فهرست مطالب

بهره برداری و پرورش آبزیان - سال دوم شماره 2 (تابستان 1392)

نشریه بهره برداری و پرورش آبزیان
سال دوم شماره 2 (تابستان 1392)

  • 158 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1392/09/25
  • تعداد عناوین: 11
|
  • صادق رستمی*، احسان کامرانی، اسما گلمرادی زاده، احمد نوری صفحه 1
    این پژوهش با هدف پویایی شناسی جمعیت گونه Arius thalassinus و بررسی رشد، شاخص عملکرد رشد، نسبت جنسی، مرگ و میر و بازگشت شیلاتی در ناحیه ساحلی شرق جزیره قشم در خلیج فارس صورت گرفت. نمونه ها از پاییز 1390 تا تابستان 1391 طی 4 فصل در دو جنس صید و به آزمایشگاه منتقل گردیدند. تعیین سن گونه توسط استخوان باله سینه ای سمت چپ صورت گرفت. نتایج نشان داد که معادله رشد وان برتالانفی برای جنس نر}](7/0-t)2/0-[exp-1{36/90=Lt و برای جنس ماده این گونه}](41/0-t)17/0-[exp-1{89/101=Lt می باشد. میانگین طول کل بدن و وزن ماهیان برای جنس نر به ترتیب 46/13±47/63 سانتی متر و 11/1±64/1 کیلوگرم به دست آمد و برای ماهیان ماده به ترتیب 40/12±17/52 سانتی متر و 27/1±37/1 کیلوگرم محاسبه شد. مقدار شیب خط رابطه طول- وزن برابر با 99/2 نرها و 20/2 ماده ها بود که نشانه رشد آلومتریک منفی این گونه است. نسبت جنسی نر به ماده در این گونه برابر با 77/1:1 بود که نتایج به دست آمده از آزمون آماری 2χ نشان داد که نسبت جنسی در بزرگ برابر است. شاخص عملکرد رشد نیز 423/3 به دست آمد. میزان مرگ و میر طبیعی برای جنس ماده در این گونه برابر بود با 36/0 m=و برای جنس نر برابر با 33/0 m=می باشد. در یک نتیجه گیری کلی می توان بیان کرد که گونه A. thalassinus دارای ضریب رشد پایین، مرگ و میر کم و نسبت جنسی برابر می باشد. همچنین الگوی بازگشت شیلاتی این گونه با دیگر ماهیانی مناطق حاره گونه های گرمسیری تفاوتی ندارد.
    کلیدواژگان: پویایی شناسی جمعیت، گربه ماهی گونه Arius thalassinus، شرق جزیره قشم، خلیج فارس
  • محمدعلی یزدانی ساداتی، یلدا هوشیار، علی بانی، رضوان الله کاظمی*، علی حلاجیان، محمد پوردهقانی صفحه 17
    شاخص های خونی تاس ماهی سیبری Acipenser baerii در هر دو جنس نر و ماده در مراحل مختلف رسیدگی جنسی (مراحل II، III و IV) مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد گلبول های قرمز (RBC)، تعداد گلبول های سفید (WBC)، درصد هماتوکریت (Hct)، غلظت هموگلوبین (Hb)، حجم متوسط گلبول قرمز (MCV)، مقدار وزن هموگلوبین در یک گلبول قرمز (MCH) و غلظت متوسط هموگلوبین گلبول قرمز (HCHC) در فصل های مختلف (از تابستان 1388 تا بهار 1389) اندازه گیری شدند. RBC و Hct در فصل های مختلف دارای اختلاف معنی دار آماری در هر 3 مرحله رسیدگی جنسی بودند (05/0P<). WBC در دو مرحله رسیدگی جنسی II و III دارای نوسان فصلی بود (05/0P<). MCV اختلاف معنی داری را طی فصل های مختلف و در هر 3 مرحله رسیدگی جنسی نشان داد (05/0P<). بیش ترین مقدار MCV (45/23±86/676 فمتولیتر) در فصل زمستان بود. اما MCHC طی فصل های مختلف نوسانی نداشت (05/0P>). کم ترین مقدار Hb (98/0±95/4 گرم بر دسی لیتر) در مرحله II رسیدگی جنسی در فصل بهار رخ داد. نتایج این مطالعه نشان داد که جنسیت تاثیری روی فاکتورهای خونی نداشت اما شاخص های خونی در فصل های مختلف دارای نوسان بوده، می تواند به عنوان شاخص های سلامت در این ماهیان مدنظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تاس ماهی سیبری Sibrian stugeon، فصل ها، خون شناسی، مراحل رسیدگی جنسی
