فهرست مطالب

معرفت فلسفی - سال دهم شماره 4 (پیاپی 40، تابستان 1392)

فصلنامه معرفت فلسفی
سال دهم شماره 4 (پیاپی 40، تابستان 1392)

  • 204 صفحه، بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/10/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نخستین سخن
    صفحه 7
  • محمدحسین زاده* صفحه 11
    افزون بر معیار صدق، تبیین و تحلیل حقیقت آن نیز در عصر حاضر در سطحی گسترده در معرفت شناسی، کانون توجه قرار گرفته و نظریه های گوناگونی درباره آن ارائه شده است. در این مقاله با تمرکز بر دیدگاه برگزیده درباره نظریه مطابقی صدق و به منظور شرح آن، از میان انبوه مباحث، ابتدا صدق خبری (کلامی) و صدق مخبری را بررسی می کنیم. در ادامه به قلمرو یا گستره صدق می پردازیم و درباره اختصاص صدق یا کذب به قضایا و اتصاف ناپذیری علوم حضوری و عدم اتصاف تصورات یا مفاهیم به آنها بحث می کنیم. در پایان، پس از بیان ارکان سه گانه صدق در نظریه مطابقی صدق، چگونگی تحقق نسبت مطابقت را از نگاه خود تبیین می کنیم.
    کلیدواژگان: صدق منطقی، علوم حضوری، حکایت، تصور، معلوم بالذات، محکی بالعرض، مکاشفیت، مطابقت، تصدیق
  • حسن رهبر*، قاسم کاکایی صفحه 39
    در میان مباحث معرفت شناسی معاصر، دو مسئله امکان معرفت و چیستی آن، از جمله مباحث مهم به شمار می آیند. فیلسوفان حکمت متعالیه و فیلسوفان دکارتی، هر دو به امکان معرفت حقیقی اذعان دارند. همچنین آنها معرفت حقیقی را تعریف، و آن را به اقسام متفاوتی تقسیم می کنند. شکاکیت، تقسیم علم به حصولی و حضوری، سخن از تصور و تصدیق و اقسام آن و استفاده ایشان از منطق و به ویژه بحث قیاس و مباحث پیرامون آن، به منزله روش رسیدن به معرفت، از دیگر مباحث مهم در مقایسه معرفت شناسی این دو گروه در باب مسئله امکان و چیستی معرفت است.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی، امکان معرفت، شکاکیت، چیستی معرفت، اقسام معرفت، حکمت متعالیه، فیلسوفان دکارتی
  • بیوک علیزاده، یاسر طاهر رحیمی* صفحه 67
    بی اغراق می توان گفت که علم النفس ملاصدرا با توجه به نظام و قواعد منسجمی که در این بحث ارائه می دهد در راس همه مباحث نفس شناسی در میان مکاتب مختلف فلسفه اسلامی قرار دارد. مباحث نفس شناسی ملاصدرا از سه منظر قابل بررسی است: اول بحث های روش شناختی در این مسئله؛ دوم اصولی که در این مبحث ارائه داده است، و سوم به کارگیری لوازم این اصول در تدوین حکمت عملی و علوم روان شناختی. محتوای منسجم نفس شناسی ملاصدرا و اصولی که ارائه می دهد، می تواند به منزله نظریه ای رقیب برای نظریاتی که بر مبنای مادی گرایی در عصر ما شکل گرفته اند، تلقی شود. مقایسه و تبیین برتری و کارآمدی نفس شناسی صدرایی در مقایسه با بسیاری از انسان شناسی های معاصر از این سه منظر، هدف اصلی این مقاله است. دسترسی به شناختی جامع و کل نگر درباره انسان و امکان بحث منطقی پیرامون حقوق مشترک بشری، ثمره بحث اول، گذر از اندیشه هایی همچون نهیلیسم، فردمحوری و بحران هویت، نتیجه بحث دوم، و امکان طراحی نظامی عملی و کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت براساس نفس شناسی، ثمره بحث سوم خواهد بود.
