فهرست مطالب

Medical Laboratory Journal - Volume:7 Issue: 4, 2013

Medical Laboratory Journal
Volume:7 Issue: 4, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/09/15
  • تعداد عناوین: 15
|
  • اسلام خرازی نژاد، علیرضا نخعی*، محسن طاهری صفحات 1-8
    چکیده
    زمینه و هدف
    یکی از عوارض دیابت، آسیب بافتی ناشی از عدم تعادل اکسیدان ها و آنتی اکسیدان ها (استرس اکسیداتیو) می باشد. این مطالعه به منظور بررسی فعالیت دو آنزیم کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز سرم رت های دیابتی شده با داروی استرپتوزوتوسین انجام شد.
    روش بررسی
    این تحقیق برروی رت های نر بالغ در دوگروه شاهد و دیابتی انجام گرفت. حیوانات گروه آزمایش با تزریق داخل صفاقی استرپتوروتوسین دیابتی شدند. هفت هفته پس از دیابتی شدن، میزان گلوکز و فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز سرم هر دو گروه اندازه گیری شد.
    یافته ها
    گلوگز خون حیوانات دریافت کننده استرپتوزوتوسین به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (001/0P<). فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز در رت های دیابتی به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود (01/0P<). بین غلظت گلوکز با فعالیت آنزیم ها ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت (01/0P<).
    نتیجه گیری
    بالا بودن فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در رت های دیابتی ممکن است به علت افزایش جبرانی در پاسخ به استرس اکسیداتیو ناشی از تولید رادیکال های آزاد در بیماری دیابت است. هرچه غلظت گلوکز بیشتر باشد به نظر می رسد پاسخ های جبرانی بیشتر است.
    کلیدواژگان: دیابت، استرپتوزوتوسین، آنتی اکسیدان، سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز
  • حسن رفیعی مهر* صفحات 9-12
    زمینه و هدف
    با توجه به نقش آنتی اکسیدانی قوی، سم زدائی از متابولیت ها و حفظ یکپارچگی و تمامیت غشاء سلول های بدن به ویژه سلول های خونی توسط گلوتاتیون، در این مطالعه تغییرات احتمالی سطح گلوتاتیون گلبول های قرمز در نوزادان مبتلا به فاویسم و غیر فاویسم مورد بررسی قرارگرفت.
    روش بررسی
    15 نفر از افراد مبتلا به فاویسم و 60 نفر گروه شاهد (غیر فاویسم) که دارای پرونده پزشکی در بیمارستان اکباتان همدان بودند درسال 88 انتخاب شدند. همسان سازی سن و جنس نیز در نظرگرفته شد. سپس میزان گلوتاتیون احیاء گلبول قرمز بر اساس روش باتلر محاسبه گردید.
    یافته ها
    پس از اندازه گیری غلظت گلوتاتیون احیاء گلبول قرمز، میزان گلوتاتیون در بیماران مبتلا به فاویسم62/499/14 و در گروه شاهد 59/102/58 بر حسب میلی گرم در دسی لیتر بدست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که مقادیر گلوتاتیون احیاء گلبول قرمز در بیماران فاویسمی نسبت به افراد غیر فاویسمی کاهش معنی داری دارد. این افراد نسبت به افراد غیر فاویسمی بیشتر مستعد بحران های همولیتیکی ناشی از مصرف مواد اکسیدان هستند. مطابق با نتایج این طرح، بهتر است بررسی G6PD در کلیه نوزادن انجام شود.
    کلیدواژگان: فاویسم، گلوتاتیون، نوزادان، G6PD
  • اشرف شریفی *، نعمت الله رزمی، نوشین نقش صفحات 13-18
    چکیده
    زمینه و هدف
    فلاوونوئید ها نقش حفاظتی در واکنش های غیر-آنزیمی در برابر استرس اکسیداتیو بازی می کنند فلاوونوئید ها گروهی از ترکیبات پلی فنولی هستند که در چای وجود دارند. این مواد با رادیکال های آزاد واکنش داده و آنها را خنثی می سازند. در این مطالعه اثر آنتی اکسیدانی چای سیاه روی کبد، متعاقب تزریق تیواستامید در موش های سوری نر از نژاد Albino مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه 40 سر موش در 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه شاهد، گروه دریافت کننده ی تیواستامید با دوزmg/kg 100، گروه دریافت کننده ی تیواستامید با دوز mg/kg150، گروه دریافت کننده ی تیواستامید با دوز mg/kg 100 متعاقب با دریافت چای سیاه با دوز 5 گرم درصد و گروهی که تیواستامید با دوز mg/kg150 متعاقب دریافت چای سیاه به دوز 5 گرم درصد دریافت نمودند. تیمار حیوانات با تیواستامید به صورت تزریق درون صفاقی انجام شد. سپس به مدت 30 روز با چای ml100/gr5 به عنوان تنها منبع آشامیدنی و غذای مناسب تغذیه شدند. پس از آن میزان فعالیت آنزیم کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز سنجش شد.
