فهرست مطالب

مطالعات حفاظت گیاهان - سال بیست و هفتم شماره 4 (زمستان 1392)

فصلنامه مطالعات حفاظت گیاهان
سال بیست و هفتم شماره 4 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/06
  • تعداد عناوین: 16
|
  • زهرا ابراهیمی کاظم آباد، حمید روحانی، فاطمه جمالی، عصمت مهدیخانی مقدم صفحات 407-416
    پژمردگی فوزاریومی نخود با عامل Fusarium oxysporum f. sp. ciceris یکی از مهمترین بیماری های این گیاه در ایران به شمار می رود. به منظور کنترل بیولوژیکی این بیماری، سودوموناس های فلورسنت از فرا ریشه نخود در استان خراسان با استفاده از محیط کشت کینگ ب (KB) جداسازی و شمارش شدند. فعالیت ضد قارچی80 استرین باکتریایی علیه قارچ F. oxysporum f. sp. Ciceris(Foc) در دو محیط کینگ ب ((KB و سیب زمینی دکستروز آگار (PDA) بررسی شد. نتایج نشان داد که از بین 80 استرین مورد بررسی، 25/81 درصد استرینها در محیط KB و 37/94 درصد در محیطPDA دارای توانایی بازدارندگی از رشد قارچ بودند. بین تولید متابولیت های ضدقارچی با کاهش بیماری رابطه معنی داری مشاهده شد. این رابطه در مورد سیدروفورهای استرین ها دیده نشد. ردیابی phlD، ژن کلیدی در بیوسنتز آنتی بیوتیک 2و4- دی استیل فلوروگلوسینول (DAPG) در استرینهای باکتریایی توسط واکنش زنجیره ای پلیمراز و با استفاده از آغازگرهای اختصاصیB2BF/BPR4 صورت گرفت. نتایج نشان داد که 20جدایه دارای ژن phlD بوده و قطعه ای به اندازهbp 629 در این جدایه ها تکثیر گردید. درآزمایش های گلخانه ای، جدایه T26 بهترین اثر را بر وزن تر ریشه و جدایه هایT90 و M2-15 بهترین اثر را بر وزن تر بخش های هوایی نشان دادند. در بین استرین های مورد بررسی جدایه M2- 15 بطور معنی داری بیشترین کاهش را در شدت بیماری نسبت به سایر جدایه ها موجب گردید.
    کلیدواژگان: نخود، پژمردگی فوزاریومی، کنترل بیولوژیک، آنتی بیوتیک2و4، دی استیل فلوروگلوسینول، سودوموناس فلورسنس
  • سعید پاک طینت سئیج، حسین صادقی نامقی، مجتبی حسینی، سعید هاتفی صفحات 417-426
    کنه های شکارگر پیش استیگمات از مهمترین دشمنان طبیعی کنه های تارتن می باشند. به منظور بررسی فون کنه های بالاخانواده های Raphignathoidea، Bdelloidea و Erythraeoidea روی درختان میوه دانه دار در مناطق مختلف شهرستان مشهد نمونه برداری های متعددی در فصول زراعی سال های 1388 و 1389 از خاک، اندام های هوایی و علف های هرز بستر باغ های میوه به عمل آمد. نمونه ها پس از جداسازی، در لاکتوفنل شفاف سازی شده و از آن ها اسلاید میکروسکوپی تهیه گردید. در این بررسی، در مجموع 18 گونه از 15 جنس متعلق به 6 خانواده به شرح فهرست زیر شناسایی شدند که یک گونه برای فون ایران و 14 گونه برای فون استان خراسان رضوی جدید بودند که به ترتیب با ** و* مشخص شده اند. اسلاید های میکروسکوپی در مجموعه گروه گیاه پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می شوند. گونه های جمع آوری شده عبارتند از:1. Family Bdellidae: Spinibdella cronini (Baker & Balock، 1944)*; Bdella muscorum Ewing، 1909*; Biscirus silvaticus (Kramer، 1881); Cyta lattiresris (Hermann، 1804); Bdellodes kazeruni Ostovan & Kamali، 1995*، 2. Family Cunaxidae: Cunaxa setirostris (Hermann، 1804)*; Pulaeus glebulentus Den Heyer، 1980**; Cunaxoides croceus Koch، 1838*، 3. Stigmaeidae: Ledermuelleriopsis zahiri Khanjani & Ueckermann، 2002*; Agistemus industani Gonzalez، 1965*; Stigmaeus elongatus Berlese، 1886*; Eustigmaeus anauniensis (Canestrini، 1889)، 4. Raphignathidae: Raphignathus zhaoi Hu، Jing & Liang، 1995*; R. giselae Meyer & Ueckermann، 1989*، 5. Eupalopsellidae: Eupalopsellus crotovallaris Van Dis & Ueckermann، 1993*، 6. Erythraeidae: Erythraeus (Zaracarus) iranicus Saboori & Akrami، 2001*; Erythraeus (Zaracarus) kurdistaniensis Khanjani & Ueckermann، 2005*; Erythraeus (Erythraeus) garmsaricus Saboori، Goldarazana & Khajeali، 2004*.
    در بین گونه های جمع آوری و شناسایی شده در این بررسی، گونه Eustigmaeus anauniensis (Canestrini، 1889) دارای بیشترین فراوانی و پراکنش جغرافیایی بود.
    کلیدواژگان: فون، دشمنان طبیعی، پیش استیگمایان، مشهد، ایران
  • سارا قارونی کاردانی، بهروز جعفرپور، محسن مهرور، سعید طریقی صفحات 427-433
    ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی (Tomato yellow leaf curl virus) یکی از مخرب ترین ویروس های گوجه فرنگی در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان محسوب می شود. به منظور شناسایی و ردیابی ویروس مذکور، در طی بازدید از مزارع، گلخانه ها و تونل های کاشت گوجه فرنگی استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی طی سال های 1388 تا 1390، نمونه های مشکوک به آلودگی جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل گردید. استخراج دی. ان. ای از برگهای تازه نمونه های مشکوک به آلودگی، با استفاده از بافرCTAB انجام شد. در آزمون PCR پس از بکار بردن جفت آغازگرهای دژنره اختصاصیDNA-A در جمینی ویروس های منتقل شونده با سفید بالک، قطعه ای به اندازه تقریبی 550 جفت باز تکثیر شد که نشان دهنده آلودگی به ویروس TYLCV در مناطق بررسی شده دارد. ژن کامل پروتئین پوششی ویروس با استفاده از جفت آغازگرهای اختصاصی طراحی شده به اندازه تقریبی 776 جفت باز تکثیر و همسانه سازی شد و دندروگرام با استفاده از ترادف ژن پوشش پروتئینی با نرم افزار MEGA5 و به روش Neighbor joining ترسیم گردید. نتایج حاصل از آنالیزهای فیلوژنی نشان داد که جدایه های خراسان رضوی و شمالی در کنار جدایه های اسرائیل (AB110218) و شیراز (GU076444) در یک گروه و جدایه خراسان جنوبی در گروه جداگانه ای قرار گرفته و رابطه نزدیکی را با جدایه های جیرفت (GU076452) و عمان (DQ644565) نشان داد. این نتایج نشان میدهد که از زمان اولین گزارش از وجود TYLCV در استانهای جنوبی کشور تاکنون، دامنه پراکنش این ویروس به سمت عرضهای جغرافیایی بالاتر کشیده شده به نحوی که وجود میزان بالای آلودگی از شهرستان نیشابور و درگز در این تحقیق گزارش می شود.
