فهرست مطالب

مهندسی آبیاری و آب ایران - پیاپی 12 (تابستان 1392)

مجله مهندسی آبیاری و آب ایران
پیاپی 12 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/06
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محسن رضایی، محمد غفوری، رسول اجل لوییان، میثم صفویان صفحه 1
    پیش بینی تراز سطح ایستابی و میزان تخلیه سیستم زهکشی یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه مهندسی زهکشی می باشد. در پیش بینی تراز سطح ایستابی ومیزان تخلیه زهکشی در جریان غیر ماندگار آب عمدتا از سه مدل کراجنهوف وان دلور - ماسلند، دوزو - هلین گا و گلور - دام استفاده می شود. برای مقایسه توانایی این مدل ها، یک آزمایش با استفاده از مدل فیزیکی آزمایشگاهی انجام شد. داده های آزمایشگاهی برای شرایط بار ایستابی ثابت و متغیر و با توجه به شرایط مرزی هر کدام از مدل ها برداشته شد. نتایج تطابق خوبی را با داده های مشاهداتی نشان داد. در حالت سطح ایستابی خیزان دو مدل کراجنهوف وان دلور - ماسلند و دوزو - هلین گا میزان تخلیه زهکش ها را کمتر و تراز سطح ایستابی را بیشتر از داده های مشاهداتی تخمین زدند، هم چنین پیش بینی های مدل کراجنهوف وان دلور – ماسلند بهتر از مدل دوزو - هلین گا بود. برای حالت سطح ایستابی خیزان پیش بینی مدل دوزو - هلین گا نزدیک به واقعیت به دست آمد. دقت پیش بینی هر سه مدل با گذشت زمان کاسته شد و با نزدیک شدن به زمان انتهایی آزمایش به یکدیگر همگرا شدند.
    کلیدواژگان: پیش بینی، تخلیه زهکش ها، تراز سطح ایستابی، دوزو، هلین گا، زهکشی غیر ماندگار، کراجنهوف وان دلور، ماسلند، گلور، دام
  • جواد امیدار *، سمیرا نوری، کامران داوری، علیرضا فرید حسینی صفحه 11
  • مهدی نژادنادری، محمد جواد خانجانی، رضا منتظمی وظیفه دوست صفحه 23
    بیشتر مناطق ساحلی، خشک هستند ولی منابع آب شور زیادی در دسترس دارند. آب شیرین مصرفی کشورهای حوزه خلیج فارس توسط تقطیر آب دریاها با استفاده از انرژی سوخت های فسیلی تامین می شود. اما با توجه به افزایش قیمت نفت و همچنین آلودگی حاصل از مصرف سوخت های فسیلی جهت تامین انرژی مورد نیازآب شیرین، بسیاری از این کشورها توجه زیادی به تقطیر خورشیدی به عنوان گزینه ای امید بخش و سازگار با محیط زیست کرده اند. اما استفاده از سایت های آب شیرین کن موجب تولید پساب به مراتب با غلظت نمک بالاتری از آب دریا می باشد که فارغ از معایب زیست محیطی نیست و لذا می بایست نحوه دفع پساب به نحوی باشد که کمترین اثر را بر روی محیط پذیرنده پساب (دریا در اکثر مواقع) داشته باشد. میزان ترقیق اولیه و خصوصیاتش نقش مهمی را در طراحی دفع فاضلاب به دریا ایفا می کند. استفاده از مدل های ناحیه اختلاط تخمین ترقیق اولیه بسیار مرسوم است. در این مطالعه به عملکرد پخشاننده های T شکل در آبهای کم عمق با استفاده از معادلات تجربی پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: پخشاننده T، ترقیق اولیه، سایت آب شیرین کن، شوراب، ناحیه اختلاط
  • بررسی و تحلیل منطقه ای سیلاب های جنوب ایران به روش همگن بندی
    مهدی قاسمی، حامد خدمتی، مجید حیدری زاده، حسین صدقی، مهدی ملک پور صفحه 31