  • کیوان عباسی، آرش اکبرزاده*، علینقی سرپناه صفحه 33
    در این مطالعه ساختار جمعیتی 124 نمونه ماهی سیاه کولی خزری (Vimba persa) در سواحل تالش، انزلی، کیاشهر، لنگرود، چالوس و رودخانه تنکابن در دریای خزر با استفاده از ویژگی های ریخت سنجی و شمارشی مورد بررسی قرار گرفت. 24 شاخص ریخت سنجی شامل 20 فاصله سیستم تراس، قطر چشم، فاصله بین دو چشم، طول پوزه، طول گونه و نیز 10 شاخص شمارشی در هر ماهی اندازه گیری گردید. نتایج نشان داد که 18 ویژگی ریخت سنجی اصلاح شده و 5 ویژگی شمارشی در بین نمونه ها در سطوح مختلف دارای تفاوت معنی دار بود (05/0P<) که نشان دهنده وجود تنوع بالای فنوتیپی در ماهیان سیاه کولی مناطق مورد مطالعه می باشد. تحلیل تابع متمایزکننده برای ویژگی های ریخت سنجی اصلاح شده و شمارشی به طور میانگین به ترتیب 6/76 و 8/50 درصد از افراد را به طور صحیح در جمعیت اصلی خود جای داد. نمودار به دست آمده از توابع متمایزکننده 1 و 2 برای ویژگی های ریخت سنجی نشان داد که نمونه های سیاه کولی ساحل انزلی به طور کامل از سایر مناطق جدا شده، در حالی که نمونه های ساحل لنگرود بسیار نزدیک به نمونه های غرب مازندران (ساحل چالوس و رودخانه تنکابن) بوده و نمونه های سیاه کولی غرب مازندران هیچ گونه تمایزی از هم نداشتند. این در حالی بود که هم پوشانی بین نمونه ها در مورد ویژگی های شمارشی تقریبا زیاد بوده که نشان دهنده کارآیی کم تر ویژگی های شمارشی نسبت به ویژگی های ریخت سنجی در جدا کردن جمعیت ها می باشد.
    کلیدواژگان: سیاه کولی خزری، دریای خزر، ویژگی های ریخت سنجی و شمارشی
  • آرش اکبرزاده*، حمید فرحمند، فروزنده محبوبی، محمدعلی نعمت اللهی، کمال الدین حق بین، حامد کلنگی میاندره صفحه 49
    در این پژوهش برای نخستین بار در یک گونه از ماهیان ابتدایی، توانایی ساخت ویتامین ث در مراحل ابتدایی رشد و تکامل تاس ماهی ایرانی از طریق بررسی میزان بیان ژن و فعالیت آنزیم گلونولاکتون اکسیداز GULO مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج داده های بیان ژن و فعالیت آنزیم GULO نشان داد که ژن کدکننده آنزیم GULO در تمامی مراحل نمونه برداری تاس ماهی ایرانی از تخم چشم زده (مرحله جنینی) تا مرحله نوجوانی در سطوح mRNA و پروتئین بیان می گردد. این نتایج نشان دهنده آن است که تاس ماهی ایرانی توانایی ساخت ویتامین ث در بدن خود را داراست و همچنین آغاز ساخت ویتامین ث می تواند حتی پیش از تفریخ لاروها و در دوران جنینی ماهی اتفاق افتد. بیش ترین شدت بیان ژن GULO در مرحله جنینی (2 روز پیش از بیرون آمدن لارو از تخم) مشاهده شد که نسبت به سایر مراحل لاروی از اختلاف معنی دار برخوردار بود (05/0P<) و پس از آن میزان بیان ژن GULO روندی کاهشی را از خود به نمایش گذاشت. فعالیت آنزیم GULO در تمام مراحل نمونه برداری تاس ماهی ایرانی مشاهده شد، اما هیچ تفاوت معنی داری در میزان فعالیت آنزیم GULO مابین مراحل ابتدایی رشد و تکامل تاس ماهی ایرانی مشاهده نشد (05/0P>). این نتایج نشان دهنده آن است که بخشی از نیاز بالای تاس ماهیان به ویتامین ث در مراحل ابتدایی جنینی و لاروی می تواند از طریق ساخت داخلی اسید اسکوربیک در بدن تامین شود.
