فهرست مطالب

پژوهشنامه اقتصادی
پیاپی 26 (پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/15
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مهدی تقوی صفحه 13
  • احمد توکلی* صفحه 15
    سرمایه گذاری عمرانی دولت مقدمه ضروری کارکرد مولد بخش خصوصی است؛ مشروط بر آن که خود با بهره وری، همراه و از نظر حجم و ترکیب با وضعیت کلان اقتصادی سازگار باشد. عدم رعایت قانون در تهیه و اجرای پروژه های عمرانی، طی سالیان دراز، حجم عظیمی از پروژه های ناتمام را بر اقتصاد ملی تحمیل کرده و سبب شده است تا دوره احداث، بسیار طولانی شود. این پدیده، تورمی بوده و باعث کندی نرخ رشد است؛ و بدیهی است که نارضایتی اجتماعی و کاهش مشروعیت و اقتدار سیاسی نیز از ثمرات آن می باشد. راه حل میان مدت تلاش برای اصلاح فرایند سیاسی و اداری تصمیم گیری، باز تعریف نقش دولت، مبارزه با فساد و اصلاح نظام فنی اجرایی است. در کوتاه مدت باید، جز در مورد ضرورتها، از شروع پروژه جدید خودداری کرد و ادامه طرحهای ناتمام موجود را نیز با دو شاخص کارایی و عدالت اولویت بندی کرد تا مجموع عملیات، همواره از منابع در دسترس فراتر نرود.
    کلیدواژگان: طرحهای عمرانی، پروژه های ملی عمرانی، دوره احداث، رشد اقتصادی، کاهش بهره وری، زیانهای اقتصادی، زیانهای سیاسی، اجتماعی، راه حل ها
  • سید حسین میرجلیلی* صفحه 43
    تاریخ گنج شایگان تجربه بشری است و مکتب تاریخی یکی از مکتبهای دگراندیشاقتصادی است که با انتقاد از آموزه های مکتب کلاسیک، تاریخ و بررسی عینی را وسیله تجدید بنای تمام دانش اقتصاد قرار داد. مهمترین نقدهای مکتب تاریخی به مکتب کلاسیک عبارتست از: جهان روایی، روانشناسی ناقص مبتنی بر خودخواهی و افراط در روش قیاسی. روش تاریخی از یک سو در جدال با روش مکتب اتریشی قرار دارد و از سوی دیگر زمینه ساز ظهور مکتب نهادی در آمریکا بوده است. مهمترین آموزه های مکتب تاریخی عبارتست از: کاربرد روش تاریخی در تحلیل پدیده های اقتصادی، استفاده از روش استقرایی، بکارگیری آمار اقتصادی، منحصر به فرد بودن اقتصاد هر کشور و بنابراین ضرورت الگوی بومی توسعه، اجتناب از الگوهای انتزاعی در تحلیل اقتصادی، لزوم یافتن تعامل پدیده های اقتصادی با عوامل غیر اقتصادی و تلاش برای درک تطور تاریخی اقتصادها. در این مقاله با استفاده از آموزه های مکتب تاریخی نشان داده شده است که اتخاذ روش تاریخی، امکان تجزیه و تحلیل عقب ماندگی تاریخی اقتصاد ایران، شناخت ساختار تطوری اقتصاد ایران و تهیه الگوی بومی توسعه اقتصادی ایران را فراهم می کند.