    یافته ها
    افزایش فعالیت آنزیم های کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز در گروهایی که چای سیاه را با تیواستامید دریافت کرده اند در مقایسه با گروه تیواستامید مشاهده شد (05/0p<).
    نتیجه گیری
    افزایش فعالیت این دو آنزیم در گروه دریافت کننده چای نشان دهنده اثر آنتی اکسیدانی چای سیاه می باشد که می توان این خاصیت را به کاتچین های چای نسبت داد.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، تیواستامید، چای سیاه، گلوتاتیون پراکسیداز، کاتالاز
  • جهانبخش اسدی، سمیرا عشقی نیا، فروغ اعظم طالبان، غلامرضاوقاری، احمد اسماعیل زاده* صفحات 19-26
    چکیده
    زمینه و هدف
    کربوهیدرات ها عمده ترین منبع تولید انرژی در فعالیت های ورزشی محسوب می شوند. مطالعات نشان می دهند که مصرف غذاهای کربوهیدرات دار قبل از ورزش می تواند باعث افزایش کارایی ورزشکارگردیده سطح گلوکز و اسیدهای چرب آزاد خون را متعادل نگه دارد. هدف از این بررسی مقایسه تاثیر سه نوع کربوهیدرات با نمایه گلیسمی متفاوت بر سطح گلوکز و اسیدهای چرب آزاد سرم در قبل و بعد از فعالیت در دوچرخه سواران مرد بود.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی 21 نفر از اعضای تیم ملی دوچرخه سواری، به طور تصادفی به سه گروه 7 نفره دریافت کننده گلوکز، عدسی (نمایه گلیسمی پایین) وسیب زمینی (نمایه گلیسمی بالا) تقسیم شدند. ابتدا 5 میلی لیتر نمونه خون ناشتا جهت اندازه گیری سطح گلوکز و اسیدهای چرب آزاد سرم گرفته شد. سپس ورزشکاران خوراکی های مورد آزمایش را مصرف نمودند. بعد از 45 دقیقه استراحت، افراد به مدت 2 ساعت با حداکثر اکسیژن مصرفی(Vo2max برابر 68 درصد)رکاب زدند. سپس خونگیری مجدد از نمونه ها برای سنجش گلوکز و اسید چرب سرم انجام شد.
    یافته ها
    مصرف گلوکز خوراکی سبب کاهش معنی داری در سطح اسیدهای چرب آزاد سرم شد (01/0>P) ولی در سطح گلوکز سرم تاثیری نداشت. مصرف عدسی و سیب زمینی باعث افزایش سطح گلوکز سرم گردید. این افزایش در گروه مصرف کننده عدسی بیشتر بود.(05/0>P) ولی تغییر معنی داری در سطح اسید چرب سرم ایجاد نکرد.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهند که مصرف عدسی با نمایه گلیسمی پایین قبل از انجام تمرین های ورزشی استقامتی باعث بالا ماندن سطح گلوکز در طی زمان فعالیت شده و مفیدتر از مصرف مواد خوراکی با نمایه گلیسمی بالا (سیب زمینی) است.
    کلیدواژگان: نمایه گلیسمی، گلوکز خون، اسیدهای چرب آزاد سرم، دوچرخه سوار
  • هادی بهاری فر* صفحات 27-33
    چکیده
    زمینه و هدف
    نانو بیدها دارای نسبت سطح به حجم بالایی هستند که از این سطح به عنوان بستری برای اتصال آنتی بادی استفاده شده است. این کار باعث افزایش مقدار آنتی بادی موجود در سطح نسبت به الیزا خواهد شد. در این پژوهش توانایی اندازه گیری پروتئین فعال سی (CRP) توسط نانوبیدهای مغناطیسی به روش رنگ سنجی بررسی و نتایج حاصل با روش الیزا مقایسه شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که در سال1391در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. نانو بیدها با آنتی بادی های اختصاصی CRP کونژوگه شده و از آنها برای اندازه گیری پروتئین مورد نظر در غلظت های 1 تا 10 نانو گرم (دامنه کاربرد روش الیزا) و 1/0 تا 01/0 نانو گرم استفاده شده است. پس از اندازه گیری مقدار آنتی ژن نتایج با استفاده از آزمون آماری Mann Whitney U با هم مقایسه شدند.