    کلیدواژگان: نفس شناسی، علم النفس صدرایی، روان شناسی، حکمت متعالیه، انسان شناسی معاصر
  • سیداباذر نبویان*، یارعلی کرد فیروزجایی صفحه 95
    در این مقاله نخست مراد از نظریه این همانی میان ذهن و بدن را تبیین، و سپس به برخی از ادله این نظریه اشاره می کنیم. در دلیل اول به نظریه اسمارت اشاره کرده ایم. وی بر اساس دیدگاه ویلیام اکامی مبنی بر اینکه اگر پدیده ای به صورت مادی قابل تبیین باشد نباید آن را با مفاهیم متافیزیکی تفسیر کرد، مدعی می شود ازآنجاکه امروزه تمامی حالات ذهنی از قبیل عشق و نفرت و علم قابل تبیین فیزیکی است، نباید از روح مجرد در توجیه این حالات بهره گرفت. در نقد این نظریه نشان داده ایم علاوه بر اینکه مبنای اکامی از نظر عقلی ناصحیح است به رغم پیشرفت های علمی، هنوز دانش تجربی بشر نمی تواند تفسیری پذیرفتنی برای حالات ذهنی ارائه دهد. در ادامه به دلیل دیویدسن بر نظریه این همانی اشاره و انتقادات وارد بر آن را بیان کرده ایم و در پایان چنین نتیجه گرفته ایم که قایلان به این همانی میان نفس و بدن ادله متقن و صحیحی برای این نظریه ندارند.
    کلیدواژگان: شبیه پدیده انگاری، این همانی نوعی، این همانی مصداقی، حالات ذهنی، علل باواسطه، علل علی البدل، اسمارت، اکامی
  • علیرضا کرمانی* صفحه 113
    در میان نظریات در زمینه معاد جسمانی، نظریه ملاصدرا پذیرش معاد جسمانی و روحانی است. ملاصدرا می کوشد این دیدگاه خود را بر اساس اصولی عقلا ثابت کند؛ اصولی که ملاصدرا را در مقابل متکلمین، مشائین و اشراقیون قرار می دهد. در این مقاله کوشیده ایم نشان دهیم که ملاصدرا چگونه با اصولی همچون اصالت وجود، تجرد خیال، قیام صدوری صور خیالی به نفس انسان و نقش اعمال و ملکات در شکل گیری بدنی برزخی در مقابل سایر نظریات موضع گیری می کند و با بیان اشکالات ایشان به تقریر نظریه خود می پردازد.
    کلیدواژگان: معاد جسمانی، بدن مثالی، تجرد خیال، ملاصدرا، هویت انسان
  • هستی شناسی کلیات و نحوه شکل گیری مفاهیم کلی
    سیداکبر حسینی قلعه بهمن*، علیرضا تاجیک صفحه 133
    مفاهیم کلی را از دو منظر می نگرند: هستی شناختی، معرفت شناختی. از منظر هستی شناختی، درباره چیستی کلیات، و از منظر معرفت شناختی، درباره نحوه آگاهی ما از مفاهیم کلی و همچنین چگونگی ساخته شدن آنها در ذهن سخن می گویند. این نوشتار، پس از بررسی دیدگاه های هستی شناختی مطرح شده درباره کلیات، به نحوه شکل گیری آنها می پردازد.
    در این پژوهش، روشن خواهد شد که مفاهیم کلی با مواجهه با جزئیات (هرچند یک مواجهه) ساخته می شوند، و ادراک موارد متعدد و مصادیق مختلف در این فرایند، ضروری نیست؛ هرچند پس از ساخته شدن این مفاهیم، هرقدر شمار مواجهه ها با مصادیق افزوده شود، دقت آن مفاهیم بالاتر می رود و بهتر نمایانگر مصادیق خواهند بود.