    کلیدواژگان: تاس ماهی ایرانی، آنزیم گلونولاکتون اکسیداز، ویتامین ث
  • سکینه یگانه*، پریسا ملکی صفحه 65
    هدف از این پژوهش، بررسی اثرات بیهوشی عصاره گیاهان بادرنجبویه، سنبل الطیب و مریم گلی بر بچه ماهی کپور معمولی بود. عصاره گیاهان بادرنجبویه و سنبل الطیب به روش ماسراسیون (غرق آبی) تهیه شد و عصاره گیاه مریم گلی به صورت آماده از بازار خریداری و در غلظت های متفاوت روی بچه ماهی کپورمعمولی (Cyprinus carpio) با میانگین طول کل 85/1±48/12 سانتی متر و میانگین وزن 99/7±25/27 گرم آزمایش شد. از عصاره بادرنجبویه غلظت های 5/25، 51 و 5/76 گرم در لیتر، از عصاره سنبل الطیب غلظت های 15/4 و 81/6 گرم در لیتر و از گیاه مریم گلی غلظت های 075/0، 125/0، 175/0 و 225/0 گرم در لیتر مورد استفاده قرار گرفت. فاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب شامل دما، pH، شوری و سختی آب مورد استفاده به ترتیب 21، 7/6 و 02/1 درجه سانتی گراد (قسمت در هزار) و 651 (میلی گرم کربنات کلسیم در لیتر) بود. آنالیز آماری داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و مقایسه میانگین ها با آزمون دانکن (05/0>P) صورت گرفت. با مقایسه سنبل الطیب، بادرنجبویه و مریم گلی می توان نتیجه گرفت که اثر بیهوش کنندگی، در غلظت های کم مورد استفاده در هر 3 گیاه، تفاوت معنی داری داشته (05/0>P) و در غلظت های بالاتر، روند معنی دار کاهش می یابد. کوتاه ترین زمان برای بیهوشی کامل در غلظت 225/0 گرم در لیتر مریم گلی با زمان 5/0±3/253 ثانیه و برای احیای کامل در غلظت 5/76 گرم در لیتر بادرنجبویه با زمان 30±210 ثانیه به دست آمد. همچنین بیش ترین زمان برای بیهوشی کامل در غلظت 5/25 گرم در لیتر بادرنجبویه با زمان 30±1170 ثانیه و بیش ترین زمان برای احیای کامل در غلظت 075/0 گرم در لیتر مریم گلی با زمان 51/3±3/490 ثانیه به دست آمد.
    کلیدواژگان: سنبل الطیب، بادرنجبویه، مریم گلی، بیهوشی، Cyprinus carpio
  • سجاد میرزایی*، علی شعبانی، بهاره شعبانپور، محمدرضا ایمانپور صفحه 79
    مطالعه تغذیه ای به مدت 60 روز برای تعیین اثرات سطوح مختلف اسیدهای چرب HUFA بر رشد، هماتوکریت و برخی پارامترهای بیو شیمیایی خون در ماهی سفید (Rutilus frisii kutum) با میانگین وزنی 02/0±21/1 گرم انجام شد. تعداد 600 عدد ماهی سفید به صورت تصادفی در بین 4 گروه جای گرفتند. ماهیان با جیره هایی شامل سطوح مختلف اسیدهای چرب HUFA 3-n (56/1، 26/3، 89/6 و 9/6 به صورت درصدی از کل اسیدهای چرب) تغذیه شدند. وزن به دست آمده، ضریب تبدیل غذایی، نرخ رشد ویژه و درصد بقا در بین تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری را نشان نداد (05/0
    کلیدواژگان: ماهی سفید، HUFA، هماتوکریت، پارامترهای بیوشیمیایی خونی
  • مسلم دلیری*، سیدیوسف پیغمبری، محمد جواد شعبانی، رضا داوودی صفحه 93
    از آن جا که اطلاعات زیادی درباره صید ترال های صنعتی میگو در دست نیست هدف از انجام این پژوهش برآورد ترکیب صید و میزان صید بر واحد سطح (CPUA) میگوهای پنائیده در ترالرهای صنعتی میگو در آب های استان بوشهر بود. عملیات نمونه برداری به روش نمونه برداری تصادفی مطبق در 3 طبقه عمقی کم تر از 10 متر، 20-10 متر و 30-20 متر در فصل صید میگوی سال 1390 انجام گردید. در پایان 44 فقره تورکشی گونه های میگوی ببری سبز (Penaeus semisulcatus)، میگوی جینگا (Metapenaeus affinis)، میگوی مهاجر (Metapenaeus stebbingi)، میگوی کیدی (Parapenaeopsis stylifera) و میگوی ویولن زن (Metapenaeopsis stridulans) ترکیب صید میگو را تشکیل می دادند که به طورکلی میزان CPUA میگو در آب های استان بوشهر 22/153±51/98 گرم بر کیلومترمربع به دست آمد. میگوی ببری سبز (P. semisulcatus) با 