    یافته ها
    مقدار معنی داری آزمون در غلظت های 1 تا 10 نانو گرم برابر با 78/0 بود بنابراین این دو روش تفاوتی با هم ندارند. در غلظت های 1/0 تا 01/0 نانو گرم مقدار معنی داری آزمون برابر با 02/0 بود که نشان می دهد دو گروه تفاوت معنی داری با هم دارند.
    نتیجه گیری
    نانو بیدها در اندازه گیری غلظت های پایین آنتی ژن عملکرد بهتری نسبت به روش الیزا دارند. نتایج نشان می دهد قدرت تشخیص آنتی ژن در نانو بیدها نسبت به روش الیزا در حدود 100 برابر بیشتر می باشد بنابراین برای تشخیص زود هنگام آنتی ژن ها بسیار مناسب است. این روش به دلیل استفاده از دستگاه های مرسوم در الیزا در مواقع لزوم براحتی قابلیت استفاده در آزمایشگاه های بالینی را دارد.
    کلیدواژگان: CRP، نانو بیدهای مغناطیسی، الیزا
  • حیدر طویلانی، روح الله ستاره بادی، امیر فتاحی، شهلا نصراللهی، جمشید کریمی، غلامرضا شفیعی، محمد حسینی پناه* صفحات 34-40
    چکیده
    زمینه و هدف
    شواهد رو به رشدی درباره اثرات استرس اکسیداتیو بر دستگاه تناسلی زنانه وجود دارد. هدف این تحقیق بررسی فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانت خون در طی چرخه قاعدگی می باشد. همچنین ارتباط هورمون های جنسی درطی این چرخه با فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانت نیز بررسی شد.
    روش بررسی
    فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیس موتاز، گلوتاتیون پراکسیداز، گلوتاتیون ردوکتاز، کاتالاز و همچنین ظرفیت تام آنتی اکسیدانی پلاسما در طی مراحل فولیکولی، لوتئال و خونروش چرخه قاعدگی در 20 زن با چرخه قاعدگی منظم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ارتباط هورمون های استرادیول، پروژسترون، هورمون محرک جسم زرد (LH) و هورمون محرک فولیکولی (FSH) با فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدانت نیز ارزیابی شد.
    یافته ها
    فعالیت آنزیمهای سوپراکسید دیس موتاز، گلوتاتیون پراکسیداز، گلوتاتیون ردوکتاز، کاتالاز و همچنین ظرفیت تام آنتی اکسیدانی پلاسما در طی مراحل فولیکولی، لوتئال و خونروش چرخه قاعدگی با یکدیگر تفاوت معنی داری را نشان نداد(05/0 P>). در طی فاز لوتئال ارتباط معنی داری بین غلظت FSH و LH با فعالیت سوپر اکسید دیس موتاز(بترتیب P<0.05، r=0.44 و P<0.05،r=0.54) و همچنین LH با گلوتاتیون پراکسیداز مشاهده شد (r=0.44، P<0.05).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدانت و ظرفیت تام آنتی اکسیدانتی پلاسما در طی سیکل قاعدگی تفاوت معنی داری را نشان نمی دهند. به عبارت دیگر می-توان گفت که سیستم فیزیولوژیک زنان دارای سیکل قاعدگی منظم می تواند بدن را در مقابل ایجاد استرس اکسیداتیو محافظت نماید و احتمالا بخشی از این عمل با واسطه عمل هورمون های FSH و LH انجام می پذیرد.
    کلیدواژگان: سیکل قاعدگی، آنتی اکسیدانی، هورمون های جنسی
  • وحیده کاظمی نژاد*، رامین آذرهوش صفحات 41-46
    چکیده
    زمینه و هدف
    تشخیص سلول های بدخیم و تعیین نوع بد خیمی در مایعات سروزی بسیار حائز اهمیت است. هدف اصلی این مطالعه افتراق بین سلول های مزوتلیال واکنشی وسلول های بدخیم و نوع سلول های تومری در مایعات با کمک تومور نشانگرهای CK،EMA، CEA بود.
