فهرست مطالب

نشریه ارمغان دانش
سال هجدهم شماره 8 (پیاپی 80، آذر1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن نیک سرشت، طاهره راستی، مهرزاد جعفری برمک، هاتف قاسمی حمید آبادی، زهرا رضایی، فاطمه دهقانی، رضا محمودی صفحات 590-602
    زمینه و هدف
    یکی از روش های نگهداری به منظور حفظ قدرت باروری، انجماد شیشه ای است که روشی ساده و فوق سریع است. بهبود میزان حاملگی با استفاده از روش های انجمادی تخمک ها به عنوان یک فاکتور مهم به پیشرفت فناوری باروری آزمایشگاهی کمک می کند. هدف این مطالعه ارزیابی میزان زنده ماندن، بلوغ آزمایشگاهی و تکامل جنینی تخمک مرحله ژرمینال وزیکول به بلاستوسیست پس از انجماد شیشه ای یک مرحله ای و چند مرحله ای بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی تخمک مرحله ی ژرمینال وزیکول، با و بدون سلول های کومولوس در محلول انجماد شیشه ای که شامل 30 درصد اتیلن گلیکول، 18 درصد فایکول 70 و 3/0 مولار ساکارز به روش یک مرحله ای و چند مرحله ای منجمد شدند. پس از انجماد و قرار دادن در داخل نیتروژن مایع، تخمک ها ذوب شده و دو مرتبه در داخل محیط کشت شستشو داده شدند. میزان زنده ماندن تخمک ها، بلوغ تخمک و رسیدن آن به مرحله متافاز2، لقاح و تکوین جنین به مرحله ی بلاستوسیست بعد از انجماد- ذوب در آزمایشگاه بررسی شدند. داده ها با آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان زنده ماندن، بلوغ تخمک به مرحله متافاز 2، لقاح و میزان تشکیل جنین بلاستوسیست در روش انجماد شیشه ای چند مرحله ای به طور معنی داری نسبت به روش انجماد شیشه ای یک مرحله ای بالاتر بود(05/0 P<).
    نتیجه گیری
    تخمک های مرحله ی ژرمینال وزیکول منجمد شده با سلول های کومولوس و هم چنین روش انجماد شیشه ای چند مرحله ای اثر مثبتی بر میزان بلوغ و میزان تکوین جنین به مرحله بلاستوسیست نسبت به تخمک مرحله ی ژرمینال وزیکول بدون سلول های کومولوس و روش انجماد شیشه ای یک مرحله ای دارد.
    کلیدواژگان: تخمک ژرمینال وزیکول، انجماد شیشه ای، اتیلن گلیکول، بلاستوسیست
  • فرشته صفوی، پونه ابراهیمی، حسین میقانی صفحات 603-614
    زمینه و هدف
    با توجه به عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی، جایگزین کردن این داروها با ترکیبات طبیعی با خواص ضد باکتریایی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه، بررسی اجزای فیتوشیمیایی و خواص ضد میکروبی ریشه و اندام هوایی گیاه گل میمونی سازویی علیه باکتری های اشریشیاکلی، باسیلوس سرئوس و استافیلوکوکوس اورئوس در شرایط آزمایشگاهی بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه، اثرات ضدمیکروبی عصاره های مختلف ریشه و عصاره متانولی اندام هوایی، حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت میکروب کشی عصاره ها، با روش دیسک دیفیوژن و نیز رقت لوله ای بر باکتری های اشرشیاکلی، باسیلوس سرئوس و استافیلوکوکوس اورئوس مورد سنجش قرار گرفت. از دی متیل سولفوکسید به عنوان شاهد منفی و از آمپی سیلین و نالیدیکسیک اسید به عنوان شاهدهای مثبت استفاده شد. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    ریشه و اندام هوایی گیاه گل میمونی سازویی حاوی فلاونوئیدها، گلیکوزیدها، ساپونین ها، تانن ها و ترپنوئیدها بود. هاله عدم رشد به وسیله عصاره های کلروفرمی و اتیل استاتی ریشه مشاهده نشد. در صورتی که، عصاره متانولی ریشه، موثرترین عصاره بر باسیلوس سرئوس با هاله عدم رشد 21 میلی متر، حداقل غلظت مهارکنندگی 60 میلی گرم بر میلی لیتر و حداقل غلظت میکروب کشی 70 میلی گرم بر میلی لیتر بود. عصاره متانولی اندام هوایی دارای کمترین اثر بر روی اشریشاکلی بود.
