فهرست مطالب

پژوهشنامه اقتصادی
پیاپی 44 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/25
  • تعداد عناوین: 12
|
  • ابراهیم التجایی*، خدیجه ریاحی صفحه 1
    این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر برخی عوامل موثر بر هزینه تولیدی تورم زدایی در کشورهای درحال توسعه است. این هزینه که غالبا با عنوان نسبت فداکاری شناخته می شود (و ما نیز در این مقاله همین عنوان را به کار می گیریم)، به صورت واکنش انباشته تولید به واکنش غیرانباشته تورم در مواجهه با شوک پولی انقباضی تعریف می شود. با آگاهی از نسبت فداکاری می توان تا حدودی آثار سیاست های کنترل تورم را ارزیابی کرد و با شناخت عوامل موثر بر این نسبت می توان توصیه های سیاستی را برای کاهش تاثیر منفی سیاست تورم زدایی بر تولید ارایه کرد. این مقاله، به منظور محاسبه نسبت فداکاری، از بین روش های مختلف، الگوی SVAR سه متغیره را برگزیده و با استفاده از داده های سالانه، از سال 1985 تا سال 2008، نسبت فداکاری را برای چهل کشور درحال توسعه منتخب محاسبه کرده است. سپس، با تعریف شاخص های درجه باز بودن اقتصاد، تحرک سرمایه، درجه استقلال بانک مرکزی و تورم اولیه برای کشورهای مورد نظر، با استفاده از مطالعات میان-کشوری، اثر این متغیر ها را بر نسبت فداکاری می سنجد. یافته های این مطالعه نشان می دهند که متغیرهای تورم اولیه و درجه استقلال بانک مرکزی بر نسبت فداکاری اثری منفی دارند و در مقابل، این نسبت از درجه باز بودن اقتصاد و تحرک سرمایه تاثیری مثبت می پذیرد.
    کلیدواژگان: تورم، نسبت فداکاری، هزینه تولیدی تورم زدایی، سیاست پولی، الگوی SVAR، درجه باز بودن، تحرک سرمایه، استقلال بانک مرکزی
  • جاوید بهرامی*، احمد محمدی، رضا طالبلو صفحه 25
    در این مقاله، نوسانات سیکل های تجاری ایران، در دوره زمانی 1385-1338 با استفاده از رویکرد موجک مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد، برخلاف روش سنتی که بر تعریف کلاسیک سیکل، یعنی سیکل های 3 تا 8ساله تاکید دارد، چندین سیکل تجاری با قدرت متفاوت و فرکانس های مختلف (از سیکل های 2 تا 4ساله گرفته تا روند که معرف سیکل های با فرکانس پایین است) به طور هم زمان در داده ها وجود دارد. از سوی دیگر، به استثنای دوره 1350 تا 1360، سیکل های نفتی و غیرنفتی مشابه یکدیگر هستند و این حاکی از عدم توفیق سیاست های اقتصادی در مصون نگه داشتن بخش غیرنفتی از نوسانات نفت است. مطالعه ویژگی عدم تقارن نتایج متفاوتی را برای سیکل های نفتی و غیرنفتی نشان می دهد. علاوه بر این، جزء روند موجک انرژی بیشتری در مقایسه با دیگر مولفه ها دارد که با نتایج یافته های دیگر مبنی بر اینکه قسمت اعظم انرژی سری های اقتصادی در نوسانات بلندمدت آن نهفته، یکسان است.