    کلیدواژگان: مکتب تاریخی، مکاتب اقتصادی، اقتصاد کلاسیک، مکتب تاریخی انگلستان، مکتب تاریخی فرانسه، مکتب نهادی اقتصاد ایران، رشد اقتصادی ایران، دوره های تاریخی، عقب ماندگی اقتصادی
  • علی حسین صمدی*، رضیه تابنده صفحه 77
    در این مقاله، رابطه بلندمدت و کوتاه مدت بین صادرات و واردات و آزمون شرط پایداری کسری تجاری و همچنین رابطه بلندمدت و کوتاه مدت بین درآمد ها و هزینه های دولت و آزمون شرط پایداری کسری بودجه و در نهایت رابطه بلندمدت و کوتاه مدت بین کسری بودجه و کسری تجاری، با استفاده از روش های اقتصاد سنجی سری های زمانی مورد بررسی قرار گرفته است براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد شده است که دولت برای فائق آمدن بر کسری مالی و تجاری در کوتاه مدت باید اقدام به کاهش کسری بودجه نماید. بنابراین برای انجام چنین عملکردی کاهش مالیاتها با محوریت عدالت گستری و افزایش پس اندازهای داخلی پیشنهاد شده است که این اقدامات سبب کاهش کسری تجاری نیز خواهدشد.
    کلیدواژگان: اقتصاد ایران، کسری بودجه، موازنه تجاری، هزینه های دولت، درآمدهای دولت، هزینه های دولت، اصول ریکاردویی، دیدگاه کینزی، واردات و صادرات
  • محمود ختایی*، سمیه شاه حسینی، سید حامد مولانا صفحه 103
    در این مقاله تاثیر تغییرات درآمدهای نفتی بر نرخ ارز حقیقی در اقتصاد ایران مورد بررسی قرار گرفته است. به همین منظور با استفاده از یک الگوی ساده همزمان اقتصاد کلان و کاربرد روش تخمین حداقل مربعات سه مرحله ای برای دوره 1382-1344 برآوردها انجام و شبیه سازی صورت گرفته است. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان می دهدکه چنانچه هیچگونه سیاستی از سوی دولت اتخاذ نگردد، افزایش درآمدهای نفتی درکوتاه مدت و بلند مدت موجب افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش حجم پول، افزایش سطح عمومی قیمتهای داخلی، کاهش در صادرات حقیقی غیرنفتی و افزایش واردات حقیقی می شود. با توجه به نتایج حاصل از شبیه سازی می توان گفت که نرخ ارز اسمی در هر دو دوره کوتاه مدت و بلندمدت، با افزایش درآمدهای نفتی ابتدا کاهش یافته و سپس روندی افزایشی را طی می کند و در نهایت به سطح تعادلی خود باز می گردد. همچنین در دوره کوتاه مدت، با کاهش (افزایش) نرخ ارز اسمی، شاهد کاهش (افزایش) نرخ ارز حقیقی خواهیم بود. اما از آنجا که با بروز شوک نفتی، سطح عمومی قیمتها افزایش می یابد، درصد کاهش (افزایش) نرخ ارز حقیقی از درصد کاهش (افزایش) نرخ ارز اسمی، بیشتر (کمتر) است. اما در دوره بلند مدت با افزایش درآمد های نفتی نرخ ارز حقیقی کاهش یافته و به سطحی پایین تر از سطح تعادلی اولیه قبل از افزایش درآمد های نفتی می رسد.
    کلیدواژگان: ایران، درآمدهای نفتی، نرخ ارز حقیقی، تولید ناخالص حقیقی داخلی، سطح عمومی قیمتها، نرخ ارز اسمی
  • محمدجعفر مجرد*، ابراهیم علی رازینی صفحه 131
    نرخ موثر واقعی ارز به عنوان یکی از مهمترین عوامل رقابت پذیری بین المللی تلقی می شود. با افزایش آن رقابت پذیری صادراتی کشور افزایش و با کاهش آن رقابت پذیری صادراتی کشور کاهش می یابد. لذا حفظ و یا ارتقای نرخ موثر واقعی ارز اثر مثبت بر تراز تجاری کشور و کاهش آن اثر منفی بر آن خواهد داشت. عوامل مختلفی نیز بر نرخ موثر واقعی ارز تاثیرگذار هستند و شوکهای وارده بر اقتصاد ممکن است در کوتاه مدت نرخ موثرواقعی ارز را جابجا کنند ولی در مقاطع زمانی طولانی تر، نرخ موثرواقعی ارز تنها بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصاد تنظیم می شود.