    نتیجه گیری
    عصاره متانولی ریشه و اندام هوایی گیاه گل میمونی دارای اثر ضدمیکروبی به ویژه بر روی باکتری باسیلوس سرئوس بود. بنابرین، تحقیقات بیشتری برای شناسایی ترکیبات مختلف این گیاه و دستیابی به فرمولاسیون جدیدی از این ترکیبات در این گیاه لازم است.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی، باسیلوس سرئوس، ضدمیکروبی، گل میمونی سازویی
  • مهرداد مدرسی، آرزو پوریانزاده صفحات 615-622
    زمینه و هدف
    صرع به عنوان یکی از رایج ترین اختلالات سیستم عصبی همیشه مورد توجه بوده است و با وجود مصرف داروهای گوناگون هنوز تعدادی از بیماران مقاوم به دارو وجود دارند. در طب سنتی گیاه ریحان در درمان صرع استفاده می شده و اثرات ضد صرعی این دارو گزارش شده است. هدف این مطالعه بررسی اثرات ضد تشنجی عصاره هیدروالکلی گیاه ریحان در مدل حیوانی تشنج با پنتیلین تترازول در موش سوری بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی از 48 سر موش آزمایشگاهی ماده در شش گروه هشت تایی استفاده شد. عصاره هیدروالکلی گیاه ریحان پس از تهیه با سرم فیزیولوژی رقیق شد. گروه های آزمایشی شامل؛ کنترل، شاهد و چهارگروه تیماری بودند که به ترتیب؛ دوزهای 100، 250، 300 و 350 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره را به روش داخل صفاقی 65 دقیقه قبل از تزریق پنتیلن تترازول دریافت کردند و فاکتورهای علایم تشنج و تعداد علایم بررسی شدند. داده ها با آزمون های آماری توکی، دانکن و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    موش های گروه دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم بیشترین حملات صرع را نشان دادند. نمونه ها در دو دوز 100 و 250 میلی گرم بر کیلوگرم در مقایسه با گروه های دیگر به ترتیب بیشترین و کمترین انقباضات میوکلونیک را بروز دادند. گروه تیماری با دوز 250 میلی گرم بر کیلوگرم 65 دقیقه قبل از تزریق پنتیلن تترازول سه فاکتور، تعداد تشنج و میزان مرگ و میر به ترتیب به طور معنی داری دچار افزایش، کاهش و کاهش شدند(05/0P<).
    نتیجه گیری
    می توان عصاره هیدروالکلی ریحان در دوز250 میلی گرم بر کیلوگرم را به عنوان دارویی پیشنهادی و موثر در جلوگیری از تشنج در مدل حیوانی معرفی نمود.