9/151±5/94 گرم بر کیلومترمربع غالبیت صید را به خود اختصاص داد و تراکم بیش تری را در صیدگاه های جنوبی نسبت به صیدگاه های شمالی داشت (05/0>P). نتایج آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که میزان CPUA گونه های مختلف میگو در آب های استان بوشهر اختلاف معنی داری با هم دارد (05/0>P). همچنین برای هر یک از گونه ها میزان صید بر واحد سطح (CPUA) به تفکیک طبقات عمقی بیان شده محاسبه گردید و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس دوطرفه نشان داده شد که عمق و گونه های میگو اثر متقابلی بر هم ندارند (05/0
    کلیدواژگان: ترکیب صید، صید بر واحد سطح (CPUA)، استان بوشهر، خلیج فارس، میگو
  • سید ابراهیم مرادی*، سعید کاظمی نیا، علی شعبانی، پرویز منصوری صفحه 107
    موفقیت در آبزی پروری تا حد زیادی وابسته به وضعیت شرایط محیطی و پرورشی آبزی می باشد. تراکم، دما و دبی آب به طور اساسی کیفیت محیط آبی و شرایط پرورشی آبزی را تحت تاثیر قرار می دهند. این پژوهش به منظور بررسی اثر فاکتورهای بیان شده بر میزان غذاگیری، ضریب تبدیل غذایی و رشد ماهی قزل آلا صورت گرفته است. در یک دوره 60 روزه، تعداد 1400 عدد بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان با متوسط وزن اولیه 5/1±10 گرم براساس طرح روش سطح پاسخ در 3 تراکم 50، 70 و 90 عددی و در 3 دمای آب 10، 15 و 20 درجه سانتی گراد و میزان دبی آب به ترتیب 1/0، 2/0 و 3/0 لیتر بر ثانیه مورد آزمایش قرار گرفته و با جیره تجاری تغذیه شدند. در پایان دوره مقادیر فاکتورهای موردنظر با توجه به میزان غذاگیری، ضریب تبدیل غذایی و افزایش وزن بهینه سازی گردیدند. پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که تراکم های مورد استفاده اثر قابل ملاحظه ای بر میزان غذاگیری ماهیان داشته است (05/0P<) ولی دما و دبی های مورد آزمایش اثر معناداری نداشته است (05/0P>). همچنین اثر تراکم و دبی های استفاده شده در این آزمایش بر ضریب تبدیل غذایی و میزان رشد معنادار بوده است (05/0P<) ولی تیمارهای دمایی مورد استفاده اثر معناداری بر این فاکتورها نداشته است (05/0P>). با توجه به این شرایط آزمایشی، تعداد 170 قطعه ماهی به ازای هر مترمکعب، دبی 9/0 لیتر بر ثانیه و دمای 15 درجه سانتی گراد، بهترین مقادیر مصرف غذا، ضریب تبدیل غذایی و رشد به دست می آورد.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، تراکم پرورش، ضریب تبدیل غذایی، بهینه سازی
  • رضا ترخانی*، سیدعلی اکبر هدایتی صفحه 121
    دیازینون و دلتامترین یکی از سموم ارگانوفسفره ای هستند که در فعالیت های کشاورزی و خانگی برای کنترل حشرات مورد استفاده قرار می گیرند. در این پژوهش که در مرکز تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی واقع در روستای توشن گرگان (استان گلستان) انجام شد، 50LC 96 ساعته، غلظت بدون مرگ و میر (NOEC) و غلظت با حداقل مرگ و میر (LOEC) ماهی کاراس طلایی (Carassius auratus gibelio) تحت تاثیر سمیت حاد دیازینون و دلتامترین تعیین شد. برای این منظور ماهیان بالغ کاراس طلایی (محدوده 15-13 سانتی متر و 5/9-9 گرم) در گروه های 21 تایی (3 تکرار 7 تایی) تحت غلظت های مختلف سم به مدت 96 ساعت قرار گرفتند و مرگ و میر آن ها ثبت شد. طی انجام آزمایش غذادهی به ماهیان قطع و آب محیط آکواریوم ها تجدید نشده و کیفیت آب ثابت باقی می ماند همچنین عواملی مانند pH، دما، سختی و اکسیژن محلول در آب مورد سنجش قرار گرفتند. تست های سمیت نیز با استفاده از آنالیز آماریProbit در نرم افزار SPSS تعیین شدند. در پایان 96 ساعت، ماهیان در غلظت های 40 و 80 میلی گرم در لیتر دیازینون و 40/0 میلی گرم در لیتر دلتامترین با تلفات 100 درصد مواجه شدند.