    کلیدواژگان: ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی (TYLCV)، واکنش زنجیره ای پلیمراز، آنالیز فیلوژنی، همسانه سازی
  • فاطمه صمدی، حمیدرضا محمددوست چمن آباد صفحات 434-441
    با توجه به اهمیت توسعه کشاورزی پایدار، استفاده از روش های مدیریت غیر شیمیایی، از جمله گیاهان پوششی و کاهش فاصله ردیف های کاشت، نقش مهمی در کنترل علف های هرز و کاهش استفاده از علفکش ها دارند. بدین منظور آزمایشی در سال زراعی 1390 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه محقق اردبیلی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. فاکتورهای مورد بررسی شامل نوع گیاه پوششی در چهار سطح (چاودار، گندم، شبدر قرمز، بدون گیاه پوششی) و فاصله ردیف کاشت سیب زمینی در سه سطح (45، 60 و 75 سانتی متر) بودند. نتایج نشان داد که نوع گیاه پوششی و فاصله ردیف کاشت تاثیر معنی داری بر تراکم و وزن خشک علف های هرز، شاخص تنوع گونه ای شانون-وینر و عملکرد غده سیب زمینی داشت. کاشت گیاه پوششی تراکم علف های هرز را 5/48 درصد کاهش داد. با افزایش فاصله ردیف کاشت از 45 سانتی متر به 75 سانتی متر، تراکم علف های هرز سه برابر افزایش یافت. کاشت گیاهان پوششی تراکم و وزن خشک علف های هرز را به اندازه کاهش فاصله ردیف های کاشت کاهش دادند. حداکثر عملکرد سیب زمینی در گیاه پوششی گندم و با فاصله ردیف 60 سانتی متر به دست آمد. این داده ها نشان می دهد که گیاهان پوششی و ردیف های کاشت باریکتر می توانند به مدیریت غیرشیمیایی علف های هرز در کشاورزی پایدار کمک نمایند.
    کلیدواژگان: مدیریت غیرشیمیایی علف های هرز، کشاورزی پایدار، فاصله ردیف کاشت، گیاه پوششی
  • محمود ناظری، احمد عاشوری، مجتبی حسینی صفحات 442-451
    هزینه های پرورش حشرات و تامین مقدار کافی دشمنان طبیعی در زمان مناسب از موانع اصلی گسترش کنترل بیولوژیک به روش اشباعی هستند. ذخیره سازی این عوامل، علاوه بر افزایش انعطاف پذیری در زمان تولید، و امکان هم زمانی دشمنان طبیعی با دوره طغیان آفت می تواند در کاهش هزینه های تولید انبوه نیز موثر باشد. در مورد پارازیتوئید ها می توان بجای خود پارازیتوئید میزبان را ذخیره سازی کرد، در این روش به دلیل عدم نیاز به زنده ماندن حشرات میزبان بعد از ذخیره سازی، محدوده دمایی و دوره نگهداری میزبان می تواند بسیار بیشتر از آن در مورد پارازیتوئیدها و شکارگرها باشد. در این تحقیق اثر زمان نگهداری تخم میزبان Ephestia kuehniella در سرما، روی ویژگی های کیفی Trichogramma brassicae بررسی شد. با توجه به شناسایی سوش ماده زای آلوده به Wolbachia از این گونه در ایران و مزایای نسبی سوش تک جنسی نسبت به دوجنسی، این تیمارها روی هر دو سوش زنبور تریکوگراما، آلوده به باکتری ولباخیا و غیر آلوده اعمال شد. ویژگی های مورد استفاده در کنترل کیفیت شامل نرخ پارازیتیسم، طول دوره رشد و نمو، نرخ ظهور، طول عمر و زادآوری افراد ماده و تعداد افراد بی بال بود. نتایج این تحقیق بیانگر اثر منفی زمان نگهداری تخم میزبان روی بعضی ویژگی های کیفی زنبور تریکوگراما بود. طول دوره رشد و نمو، نرخ ظهور، زادآوری، طول عمر و بی-بالی، بطور معنی داری تحت تاثیر زمان نگهداری تخم میزبان بودند. اما به دلیل تاثیر متفاوت زمان نگهداری تخم میزبان روی دو سوش مورد بررسی به نظر می رسد بتوان با انتخاب سوش مناسب اثرات منفی نگهداری تخم های میزبان در سرما را کاهش داد.
    کلیدواژگان: بیدآرد، ذخیره سازی در سرما، کنترل کیفیت، ماده زایی، ولباخیا
  • سیما سهرابی، علی قنبری، محمدحسن راشد محصل، مهدی نصیری محلاتی، جاوید قرخلو صفحات 452-458
    به منظور بررسی اثر متقابل دما و شوری بر جوانه زنی و رشد گیاهچه خربزه وحشی (Cucumis melo) آزمایشی بصورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی در 4 تکرار اجرا شد. فاکتورها شامل 4 سطح دمایی (25، 30، 35 و 40 درجه سانتی گراد) با 5 سطح شوری (0، 2/0-،4/0-، 6/0-، 8/0-، 1- و 2/1 -مگاپاسگال) بود. صفاتی همچون سرعت و درصد جوانه زنی، طول ساقه چه و ریشه چه، شاخص بنیه گیاهچه (SVI)6، محتوی سدیم و میزان جذب آب توسط گیاهچه ها بررسی شد. سرعت جوانه زنی در دماهای 30 و 35 درجه سانتی گراد بیشتر از دماهای 25 و 40 درجه سانتی گراد بود. طول ساقه چه و ریشه چه و شاخص بنیه گیاهچه در دماهای 30 و 35 درجه سانتی گراد بیشتر بود. نتایج نشان داد در دمای 35 درجه سانتیگراد و غلظت NaCl 8/0- مگاپاسگال درصد جوانه زنی نزدیک به 80 درصد بود. با افزایش غلظت نمک NaCl جوانه زنی، رشد گیاهچه و میزان جذب آب محدود شد، ولی محتوای سدیم در گیاهچه ها افزایش یافت. مقایسات میانگین صفات اندازه گیری شده، نشان داد بین غلظت های مختلف شوری تفاوت معنی داری وجود داشت، این موضوع بین دماهای 25 و 40 درجه سانتی گراد با دمای 30 و 35 درجه سانتی گراد بیشتر نمایان بود.