    کلیدواژگان: صرع، گیاه ریحان، تشنج، پنتیلن تترازول
  • سیده مریم سیدمحمدی نسب، عبدالمجید خسروانی، فرشید کفیل زاده، البرز جهانگیری سیسخت، رضا محمدی، رضا عباسی صفحات 623-631
    زمینه و هدف
    پنومونیای تنفسی یک عفونت شایع می باشد که عوامل متعددی در ایجاد آن دخالت دارند. هدف این مطالعه تعیین میزان شیوع بوردتلا پرتوسیس و لژیونلا پنوموفیلا در بیماران با تشخیص پنومونیا در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به وسیله کشت و Multiplex PCR بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، پس از بیماریابی و تکمیل پرسش نامه تعداد 126 نمونه خلط جمع آوری شده و جهت تمام نمونه ها رنگ آمیزی گرم، کشت و PCR انجام گرفت. نمونه ها پس از انتقال به آزمایشگاه به دو قسمت تقسیم شدند. حدود 1 سی سی از نمونه ها جهت انجام PCR Multiplex در لوله اپندرف ریخته شده و باقی مانده بلافاصله جهت انجام کشت و رنگ آمیزی گرم مورد استفاده قرار گرفتند. داده ها با آزمون های مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از میان نمونه ها،7/35 درصد مرد و3/64 درصد زن بودند و میانگین سنی آنها 44 سال بود. نتایج کشت برای بوردتلا پرتوسیس و لژیونلا پنوموفیلا منفی شد. با روش PCR لژیونلا پنوموفیلا در 13نفر(10درصد) و بوردتلا پرتوسیس در1نفر(8 درصد) شناسایی شدند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه و موارد مثبت می توان به اهمیت پنومونیای ناشی از این باکتری ها در منطقه مورد پژوهش پی برد و به لحاظ اینکه PCR یک روش سریع در تشخیص پنومونیا می باشد، استفاده از این روش می تواند نتایج خوبی در درمان پنومونیا قبل از اتلاف وقت داشته باشد.
    کلیدواژگان: بوردتلا پرتوسیس، لژیونلا پنوموفیلا، سیاه سرفه، پنومونیا، Multiplex PCR
  • مهین نجفیان، سارا مسیحی، مهوش زرگر، پریسا خسروی صفحات 632-640
    زمینه و هدف
    میزان بالایی از مرگ و میر حوالی زایمان در رابطه با وزن هنگام تولد و مشکلات ناشی از آن است. بنابراین تخمین وزن جنین در اداره لیبر و زایمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی مقایسه وزن تخمینی جنین در سونوگرافی بر اساس دور شکم و طول فمور با وزن هنگام تولد در خانمهای باردار بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بر روی600 خانم باردار تک قلوی مراجعه کننده جهت مراقبت های بارداری در طی 72 ساعت قبل از زایمان درسال های 1390 تا 1391 انجام شد. اطلاعات بیمار شامل؛ سن بارداری، سابقه بیماری های قبلی، وزن تخمینی جنین قبل از تولد بر اساس دور شکم و طول فمور و براساس معادله ی Hadlock و نیز وزن واقعی نوزاد در پرسشنامه ثبت گردید. در صورت عدم زایمان در طی72 ساعت بیمار از مطالعه خارج شد. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای جهت مقایسه نسبت ها استفاده شد.
    یافته ها
    ضریب همبستگی پیرسون بین وزن تخمینی قبل از تولد و وزن واقعی زمان تولد 878/0، در گروه وزنی زیر2500 گرم 888/0، درگروه وزنی بین2500 تا 4000 گرم 816/0 و در گروه با وزن بیش از 4000 گرم 399/0 محاسبه شد. میانگین اختلاف مطلق وزن تخمینی قبل از تولد به وزن واقعی پس از تولد در مجموع 96/174 گرم محاسبه شد. میانگین اختلاف وزن تخمینی با وزن واقعی پس از تولد در گروه SGA(کوچک نسبت به سن حاملگی)، 88/172 گرم، گروه نوزادان با وزن بین4000-2500 گرم 29/175 گرم و در وزن بالای4000 گرم، 46/213 گرم محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    اعتبار سونوگرافی طی72 ساعت قبل از زایمان برای جنین های با وزن زیر4000 گرم قابل قبول و برای جنین های با وزن بیشتر از4000 گرم نسبتا ضعیف بود.