    کلیدواژگان: آلودگی، دیازینون، دلتامترین، سمیت کشنده، کاراس طلایی
  • زینب حنایی کاشانی*، محمدرضا ایمانپور، علی شعبانی، سعید گرگین صفحه 133
    این مطالعه برای بررسی اثرات مقادیر مختلف ویتامین E(100،0،50) و اسیدهای چرب غیراشباع (روغن ماهی و روغن سویا) بر رشد و برخی پارامترهای بیوشیمیایی خون ماهی قرمز صورت گرفت. ماهیان قرمز با میانگین وزن اولیه 12/0±69/0 گرم با جیره های شامل مقادیر مختلف ویتامین Eو اسیدهای چرب غیراشباع (HUFA+100E، HUFA+50E، HUFA-E- و HUFA+E-) به مدت 10 هفته تغذیه شدند. در انتهای دوره اختلاف وزن نهایی، نرخ رشد ویژه، ضریب تبدیل غذایی، بازماندگی، ضریب چاقی و پارامترهای خونی اندازه گیری شد. نتایج این بررسی نشان داد که اختلاف وزن نهایی، نرخ رشد ویژه، ضریب چاقی، بازماندگی و ضریب تبدیل غذایی ماهی قرمز بین تیمارهای آزمایشی اختلاف معنی داری نداشت (05/0P>). میزان کلسترول و گلوکز به طور معنی داری تحت تاثیر جیره غذایی قرار داشت (05/0P<). جیره دارای ویتامین E و اسیدهای چرب غیراشباع اثر خوبی بر فاکتورهای خونی و رشد ماهی قرمز داشت.
    کلیدواژگان: رشد، ویتامین E، اسیدهای چرب غیر اشباع، پارامترهای بیوشیمیایی خون، ماهی قرمز
  • سمیه شکوهی، سورنا ابدالی، ایوب یوسفی جوردهی*، حسین نگارستان صفحه 143
    به منظور بررسی سمیت حاد فلز سنگین مس بر فاکتورهای بیوشیمیایی ماهی فیتوفاگ، 135 قطعه ماهی در مجاورت غلظت های 0، 5 و 10 میلی گرم در لیتر نیترات مس (2(3NO)Cu) قرار گرفتند. نتایج روند تغییرات سطوح تری گلیسرید در زمان 24 ساعت بین تیمار 5 میلی گرم در لیتر و شاهد اختلاف معنی دار (05/0>P) نشان داد، ولی سطوح کلسترول بدون اختلاف معنی دار بود (05/0P). سطوح پروتئین کل در زمان 24 ساعت در تیمار 5 میلی گرم در لیتر نسبت به شاهد کاهش معنی داری (05/0>P) را نشان داد و به حداقل رسید. سطوح آلبومین پلاسمای خون در زمان 12 ساعت با افزایش غلظت به طور معنی داری (05/0>P) کاهش یافت. براساس نتایج به دست آمده، پارامترهای بیوشیمیایی خون فاکتورهای مناسب برای پایش سمیت مس و استرس ناشی از آن به ویژه در غلظت های حاد در ماهی فیتوفاگ می باشند.