    جنوب ایران شامل قسمت های از استان های بوشهر، یزد، فارس، هرمزگان، کرمان، اصفهان و خوزستان است، که از گرم ترین نواحی کشور بشمار می آیند. تعداد کم ایستگاه های هیدرومتری و عدم یکنواختی در پراکندگی آن ها از یکطرف و همچنین وجود داده های کوتاه مدت و یا گاها حوزه های فاقد آمار از طرف دیگر، باعث گردیده که از میزان دبی های با دوره بازگشت معین در آن مناطق اطلاع درستی در اختیار نداشته باشیم. به منظور بررسی و برآورد سیلاب و ارائه روابط مناسب با استفاده از روش تحلیل منطقه ای سیلاب در زیر حوزه های آبخیز جنوب ایران نخست داده ها و اطلاعات هواشناسی، آبشناسی و ویژگی های اکولوژیکی جمع آوری و مورفومتری زیرحوزه ها اندازه گیری گردید. آزمون داده های پرت و آزمون ایستائی بروی آمار جمع آوری شده مورد بررسی قرار گرفت تا صحت و سقم داده ها معین شود، و نهایتا نسبت به تکمیل دوره 20 سال اقدام شد. سپس توزیع های احتمالاتی برای هر ایستگاه هواشناسی و هیدرومتری مورد بررسی قرار گرفته، و از میان آن ها توزیع احتمالاتی غالب منطقه لوگ پیرسون نوع III تعیین گردید. دبی اوج با دوره بازگشت های مختلف محاسبه و به کمک روش هائی نظیر تحلیل خوشه ای، رگرسیون چند متغیره، گروه زیر حوزه های همگن تعیین شدند و در نهایت مدل های ریاضی با اطلاعات هواشناسی، آبشناسی، ویژگی های اکولوژیکی و مورفومتری زیرحوزه ها تولید شد، سپس مدل های بدست آمده با استفاده از دو زیر حوزه دیگر که در پیدایش آن ها مشارکت نداشته، آزمون شدند. در نهایت مناسب ترین روابط ریاضی برای حوزه های آبخیز جنوب ایران بدست آمد،که با استفاده از این مدل ها می توان مقادیر دبی حداکثر لحظه ای را در حوزه های فاقد آمار به دست آورد.
    کلیدواژگان: تحل، یل خوش، ه ای، تحلیل منطقه ای سیلاب، حوزه های همگن، دوره بازگشت، رگرسیون چند متغیره، مدل ریاضی
  • فریده سادات هاشمی نسب خبیصی، محمد موسوی بایگی، بهرام بختیاری، کامران داوری صفحه 43
    شبکه های محاسباتی مدل های گردش عمومی جو (GCM) به دلیل بزرگ مقیاس بودن و قدرت تفکیک کم برای استفاده در ابعاد یک ایستگاه باید ریز مقیاس شوند، از اینرو، از مولدهای هواشناسی برای ریز مقیاس کردن استفاده می شود. با استفاده از خروجی مدل گردش عمومی و مولدهای هواشناسی، میتوان اقلیم منطقه را شبیه سازی نمود. در این پژوهش، داده های خروجی مدل گردش عمومی جو HadCM3 با سه سناریو تغییر اقلیم A1B، A2 و B1 توسط مدل LARS-WG در استان کرمان ریز مقیاس شد. نتایج حاصل از آن در 9 ایستگاه سینوپتیک استان کرمان در دوره پایه 2010-1991و دوره آینده 2030-2011 مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ارزیابی مدلLARS-WG به بررسی میزان خطای داده های مشاهداتی و شبیه سازی شده پرداخته و مدل برای منطقه مناسب ارزیابی شد. پس از آن تغییرات بارش و طول بازه خشک و تر بررسی شد. نتایج حاصل از بررسی میانگین بارش در 20 سال آینده نشان می دهد بیشترین افزایش مربوط به ایستگاه های بم و رفسنجان با 5/26 درصد و کمترین میزان افزایش بارش مربوط به ایستگاه کهنوج با 11 درصد می باشد. نتایج حاصل از بررسی میانگین سالانه نشان دهنده افزایش میانگین سالانه بارش در همه ایستگاه ها می باشد. بررسی طول بازه تر و خشک نشان داد که طول بازه تر در تابستان برای همه ایستگاه ها در دوره 2030-2011 رو به افزایش میباشد. اگرچه در فصل زمستان بارش رو به کاهش می باشد، اما در مجموع میانگین بارش رو به افزایش است.
    مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان: بررسی تغییرات الگوهای بارندگی با توجه به تغییراقلیم در بازه زمانی 2011 تا 2030 با استفاده از مدل LARS-WG (مطالعه موردی: استانهای خراسان رضوی و کرمان)
    کلیدواژگان: بزرگ مقیاس، سناریوهای تغییر اقلیم، شبیه سازی، قدرت تفکیک، مولدهای هواشناسی
  • مینا سیفی زاده، علیرضا عمادی، رامین فضل اولی صفحه 59
    با احداث سدهای مخزنی مقدار زیادی از رسوبات در پشت آن ها ته نشین میشود. بنابراین آب رها شده از سد بصورت زلال بوده و ظرفیت انتقال رسوب بالایی دارد که باعث فرسایش رودخانه در پاییندست سد میشود. در این پژوهش با استفاده از مدلهای ریاضی، تغییرات مورفولوژی رودخانه پلرود در پایاب سد برای یک دوره کوتاه مدت پس از احداث سد، پیشبینی شد. سپس نتایج آن با حالت عدم وجود سد مقایسه شد. نتایج نشان داد که در حالت وجود سد، فرسایش بیشتری در رودخانه ایجاد میشود. بیشترین فرسایش در حالت وجود سد، 7/4 متر و در حالت عدم وجود سد 7/3 متر میباشد. بیشترین تاثیر احداث سد بر مورفولوژی رودخانه، تا فاصله 10 کیلومتری از محور سد در پایاب میباشد. در فواصل دورتر تغییرات بستر رودخانه در دو حالت وجود و عدموجود سد تقریبا مشابه و شدت این تغییرات بسیار کم میباشد. بیشترین تغییرات در رودخانه در سالهای ابتدایی رخ داده و با گذشت زمان از شدت تغییرات کاسته شده است. نتایج همچنین نشان داد که فرسایش و رسوبگذاری در رودخانه با گذشت زمان در حال رسیدن به تعادل میباشد و رودخانه به حالت رژیم خواهد رسید.
    کلیدواژگان: رسوبگذاری، رودخانه پلرود، فرسایش، مهندسی رودخانه، HEC-RAS
  • الناز رضایی آباجلو، جواد بهمنش، بایرام علی محمدنژاد، کامران زینال زاده، بهنام حبیب زاده آذر صفحه 71
    برآورد منحنی رطوبتی خاک نقش مهمی در مدلسازی حرکت آب و املاح در خاک ها دارد. رطوبت اشباع خاک یکی ازپارامترهای مهم در مطالعات خاک است که به منظور برآورد منحنی رطوبتی خاک و هدایت هیدرولیکی غیر اشباع خاک مورد استفاده قرار میگیرد. توابع انتقالی به عنوان روشی غیر مستقیم مطرح بوده که پارامترهای دیریافت خاک را از روی پارامترهای زودیافت برآورد مینماید. جهت توسعه توابع انتقالی، روش های رگرسیون چندگانه خطی و شبکه عصبی مصنوعی بکار گرفته میشوند. در این تحقیق، بافت خاک، جرم مخصوص ظاهری، جرم مخصوص حقیقی، درصد مواد آلی و مقدار آهک به عنوان پارامترهای زودیافت و مقدار رطوبت اشباع به عنوان پارامتر دیریافت خاک در نظر گرفته شدند. در این مطالعه، با استفاده از پارامترهای زودیافت در 136 نمونه خاک، 14 مدل توابع رگرسیونی و 6 مدل شبکه عصبیمصنوعی به منظور برآورد رطوبت اشباع خاک مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت، مقادیر اندازه گیری شده و برآوردشده رطوبت اشباع خاک با همدیگر مقایسه و توانایی هر مدل توسط شاخص های آماری ارزیابی گردید. شاخص های نسبت خطای میانگین هندسی (GMER)، معیار آکائیک (AIC) و ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE) نشان دادند که شینوست و همکاران (به ترتیب با مقادیر 1/1، 8/610- و 104/0m3/m3) و مدل های میناسنی و همکاران (به ترتیب با مقادیر 1، 6/563- و 124/0m3/m3) برآورد بهتری از رطوبت اشباع خاک داشتند. نتایج نشان داد که مقدار کم مواد آلی تاثیر معنی داری بر روی دقت برآورد مدل های شبکه عصبی داشت ولی درصد آهک تاثیر معنیدار بر روی توابع مذکور ایجاد نکرد.
