فهرست مطالب

تحقیقات علوم قرآن و حدیث - سال دهم شماره 2 (پیاپی 20، پاییز و زمستان 1392)

مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث
سال دهم شماره 2 (پیاپی 20، پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/16
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مرتضی ایروانی، محمد علی رضایی کرمانی، مهدی جلالی، علی اصغر ناصحیان* صفحه 1
    در آیه هفتم آل عمران مراد از اتباع در «یتبعون ما تشابه» پی جویی و جستن متشابهات است، نه پیروی از متشابهات.تاویل در این آیه به معنای بیان مراد و معنای آیه متشابه به کار رفته است.محل وقف در «ولا یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم. .» « الله » نیست و «الراسخون فی العلم» عطف بر « الله » است.دلایل علامه طباطبایی(ره) بر عدل بودن «والراسخون فی العلم یقولون...» برای «و اما الذین فی قلوبم زیغ فیتون ما تشابه منه» پذیرفتنی نیست.برداشت علامه از کلام امام علی(ع) درباره راسخان در علم با ظاهر کلام حضرت، دلایل عقلی و مبنای نظری علامه در تاویل ناسازگار است.تعریف آغازین علامه برای محکم و متشابه مقبول، اما تعریف نهایی وی مورد اشکال است.
    کلیدواژگان: آیه هفتم آل عمران، محکم و متشابه، تاویل، راسخان در علم
  • پروین بهارزاده * صفحه 29

    «زوج» و «زوجیت» از مفاهیم مهم قرآنی اند که فهم دقیق و صحیح آن ها در جهان بینی و نوع نگرش انسان به هستی و درک جایگاه خویش در طرح هوشمندانه خلقت بسیار موثر است.شناخت عوامل تاثیرگذار در نظام آفرینش، درک فلسفه ازدواج، داشتن دیدگاهی جنسیتی یا غیرجنسیتی درباره آغاز خلقت (آدم و زوجش) و سنجش میزان ضرورت وجود عنصر جنسیت در سرای واپسین (بهشتیان و دوزخیان) به چگونگی فهم این مفهوم بستگی تام دارد. واژه «زوج» به معنای جفت در مقابل طاق و تک، در وضع اولیه اش، به معنای قرین، همراه و همنشین است.در تعریف لغوی به دو موجودی که در کنار یکدیگر قرار گیرند و بر اساس برنامه ای معین، هدفی مخصوص داشته باشند، زوج گفته می شود.به این معنا«زوجیت» نوعی رابطه میان دو چیز است، به گونه ای که وجود یکی بدون دیگری موجب اختلال در کارکرد اصلی و مورد انتظار است.بررسی موارد کاربرد «زوج» در قرآن، حاکی از این است که این واژه تنها با وجود قرینه لفظی یا مقامی می تواند بر جنسیت مذکر یا مونث دلالت کند. این مقاله بر آن است که ضمن استقصای وجوه و مصداق های زوج از قرآن، روابط میان واژه های «زوج»، «إمراه» و «بعل» را واکاود و سپس مشخصه های «زوجیت» را از منظر قرآن استخراج کند.در پایان، ضرورت وجود عنصر جنسیت در بهشت نخست و نیز در بهشت آخرت کاوش شده است.

