فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های حفاظتی - امنیتی
پیاپی 5 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/18
  • تعداد عناوین: 5
|
  • رضا کشاورز، ناصری علی، نوروزی زین العابدین صفحه 1
    امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، این علم نوین به عنوان یکی از ارکان مهم در زیرساخت های حیاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات تبدیل شده است و با افزایش اهمیت آن، حملات و آسیب پذیری های آن نیز افزایش یافته است. از این رو یکی از اجزای مهم امنیتی، CERT است که با داشتن یک برنامه مدون و از پیش تعریف شده باعث کاهش مخاطرات و هزینه ها می شود. به همین منظور پس از بررسی الگو های CERT، به ارایه یک الگو جدید برای بهبود تعاملات بین اجزای CERT در پاسخ گویی رخداد پرداخته ایم که می تواند جهت افزایش سرعت گروه CERT در هنگام رویارویی و مهار یک رخداد و در راستای پدافند غیر عامل استفاده شود. از جمله مزیت این الگو، تبیین نقش افراد و منسجم ساختن ارتباط بین CERT و مرکز کنترل امنیت در پاسخ گویی به یک رخداد در زمان مناسب است.
    کلیدواژگان: مدیریت رخداد، پاسخ گویی به حادثه، مهار رخداد، CERT
  • پرویز حسینی، حسین ظریف منش صفحه 41
    امروزه توجه به مخاطرات امنیتی فضای سایبر، یعنی واقع شدن در وضعیتی که بتوان از حساسیت و آسیب پذیری ارکان نظام در مواجهه با تهدیدات داخلی و خارجی حوزه سایبر فروکاست، از عنایت ویژه ای برخودار است. دلیل این توجه از یک سو متاثر از رشد روز افزون وابستگی جوامع به فضای سایبر به عنوان بستر اصلی اطلاعات و از سوی دیگر گوناگونی تهدیدات در حوزه مذکور است.
    یکی از مهم ترین مسائلی که به دنبال پیشرفت روز افزون فناوری دستخوش تغییرات شگرفی در سازمان ها گردیده است ساختار سازمان می باشد. لذا با توجه به تهدیدات حوزه سایبر، کشورها سازمان دفاعی خود را خاص این حوزه، جهت مقابله با تهدیدات مذکور ایجاد نموده، در حال بهینه کردن آن می باشند. تحقیق مذکور ضمن برشماری ویژگی های فضای سایبر و تبیین مفهوم دفاع و حمله در حوزه سایبر، ساختار دفاع سایبری برخی از کشورها را مورد مطالعه قرار داده، با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی و مصاحبه با خبرگان، با رویکرد کاربردی، داده ها را با اتکاء بر موضوعات نظری و مطالعات تطبیقی، تحلیل نموده، با تبیین ساختار دفاع سایبری ج.ا.ا، و براساس اطلاعات به دست آمده، ایجاد سازمان دفاع سایبری جمهوری اسلامی ایران، ذیل شورای عالی فضای مجازی را امری ضروری و لازم می داند.
    کلیدواژگان: امنیت سایبری، تهدیدات سایبری، دفاع سایبری، ساختار سایبری، فضای سایبر
  • علیرضا صابرفرد صفحه 69
    در جهان امروز رشد و بقای سازمان ها با علم و فناوری، پیوندی روز افزون و ناگسستنی یافته، این ارتباط تنگاتنگ، به عنوان ضروری ترین و محوری ترین نیاز سازمان های فناور محور، مطرح است. علم و فناوری به عنوان عامل اصلی برتری راهبردی کشورها است. متاسفانه بهره گیری قدرت طلبانه و استثمارگری از فناوری، آن را به ابزار جنگ طلبی و ستیزه جویی تبدیل کرده است. از این رو مرحله نخست مقابله با این تهاجمات، تحلیل و برآورد قابلیت ها و توانمندی فناورانه دشمن است. بر این اساس راه اندازی مراکز تحلیل و تربیت تحلیل گران خبره در S&T I، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. «کلمن کیو» عنوان می دارد «جنگ مهم تر از آنست که به ژنرال ها سپرده شود». لذا در حوزه تقابل دفاعی و نظامی، S&T I تخصصی تر از آن است که صرفا با نگاهی فنی مهندسی یا نظامی گری به نیروهای عملیاتی درگیر در صحنه نبرد، سپرده شود. براین اساس برای آن ماهیتی اطلاعاتی عملیاتی قائل شده، مسئولیت S&T I، به سازمان های اطلاعاتی ن.م واگذار گردیده است. با تغییر رویکرد تهدید محور به قابلیت محور تهاجمی در دکترین نوین ج.ا.ا، راه اندازی مراکز S&T I در جامعه اطلاعاتی ن.م از ضروریات نوآورانه خرد امنیتی نوپرداز است. در این پژوهش تلاش گردیده تا ابعاد تخصصی این حوزه تبیین و با توجه به زیست بوم امنیتی دفاعی ج.ا.ا راه کارهای اجرایی ارائه گردد.