    کلیدواژگان: سیکل های تجاری، اقتصاد ایران، درآمدهای نفتی
  • علی جمالی*، عباس ابراهیمی، عادل افخمی صفحه 47
    در چند سال گذشته با توجه سیاست های کلی اصل44 قانون اساسی و سیاست های دولت برای پررنگ تر کردن نقش بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی، خیل عظیم شرکت ها در زمینه های مختلف و جدید، تعدد صنایع موجود در بورس اوراق بهادار را افزایش داده است (براساس آمار های موجود در بورس اوراق بهادار طی سه سال گذشته، تعداد صنایع مختلف از حدود 15 صنعت به حدود40 صنعت افزایش یافته است). این صنایع به طور قطع نقش تعیین کنند های در افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه کشور دارند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از صنایع با توجه به وضعیت کشور برای افزایش صادرات غیرنفتی دارای مزیت نسبی هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو، تحقیقی به منظور ارزیابی عملکرد مالی گذشته این شرکت ها و وضعیت رقابت پذیری آنها صورت گرفت. در این مقاله ابتدا با توجه به شاخص هرفیندال و دو فیلتر دیگر، به انتخاب صنایعی اقدام می شود که از حداقل شرایط لازم برای ارتقا و بهبود برخوردار باشند. در مرحله بعد، ضمن انتخاب شاخص های مناسب با استفاده از روش های تصمیم گیری چندمعیاره صنایع برتر از نظر این شاخص ها رتبه بندی می شوند و در نهایت، کاربردها و موارد استفاده مفید نتایج حاصل از این تحقیق تشریح می شود. ضمن اینکه این رویه به عنوان مدلی برای ارزیابی های آتی با استفاده از شاخص های متنوع دیگر، معرفی می شود.
    کلیدواژگان: صنایع، مدل های برنامه ریزی چندمعیاره، رقابت پذیری، شاخص های مالی
  • سید شمس الدین حسینی*، امیررضا سوری، حامد محمدی صفحه 73
    هدف از مقاله حاضر پژوهشی از نوع میدانی است که زمینه های به کارگیری مدل های سازمانی و استراتژی های نوین تامین مالی را در تعاونی های ایران بررسی می کند. برای این منظور پرسشنامه ای طراحی شد و نظرات 31 نفر از خبرگان بخش تعاون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل سازمانی تعاونی سنتی در تامین مالی تعاونی ها در ایران موثر نیست و سایر مدل های سازمانی تعاونی مانند سرمایه گذاری نسبی، عضو- سرمایه گذار، نسل جدید، تعاونی با واحدهای مستقل دارای سرمایه در حال افزایش، سهامی- سرمایه گذار و تبدیل شدن به شرکت سرمایه محور، در تامین مالی تعاونی ها در ایران موثر هستند.
    همچنین براساس نظر خبرگان در استراتژی تامین مالی سنتی، روش های تامین مالی از طریق بانک و سایر نهادهای مالی، سهام اعضا، سرمایه سهام تخصیص نیافته ذخایر و استقراض از نهادهای وام دهنده تخصصی در تامین مالی تعاونی ها در ایران موثر هستند. در استراتژی تامین مالی حمایتی، روش های تامین مالی از طریق برنامه سرمایه پایه، اوراق ظرفیت، طرح های اجباری مشارکت در سهام، ذخیره مازاد برگشتی، انتشار سهام جایزه ورای سود، وجوه بازنشستگی اعضا، واحدهای مشارکتی، برنامه های سرمایه چرخشی و وام های چرخشی، در تامین مالی تعاونی ها در ایران موثر هستند و در نهایت، در استراتژی تامین مالی مستقیم، روش های تامین مالی از طریق واحدهای تجهیز سرمایه تعاونی، سرمایه گذاری مستقیم، بازار مستثنا، سند تعهد، سهام سرمایه گذاری/ گواهی نامه (صدور سهام ممتاز)، سهام ممتاز قابل بازخرید، اوراق قرضه محلی، طرح های سهام کارکنان، عایدات حاصل از مبادله با افراد غیرعضو و درصدی از کل سهام در تامین مالی تعاونی ها در ایران موثر هستند.