    کلیدواژگان: زوج، آدم، همسر، إمراه، همراه، نفس واحده، خلقت نخست
  • محمدرضا ستوده نیا، زهرا قاسم نژاد* صفحه 51
    سیاق یکی از قرینه های اساسی فهم واژگان و ترکیب های متن است که مفسران قرآن کریم در فهم مراد آیات به آن توجه داشته اند.دقت در معنای لغوی «سیاق» که به معنای تتابع، اتصال و انتظام است، نشان می دهد که سیاق کلام تتابع کلمات، جملات و آیات و اتصال و انتظام آن ها برای رساندن معناست؛ به همین دلیل در تفسیرها به این اتصال و انتظام برای بیان معانی کلمات، آیات، جمله ها، تعیین مرجع ضمیر، مکی و مدنی بودن سور و آیات، رد و پذیرش روایت ها و... توجه شده است. در مسئله قرائت هم که با تفسیر ارتباط مستقیمی دارد، می توان از سیاق برای ترجیح یا اختیار وجهی از وجوه قراءات بهره گرفت.در منابع احتجاج قراءات و گاهی در برخی تفسیرها، ضمن دلایلی که برای تایید یا ترجیح یک وجه از قرائت ذکر شده است، به وضوح نقش بافت و سیاق کلام در اختیار کردن یک وجه از قرائت دیده می شود، بنابراین سیاق و بافت کلام در بسیاری از موارد موید و مرجح یک وجه از قرائت دانسته شده است. نظر به اهمیت موضوع، این مقاله ضمن بیان معنای لغوی و اصطلاحی سیاق و ارائه دیدگاه های مختلف، به بررسی جایگاه و نقش سیاق در اختیار کردن وجهی از وجوه قراءات می پردازد.این اختلاف قرائت می تواند در فعل، اسم و حرف باشد.برای هر یک از این موارد شاهدی در متن ذکر می شود.
    کلیدواژگان: آیات، اختیار، سیاق، قراءات، قرآن
  • آسیب شناسی ارتباط نیاز و ارضا درکلان شهرتهران
    زهره عطایی آشتیانی* صفحه 73
  • علی اکبر شایسته نژاد* صفحه 85
    در برخی آیه های قرآن کریم، از سجده حیوان، گیاه و جماد سخن گفته شده و اندیشمندان در تبیین نوع سجده این موجودات، سه نظریه را بدین شرح بیان کرده اند:نخسن آنکه سجده آن ها از نوع تکوینی و به مثابه ایفای نقش خویش در نظام آفرینش است؛ دوم آنکه سجده آن ها از نوع دلالت است و زمینه هدایت انسان را به وجود خداوند متعال فراهم می آورد؛ سوم آنکه این سجده، واقعی و نوعی فروتنی همراه با شعور در برابر آفریدگار است. در این مقاله، پس از بیان مفهوم سجده، سه دیدگاه یاد شده را توصیف کرده ایم و با استناد به شش دلیل اثبات کرده ایم که سجده این موجودات، واقعی است و خشوع و بندگی شان در برابر خالق هستی، با نوعی آگاهی همراه است که پیامبران، پیشوایان دین و انسان هایی که به مقام محرمیت رسیده اند، آن را درک می کنند.این شش دلیل عبارت اند از حجیت مفهوم ظاهری آیات؛ تاکید قرآن بر ناتوانی انسان از درک تسبیح آنان؛ نوع بیان آیات؛ معاضدت دیگر آیات؛ دلیل های روایی؛ مشاهده عینی برخی عارفان.این پژوهش، در تحریض و تقویت انگیزه انسان برای انجام دادن وظیفه بندگی، موثر است و علاوه بر آن، نفس تدبر در آیات قرآن در این مقاله، اهمیت بسیار دارد.
