فهرست مطالب

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز - سال سی و پنجم شماره 4 (پیاپی 106، مهر و آبان 1392)

مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سال سی و پنجم شماره 4 (پیاپی 106، مهر و آبان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/20
  • تعداد عناوین: 15
|
  • رسول استخری، امیر واحدی، علی قهرمان زاده، حمید طیبی خسرو شاهی صفحه 6
    زمینه واهداف
    از آنجایی که نارسایی کلیه موجب کاهش دفع تومور مارکرها می شود استفاده از این مارکرها در پیگیری و درمان سرطان در بیماران همودیالیزی ویا با نارسایی کلیه محل بحث میباشد. هدف این مطالعه بررسی میزان تفاوت مقدار سرمی مارکرهای CA15-3، AFP، CA19-9 و CEA در بیماران با اختلال کارکرد کلیوی می باشد.
    روش بررسی
    تعداد 100 نفر از مراجعه کننده گان به آزمایشگاه بیمارستانهای امام رضا (ع) و امیرالمومنین(ع) تبریز از تیرماه 1389 تا آبان ماه 90 جهت مطالعه انتخاب گردیدند. افراد به 3 گروه، سالم، دیالیزی و بیماران با نارسایی کلیوی ولی غیردیالیزی تقسیم شدند، دسته اخیر مجددا براساس کلیرانس کراتینین به سه زیر گروه مجزا گروه بندی و آزمایشات بر روی آنهاانجام گرفت.
    یافته ها
    ارتباط معناداری بین گروه های مختلف در سطح سرمی مارکرهای CEA (99/0P=) و CA19-9 (29/0P=) دیده نشد. از لحاظ سطح سرمی در مارکرهای AFP (001/0P=) و CA15-3 (001/0P=) ارتباط معناداری مشاهده میشود. همبستگی بین کلیرانس کراتینین و مقدار CEA (625/0P= و 05/0 r=) وجود داشت که معنادار نبود.ولی همبستگی بین کلیرانس کراتینین و AFP - 001/0P= و 53/0 r= و بین کلیرانس کراتینین و CA19-9 (089/0P= و 171/0 r=) وبین کلیرانس کراتینین و CA15-3 (001/0P= و 412/0 r=) ارتباط معنادار بدست آمد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد که در بکار بردن تومور مارکرها در بیماران با اختلال کارکرد کلیوی باید احتیاط ویژه ای صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: اختلال عملکرد کلیوی، تومور مارکر، همودیالیز
  • بینا افتخارسادات، آرش بابایی، محمد شمیا، یعقوب سالک زمانی، مینا پوررضا صفحه 12
    زمینه و اهداف
    تاثیر برنامه های بازتوانی پس از عمل فتق دیسک کمری هنوز مشخص نشده است و زمان مناسب جهت آغاز درمان هنوز مورد بحث می باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی بازتوانی زودهنگام پس از جراحی دیسک کمری است.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی 60 بیمار کاندید عمل جراحی بعلت فتق دیسک کمری بطور تصادفی به دو گروه 30 نفری تقسیم شدند: گروه الف که در آنها اقدامات توانبخشی طی 24 ساعت اول پس از عمل در مدت بستری آغاز شد؛ و گروه ب که درمان های توانبخشی در مدت بستری دریافت نکردند. تمامی بیماران بمدت سه ماه پس از عمل پیگیری شدند. شدت درد (براساس VAS)، وضعیت عملکردی (براساس شاخصModified Oswestry)، نتایج معاینات فیزیکی، کیفیت زندگی (با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36) و بازگشت به کار قبلی تعیین و بین 26 بیمار در گروه الف و 29 بیمار در گروه ب مقایسه شد.
    یافته ها
    دو گروه از نظر سن، جنس، شغل و وضعیت فیزیکی قبل از عمل همسان بودند. تغییرات درد، نتایج معاینات فیزیکی، بازگشت به کارو امتیاز عملکردی در انتهای زمان پیگیری در دو گروه تفاوت معنی دار آماری نداشت. در مقایسه کیفیت زندگی، تنهامحدودیت در نقش بیمار بعلت مشکلات احساسی بطور معنی داری در گروه الف کمتر بود.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج فعلی، دو گروه با و بدون توانبخشی زودرس پس از عمل جراحی دیسک کمر در پیگیری میان مدت تفاوتی چشمگیری نداشتند. بنابراین توانبخشی زودهنگام تاثیر اضافی در بهبودی این دسته از بیماران ندارد.
    کلیدواژگان: جابجا شدن دیسک بین مهره ای، توانبخشی، پیش آگهی
  • فریبرز اکبرزاده، مهرنوش طوفان تبریزی، بابک کاظمی اربط، علی عباس نژاد صفحه 18
    زمینه و اهداف
    درمان همزمان سازی دوباره ی قلبی (Cardiac Resynchronization Therapy or CRT) یک روش درمانی انتخابی در بیماران مبتلا به نارسایی شدید قلبی و بلوک شاخه باندل چپ (LBBB) می باشد. مطالعات متعدد تاثیر مثبت CRT بر وضعیت عملکردی قلب و کاهش نیاز به بستری بیمار، مرگ و میر و شکل گیری بطن چپ را نشان داده اند. یکی از روش های تنظیم CRT برنامه پیشنهاد شده توسط کارخانه سازنده است. در مقابل چندین روش اکوکاردیوگرافی داپلر جهت تعیین تاخیر دهلیزی-بطنی (AVD) و بین بطنی VV Delay (VVD) وجود دارد. این مطالعه به منظور مقایسه روش تنظیم دستگاه CRT براساس پیشنهاد کارخانه سازنده و روش پیشنهادشده با اکوکاردیوگرافی طراحی شده است.
    موادوروش ها
    در یک مطالعه آینده نگر بیماران کاندیدای CRT که در سال 1390به مرکز آموزشی-درمانی وتحقیقاتی شهید مدنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه کرده بودند وارد مطالعه شدند. پارامترهای عملکرد سیستولی و دیاستولی در اکوکاردیوگرافی اندازه گیری شده سپس CRT براساس تنظیمات کارخانه سازنده یا پیشنهاد اکوکاردیوگرافی برای دو گروه مورد مطالعه تنظیم گردید. پس از 1 ماه مجددا پارامترهای عملکرد سیستولی و دیاستولی در اکوکاردیوگرافی بررسی شد. داده های بدست آمده از مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-16 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج بررسی نشان داد از نظر بیماری زمینه ای،بلوک قلبی،کارخانه های سازنده دستگاه، Function Class قبل از مطالعه، Function Class بعد از مطالعه و AVD و AVD بین دوگروه اختلاف معنی دار وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه تنظیم CRT براساس پیشنهاداکوکاردیوگرافی وپیشنهاددستگاه نسبت به یکدیگر ازنظر نتایج بالینی مزیتی ندارند.
    کلیدواژگان: Cardiac Resynchronization Therapy، اکوکاردیوگرافی، نارسایی قلبی، برنامه پیشنهاد شده کارخانه سازنده
  • فاطمه بهادری، حمیده محدثی، فریبا نانبخش، افسانه امیرابی، هاله ایت اللهی صفحه 26
    زمینه و اهداف
    حاملگی های پر خطر به مواردی اطلاق می شود که خطر برای مادر یا جنین بیش از یک حاملگی نرمال باشد. یکی از راه های پیشگیری از این حاملگی های پر خطر استفاده از تنظیم خانواده مناسب می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از واحد جمعیتی ارومیه و درمانگاه تخصصی مرکز کوثر ارومیه بیماران پر خطر انتخاب شده و بر اساس نوع بیماری روش های مناسب تنظیم خانواده پیشنهاد شده و آموزش لازم جهت نحوه استفاده صحیح از آن داده شد. بعد از یک سال مجددا این افراد مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    464 بیمار مورد ارزیابی قرار گرفتند که 74 نفر دارای بیماری زمینه ای و 390 سن بالای 35 سال و بدون بیماری زمینه ای بودند. 18 بیمار مبتلا به دیابت، 23 بیمار ابتلا به فشار خون، 10 بیمار آسم و 22 نفر بیماری قلبی داشتند و یک نفر هم مبتلا به آسم و فشار خون بود.بعد از یکسال 6/72% موارد تنظیم خانواده توصیه شده را استفاده میکرند. شایعترین علت عدم استفاده، عدم رضایت همسر و مخالفت وی (9/15%) بود. در مصاحبه حضوری ازبیماران جهت ارزیابی از آموزش انجام شده 1/93% از آموزشهای داده شده رضایت داشتند و 2/77 % از خانمها آموزش راکافی ارزیابی کردند.
    نتیجه گیری
    جهت استفاده از تنظیم خانواده مناسب، آموزش همسر اهمیت زیادی دارد. در مطالعه حاضر شایعترین علت عدم استفاده از وسایل تنظیم خانواده آن مخالفت همسر بود. ترس از عوارض جانبی روش های تنظیم خانواده در زنان بالای 40 سال یکی از مهمترین علل عدم استفاده بود. با توجه به موفق بودن آموزش در این مطالعه (کاهش 20 درصدی بارداری های ناخواسته در عرض یک سال) استفاده از رسانه های اطلاعاتی و آموزش مداوم و دسترسی به درمانگاه اختصاصی تنظیم خانواده جهت پیشگیری از بارداری های ناخواسته در گروه پر خطر مفید خواهند بود.
    کلیدواژگان: حاملگی پرخطر، روش های تنظیم خانواده، بیماریهای زمینه ای
  • مریم پاشایی، فرید بحرپیما، یعقوب سالک زمانی، مجید مبصری صفحه 32
    زمینه و اهداف
