فهرست مطالب

بیماری های پستان ایران - سال ششم شماره 2 (پیاپی 21، تابستان 1392)

فصلنامه بیماری های پستان ایران
سال ششم شماره 2 (پیاپی 21، تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهرانگیز شعاع کاظمی صفحات 7-13
    مقدمه
    در جهان امروز تنیدگی مساله بزرگی به شمار می رود، گفته شده که 75% بیماری های جسمانی با تنیدگی ارتباط دارند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روان درمانی گروهی بر ارتقا راهبردهای مقابله ای زنان مبتلا به سرطان پستان بود.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت پوشش مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه شهید بهشتی بودند که با نمونه گیری هدفمند از بین مراجعین کلینیک تخصصی آذر وابسته به این مرکز انتخاب شدند. 30 نفر از داوطلبین به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15= n) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 5/1 ساعته، یک بار در هفته تحت مداخله روان درمانی گروهی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه پاسخ های مقابله ای CRI (Coping Responses Inventory) بیلینگز و موس بود. آزمون های آماری مورد استفاده شامل آزمون t همبسته و تحلیل کواریانس بود.
    یافته ها
    حاکی از تغییرات معنادار در خرده مقیاس های پاسخ مقابله ای مساله مدار و مقابله مبتنی بر جسمانی کردن است.
    نتیجه گیری
    پژوهش حاکی از این است که روان درمانی گروهی سبب ارتقا و افزایش میزان استفاده از مقابله های مساله مدار و کاهش استفاده از پاسخ های مقابله ای هیجان مدار می شود.
    کلیدواژگان: روان درمانی گروهی، راهبردهای مقابله ای، سرطان پستان
  • پروین یاوری صفحات 14-25
    مقدمه
    سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان زنان ایرانی می تواند از ابعاد مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و اقتصادی فرد، خانواده، جامعه و سیستم بهداشتی را درگیر نماید. در این مطالعه سعی شده است با استفاده از مستندات موجود در زمینه تشخیص و درمان سرطان پستان غیر متاستاتیک در ایران، الگویی از روند بیماری و هزینه های مربوطه ارائه شود.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مطالعات ثانویه است که با استفاده از داده های موجود در کشور و در صورت نیاز مراجعه به راهنماهای بالینی معتبر دنیا و نیز جمع آوری اطلاعات و نظر سنجی از متخصصین مجرب داخل کشور، برآوردی از روند تشخیص و درمان بیماران در مراحل اولیه سرطان های غیر متاستاتیک پستان و هزینه های مستقیم آن از منظر سیستم بهداشتی ارائه می نماید. داده های جمع آوری شده در این مطالعه در سه بخش اقدامات تشخیصی جهت تایید وجود سرطان، تعیین مرحله بیماری و نهایتا اقدامات درمانی لازم در هر مرحله از بیماری، مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحلیل روند بیماری و هزینه های مربوط به تشخیص و درمان به ازای هر بیمار در مرحله اول سرطان را 50،166،760 ریال (70،347،251 – 45،150،084) و در مراحل دوم و سوم به ترتیب 104،008،737 (131،673،851 - 93،607،864) و 113،068،630 (143،047،280- 101،761،767) ریال برآورد نمود. کل بار مالی این بیماری در تشخیص و درمان 10،000 بیمار، برابر 868،889،776،760 ریال پیش بینی شد. بیشترین سهم هزینه درمان در مراحل دو و سه بیماری (56% و 57%) مربوط به شیمی درمانی و در مرحله یک مربوط به رادیو تراپی (34%) است.
    نتیجه گیری
    پایین بودن قابل توجه هزینه های تشخیصی و درمانی سرطان پستان در مرحله اول بیماری نسبت به سایر مراحل و سهم بالای هزینه شیمی درمانی و احتمال عوارض ناتوان کننده جسمانی و روانی آن در مراحل بالاتر بیماری، تاکیدی بر اهمیت سیاست گزاری کشوری جهت اعمال مداخله مناسب در تشخیص زودرس بیماری، کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت زندگی این بیماران است. سهم قابل توجه بار مالی این بیماری در طی یک سال می تواند راه گشای ارزشمندی برای برنامه ریزی ها و اولویت بندی های بهداشتی باشد.