    کلیدواژگان: قرآن، تفسیر موضوعی، سجده، سجده تکوینی، سجده آیت، سجده واقعی
  • علیرضا فخاری*، فرشاد منایی صفحه 115
    در منابع روایی اهل سنت، فضایلی بی شمار درباره اهل بیت عصمت و طهارت(ص) نقل شده و رجالیان و حدیث پژوهان این مکتب، دیدگاه هایی متفاوت درباره این نوع احادیث داشته اند.حاکم نیشابوری (م.405ق.) در بخشی از کتاب خود به نام مستدرک، برخی فضایل اهل بیت(ع) را ذکر کرده است؛ در مقابل، ذهبی(م.748ق.) در کتاب تلخیص المستدرک، روایت های نقل شده از حاکم را نقد کرده و در نهایت، دسته ای از آن ها را تضعیف و ابطال کرده است.پرسش بنیادین این پژوهش، آن است که آیا ذهبی در نقد احادیث حاکم، روشی یکسان و دقیق داشته است یا خیر. دسته بندی و بررسی نظرهای ذهبی، بیانگر آن است که وی در تصحیح و تضعیف روایت ها، روشی یکسان نداشته و گاه نظرهایش دوگانه است و اتقان لازم را نیز ندارد؛ مثلا وی گاهی علت ضعف سند را بیان کرده و گاه بدون ذکر علت ضعف، حدیث را از تلخیص حذف کرده است.نادیده گرفتن آرای رجالیان پیشین در نقد روایت ها، از دیگر ضعف های ذهبی به شمار می رود و بیانگر روی کرد تعصب آمیز وی به بخشی از روایت های مندرج اهل سنت درباره فضیلت اهل بیت(ع) است. بدین ترتیب می توان گفت ذهبی در نقد احادیث فضایل اهل بیت(ع)، از روش علمی منحرف شده است و از این روی نمی توان به آرای وی اعتماد کرد.
    کلیدواژگان: مستدرک حاکم نیشابوری، ذهبی، جرح و تعدیل روات، فضایل اهل بیت(ع)
  • عبدالهادی فقهی زاده، مرتضی قاسمی حامد* صفحه 141

    محمدتقی مجلسی مشهور به «مجلسی اول» از علمای قرن یازدهم هجری، در شرح کتاب حدیثی آثار گران قدری به جای گذاشته است که از جمله آن ها روضه المتقین(شرح عربی من لایحضره الفقیه) و لوامع صاحبقرانی (شرح فارسی من لایحضره الفقیه) است.محمدتقی مجلسی در لوامع صاحبقرانی روایت ها را در سه محور کلی، بررسی صحت متن روایت، شرح ظاهر روایت ها و جمع و حل روایت های متعارض کاویده است. او برای احراز صحت متن از روش های توجه به نسخه های گوناگون، توجه به تقطیع روایت ها،توجه به تصحیف و تحریف، توجه به نقل به معنا و عرضه روایت ها بر قرآن بهره جسته است و در شرح ظاهر متن به بیان معنای لغوی و اصطلاحی کلمات و عبارت ها، به کارگیری قواعد عربیت در شرح و ترجمه روایت ها و گردآوری روایت های هم مضمون پرداخته است.او با تسلط کامل بر مفاد و مضمون روایت ها به سراغ شرح آن ها رفته است، و تا حد توان خود، در بیان معانی آن ها و جمع دلالی بین روایت های متعارض و کشف روابط بین آن ها از جمله عام و خاص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، و نص و ظاهر کوشیده است.او همچنین در مواردی معدود در مواجهه با تعارض های مستقر میان آن ها قائل به ترجیح شده یا در عمل به آن ها قول به تخییر را پذیرفته است.

    کلیدواژگان: محمدتقی مجلسی، فقه الحدیث و لوامع صاحبقرانی
  • سهراب مروتی*، قدرت ذوالفقاری فر صفحه 177
    طنز، یکی از گونه های پویای هنری است که کاربرد آن، در اصلاح نابسامانی های جامعه های بشری، قابل توجه است.از آنجا که فلسفه نزول کلام و وحی، هدایت و اصلاح است، قرآن، این هنر بی رقیب ربانی که هنر فصاحت و بلاغت کلام از ینبوع زلالش آب می خورد، گاهی از این شیوه موثر برای انذار بهره گرفته است تا شاید آنان که زبان جد، بیدارشان نمی کند، بیان طنز، هشیارشان کند.در این مقاله، در پی آن بوده ایم که ضمن بیان تعریفی دقیق و جامع از طنز، شاخص های طنز مطلوب را از نظر قرآن کریم تبیین کنیم و با بیان دیدگاه مفسران درباره ویژگی های طنز در قرآن کریم، کاربرد آن را در آیه های قرآنی استخراج کنیم و در نهایت، جلوه های رایج در طنز را که در چهار قالب طنز از طریق تهکم، تمثیل، تشبیه به حیوانات و کنایه تعریضیه دسته بندی شده اند، با استنادهای دقیق تفسیری در فرایندهای متنوع قرآنی تحلیل کنیم.در پایان، به این نتیجه رسیده ایم که هدف نهایی از طنزهای قرآنی، اصلاح فرد و جامعه، و عبرت گرفتن آن ها از مضمونی است که طنز از آن نشات گرفته است.