    کلیدواژگان: وزن تخمینی جنین، وزن واقعی پس از تولد، سونوگرافی
  • فرشته پرهمت، مهرداد شریعتی، لیلی سپهرآرا صفحات 641-649
    زمینه و هدف
    روغن پسته خوراکی دارای ترکیباتی است که از نظر شیمیایی از اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع تشکیل شده است. اسیدهای چرب اشباع می توانند باعث مهار عملکرد آنزیم 5-آلفا-ردوکتاز شده و اسیدهای چرب غیر اشباع باعث افزایش کلسترول بدن می شوند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر تجربی روغن پسته خوراکی بر محور هیپوفیز _ گناد و تغییرات بافت بیضه در موش های صحرایی نر بالغ بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی از 40 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار در 5 گروه هشت تایی استفاده شد. گروه کنترل که فقط آب و غذای استاندارد دریافت و گروه شم که آب مقطر(حلال) دریافت کرده بودند و این گروه های تجربی دریافت کننده 1، 2 و 4 سی-سی بر کیلوگرم وزن بدن روغن پسته که به صورت خوراکی و به مدت 28 روز به حیوانات داده شد. در پایان روز بیست و هشتم از حیوانات خون گیری به عمل آمد و مقاطع بافتی تهیه شد. میزان هورمون های جنسی با روش رادیوایمونواسی اندازه گیری شدند. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    مقادیر 2 و 4 سی سی بر کیلوگرم وزن بدن از روغن پسته خوراکی، افزایش معنی داری در میزان تستوسترون نسبت به گروه کنترل و شاهد را باعث شدند(P<0/05). بررسی های بافت شناسی بیضه نشان داد که تراکم اسپرم ها در لوله های اسپرم ساز گروه های تجربی افزایش یافت(P<0/05).
    نتیجه گیری
    روغن پسته خوراکی موجب افزایش تستوسترون و تراکم اسپرم لوله ای می شود که احتمالا با وجود ترکیباتی مانند اسیدهای میریستیک و پالمیتیک که مهار کننده آنزیم 5-آلفا-ردوکتاز و افزاینده بیوسنتز 17- بتاهیدروکسی استروئید دهیدروژناز در پسته خوراکی هستند، مرتبط است.
    کلیدواژگان: روغن پسته خوراکی، بیضه، گنادوتروپین، تستوسترون، موش صحرایی
  • پیمانه نعمتی، خیرالله نوریان، فاطمه محمودی صفحات 650-640
    زمینه و هدف
    اختلال کژکاری جنسی زنان بنا به نظر انجمن روان پزشکی آمریکا به چهار دسته اختلال در میل جنسی، برانگیختگی، ارگاسم و درد تقسیم بندی می شوند. داشتن اختلال کژکاری جنسی در صورت مزمن شدن منجر به اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و ایجاد مشکلات در دیگر جنبه های زندگی فرد می شود. هدف این مطالعه تاثیر مشاوره شناختی_رفتاری بر اضطراب و پرخاشگری زنان دارای اختلالات کنش جنسی بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه کار آزمایی بالینی تعداد20 نفر از زنان مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی واقع در شهر تهران دارای اضطراب و پرخاشگری ناشی از مشکلات جنسی انتخاب شده و برای سنجش رضایت جنسی از پرسشنامه ی رضایت جنسی گلومبوک راست و میزان اضطراب از پرسشنامه 40 سوالی اسپیلبرگر و برای سنجش پرخاشگری از پرسشنامه پرخاشگری باس و مارک پری استفاده گردید. داده ها با آزمون آماری تست تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در مجموع میانگین کل رضایت جنسی از05/79 در پیش آزمون به 35/7 درپس آزمون کاهش پیدا کرد(05/0 p<). میانگین پیش آزمون در پرخاشگری فیزیکی از 2/28 و پرخاشگری کلامی از 3/17 و پرخاشگری عصبی از 95/28 و پرخاشگری دشمنی از 95/29، به ترتیب در پس آزمون به رقم های 55/12 و 8/7 و3/12 و3/12 کاهش پیدا کرده اند(05/0 p<). نتایج حاصل از پرسشنامه ی اسپیلبرگر نشان داد که میانگین پیش آزمون در اضطراب حالت و صفت به ترتیب از63 و 5/62 به1/35 و 15/34 در پس آزمون کاهش پیدا کرد(05/0 p<).