    لذا به منظور بررسی تاثیر عوامل بنیادین اقتصادی بر نرخ موثر واقعی ارز، فرم عمومی معادلات ارائه شده است. پس از انجام برآوردهای مختلف و بررسی آنان از لحاظ نظری، تجربی و معیارهای خوبی برازش، مدل مورد نظر را انتخاب نموده ایم. نتایج حاصل از برآوردها حاکی از آن است که با توجه به آماره های مختلف، مدلی که در آن متغیر وابسته، نرخ موثر واقعی ارز مبتنی بر ارزش واحد صادرات باشد، بعنوان مدل مناسب تشخیص داده می شود.مدل مذکور با استفاده از داده های محاسبه شده برای نرخ های موثر واقعی ارز و داده های مربوط به سایر متغیرها، به روش حداکثر راستنمایی(MLE) برآورد شده است. رابطه برآوردی برای نرخ موثر واقعی ارز بیانگر یک رابطه بلند مدت بوده و مشاهده گردید که در رابطه بلند مدت، تمامی ضرایب برآوردی دارای علامت مورد انتظار بوده و با مبانی نظری سازگار می باشند.
    کلیدواژگان: ایران، نرخ ارز، نرخ ارز واقعی، نرخ ارز موثر واقعی، رقابت پذیری بین المللی
  • ابوالفضل شاه آبادی* صفحه 181
    هدف این مقاله ارزیابی نقش سیاستهای اقتصادی دولت بر روی رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی اقتصاد ایران طی دوره 1338-1382 می باشد.
    نتایج تحقیق نشان می دهد که رشد نسبت نیروی کار به تولید ناخالص داخلی غیرنفتی تاثیر منفی و قابل توجهی بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی و نسبت سرمایه گذاری کل و نیز سرمایه گذاری بخش دولتی و رشد مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی غیرنفتی اثر مثبتی بر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی دارند. درحالیکه متغیر رشد نسبت عرضه پول، رشد نسبت صادرات کالا و خدمات و رشد نسبت واردات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی غیرنفتی، تاثیر معناداری بر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ندارد.
    همچنین در این مقاله آثار تکانه های مختلف اقتصادی بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در طول زمان و میزان تغییرات متغیرهای موثر بر نرخ رشد این تولید با روش تجزیه واریانس خطای پیش بینی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ایران، اقتصاد ایران، رشد اقتصادی، سیاستهای اقتصادی دولت، سرمایه گذاری دولت، مخارج دولت، مدل اقتصادسنجی
  • فیروزه عزیزی*، نرگس مرادخانی صفحه 213
    شاخص قیمت سهام به عنوان یکی از مهمترین معیارهای سنجش عملکرد بورس اوراق بهادار در تمام بازارهای مالی دنیا از اهمیت و توجه زیادی برخوردار است. در این مطالعه، اثر شاخص قیمت سهام بر تابع تقاضای پول ایران در دوره 80-1370 بررسی شده است.
    در مقاله حاضر، با استفاده از روش حداکثر درستنمایی جوهانسون و جوسیلیوس نشان داده شده است که دو تعریف پول؛ یعنی حجم پول (M1) و نقدینگی (M2) متغیرهای مناسبی در تابع تقاضای پول ایران است. به عبارت دیگر هر دو تعریف پول رابطه تعادلی بلندمدت با ثباتی را ایجاد می کنند. در این تحقیق شاخص قیمت سهام به عنوان یکی از متغیرهای توضیح دهنده تابع تقاضای پول دارای ضریب معنادار بوده و تغییرات شاخص قیمت سهام نیز دارای دو اثر درآمدی مثبت و جانشینی منفی بر تابع تقاضای پول می باشد.
