فهرست مطالب

پژوهشنامه اقتصادی
پیاپی 36 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/25
  • تعداد عناوین: 13
|
  • اکبر کمیجانی صفحه 13
  • مهدی تقوی*، مهدی رضایی صفحه 15
    در این مقاله، مدل جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایران با توجه به ادبیات و مطالعات مربوطه برآورد شده است. نتایج نشان می دهد که نرخ تورم اثر؛ منفی و سرمایه گذاری داخلی اثر مثبت بر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به این مناطق دارد. حاصل این پژوهش این است که یکسری تدابیر، فراسوی آزادسازی صرف ورود سرمایه خارجی برای موفقیت در جذب سرمایه گداری خارجی به مناطق لازم است. اگر ایران در ایجاد محیط مناسب اقتصادی برای سرمایه گذاران داخلی؛ اعم از کل اقتصاد ملی و مناطق آزاد موفق باشد، در جذب سرمایه گذاران خارجی به مناطق آزاد نیز موفق خواهد بود. این پژوهش نشان می دهد که نرخ تورم بالا و جذب کم سرمایه گذاران داخلی به مناطق آزاد، نشان دهنده مخاطره کشوری در ایران است که این امر از یک طرف باعث کاهش سرمایه خارجی به مناطق می گردد و از طرف دیگر جذب کم سرمایه داخلی نیز به دلیل اثر مکملی آن بر جذب سرمایه خارجی، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به مناطق را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: ایران، مناطق آزاد تجاری، مناطق آزاد صنعتی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، نرخ تورم، سرمایه گذاری داخلی
  • بتول رفعت*، سید کمیل طیبی صفحه 41
    این مقاله به بررسی اثر متقابل سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) و جریان تجاری در ایران در طول دوره 2006-1973 میلادی می پردازد. تحلیل مذکور در چارچوب یک الگوی اقتصادسنجی همراه با سیستم معادلاتی شامل دو معادله مجزا انجام می شود. نتایج حاصل از برآورد الگوها مبین این نکته است که در ایران جریان تجاری و سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارای ارتباط مستقیم و معنی داری بر روی یکدیگر هستند؛ یعنی نه تنها سرمایه گذاری مستقیم خارجی منجر به کاهش حجم تجارت بین المللی در ایران نشده است؛ بلکه موجب افزایش جریان تجاری این کشور با سایر کشورهای جهان نیز شده است. همچنین افزایش جریان تجاری در ایران منجر به افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی شده که بیانگر وجود رابطه مکملی بین این دو متغیر است. علاوه بر تجارت، تولید ناخالص داخلی، جمعیت، نرخ ارز و تورم نیز از جمله عواملی هستند که دارای اثر معنی داری بر جذب سرمایه گذاری خارجی ایران بوده اند.
    کلیدواژگان: ایران، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، جریان تجاری، سیستم معادلات همزمان، نظریه اقتصادی، مدل اقتصادسنجی
  • کریم امامی*، آزاده محرابیان صفحه 59
    یکی از مسائل مهمی که در اقتصاد هر کشور مطرح می شود، رسیدن به یک رشد پایدار در بلندمدت است. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر نوسانهای چرخه های تجاری بر رشد اقتصادی ایران طی دوره 1387-1340 است. رشد تولید ناخالص داخلی، نوسانهای چرخه های تجاری، تورم، نااطمینانی تورم و شاخص عمق مالی متغیرهای مورد نظر در این تحقیق هستند. در این مطالعه ابتدا نوسانهای چرخه های تجاری و نااطمینانی تورم از طریق مدل های ناهمسانی واریانس شرطی خودرگرسیونی عمومی محاسبه شده اند. سپس تاثیر نوسانات چرخه ای بر رشد بلندمدت اقتصادی با استفاده از آزمونهای هم انباشتگی و مدل های تصحیح خطای برداری برآورد شده است. نتایج حاصل از برآورد نشان می دهد که نوسانهای چرخه های تجاری موجب کاهش رشد اقتصادی در بلندمدت شده است. این بدین دلیل است که در ایران نوسانات در رشد تولید به نااطمینانی در تولید انجامیده، لذا باعث کاهش سرمایه گذاری و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی در بلندمدت می شود.