    کلیدواژگان: تعاون، ابزارهای نوین تامین مالی، مدل های سازمانی تعاونی ها و استراتژی های تامین مالی تعاونی ها
  • محسن رنانی*، محمد میرزایی، شیرین اربابیان صفحه 99
    ظرفیت مالیاتی هر منطقه علاوه بر میزان توان پرداخت در بین افراد جامعه به توانایی دولت در دریافت مالیات نیز مرتبط می شود. سهم بالای بخش غیررسمی در یک منطقه نشانه مهمی برای عدم کنترل دولت بر فعالیت های اقتصادی آن منطقه است. در نتیجه، هرچه سهم بخش غیررسمی در یک منطقه بیشتر باشد، توانایی دولت در دریافت مالیات و در نهایت، ظرفیت مالیاتی کاهش می یابد، اما از سوی دیگر، سهمی از شاغلان بخش غیررسمی از این ویژگی برخوردار هستند که در صورت حمایت به بخش رسمی منتقل شوند (بخش غیررسمی قابل ارتقا) و در نتیجه، تاثیر مثبتی بر ظرفیت مالیاتی جامعه داشته باشند. این مقاله در تلاش است با بررسی سهم بخش غیررسمی قابل ارتقا در استان کهگیلویه و بویراحمد، تاثیر آن را بر افزایش ظرفیت مالیاتی آن منطقه بررسی کند. بررسی ظرفیت مالیاتی از دست رفته به تفکیک بخش های عمده اقتصادی استان نشان می دهد که تقریبا نیمی از شاغلان بخش غیررسمی استان امکان فعالیت در بخش رسمی را دارند و قابل ارتقا هستند.
    کلیدواژگان: بخش غیررسمی، ظرفیت مالیاتی از دست رفته، بخش غیررسمی قابل ارتقا
  • رضا راعی، ابوذر سروش* صفحه 131
    وجود مطالبات معوق از جمله مشکلات کنونی نظام بانکی کشور محسوب می شود. یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی، استفاده نکردن از سیستم های اعتبارسنجی برای اعطای تسهیلات بانکی است. مدل های مورد استفاده در چنین سیستم هایی امکان پیش بینی کمی ریسک نکول وام گیرندگان را فراهم می کنند. چندی است که با همت وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرکتی برای ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی جامع برای فراهم کردن داده های اعتباری مشتریان بانکی و تهیه گزارش های اعتباری افراد ایجاد شده است، اما همچنان راه زیادی تا فراگیر شدن گزارش های اعتباری در نظام بانکی وجود دارد.
    در این تحقیق سعی شده است تا با استفاده از اطلاعات 250 مشتری حقوقی (کوچک و متوسط) مربوط به سه بانک، مدلی برای اعتبارسنجی مشتریان حقوقی بانک ها ارایه شود. نتایج تحقیق حاکی از معناداری مدل در سطح خطای کمتر از 5 درصد است. این مدل با 40 داده دیگر نیز مورد آزمون قرار گرفت که صحت مدل ارایه شده را تایید کرد.
    کلیدواژگان: اعتبارسنجی مشتریان حقوقی، ریسک نکول، مدل لوجیت، مدل پروبیت
  • حسین صمصامی*، عذرا داغمه چی فیروزجایی صفحه 147
    یکی از پرسش های مهم در مبحث تجارت بین الملل این است که آیا کاهش تعرفه و بهبود رقابت پذیری کالاهای داخلی به افزایش بهره وری بنگاه های صنعتی منجر خواهد شد یا خیر؟ مقاله حاضر اثر آزادسازی تجاری (کاهش نرخ تعرفه) بر بهره وری کل عوامل تولید را در بنگاه های صنعتی ایران، طی سال های 1383- 1379 مورد بررسی قرار می دهد. به منظور الگوسازی و تخمین آثار سیاست های تجاری بر بهره وری، ابتدا با رویکرد تابع تولید، بهره وری کل عوامل تولید بنگاه ها برآورد می شود و سپس، ارتباط آن با نرخ تعرفه گمرکی و مشخصه های بنگاه (اندازه بنگاه، مالکیت بنگاه (خصوصی، دولتی و تعاونی) و درجه تمرکز صنعت مربوط به آن بنگاه) در چهارچوب یک معادله اقتصادسنجی برآورد می شود.
    نتایج پژوهش نشان می دهد که کاهش تعرفه موجب افزایش بهره وری کل عوامل تولید بنگاه های صنعتی ایران شده است و اثر کاهش تعرفه بر بهره وری با توجه به مشخصه های بنگاه متفاوت استفاده، به طوری که اثر نرخ تعرفه بر بهره وری بنگاه های خصوصی قوی تر از بنگاه های تحت مالکیت دولت است. همچنین اثر کاهش تعرفه بر بهره وری بنگاه هایی که انحصاری ترند، قوی تر از بنگاه های رقابتی است.