    دیابت مزمن عمدتا با اختلالات نوروپاتی در اندام تحتانی همراه است. نوروپاتی دیابتی می تواند عللی مانند اختلالات عروقی و ایسکمی داشته باشد. یکی از روش های متداول فیزیوتراپی در درمان اختلالات گردش خون، درمان با فشار متناوب هوا یا (IPC Intermittent Pneumatic Compresion Therapy،) است. این روش بر پایه اعمال متناوب فازهای مثبت فشار هوا بر اندام تحت درمان استوار است. اما یک سوال اساسی اینجا مطرح می شود که آیا IPC بر نوروپاتی دیابتی نیز تاثیر دارد؟ هدف این مطالعه بررسی تاثیر این روش درمانی بر نوروپاتی محیطی بیماران دیابتی نوع دو است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع تجربی، کارآزمایی بالینی و به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. 17بیمار دیابتی نوع2 (13زن و 4 مرد) که دارای نوروپاتی با منشا دیابت بودند، در یک گروه و تحت درمان با IPC قرار گرفتند. بیماران به مدت 10 جلسه و به صورت یک روز در میان و هر جلسه به مدت 45 دقیقه و با فشار 60 میلی متر جیوه درمان شدند. نوروپاتی اندامهای تحتانی این بیماران توسط تست الکترودیاگنوز، قبل و بعد از درمان بررسی شد. جهت بررسی توزیع نرمال داده های متغیر های کمی از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و برای آنالیز داده ها از آزمون آنووا استفاده گردید. برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید.
    یافته ها
    میزان سرعت هدایت عصبی اندامهای تحتانی بیماران پس از درمان با دستگاه IPC بیماران بهبودی معنی داری داشت)05/0(P<.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد روش درمانی IPC بر بهبود نوروپاتی اندام تاثیر مثبتی داشت و بهبود سرعت هدایت عصبی تیبیال، پرونئال و سورال اندامهای تحتانی بیماران گواهی بر این نوع بهبودی بود (05/0P<.)
    کلیدواژگان: نوروپاتی دیابتی، وسایل اعمال فشار پنوماتیک متناوب، هدایت عصبی
  • علی زکی یی، جهانگیر کرمی صفحه 38
    زمینه و اهداف
    با توجه به الگوی ابعادی نشانگان اختلال های روانی و با تکیه بر پژوهش هایی که بر وجود علائم اختلال های روانی در جمعیت عمومی تاکید دارند، این پژوهش با هدف تعیین رابطه آلکسی تیمیا، عاطفه مثبت و عاطفه منفی با اختلال های روانی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    برای انجام پژوهش 300 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه رازی کرمانشاه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه نشانگان اختلال های روانی(SCL_90)، پرسشنامه آلکسی تیمیا (FTAS-20) و مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS-X) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین آلکسی تیمیا و عاطفه منفی با اختلال های روانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد، و بین عاطفه مثبت و اختلال های روانی همبستگی منفی و معناداری مشاهده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آلکسی تیمیا و عاطفه منفی توان پیش بینی اختلال های روانی را دارند اما عاطفه مثبت توان پیش بینی اختلال های روانی را ندارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که عاطفه منفی و آلکسی تیمیا در سلامت روان نقش منفی دارند.
    کلیدواژگان: آلکسی تیمیا، عاطفه مثبت، عاطفه منفی، اختلال روانی
  • رعنا سرخابی، علی مهدوی فرد، بابک رحیمی صفحه 46
    زمینه و اهداف
    بیماری گلوکوم شایعترین علت کوری غیر قابل برگشت در جهان می باشد ترابکوکتومی به عنوان روش استاندارد طلائی در جراحی این بیماران بکار می رود. این مطالعه با هدف بررسی نتایج عمل جراحی ترابکولکتومی در بیمارستان نیکوکاری تبریز طراحی و انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه اطلاعات موجود در پرونده بیمارانیکه در فاصله زمانی سالهای 89- 85 تحت عمل جراحی ترابکولکتومی قرار گرفته بودند بررسی و بیماران جهت معاینه مجدد فراخوان شدند.
    یافته ها
    نتایج مربوط به 209 مورد جراحی مورد بررسی قرار گرفت. از کل بیماران مورد بررسی 96% قبل ازعمل تحت درمان با 9/0±4/2 داروی آنتی گلوکوم بوده و میانگین انحراف در پریمتری قبل از عمل 3/6±12- و میانگین نسبت کاپ به دیسک قبل از عمل 2/0±79/0 بود متوسط فشار داخل چشمی قبل از عمل mmHg 7/9±30 بود که بعداز عمل به mmHg 2/5±6/13 رسیده بود (001/0=P). از کل موارد بررسی شده 78% بیماران جهت معاینه مجدد مراجعه نمودند که در این تعداد میانگین فشار داخل چشمی به mmHg 3/4±8/16 افزایش یافته بود (001/0=P) و موفقیت جراحی در این بیماران به 74% کاهش یافته بود.
    نتیجه گیری
    اکثر بیماران گلوکومی در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه و کاندید جراحی شده، با اینحال موفقیت جراحی در مراحل اولیه در 91% موارد وجود داشت که با گذشت زمان این درصد کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: گلوکوم، پیامد ترابکولکتومی، فشار داخل چشمی
  • آمنه شریفی، منصور امین زاده بوکانی، حسن اکرمی، محمد رهبانی نوبر صفحه 52
    زمینه و اهداف
    فاکتور رشد جفتی (Placental Growth Factor، PlGF) از اعضای خانواده فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (Vascular Endothelial Growth Factor، VEGF) می باشد، که می تواند بطور مستقیم در رگزایی، تحریک سلول های توموری، متاستاز تومور، رشد و بقای تومور عمل کند. هدف از این مطالعه بررسی اثر مهاری siRNA بر ژن فاکتور رشد جفتی در سلول های سرطان معده می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، سلول های آدنوکارسینومای معده (Gastric adenocarcinoma cells، AGS) با غلظت 40 پیکومولsiRNA مرتبط با ژن فاکتور رشد جفتی تیمار و تست مهاجرت سلولی با استفاده از مدل ترمیم زخم انجام شد.
    یافته ها
    ژنPlGF بعد از 24و 48 ساعت از تیمار مهار بیان نشان داد که مهاجرت سلولهای سرطان معده در مقایسه با حالت کنترل، مهار گردید ولی در بازه زمانی 72ساعت نمونه تیمار به نسبت نمونه کنترل کاهش مهاجرت را نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به این نتایج، کاهش فاکتور رشد جفتی ممکن است در مهار مهاجرت سلولهای و متاستاز تاثیر داشته باشد.
    کلیدواژگان: فاکتور رشد جفتی، سلولهای آدنوکارسینومای معده، متاستاز
  • مریم قنبری، محمدرضا اردلان، مرتضی جبارپور بنیادی، سید حسام رحمانی صفحه 58
    زمینه واهداف
    تب مدیترانه ای خانوادگی بیماری التهابی ارثی است که با حملات راجعه و خود محدود شونده تب و پلی سروزیت مشخص می شود. این بیماری بیشتر در ساکنین کشورهای منطقه مدیترانه دیده می شود. موتاسیون در ژن MEFV عامل ایجاد بیماری است.آمیلوییدوزیس کلیه خطیرترین عارضه این بیماری است. احتمال بروز آمیلوییدوزیس در حاملین موتاسیون M694V بیشتر است.M694V شایعترین موتاسیون گزارش شده در ایرانیان است. هدف از انجام این مطالعه بررسی فراوانی درگیری کلیه در بیماران مبتلا بهFamilial Mediterranean fever (FMF) شناسایی شده در استان آذربایجان شرقی است.
    مواد و روش ها
    پانصد بیمار مبتلا به FMF با موتاسیون شناخته شده انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک، تظاهرات بالینی و یافته های آزمایشگاهی برای هر بیمار ثبت گردید. بیماران بر اساس نوع ژنوتیپ در 4 گروه طبقه بندی شدند (M694V/M694V، M694V/other، other/other، E148Q/other). درگیری کلیه به صورت وجود پروتیینوری مدام بیش از 500 میلی گرم در روز و هماچوری گلومرولی تعریف گردید و با بیوپسی کلیه تایید شد.
    یافته ها
    9 بیمار (%8/1، M/F:5/4) درگیری کلیه داشتند.پاتولوژی گزارش شده برای نمونه بافت کلیه در 8 مورد نشان دهنده آمیلوییدوزیس و در یک مورد نشان دهنده acute GN like mesangial proliferation بود. فراوان ترین موتاسیون در بین بیماران M694V بود(%42).
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که علیرغم بالا بودن فراوانی موتاسیون M694V در جمعیت مورد مطالعه که همگی از نژاد ترک آذری بودند درگیری کلیه در این بیماران شایع نیست.
    کلیدواژگان: تب مدیترانه ای خانوادگی، آمیلوییدوزیس، پروتیینوری، درگیری کلیه
  • عباسعلی گائینی، رعنا فیاض میلانی*، ندا خالدی صفحه 66
    زمینه و اهداف