    روش بررسی
    سیتولوژی40 مایع سروزی (15 مورد بدخیم و25موردمشکوک به بدخیمی بر اساس یافته های سیتولوژی) ارسالی به بخش پاتولوژی بیمارستان 5 آذر گرگان به کمک سه نشانگرCK، EMA، CEA به روش ایمونوسیتوشیمی رنگ آمیزی انجام گردید.
    یافته ها
    از 15 مورد بدخیم، 13 مورد برای هر سه نشانگر مثبت بودندو در 2 مورد نیز تنها برای CEA منفی بود.در 25 مورد مشکوک به بدخیمی 15مورد مثبت قوی برای EMA و6 مورد به طور ضعیف مثبت و4 موردمنفی بود. از 25 مورد مشکوک به بدخیمی15 مورد مثبت قوی برای CK و5 مورد به طور ضعیف مثبت بود و5 مورد نیز منفی شد. در 25 مورد مشکوک برای CEA 5 مورد مثبت قوی، 5 مورد مثبت ضعیف و15 مورد نیزمنفی شدند.
    نتیجه گیری
    5/87 درصد از مایعات بدخیم برای نشانگرCK و90 درصد برای نشانگرEMA مثبت بود. در این تحقیق مشخص شد کهCK و EMA نشانگرهای اپیتلیالی قابل اعتماد در افتراق سلول های کارسینومی از سلول های مزوتلیالی واکنشی هستند. در 10 (40%) نمونه مشکوک به آدنوکارسینوم نشانگر CEAمثبت بودکه نشان می دهد این نشانگر مرجع مهمی برای تشخیص مایعات سروزی بدخیم و مشکوک به آدنو کارسینوم می باشد.
    کلیدواژگان: آنتی بادی های منو کلونال، سیتوکراتین(CK)، آنتی ژن غشا اپیتلیالی(EMA)، آنتی ژن کارسینوامبریونیک (CEA)، ایمنوسیتوشیمی
  • محمد فلاح*، زهرا غریبی، فرحناز دادرس، امیرحسین مقصود، مسعود سعیدی جم صفحات 47-52
    چکیده
    زمینه و هدف
    میکروسپوریدیا انگل داخل سلولی و اجباری است که به عنوان عامل عفونت فرصت طلب در افراد دارای نقص ایمنی شناخته شده است. تشخیص آزمایشگاهی آن دشوار بوده و رنگ آمیزی با تریکروم اصلاح شده روش استاندارد برای جستجوی این انگل است. هدف این مطالعه شناسایی میکروسپوریدیاهای انسانی در بیماران پیوند کلیه با روش رنگ آمیزی تریکروم اصلاح شده و رنگ آمیزی فلورسنت کالکوفلور سفید بود.
    روش بررسی
    در سال 1391 تعداد 180 نمونه مدفوع از بیماران پیوند کلیه شهر همدان که از زمان پیوند داروهای مهار کننده ایمنی دریافت می کردند جمع آوری شد. از نمونه های مدفوع گسترش روی لام تهیه و برای شناسایی انگل از روش رنگ آمیزی تریکروم اصلاح شده و رنگ آمیزی فلورسنت کالکوفلور سفید استفاده شد.
    یافته ها
    میانگن مدت پیوند و در نتیجه مدت مصرف داروی مهار کننده ایمنی 5/5 سال بود. با استفاده از این روش یک بیمار مونث آلوده به میکروسپوردیا تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    شیوع این عفونت فرصت طلب در بیماران پیوند کلیه پایین بود. می توان نتیجه گرفت احتمالا این بیماران از شرایط بهداشتی نسبتا خوبی برخوردار هستند و در تماس با مخازن انگل قرار ندارند.
    کلیدواژگان: میکروسپوریدیا، پیوند کلیه، تریکروم اصلاح شده، کالکوفلور سفید، همدان
  • علی میکائیلی*، خدیجه رحمتی، علی ابراهیمی، ناصر نظری صفحات 53-57
    چکیده
    زمینه وهدف
    بیماری های سطحی جلدی در شرایط خاص در حال ازدیاد هستند. این مطالعه گذشته نگر در قالب بررسی ویژگی های اپیدمیولوژیکی بیماری های پیتریازیس ورسیکالر و اریتراسما انجام شد.