    کلیدواژگان: آزادسازی تجاری، تعرفه، بنگاه های صنعتی، بهره وری کل عوامل تولی
  • علی حسن زاده*، بهنام عسگری صفحه 175
    استقلال بانک مرکزی از آن رو اهمیت دارد که اگر این نهاد به تامین کننده کسری بودجه دولت ها تبدیل شود، در این صورت با وظیفه اصلی خود، یعنی کنترل تورم و حفظ ثبات قیمت ها در تعارض قرار می گیرد؛ ازاین رو، این مطالعه حاضر، به بررسی تاثیر استقلال بانک مرکزی بر نظام مدیریت نقدینگی برای ایران و 21 کشور صادرکننده نفت، در دوره زمانی 2008-1994 می پردازد. برای این منظور از مدل های اقتصادسنجی، در قالب روش داده های تابلویی، استفاده شده است. در این مطالعه شاخص GMT مورد استفاده قرار می گیرد.
    نتایج تخمین برای کشورهای صادرکننده نفت با درجه استقلال ضعیف تر، گویای آن است که این گروه از کشورها هنگام افزایش قیمت نفت، با سیاست های انبساطی پولی در قالب رشد بالای نقدینگی روبه رو می شوند، در حالی که نتایج تخمین برای کشورهای صادرکننده نفت با درجه استقلال قوی تر، نشان می دهد این گروه از کشورها هنگام افزایش قیمت نفت، می توانند، سیاست های پولی کنترل شده تری اتخاذ کنند.
    کلیدواژگان: استقلال بانک مرکزی، مدیریت نقدینگی، کشور های صادر کننده نفت
  • سعید عیسی زاده*، جهانبخش مهرانفر صفحه 199
    امروزه، کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل پیش برنده رشد اقتصادی به شمار می رود. از سوی دیگر، نقش نهادها و عوامل نهادی در تعیین سطح کارآفرینی و عملکرد آن، نقشی انکارناپذیر است. هدف از این پژوهش، بررسی نقش نهادها و عوامل نهادی در شکل دهی کارآفرینی در کشورهای منتخب جهان است. بدین منظور، از پنج شاخص آزادی اقتصادی به عنوان عوامل نهادی و از نرخ خوداشتغالی به عنوان شاخص کارآفرینی استفاده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل رگرسیونی به روش داده های تابلویی در دوره 2009-1990 حاکی از آن است که اندازه کوچک دولت، ساختار بهتر قانون و حمایت از حقوق مالکیت افراد، باعث افزایش خوداشتغالی می شوند. نتایج مطالعه نشان دادند که آزادی تجاری و بوروکراسی پایین در بازار اعتباری، بازار کار و فضای کسب وکار اثری منفی بر نرخ خوداشتغالی دارند.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، خوداشتغالی، نهادها، شاخص های آزادی اقتصادی
  • میرفیض فلاح شمس، حمید مهدوی راد* صفحه 213
    صنعت لیزینگ امروزه به عنوان یکی از گزینه های استراتژیک توسعه اقتصادی به شمار می رود. با توجه به ماهیت فعالیت های اجاره ای، شرکت های لیزینگ از سودآوری بسیار بالایی برخوردارند و در عین حال با بیشترین مخاطرات مواجه هستند. برخی از مهم ترین مخاطرات شرکت های لیزینگ عبارت اند از: ریسک اعتباری، ریسک تجاری، ریسک ارزش باقیمانده و ریسک نرخ ارز. از بین آنها ریسک اعتباری مهم ترین ریسک محسوب می شود. به طور کلی برقراری ارتباط منطقی بین ریسک و بازده، عامل اصلی تخصیص بهینه منابع و تضمین سودآوری شرکت های لیزینگ خواهد بود.