    کلیدواژگان: طنز، تهکم، طنز مطلوب، جلوه های طنزآفرینی
  • سید مهدی مسبوق* صفحه 205
    متن های گوناگون از دیرباز، با یکدیگر ارتباطی بینابینی داشته و از نظر زبانی، وزنی و معنایی بر یکدیگر اثر گذاشته و از هم اثر پذیرفته اند.اگرچه این ارتباط از گذشته مطرح بوده است و تبادل کلام هنری را در بسیاری از آثار گذشتگان می بینیم، در دوره معاصر، میخائیل باختین، اندیشمند روسی، باردیگر، مقوله بینامتنی را از دیدگاهی نو بررسی کرده و کسانی همچون ژولیا کریستوا، رولان بارت و هارولد بلوم، تحت تاثیر باختین، به این مسئله پرداخته اند.بر اساس نظریه بینامتنی، هر متن بر پایه متونی که پیشتر خوانده ایم، معنا می دهد و بر رمزگانی استوار است که پیشتر شناخته ایم. پیوند ناگسستنی مفاهیم نهج البلاغه و قرآن کریم، از ژرفایی بسیار برخوردار است و به روساخت، محدود نی شود؛ بلکه در سطح ژرف ساخت، پیوندی عمیق میان این دو کتاب برقرار است؛ به طوری که در بسیاری از موارد، درک دقیق معنای موردنظر امام (ع) جز از طریق آشنایی با متن پنهان و شناخت چگونگی رابطه این دو کتاب با یکدیگر میسر نیست.با خوانش دقیق خطبه های نهج البلاغه، به این نتیجه می رسیم که بیشترین شکل روابط بینامتنی قرآن با خطبه های نهج البلاغه، به صورت نفی متوازی است که در آن، امام (ع) توانسته است نوعی سازش میان متن پنهان و متن حاضر ایجاد کند و تعاملی آگاهانه با آن پدید آورد.
    کلیدواژگان: قرآن، نهج البلاغه، متن حاضر، متن غایب، رابطه بینامتنی
  • محمدرضا وصفی*، سید روح الله شفیعی صفحه 225
    در این نوشتار، در پی تبیین روشمند جایگاه عهدین در تفسیر قرآن، نخست، درباره الگوی نشانه شناختی بینامتنیت سخن گفته ایم.بر پایه این الگو، هر متنی بر اساس متن های پیشین استوار می شود و بدین ترتیب، هستی و پیشینه متن و نشانه ها از آنچه تاکنون پنداشته می شد، بسیار ژرف تر و گسترده تر است.متن های دینی و از جمله قرآن کریم نیز از این قاعده جدا نیستند و مفسر توانا باید بتواند از منابع بینامتنی، برای تفسیر قرآن به صورتی بهینه بهره گیرد.در بخش دوم این نوشتار، شایستگی عهدین را برای قرار گرفتن در جایگاه منبعی بیامتنی برای تفسیر بخش هایی از قرآن نشان داده ایم و بدین منظور، ضمن به دست دادن پیشینه این ره یافت نو، بدین مسئله پرداخته ایم که پذیرش این نگاه، لزوما به معنی راه یابی اسرائیلیات به تفسیر قرآن، پذیرش وثاقت سندی و خاستگاهی الهی همانند قرآن برای عهدین، و نفی دیگر منابع معرفتی برای تفسیر قرآن نیست.