    نتیجه گیری
    مشاوره شناختی_رفتاری نه تنها می تواند تاثیر به سزایی در کاهش اختلالات جنسی زنان داشته باشد، بلکه می تواند نقش قابل توجهی نیز در کاهش اضطراب و پرخاشگری به عنوان واکنش های همراه با این اختلال ایفا کند.
    کلیدواژگان: اختلالات جنسی، اضطراب، پرخاشگری، زنان
  • فرهاد جعفری، ملیحه امین زاده، فاطمه گیتی نورد صفحات 661-671
    زمینه و هدف
    استفاده از میان وعده در طی روز باعث توزیع انرژی و بهبود وضعیت سلامت دانش آموزان می شود. هدف این مطالعه ارزیابی مصرف میان وعده در دانش آموزان دبیرستان های منطقه 8 تهران بود.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی بر روی 300 دانش آموز دبیرستان های منطقه 8 تهران در سال 1389 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ایبود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته بود. داده ها با آزمون های آماری توصیفی و آزمون های اسپیرمن، پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد 9/0±2/16 سال بود. 6/64 درصد از دانش آموزان هر روز میان وعده می خوردند و 1/10 درصد هیچ گونه میان وعده ای مصرف نمی کردند. بیشترین تعداد افراد(8/14 درصد) ذکر کردند که ساندویج تهیه شده از بوفه را به عنوان میان وعده مصرف می کردند. چای(4/12 درصد)، میوه(12 درصد)، نان و پنیر(10 درصد) و ساندویج خانگی(9/7 درصد) در مراتب بعدی بودند. نتایج نشان داد از میان مواد غذایی مصرفی به عنوان نیم چاشت، مصرف ساندویچ بوفه با معدل ترم گذشته رابطه معکوس داشت. هم چنین با افزایش تحصیلات پدر مصرف پفک و کیک در فرزندان افزایش می یافت.
    نتیجه گیری
    علی رغم این که مصرف میان وعده در ساعات حضور در مدرسه از نظر کمیت در سطح خوبی قرار دارد، اما از نظر کیفیت و استفاده از مواد غذایی مفید هم چنان نیاز به توجه بیشتر دارد.
    کلیدواژگان: میان وعده، دبیرستان، معدل، دانش آموز
  • گلنار ثابتیان، منصور مسجدی، فرید مرادیان، زهرا نیک اقبالیان صفحات 672-677
    زمینه و هدف
    یکی از اهداف کارگذاری کاتتر ورید مرکزی مانیتورینگ مایع درمانی است، ولی کارگذاری این کاتتر می تواند همراه با عوارض مختلفی باشد. هدف این مطالعه اهمیت جایگاه رادیولوژی در تعیین عوارض کارگذاری کاتتر ورید مرکزی بود.
    معرفی بیمار: خانم 77 ساله، مورد شناخته شده لوسمی لنفوبلاستیک مزمن که به دلیل ترومبوز ورید عمقی تحت درمان با وارفارین بوده است و به دلیل پریتونیت کاندید عمل جراحی اورژانس می شود. پس از کارگذاری کاتتر ورید مرکزی و دریافت پلاسمای تازه منجمد به منظور اصلاح اختلال انعقادی، به اتاق عمل منتقل می شود. یک بار در حین عمل و بار دیگر بلافاصله بعد از ورود به بخش مراقبت های ویژه دچار آریتمی بطنی می شود. عکس قفسه سینه نشان دهنده هیدروتوراکس یک طرفه شدید است.
    نتیجه گیری
    اغلب عوارض کارگذاری کاتتر ورید مرکزی قابل تشخیص با رادیوگرافی قفسه سینه می باشد و تشخیص سریع و درمان مناسب این عوارض نجات دهنده می باشد.