    در این مقاله، براساس داده های مشتریان حقیقی تسهیلات لیزینگ خودرو شرکت لیزینگ ایران خودرو از سال 1381 تا 1384 و با کاربرد آزمون تفاضل میانگین (t-student) و ضریب تعیین، 5 متغیر خالص درآمد ماهیانه متقاضی، مدت تسهیلات، میزان تسهیلات، خالص درآمد ماهیانه ضامن و سابقه کار، به عنوان متغیرهای موثر بر ریسک اعتباری شناخته شدند. در بخش های بعد، با استفاده از مدل های اقتصادسنجی لاجیت و پروبیت، مدل پیش بینی ریسک اعتباری مشتریان حقیقی تسهیلات لیزینگ طراحی شد. آزمون های والد، درست نمایی و لاندای ویلکس برای هر دو مدل بررسی شد و نتایج نشان داد که کارایی مدل لاجیت (98.39درصد) با استفاده از داده های تخمین بیش از مدل پروبیت (97.44درصد) است.
    کلیدواژگان: لیزینگ، ریسک، مدیریت ریسک، ریسک اعتباری، مدل لاجیت، مدل پروبیت
  • حمید کردبچه، سمیه جهان مهین* صفحه 235
    بنگاه ها از سیاست های غیرقیمتی برای افزایش فروش، گسترش سهم بازار و حفظ و جذب مشتریان استفاده می کنند. این سیاست ها به مجموعه روش هایی گفته می شود که شامل تغییر قیمت ها نباشند. نظر به اینکه بانک ها اغلب در استفاده از سیاست های قیمتی به شدت محدود هستند، سیاست های غیرقیمتی برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. بخش بانکی ایران به تازگی تحولات ساختاری از طریق ایجاد بانک های خصوصی و خصوصی سازی بانک های تجاری دولتی را تجربه کرده است. این اصلاحات باعث افزایش رقابت بین بانک ها شده است. ازاین رو، بانک های تجاری به منظور افزایش سهم خود در بازار از سیاست های متفاوتی استفاده می کنند. به دلیل تنظیم و تثبیت نرخ های سود وام ها و سپرده ها توسط بانک مرکزی، سیاست های غیرقیمتی اهمیت و اولویت بیشتری یافته اند. این مقاله به عنوان یک مطالعه پیشگام تلاش کرده است اثر چنین سیاست هایی را بر عملکرد بانک های ایران با استفاده از یک نمونه شامل 12 بانک تجاری طی دوره 1386-1381 بررسی کند. بدین منظور رویکرد مرزی تک مرحله ای داده های ترکیبی استفاده شده است. این رویکرد امکان محاسبه کارایی در سطح بنگاه و عوامل ناکارایی را به طور هم زمان فراهم می کند. همچنین به منظور بررسی سازگاری روش ها و کنترل نتایج، روش کارایی برتر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در تخمین این مدل ها، به منظورکنترل اثر سایر عوامل موثر بر عملکرد بانک ها مانند ساختار مالکیت، تجربه بانک، ریسک عملکرد و تمرکز بازار، این متغیرها نیز در مدل لحاظ شده اند.
    نتایج این مطالعه نشان می دهند که صرف نظر از روش مورد استفاده سیاست های غیرقیمتی مانند تمایز تولید، تبلیغات و بانکداری الکترونیک باعث بهبود عملکرد بانک ها در نمونه مورد بررسی شده است.