    کلیدواژگان: شاخص بنیه گیاهچه، جذب آب، ساقه چه، ریشه چه
  • شهرام نظری، فائزه زعفریان، اسفندیار فرهمندفر صفحات 459-466
    به منظور بررسی توان رقابتی گیاهان پوششی لگومینه در برابر علف های هرز ذرت، آزمایشی در سال زراعی 1390 به صورت بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل سه گیاه پوششی، سویا (Glycine max L.)، شنبلیله (Trigonella foenum gracu L.)و لوبیا چشم بلبلی (Vigna unguiculata L.)در دو تاریخ مختلف کاشت (همزمان با گیاه ذرت و 21 روز بعد از کاشت گیاه ذرت) همراه با دو شاهد (بدون وجین و با وجین) بود. در این بررسی شاخص رقابت (CI)، شاخص تحمل (AWC)، عملکرد دانه و ویژگی های مورفولوژیک ذرت مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گیاهان پوششی از نظر شاخص تحمل و رقابت با علف های هرز تفاوت معنی داری وجود داشت. به طوری که کاشت 21 روز بعد گیاه پوششی لوبیا چشم بلبلی با بیشترین شاخص رقابتی شناسایی شد. همچنین تاریخ کاشت همزمان و کاشت 21 روز بعد گیاه پوششی شنبلیله دارای پایین ترین شاخص رقابتی (به ترتیب 64/0 و 32/0) بودند. تاریخ کاشت همزمان و کاشت 21 روز بعد گیاه پوششی سویا و کاشت 21 روز بعد لوبیا چشم بلبلی به دلیل بالا بودن میزان عملکرد دانه ذرت و کنترل موثر علف های هرز دارای بیشترین شاخص تحمل بودند. به طور کلی این تحقیق نشان داد که بیشترین عملکرد دانه ذرت با 3/11853 و 4/11447 کیلوگرم در هکتار به ترتیب مربوط به تیمار شاهد (با وجین) و کاشت 21 روز بعد گیاه پوششی لوبیا چشم بلبلی بود.
    کلیدواژگان: شاخص رقابتی، شاخص تحمل، لوبیا چشم بلبلی، سویا، شنبلیله
  • زکیه احمدی، علی افشاری، شعبانعلی مافی پاشاکلایی، محسن یزدانیان صفحات 467-475
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر سه رژیم غذایی لاروی و چهار رژیم غذایی حشرات کامل بر نشوونما و تولیدمثل مگس میوه ی مدیترانه ای، Ceratitis capitata (Wiedemann)، انجام شد. رژیم های غذایی لاروی بر پایه ی سبوس گندم، جوانه ی گندم و پروتئین سویا و رژیم های غذایی حشره ی کامل بر پایه ی آب عسل، پروتئین هیدرولیزه شده، مخمر+شکر و مخمر+شکر+میوه ی موز ساخته شدند. تمام آزمایش ها در دمای 2±25 درجه ی سلسیوس، رطوبت نسبی 5±60 درصد و دوره ی نوری 13 ساعت روشنایی به 11 ساعت تاریکی و در قالب طرح کاملا تصادفی برای رژیم های غذایی لاروی و فاکتوریل برای رژیم های غذایی حشرات کامل انجام شدند. کوتاه ترین طول دوره ی لاروی، بیش ترین درصد زنده مانی لاروها، بیش ترین وزن شفیره ها و بیش ترین وزن حشرات ماده به رژیم غذایی لاروی ساخته شده بر پایه ی جوانه ی گندم تعلق داشتند و میانگین آن ها به ترتیب 07/0±7/6 روز، 6/2±3/69 درصد، 007/0±7/9 میلی گرم و 2/0±3/7 میلی گرم اندازه گیری شد. در مقابل، لاروهای پرورش یافته روی رژیم غذایی حاوی پروتئین سویا، طولانی ترین دوره ی نشوونما، کم ترین درصد زنده مانی، کم ترین وزن شفیره ها و کم ترین درصد ظهور حشرات کامل را به ترتیب با میانگین های 11/0±54/7 روز، 3/1±60 درصد، 06/0±98/8 میلی گرم و 85/0±84/79 درصد داشتند. همچنین، بر اساس نتایج به دست آمده از تاثیر رژیم های غذایی حشرات کامل، مگس هایی که در دوره ی لاروی از رژیم های غذایی حاوی سبوس یا جوانه ی گندم به علاوه ی مخمر آبجو و در دوره ی حشره ی کامل از مخلوط مخمر و شکر تغذیه کرده بودند از بیش ترین طول دوره ی تخمریزی، زادآوری و درصد تفریخ تخم به ترتیب با میانگین های 85/0±75/23روز، 9/5±2/115 عدد تخم به ازای هر فرد ماده در طول عمر و 64/2±1/78 درصد برخوردار بودند. به عنوان یک نتیجه گیری کلی، استفاده از رژیم های غذایی بر پایه ی جوانه یا سبوس گندم به منظور پرورش انبوه لاروها و مخمر+شکر جهت تغذیه ی حشرات کامل مگس میوه ی مدیترانه ای توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مگس میوه ی مدیترانه ای، رژیم غذایی مصنوعی، نشوونما، تولیدمثل
  • ریحانه عسگرپور، سجاد میجانی*، رضا قربانی صفحات 476-483

    علف شور (Salsola kali L.)، علف هرز پهن برگ یک ساله تابستانه چهار کربنه، متحمل به خشکی و شوری متعلق به خانواده Chenopodiaceae می باشد که بذر فراوانی تولید می کند. به منظور تعیین دماهای کاردینال جوانه زنی این علف هرز، بذور آن از دو استان خراسان شمالی (فاروج) و رضوی (مشهد) جمع آوری و آزمایشی با تیمارهای دمایی ثابت 5، 10، 20، 30، 35، 40 و 45 درجه سانتی گراد با 12/12 ساعت روشنایی/ تاریکی در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار در آزمایشگاه تحقیقات علفهای هرز دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. برای تعیین دماهای کاردینال جوانه زنی از مدل های رگرسیونی غیر خطی چند جمله ای درجه دوم، خطوط متقاطع و 5-پارامتری بتا استفاده شد. نتایج نشان داد که دما تاثیر معنی داری بر درصد و سرعت جوانه زنی داشت. در هر دو توده، بالاترین درصد جوانه زنی در دامنه حرارتی10 تا 40 درجه سانتی گراد مشاهده شد، درحالی که بالاترین سرعت جوانه زنی در دامنه حرارتی 20 تا 40 درجه سانتی گراد بدست آمد. مدل 5-پارامتری بتا برای توده خراسان رضوی و مدل خطوط متقاطع برای توده خراسان شمالی بر اساس بالاترین مقدار R2adj مناسب ترین برازش را نشان دادند. دماهای کاردینال برای بذور توده خراسان شمالی 35/2، 35 و 35/48 درجه سانتی گراد و برای بذور توده خراسان رضوی 62/2، 55/32 و 42/45 درجه سانتی گراد بدست آمد. این نتایج حاکی از گستره دمایی بالا برای جوانه زنی و قابلیت مهاجم شدن این علف هرز می باشد.