    کلیدواژگان: کلیات، واقع گرایی، اصالت تسمیه، اصالت مفهوم، شباهت خانوادگی، استقرا
  • یحیی نورمحمدی نجف آبادی*، محمد جعفری صفحه 163
    کثرت گرایی موردنظر سنت گرایان را می توان با رویکرد فلسفی نیز نقد و بررسی کرد؛ چراکه سنت گرایان در تبیین نظریه کثرت گرایی خود، از برخی مبانی فلسفی نیز بهره برده اند. برخی از این مبانی عبارت اند از: تشکیک وجود، پذیرش عالم کلی و مثال، تمایز میان ساحت ظاهری و ساحت باطنی دین، تقسیم عقل به کلی شهودی و جزئی استدلالگر، تقسیم واقعیت به واقعیت مطلق و واقعیت نسبی، جواز کثرت تفاسیر حق متعارض از یک واقعیت واحد، تعمیم حق از جزء به کل و برخی دیدگاه های ویژه درباره انسان و نقش او در مراتب هستی.
    در این نوشتار، به نقد و بررسی مبانی ای پرداخته ایم که سنت گرایان، نظریه کثرت گرایی خود را بر پایه آنها استوار کرده اند. این مبانی در سه حوزه هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی جمع بندی شده اند. در این مقاله به نقد مبانی مزبور پرداخته، سعی می کنیم جهات ابهام و اشکال آنها را مشخص سازیم.
    کلیدواژگان: سنت، دین، کثرت گرایی، سنت گرایی، وحی، تشکیک وجود، عالم مثال، سیدحسین نصر
  • الخلاصه
    صفحه 188
|
  • Mohammad Hoseinzadeh* Page 11
    In addition to the discussion about the criterion of truth, there have been different theories explaining and analyzing its reality in contemporary epistemology. Focusing on the preferred view concerning the correspondence theory of truth, the present article would try to explain it by first dealing with statement-truth and narrator-truth among other topics. It further discusses the sphere of truth as well as whether truth and falsity are peculiarly applicable to propositions, and non-applicable to intuitive knowledge, ideas and concepts. Stating the three foundations of truth in the correspondence theory of truth, the article concludes with explaining the quality of realization of correspondence in author’s view.
    Keywords: Logical Truth, Knowledge by Presence, Designation, Conception, Essentially Known, Indirectly Designated, Revealing Nature, Correspondence, Judgment
  • Hasan Rahbar*, Qasem Kakai Page 39
    Among all contemporary epistemological issues the topics of the possibility of knowledge and its nature are two significant ones. Transcendental Philosophers and Cartesians both admit of the possibility of real knowledge. Defining real knowledge, they divide it into different categories. Other important issues in comparing the epistemology of these two groups concerning the possibility and nature of knowledge include: skepticism, division of knowledge into knowledge by presence and knowledge by representation, discussing conception and judgment and their varieties, using logic particularly syllogism and its relevant issues as a method for attaining knowledge.
    Keywords: Epistemology, Possibility of Knowledge, Skepticism, Nature of Knowledge, Varieties of Knowledge, Transcendental Philosophy, Cartesians
  • Boyouk Alizadeh, Yaser Taher Rahimi* Page 67
    It can be definitely said that Mulla Sadra’s study of the soul holds the highest position among its rivals in different schools of Islamic philosophy in terms of its organized system and rules. Topics of study of soul according to Mulla Sadra can be investigated from three perspectives: a) methodological issues, b) suggested principles, and c) applying the implications of these principles in formulating practical philosophy and psychological sciences. The coherent content of Mulla Sadra’s study of the soul and the principles presented by him, can be considered a rival theory for those based on materialism in this age. The principal goal of this article is to compare and explain the superiority and efficiency of Sadra’s study of the soul vis-à-vis many of the contemporary anthropologies from these three perspectives. The outcome of the first discussion is gaining access to a comprehensive and holistic view concerning the human being, and the possibility of a logical discussion about common human rights. The result of the second discussion is moving beyond such ideas as nihilism, individualism, and identity crisis. The conclusion of the third discussion is the possibility of a practical and applied system in the field of education based on such a study of the soul.