    کلیدواژگان: سمیت حاد، نیترات مس، شاخص های بیوشیمیایی، فیتوفاگ
|
  • S. Rostami*, E. Kamrani, A. Golmoradizadeh, A. Nouri Page 1
    This study was conducted on population dynamics of giant sea cat fish, Arius thalassinus in the Eastern coastal of Qeshm Island, Persian Gulf. Age of fish was estimated by second pectoral radial bone. Growth was estimated by the Von Bertalanfy growth model. The results showed that growth parameters for A. thalassinus were: Lt=90.36{1-exp [-0.17(t-0.07)]} and Lt=101.89{1-exp[-0.20(t- 0.41)]} for female with a growth performance index of ǿ=3.423. The meane lenght of A. thalassinus specimens caught in the study area 47.63±13.64 cm for males and 52.17±12.4 for females. The weight meanes for males and females were 1.34±1.10 and 1.67±1.27 respectively. The b was 2.99 and 2.20 for male and female that shows growth in A. thalassinus is allometric. Sex ratio during the study was 1:1.77 (χ2=1.75, P<0.05). The instantaneous natural mortality coefficient was 0.36 and 0.33 in female and male. According to the results of this study. A. thalassinus have low growth rate, high L∞ and common recruitment pattern the same of tropical fishes.
    Keywords: Population dynamics, Giant sea cat fish, Arius thalassinus, East coastal of Qeshm Island, Persian Gulf
  • M.A. Yazdani Sadati, Y. Hooshyar A. Bani, R. Kazemi*, A. Hallajian, M. Pourdehghani Page 17
    The hematological indices of Siberian sturgeon Acipenser baerii were studied in the different stages of sexual maturity (stages II, III and IV) in both genders. Red blood cells (RBCs), white blood cells (WBCs), haematocrit (Hct), hemoglobin (Hb), Mean Corpuscular Volume (MCV), Mean Corpuscular Haemagolobin (MCH) and Mean Corpuscular Haemagolobin Concenteration (HCHC) were measured in different seasons (from summer 2009 to spring 2010). RBC counts and Hct varied significantly (P<0.05) among different seasons in all three different stages of maturity. WBC counts showed considerable variations in stages II and III of maturity (P<0.05). MCV changed significantly (P<0.05) during different seasons in all three stages of maturity. The highest value for MCV (676.86±23.45 fl) was found in winter. MCHC had no variation during different seasons (P>0.05). Hb was lowest (4.95±0.98 gr/dl) in stage II of maturity in spring. The results of this study showed seasonal variations in haematological parameters of blood in Siberian sturgeon kept in captivity and should be considered when these parameters are utilized to evaluate fish health status. But sexuality did not effect on haematology parameters.
    Keywords: Siberian sturgeon, Season, Hematology, Maturation stages
  • K. Abbasi, A. Akbarzadeh*, A.N. Sarpanah Page 33
    In the present study, the population structure of 128 specimens of Vimba persa was investigated from Talesh, Anzali, Kiashahr, Langroud and Chalus shores in Caspian Sea, accompanied with Tonekabon river using the morphometric and meristic characters. Altogether, 24 morphometric features including 20 truss distances as well as eye diameter, interorbital width, snout length and cheek length and also 10 meristic counts were measured on each individual. Our results revealed significant differences with varying degrees between the means of the samples for 18 standardized morphometric measurements and 5 meristic counts (P<0.05) that showed high significant differences between the studied vimba samples. In discriminant analysis, the average of correct assignment of individuals into their original samples for morphometric and meristic characters was 76.6% and 50.8% respectively. Plotting discriminant functions 1 and 2 for morphometric measurements revealed a high discrimination between the samples of Anzali shore compare to other areas. In this regard, the samples of Langroud shore had a close morphometric similarity to Western Mazandaran (Chalus shore and Tonekabon river) while, the samples of Western Mazandaran were tightly close to each other. For the meristic characters, the amount of discrimination was low and the samples showed a high overlap revealing the less efficiency of meristic characters in separating the populations compare to morphometric features.
    Keywords: Caspian Vimba, Caspian Sea, Morphometric, meristic characters
  • A. Akbarzadeh*, H. Farahmand, F. Mahjoubi, M.A. Nematollahi, K. Haghbeen, H. Kolangi Miandareh Page 49
    In the present study, for the first time in a primitive fish species, the possibility of ascorbate biosynthesis during early development of Persian sturgeon was investigated via the evaluation of mRNA expression and GULO enzyme activity. The results showed that GULO gene is expressed in all developmental time-points of Persian sturgeon from eyed eggs (embryonic stage) to juvenile fish in both mRNA and protein levels. This suggests that: (i) Persian sturgeon can synthesize ascorbate; (ii) The ascorbate synthesis probably starts already before hatching. The mRNA expression of GULO was highest at embryonic stage (two days before hatching; P<0.05) and started to decline from hatching of larvae to the rest of developmental time-points. The GULO activity was detected in all developmental time-points of Persian sturgeon. However, Statistical analysis of the results indicated that the observed changes in the GULO activities were not significant (P>0.05). Our results suggest that some parts of vitamin C requirement must be fulfilled by endogenous formation of ascorbic acid during early larval development stages of sturgeon fish.