    کلیدواژگان: ایران، رشد اقتصادی، شاخص عمق مالی، نوسان چرخه های تجاری، مدل ناهمسانی واریانس شرطی خود رگرسیونی، مدل اقتصادسنجی
  • ناصر خیابانی *، جمشید پژویان، اکبر کمیجانی صفحه 87
    مقاله حاضر بر اساس یک الگوی VAR ساختاری، آزمون بردار هم انباشتگی در فرآیند I(2)، تبدیل سیستم I(2) به I(1) و وجود متغیرهای برونزای ضعیف در سیستم، به توضیح رفتار بازار پول، بازار ارز، تورم، نقش سرکوب مالی در بازار سرمایه و تعامل بین بازار دارایی ها می پردازد. این نوشتار به توضیح رفتار بازار پول، بازار ارز، تورم، نقش سرکوب مالی در بازار سرمایه در رشد اقتصادی و تعامل بین دارایی ها می پردازد. یافته های تجربی دلالت بر این دارند که در دوره 85-1371 همگنی بلندمدت بین قیمت و پول برقرار نبوده و رابطه باثبات تقاضا پول بطور تجربی تایید نمی شود. رابطه همگنی بلندمدت بین دو بازار دارایی (بازار ارز و بازار کالاهای غیرقابل تجارت) برقرار بوده، اما جهت حرکتی آنها خلاف یکدیگر است. علیرغم اینکه تئوری اقتصاد بر کوتاه مدت بودن اثر شوکهای پولی روی متغیرهای واقعی تاکید دارد. یافته های ما نشان می دهد که در دوره فوق، تراز واقعی پول بخشی از رشد تولید را توضیح می دهد.
    کلیدواژگان: ایران، آزمون همجمعی، الگوی VAR، مدل آماری I(1) و I(2)، تورم، بازار ارز، نقدینگی، ارزش واقعی ریال
  • حسن عید محمدزاده*، جواد رضایی، مرجان فقیه نصیری، محمدرضا توکلی بغدادآباد صفحه 115
    در این مقاله به بررسی و ارزیابی کارایی کشورهای منتخب در زمینه اقتصاد دانش با استفاده از روش برنامه ریزی خطی پرداخته شده است. بدین منظور و با توجه به آنکه در ارزیابی کارایی اغلب از دو روش پارامتری و ناپارامتری استفاده می شود، در این مقاله با بهره گیری از روش ناپارامتری که بر پایه روش های برنامه ریزی ریاضی و بطور اخص روش تحلیل پوششی داده ها استوار است، کشور ایران و کشورهای منطقه را به لحاظ کارایی اقتصاد دانش طبقه بندی و رتبه بندی نموده ایم. شایان ذکر است که مزیت عمده روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) نسبت به سایر روش های موجود برای اندازه گیری کارایی، این است که می توان به وسیله آن کارایی واحدهایی را که دارای چند ورودی و چند خروجی(غیر قابل تبدیل به هم) هستند، ارزیابی نمود.
    در مقاله حاضر، با توجه به ورودی ها و خروجی های اقتصاد دانش در شانزده کشور منتخب و در طی سال 2005، به ارزیابی کارایی آنها با دو فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس و نیز بازدهی متغیر نسبت به مقیاس پرداخته شده است.
    نتایج نشان می دهد که با فرض اول؛ کشورهای ترکیه، بحرین، اردن، سوریه و کویت در میان کشورهای آذربایجان، ازبکستان، امارات، ایران، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قطر، لبنان، عربستان صعودی و عمان از بیشترین کارایی برخوردار بوده و متوسط کارایی با این فرض، 9/72 درصد است. با در نظر داشتن فرض دوم؛ کشورهای آذربایجان و ازبکستان نیز به جمع کشورهای کارا می پیوندند که متوسط کارایی، با این فرض 75 درصد بوده. در نهایت با توجه به الگو بودن کشور ترکیه بر اساس یافته های این تحقیق می توان گفت که کشورهای ناکارا؛ بویژه ایران به منظور افزایش کارایی بایستی کشور ترکیه را الگوی خود قرار دهند.