    کلیدواژگان: کاتتر ورید مرکزی، هیدروتوراکس، رادیوگرافی
|
  • Pages 590-602
    Background and Aim
    Vitrification is a simple and ultra rapid technique for the conservation of fertility. Improving pregnancy rate associate with the use of cryopreserved oocytes would be an important advanced in human assisted reproductive technology (ART). The purpose of this study was to evaluate viability oocytes, In vitro maturation and embryo development vitrified germinal vesicle oocytes after single and stepwise exposure to cryoprotectants.
    Methods
    In this experimental study, germinal vesicle oocytes with or without cumulus cells were transferred to vitrification solution which was composed of 30% (v/v) ethylene glycol, 18% (w/v) Ficoll-70, and 0.3 M sucrose, either by single step or in a step-wise way. After vitrification and storage in liquid nitrogen, the oocytes were thawed and washed two times in medium TCM119 and then subjected to in vitro maturation, fertilization and culture. Data analysis was performed by one-way variance and Tukey tests.
    Results
    The oocytes survival rates after vitrifying-warming, maturation rate, the capacity of fertilization and embryonic development to Blastocyst were examined in vitro. The oocytes surviving, maturition and embryo developmental rate in the step-wise exposure were significantly higher (P<0/05) compared with corresponding rate in the single step procedure.
    Conclusion
    The results of present study indicated that oocytes vitrified with cumulus cells and stepwise procedure had positive effect on survival, maturation and developmental rate to blastocyst than oocytes without cumulus cell and single step procedure.
    Keywords: Germinal Vesicle Oocyte, Vitrification, Ethylene glycol, Blastocyst
  • Pages 603-614
    Background and Aim
    Side effects of chemical drugs led to a growing interest to use natural antibacterial compounds like extracts of herbs. The aim of this study, evaluation of phytochemical constituents and the in vitro antimicrobial activity of the root and aerial parts of Scrophularia striata against the bacteria of Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Bacillus cereus.
    Methods
    In this study, anti-microbial effects of sequential extracts from root and methanolic extract of aerial part, minimal inhibitory concentrations of bacteria and minimal bactericidal concentrations of bacteria were determined against the bacteria of Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Bacillus cereus by using the disk diffusion and dilution method. DMSO was used as a negative control whereas nalidixic acid and ampicillin were used as a positive control. Collected data were analyzed using one-way ANOVA test.
    Results
    The results showed that the root and aerial parts of Scrophularia striata contain flavonoids, glycosides, saponins, tannins and terpenoids. The ethylacetate and chloroform extracts of root showed no inhibition zone of the bacterial growth. Whereas, the methanolic extract of root was the most effective one against Bacillus cereus with the inhibition zone of the bacterial growth 21 mm, MIC 60 mg/ml and MBC 70 mg/ml. The methanolic extract of aerial part has the least effect on Escherichia coli.
    Conclusion
    The present study showed that the methanolic extract of root and aerial parts of Scrophularia striata has antibacterial effect especially against Bacillus cereus. Therefore, more studies are needed for identification of various compounds and attainment of new formulation of these components in this plant. Key words:
    Keywords: Staphylococcus aureus, Escherichia coli, Bacillus cereus, Antimicrobial, Scrophularia striata
  • Pages 615-622
    Background and Aim
    Epilepsy always noticed as a most important nerves disease. Notwithstanding using various drugs, still there are many patients resister to this drugs also all of these drugs have harmful effects. In traditional medicine, Ocimum basilicum used to treatment seizure and effects of anticonvulsant of this drug is reported.
    Methods
    In this experimental research, 48 mature female mice were divided into 6 groups. Hydro alcoholic extract of basil after preparation was diluted with saline. Experimental groups included control, placebo and four treatments with doses of 100, 250, 300 and 350 mg/kg extract was injected intraperitoneally 65 min before PTZ received and factors for seizure symptoms and signs were assessed.The results using the Tukey test, ANOVA and Duncan analysis was performed in SPSS 11.5 software.