    روش بررسی
    در این بررسی نتایج بررسی مستقیم میکروسکوپی و سایر اطلاعات بیماران مراجعه کننده، از نظر بیماری پیتریازیس ورسیکالر و اریتراسما در فاصله زمانی سال های 1373 تا پایان 1390استخراج و مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 2265 بیمار، 1294 (57%) نفر به پیتریازیس ورسیکالر مبتلا بودند، که 60 درصد این افراد مذکر و 40 درصد مونث بودند. بیشترین گروه سنی مبتلا شامل 20 تا 29 سال بود و کمترین موارد در گروه 0-9 سال مشاهده شد. 33 درصد مبتلایان محصل و دانشجو بودند. بیشترین بیماران در شهریور ماه بود. شایع ترین مکان های ابتلا نیز سینه و شکم بودند.971 (42%) نفر نیز به اریتراسما مبتلا بودند که در گروه سنی 30 تا 39 سال بیشترین موارد بیماری گزارش شد که 58 درصد این افراد مذکر و 98 درصد افراد مبتلا ساکن شهر بودند. در تیرماه بیشترین موارد بیماری اریتراسما گزارش شد و کشاله ران شایع ترین ناحیه ابتلا بدن به این بیماری بود.
    نتیجه گیری
    بیماری های پیتریازیس ورسیکالر و اریتراسما در گرو های سنی فعال، فصل گرم سال و آقایان بیشتر مشاهده گردید. که این شرایط جهت ایجاد وتوسعه بیماری های فوق مساعد کننده می باشند. واژه های کلیدی: پیتریازیس ورسیکالر، اریتراسما، کرمانشاه
    کلیدواژگان: پیتریازیس ورسیکالر، اریتراسما، کرمانشاه
  • عباسعلی جعفری*، پریسا سعادت، سعیده قره چایی، حسین جعفری صفحات 58-65
    چکیده
    زمینه و هدف
    کارکنان آزمایشگاه ها در معرض برخورد اتفاقی با نمونه های بالینی در جریان کار روزانه می باشند که ممکن است باعث انتقال آلودگی شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان آلودگی تصادفی، با نمونه های آزمایشگاهی در کارکنان آزمایشگاه های تشخیص طبی یزد بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1390 بر روی 100 نفر از کارکنان آزمایشگاه های تشخیص طبی یزد و با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و پایایی و اعتبار علمی آن تائید شده، به صورت مصاحبه انجام گردید. داده ها با کمک نرم افزارآماریSPSS و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در این تحقیق 86 درصد سابقه برخورد تصادفی با نمونه های بالینی از جمله خون، سرم و ادرارگزارش کردند. علت در 41 درصد بی احتیاطی خود و 29 درصد حجم زیادکار گزارش شد. بیشترین عامل سر سوزن (52%) به ویژه در افراد شاغل در بخش خونگیری (51%) و دردست ها (69%) گزارش شد. تفاوت آماری معنی داری بین آزمایشگاهای دولتی و خصوصی (517/0P=)، نوع استخدام (411/0P=)، سابقه کار (269/0P=) ومدرک تحصیلی (454/0P=) با میزان برخورد تصادفی با نمونه های بالینی مشاهده نشد. گروه سنی 20-29 سال در مقایسه با سایر گروه های سنی و افراد شاغل در نمونه گیری بیشترین میزان برخورد با نمونه های بالینی را گزارش کردند (034/0P=).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که در بین کارکنان آزمایشگاه های شاغل در شهر یزد مطالعه شده بیشترین میزان برخورد تصادفی با نمونه های آلوده خصوصا«خون و سرم و بیشتر در گروه سنی 20-29 ساله وبا روش سوراخ شدن انگشت سبابه دست در حین خونگیری اتفاق افتاده است.