    کلیدواژگان: قیمت سهام، تابع تقاضای پول، روش جوهانسون، جوسیلیوس، اثر درآمدی، اثر جانشینی
  • پیام حنفی زاده*، سید علیرضا غفوری صفحه 243
    یک شرکت سرمایه گذار، نهادی است که وظیفه اصلی ارائه مدیریت حرفه ای سرمایه گذاری وجوه سرمایه گذاری شده سهامداران را برعهده دارد. شرکتهای سرمایه گذاری، واسطه های مالی هستند که به عامه مردم سهام می فروشند و عواید حاصله را در سبد متنوعی از اوراق بهادار، سرمایه گذاری می کنند. با توجه به افزایش رقابت در محیط سازمانها، امروزه بکارگیری فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار رقابتی شناخته می شود. دراین راستا تدوین برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی به منظور تحقق اهداف شرکتهای سرمایه گذار، ضروری است. بدین منظور در این تحقیق با استفاده از روش ارزیابی متوازن و متدولوژی عوامل کلیدی موفقیت، به عنوان یکی از متدولوژی های برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی، به شناسایی و تعیین فرایندهای استراتژیک شرکتهای سرمایه گذار و همچنین عوامل کلیدی موفقیت این شرکتها پرداخته شده است. بررسی ماهیت متفاوت این شرکتهای سرمایه گذاری با دیگر شرکتهای تجاری از جمله انگیزه های دیگر این تحقیق است. ارائه مدلی برای تعیین عوامل کلیدی موفقیت در برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی در شرکتهای سرمایه گذار ایرانی با توجه به استراتژی های رهبری قیمت تمام شده، تمایز و تمرکز از دستاوردهای اصلی این تحقیق می باشد.
    کلیدواژگان: شرکتهای سرمایه گذاری، عوامل موفقیت، برنامه ریزی استراتژیک، همسوسازی استراتژیک، سیستم های اطلاعاتی
  • علی محمدی*، سمیه محمد حسینی زاده صفحه 281
    در این مقاله از یک رویکرد تلفیقی کمی و کیفی برای رتبه بندی نمایندگی های بیمه ایران استفاده شده است. در این روش ابتدا یک مدل تحلیل پوششی داده ها برای هر زوج از نمایندگی ها بدون در نظر گرفتن سایر نمایندگی ها حل می گردد. سپس با استفاده از نتایج بدست آمده از حل مدل های تحلیل پوششی داده ها، ماتریس مقایسات زوجی تشکیل و با حل مدل فرایند سلسله مراتبی تحلیل یک سطحی، رتبه بندی کامل انجام می شود. ماتریس مقایسات زوجی بر مبنای حل مدل تحلیل پوششی داده ها برای هر جفت از نمایندگی ها قرار دارد که این روش، یک روش کمی است، اما رتبه بندی نهایی با استفاده از یک رویکرد کیفی صورت می گیرد. نتایج نشان می دهد که در دوره زمانی تحت مطالعه، نمایندگی 929، بالاترین رتبه و نمایندگی 947 در سال 82 و نمایندگی 786 پایین ترین رتبه در سال 83 را در بین 23 نمایندگی تحت ارزیابی داشته اند. مزیت الگوی پیشنهادی، رتبه بندی کامل نمایندگی های تحت مطالعه است؛ چرا که در روش تحلیل پوششی داده ها ممکن است بیش از یک نمایندگی نمره کارآیی یک را کسب کند که در این صورت رتبه بندی آنها مشکل خواهد بود، بنابراین استفاده از چنین رویکرد تلفیقی به منظور حل این مشکل است.
    کلیدواژگان: بیمه، نمایندگی های بیمه، رویکرد تلفیقی AHP، DEA، تحلیل پوششی داده ها، فرایند سلسله مراتبی تحلیل
  • محمدحسین پورکاظمی* صفحه 305
    بانک ها در سه بخش تجهیز منابع، تخصیص منابع و ارائه خدمات فعالیت می کنند، این فعالیتها توسط شعب در سرتاسر کشور بعمل می آید. اگر کلیه شعب این بانک ها را در نظر بگیریم این شعب دارای درجات مختلف، ممتاز، یک، دو، سه، چهار و پنج؛ بیشتر یا کمتر می باشند. سطح فعالیت و مسئولیت بانک ها به درجه آنها بستگی دارد، لذا درجه بندی شعب مورد توجه مدیریت بانک ها می باشد.