    امروزه علیرغم عدم وجود پشتوانه علمی کافی، به کارگیری سرما پس از جلسات تمرینی و مسابقات ورزشی- با هدف بازیافت بهتر و جلوگیری از کوفتگی عضلانی- در میان ورزشکاران رواج زیادی یافته است با این حال منطق علمی در بکارگیری این روش بازیافت موجود نیست. ژن Hspb1 -که با بیان پروتئین شوک گرمایی 25 (Hsp25) نقش مهمی در بازیافت و سازگاری حاصل از فعالیت ورزشی ایفا می کند- در این مطالعه مورد بررسی قرارگرفته است. هدف این پژوهش، بررسی بیان ژن Hspb1 پس از به کارگیری سرما بعد از انقباض های برون گرا، در دوره های بازیافت اولیه و تاخیری می باشد.

    مواد و روش ها

    موش های صحرایی نر ویستار (10±300W=، 40n=) در دوگروه اصلی فعالیت ورزشی (Ex) و غوطه وری در آب سرد پس از فعالیت ورزشی (Ex+CWI) قرار داده شدند. هر گروه به سه زیر گروه قبل از فعالیت ورزشی، سه ساعت پس از فعالیت ورزشی (بازیافت اولیه) و 48 ساعت پس از فعالیت ورزشی (بازیافت تاخیری) تقسیم شد. پروتکل فعالیت ورزشی شامل 90 دقیقه دویدن در سراشیبی بر روی نوارگردان (18 تناوب پنج دقیقه ای با دو دقیقه استراحت بین تناوبها، سرعت 20 متر بر دقیقه، شیب منفی 16 درجه) و پروتکل غوطه وری در آب سرد شامل 10 دقیقه غوطه وری در آب 10 درجه سانتی گراد بود. میزان بیان ژن Hspb1 عضله اسکلتی نعلی با روش Real-time PCR، در زمان های مورد نظر به صورت کمی اندازه گیری و با استفاده از نرم افزار rest از نظر آماری بررسی شد (سطح معنی داری کمتر از 05/0 درنظرگرفته شد).

    یافته ها

    داده های حاصل از این پژوهش نشان دادند سه ساعت پس از فعالیت ورزشی بیان ژن Hspb1 در دو گروه Ex و Ex+CWI به طور معنی داری افزایش یافته و در این وهله از بازیافت تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشته است. درحالی که، 48 ساعت پس از فعالیت ورزشی بیان ژن در گروه Ex+CWI درحد معنی داری پایین تر از گروه Ex گزارش شده است(016/0=p).

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش نشان می دهند به کارگیری سرما پس از انقباض های برون گرا می تواند بیان ژن Hspb1 را در دوره تاخیری بازیافت سرکوب کند. با توجه به نقش احتمالی Hspb1در محافظت و بازشکل گیری پروتئینهای عضله اسکلتی، کاهش بیان این ژن می تواند در بازیافت عضله اسکلتی پس از فعالیت ورزشی تداخل ایجادکند.