    کلیدواژگان: آلودگی، مواجهه اتفاقی، عوامل عفونی، کارکنان، آزمایشگاه
  • مهدی مسیبی*، بهزاد قربان زاده، زهرا اسلامی راد، مصطفی اجتهادی فر، بهرام راستاد صفحات 66-71
    چکیده
    زمینه و هدف
    گونه های آکانتامبا از دسته آمیب های آزاد زی هستند که می توان از تمامی محیط ها جدا کرد. گونه های مختلف آکانتامبا می توانند بیماری های مختلفی را درافراد سالم یا دارای نقص سیستم ایمنی ایجاد کنند. از جمله این بیماری ها می توان انسفالیت گرانولوماتوز آمیبی، کراتیت آکانتامبایی، زخم های پوستی وعفونت های نازو فارنشیال را نام برد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع آمیب آکانتامبا در منابع آب روستاهای بخش مرکزی استان مرکزی بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی مقطعی 54 نمونه آب از 36 روستای اراک در استان مرکزی تهیه شد. نمونه ها در آزمایشگاه توسط کاغذ فیلتر واتمن 42 فیلتر شد. سپس کاغذ فیلتر شده در محلولpage saline مخلوط و سانتریفیوژ گردید. در نهایت رسوب حاصل در محیط آگار غیرمغذی حاوی اشرشیاکلی کشت شد وپس از 4 الی 7 روز لام تهیه شده با گیمسا رنگ آمیزی شد.
    یافته ها
    تعداد 33 نمونه (11/61%) از نظر کیست آکانتامبا مثبت و تعداد 21 نمونه (89/38%) نیز منفی گزارش شد. بهترین روش جهت کشت نمونه-ها استفاده از محیط آگار غیرمغذی همراه با باکتری کشته شده بود. همچنین تکان دادن شدید کاغذهای فیلتراسیون نمونه های آب در محلول page saline و کشت رسوب حاصل از آن نتایج بهتری را از نظر تعداد کیست های بدست آمده نشان داد. در رنگ آمیزی گیمسا نیز بهترین نسبت استفاده شده رنگ 1 به 40 و مناسب ترین زمان جهت رنگ گرفتن کیست-های موجود در محیط کشت حدود 12 دقیقه بود.
    نتیجه گیری
    درصد بالایی از منابع آب روستایی آلوده به این آمیب بوده و می تواند عامل مهمی در ایجاد آلودگی های انسانی باشد. به نظر می-رسد نیاز است که روش های کنترلی موثری جهت جلوگیری از آلودگی منابع آب و پیشگیری از ابتلای انسانی گرفته شود.
    کلیدواژگان: آکانتامبا، آمیب آزادزی، استان مرکزی، روستا، منابع آب
  • محمد جواد غروی، مونا روزبهانی*، امیر حسین آجودانی، سکینه یوسفی دارستانی صفحات 72-76
  • مصطفی دستمردی*، آمنه ابراهیمی، احمد ظهیر میردامادی، عباس ابراهیمی، حسن ابراهیمی، شیما ابراهیم زاده رجایی صفحات 77-83
    چکیده
    زمینه و هدف
    برنامه های آزمون مهارت، بخشی از سیستم مدیریت کیفیت مراکز آزمایشگاهی بالینی و تحقیقاتی است که به آن ها امکان ارزیابی کیفیت نتایج آزمون ارائه شده را می دهد. در این مقاله به معرفی برنامه های آزمون مهارت به عنوان روشی مناسب جهت استاندارد و یکسان سازی نتایج آزمون در مراکز آزمایشگاهی بالینی و تحقیقاتی پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: برنامه های آزمون مهارت، بهبود کیفیت، مراکز آزمایشگاهی
  • شهریارسمنانی، غلامرضا روشندل، هومن فقیه نصیری، فاطمه قاسمی کبریا*، حمیدرضا جوشقانی صفحات 84-88
    چکیده
    زمینه و هدف
    مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر متعاقب عفونت(PI-ABS)، بیمارانی هستند که دچار گاستروانتریت باکتریایی می باشند. یکی از ارگانسیم های شایع دراین سندرم کمپیلوباکترژژونی می باشد. در این مطالعه به بررسی آلودگی کمپیلوباکترژژونی در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر پرداخته شده است.
    روش بررسی
    در مطالعه مورد- کنترلی 160نفر در دو گروه مساوی بیمار و سالم شرکت کردند. وجود آنتی بادی های IgGو IgA علیه کمپیلوباکترژژونی در سرم به روش الیزا مورد آزمایش قرار گرفت. مقایسه بین دوگروه سالم و بیمار با آزمایش کای-دو انجام شد.
    یافته ها
    میانگین سن در گروه بیماران 51/31 و در گروه کنترل84/31 سال بود(87/0 p=) میزان آنتی بادی IgA برعلیه کمپیلوباکترژژونی در 25 درصد مبتلایان به سندرم روده تحریک و در 8/18 درصد از افراد سالم مثبت بود (02/0 p=). سرم مثبت IgA در افراد سالم 5/7 درصد بوده ولی در گروه کنترل هیچ مورد مثبتی گزارش نشد (01/0 p=).