    کلیدواژگان: ایران، اقتصاد دانش، برنامه ریزی خطی، بهره وری، تحلیل پوشش داده ها (DEA)
  • تیمور محمدی*، رضا طالبلو صفحه 137
    در این تحقیق به بررسی پویایی های تورم و استخراج رابطه تورم و عدم اطمینان تورمی پرداخته شده تا بدین وسیله نشان داده شود که در اقتصاد ایران چه رابطه ای بین این دو متغیر وجود دارد. برای این منظور از داده های سری زمانی ماهیانه دوره زمانی 83-69 استفاده شده است.
    در ابتدا برای اینکه تمامی آثار قابل پیش بینی را از سری تورم کسر نماییم، از مدل بندی سری های زمانی استفاده شده است. برای تعیین این مدل در وهله اول، آزمون دیکی فولر تعمیم یافته، فیلیپس پرون و KPSS انجام شده از این آزمونها نتیجه گرفتیم که درجه انباشتگی باید بین صفر و یک باشد.و بدین ترتیب فرضیه حافظه دار بودن سری تورم مطرح شد و نشان داده شد که سری تورم دارای درجه انباشتگی حدود 4/0 است و بطور کلی نتیجه گرفته شد که سری تورم اقتصاد ایران دارای حافظه بلند مدت (همبستگی بلند مدت) است و آثار هر تکانه بر این سری تا دوره های طولانی باقی می ماند.
    در مرحله بعد مقادیر جزء خطا در معادله (ARFIMA) با استفاده از مدل مولفه ای نامتقارن GARCH مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد که اثرات نا متقارن در شوک های تورمی وجود دارد و واکنش تورم در مواجهه با شوک های منفی و مثبت به یک اندازه نیست. نتایج آزمون علیت نیز نشان می دهد که جهت علیت دو طرفه است؛ یعنی هم عدم اطمینان بر تورم اثر می گذارد و هم تورم باعث عدم اطمینان می شود.
    کلیدواژگان: ایران، تورم، عدم اطمینان تورمی، مدل ARFIMA، مدل مولفه ای نامتقارن GARCH، آزمون KPSS، آزمون فرضیه حافظه بلندمدت، مدل اقتصادسنجی، شاخص CPI
  • معصومه رجبی تنها*، غلامحسین عبدالله زاده صفحه 171
    شناخت وجوه مختلف نابرابری های بین استانی، اولین مرحله در برنامه ایجاد تعادلهای منطقه ای بشمار می رود تا با چنین شناختی اهداف توسعه ای مناطق، متناسب با امکانات و محدویتها تعیین و بهره برداری از منابع تولید بگونه ای بهینه و کارا، صورت پذیرد. این نابرابری موجب ایجاد تفاوتهای قابل ملاحظه ای از لحاظ سطح بهره وری در بخش کشاورزی شده است. این مطالعه با استفاده از شاخص بهره وری مالمکوئیست و با رویکرد غیر محدب به بررسی رشد بهره وری استانهای کشور در تولید محصول جو، روند تغییر آن با استفاده از جدیدترین اطلاعات سیستم هزینه تولید محصولات کشاورزی در دو دوره زمانی و ارائه یک استان به عنوان مرجع، می پردازد، در حالیکه تاکنون با استفاده از رویکرد محدب، امکان ارائه یک مرجع واقعی وجود نداشته و در بسیاری از موارد قابل تعبیر نبوده است. یافته های پژوهش بیانگر وجود تفاوتهای قابل ملاحظه ای بین استانهای کشور از نظر رشد بهره وری کل عوامل و اجزای آن است و مراجع هر یک از استانها را برای چگونگی کاهش این تفاوتها معرفی می نماید. هر چند با توجه به منابع محدود، استانهایی که در سطوح پایین تری از توسعه برخوردارند، کارایی بیشتری نسبت به استانهای توسعه یافته تر داشته اند، از این رو لازم است در توزیع منابع و نهاده ها، ضمن توجه به روند نابرابری ها، اینگونه امکانات متناسب با نیازها و پتانسیل های کشاورزی در سطح استانها توزیع شود.