    کلیدواژگان: ژن Hspb1، غوطه وری در آب سرد، دویدن در سراشیبی
  • منیژه مصطفی قره باغی، فهیمه فرجی اذرفام، ربابه قرقره چی صفحه 74
    زمینه و اهداف
    هیپر بیلی روبینمی یکی از مشکلات شایع دوران نوزادی است که ممکن است با مشکلات عصبی تکاملی در سنین بعدی همراه گردد. ریسک فاکتورهای متعددی برای بروز انسفالوپاتی بیلی روبین شناخته شده که یکی از مهمترین آنها مقدار بیلی روبین توتال و نسبت بیلی روبین به آلبومین می باشد. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط تکامل شناختی شیر خواران با شدت هیپربیلی روبینمی نوزادی و نسبت بیلی روبین به آلبومین در دوره نوزادی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی تحلیلی186 نوزاد که با هیپر بیلی روبینمی بالای 18 میلی گرم در دسی لیتر مراجعه وتحت درمان با فتوتراپی یا تعویض خون قرار گرفته بودند انتخاب و تحت بررسی قرار گرفتند. مقادیر بیلی روبین توتال سرم و مقدار آلبومین ونسبت بیلی روبین به آلبومین در آنها تعیین گردید. این نوزادان بعد از ترخیص در سنین 4و8و12 ماهگی با استفاده از پرسشنامه Ages & Stages Questionnaires، ASQ در 5 حیطه تکاملی پیگیری شدند.
    یافته ها
    در مجموع 164 نوزاد فتوتراپی و 22 نوزاد تعویض خون شده بودند. متوسط نسبت بیلی روبین به آلبومین در نوزادان تعویض خون شده 6/6 و در نوزادان فتوتراپی شده 5 بود(001/0P<). در 5 شیرخوار (8/2%) از نوزادان پیگیری شده نمره ASQ در دو حیطه کمتر از حد طبیعی بود. در سن 8 ماهگی در نوزادان با نسبت بیلی روبین به البومین کمتر از 7 نمره ASQ در حیطه برقراری ارتباط 3/7±8/51 و در نوزادانی که نسبت بیلی روبین به البومین بالای 7 داشتند نمره اخذ شده در این حیطه 9/10 ± 1/47بود (03/0P<). در سن 12 ماهگی، نوزادانی که بیلی روبین توتال زیر 25 میلی گرم در دسی لیتر داشتند دارای نمرات اخذ شده در حیطه برقراری ارتباط، 8±4/48 و در نوزادانی که بیلی روبین توتال بالای 25 میلی گرم در دسی لیتر داشتند نمرات کسب شده در این حیطه 8/9 ± 2/44 بود (05/0P<). در سایر موارد بین مقادیر بیلی روبین توتال سرم و نسبت بیلی روبین به آلبومین با نمرات اخذ شده در حیطه های تکاملی در سنین 4و8و 12 ماهگی رابطه معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    درمطالعه حاضر نوزادانی که نسبت بیلی روبین به آلبومین بالایی داشتند در سن 8 ماهگی در حیطه برقراری ارتباط نمره پایین تری داشتند. در نوزادانی که بیلی روبین توتال بالاتری داشتند در 12 ماهگی نمره کمتری در حیطه برقراری ارتباط داشتند. مطالعات بیشتری برای تعیین ارتباط بیلی روبین توتال و نسبت بیلی روبین به آلبومین با سایر حیطه های تکاملی مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: هیپر بیلی روبینمی نوزادی، زردی نوزادی، عوارض هیپر بیلی روبینمی
  • مهدی معظمی گودرزی، فرزانه حسینی صفحه 80
    زمینه و اهداف
    علی رغم دستیابی به آنتی بیوتیک های متنوع، مقاومت دارویی پاتوژن های ادراری درحال فزونی است. یکی از شایع ترین ساز و کارها در مقاومت باکتری ها، تولید آنزیم های وسیع الطیف بتالاکتاماز است. پلاسمید های ESBL (بتالاکتامازهای وسیع الطیف) اجداد TEM-1، TEM-2 و SHV-1 می باشند که هم اکنون با رخداد جهش های نقطه ای درآنها، بیش از 90 تیپ TEM و بیش از 25 تیپ SHV بروز یافته است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش 146 جدایه ادراری باکتری اشرشیاکلی جمع آوری گردید. هویت میکروارگانیسمها با تست های استاندارد بیوشیمیایی و میکروبی مورد تایید قرار گرفت. الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها با روش Disc diffusion تعیین شد. سپس با استفاده از روش سینرژیسم، سویه های مولد بتالاکتاماز شناسایی شدند. در نهایت با استفاده از پرایمر های اختصاصی TEM-1 و SHV-1 و با استفاده از روش PCR، پلاسمید های TEM و SHV مورد شناسایی قرار گرفتند.
    یافته ها
    بر اساس ارزیابی فنوتیپیک و مولکولی در جمعیت مورد مطالعه، در نهایت شیوع پلاسمید TEM و SHV به صورت همزمان در میان نژاد UPEC اشرشیاکلی 1/68% تعیین گردید. درحالی که شیوع مقاومت با منشا پلاسمیدی TEMو SHV به تنهایی به ترتیب 1/18% و 6/13% بود. مقاومت با منشا کروموزومی 9/31% تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به مقاومت بالای سویه ها به آنتی بیوتیک های بتالاکتام، شناسایی کامل ESBL ها، شناخت کامل مکانیسم های مقاومت ESBL ها و استفاده از آنتی بیوتیک های جایگزین، نقش موثری در کاهش ظهور مقاومت ایفا می نمایند.
    کلیدواژگان: اشرشیاکلی، بتالاکتامازهای وسیع الطیف، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • مریم نورشاهی، توحید همت زاده بدولی، رضا قراخانلو، محمدرضا بیگدلی، سمانه کنشلو صفحه 88
    زمینه و اهداف
    اینتگرین β1 به عنوان گیرنده مکانیکی و وینکولین پروتئین عمده ناحیه چسبنده شناسایی شده که سیگنال های مکانیکی را بین خارج غشاء سلول و درون آن انتقال می دهند. هدف از این تحقیق مطالعه اثر یک جلسه فعالیت برونگرا بر میزان پروتئین های اینتگرین β1و وینکولین در عضلات تند انقباض و کند انقباض در موش های نر ویستار بود.
    مواد و روش ها
    تعداد 18 سر موش صحرایی (78/29 ± 44/286 گرم) بعد از آشناسازی با محیط و تریدمیل به طور تصادفی به سه گروه (تجربی 1، 2 و کنترل) تقسیم شدند. حیوانات بعد از آشنایی با محیط و نوارگردان، برای انجام فعالیت برونگرا بر روی نوار گردان با شیب 16 (درجه منفی) و سرعت 20 (متر در دقیقه) به مدت 40 دقیقه دویدند. 48 ساعت بعد از فعالیت پس از بیهوش کردن حیوانات از طریق تزریق صفاقی، عضلات نعلی و باز کننده انگشتان پا تحت شرایط استریل خارج گردید. برای سنجش پروتئین های اینتگرین β1 و وینکولین از روش الایزا استفاده گردید. سرم حیوانات برای اندازه گیری کراتین کیناز (24 و48 ساعت بعد از تشریح) استفاده شد. داده ها با آزمون آماری T-test و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و سطح معناداری 5 درصد در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که کراتین کیناز افزایش داشته ولی معنادار نبود. همچنین در تارهای کند انقباض اینتگرین (21 درصد) و وینکولین (22 درصد) پس از فعالیت برون گرا به طور معناداری کاهش یافت. در تارهای تند اینتگرین (17 درصد) کاهش و وینکولین (7 درصد) به طور معناداری افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان می دهد که با توجه به تغییرات کراتین کیناز و کاهش پروتئین های ساختاری بعد از فعالیت، احتمالا فعالیت آسیب زا بوده است و تجزیه پروتئین ها به ویژه در تارهای کند انقباض حتی 48 ساعت بعد از فعالیت ادامه داشته است. بنابراین احتمالا بازسازی و هایپرتروفی ناشی از جبران آسیب در زمان طولانی تری انجام می گردد. هر چند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
    کلیدواژگان: پروتئین های کاستامریک، اینتگرین β1، وینکولین، فعالیت برونگرا، عضله بازکننده انگشتان پا و عضله نعلی
  • مریم خوب نسب جعفری، خلیل انصارین، ابوالقاسم جویبان صفحه 96
    حدود 3000 ترکیب مختلف در بازدم انسانی گزارش شده و تغییرات غلظت برخی از آنها به بیماری هایی ارتباط داده شده و امکان بکارگیری بیومارکرهای بازدمی در تشخیص و درمان مورد توجه مجامع علمی قرار گرفته است. این مطالعه (مشتمل بر 58 منبع) مروری بر بیومارکرهای بازدمی با تاکید بر مهم ترین آنها (نیتریک اکسید، هیدروژن پراکسید، آلدئیدها و هیدروکربن ها) می باشد. نیتریک اکسید در آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، تشخیص آسم اتوپیک، تشخیص افتراقی سرفه مزمن و ارزیابی پاسخ به درمان با کورتن استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرد. هیدروژن پراکسید در آسم، سندرم دیسترس حاد تنفسی، فیبروز کیستیک، COPD و سرطان ریه افزایش نشان می دهد. آلدئید های بازدمی مارکری برای اندازه گیری درجه استرس اکسیداتیو می باشند. در COPD ارتباط معکوس مابین مالون دی آلدئید و حجم ثانیه اول بازدم (FEV1) وجود دارد. غلظت هیدروکربنهایی مانند بنزن، تولوئن در بیماری هایی مانند سرطان ریه، رد پیوند قلبی، آسم برونشی، آرتریت روماتوئید، انفارکتوس حاد میوکارد و شیزوفرنی افزایش نشان می دهد. پایش بیومارکرهای بازدمی، یک روش غیر تهاجمی با امکان تکرار اندازه گیری، ارزان، واجد قابلیت جابجایی و قابلیت انجام در کودکان را دارا می باشند. از این رو بررسی بازدم ریه موضوع مورد علاقه جدید در بیماری های ریوی می باشد و نیاز به انجام تحقیقات بیشتری برای تحلیل و شناسایی بیومارکرهای تنفسی می باشد.