    کلیدواژگان: بینامتنیت، قرآن، عهدین، اسرائیلیات، تحریف
|
  • M. Iravani, M. A. Rezayi Kermani, M. Jalali, A. A. Nasehian* Page 1
    In the seventh verse of the sura Ale- Emran, what is meant by "yatabeuna ma tashabaha" is seeking and searching for finding the mutashabehat (ambiguous) not obeying them. The meaning of “Tavil” in this verse is explaining the meaning of the ambiguous verses. The place for the pause in the verse "wa la yalamu tawilahu ella-llah wa-rrasekhuna fi-l-elm" is not the word “Allah”,rather "a-rrasekhuna " is in conjunction to “Allah”.It seems that Allamah’s reasons for considering the phrase "wa-rrasekhun yaghuluna" parallel to the previous phrase of " amma-lazina fi… fayatabeuna.." is not accepted. Allamah’s opinion on Imam Ali's words about those who are firmly grounded in knowledge is in conflict with the apparent meaning of Imam's word as well as with Allamah's opinion,himself, about “Tavil”. Allamah's first definition given for the decisive and ambiguous verses is accepted, while his final definition for them is doubted.
    Keywords: the seventh verse of Ale, Emran, decisive, ambiguous verses, Tavil, those who are firmly grounded in knowledge
  • P. Baharzadeh* Page 29

    "Zoj" and " Zojyyat" are of important Quranic concepts,whose accurate and precise understanding affects deeply the human worldview and outlook towards the existence and the perception of his/her status in the wisely planned creation. Understanding the effective elements in creation system, understanding the philosophy of marriage, having a gender or non-gender outlook to the Genesis of Creation (Adam and his wife) and assessing the necessity of gender in the Future Life (the dwellers of Paradise and Hell) completely depends on how this concept is understood. While the term "Zoj" means pair vs. single, its basic meaning is partner, associate and companion. Thus, it literally refers to two persons (or things) who are close to each other and follow a special purpose according to a defined plan. In this meaning, Zojyyat is a kind of relationship between two persons (or things) and the existence of one of them without the other causes disturbance in the main and expected aim. Surveying the usage of Zoj in Quran indicates that this term connotes masculine or feminine only in association with the lexical or status collocation. Identifying the sides and instances of Zoj in Quran, this paper attempts to investigate the relations between "Zoj", "Emraa"(woman), "Bal"(husband), as well as detecting the features of "Zojyyat" in Quran. It finally detects the necessity of gender in the Heaven of Adam and eve and that of the Last Day.

    Keywords: “Zoj”, “Adam”, Spouse, “Emraa”, “Bal”, companion, initial creation
  • M. R. Sotudeh, Nia, Z. Ghasem, Nezhad* Page 51
    Context is one of the most important means for understanding the meaning of the words and phrases in a text which has been considered by the exegetes in their interpretation of the Quranic verses. Considering the literal meaning of siyagh(context) as coming after one another, conjunction and having order indicates that "siyagh kalam" is the coming of the words and sentences and verses one after the other and their conjunction and order for conveying meaning. In the commentaries, therefore, these order and conjunction for conveying meaning of the words, verses and sentences, indicating the reference of the pronouns, the time of revelation of the verses and chapters: Mecca or medina, acceptance of traditions or their refutation and etc. have been taken into consideration. Concerning the issue of readings of Quran (gheraat) which is directly related to the interpretation of Quran, context(siyagh) can be employed for accepting or prefering one of the variant readings(gharaat). In the sources discussing the arguments for readings of Quran, and occasionally in some exegesis, among different reasons mentioned for one or other readings of Quran, the role of context can be clearly and noticeably seen. Context, hence, is one of the proofs for the preference and support of one of the various reading (gharaat). Considering the importance of this subject, along with detecting the literal and technical meaning of "siyagh"(context) and different views on it, this article has discussed the status and role of context in choosing one of the readings of Quran including a verb, noun or preposition as well as providing different examples for each case.