    کلیدواژگان: توابع انتقالی، خاک آهکی، شبکه عصبی مصنوعی، رطوبت اشباع
  • علیرضا شکوهی، زهرا گنجی نوروزی صفحه 83
    تعیین خسارت کشاورزی گام اول برای مدیریت غیرسازه ای سیلاب دشت ها با زون بندی مناطق از نظر ریسک سرمایه گذاری است. پیشبینی خسارت کشاورزی نیازمند تحلیل ریسک زمانی و مکانی بوده و با ترکیبی از تحلیل فراوانی، شبیه سازی هیدرولیکی سیل و توابع خسارت در مراحل مختلف رشد گیاهان محاسبه می شود. در روش ارائه شده که بر مبنای تکنیک مونت کارلو شکل گرفته است شانس رخداد سیل در هر یک از مراحل رشد گیاه از طریق ضرایب وزنی که با نمونه گیری تصادفی از توزیع یکنواخت تولید می شوند، محاسبه شده و خسارت نهایی از مجموع خسارت های حاصل در هر یک از مراحل رشد و ثابت شدن آن به ازای تکرارهای متوالی به دست میآید. در این تحقیق جهت شبیه سازی هیدرولیکی سیل از HECRAS و برای ترکیب نتایج حاصله با توابع خسارت زمانی و فیزیکی گیاه از محیط GIS استفاده شده است. در این مطالعه برای توسعه روش پیش بینی خسارت، گیاه برنج که کشت غالب مناطق شمالی ایران میباشد مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که میزان خسارت متوسط به ازای رخداد یک سیل معین در مراحل مختلف رشد به ترتیب در مراحل نشا، خوشه دهی، ساقه زنی و درو افزایش می یابد. براین اساس زمان رخداد سیل تاثیر بسزایی در میزان خسارت دارد ولی رابطه خسارت با افزایش رشد گیاه مستقیم و خطی نیست. در روش های موجود خسارت سطح سیل گیر 100 درصد محسوب می گردد ولی در این مطالعه متوسط خسارت ناشی از رخداد سیل های 100 ساله، 200 ساله و 500 ساله در سطح سیل گیر 500 ساله به ترتیب برابر با 21، 27 و 47 درصد بدست آمد.