    کلیدواژگان: ایران، بهره وری کشاورزی، نابرابریهای استانی، شاخص بهره وری مالمکوئیست، تحلیل پوششی داده ها (DEA)، مدل FDH، تجزیه FGNZ
  • اسمعیل ابونوری *، آرش خوشکار، پدرام داودی صفحه 201
    نابرابری اقتصادی در ایران متاثر از نابرابری های اقتصادی موجود در درون و در میان استانهای کشور است. هدف اصلی در این مقاله تجزیه شاخص نابرابری تایل بر حسب نابرابری درون استانها و نابرابری در میان استانها به تفکیک مناطق شهری و روستایی بوده است. برای این منظور از ریز داده های سال 1386 استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داده است که نابرابری میان استانی در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 8% و 11% از کل نابرابری بوده است. با توجه به این مقدارها، نابرابری های میان استانی نقش قابل توجهی در نابرابری کل کشور نداشته است. برپایه نتایج به دست آمده از شواهد موجود در ایران برای کاهش یا تعدیل نابرابری کل کشور پیشنهاد می شود تا سیاستگذاران کلان استانی هر یک بر کاهش نابرابری درون استانی تمرکز کنند.
    کلیدواژگان: ایران، اقتصاد، شاخص نابرابری تایل، نابرابری درآمد، خانوارهای شهری و روستایی، هزینه خانوار
  • سید ابراهیم حسینی نسب*، مجید آقایی، محمد رضایی پور صفحه 255
    یکی از پدیده های قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. بنابراین پی بردن به اینکه اقتصاد ایران در صورت ادغام در اقتصاد جهانی در روند تقسیم کار بین المللی در چه بخشهایی دارای توان رقابت است، بسیار مهم بوده و ما را رهنمون می سازد تا با سرمایه گذاری بیشتر و نیز تصحیح ساختار فعالیتها در این بخشها در رقابت جهانی قدرتمندتر ظاهر شویم. بنابراین لازم است وجود یا عدم وجود مزیت نسبی در بخشهای مختلف اقتصادی کشور و نیز میزان حمایتهای موجود در این بخشها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. به همین دلیل این مقاله با استفاده از روش ماتریس تحلیل سیاست (PAM)، چارچوبی را فراهم می آورد تا شاخصهایی را که در ارتباط با مزیت نسبی فرش دستبافت ایران (مطالعه موردی فرش دستبافت 65 رج ابریشمی اصفهان) مطرح می شوند بطور همزمان محاسبه و تحلیل کند. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که شاخص توان رقابت صادراتی برابر با 88/0 است و بیانگر این است که فرش دستبافت 65 رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد (شرایط بعد از پیوستن ایران به WTO) است، برابر با 79/0 و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور می باشد.
    کلیدواژگان: اصفهان، فرش دستبافت، مزیت نسبی، صادرات غیرنفتی، مزیت رقابتی، ماتریس تحلیل سیاست
  • محمد واعظ برزانی *، رحیم دلالی اصفهانی، سعید صمدی، حمیدرضا فعالجو صفحه 285
    در این مقاله، هدف بررسی اثرات ناشی از تغییرات پویایی متغیرهای کنترل دولت بر روی متغیرهای بورس اوراق بهادار ایران با استفاده از نظریه کنترل بهینه است. بر این اساس سعی شده تا در قالب این نظریه، مسیرهای بهینه متغیرهای کنترل؛ نظیر حجم پول، نرخ ارز، مالیاتها و مخارج دولت و متغیرهای حالت؛ مانند ارزش بازاری سهام و حجم معاملات، طی برنامه سوم و چهارم توسعه تعیین شود. ابتدا بر پایه مطالعات قبلی و همچنین مطالعات این مقاله متغیرهای کنترل و حالت، شناسایی شده و به روش خودرگرسیون برداری، روابط بین متغیرهای کنترل و حالت به منظور تعیین محدودیت مدل کنترل بهینه برآورد شده است و سپس در مرحله بعد با تعیین تابع هدف مدل کنترل بهینه با توجه به محدودیت تعیین شده در قبل به حل عددی این مدل در قالب سناریوهای مختلف پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد در ارزیابی سیاستهای اقتصادی دولت طی برنامه سوم توسعه، سیاستهای مالی نسبت به سیاستهای پولی به شکل صحیحی انتخاب شده اند. همچنین نتایج ناشی از آزمایشهای مقایسه ای متقاوت به منظور تعیین مسیر بهینه متغیرهای کنترل و حالت در برنامه چهارم توسعه، حاکی از آن است که بر اساس آزمایشهای مقایسه ای اول و دوم و سوم، دسترسی به مقادیر مطلوب حجم معاملات (TS) امکان پذیر بوده؛ اما دسترسی به ارزش بازاری سهام امکان پذیر نیست.