    Keywords: verses, choosing, siyagh(context), variant readings, Quran
  • A. A. Shayestehnezhad* Page 85
    Some verses of the Quran have spoken of the worshipping of animals, plants and lifeless phenomena. In their interpretation of these verses, scholars have proposed three different views about their prostration:. 1. the figurative meaning of the word is meant i.e. accomplish his role in the order of creation..2. another figurative meaning of the word is meant i.e. it provides the grounds for guidance of mankind to the existence of the God.3. real prostration i.e. one's humility in front of his/her creator with intelligence and self acknowledgement. Defining the meaning of "sujdah" (prostration), this article has investigated the three mentioned views and has preferred the third according to the following six arguments: 1- the authority of the apparent meaning of the verses, 2- Quran's emphasis on mankind's unability in understanding their tasbih (glorification),3-the context of the verses,4- the support of other verses,5- the support of the traditions,6-the direct observation of the mystics which has proved that their prostration is real and their humility in front of the creator of the universe is accompanied by a kind of intelligence and acknowledgement which is understood by the prophets and religious leaders and those who have reached the status of being knowledgeable of the secrets. This research encourages mankind in accomplishing his duty as well as emphasizing on the role of contemplating on Quran.
    Keywords: Quran_interpreting a subject_prostration_real prostration_figurative prostration
  • A.R. Fakhari*, F. Manaei Page 115
    There are numerous Hadiths about the merits of Ahlul-Bayt(AS) in Sunni hadith sources. These have been treated differently by Sunni experts and traditionists. Hakim Nayshaburi (405 AH) mentions some of the merits of Ahlul-Bayt (AS)) in his book entitled ‘Al Mustadrak’. On the other hand Dhahabi (748 AH) while selecting and summarizing the mentioned book in his ‘Talkhis Al-Mustadrak’ evaluates the Hadiths quoted by Hakim, which in due course ends in asserting some of them as invalid or ‘weak’. The question is whether or not Dhahabi in his evaluation of Hakim’s Hadiths has employed an identical and precise method. A categorisation and analysis of Dhahabi’s viewpoints clarifies that he has not dealt with these hadiths similarly and that his attitude, apart from being inconsistent sometimes, is not valid enough. At times he mentions his reasons for asserting a Hadith weak; at other times he deletes a Hadith in his selection without referring to its reason. Ignoring the stand point of former experts in Hadith while evaluating the Hadith is another of his weaknesses. This could be taken as an evident to his biased attitude towards the Hadiths on the merits of Ahlul-Bayt in Sunni sources. It can be concluded, therefore, that Dhabi has violated the academic methods; hence, his viewpoints cannot be trusted.
    Keywords: Hakim s Al Mustadrak_Dhahabi_Assessment of Narrators_the metits of Ahlul Bayt's Pbut)
  • A. Feghhizadeh, M. Ghasemi Hamed* Page 141

    Mohammad Taghi Majlesi (Majlesi,the senior), one of the 11th century scholars, has done some precious works on interpreting tradition books including Rawza-to-l-mottaghin (the Arabic interpretation of Man-la--yahzarah-o-lfaghih) and Lavame' Sahebgherani (the Persian interpretation of the mentioned book). In his Lavame' Sahebgherani, Mohammad Taghi Majlesi has scrutinized the traditions from three general dimensions: accuracy of text, interpretation of the apparent meaning and gathering and resolving the contradictory traditions.In obtaining the accuracy of text, he has considered the following items: different versions of text, considering the selected part of the text (taghti'), the modification and changes in the text(tashif and tahrif), paraphrasing in the text and assessing the text by comparing them to the Quranic teachings.In order to interpret the apparent meaning of the traditions, he pays attention to the literal and technicalmeanings of the words, the Arabic grammar and other traditions in the subject. He interprets the meaning of traditions with complete proficiency and has done his best in explaining their meaning and solving the ostensible contradictions between the traditions on one subject and explaining their relation as: generic and specific, unconditional and conditional, Mojmal and Mobayyan, Nass and Zaher. In few cases, where there has really been contradiction between the traditions, he has preferred some or has considered different sides optional.