    Keywords: Persian sturgeon, L, gulono, gamma, lactone oxidase, Ascorbate
  • S. Yeganeh*, P. Maleki Page 65
    The purpose of this study was to evaluate the anesthetic effects of three plant extracts on common carp (Cyprinus carpio). Melissa officinalis and Valeriana officinalis extracts were prepared by the method of Maceration and Salvia officinalis extract was purchased from market. Different concentrations of those extracts were used on common carp with a mean total length of 12.48±1.85 cm and mean body weight of 27.25±7.99 g. Melissa officinalis concentrations were used 25.5, 51 and 76.5 g/l, Valeriana officinalis concentrations were used 4.15 and 6.81 g/l and Salvia officinalis concentrations were used 0.075, 0.125, 0.175 and 0.225 g/l. During the experiment, physicochemical factors including water temperature, pH, salinity and water hardness, were measured 21 oC, 6.7, 1.02 ppt and 651 mg CaCo3/lit, respectively. Statistical analysis of all data was performed using ANOVA and Duncan test was used for determining of significant differences between treatments (P<0.05). Comparing of three extracts can be concluded that the application of low concentrations of all three extracts showed significant differences (P<0.05) and at higher concentrations, the significant trend is reduced. The shortest time to complete anesthesia was 253.3±0.5 seconds in concentrations of 0.225 g/l of Salvia officinalis and for full recovery was 210±30 seconds in concentration of 76.5 g/l of Melissa officinalis. The maximum time for full anesthetic was 1170±30 seconds in concentration of 25.5 g/l of Melissa officinalis and maximum time for full recovery was 490.3±3.51 seconds in concentration of 0.075 g/l of Salvia officinalis.
    Keywords: Melissa officinalis, Valeriana officinalis, Salvia officinalis, Anesthesia, Cyprinus carpio
  • S. Mirzaee*, A. Shabani, B. Shabanpour, M.R. Imanpoor Page 79
    A 60 days feeding experiment was carried out on kutum (Rutilus frisii kutum) with 1.21±0.02 g (Mean±SD) to invastigate the effects of different levels of High unsaturated fatty acids (HUFA) on fish growth, hematocrit and some biochemical blood parameters. Six-hundred kutum were randomly distributed between four groups. Fish were fed with diets containing different levels (1.56, 3.26, 6.89 and 6.9 % of total fatty acids) of n-3 HUFA in diet. Weight gain, feed conversion ratio, specific growth rate and survival (%) were not significantly different in treatments (P>0.05). There was no significant difference between hematocrit, plasma protein, glucose and cholesterol contents of dietary treatments (P>0.05). The results of this study showed that diets with a minimum amount of HUFA, had no effect on kutum growth and n-3 HUFA was not a limiting factor in this fish.
    Keywords: Kutum, HUFA, Hematocrit, Biochemical blood parameter
  • M. Daliri*, S.Y. Paighambari, M.J. Shabani, R. Davoodi Page 93
    Although there is no much information about shrimp industrial trawler, the aim of this study was to estimate the catch composition and Catch per Unit of Area (CPUA) of Penaeid shrimps from the bottom trawls of Bushehr coastal waters. Sampling was carried out by stratified sampling producer in the three strata: <10 m, 10-20 m and 20-30 m. The catch composition included: 95.93% Green tiger shrimp (Penaeus semisulcatus), 3.17% Jinga shrimp (Metapenaeus affinis), 0.37% Peregrine shrimp (Metapenaeus stebbingi), 0.37% Kiddi shrimp (Parapenaeopsis stylifera) and 0.18% Fiddler shrimp (Metapenaeopsis stridulans) during the 44 haul. The overall CPUA index for shrimp was 98.51±153.22 g/km2 in Bushehr coastal waters. Green tiger shrimp (P. semisulcatus) with 94.5±151.9 g/km2 was the dominated species and its distribution was significantly different between the north and south fishing grounds (P<0.05). One-way ANOVA test showed a significant difference between the CPUA index of different shrimp species (P<0.05). Also, the CPUA index was computed for each species from all the strata and the Two-way ANOVA test indicated no interaction between the depths and the shrimp species (P>0.05).