    کلیدواژگان: بذر، شور زیست، درجه حرارت های کاردینال، زمین های آیش، مدل 5، پارامتری بتا
  • حمیدرضا محمددوست چمن آباد*، علی اصغری صفحات 484-490

    علف های هرز یکی از مشکلات اصلی اکثر اکوسیستم های زراعی از جمله سیب زمینی به شمار می روند. به منظور بررسی تاثیر گیاه قبلی و مقادیر نیتروژن بر میزان آلودگی مزارع سیب زمینی به علف های هرز و عملکرد غده، آزمایشی از سال 1386 تا 1389 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. آزمایش به صورت اسپلیت پلات با دو فاکتور گیاه قبلی (چهار گیاه گندم، کلزا، چغندر بذری و سیب زمینی) و مقادیر مختلف نیتروژن (0، 80، 160 و 240 کیلو گرم نیتروژن در هکتار) در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با چهار تکرار اجرا شد. نتایج نشان داد که تراکم علف های هرز در سال دوم تناوب 26 درصد کمتر از سال اول آن بود. تراکم علف های هرز در تناوب کلزا-سیب زمینی نسبت به سایر تناوب ها بیش از 58 درصد بیشتر بود. با افزایش مقدار نیتروژن درصد پوشش علف های هرز نیز افزایش یافت. در کشت متوالی سیب زمینی بدون کاربرد و یا با کاربرد 240 کیلوگرم نیتروژن در هکتار درصد پوشش سیب زمینی کمتر از 35 درصد بود. همچنین کشت متوالی سیب زمینی عملکرد غده را 3 تا 6 تن در هکتار کاهش داد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تناوب زراعی و مدیریت کاربرد نیتروژن می تواند در مدیریت غیرشیمیایی علف های هرز در کشاورزی پایدار کمک نماید.

    کلیدواژگان: تناوب زراعی، کشاورزی پایدار، کنترل غیرشیمیایی علف های هرز
  • مسعود لطفیان، بهار راد، محسن قمری صفحات 491-501
    این پژوهش به منظور تدوین برنامه نمونه برداری از آفت انباری مهم خرما، شب پره مدیترانه ای آرد Ephestia kueheniella در رقم صادراتی سایر با استفاده از روش اسپکتروفتومتری انجام شد. نتایج نشان داد که طول موج حداکثر جذب برای مراحل رشدی تخم، لارو، شفیره و حشره کامل به ترتیب معادل 1275، 1340، 1360 و 1370 نانومتر بود. لذا روش اسپکتروفتومتری توانایی تشخیص مراحل مختلف رشدی دارا بود. ضریب تبیین مدل تشخیص حداقل بالاتر از 5/0 بود که نشانگر مناسب بودن طول موج حداکثر جذب برای تشخیص است. تعداد نمونه لازم برای ارزیابی صحیح در تمام مراحل رشدی حداکثر معادل 3 نمونه 110 گرمی بود. در این پژوهش از دو مولفه RV و RNP جهت ارزیابی سطح دقت و ارزیابی کارایی روش در برآورد تراکم آفت استفاده شد. مقدار پارامتر RV برای آفت در چهار مرحله رشدی به ترتیب معادل 42/1، 64/1، 78/1 و 71/3 بود، لذا در تمام موارد خطای نمونه برداری کم تر از 10 بوده که نشانگر توانایی کاربرد روش در برنامه اجرایی و پژوهشی می باشد. در کنار دقت بالا، هزینه نمونه برداری نیز حائز اهمیت است که این موضوع با استفاده از شاخص RNP ارزیابی شد. مقدار این شاخص برای آفت مورد بررسی در چهار مرحله رشدی کم تر از 40 و به ترتیب معادل 35، 35/30، 15/28 و 48/13 بود.
    کلیدواژگان: خرما، شب پره مدیترانه ای آرد، اسپکتروفتومتری، نمونه برداری
  • فرشته آهنگرانی فرهانی، علی قنبری، مهدی راستگو، ابراهیم ایزدی دربندی صفحات 502-508
    به منظور ارزیابی اثر دزهای کاهش یافته علف کش فورام سولفورون و مقادیر مختلف کود نیتروژن بر زیست توده علف های هرز مزرعه ذرت، آزمایشی در سال 1390 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد به صورت کرت های خرد شده و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. سطوح مدیریت علف های هرز به عنوان کرت اصلی و سطوح مختلف نیتروژن (0، 115، 230 و 345 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) به عنوان کرت فرعی در نظر گرفته شد. سطوح مدیریت علف های هرز شامل سه سطح دزهای علف کش (50، 75 و 100% میزان توصیه شده (2 لیتر در هکتار) که به ترتیب برابر 225، 5/337 و 450 گرم ماده موثره علف کش فورام سولفورون می باشد)، شاهد (عدم کاربرد علف کش) و وجین کامل علف های هرز می باشد. نتایج نشان داد، بیشترین وزن خشک علف های هرز در انتهای فصل، مربوط به بالاترین میزان کود نیتروژن(345 کیلوگرم در هکتار) بود. درصورت عدم کاربرد کود نیتروژن، کنترل علف های هرز در انتهای فصل با استفاده از دزهای 50% و 75% میزان توصیه شده هم سطح با کنترل علف های هرز همراه با دز علف کش 100% میزان توصیه شده و مقدار کود 345 کیلوگرم در هکتار بود. اما در شرایط کاربرد 230 کیلوگرم کود نیتروژن، دز 75% میزان توصیه شده علف کش علف های هرز را به خوبی کنترل کرد. به عبارت دیگر با بهینه سازی کاربرد کود نیتروژن می توان دز مصرفی علف کش فورام سولفورون را در ذرت کاهش داد.