    کلیدواژگان: بیومارکرهای تنفسی، نیتریک اکسید، هیدروژن پراکسید، آلدئیدها، هیدروکربن ها، بیماریهای ریوی
  • محمدرضا اردلان، فرهنوش فرنود، مریم زارع نهندی صفحه 106
    بیماری سل با چهره های متفاوتی در بیماران پیوند کلیه خود را نشان می دهد. در اکثر موارد بصورت خارج کلیوی می باشد و علائم آن غیر اختصاصی و سردگم کننده است. از طرفی درمانهای ضد سل سبب کاهش سطح داروی سیکلوسپورین شده و بیمار را در معرفی رد پیوند قرار می دهد در این مقاله دو بیمار با سل بعد از پیوند کلیه معرفی می شوند اولین بیمار در فاصله کوتاهی بعد از پیوند دچار عدم توانایی راه رفتن شد. و بررسی های بعدی تخریب مهره های کمری را نشان داد و دومین بیمار با تب لنفادنوپاتی پارائورتیک مراجعه کرد در هر دو آنها حضور میکروب سل در اندامها و بافتهای مبتلا تایید شد.
    کلیدواژگان: سل، پیوند اعضاء، سیکلوسپورین
|
  • Authors Rasoul Estakhri, Amir Vahedi, Ali Gahramanzade, Hamid Tayebi Khosrow Shahih Page 6
    Background And Objectives
    Since the reduced renal excretion of tumor markers in the follow-up and treatment of patients with renal insufficiency or hemodialysis is controversial. The aim of this study was to evaluate serum levels of different markers CA15-3، AFP، CA19-9 and CEA in patients with impaired renal function.
    Materials And Methods
    100 patients admitted to the district hospital laboratory of Imam Reza and Amiralmomenin in Tabriz from July 2011 to November 2012 were selected for the study. Five groups of healthy،dialysis and non-dialysis patients with renal failure that were divided into three other groups based on creatinine clearance
    Results
    Relationship between different groups in serum markers CEA (P = 0. 99) and CA19-9 (P = 0. 29) was observed. In terms of serum markers AFP (P <0. 001) and CA15-3 (P <0. 001) correlation is observed. Correlation between creatinine clearance and the CEA (r = 0. 05، P = 0. 625)، there was not significant، But the correlation between creatinine clearance and AFP - P <0. 001 and r = 0. 53 between creatinine clearance and CA19-9 (r = -0. 171، P = 0. 089) and between creatinine clearance and CA15-3 (p <0. 001، r = -0. 412) were significantly related.
    Conclusions
    According to these results، it appears that the use of tumor markers in patients with impaired renal function should be performed with special precautions.
    Keywords: Impaired renal function, Tumor markers, Hemodialysis
  • Authors Bina Eftekhar Sadat, Arash Babaei, Ghazani, Mohammad Shimia, Yaghub Salek Zamani, Mina Pour Reza Page 12
    Background And Objectives
    The effect of rehabilitation after intervertebral disc displacement surgery has not been studied yet and the proper time for starting of treatment is still controversial. The aim of this study is to assessing early rehabilitation period after lumbar disc surgery.
    Materials And Methods
    In this clinical trial، 60 candidates of lumbar disc surgery were randomized in two groups، with 30-patient in each groups; group A were patients who received rehabilitation during the first 24 hours after operation and B were whom don’t received rehabilitation services. All patients were followed for three months after surgery. Severity of pain (based on VAS)، functional status (using the Modified Oswestry index)، physical examination findings quality of life (using the quality of life questionnaire sf-36) and returning to work were determined and compared among patients in group A and in group B.
    Results
    The two groups were matched for age، sex، occupation and preoperational physical status. Changing of pain، findings of physical examination، returning to work and the functional score at the end of follow-up period in two groups were not significantly emotional problems was significantly lower in group A.
    Conclusion
    According our findings، there wasn`t an eyecatching difference in two groups with and without early rehabilitation after surgery in midterm follow-up. So early rehabilitation has not additional benefit in these patients.
    Keywords: Intervertebral disc displacement, Rehabilitation, Prognoses
  • Authors Fariborz Akbarzadeh, Mehrnoosh Tofan Tabrizi, Babak Kazemi Arbat, Ali Abasnejad Page 18
    Background And Objectives
    Cardiac Resynchronization Therapy (CRT) is a therapeutic modality in patients who suffering severe heart failure and Left Bundle Branch Block (LBBB). One of CRT adjustment methods is to convey the manufacturers designed program. There are also Doppler echocardiography’s methods for determining atrioventricular (AVD) and inter ventricular delay times (VV delay). This study has designed to compare CRT adjusting based on these two methods.
    Material And Methods
    In a prospective study، CRT candidates referring to Shahid Madani Educational-Therapy and Research center of Tabriz Medical Sciences University were studied in two groups. In first group systolic and diastolic parameters were measured randomly by echocardiography and CRT programmed based on that findings. In the second group implementation only performed by manufacturer’s guide.
    Results
    There was not any significant difference between these two groups in terms of background disease، and heart block، There wasn’t any significant differences between these two modality in term of clinical results pre-study function class، post-study function class، AVD and VVD.
    Conclusion
    There is no additional advantage in choosing any of CRT adjustment methods based on echocardiography suggestion or based on manufacturer suggestion، comparing to each other from clinical point of view.
    Keywords: Cardiac Resynchronization Therapy, Echocardiography, Heart failure, Manufacturer suggestion
  • Fatemeh Bahadori, Hamideh Mohadesi, Fariba Nanbakhsh, Afsaneh Amiraabi Page 26
    Background And Objectives
    In high risk pregnancies mother and her fetus are in greater risk than normal pregnancies and an appropriate contraception method could prevent these risky conditions to be happened.
    Materials And Methods
    High risk women from population unit and Kowsar center were referred and regarding the underlying medical diseases the best contraception method recommended and educated were implemented for them. After a year of education، women are surveyed again.
    Results
    In our referees 390 women had the old age (>35 yrs) as their only risk factor. Hypertension was the medical risk in 23، cardiac diseases in 22، diabetes mellitus in 18 and asthma in 10 patients. The frequency of using different contraception methods among this high risk women was 72. 8% and the most important reason for their uncompliance non satisfaction (15. 9 %.). 93. 1% of women participant were agree with the implemented dejection and 77. 2% of them were believed that those dejection were sufficient. The rate of satisfaction and usefulness about contraception method’s education were and respectively.