    کلیدواژگان: بار مالی، سرطان پستان، هزینه، درمان، تشخیص، ایران
  • پگاه عبادی صفحات 26-34
    مقدمه
    امروزه سرطان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی سراسر جهان محسوب می شود. از آن جایی که سرطان بر جنبه های روان شناختی فرد اثر می گذارد از یک سو، از عهده بیماری بر آمدن و نیز تلاش برای برگرداندن او به سبک سالم زندگی از سوی دیگر از نکات در خور توجه است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی رویکرد درمانی واقعیت درمانی بر افزایش امید بیماران سرطان پستان داکتال مرحله دو است. نوع مطالعه از نوع شبه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری شامل تمامی بیماران سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان شهدای تجریش است.
    روش بررسی
    تعداد 60 نفر از بیماران سرطان پستان داکتال مرحله دو در این مرکز تحقیقات به صورت هدفمند بر اساس مقیاس سنجش امید در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار داده شده اند. مقیاس سنجش امید 12 سوالی اسنایدر با پایایی و روایی قابل قبول بوده است. متغیر مستقل واقعیت درمانی بوده است.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که رویکرد مشاوره ای فوق در افزایش امید بیماران سرطانی موثر بوده است.
    نتیجه گیری
    نظر به معنادار بودن اثربخشی این رویکرد در افزایش امید بیماران پیشنهاد می شود در راستای افزایش امید بیماران سرطانی برای پیگیری های درمانی، بازگشت به سبک زندگی سالم و عادی و برای بیماران درسنین باروری که تمایل به حفظ باروری با هدف امید افزایی و بازگشت به سبک زندگی سالم پیش از شروع درمان های سرطان از این رویکردها برای ارجاع به مراکز درمان باروری استفاده شود.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، مشاوره واقعیت درمانی، امید
  • زهرا نیک منش صفحات 35-42
    مقدمه
    سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان ایرانی است. تشخیص سرطان سینه، عامل استرس زای مهمی می باشد، به طوری که این بیماران سطوح بالینی آشفتگی شامل اختلال استرس پس از آسیب، افسردگی و اضطراب را گزارش می کنند. رشد پس از آسیب، تجربه تغییر فردی مثبت در رویارویی با بحران یا رویداد آسیب زا است. مطالعات تجربی روابطی را میان بعضی از متغیرها از جمله معنویت، دینداری و حمایت اجتماعی با سلامت روانی در گروه های متفاوت و جمعیت های مختلف نشان می دهد. هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی رشد پس از آسیب بر اساس معنویت و حمایت های اجتماعی در افراد مبتلا به سرطان سینه می باشد.
    روش بررسی
    روش تحقیق همبستگی از نوع پیش بینی است. نمونه شامل 106 بیمار مبتلا به سرطان سینه است که به شیوه سرشماری از سه بیمارستان شهر تهران در بازه زمانی آذر تا اسفند سال 1390 انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های رشد پس از آسیب (PTGI)، سنجش معنویت (SQ) و حمایت اجتماعی (MOS) بوده است. برای تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که رابطه رشد پس از آسیب با معنویت 67/0 و با حمایت اجتماعی 66/0 است. علاوه بر این یافته-ها رگرسیون گام به گام نشان داد متغیر معنویت به تنهایی 45/0 و در گام دوم معنویت و حمایت اجتماعی روی هم 53/0 رشد پس از آسیب را پیش بینی می کنند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج می توان استنباط کرد که معنویت و حمایت اجتماعی بر رشد پس از آسیب بیماران دارای سرطان سینه تاثیر دارند و با آموزش و مداخلاتی که شامل افزایش سطح معنویت و حمایت اجتماعی گردند، می توان میزان رشد پس از آسیب بیماران را ارتقا بخشید.