    کلیدواژگان: بانک، استراتژی های غیرقیمتی، تمایز تولید، شدت تبلیغات، بانکداری الکترونیک، کارایی فنی، مدل یک مرحله ای داده های ترکیبی مرزی تصادفی، مدل کارایی برتر
  • محمود محمودزاده*، بیژن صفوی، رسول رجبی صفحه 259
    در این مقاله عوامل موثر برتقاضای خودروی پراید در ایران، در چهارچوب الگوی سیستم تقاضای تقریبا ایده آل (AIDS) با استفاده از روش رگرسیون های ظاهرا نامرتبط (SUR)، در دوره زمانی 1388-1383 با داده های سری زمانی ماهیانه با 60 داده سری زمانی بررسی شده است. همچنین با معیار کلاس بندی، خودروهای ساخت داخل تفکیک شد و خودروهای همگن به عنوان جانشین در کنار خودروی پراید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد کشش قیمتی بلندمدت و کوتاه مدت خودروی پراید منفی و به ترتیب 59/2- و 46/2- است. کشش درآمدی بلندمدت و کوتاه مدت خودروی پراید مثبت و به ترتیب 06/4 و 32/4 است. نتایج کشش های متقاطع نشان می دهد، خودروی پراید با خودروهای کلاس 1600 و خدمات حمل و نقل عمومی رابطه جانشینی و با بنزین و سایر کالاها و خدمات رابطه مکملی دارد. پیش بینی انجام شده در دوره 1391-1389 نشان می دهد سهم بودجه خودروی پراید در بودجه کل خانوارها روندی کاهشی داشته و تقاضا برای این خودرو به مرز اشباع نزدیک شده است.
    کلیدواژگان: سیستم تقاضای تقریبا ایده آل، رگرسیون های ظاهرا نامرتبط، کشش، پیش بینی
|
  • Ebrahim Eltejaei *, Khadijeh Riahi Page 1
    This paper investigates some determinants of disinflation costs (sacrifice ratio) in some developing countries. The ratio is calculated by a SVAR model using annual data during 1985-2008 for 40 developing countries. The results show the ratio is decreasing in the status of high levels of initial inflation and central bank independence. Also, the openness of economy and capital mobility has positive effects on the ratio.
    Keywords: Inflation, Sacrifice ratio, Disinflation costs, Monetary policy, SVAR model, Openness of the economy, Capital mobility, Central bank independence
  • Javid Bahrami *, Ahmad Mohammadi, Reza Taleblu Page 25
    We study the volatility of business cycle of Iranian economy base on the wavelet approach. we found some synchronic business cycles with different power and frequencies (two to four years cycles, and trend that indicates the low frequency) which is contradictory to the traditional approach that highlights classic definition of cycle (with three to eight years cycles).On the other hand, exception to 1971-1981, oil and non-oil cycles are approximately the same which means that the non-oil sector has been affected by the oil sector volatilities and neutralization of this affection by economic policies has been failed. The other point is that oil cycle has completely different asymmetry than the non-oil cycle. We also found that the energy of trend is sharply more than other elements of wavelet which indicates that the concealed long run volatilities is major part of the energy of economic time series. This finding is compatible with other related studies.
    Keywords: Business Cycles, The Iranian Economy, Oil Revenues
  • Ali Jamali *, Abbas Ebrahimi, Adel Afkhami Page 47
    In recent years, regarding to the general policies of 44 principle of fundamental law and government policies for highlighting role of private sector in economic activities, many companies of different and new fields have entered in stock exchange market. This entering has lead to increase in number of industries in this market. These industries can have critical role in increasing non-oil exports and situation of social welfare. Decision-making, on which industries, by regarding country's situation to increase in non-oil exports may have relative advantage, is important for policy makers in Iran. Therefore, this research has been considered for performance appraisal and ranking different industries in Tehran exchange market based on historical financial and competitiveness indices. In this paper, at first step, Herfindal index and some other filters for measuring degree of monopolies of industries has been used to decrease the number of industries in order selection the best and verified ones. At the second step, we ranked the industries by use of multi criteria decision-making technique-TOSIS. Finally, the results of this ranking are described and the usefulness of this model for ranking is been counted.