    Results
    Group of 100 mg/kg treated showed the highest seizure. Two groups of 100 and 250 mg/kg compared with the other groups had the highest and lowest incidence of myoclonic contractions respectively. Group treated with 250 mg/kg 65 min before PTZ injection in factors, the number of seizures and the mortality rate were significantly increased, reduced respectively (p<0.05).
    Conclusion
    The results can be obtained at a dose of hydro alcoholic 250 mg/kg effective as medication in preventing seizures in animal models introduced.
    Keywords: K Epilepsy, Seizure, Ocimum basilicum, Pentylenetetrazole
  • Pages 632-640
    Background and Aim
    High rate of perinatal mortality in relation to birth weight and problems related to it.The estimation of fetal weight in the management of labor and delivery is very important.This study attempts to estimate fetal weight and birth weight were compared.
    Methods
    This descriptive-analytical Imam Khomeini's Iran on 600 women with singleton pregnancy among women who delivered referrals for prenatal care during the 72 hours before delivery in the years 2011 to 2012 was performed. Patient information, including gestational age, history of previous weight, estimated before baby was born into a questionnaire. Postpartum neonatal weight was recorded. Otherwise excluded were patients within 72 hours of delivery.
    Results
    In statistical analysis, the Pearson correlation between estimate weight and weight at birth, 0.878 (P=0.0001), at a weight below 2500 g, 0.888 (P=0.0001), group weighing between 2500 to 4000 g, 0.816 (P=0.0001) and group weighing more than 4000 g, 0.399 (P=0.253) was calculated. Therefore, the measurement of estimate fetal weight with weight at birth in all patients, 87.8%, and the SGA fetuse, 88.8%, and the AGA fetuse, 81.6% and LGA fetuse, 39.9%, respectively. Mean absolute difference between the estimated weights with birth weight 174.96 g, was calculated. In SGA group, mean difference of birth weight and estimate fetal weight in a total of 26 infants, was 172.88 grams, In total 564 infants weighing between 2500-4000g was 175.29 g, in 10 infants weighing over 4000 g was 213.46 grams.
    Conclusions
    the accuracy of ultrasound estimations of fetal weight within 72 hours of delivery in this study for fetus weight under 4000 grams is acceptable.In this study, ultrasound credited within 72 hours before delivery for fetal weight and fetal weight below 4000 grams acceptable than 4000 grams is relatively weak.
    Keywords: Estimated fetal weight, Actual weight after birth, Ultrasonography
  • Pages 641-649
    Background and Aim
    The pistacia vera contains the chemical compounds such as saturated and unsaturated fatty acids. Saturated fatty acids inhibit 5-α- reductase enzyme and unsaturated fatty acids cause increasing cholesterol level in body. The present study was carried out with the aim of determining the effect of pistacia vera on reproductive status in adult male rats.
    Methods
    In this experimental research 40 male rat wistar strain were divided into 5 groups of eight, including the control group that received water and food, the sham group received an equal of distilled water as a solvent and the experimental groups received 1, 2 and 4 cc/kg bw pistacia vera oil for 28 days orally. At the end of the 28th day, the blood samples were taken, the testes were separated and histological changes. The results were analyzed by Excel, one- way analysis variance and t- test method.
    Results
    The results of hormone measurements showed that the pistacia vera oil with 2 and 4 cc/kg bw increased testosterone level in comparison with the control and sham groups. Histological examination showed that sperm condens in the seminiferous tubules of the testis in experimental groups was increased.
    Conclusion
    the pistacia vera oil has probably caused increasing testosterone level and tubular sperm condense via inhibiting 5- α- reductase and increasing 17 – β – hydroxy steroid dehydrogenase enzyme biosynthesize that which might be because of the myristic and palmitic acid content of the pistacia vera oil.
    Keywords: Pistacia vera oil, Testis, Gonadotropin, Testosterone, Rat
  • Pages 650-640
    Background and Aim
    High rate of perinatal mortality in relation to birth weight and problems related to it.The estimation of fetal weight in the management of labor and delivery is very important.This study attempts to estimate fetal weight and birth weight were compared.