    دستیابی به مقادیر مطلوب سیاستگذار در طی برنامه چهارم توسعه نسبت به متغیرهای ارزش بازاری سهام و حجم معاملات، زمانی امکان پذیر است که دولت بطور همزمان سیاست پولی و مالی انبساطی و سیاست نرخ کاهش ارز را اعمال نماید.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، بورس اوراق بهادار ایران، تئوری کنترل بهینه، بازار سهام، نقش نظارتی دولت، خودرگرسیون برداری
  • داریوش فرید *، محمدحسن زارع، حبیب زارع، علیرضا رجبی پور میبدی صفحه 309
    یکی از نهادهای بسیار مهم که نقش بسزایی در جذب سرمایه ها در راستای پیشبرد و رونق اقتصادی کشورها ایفا می کند، سازمان بورس اوراق بهادار است. نوشتار حاضر از طریق تکنیک تحلیل پوششی داده ها1 و فرایند تحلیل سلسله مراتبی2 به دنبال اندازه گیری و مقایسه کارایی شعب بورس در ایران است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که حجم پرسنل، سرمایه های ثابت، فضا، امکانات و منابع مالی مهمترین نهاده هایی هستند که بر روی کارکرد شعب بورس در سراسر کشور تاثیر می گذارند. از سوی دیگر حجم تبادلات اعم از خرید و فروش، کارمزدهای معاملات، حق الدرج، حق عضویت و... تشکیل دهنده ستاده های عملکردی شعب بورس هستند. درنهایت، شعب بورس منطقه ای کیش، کرج و خراسان بطور نسبی کاراترین و شعب بورس منطقه ای اردبیل، بندرعباس و سیستان و بلوچستان ناکاراترین شعب تشخیص داده شدند.
    کلیدواژگان: ایران، سازمان بورس اوراق بهادار، شعب بورس اوراق بهادار، تحلیل پوششی داده ها (DEA)، ارزیابی عملکرد، رتبه بندی، کارایی، تحلیل سلسله مراتبی، تکنیک AHP
  • محمد آبیلی* صفحه 333
|
  • Akbar Komeyjani Page 13
  • Mehdi Taghavi *, Mehdi Rezaee Page 15
    In this paper, the model of foreign direct investment attraction into Iran’s Free Trade- Industrial Zones has been estimated on the basis of related theories and studies. The results of this study illustrate that inflation rate and domestic investment respectively have negative and positive effects on the attraction of foreign direct investment into those zones. For the success in absorbing foreign investment, the results of this paper also show that some policies other than mere liberalization policy of foreign capital inflow are necessary. If Iran successfully create a suitable economic atmosphere in order to motivate free domestic investors, both in the national economy and in the zones then Iran may manage to attract foreign investors. This study indicates that high inflation rate and low attraction of domestic investments are implications of country risk, which lead to less attraction of foreign investments to the zones on the other hand, small amount of domestic capital in free zones in turn decreases the attraction of foreign direct investment into zones, as a consequent effect on foreign investment.
  • Batoul Rafat*, Seyyed Komeyl Tayebi Page 41
    This study examines the relationships between FDI flows and trade to Iran. Theoretically، FDI and international trade can be substitute or complementary. Within the early theories of foreign direct investment and multinational firms، FDI and foreign trade were considered to be substitute. New international trade theories emphasize، the complementary relationship between FDI and foreign trade. This is the result of introducing new aspects in the models like increasing returns to scale، product differentiation and technology-differences among nations. We study empirically the impact of foreign trade on foreign direct investment (FDI)، using data on inward FDI to Iran from 1973 through 2006. We find that foreign trade can encourage FDI and also FDI can increase trade. On the other hand، results show that there is a complementary relationship between trade and FDI. Beside trade، GDP، Exchange rate and some economic variables are affected by FDI.