    کلیدواژگان: بیوماس علف هرز، دز توصیه شده، سولفونیل اوره ها، کارایی علف کش
  • ابراهیم کازرونی منفرد، سمیه تکاسی، محمد بنایان اول صفحات 509-512
    اثرات آللوپاتیکی غلظت های (0 (شاهد)، 5 %، 10 %، 20 % و 40%) عصاره آبی اندام هوایی شبدر برسیم بر جوانه زنی و رشد ریشه چه علف های هرز (تاج خروس سفید Amaranthus albus، تاج خروس هیبریدAmaranthus hybridus، تاجریزی سیاه Solanum nigrum و سلمه تره ‍Chenopodium album) به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر غلظت عصاره آبی شبدر برسیم بر متوسط زمان جوانه زنی افزایش، طول ریشه چه و یکنواختی جوانه زنی معنی دار بود. تاجریزی سیاه بیشترین درصد جوانه-زنی، طولانی ترین متوسط زمان جوانه زنی، بیشترین طول ریشه چه و کمترین یکنواختی جوانه زنی را داشت. تاج خروس هیبرید کمترین درصد جوانه زنی، کوتاه ترین متوسط زمان جوانه زنی را داشت و تاج خروس سفید بیشترین یکنواختی جوانه زنی را داشت. در کل گونه تاجریزی سیاه مقاوم ترین و تاج خروس هیبرید حساس ترین گونه در حضور عصاره آبی شبدر برسیم بودند.
    کلیدواژگان: آللوپاتی، علف های هرز پهن برگ، گیاهان پوششی، کنترل علف هرز
  • فرج سعدی ال کثیر، عادل مدحج، روزبه فرهودی صفحات 513-515
    این آزمایش به منظور بررسی اثر زمان کاربرد برخی علف کش های دو منظوره بر کنترل علف های هرز، عملکرد و اجزای عملکرد گندم رقم چمران، در سال زراعی 89-1388در شهرستان شوشتر به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار انجام شد. فاکتور اول شامل نوع علفکش و فاکتور دوم، زمان های مختلف کاربرد علفکش بر اساس مراحل فنولوژیکی گندم (ابتدای پنجه زنی و ابتدای ساقه رفتن) بودند. نتایج آزمایش نشان داد، اثر نوع و زمان مصرف علفکش بر تعداد علف های هرز در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود. بیشترین و کمترین عملکرد دانه گندم به ترتیب به علف کش های توتال (سولفوسولفورن+مت سولفورون) و شوالیه (مزوسولفورون+یودوسولفورون) اختصاص یافت. کاربرد علف کش ها در ابتدای پنجه زنی نتایج مطلوب تری در مقایسه با زمان کابرد آنها در ابتدای ساقه رفتن داشت. مصرف علف کش ها در مرحله پنجه زنی، میانگین عملکرد دانه را نسبت به تیمار ساقه رفتن 10 درصد افزایش داد. به طور کلی، کاربرد علف کش توتال در ابتدای پنجه زنی ضمن کاهش تعداد علف های هرز در مقایسه با سایر تیمارها، باعث افزایش معنی دار عملکرد و اجزای عملکرد دانه گندم شد.
    کلیدواژگان: زمان مصرف، علفکش، علف های هرز گندم
  • فاطمه یاراحمدی، علی رجب پور، علی اصغر سراج صفحات 516-519
    تغییرات فصلی جمعیت Chrysobothris affinis Mén. (Col.، Buprestidae) از 1388 تا 1390 روی درختان برهان در فضای سبز شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری به صورت ماهیانه انجام شد. در هر نوبت نمونه برداری تعداد ده اصله درخت به صورت کاملا تصادفی انتخاب گردیدند و از نظر وجود علائم فعالیت آفت، مورد بررسی قرار گرفتند. در صورت وجود علائم فعالیت آفت روی شاخه و ساقه درختان انتخاب شده، پوسته درخت برداشته و تعداد هر کدام از مراحل تخم، لارو و شفیره ی آفت شمارش و ثبت گردید. برای پایش جمعیت و تعیین زمان ظهور حشرات کامل از تله میله ای چسبنده قرمز استفاده شد. نتایج نشان داد که این آفت دارای دو نسل در سال می باشد. اوج جمعیت تخم، لارو، شفیره و حشرات کامل این آفت به ترتیب اواسط آبان، اواسط آبان، اوایل فروردین و اواسط تیر (به ترتیب با تراکم متوسط 1، 6/0، 8/2 و 33/0 به ازای هر درخت) بود. دوره ظهور و تخم ریزی حشرات کامل بسیار طولانی و تا شش ماه به طول انجامید. با توجه به ویژگی های زیستی مشاهده شده این آفت از جمله خروج تدریجی و طولانی مدت بالغین و فعالیت مراحل نابالغ در زیر پوسته درختان میزبان، امکان به کارگیری حشره کش های تماسی علیه این آفت وجود ندارد و این کار تنها موجب آلودگی محیط شهری و تهدید سلامت شهروندان خواهد گردد. استفاده از روش های زراعی مانند تقویت آبیاری و کوددهی و انجام هرس مناسب از راهکارهای جایگزین پیشنهادی است.