    Keywords: Mohammad Taghi Majlesiin comprehending hadith, Lavame Sahebgheran
  • S. Morovati*, Gh. Zolfaghari –Far Page 177
    "Satire" is one of the dynamic types of art whose application to reform the disorders of human societies is considerable. Since the philosophy of revelation is guidance and reform, Quran, this unique divine art from which the art of rhetoric nourishes, at times utilizes this effective way to warn those who are not awaked by serious words, may it be that satire awakes them. This article tries to present an accurate and comprehensive definition for satire and introduces its qualified features from the Quranic point of view, while stating the exegetes position on the characteristics of satire in the Holly Quran and identifying its application in different Quranic verses Eventually, with accurate reference to Quranic interpretations, this article tries to analyze the common manifestation of satire in various Quranic processes. These manifestations can be categorized in four frameworks as follows: Satirizing by means of obligation, allegory, simile to animals, and widening irony. This article, finally concludes that the ultimate goal of the Quranic satire is to modify the individual and the society and their learning from the theme which is employed in the satire.
    Keywords: satire, obligation, qualified satire, the manifestations of the satire
  • S. M. Masboogh* Page 205
    From the old time, different texts have had intertextual relation with each other and have affected eah other and have been affected by one another concerning their language, their rhyme and their meaning.Although this relation was seen from the old time and in the works of the past, this kind of artistic exchange can be seen, but in the contemporary time Mikhail Bakhtin, the Russian scholar has once again discussed the intertextual relation from a new viewpoint. Others have followed him in this investigation, scholars including: Roland Barthes, Julia Kristeva, and Harold Bloom. According to this theory each text should be understood by the previous texts and it depends on the signs and codes of those preceding it.The indestructible relation of Nahj- al- balagha with Quran and the relation between their meanings is so deep and profound that cannot be considered limited to its surface structure; it has rather extended to its deep structure. Thus, understanding the meaning that was meant by Imam(AS) cannot be achieved except by familiarity with the hidden text and their relation. Profound reading of the sermons of Nahj-al-balaghah leads us to this conclusion that the most frequent intertextual relation between Quran and Imam's sermons is parallel negation in which Imam(AS) has been able to create a harmony and consistency between the present text with the hidden one.
    Keywords: Keywords: Quran, Nahj al Balagha, Genotext, Phenotext, Intertextuality
  • M.R. Wasfi, S. R. Shafii Page 225
    Seeking a methodological explanation for the status of the old and new testament in the Qur’anic interpretation process, this article at first follows the semiotical model of ‘Intertextuality’. Based on this model; every text is founded upon earlier texts. Thus, the very existence of a text, its background and the prevalent signs are considered from a rather new and deeper dimension. Religious texts, including the Qur’an, are no exceptions. A competent commentator, is the one who is able to appropriately use the intertextual sources in his Qur’anic interpretation. Intertextual interpretive approach, not only doesn’t interfere with the Qur’an-to-Qur’an interpretation method, but is a complement to it.Qualification of the testaments as a source for intertextual interpretation of the Qur’an, is discussed in the second part of this article. Reviewing the background of this new approach, this article also shows that adopting this view, does not necessarily lead to the acceptance of Isra’iliyat and faked traditiond in Qur’anic interpretation nor does it proof the same validity or divine origin of the Quran for the Testaments. It does not even ignore other sources of knowledge for the interpretation of the Qur’an.
    Keywords: Intertextuality, Quran, Testaments, Israiliyat, Tahrif (Distortion of The Testaments)