    Keywords: Industries, MCDM, Competitiveness, Financial ratio
  • Seyyed Shamseddin Hosseini *, Amir Reza Soori, Hamed Mohamadi Page 73
    The purpose of this paper is review the application of organizational models and new strategies in financing cooperatives in Iran. Therefore, the questionnaire was designed and comments from 31 experts were evaluated Cooperative efforts with results obtained by quantitative measurement of each component of financial cooperatives field model using the best and most appropriate organizational methods financial cooperatives in the identification. The results showed that the traditional cooperative model organization in financial cooperatives and other not effective cooperative organizational models such as the relative investment, member - the investor, the new generation, cooperative, independent units with increasing investment, stocks - investing become a focus of investment company financial cooperatives in Iran are effective. The strategy, according to financial experts, traditional methods of financing through banks and other financial institutions, equity members, underdeveloped stock allocation from reserves and borrowing lending institutions specialized in financing cooperatives are effective. Financing strategy support, financing methods through the capital base, securities capacity, mandatory participation in equity plans, store excess return, the release of award shares beyond profit, pension funds members, units of participation investment programs rotary or rotary and capital reserves loans rotary (rotary reserves) in financing cooperatives in Iran are effective and ultimately direct financial strategy, methods of financing capital equipment through cooperative units, direct investment, market exception, document commitment, equity investment / certificate (Export Excellence shares), redemption of shares to be privileged, local bonds, stock plans employees, income derived from trade with non-members and percent of total stock in financial cooperatives are effective in Iran.
    Keywords: Cooperation, new financing tools, organizational models, strategies cooperative financial cooperatives
  • Mohsen Renani *, Mohammad Mirzaie, Shirin Arbabian Page 99
    The tax capability of each region depends not only on people’s ability to pay taxes, but also on government’s ability to receive it. The great portion of a region’s informal sector indicates government’s lack of control over the economic activities in that region. Therefore,with the great share of the informal sector, ability of the government for receiving taxes and as a result the tax potential is reduced. However, part of the informal sector businesses, if supported, can be transferred to the formal sector (upgradable informal sector) and affect the tax potential of the society positively. This paper attempts to assess the effect of the upgradable informal sector of Kohgiluye and Boyer Ahmad Province on the tax potential of the region. An assessment of the lost tax potential in each major economic sector of the province indicates that approximately half of the informal sector’s businesses of the province is upgradable and can be transferred to the formal sector.
    Keywords: Informal sector, Lost tax potential, Upgradable informal sector
  • Reza Raei *, Aboozar Soroush Page 131
    Defaulted loans are biggest challenges in Iranian bank system. One of the major reasons for this phenomenon is the lack of validate scoring systems for loan payment in the banks. The banks can predict default risks of the borrowers, by using these systems.However, a data base has been established for gathering borrower's information and providing validates reports in previous years, but, there are defects to use these reports in the bank system comprehensively.This research aims to design a practical validate scoring model.We have used the information 290 legal (small and medium size) borrowers in three banks. The results show the suggested model is significant. In addition, the model was tested on the basis the information of another sample of 40 legal borrowers; the results confirmed the before ones.
    Keywords: Validate scoring, Default risk, Logit model, Probit model
  • Hosein Samsami *, Ozra Daghmechi Firoz Jaei Page 147
    This paper investigates the trade liberalization (tariff rate decrease) effect on the total factor productivity (TFP) in Iranian industrial firms during 2000-2004. The TFP firms are determined by production function approach, and then the relationship between tariff rates and firm features (size, ownership type and the concentration degree of the industry relating to the firm) is analyzed. We showed that the impact of trade liberalization on the TFP has been positive, but the effects of firm features are different. Also, the impact of tariff rate on productivity in private firms is stronger than in the government owned firms. In addition, the impact of trade policies (tariff rates decreasing) on productivity in monopoly firms is stronger than competitive firms.
    Keywords: Trade liberalization, Tariff, Industrial firms, Total factor productivity
  • Ali Hassanzadeh *, Behnam Asgary Page 175
    The independence of central bank is important because if this bank turns into the financier of government budget deficit, this will be in conflict with its main responsibility which is the control of inflation and keeping of price stability through money supply control. In this paper, we study the effects of central bank independence on the liquidity management system of Iran and 21 oil exporting countries during 1994-2008. The Panel data econometric method has been applied. The GMT index has been used in this study which is one of the most inclusive indices in study of central bank independence. The results for low independent central bank countries, explain that these countries use expansionary policies in the framework high liquidity growth when oil price increases, while, the results for countries with higher independent central banks, show these countries are able to use controlled monetary policies over oil price increase.