    کلیدواژگان: آفات چوبخوار، نوسانات جمعیت، فضای سبز شهری
  • شایلین لطفی، مجید رحیمی زاده * صفحات 520-522

    این تحقیق با هدف تعیین درجه حرارت های اصلی جوانه زنی بذر علف هرز تلخه دیم و آبی جمع آوری شده از مزارع گندم محدوده شهر بجنورد به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار با 6 سطح دمایی 10، 15، 20، 25، 30 و 35 درجه سانتیگراد انجام شد. نتایج آزمایش نشان داد که درجه حرارت های اصلی برای دو نوع بذر مورد بررسی اختلاف معنی داری نداشت و دمای مطلوب برای هر دو نوع بذر حدود 25 درجه سانتیگراد بود. نتایج به دست آمده نشان داد واکنش درصد جوانه زنی و یکنواختی جوانه زنی بذور تلخه آبی و دیم به درجه حرارت های مختلف متفاوت بود. در دمای پایین (15 درجه سانتیگراد) درصد جوانه زنی بذور تلخه آبی 50% بیشتر از دیم بود. در حالی که در دمای بالا (30 درجه سانتیگراد) برتری از آن بذور تلخه دیم بود. بنابر این بروز تنش خشکی در مزرعه مقاومت بذر تلخه را به دماهای بالا افزایش داد

    کلیدواژگان: کاردینال، جوانه زنی، دما، گیاه مادری
|
  • Z. Ebrahimi Kazemabad, H. Rouhani, F. Jamali, E. Mahdikhani Moghadam Pages 407-416
    Fusarium wilt of chickpea، caused by F. oxysporum f. sp. ciceris، is one of the most important diseases of this plant in Iran. In order to control this disease، fluorescent pseudomonads were isolated from the rhizosphere of chickpea plants in Khorasan province by using King،s B medium (KB). Antifungal activity of 80 bacterial strains against F. oxysporum f. sp. ciceris was evaluated on KB and potato dextrose agar (PDA) media. Results revealed that from 80 strains tested، 81. 25% of in KB and 94. 37% in PDA had the ability to inhibit fungal growth. There was a correlation between production antifungal metabolites and biocontrol ability of strains، but there was not any significant correlation between sidrophors production and biocontrol ability the strains. Detection of phlD، which is considered as the key gene for production of 2، 4- diacetylphloroglucinol biosynthesis in bacterial strains was performed using polymerase chain reaction technique (PCR) and specific primers B2BF/BPR4. Results indicated that 20 strains were phlD+ and a specific band of 629 bp was amplified in these strains. The results of experiments realized under greenhouse conditions، showed that only M2-15 isolate reduced significantly Fusarium wilt in chickpea، with the rest having positive effect on chickpea growth factors. T26، M2-15 and T90 isolates caused a significant increase in growth factors including dry and fresh root and shoot weights comparing to those of control plants. Among strains studied in this research، M2-15 significantly decreased chickpea wilt under greenhouse conditions.
    Keywords: Chickpea, Fusarium wilt, Biological control, 2, 4, diacetylphloroglucinol antibiotic, Pseudomonas fluorescens
  • S. Paktinat, H. Sadeghi, M. Hosseini, S. Hatefi Pages 417-426
    The predatory mites of Suborder Prostigmata are important natural enemies of Spider mites. During 2009-2010، in a faunistic survey of Superfamilies Raphignathoidea، Bdelloidea and Erythraeoidea in Mashhad region (Razavi Khorasan province)، different samples were taken from soil، tree foliages، crops and weeds of pome fruit orchards orchards. After clearing the mites in lactophenol fluid، the slides were made using Hoyer’s medium and then specimens were identified. In this study، a total of 18 species from 15 genera were collected and identified، of which 16 species are new records for mite fauna of Razavi Khorasan province that marked with (*). Among them، Eustigmaeus anauniensis (Canestrini، 1889) had the highest abundance and distribution. All slides are deposited in collection of Plant Protection Department، Ferdowsi University of Mashhad، Iran. The list of species is as follows: 1. Family Bdellidae: Spinibdella cronini (Baker & Balock، 1944) *; Bdella muscorum Ewing، 1909*; Biscirus silvaticus (Kramer، 1881); Cyta lattiresris (Hermann، 1804); Bdellodes kazeruni Ostovan & Kamali، 1995*، 2. Family Cunaxidae: Cunaxa setirostris (Hermann، 1804) *; Pulaeus glebulentus Den Heyer، 1980**; Cunaxoides croceus Koch، 1838*، 3. Stigmaeidae: Ledermuelleriopsis zahiri Khanjani & Ueckermann، 2002*; Agistemus industani Gonzalez، 1965*; Stigmaeus elongatus Berlese، 1886*; Eustigmaeus anauniensis (Canestrini، 1889)، 4. Raphignathidae: Raphignathus zhaoi Hu، Jing & Liang، 1995*; R. giselae Meyer & Ueckermann، 1989*، 5. Eupalopsellidae: Eupalopsellus crotovallaris Van Dis & Ueckermann، 1993*، 6. Erythraeidae: Erythraeus (Zaracarus) iranicus Saboori & Akrami، 2001*; Erythraeus (Zaracarus) kurdistaniensis Khanjani & Ueckermann، 2005*; Erythraeus (Erythraeus) garmsaricus Saboori، Goldarazana & Khajeali، 2004*.
    Keywords: Fauna, Natural enemies, Prostigmata, Mashhad, Iran
  • S. Gharouni Kardani, B. Jafarpour, M. Mehrvar, S. Tarighi Pages 427-433
    Tomato yellow leaf curl virus (TYLCV) is considered as one of the most important tomato viruses in tropical and subtropical areas. In order to identify and investigate the presence of this virus in fields، greenhouses and cultivated tomato plants in tuneles of Khorasan Razavi، Southern and Northern Khorasan provinces، during 2009 and 2011، plants which have been showed the symptoms were collected. Total DNA was extracted from fresh young leaf tissue by CTAB buffer. Polymerase Chain Reaction (PCR) was carried out using degenerate primers shown to be specific for DNA-A of whitefly transmitting geminiviruse and fragments of ~550 bp were amplified by PCR. Furthermore، with a pair of TYLCV specific primer، a viral DNA fragment of 776 bp corresponding to a complete coat protein gene was amplified and cloned. The phylogenetic tree of coat protein (CP) gene of TYLCV were drown، by MEGA5 software using Neighbor joining method. The results showed that the Khorasan Razavi and Northern Khorasan provinces placed in one group with Shiraz (GU076444) and Israel (AB110218) isolates. And isolate from Southern Khorasan was located in different group and closed to Iranian isolate of TYLCV-Jiroft (GU076452) and one isolate from Omman (DQ644565). This study showed that since the first report of TYLCV in the southern provinces of the country، the virus spreading towards the higher latitudes، so that the high rate of infection in the city of Neyshapur and Dargaz is explored in this study.