    کلیدواژگان: برنج، توابع خسارت، ریسک مکانی و زمانی، پیش بینی خسارت کشاورزی، مدیریت غیرسازه ای
  • مجتبی سلیمانی ساردو، عباسعلی ولی، رضا قضاوی، حمیدرضا سعیدی گراغانی صفحه 95
    آب های سطحی به ویژه رودخانه ها از مهم ترین منابع تامین آب، جهت مصارف شرب و کشاورزی می باشند. رودخانه چم انجیر از مهم ترین منابع آبی استان لرستان به شمار می آید. هدف از این تحقیق، ارزیابی کیفیت آب و روند تغییرات پارامترهای کیفی آب این رودخانه توسط روش های گرافیکی از قبیل نمودارهای ویلکاکس، شولر و پایپر می باشد. از این نمودارها جهت پایش کیفیت آب و ارزیابی داده های بدست آمده از سال 1347 تا 1389 ایستگاه چم انجیر استفاده گردید. در این مطالعه نمودار پایپر تیپ کیفی آب را از نوع کلسیم-منیزیمی معرفی نمود. بر اساس دیاگرام شولر تمام نمونه های مربوط به آب رودخانه چم انجیر در دسته خوب و قابل قبول از نظر شرب قرار داشته و مانعی از نظر شرب ندارند. همچنین نمودار ویلکاکس نشان می دهد که اکثر نمونه ها در کلاس کمی شور (C2S1) قرارگرفته و برای کشاورزی تقریبا مناسب می باشد. نتایج روندیابی پارامترهای کیفی آب با استفاده از آزمون ناپارامتریک من-کندال نشان داد که علارغم روند نزولی در مقادیر اسیدیته و دبی جریان، که نشان دهنده کاهش اسیدیته آب در مدت مورد مطالعه می باشد، سایر پارامترها از قبیل هدایت الکتریکی، بی کربنات، کلر، کلسیم، منیزیم، باقیمانده املاح، کل کاتیون ها، سختی موقت و سختی کل دارای روند صعودی و معنی دار در سطح اطمینان 99 درصد می باشند. روند صعودی تغییرات املاح محلول آب، نشان دهنده کاهش کیفیت آب و افزایش املاح محلول این رودخانه می باشد.
    کلیدواژگان: آزمون من، کندال، رودخانه چم انجیر، کیفیت آب
  • جواد شهرکی، سیمین محسنی صفحه 107
    هدف از مطالعه حاضر، استفاده از تصمیم گیری چند معیاره تعاملی در تخصیص بهینه منابع آب در بخش های مختلف در شهرستان یزد می باشد. به این منظور، از روش مرحله ای استفاده شد و ماتریس بازده برای تعیین وزن دو هدف حداکثر کردن سود اقتصادی و زیست محیطی محاسبه گردید. سپس با استفاده از نرم افزار اکسل به حل مدل برنامه ریزی پرداخته شد. داده های مورد نیاز از شرکت سهامی آب منطقه ای، سازمان آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد برای سال های 1389- 1381 جمع آوری گردید. با توجه به نتایج مشخص شد که با تغییرات در وزن های به دست آمده مدل برنامه ریزی، امکان بهبود همزمان دو هدف مذکور وجود دارد و اولویت با حداکثرکردن سود اقتصادی و سپس سود زیست محیطی است. بنابراین لازم است که در سیاست های مربوط به تخصیص بهینه منابع آب به بهبود در مقدار این اهداف بیشتر توجه شود.
    کلیدواژگان: تخصیص بهینه منابع آب، تصمیم گیری چند معیاره تعاملی، روش مرحله ای، شهرستان یزد
|
  • Mohsen Rezaei, Mohammad Ghfoori, Rasoul Ajalloeian, Meysam Safavian Page 1
    Water transmission Channels in irrigation networks usually constructed on soils. Geotechnical properties of the soils must be evaluated exactly in channel routs. Fine grain soils that may be swelling, dispersion, collapsible and soluble, can make most problems for channels. If the soil has been a swelling function, its volume will be increase during wetting and it cause to raise and break the channel concrete lining. While the soils have dispersion and collapse properties or contain some soluble materials, its structure will be changed and settled. Then, the channel will be destroyed.This paper evaluate the geotechnical properties of south Roudasht and Mahyar irrigation channels in Isfahan province and Soork irrigation channel in Chaharmahal va Bakhtyari province. As encounter to soluble, dispersive and collapsible soils, we present suitable treatments such as soil exchange, flooding with loading and channels waterproofing.