    Keywords: Catch composition, CPUA, Bushehr, Persian Gulf, Shrimp
  • S.E. Moradi*, S. Kazeminiya, A. Shabani, P. Mansuori Page 107
    Being succeed in aquaculture is mainly dependents on environmental and cultural conditions. Density, temperature and water flow are the most important factors that influence water quality and aquatic conditions. This study conducted to evaluate the effects of mentioned factors on feed consumption, food conversion ratio and growth of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss). According to the Response Surface Methodology (RSM), at a 60 day trial, 1400 fry (mean weight 10±1.5) exposed in different water flow (0.1, 0.2 and 0.3 l.s-1), density (50, 70 and 90 individuals) and temperature (10, 15 and 20 oC) and fed by commerical diet. At the end of trial, food intake, food conversion ratio and weight gain optimized according to the objected factors. After data analysed, results revealed that food intake affected by different densities (P<0.05) but temperature and water flow did not affect significantly (P>0.05). Food conversion ratio and growth significantly affected by density and water flow (P<0.05); but Water temperature did not affect on this factors (P>0.05). According to this experimental conditions 170 fish.m-3, 0.9 l.s-1 of water flow and temperature of 15 oC, will achieve best food intake, food conversion ratio and growth.
    Keywords: Rainbow trout, Culture density, Food conversion ratio, Optimization
  • R. Tarkhani*, S.A.A. Hedayati Page 121
    In this study that was done at Ornamental aquaculture center in Toushan village, acute toxicity test (LC50), NOEC and LOEC of Gold fish (Carassius auratus) were detected during exposure to diazinon and deltamethrin. These toxins are one of the most important organophosphate toxin in control of insects during agricultural and urban usage. Adult goldfish were exposed to different doses of toxins for 96h in group of 21 individuals and mortality rate was recorded. After 96h, there was 100% mortality at doses of 40, 80 ppm diazinon and 0.40 ppm deltamethrin. LC50-96h were 19±0.196 and 0.17±0.02 for diazinon and deltamethrin respectively.
    Keywords: Acute toxicity, Diazinon, Deltamethrin, Pollution, Gold Fish
  • Z. Hanaee Kashani*, M.R. Imanpoor, A. Shabani, S. Gorgin Page 133
    This study was conducted to examine the effects of different content of vitamin E and highly unsaturated fatty acid on growth and some biochemical blood parameters in Goldfish. Goldfish with initial weight 0.69±0.12 gr were fed with diets which having different levels of vitamin E and highly unsaturated fatty acid (E100+HUFA, E50+HUFA, -E+HUFA, -E-HUFA) for 10 weeks. At the end of period the Final weight, specific growth rate, feed conversion ration, condition factor, survival and blood biochemical parameters were measured. The result of this study showed that the difference between the final weight, specific growth rate, feed conversion ratio, condition factor and survival between treatments were no significant (P>0.05). Moreover, Effects of the diet were significant on Cholesterol and Glucose (P<0.05). Diet with vitamin E and HUFA has good effect on blood parameter and growth factor in gold fish.
    Keywords: Growth_Vitamin E Highly unsaturated fatty acid_Biocemical blood parameter_Goldfish
  • S. Shokohi, S. Abdali, A. Yousefi Jourdehi*, H. Negarestan Page 143
    In order to investigation of acute toxicity heavy metal copper on blood biochemichal parameters of silver carp (Hypophthalmicthys molitrix), a total of 135 fish (with mean weight 52.6 ±8.1 gr and mean length 17.2 ± 2 cm) were exposed to 0, 5 and 10 mg/L of Cu (NO)2. Results of biochemical parameters showed significant changes, but not about cholesterole. Glucose levels were increased significantly (P<0.05) in 24 than 12 hours. Total protein levels were decreased significantly (P<0.05) at treatment 5 mg/L at both times. Albumon levels were decreased significantly (P<0.05) in 12 hours. Based on results, biochemichal parameters are useful to monitoring of copper acute toxicity in Sliver Carp.
    Keywords: Acute toxicity, Copper nitrate, Biochemical indices, Silver Carp