    Keywords: Study of the Soul, Sadrite Knowledge of the Soul, Psychology, Transcendental Philosophy, Contemporary Anthropology
  • Seyyed Abazar Nabavian*, Yar, Ali Kord Firoozjaee Page 95
    Explaining what is meant by the theory of mind-body identity, the present article studies certain arguments behind it. The first argument refers to Smart’s theory. Relying on William of Ockham’s view that if it is possible for a phenomenon to be explained physically, it should not be interpreted through metaphysical concepts, Smart claims that nowadays all mental states such as love, hate, and knowledge are physically explicable; therefore, we should not resort to the immaterial soul to justify them. Criticizing this theory, the authors indicate that in addition to rational invalidity of William of Ockham’s principle, human experimental knowledge has not been capable of presenting a convincing interpretation of mental states in spite of all scientific progress. The article further refers to Davidson’s argument for identity theory, mentioning its weak points. The article concludes that proponents of the theory of soul-body identity do not have authentic and valid arguments for it.
    Keywords: Quasi, phenomenology, Typical Identity, Case identity, Mental States, Indirect Causes, Substitute Causes, Smart, William of Ockham
  • Alireza Kermani* Page 113
    Among the theories concerning bodily resurrection, the theory of Mulla Sadra affirms both bodily and spiritual resurrection. Mulla Sadra seeks to prove this view through rational principles. These principles place Mulla Sadra vis-à-vis theologians, Peripatetics, and Illuminationists. Trying to indicate how Mulla Sadra stands against other theories through such principles as the principality of existence, incorporeity of imagination, the dependence of imaginative forms on human soul for its emanation, and the role of actions and moral traits in the formation of intermediary body, the article shows how he explains the objections by rival theories towards affirming his own theory.
    Keywords: Bodily Resurrection, Ideal Body, Incorporeity of Imagination, Mulla Sadra, Human Identity
  • The Ontology of Universals and How Universal Concepts are Formed
    Seyyed Aliakbar Hoseini Qalehbahman*, Alireza Tajik Page 133
    Universal concepts can be viewed from two perspectives: ontological and epistemological. From an ontological perspective, the nature of universals are dealt with, while from an epistemological perspective, the way we become aware of universal concepts, as well as how they are formed in the mind are discussed. After studying ontological views regarding universals, the present article deals with the way of their formation. The article is to clarify that universal concepts are made while encountering (even a single encounter) particulars, and numerous encounters with several examples or instances are not necessary. However, after these concepts are formed, the more one encounters their instances, the more their accuracy and the better their representation of their instances.
    Keywords: Universals, Realism, Nominalism, Conceptualism, Family Resemblance, Induction
  • Yahya Noormohammadi Najafabadi*, Mohammad Jafari Page 163
    Pluralism as seen by traditionalists can also be studied and criticized with a philosophical approach, since traditionalists employed certain philosophical foundations towards explaining their theory of pluralism. Some of these foundations are: the gradation of existence, believing in the world of universal beings and the world of ideas, distinction between the extrinsic and intrinsic realms of religion, the division of intellect into universally intuitive and particularly demonstrative, the division of reality into absolute reality and relative one, permissibility of plurally authentic (yet conflicting) interpretations of a single reality, generalizing truth from particular to universal, and certain views concerning human being and his role in the hierarchy of existence.The present article studies and criticizes the foundations on which traditionalists have laid their theory of pluralism. These are ontological, epistemological and anthropological foundations. Criticizing the above foundations, the article seeks to highlight their ambiguities and weak points.
    Keywords: Tradition, Religion, Pluralism, Traditionalism, Revelation, Gradation of Existence, World of Ideas, Seyyed Hossein Nasr