  • Karim Emami*, Azadeh Mehrabian Page 59
    One of the most important economic challenges that every economy of the world is facing is how to reach to a sustained growth in the long run. The aim of this research is to survey about the effects of business cycle volatility on economic growth in Iran from 1340 to 1387. Some of the variables used in this research were growth of gross national product، volatility of business cycles، inflation، inflation uncertainty and the index of financial depth. In this survey، at first the volatility of business cycles and inflation uncertainty were computed by generalized autoregressive conditional heteroscdasticity model. Then we estimated the effects of volatility cycles in the long run for economic growth by using co-integration test and vector erorr correction Model. The results of this estimation show that the business cycle volatility causes a decrease in the long run economic growth. The reason is that the volatiity of economic production causes uncertainty in production and then as a result of that a decreas in investment and long run economic growth.
  • Nasser Khiabani*, Jamshid Pajooyan, Akbar Komeyjani Page 87
    This paper is based on a cointegrated I (2) and I (1) variables models money، price، output، real effective exchange rate and interest rates in Iran over period 1990 quarter 1-2006 quarter 4. The empirical findings demonstrated long-run homogeneity between price and money was broken down and the hypothesis of the stable money demand relationship was not confirmed in the period، instead of this we found a relation which determines inflation based on liquidity ratio and real effective exchange rate. Money supply growth significantly explains output growth in the period. In addition، the paper provides further insights about the effects of financial repression on output and determining the behavior of opportunity cost of money in Iran.
  • Hassan Eyd Mohammadzadeh, Javad Rezaie, Marjan Faghih Nasiri, Mohammad Reza Tavakoli Baghdad Abad Page 115
    In this paper، we have evaluated the efficieny of selected countries in the field of knowledge economics by using mathematical programming model. Currently، for efficiency evaluation two methods are being used: 1) Parametric method 2) Nonparametric method. In this paper، we are using the Nonparametric method that is based on mathematical programming model to categorize Iran and selected countries according to knowledge economics efficiency. The main advantage of data development analysis in comparison with other methods (for efficiency evaluation) is its evaluating units that have several inputs and outputs. In this paper، according to output and input during 2005، we evaluated the efficiency of knowledge economics according to two assumptions constant return to scale and diminishing return to scale. The resoult of this research shows that according to the first assumption; Turkey, Bahrain, Jordan, Syria and Kuwait have the most efficiency in comparison with Azarbaijan, Iran, Kazakhstan, Lebanon, Oman, Pakistan, Qatar, Saudi Arabia, Tajikistan and United Arab Emirates. and the efficiency average based on this assumption is 72. 9 percent. According to the second assumption; Azarbaijan and Uzbakestan join to the efficient countries and their efficiency average base on this assumption is %75. Finally, according to the resoults of this research (if we consider Turkey as a pattern), efficient countries must increase their efficiency by following Turkey’s performance.
  • Teymour Mohammadi*, Reza Taleblou Page 137
    In this paper، we study inflation dynamics and then examine the relation of inflation and inflation uncertainty. At first، for filtering of predictable term of inflation series، we used time series model. In this way، some test like ADF، PP، KPSS were also used. The results show that integration of inflation series is neither one nor zero. Then we examine the hypothesis of fractional integration that means long memory of inflation. With applying ARFIMA model، we show that inflation has fractional integration with degree of 0. 4 that is implying that Iran’s inflation has long memory and then every shock to this variable remain long run. In the next stage، we used ARFIMA residual for test GARCH model then that was used as inflation uncertainty. With granger causality test we find that the causality between inflation and uncertainty is bilateral.
