فهرست مطالب
فصلنامه ماهور
پیاپی 7 (بهار 1379)
- 208 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
- تاریخ انتشار: 1379/02/15
- تعداد عناوین: 27
- مقاله ها
-
جان موسیقیصفحه 5
-
دو تار، ساز رامشگران شمال خراسانصفحه 21
-
گزارشی از یک تویصفحه 33
-
مروگی ایرانی از بخارا تا دروازصفحه 53
-
بسته نگارصفحه 67
-
موسیقی آوایی، شعر زبان شناسیکصفحه 81
-
مفهوم مقام در موسیقی سنتی ایرانصفحه 95
-
بداهه و شیرین نوازی از منظری دیگرصفحه 105آنچه پیش رو دارید نقدی است بر مقاله ی بداهه و شیرین نوازی نوشته ی آقای سرمد قادر که در فصلنامه ی موسیقی ماهور، شماره پنجم، پاییز 1378 چاپ شده است. در آن مقاله ایشان کوشیده اند نشان دهند که چگونه با توجه به دلایل ارائه شده برای شیرین نوازی، می توان بداهه (نوازی - خوانی) را به بند کشید و در واقع روح از کالبد موسیقی سنتی گرفت.
-
فرهنگ اسلامی و پیدایش موسیقی چند صدایی در اروپاصفحه 111
-
واگنر و یونان باستانصفحه 125
-
اشاراتی در باب موسیقی و مذهبصفحه 141
- گفت و گو
-
گفت و گو با استاد صدیفصفحه 149
- یاد یاران
-
به یاد شادروان دکتر احد بهجتصفحه 157
-
به یاد شادروان سید نورالدین رضوی سروستانیصفحه 159
-
به یاد شادروان مسعود سالاریصفحه 163
- رویدادها
-
تا فصلی دیگرصفحه 173
- موسیقی در مطبوعات
-
گفت و گو با استاد مجید کیانیصفحه 177
-
هیجانی که موسیقی ایجاد می کندصفحه 185همنهادی هنر و علم شاید از عواقب مجرداندیشی در قرن های حاضر باشند. عنوان موسیقی درمانی در این میان هم شاید مانند حس آمیزی در شعر باشد که دو حس ناهمنهادی را در عرض هم قرار دهد و حس تازه های می آفریند. درمانگری موسیقی حرف تازه ای نیست. موسیقی همواره آرامشگر روح و روان انسان ها بوده و تنها هنری است که بی واسطه و مستقل با شنونده ارتباط برقرار می کند. موسیقی درمانی اما، شاید سابقه ی چندانی در عرصه ی درمانگری نداشته باشد و ریشه ی آن به از خودبیگانگی، تراکم اشتغالات و آلودگی صوتی در محیط انسان ها در قرن بیستم برگردد. نوشته ای که در پی می آید نگاهی دارد به جنبه های مختلف این علم - هنر جدید که شاید بیشتر از آن بوی علم شنیده شود تا هنر. اما از آن جایی که بحث هایی این چنین مگر به ندرت و تقریبا ناکامل در روزنامه ها کم تر مطرح شده است، خواندن آن از دیدگاه هنری و در صفحه ی هنر روزنامه شاید خالی از لطف هم نباشد.
در میان آفرینش های هنری، موسیقی همواره جایگاه حساس و ویژه ی خود را حفظ کرده است. امروزه موسیقی جزو لاینفکی از زندگی است. در حقیقت موسیقی جایگاه خود را بین هنرها و در بین انسان ها پیدا کرده است و شاید بهترین تعریف موسیقی را بتهوون آهنگ ساز بزرگ ارائه داده است:موسیقی نشانه ی جنبش و زندگی است، موسیقی زبان احساسات و عواطف است. موسیقی بیان زیبایی و انسانیت است.
- نامه ها
-
آواز و حس گم شدهصفحه 191
-
توضیحی برای رفع سوء تفاهمصفحه 193
- نوارها و سی.دی.های تازه ی موسیقی
-
علی گویم علی جویم: مقام های باستانی تنبورصفحه 197
-
سماع: مقام های باستانی تنبورصفحه 197
-
موسیقی شمال خراسان (قوچان)صفحه 198
-
سه تار استاد سعید هرمزیصفحه 199
- کتاب های تازه ی موسیقی
-
سه ساخته برای پیانو: پایکوبی در دهکده، سونات رومانتیک، نمایشصفحه 201
-
موسیقی ترکمنیصفحه 202
-
موسیقی دستگاهی ایران: ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی خان برومند؛ تنظیم و نت نویسی برای سنتورصفحه 203