    Conclusion
    We concluded that educating the women could not be enough and in order to obtain better results we need to educate husbands too.
    Keywords: High risk pregnancy, Family planning methods, Underlying diseases
  • Maryam Pashaei, Farid Bahrpeima, Yaghoob Salekzamani, Majid Mobasseri Page 32
    Background And Objectives
    Diabetes is assosiated with neuropatic disorders. It is related to vascular or ischemic disorders. Intermittent Pneumatic Compression (IPC) has been recomanded for treatment of peripheral circulatory disorders. IPC is based on phases of intermittent positive pressure. The purpose of this study was to determine the effect of IPC on diabetic peripheral neuropath.
    Materials And Methods
    In this study، 17 subjects (13 men،4 women) with diabetic neuropathy، were studied. They received 60 mmhg of IPC for 45 minutes in10 sessions، three time weekly. Neuropathy was measured by electrodiagnostic testes. Data were analyzed by using Repeated Measures ANOVA.
    Results
    Nerve Conduction Velocity (NCV) of tibial، peronal and sural nerves significantly improved after the modally sessions.
    Conclusion
    This study showed IPC therapy improwed diabetic neuropathy and increasing of NCV as a sign of improvement.
    Keywords: Diabetic neuropathy, Intermittent pneumatic compression, Nerve conduction
  • Ali Zakiei, Jahangir Karami Page 38
    Background And Objectives
    According to dimensions of mental disorders and researches focusing on mental disorders in the general population، the relationship between alexithymia، positive affect and negative affect with mental disorders has been investigated in this paper.
    Materials And Methods
    for this study، 300 students were randomly selected from Razi University. In order to gather the data، questionnaires of sq_90، alexithymia (FTAS-20) and scale of positive and negative effects (PANAS-X) were employed. For data analysis، statistical indices such as correlation and regression were used.
    Results
    The results obtained from the data analysis showed that there is a significant and positive correlation between Alexithymia and negative affect with mental disorders. It was found that there is a significant and negative correlation between negative affect and mental disorders.
    Conclusions
    The results indicated that Alexithymia and negative affect can predict mental disorders; however، positive affect is not able to predict the mental disorders.
    Conclusion
    Based on the results of this study، the Alexithymia and negative affect have a negative role in mental health.
    Keywords: alexithymia, positive affect, negative affect, mental disorders
  • Rana Sorkhabi, Ali Mahdavi Fard, Babak Rahimi Page 46
    Backgrounds and
    Objective
    Glaucoma is the most common cause of irreversible blindness in worldwide and trabeculectomy is the gold standard surgical treatment in these patients.
    Materials And Methods
    In this study the medical recordings of the patients who underwent trabeculectomy surgery reviewed and patients recalled for examination.
    Results
    Records of 209 trabeculectomy surgery were evaluated. Most of patients (96%) before their surgery had been received antiglaucoma medications and preoperative mean deviation in perimetry was -12±6.3 and mean cup to disc ratio was 0.79±0.2. Mean preoperative intraocular pressure was 30±9.7 mmHg which was decreased to 13.6±5.2 mmHg (P=0.001) after surgery. We re-examined 78% of patients and in theses patients mean intraocular pressure were increased to 16.8±4.3 mmHg (P=0.001).
    Conclusion
    Most glaucoma patients underwent trabeculectomy in more advanced stage of disease; however success in early postoperative period is higher than 90%.
    Keywords: Glaucoma, Trabeculectomy outcome, Intraocular pressure
  • Ameneh Sharifi, Mansour Aminzadeh Bukani, Hassan Akrami, Mohammad Rahbani Nobar, Somayeh Havasi Page 52
    Background And Objectives
    Placental Growth Factor (PlGF) is a member of Vascular Endothelial Growth Factors (VEGF) family، which can directly act on angiogenesis، tumor cells motility، tumor metastasis، growth and tumor survival. The purpose of this study was to investigate the preventive effect of siRNA on PlGF gene in gastric cancer cells.
    Materials And Methods
    In this experimental study، gastric adenocarcinoma cells (AGS) with 40 picomol concentration of small interfering RNA (siRNA) related to PlGF gene and cellular migration test was carried out، using wound healing model.
    Results
    PlGF gene 24 and 48 hours after of treatment، expression inhibition showed that migration of AGS cells was prevented compared with control condition، but in 72 hours’ time interval، treatment samples showed migration reduction more than control sample.
    Conclusion
    According to these results، reduction of PlGF gene expression may prevents AGS cells migration and metastasis.
    Keywords: Placenta growth factor (PlGF), Gastric adenocarcinoma cells (AGS), Metastasis
  • Maryam Ghanbari, Mohammad Reza Ardalan, Mortaza Jabbar Pour Bonyadi, Seyed Hesam Rahmani Page 58
    Background And Objectives
    Familial Mediterranean fever (FMF) is a hereditary disorder characterized by recurrent self-limited attacks of fever and polyserositis. The disease is associated with mutations in the (MEFV) gene. The M694V mutation carries a significant risk for amyloidosis. The purpose of this study was to evaluated renal involvement in different genotypes of familial Mediterranean fever among patients diagnosed in East Azerbaijan state.
    Material And Methods
    Five hundred genetically identified FMF patients were included in our study and their demographic Characteristics، clinical manifestation and laboratory findings were studied respectively. According to their genotype and heterozygocity or homozygocity patients were divided into 4 groups (M694V/M694V، M694V/other، other/other، E148Q/other). Renal involvement defined by the presence of glomerular hematuria and persistent proteinuria unrelated to other conations.
    Results
    Among our cohort we discovered nine patients (1. 8%; M/F: 5/4) with renal involvement. Eight of them Kidney biopsy was performed and it was compatible with amyloidosis. One patient had acute glomerulonephritis with meningeal proliferation and these patients had E148Q mutation. The most frequent mutation among other patients was M694V (42%).
    Conclusion
    The results of this study showed that in other ethnicities ‘like previously reported results M694V mutation is the most important genetic factor for renal involvement in FMF.
    Keywords: Familial Mediterranean fever, Amyloidosis, Proteinuria, Renal involvement
  • Abbasali Gaeini, Rana Fayazmilani, Neda Khaledi Page 66
    Background And Objectives