    Keywords: TYLCV, Polymerase chain reaction, Phylogenic analysis, Cloning
  • F. Samadi, H.R. Mohammaddoust Chamanabad Pages 434-441
    Given the importance of sustainable agricultural development، using non-chemical weed management such as cover crops and decreasing row spacing has an importance in weed control and reducing herbicide use. In order to an experiment was conducted at agricultural research site in agricultural college، University of Mohaghegh Ardabili in 2011. The experiment done as factorial based on randomized complete block design with three replications. Factors were cover crops at four levels (rye، wheat، red clover and without cover crop) and row space at three levels (45، 60 and 75 cm). Results showed that cover crop and row space had a significant effect on weed density، weed dry weight، Shanon-Wiener index and potato yield. Cover crop reduced weed density 48. 5% compared with check. Increasing row spacing from 45 cm to 75 cm، weed density was decreased 3 times. Maximum potato yield achieved in plots with cover crop and 65 cm row space. These data indicate that cover crops or narrow row space can help non-chemical weed management in sustainable agriculture.
    Keywords: Non, chemical weed management, Sustainable agriculture, Row spacing, Cover crop
  • M. Nazeri, A. Ashouri, M. Hosseini Pages 442-451
    Factors hindering the development of inundative biological control are insect rearing costs and provide an adequate amount of natural enemies at the appropriate time. Storage of natural enemies is a useful technique to increase time flexibility of parasitoids production، and coincide the natural enemies release with pest outbreaks period، and also could reduce costs of mass production. Another way for parasitoids، is to keep host of natural enemies instead of biocontrol agent in cold. In this way because of lack of necessity to survive insect hosts after storage، temperature range and storage periods can be much more than that for predators and parasitoids. In this work، the effects of storage time of host eggs Ephestia kuehniella Zeller (Lepidoptera: Pyralidae) on the qualitative characteristics of Trichogramma brassicae Bezdenko (Hym.: Trichogrammatidae) were studied. Regarding to identification of Wolbachia-infected strain of T. brassicae and relative advantages of thelytokous strain، these treatments were applied on thelytokous and arrhenotokous strains of Trichogramma. Qualitative characteristics of parasitoids consisted parasitism rate، adult emergence proportion، longevity، fecundity and number of deformed adults. The results indicated negative effects of host storage time on some qualitative characteristics of T. brassicae. Developmental time، emergence proportion، longevity، fecundity and wing deformity، were under negative influence of host storage time. However، because of different effect of storage on two strains، by selecting suitable strain، there is a possibility to reduce some negative effects.
    Keywords: Cold storage, Mediterranean flour moth, Quality control, Thelytoky, Wolbachia
  • S. Sohrabi, A. Ghanbari, M.H. Rashed Mohassel, M. Nassiri Mahalati, J. Gherekhloo Pages 452-458
    In order to study the interaction of temperature and salinity on seed germination and seedling growth of Cucumis melo a factorial experiment was conducted based on CRD with four replications. The factors included four temperature levels (25، 30، 35 and 40 °C) and five salinity levels (0، -0. 2، -0. 4، -0. 6 and -0. 8 MPa). Germination rate and percentage، shoot length، root length، seedling vigor index (SVI)، Na content and water content were evaluated at the end of trial. The results indicated that germination percentage was 80% at 35°C and -0. 8 MPa of salinity، germination rate in 30 and 35°C was more than that in 25 and 45°C. Shoot length، root length and seedling vigor index were greater at 30 and 35°C. Increasing NaCl concentration limited germination، seedling growth and water content، but increased Na content. Comparison of studied traits means showed that there were a significant difference between different salinity concentrations; this difference was more obvious between 25 and 40 °C compared to 30 and 35°C.
    Keywords: Seedling vigor index (SVI), Water uptake, Shoot length, Root length
  • Sh. Nazari, F. Zaefrian, E. Farahmandfar Pages 459-466
    In order to evaluate the competitive ability of legume cover crops on interference of weeds in corn، an experiment was carried out in Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University during 2011 growing season. This research was carried out based on complete block design with three replications. Treatments consisted of three cover crops including: soybean (Glycine max L.)، fenugreek (Trigonella foenum gracu L.) and cowpea (Vigna unguiculata L.) planted at two different dates (simultaneous with corn and 21 days after planting of corn)، along with two controls (no weeding and weeding). In this study the competition index (CI)، ability of withstand competition (AWC)، grain yield and morphological characteristics of corn were evaluated. The results showed significant differences in the AWC and CI among the cover crops. 21 days after planting of corn for cowpea had the highest CI. At simultaneous with and 21 days after planting of fenugreek، the lowest CI (0. 64 and 0. 32 respectively) was observed. Planting cover crops such as soybean at the simultaneous with and 21 days after planting of corn and planting cowpea after 21 days was effective in weed control and also، AWC of corn was highest. Generally، the results of this research showed the highest ones of 11853/13 and 11447/4 Kg h-1 was achieved in control (with weeding) and the cowpea at the 21 days after planting of corn، respectively.
    Keywords: Competition Index, Ability of Withstand Competition, Cowpea, Soybean, Fenugreek
  • R. Asgarpour, S. Mijani, R. Ghorbabi Pages 476-483

    Salsola kali L. is a summer annual broad-leaved weed and C4، salt and drought-tolerant species belonging to Chenopodiaceae family. It is a prolific seed-producing weed. In order to investigate the Germination cardinal temperatures of Salsola kali L.، seeds were collected from North Khorasan (faroj) and Razavi khorasan (mashhad) and a laboratory experiment was conducted at constant temperatures including، 5، 10، 20، 30، 35، 40 and 45 °C with a daily alternating photoperiod (12 h light/12 h dark) in a completely randomized design with four replications in Ferdowsi university of Mashhad. To determine the cardinal temperatures for seed germination، nonlinear regression methods of Quadratic Polynomial (QPN)، Intersected-lines (ISL) and Five-parameter Beta (FPB) models have been used. The highest germination percentage was within the range of 10-40 °C، while the highest germination rate occurred in the 20-40°C range. FPB and ISL models showed most suitable fit based on highest R2adj for Razavi Khorasan and North khorasan، respectively. The cardinal temperatures for North khorasan seeds were 2. 35، 34. 8 and 48. 35 °C and for Razavi Khorasan were 2. 63، 32. 55 and 45. 42 °C. By These results، the broad temperature range of germination and invasion ability for this weed would be indicated.

