتلاف، قاعده تسبیب، قاعده احسان، تقصیر، درمان دستی، مسئولیت مدنی پزشکی، ضمان طبیب
  • عباس یدالهی باغلویی*، سید محمد اسدی نژاد صفحه 126
    مسوولیت قراردادی مادرجانشین در برابر والدین ژنتیکی زمانی بوجود می آید که یک قرارداد صحیح و الزام آوری بین آنها موجود بوده و مادرجانشین تعهدات حاصله را نقض نماید. اکثر این تعهدات، ناشی از توافقات صورت گرفته بین طرفین بوده و سایر منابع ایجاد تعهد اعم از قانون و عرف در این مورد ساکت است. این نقض تعهدات نیز موجب زیان مادی و معنوی والدین ژنتیکی گردیده که می بایست جبران شود. طرفین می توانند در قرارداد جانشینی در بارداری در مورد جبران خسارت توافق کرده که یا به صورت کاهش در میزان اجرت پرداختی و یا استفاده از محل تضمین مادرجانشین به والدین ژنتیکی باشد. همچنین از آنجا که قرارداد مزبور با حیات یک موجود انسانی در ارتباط است، باید قائل به نامشروع بودن شرط عدم مسوولیت در آن شد.
    کلیدواژگان: مادر جانشین، مسوولیت، قرارداد، نقض تعهد، جبران خسارت
  • محمود عباسی*، نسرین صالحی کیا، راحله رضایی صفحه 157
    سلامت الکترونیکی تبادل اطلاعات از جایی به جای دیگر در سطح جهانی، از طریق اینترنت و فن آوری ارتباطات پیشرفته جهت ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی است که این انتقال اطلاعات، بلافاصله به دنبال مراقبت های بهداشتی و درمانی، و بدون از دست دادن اطلاعات مفید و انتقال سریع آن، صورت می گیرد. در حقیقت سلامت الکترونیکی، موقعیت منحصر به فردی را برای بیماران و پزشکان به وجود آورده است که به سوی پاسخ مستقیم به نیازهای روشن بالینی پیش بروند، در عین حال وابستگی بیش از حد به فناوری، باعث ایجاد صدمه به رابطه سنتی پزشک و بیمار شده است به طوری که پزشک و بیمار دیگر ارتباط رودررو با هم ندارند، همچنین بسیاری از خطرات و مسوولیت های پزشکی، مشاوره و تشخیص از راه دور هنوز ناشناخته است و با وجود مزایای بسیاری که دارد، دارای چالش های بسیاری است که مراکز سلامت الکترونیکی در سطح بین المللی در چند دهه اخیر با آن مواجه می باشند.
    کلیدواژگان: سلامت الکترونیکی، تله مدیسین، زیست فن آوری، اینترنت
|
  • Farid Gharibi *, Mirali Eteraf Oskouei, Jafar Sadeq Tabrizi, Mohammad Asghari Jafarabadi Page 13
    The studies indicated that patients’ rights compliance led to positive atmosphere in service delivery environment and improve in therapeutic results. The purpose of this study was to promote the patient’s rights practice through efficient intervention at the clinic of physiotherapy، Faculty of Rehabilitation، Tabriz University of Medical Sciences. This study was an interventional study that was performed based on patients perspectives. The collected data were classified with 6MP method، matched with the Iranian patient''s rights، and then an education-based intervention undertaken to promote the practice of patient’s rights. The study results showed that after intervention، an increase was done in patient’s rights aspects and Education-based intervention plays an important role in practicing the patient’s rights.
    Keywords: Patient's rights Charter, Physiotherapy
  • Mahmoud Abbasi *, Ahmad Ahmadi, Neda Allahbedashti Page 29
    To help the injured and eliminate physical risks is one of the issues that the legislator has emphasizes on it as a moral duty and has considered its violation as a crime. In this context the physician is exceptional، because not only the legislator has determined his/her responsibility but also the physician has taken over this duty as an ethical principle and he / she do the best efforts for saving patients. This commitment has distinguished him / her from the others and so imposing different responsibility on him/her is not unexpected. Refuse to perform the rule is constitute material element of avoid to help injured and it doesn’t need to the result and if it lead to the result it’s not important because it is outside of material element of crime. So he / she don’t have any criminal liability to it. Punishment is for refuse. If this refuse is deliberate، crime of refuse to do something is fulfilled. If the refuse is unintentional، its result is unintentional crime.
    Keywords: help to injured, omission, criminal liability
  • Mohsen Kazemi Hajiabadi *, Ghafour Khoeini, Mohammad Roshan, Shoja Roozbahani Page 57
    Consumption goods in some cases is associated with damage to the consumer. This damage may be caused by the failure of the manufacturer to damages. In case of the failure to be inclusive and not due to negligence or fault of the manufacturer، the defense of civil responsibility in some countries has been resolver. This issue is not addressed in the law of Iran. But with The legal principles and requirements of civil liability can be perfect in the science of human rights in Iran Elimination of civic responsibility to know. This is an applied research and Descriptive historical، Information collected is generally a library. We will return to this issue.
    Keywords: Damage, Compensation, Failure Science, Manufacturer
  • Page 81
    amongst professionals in medical practices the action of waste by physiotherapist is of importance to study. This is because unlike other medical practitioners، who may ultimately prescribe medicine and their responsibility is considered based on the principle of causation، physiotherapists are mostly working directly on the body of patients and their responsibility is governed by the principle of waste/ destruction which assimilates their responsibility to that of surgeons. As a summery، it can be claimed that a physiotherapist''s responsibility based on the principle of waste is presumed unless the opposite (the innocence) is proven. Some examples of physiotherapists'' responsibilities are injuries caused in practice therapy such as physiotherapy and rehabilitation of heart patients،. practices، mobilization of PNF joints، etc.
    Keywords: physiotherapist, civil liability, waste, destruction, rehabilitation, fault
  • Page 126
    When the contractual liability of surrogate mother against genetic parents was created that one correct and binding contract concluded between them and surrogate mother violate the created obligation of this contract. Majority of this obligation arises the agreement between them and other resource i. e. law and custom is silent. This violation causes the material and moral damage for genetic parents that must be compensate. The Parties could agree about the compensation of damage in surrogate agreement that whether decrease the amount of pay or use the guarantee of surrogate mother to genetic parents. whereas this contract be in relation of the life of human creature، the term of non-liability is illegality.
    Keywords: surrogate mother, liability, contract, violation, compensation
  • Page 157
    E-health is to exchange information universally from one place to another through Internet and developed communication technology to provide health care. This is performed immediately after health care without missing useful information and its fast transformation. Valid license of provider E- health، using international standards in E- health، patients’ rights، high costs of E- health equipment، lack of funding for investing in modern and efficient industry، shortage of specialists، reimbursement limits، fear of provider from technical error and Internet communication، computer hackers and viruses، rapid availability to information and its diffusion to anywhere in the world with respect to confidentiality Principles and commitment to Privacy of all of members related to E-health، possibility of information distortion in its compression on one hand and lack of international organizations and not having consistent rules in E-health، not being integrated governmental policy in provide health care on the other hand are challenging issues that E-health centers are faced with it internationally in recent decades.
    Keywords: E, health, Telemedicine, Biotechnology, Internet