  • Masoumeh Rajabi Tanha*, Gholam Hossein Abdollahzadeh Page 171
    Identifying various aspects of the inequality among provinces is the first process in creating a regional balancing program through which regional development goals would be obtained by untilization of limited production resources. The imbalance in agricultural development process has caused an expanding gap of productivity level among all provinces. This paper tries to develop and demonstrate a combined set of models (Mamlquist Index using Data Envelopment Analysis with non-convex frontier) to get regional development decision processes by introducing only one real province as the reference province. The main objective of the present paper is to measure and describe barley productivity and regional trend and inequality in Iran to optimize and utilize resources in agricultural development plan. So based on research goals we formulated agricultural productivity indexes and data was collected from the statistics and information، affiliated to the Ministry of Agricultural Jihad during two perieds. Research method is nonparametric with Mamlquist Index based on Data Envelopment Analysis to analyze regional differences total factor productivity growth rate and its elements among province. The result revealed that، there is an enormous inequality among provinces. Although less developed province indicated better performance than developed provinces in this regard. Howeer، to decrease the inequality among the provinces as a whole we need to have a real change in agricultural policies in the distribution of agricultural facilities such as machinery equipment land and resources as well as agricultural infrastr nature (Water Energy; transportation etc…).
  • Esmaiel Abounoori*, Arash Khoshkar- Pedram Davoudi Page 201
    Economic inequality in Iran is affected by the existing within inequality and among all provinces in the country as a whole. The main purpose of this article is to analyze the Theil inequality index inequality within and among all provinces including urban and rural regions. In doing so، the micro 2007 household data is used. The results show that the share of the urban and rural inequality within provinces is 8% and 11%، respectively. Therefore، inequality between provinces has not considerable effect on the inequality as a whole. According to these results one may suggest to the macro province policy maker to concentrate on inequality reduction just within the provinces.
  • Seyyed Ebrahim Hosseyni Nasab*, Majid Aghaie, Mohammad Rezaiepour Page 255
    One of the striking phenomena in recent years has been the speed of globalization. Iran has been preparing the ground for joining WTO with the purpose of boosting her non-oil exports and taking full advantage of international market opportunities. However, questions remain on which of the non-oil sectors Iranian economy can compete most effectively, once integrated into global markets. The answer to this question has a bearing on the investment and structural reforms that are needed before Iran enters the highly competitive global environment. The problem, therefore, is to study the comparative advantage of and support given to the various sectors in the Iranian economy. Since the hand made carpet industry is one of the sectors that promises a highly non-oil export potentialities, this paper concentrates on this industry and utilizes the Policy Analysis Matrix (PAM) to calculate indices of comparative advantage in the hand made carpet industry (case study of Isfahan's hand made silk carpets). Results show that the index of the competitive ability of Isfahan's hand made silk carpets is 88% and its comparative advantage based on unit cost that would hold when Iran joins WTO is 79%. These indices indicate that Isfahan's hand made silk carpets scores high both in terms of competitive ability and comparative advantage.
  • Mohammad Vaez Barzani*, Rahim Dallali Esfahani, Saeed Samadi, Hamid Reza Faaljou Page 285
    The aim of this paper is to investigate the impact of the control variables on the Iranian stock market by using optimal control theory. We try to determine the optimal path of the economic control variables like money stock, exchange rate, taxes, government expenditure and state variables such as market value of stocks and transactions during the third and fourth economic plans. The result shows that the fiscal policies has been chosen much more effective than the monetary policies. We study four different alternatives. Based on the first, second and third alternatives, the model reaches to the optimal path of the number of transactions while for the model does not reach the optimal path of the market value of stocks. In the fourth alternative the government can reach the optimal path of its economic variables by choosing expansionary monetary and fiscal policies along with depreciation of exchange rates simultaneously.
  • Darush Farid*, Mohammad Hassan Zare, Habib Zare, Alireza Rajabipour Meybodi Page 309
    These days one of the important issues of the world is the measurement of efficiency of production per unit. Stock exchange organizations also play pivotal role in attaining investment and improvement of economic signals in different countries. Therefore، while considering this role and the numbers of branches of stock exchanges in Iran، it is important to measure the efficiency of these branches and compare them with each other. In this study، we have used DEA technique، to assess the efficiency achieved by each branch and then we ranked them on the basis of the points collected by each branch. We have also، tried to define the conceptual system of assessment for efficiency of each branch and we have also collected the related data. Then on the basis of DEA technique we have assessed each branch for its efficiency. Finally، we used Team Expert Choice software to rank branches of stock exchanges accordingly
  • Mohammad Abili* Page 333