    کلیدواژگان: رشد پس از آسیب، معنویت، حمایت اجتماعی، سرطان سینه
  • سحر قنبری صفحات 43-49
    مقدمه
    سرطان سینه از جمله شایع ترین سرطان ها در زنان است. روش های متداول درمانی در این نوع سرطان، جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی است. با وجود افزایش شانس زندگی با این درمان ها، عوارض متعدد روانی، اجتماعی و جسمانی همچنان به جای می ماند که اغلب منجر به ایجاد مشکلاتی در انجام فعالیت ها و وظایف زندگی از جمله خانه داری می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر پمفلت آموزشی برنامه های کاردرمانی روی کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر روی 30 زن مبتلا به سرطان سینه از مرکز آنکولوژی بیمارستان گلستان شهر اهواز انجام گرفته و نمونه مورد مطالعه از جامعه در دسترس بوده است. از زنان مبتلا به سرطان سینه آزمون کیفیت زندگی SF36 (حداقل ضریب پایایی در محدوده 77/0 تا90/0 و روایی با روش ثبات درونی بالای 70/0 و ضریب آلفای کرونباخ 70/0) گرفته شد. سپس پمفلت آموزشی برنامه های کاردرمانی همراه با توضیحات کلامی و عملی به بیماران داده شد. بیماران ماهانه 1 مرتبه در مرکز آنکولوژی مورد بررسی و اصلاح برنامه ها قرار گرفتند. پس از 3 ماه مجددا از این افراد آزمون SF36 گرفته شد تا تغییر کیفیت زندگی در نتیجه آموزش های کاردرمانی به کمک پمفلت در بیماران مورد بررسی قرار گیرد. نتایج به کمک نرم افزار SPSS16 و از طریق آزمون تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بررسی 8 بخش شامل عملکرد جسمانی، محدودیت نقش با توجه به سلامت جسمی، محدودیت نقش در نتیجه مشکلات هیجانی، انرژی، خستگی، رفاه هیجانی، عملکرد اجتماعی، درد، سلامت عمومی نشان داد که در 6 مورد نتایج درمان معنادار و موثر بوده است و تنها در دو بخش عملکرد جسمانی و سلامت عمومی نتایج پژوهش معنادار نبوده است.
    نتیجه گیری
    پمفلت آموزشی برنامه های کاردرمانی روی بسیاری از موارد مربوط به کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: توانبخشی، سرطان سینه، کیفیت زندگی، زنان
  • شیرین زینالی صفحات 50-56
    مقدمه
    افسردگی و خستگی از پیچیده ترین و شایع ترین مشکلات مرتبط با سرطان است. هدف پژوهش حاضر تعیین سهم پیش بینی کنندگی اضطراب صفت در افسردگی و خستگی بیماران سرطان سینه است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع بررسی های توصیفی همبستگی با جامعه پژوهش کلیه بیماران سرطان سینه مراجعه کننده به مرکز درمانی شهید قاضی تبریز در سال 1389 بود. 50 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر، پرسشنامه افسردگی بک، آزمون مقیاس ارزیابی خستگی (FAS) را تکمیل نمودند. از روش ها آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام(stepwise multiple regression analysis) جداگانه برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که بین اضطراب صفت، خستگی روانی و افسردگی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. در ادامه، برای مشخص کردن میزان تبیین تغییرات اضطراب صفت بر پایه خستگی روانی و افسردگی از تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام جداگانه استفاده شد مولفه های خستگی روانی با ضریب رگرسیون 88/0، در سطح (0.05p<) و افسردگی با ضریب رگرسیون 69/0، در سطح (0.05p<) متغیرهای نیرومندی برای تبیین اضطراب صفت در بیماران سرطانی هستند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که اضطراب صفت، توانایی پیش بینی خستگی روانی و افسردگی را در بیماران سرطان سینه دارد.
    کلیدواژگان: اضطراب صفت، خستگی روانی، افسردگی، سرطان سینه