    کلیدواژگان: رصد، تحلیل، برآورد اطلاعات و هوشمندی علم و فناوری، جامعه اطلاعاتی ن، م، هوشمندی فناوری
  • سیامک باقری چوکامی، فرامرز عابدینی صفحه 93
    امروزه جنگ نرم واقعیتی است که به عنوان گفتمان مسلط منازعه و تقابل دولت ها و ملت ها، فضای ذهنی متفکران و اندیشمندان را در تحلیل چرایی و چگونگی آن درگیر و به تکابو انداخته است. منتهی باید اذعان داشت که به دلیل نگاه پدیدار شناسی صرف به جنگ نرم شاهد فقر و فقد مطالعات تئوریک هستی شناسانه، معرفت شناسانه و روش شناسانه در این حوزه هستیم. این تحقیق در صدد تبارشناسی معرفتی جنگ نرم است. از این رو، تحقیق حاضر با مفروض دانستن این که جنگ نرم به صورت آنی و خلق الساعه شکل نگرفته بلکه از مسیر و گذر تطو رویکرد معرفتی و روش شناختی علوم اجتماعی سر برآورده است، به روش توصیفی رویکرد جنگ نرم با تحول معرفتی در چهار حوزه مطالعات انسان شناختی، امنیت پژوهی، مطالعات قدرت و دانش جنگ پرداخته، از این رهگذر، تبار معرفتی جنگ نرم را تبیین می نماید. نتایج تحقیق دلالت بر آن دارد که: تحول معرفتی در حوزه های مطالعات انسانی شناختی، قدرت شناسی، امنیت پژوهی و دانش پژوهی جنگ، منجر به جابجایی گفتمان سخت افزاری جنگ با جنگ نرم شد و براین اساس، دانش جنگ نرم در تعامل و تضارب معرفت های مختلف از بروز گسست ها و زاویه های رویکردهای معرفتی سر بر آورده است. به نحوی که بر اثر انباشتگی و تراکم معرفتی در چارچوب روابط قدرت در غرب، دانش نوینی از جنگ بروز و ظهور کرد که ماهیت نرم افزاری دارد.
    کلیدواژگان: تبار شناسی، تبار معرفتی، جنگ، جنگ نرم، امنیت، قدرت
  • مجتبی خدادادی، علی حسن پور صفحه 117
    هوش هیجانی توانائی ارزیابی، بیان و تنظیم هیجانات خود و دیگران و استفاده کارآمد از آن است. امروزه در حیطه مسائل مدیریت، اتکای صرف بر توانائی های فردی شیوه ای منسوخ بوده، بهره وری سازمانی در گرو کار های گروهی است. بهره گیری از توانائی های افراد در جهت اهداف سازمان درصورتی ممکن است که مدیران قابلیت های خود را درک نموده، در ارتباطات بین فردی، عواطف و احساسات دیگران را مورد توجه قرار دهند و متناسب با آن رفتار کنند.
    هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش هوش هیجانی در توانمندی و اثر بخشی مدیریتی مدیران امنیتی می-باشد. متغیرهای اصلی این تحقیق، هوش هیجانی و اثر بخشی مدیریتی بوده است و برای سنجش آن ها از پرسشنامه هوش هیجانی کامرون و مهارت های مدیران موثر وتن، استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، مدیران عالی سازمان های امنیتی کشور و نمونه تحقیق 32 نفر از مدیران مذکور بودند. مولفه های هوش هیجانی در این تحقیق عبارت بود از: خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی های اجتماعی و مدیریت رابطه. ضریب همبستگی پیرسون بین هر یک از این مولفه ها و متغیر اثر بخشی مدیریت استخراج شد و نتایج به دست آمده نشان داد که ارتباط مستقیم معنی دار بین هر یک از مولفه های هوش هیجانی و متغیر اثربخشی مدیران سازمان های امنیتی وجود دارد. براین اساس انتظار می رود مدیرانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند، اثربخشی بالاتری نیز در مدیریت داشته باشند. این امر می تواند در انتخاب مدیران شایسته در سازمان های امنیتی مورد توجه باشد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، اثربخشی مدیریتی، خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی های اجتماعی و مدیریت رابطه