    Methods
    This descriptive-analytical Imam Khomeini's Iran on 600 women with singleton pregnancy among women who delivered referrals for prenatal care during the 72 hours before delivery in the years 2011 to 2012 was performed. Patient information, including gestational age, history of previous weight, estimated before baby was born into a questionnaire. Postpartum neonatal weight was recorded. Otherwise excluded were patients within 72 hours of delivery.
    Results
    In statistical analysis, the Pearson correlation between estimate weight and weight at birth, 0.878 (P=0.0001), at a weight below 2500 g, 0.888 (P=0.0001), group weighing between 2500 to 4000 g, 0.816 (P=0.0001) and group weighing more than 4000 g, 0.399 (P=0.253) was calculated. Therefore, the measurement of estimate fetal weight with weight at birth in all patients, 87.8%, and the SGA fetuse, 88.8%, and the AGA fetuse, 81.6% and LGA fetuse, 39.9%, respectively. Mean absolute difference between the estimated weights with birth weight 174.96 g, was calculated. In SGA group, mean difference of birth weight and estimate fetal weight in a total of 26 infants, was 172.88 grams, In total 564 infants weighing between 2500-4000g was 175.29 g, in 10 infants weighing over 4000 g was 213.46 grams.
    Conclusions
    the accuracy of ultrasound estimations of fetal weight within 72 hours of delivery in this study for fetus weight under 4000 grams is acceptable.In this study, ultrasound credited within 72 hours before delivery for fetal weight and fetal weight below 4000 grams acceptable than 4000 grams is relatively weak. Keywords:
    Keywords: Estimated fetal weight, Actual weight after birth, Ultrasonography
  • Pages 661-671
    Background And Aim
    Taking of snacks during the day can lead to the distribution of energy and improve the health status of students. The aim of this study was to assess the pattern of breakfast consumption among high school students in district 8 of Tehran.
    Methods
    This cross-sectional study with analytical descriptive aspects was performed on 300 high school students in district 8 of Tehran during 2010-2011 years. Sampling was done as a cluster random method. Data were collected by a researcher made questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and Spearman, Pearson and ANOVA.
    Results
    The mean age of participants was 16.2±0.9. 64.6% of students took snacks everyday and 10.1% of them didn’t eat any snack at school. Most students (14.8%) ate sandwich prepared by buffet of the school as snack every day. tea (12.4%), fruits (12%), cheese bread (10%) and Sandwiches made at home (7.9%) had placed after that. Results showed that among foods as a snack, consumption of sandwich from buffet was negatively associated with GPA last semester. Also, consumption of blowgun and cakes was increased in children with increasing of father’s education.
    Conclusion
    Despite the eating of snacks is reached to the desired level in term of quantity in students at hours of school attendance, but still need to pay more attention to quality and usefulness of food.
    Keywords: Snack, High school, Average, Student
  • Pages 672-677
    Background and Aim
    one of indications of central venous catheter (CVC) insertion is monitoring of fluid therapy but its placement could be associated with complications such as tamponade, wire embolism, vascular injury (Hemothorax, Hydrothorax, carotid or subclavian artery insertion), pneumothorax, air embolism and so on. After placement of CVC, must be obtain chest radiography for detection of appropriate site of catheter and to exclude complications. We present this case to emphasize the need to have high susceptibility in recognizing central venous catheter associated complications and the importance of radiography in this field.
    Case Presentation
    a 77 year-old woman, a case of chronic lymphoblastic leukemia who used warfarin due to deep vein thrombosis, scheduled for emergency operation due to peritonitis. After placement of CVC, received fresh frozen plasma, and transferred to operating room once during operation and again, early upon arrival to Intensive Care Unit developed ventricular tachycardia. Chest x-ray showed massive unilateral hydrothorax.
    Conclusion
    CVC insertion complication can be diagnosed with chest radiography and immediate diagnosis and suitable treatment of these complications are life saving.
    Keywords: Central Venous Catheter, Hydrothorax, Radiography