    Keywords: Central bank independence, Liquidity management, Oil exporting
  • Saeid Eisa Zade *, Jahan Bakhsh Mehranfar Page 199
    This paper investigates the relationship between the institutional setting, in terms of economic freedom, and entrepreneurship, as measured by self-employment in a panel data setting covering selected countries and the time-period 1990-2009. The measure of economic freedom includes five indices; size of government, the legal structure and security of property rights, access to sound money, the freedom of trade internationally, and the regulation of credit, labor and business. The empirical findings show that a small public sector, better legal structure and security of property rights tend to increase in entrepreneurship. Also, we find that the freedom of trade internationally and less regulation of credit, labor and business is negatively correlated to self-employment rate.
    Keywords: Entrepreneurship, Self, employment, Institutions, Economic freedom
  • Mir Fize Fallah Shams *, Hamid Mahdavi Rad Page 213
    Nowadays, leasing industry is recognized as one of the strategic options in economic development. Leasing companies have a great profitability and are faced to the most risks. Credit risk, business risk, residual value risk and exchange risk are some of important risk in leasing companies. Among them, credit risk is the most important. Subsequently, making logic relationship between risk and return is the essential element to devote optimally resources and to guarantee profitability leasing companies.In this paper, on the basis individual costumers data extracted from Leasing Iran Khodro Company database (since1381-1384) and using tow sample t-student test, and determinant coefficient, we found five variables as factors affect credit risk. They include, net monthly costumer income, loan time, loan amount, net monthly guarantor income and experience. In addition, we apply tow credit risk models (Logit & Probit) for leasing loans. The results of Wald, Log likelihood and Wilk΄S Lambda tests indicate that the efficiency in Logit model (%98.39) is more than Probit model (%97.44).
    Keywords: Leasing, risk, Risk management, Credit risk, Logit, Probit model
  • Hamid Kurd Bache, Somaye Jahan Mahin * Page 235
    Non-Pricing strategies are used by firms to increase sales, expand market share, retain existing and attract new customers. These are methods and techniques that don’t involve a change in the price of the product. The non-pricing strategies are more important for banks, because they are restricted in using of them. Iranian banking system has recently experienced a structural change through authorizing the establishing private banks as well as recapitalization and partial privatization of the existing commercial banks. This reform has led to more competition among banks. Therefore, the banks are seeking different strategies to spread their role in the market. Due to the policies of the central bank in setting up the same rates of deposit and loan interests for all the banks, the non-price strategies have been most importance and priority.This paper attempts to investigate the impacts of such strategies on Iranian bank's performance using a sample of 12 commercial banks in the period of 2002-2007. We used a single-stage frontier approach. This model allows estimating firm level efficiency and the sources of inefficiency simultaneously. A super efficiency model has also been used for the sake of consistency and cross checking of the results. In order to control the effects of other determinant factors of bank's performance such as ownership status, experience, risk and market concentration, these factors are also included in the models.The results indicate that regardless of the method used, the non-pricing strategies such as difference in products, advertising and electronic banking have improved performance of the banks over the studied sample.
    Keywords: Bank, Non, Pricing strategies, Product differentiation, Advertising, Electronic banking, Single, stage frontier approach, super efficiency
  • Mahmoud Mahmoud Zade *, Bizhan Safavi, Rasoul Rajabi Page 259
    The purpose of this paper is to investigate factors that affect the PRIDE automobile demandin Iran. We used Almost Ideal Demand System (AIDS) model and Seemingly Unrelated Regression (SUR) method in the period of 2004-2008 monthly. Results indicate that the price elasticity of PRIDE is -2.59 and -2.46 in long-run and short-run, respectively. The income elasticity of PRIDE is 4.06 and 4.32 in long-run and short-run, respectively. In addition results show that PRIDE automobile is substitutable with 1600cc automobiles and public transportation, and complementable with petrol and other cars. Also, forecasting results show the share of PRIDE automobile in household's expenditure will decrease during 2010-2012. Therefore PRIDE automobile demand comes near to the saturation point.
    Keywords: Almost Ideal Demand System model, Seemingly Unrelated Regression