    Keywords: Solution, Swelling, Problem Soils, Collapsibility, Geotechnic, Dispersi
  • J. Omidvar, S. Noori, K. Davary, H. Sanaei, Nejad, A. Farid Hosseini Page 11
    There are different methods for evaporation estimation that are applied according to the type of application and the required accuracy. Different remote sensing methods have been in the concern of many researchers recently. It is believed that these methods could provide more accurate results in watershed studies. On the other hand، there is an increasing demand for spatial and temporal evapotranspiration estimation. We used SEBAL and METRIC models to investigate the feasibility of their application for Mashhad watershed and also compared the results obtained from these two models. Surface flux was calculated for each pixel by applying these two models and ASTER images، then actual evapotranspiration was calculated as a residual of the energy balance equation. The results showed that SEBAL algorithm underestimates actual daily evapotranspiration in the order of %8. 398/93 in relation to METRIC model. It was also concluded that both of the models are capable to estimate actual evapotranspiration by considering spatial and topographic conditions and also vegetation cover of the catchment.
    Keywords: Daily Evapotranspiration, Energy balance, Remote sensing, Sensors Aster
  • M. Nezhad Naderi, M. J. Khangani, R. Montazemi Vazifeh Doust Page 23
    The use of solar distillation of saline water resources are in areas that are available in many convenient ways to obtain fresh water resources. But the sites that produce waste water and desalination of sea water is much higher salt concentrations. Waste must be disposed of in such a way that the least effect on the acceptor water environment (sea، in most cases). Initial dilution of effluent disposal into the sea and its characteristics play an important role in designing plays. Using the mixing model estimates of initial dilution is very common. In this study the waste disposal site in Bandar Khamir solar desalination using empirical equations have been addressed. Initial dilution related to water depth، diameter، flow rate، the distance between the openings، the velocity of the water is. The most critical with regard to different environmental conditions and the best initial dilution was determined
    Keywords: Making freshwater site, Saltwater, Mixing zone, Initial dilution, T form Diffuser
  • F. Hashemin Nasab, M. Mousavi Baygi, B. Bakhtiari, K. Davari Page 43
    Atmospheric General Circulation Models have great scale and weak separate power so downscale stations have used. Therefore for downscale weather generator must be used. Using the output of general circulation models and weather generators can be used to simulate the regional climate. In this study، output data of HADCM3 atmospheric general circulation model with three climate change scenarios، A1B، A2 and B1 is downscale by the LARS-WG model in Kerman. Results has been assessed and analysed from the nine synoptic stations in Kerman in the recent period from 1991 to 2010 and future periods from 2011 to 2030. In LARS-WG model analysis، amount of error and real data evaluated for suitable region way and after that، rain changing، wet and dry spell length was surveyed. The results of the average rain during the next 20 years show that most rain be long Bam and Rafsanjan station with 26. 5% and lowest rain belong to Kahnouj station with 11%. Results of this study show that the average annual increase in average annual rainfall is at all stations. Findings showed that during wet and dry spell lengths is growing for all stations in the period 2011-2030 in summer. Although winter rainfall is decreasing، but the average rainfall total is rising.
    Keywords: Atmospheric General Circulation Models, Weather Generators, Downscale, Climate Change Scenarios
  • Page 59
    With construction of storage dams، a large amount of sediments are accumulated behind them. Therefore، water released from the dam is so clear and possesses high sediment transport capacity، which causes the river erosion at downstream the dam. In this research، Polerood river morphological variations predicted in downstream of dam using mathematical models for a short period post dam construction. Then، results were compared with lack of dam existence manner. Results showed that، the presence of the dam causes more erosion in the river. Maximum erosion in presence and lack of the dam were 4. 7 and 3. 7 m، respectively. The maximum influence of the dam construction on river morphology is up to 10 km downstream from the dam axis. At far distances، river bed variations in both the presence and lack of the dam were the same and the intensity of these variations was very low. The most river variations occurred at early years and variations intensity reduced gradually. Results also showed that erosion and sedimentation in the river is balanced by the time and river will be arrived at a regime case.