    نتیجه گیری
    سرم مثبت IgA ضد کمپیلوباکترژژونی در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر به طور معنی داری بیشتر از افراد سالم بود. بنابراین آلودگی به کمپیلوباکترژژونی می تواند به عنوان یکی از عوامل مرتبط با بروز سندرم روده تحریک پذیر متعاقب عفونت در منطقه مطرح بوده و پیشنهاد می شود در بررسی های تشخیصی این بیماران مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سندرم روده تحریک پذیر، کمپیلوباکترژژونی، آنتی بادی
  • علیرضا کروریان*، سید مجتبی میر حسینی صفحه 90
|
  • E. Kharazi, Nejad, A. Nakhaee *, M. Taheri Pages 1-8
    Abstract
    Background And Objective
    One of the diabetes complications is the tissue damage caused by the imbalance of oxidants and antioxidants (oxidative stress). The aim of the present study was to evaluate the activity of two antioxidant enzymes -superoxide dismutase and catalase- in the serum of streptozotocin-induced diabetic rats.
    Material And Methods
    This investigation was conducted on adult male rats assigned to diabetic and control groups. Diabetes was induced by a single intraperitoneal injection of streptozotocin. Seven weeks after diabetes induction، glucose concentration، superoxide dismutase and catalase activities of the serum were assessed.
    Results
    Glucose concentration of streptozotocin-injected animals was significantly higher than that of control group (P<0. 001). The level of Serum superoxide dismutase and catalase activities in diabetes group were significantly higher than those in control group (P<0. 01). There was a positive significant correlation between glucose concentration and superoxide dismutase and catalase activities (P<0. 001).
    Conclusion
    The high activity of antioxidant enzymes in diabetic rats is probably due to compensation responses to oxidative stress produced by high concentration of free radicals. It seems that the higher glucose concentration، the greater compensatory responses.
    Keywords: Diabetes, Streptozotocin, Antioxidant, Superoxide Dismutase, Catalase
  • H. Rafeemehr * Pages 9-12
    Abstract
    Background And Objective
    Glutathione as a master antioxidant plays a key role in eliminating free radicals from your body and in preserving cell membrane integrity esp. blood cells. We aimed to assess the Erythrocyte Glutathione level of favism and non-favism neonates.
    Material And Methods
    This study was conducted in Ekbatan hospitals of Hamadan (2009) on 15 favism patients and 60 non-favism ones matched by sex and age. Using Beutler method، the reduced Glutathione (GSH) level of red blood cells was measured.
    Results
    Based on the results، the amount of erythrocyte GSH in favism patients was 14. 99±4. 62 mg/dl and that of controls was 58. 2±10. 59 mg/dl.
    Conclusion
    the results show that the erythrocyte GSH in favism patients is significantly lower than that of non-favism subjects; therefore، the former seems more likely to be afflicted by hemolytic crises owing to the use of oxidant stuff.
    Keywords: Favism, Glutathone, Neonates, G6PD
  • A. Sharifi *, N. Razmi, N. Naghsh Pages 13-18
    Abstract
    Background And Objective
    Flavonoids play an important role in non-enzymatic reaction against oxidative stress. These are polyphenolic compounds in tea structure that could be reacted with free radicals and neutralized them. In this study، we investigated the anti-oxidant impact of Camellia Sinesis on the liver of thioacetamide -injected male albino mice.
    Material And Methods
    In this study، 40 male mice were categorized in five groups of eight. The first group was control. The second and the third group received 100mg/kg and 150mg/kg of thioacetamide، respectively. The fourth group received 100mg/kg thioacetamide followed by black tea (5 gr/100) and the fifth one received 150mg/kg thioacetamide followed by black tea (5 gr/100). Tioacetamide was given via intraperitoneal. After that، for 30 days، they were only fed on black tea (5 gr/100). At the end، catalase (CAT) and glutathione peroxidase (GPx) activity were measured.
    Results
    Based on the results، catalase (CAT) and glutathione peroxidase (GPx) activity were significantly increased in the groups of Thioacetamide and black tea compared to those of only Thioacetamide groups (p<0. 05).
    Conclusion
    The increase of these enzymes in tea groups shows the anti-oxidant effect of black tea that can be caused by Catechin.