    In recent years، the use of cold water immersion (CWI) following heavy training sessions has become a common habit among athletes aiming to reduce soreness، but there aren''t strong scientific rational behind this belief. Hspb1 gene، which expressing heat shock protein 25 has an important role in recovery and adaptation to exercise. The aim of this study is to investigate the Hspb1 gene expression following post eccentric exercise cooling، during primary and late recovery.

    Materials And Methods

    Fourthy male Wistar rats (n=40; W= 300±10gr) were divided into two groups of exercise (Ex group) and exercise with cold water immersed group (Ex+CWI). Each group furture subdivided in to three subgroups based on three time-courses (0، 3، and 48 h after exercise). Exercise consists of 90 min interval downhill running (18*5 min، 2 min rest between intervals، 20m/min، and 17 decline). Post exercise cooling consists of 10 min of cold water immersion in 10 C water. Hspb1mRNA level was measured in soleus muscle using Real-Time PCR. The results were studied by statistical methods.

    Results

    Gene expression of Hspb1 increased 3 hour’s after exercise in both groups، but the difference between two groups was not significant in this time course. However Hspb1mRNAexpression in Ex+CWI group 48 hr after-exercise was significantly less than Ex group (P=0. 016).

    Conclusion

    This study indicates that cooling after eccentric contraction. Exercise may suppress Hspb1 gene expression during late recovery period and interfere with protective role of this gene during the recovery of skeletal muscle after exercise.