    Keywords: Erosion, HEC, RAS, Polerood River, River engineer, Sedimentation
  • Elnaz Rezaee Abajelu, Javad Behmanesh, Bayramali Mohammad Nejhad, Kamran Zeynalzadeh, Behnam Habibzadeh Azar Page 71
    Estimating the soil moisture curve has an important role in modeling water movement and solute transport in the soils. Saturated water content is one of the important parameters in soil studies which is used to estimate the soil water retention curve and unsaturated hydraulic conductivity. Pedotransfer functions are as undirected methods which estimate soil time consuming parameters from readily measured parameters. The multi-linear regression and artificial neural network methods were used to develop the pedotransfer functions. In this research، soil texture، bulk density، soil particle density، organic material percent and lime content percent as readily measured parameters and saturated water content as time consuming parameter were considered. In this study، using soil readily measured parameters in 136 soil samples، 14 models of multi-linear regression and 6 models of artificial neural network were evaluated in order to estimate saturated water content. Finally، measured and estimated values of soil saturated water content were compared and each model ability was evaluated by statistical indices. The indices of Geometric Mean Error Ratio (GMER)، Akaike’s Information Criterion (AIC) and Root Mean Square Error (RMSE) showed that Minasny et al and shinoset et al models had better estimation of saturated water content. The results showed that low content of organic materials had the significant effect on the accuracy of neural network models estimation but lime percent had not the significant effect on the so called models.
    Keywords: Artificial neural network, Limy soils, Pedotransfer functions, Saturated water content
  • Alireza Shokoohi, Zahra Ganji Page 83
    Agricultural flood loss estimation is the first step toward non-structural management of rural areas and requires the combination of flood frequency analysis، flood hydraulic simulation and loss function estimation for each growth stage of the crop. Due to the amount of investment and plant resistance، agricultural loss varies according to different growth stages; that is، agricultural flood loss is a time dependent phenomenon. In the proposed algorithm، which is based on the Monte Carlo technique، the chance of the flood occurrence at each growth stage is generated via a repetitive sampling from the Uniform probability density function while an insignificant difference between two consecutive summations of the losses at different stages gives the final total loss. Rice as the main crop of the north of Iran was selected for the study. The results showed that the loss is a non-linear function of the growth stages and increases as follows: transplanting، clustering stemming and harvesting. In contrast to the existing methods that suppose 100% loss for flooded areas، the 100، 200، and 500 return period floods caused losses equal to 21، 27، and 47% respectively.
    Keywords: Agricultural flood loss estimation, Spatial, temporal risk, Loss functions, Rice, Non, structural management
  • Solaimanisardom., Vali, A.A., Ghazavir., Saidi Goraghani, H.R Page 95
    Surface waters، especially rivers are important sources of water for drinking and farming. Cham Anjir river is a main water resource in Lorestan province. The main purpose of this study was assessment of water quality parameters and routing using graphical methods such as Wilcox، Schoeller and Piper Diagram. Quality and quantity data (1968 - 2010 Cham Anjir station) were analyzed. According to Piper diagram، type of water quality was in calcium-magnesium range. Schoeller diagram showed that all water samples are in potable and acceptable class. Result of chemical water quality analyze by Wilcox Diagram showed that the most samples are located in low salinity class (c2s1) that are suitable for farming. Menn-Kendal test was used for water quality routing. According to results، pH and discharge decreased consequently، acidity of the water increased. A significant increase in other parameters has been observed (such as: Electrical conductivity، bicarbonate، chlorine، calcium، magnesium، residual salts، total anions، total hardness and temporary hardness). Uptrend of water dissolved salts show a reduction in water quality and an increase in soluble salts.
    Keywords: Water Quality, Menn, Kendal Test, Cham Anjir River
  • Page 107
    The purpose of this study is using compromise multi criteria decision making for water resources optimal allocation in different districts in Yazd city. Step method (STEM) is used and payoff matrix is calculated to determine weights of two objectives maximum benefits of economy and the environment and then using excel software، programming model is solved. Data were collected from the regional water corporation، the organization of water and sewage، agriculture Jahad، the organization of industry، mine and trade of Yazd from 2001 to 2010. The results indicated that there is a possibility to improve mentioned objectives simultaneously by changing in the weights of programming model and priority is with maximum benefits of economy and then environment. Therefore، it is imperative to consider some policies in order to optimum allocation of water resources.
    Keywords: water resources optimal allocation, compromise multi criteria decision making, step method (STEM), Yazd city