    Keywords: Antioxidant, Thioacetamide, Black Tea, Glutathione Peroxidase, Catalase
  • J. Asadi, S. Eshghinia, Fa Taleban, Gr Vaghari, A. Esmaillzadeh * Pages 19-26
    Abstract
    Background And Objective
    Carbohydrates are considered as the major source of energy in physical activity. Studies show that consumption of carbohydrate foods before exercise can balance blood glucose and free fatty acids and increase athletes’ performance. In this study، we compared the effect of three kinds of foods with different glycemic indices on blood glucose (BG) and serum free fatty acids (FFA) in cycling، male athletes.
    Material And Methods
    In this clinical trial، 21 members of national cycling team randomly allocated to three equal groups of glucose (low glycemic index)، lentil (low glycemic index) and potato (high glycemic index). First، Fasting blood samples (5ml) were obtained to measure BG and FFA. Then the subjects were asked to eat their foods. After 45 mins of rest، they pedaled with maximal oxygen consumption VO2max) for two hours and again their blood samples were taken to compare with the levels of before interventions.
    Results
    Glucose consumption resulted in a significant decrease in FFA level after 2 hours of pedaling (P = 0. 01) but no significant change in BG level. Plasma glucose was higher after eating lentil than that of potato (P<0. 05)، but it was not true for FFA level of both groups.
    Conclusion
    based on the results، the pre-exercise use of low glycemic index (lentil) compared to high glycemic index (potato) can better lead to increased blood glucose during exercise.
    Keywords: Glycemic Index, Blood Glucose, Serum Free Fatty Acids, Cyclists
  • H. Baharifar * Pages 27-33
    Abstract
    Background And Objective
    Magnetic nanobeads have a large surface- area-to-volume ratio، which is used for immobilized antibody. Using nanoparticles could increase the amount of antibodies in surface in comparison to ELISA. We investigated the ability of magnetic nanobeads to evaluate CRP by colorimetric method and compared the results with ELISA.
    Material And Methods
    This study is an applicable research conducted in Tehran University of Medical Sciences، 2012. The Magnetic nanobeads conjugated by CRP antibodies were used to measure the protein in the concentration of 1-10 ng/ml (ELISA kit levels) and 0. 1 – 0. 01 ng/ml. After antigen measurement، the results were compared with Mann Whitney test.
    Results
    The results in concentration of 1-10 ng/ml are not significantly different (p = 0. 78). But In concentrations of 0. 1-0. 01 ng/ml، the difference is significant (p= 0. 02).
    Conclusion
    The ability of Magnetic nanobeads in measurement of low concentration of antigen is 100 times better than ELISA. Thus Magnetic nanobead method is useful for early measurement and can easily be used in clinical laboratory.
    Keywords: CRP, Magnetic Nanobead, ELISA
  • H. Tavilani, R. Setarehbadi, A. Fattahi, Sh Nasrollahi, J. Karimi, G. Shafiee, M. Hosseinipanah * Pages 34-40
    Abstract
    Background And Objective
    There is increasing evidence for the role of oxidative stress in female reproductive tract. The purpose of this study was to determine the activity of antioxidant enzymes during menstrual cycle. In addition، the relationship between activity of antioxidant enzyme and sex hormones was evaluated.
    Materials And Methods
    In this study the activity of superoxide dismutase، glutathione peroxidase، glutathione reductase، catalase and total antioxidant capacity during the menses، follicular and luteal phases of the menstrual cycle in twenty women with regular menstrual cycle were studied. Furthermore، the correlation between activity of antioxidant enzymes and estradiol، progesterone، LH، FSH and testosterone were evaluated.
    Results
    There was no significant difference between activity of superoxide dismutase، glutathione peroxidase، glutathione reductase، catalase and total antioxidant capacity during the menses، follicular and luteal phases of the menstrual cycle (P>0. 05). We found significant correlation، in luteal phase، between superoxide dismutase and FSH (P<0. 05، r=0. 44) and LH P<0. 05،r=0. 54). Also it is observed between LH and glutathione peroxidase (P<0. 05، r=0. 44).
    Conclusion
    Based on the results، there is no significant difference between antioxidant enzymes and total antioxidant capacity of plasma during menstrual cycle. In other words، physiologic system of women with regular menstrual cycle can protect body against oxidative stress and this is probably performed due to action of FSH and LH hormones.
    Keywords: Antioxidants, Menstrual cycle, Sex hormones