    Keywords: Hspb1 gene, Cold Water Immersion (CWI), Downhill Running
  • Manizheh Mostafa Gharehbaghi, Hanieh Faraji Azarfam, Robabeh Ghegherechi Page 74
    Background And Objectives
    neonatal hyperbilirubinemia is a common problems during neonatal period that may be associated with neurodevelopmental later in life. There are several known risk factors for bilirubin encephalopathy، including total serum bilirubin levels and bilirubin albumin ratio. The aim of this study was to determine relationship between neurodevelopmental delay and total serum bilirubin and bilirubin albumin ratio.
    Materials And Methods
    In a descriptive analytic method، 186 neonates who had serum bilirubin levels more than 18mg/dl and were treated with phototherapy or exchange transfusion were studied. Total serum bilirubin and bilirubin albumin ratio were determined and they were followed for one year and during this period Ages & Stages Questionnaires، ASQ score was determined in five neurodevelopment domains at their 4، 8 and 12 months of age.
    Results
    One hundred sixty four neonates were treated with phototherapy and 22 with exchange transfusion. The mean bilirubin albumin ratio was 5 and 6. 6 in phototherapy treated and exchange transfusion groups respectively (p=0. 01). ASQ score was less than cut off point in two domains in 5 (2. 8%) of these patients. ASQ score in its communication domain at 8 months age was lower in patients with bilirubin-albumin ratio more than 7 [47. 1±10. 9 vs. 51. 8±7. 3 (p=0. 03)]. In patients with total bilirubin greater than 25mg/dl the ASQ score in its communication domain was significantly lower than it in neonates with total bilirubin less than 25mg/dl (48. 4±8 vs. 44. 2 ±9. 8 p=0. 05). There was not significant relation between ASQ score in other domains at 4، 8 and 12 months ages of measurement and total serum bilirubin or bilirubin albumin ratio.
    Conclusion
    The ASQ score in its communication domain was decreased at 8 mo in patients with higher bilirubin-albumin ratio and at 12 mo in patients with higher total serum bilirubin. It is recommended future studies to determine the relationship between neurodevelopment domains and total bilirubin and bilirubin-albumin ratio.
    Keywords: Neonatal hyperbilirubinemia, Neonatal jaundice, Complications
  • Mehdi Moazzami Goudarzi, Farzaneh Hosseini Page 80
    Backgrounds and
    Objectives
    Despite the widespread availability of antibiotics، antibiotic resistance uropathogens are increasing. The most common mechanism of antibiotic resistance is production of extended spectrum B-lactamas (ESBL). ESBLs are derived from TEM-1، TEM-2 and SHV-1ancestoral plasmids. Currently، according to a variety of mutations in these plasmids، there are more than 90 types for TEM and 25 types for SHV plasmids.
    Materials And Methods
    In this study، 146 uropathogenic Escherichia coli (UPEC) isolates were collected. Isolated organisms were identified by standard biochemical and microbial tests. Antibiotic susceptibility was examined by disc diffusion method and isolates with ESBL، were recognized. The presence of TEM and SHV plasmids in isolates were examined by PCR method.
    Results
    According to molecular estimations، TEM and SHV plasmids would be detected in 68/1% of isolates. But، TEM and SHV plasmids were detected in 18/1% and 13/6% of isolates، Separately. It seems that a chromosomal gene of beta lactam resistance was responsible in 52/1% of samples.
    Conclusion
    According to increase level of antibiotic resistance among UEPC isolates، complete recognition of ESBLs is necessary and also trying to understand who they affect antibiotics resistance.
    Keywords: Escherichia coli, ESBL, Antibiotic resistance
  • Maryam Nourshahi, Tohid Hemmatzade Bedovli, Reza Gharakanlou, Mohammad Reza Bigdeli, Samane Koneshlou Page 88
    Background And Objectives
    β1 integrin acts as mechanical receptors and vinculin is major protein in the focal adhesion site that transfers mechanical signals. The purpose of this study was to investigate the effects of eccentric exercise on β1 integrin and vinculin proteins in fast and slow-twitch muscle of male Wistar rats.
    Materials And Methods
    Eighteen Rats (286. 44±29. 7) following appropriate acclimatization with the environment and treadmill machine، were divided randomly in to three groups (Exp1، 2 and Controls). They ran 40 min downhill running on a 16 degree down sloped treadmill with the speed of 20m/min. After 48 h، animals were anesthetized and Soleus and EDL muscles were excised to measure β1integrin and Vinculin proteins using ELISA method. After 24 and 48 h، animal serum was also taken to measure Creatine Kinase activity. Data were analyzed using T-test and one way ANOVA. The level of significant was set at p<0. 05.
    Results
    Result showed that Creatin Kinase increased but not significantly. After 48 h following eccentric exercise، β1integrin and Vinculin significantly decreased (22 and 21% respectively) in the slow-twitch muscle. And also in the fast-twitch muscle β1 integrin was decreased (17%)، but Vinculin was increased (7%) significantly.
    Conclusion
    Because of increasing the Creatin kinase، about of eccentric exercise could cause injury، and protein degradation is continuing in the slow-twitch muscle even 48 h after the exercise. Hypertrophy and constriction induced injury will be continued in a longer period. However more researches are needed.
    Keywords: Costameric, β1 integrin, Vinculin, Eccentric exercise, EDL, Soleus
  • Maryam Khoubnasabjafari, Khalil Ansarin, Abolghasem Jouyban Page 96
    Presence of ~3000 known different compounds in human exhaled breath are reported concentrations their are changing in different diseases and can be used as biomarkers. This review (consisting of 58 papers) focused on the available knowledge on exhaled biomarkers mainly nitric oxide، hydrogen peroxide، aldehydes and hydrocarbons. Nitric oxide has been used in many pulmonary inflammatory diseases including asthma، chronic obstructive pulmonary disease (COPD)، diagnosis of atopic asthma and chronic cough as well as monitoring is of corticosteroid therapy. Hydrogen peroxide is increased in asthma، acute respiratory distress syndrome، cystic fibrosis، COPD، lung cancer and also in systematic disease such as breast cancer and rhumatic arthritis. Exhaled aldehydes is monitoring also useful for the oxidative stress. An inverse correlation was observed between malondialdehyde and FEV1. Hydrocarbons، such as benzene and toluene، are increasing in lung cancer، cardiac transplant rejection، asthma، rhumatic arthritis، acute myocardial infarction and schisophrenia. Monitoring of exhaled biomarkers is a non-invasie، repeatable، real time measurment and applicable to children. Therefore، investigations on exhaled biomarkers have attracted more attention in respiratory medicine، and development of sensitive and specific analytical methods is highly demanding.
    Keywords: Exhaled biomarkers, Nitric oxide, Hydrogen peroxide, Aldehydes, Hydrocarbons, Pulmonary diseases
  • Mohammad Reza Ardalan, Farahnoosh Farnood, Maryam Zareh Nahandi Page 106
    Tuberculosis presents with protean faces in renal transplantation. Recipients In majority of cases it is extra pulmonary and have nonspecific symptoms that confabulate the un experienced clinicians، on the other hand treatment of tuberculosis has it difficulties and antituberculosis regiment affect the cyclosporine blood level and predispose the allograft to rejection episodes. Here we report two cases of post transplantation tuberculosis. First Ptients presented with sever back pain and walking disabilities shortly after renal transplantation and furture imaging study disclosed lumboar vertebral destruction and second patient presented with fever and paraaortic lymphadenopathy in both patients mycobacterial tuberculosis involvement confirmed histologically.
    Keywords: Transplantation, Tuberculosis, Cyclosporine