    Keywords: Cardinal temperatures, Fallow land, Five, parameter Beta model, Halophyte, Seed
  • H.R. Mohammaddoust Chamanabad, A. Asghari Pages 484-490

    Weeds are important problem in all cropping systems including potato. In order to evaluate the effect of crop rotation and nitrogen on weed structure and potato yield an experiment was conducted from 2007 to 2010 at the agricultural research site، University of Mohaghegh Ardabili. The experiment was established as split plot with tow factors، potato in crop rotation (with wheat، canola، sugar seed beet and potato) and nitrogen rate (0، 80، 160 and 240 kg ha-1) using a randomized complete block design with three replication. Results showed that weed density in secondary period of crop rotation was 26% lower than first period. Weed density in canola- potato rotation was 58% greater than other rotations. Increasing nitrogen rate increased weed cover. In continues cropping of potato، without or with applied 240 kg N ha-1 potato cover was lower 35%. Also continues cropping decreased potato yield 3 to 6 t ha-1. This finding show that crop rotation and nitrogen management can help in non-chemical weed management programs in sustainable agriculture.

    Keywords: Crop rotation, Sustainable agriculture, Non, chemical weed management
  • F. Ahangarani, A. Ghanbari, M. Rastgoo, E. Izadi Darbandi Pages 502-508
    To evaluate the effect of reduced doses of foramsulfuron and nitrogen rates on weed biomass in corn field، an experiment was conducted using split plots arrangement based on randomized complete block design with three replications at Research Field of Ferdowsi University of Mashhad، in 2011. Main plots were weed control levels comprising three reduced herbicide doses of foramsulfuron (50، 75، and 100% of recommended dose (2 lit. ha-1) 225، 337. 5 and 450 g ai. ha-1)، control treatment (no control of weed)، and completely weeded treatment and sub plots were nitrogen application rates (0، 115، 230، 345 kg ha-1). Results indicated that the highest amount of weed biomass refers to the highest level of nitrogen application (345kg. ha-1). Without nitrogen application، weed control percentage in 50 and 75% of recommended herbicide dose equal to application of 100% of recommended herbicide dose with 345 kg. ha-1 of nitrogen. When 230 kg. ha-1 nitrogen used، 75% of recommended herbicide dose needed to effectively control the weeds. Indeed، we can reduce foramsulfuron dose in corn with optimization of nitrogen application.
    Keywords: Herbicide efficacy, Recommended dose, Sulfonylurea, Weed biomass
  • E. Kazerooni Monfared, S. Tokasi, M. Banayan Awal Pages 509-512
    The allelopathic effects of various concentrations (0 (as control)، 5 %، 10 %، 20 % and 40%) of berseem clover shoot extracts were assayed on germination and radicle growth of four weed species (Amaranthus hybridus، Amaranthus albus، solanum nigrum and chenopodium album) as completely randomized factorial with 3 replications. The effect of aqueous extract concentration of berseem clover on the mean germination time، radicle length and the equally germination was significant. S. nigrum had the highest germination percentage، the longest mean germination time، the highest radicle length and the lowest equally germination. A. hybridus had the lowest germination percentage، the mean germination time and A. albus had the highest equally germination. In total S. nigrum was the most resistant species and A. hybridus was the most susceptible species to aqueous extract of berseem clover.
    Keywords: Allelopathy, Broad, leaved weeds, Cover crops, Weed control
  • F. Saadi Al Kasir, A. Modhej, R. Farhoudi Pages 513-515
    In order to study the efficiency of dual-purpose herbicides at different stages of wheat (Triticum aestivum)، an experiment was conducted at Shoushtar in 2012. The experiment was factorial with randomized complete block design arrangement of factors and four replicates. Factors were dual-purpose herbicide including Apyros (Sulfosulfuron)، Total (Metsulfuron methyl+Sulfosulfuron)، Chevalier (Iodosulfuron+mesosulfuron) and Atlantis (Idosulfuron+ mesosulfuron + Surfactant) and different stages of application (early tillering and early stem elongation). Results showed that the effects of herbicides and application stages on weed density were significant. The highest and the lowest wheat grain yield، observed when respectively Total and Chevalier herbicides were used. Herbicide application at the early tillering stages showed more favorable results than those applied at the early stem elongation stage. Application of Total in the early tillering stage significantly reduced weeds density and showed higher grain yield and yield components of wheat.
    Keywords: Application stages, Herbicides, Weed
  • F. Yarahmadi, A. Rajabpour, A.A. Seraj Pages 516-519
    The wood boring beetle، Chrysobothris affinis is the most destructive pest of Albezia lebeck in landscape of Ahwaz. Population fluctuations of the pest were investigated on Albezia lebbeck in Ahwaz landscape during 2010 - 2011. Sampling was monthly performed. In each sampling date، ten trees were randomly chosen and damage symptoms of the pest were monitored. When damage symptoms observed in stem and trunk of the selected trees، tree''s bark was removed and numbers of each life stage including egg، larva and adult of this pest were recorded. Red sticky stocks was used for monitoring emergence of adult beetles. Result showed that the pest has two generations a year. Population peaks of egg، larva، pupa and adult stages of this pest were observed in early November، early November، late March، early July، respectively. Adult emergence and egg laying period of the pest were long and lasted six months. Regarding some biological characters of the pest such as long period of adult''s emergence and cryptic nature of immature activity under tree''s bark، contact insecticides could not be applied against different life stages of the pest and the application just may cause contamination of urban environment and threat of citizens health. Cultural strategies such as enhancement of irrigation and fertilization، and suitable pruning were recommended as alternative control methods.
    Keywords: Woodborer pests, Population fluctuations, Urban green landscape
  • Sh. Lotfi, M. Rahimizadeh Pages 520-522

    In order to evaluate the response of Russian knapweed seeds to cardinal temperatures a factorial experiment was conducted base on completely randomized design with 3 replications. Russian knapweed seeds (collected from irrigated and rainfed wheat fields)، and germination temperatures (constant temperatures of 10، 15، 20، 25، 30 and 35° C) were used as first and second levels of the experiment. Results showed that cardinal temperatures for germination of two Russian knapweed seeds had no significant differences and optimum temperature in both seeds was 25° C. We found significant differences in percentage and uniformity of seed germination between both seed types at different temperatures rates. In low temperature (15° C)، the percentage of germination (PG) of seeds were collected irrigated of wheat field was 50% more than PG of seeds were collected from rainfed wheat field. While، in high temperature (30° C)، PG of seeds were collected from rainfed wheat field was more than other. These results support the conclusion that drought stress in wheat field increases the seed tolerance to high temperature.

    Keywords: Cardinal temperatures, Germination, Parenteral plants