    چگونگی درجه بندی علمی موضوع بحث این مقاله است. برای هر رتبه بندی به سه عامل اساسی؛ روش رتبه بندی، شاخصهای رتبه بندی و ضرایب یا وزن شاخصها نیاز است. در این نوشتار، ابتدا به روش های رتبه بندی می پردازیم و از میان آنها سه روش تاکسونومی، روش مولفه های اصلی و ترکیب این دو روش ارائه می شود. سپس 24 شاخص در زمینه های مختلف تعریف شده است. آنگاه ضرایب این شاخصها، به دو روش تعیین می شود. در این درجه بندی ها، شاخصهای انتخابی مستقل از هم نبوده و دارای هم خطی هستند. در رتبه بندی، این هم خطی نیز لحاظ شده است. سپس با سه روش، شاخصها و بر طرف کردن هم خطی آنها، کلیه شعب بانک تجارت رتبه بندی شده است؛ آنگاه با توجه به سیاستهای مورد نظر بانک و روش های آماری، تمامی شعب، به دسته های ممتاز، یک، دو، سه، چهار و پنج دسته بندی شده است.
    کلیدواژگان: بانک ها، درجه بندی، شعب بانک ها، بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک صادرات، بانک ملی، روش تحلیل عاملی، روش مولفه های اصلی، روش آنالیز تاکسونومی عددی، شاخصهای سپرده
  • فرشاد هیبتی*، افسانه توانگر صفحه 349
    محققین، برای استفاده از متغیرهای ارزشیابی و شناخت قدرت تبیین آنها در پیش بینی رفتار سود باقیمانده یا پیش بینی نشده، اغلب از یک نسبت در طبقه بندی شرکتها به دو گروه رشدی و ارزشی بر پایه نسبتP/B و یا P/E آنها استفاده کرده اند و در ایران نیز ارزشیابی ها و قیمتگذاری های سهام بر پایه نسبت های P/E وگاها P/B بطور مجزا صورت گرفته است. لذا تلاش شده است با گروه بندی شرکتها با استفاده توامان از نسبت های P/E وP/B بتوان رفتار سود باقیمانده را پیش بینی نمود. بنابراین فرضیات زیر مطرح گردیده است: در شرکتهای رو به افول، انتظار کاهش در سود باقیمانده وجود دارد و در شرکتهای چرخشی، شرکتهای به رشد رسیده و نیز شرکتهای در حال رشد، انتظار می رود که سود باقیمانده افزایش یابد. همچنین در شرکتهای رقابتی، انتظار عدم تغییر در سود باقیمانده وجود دارد. با بررسی رابطه بین بازدهی سهام شرکتها با بازده بازار در فاصله سالهای 1379 تا 1384، نرخ هزینه سرمایه شرکتهایی که رابطه معنادار با بازده بازار داشتند، با استفاده ازمدلCAPM محاسبه و بر اساس آن سود باقیمانده شرکتها استخراج گردید. سپس به دلیل نرمال نبودن توزیع متغیرها، با انجام آزمونهای ناپارامتریک، رفتار سود باقیمانده و چگونگی تغییرات آن در دوره پنج ساله پس از سال پایه در گروه های شرکتها و نیز ارتباط نسبتهای P/E وP/B با متغیرها مورد پژوهش قرار گرفت و مشاهده شد که ارتباط پس از گروه بندی مشخص تر و قویتر می شود. همچنین گروه بندی شرکتها با استفاده توامان از هر دو نسبت، زمینه بررسی بیشتر رفتار سود باقیمانده شرکتها را در گروه ها (که از نظر رشد و موقعیت اقتصادی وضعیت مشابهی دارند)، فراهم نموده و می تواند یاریگر پژوهشهای آتی باشد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، مدل ارزشیابی نسبی، ارزشیابی سود اقتصادی، ارزشیابی سرمایه، ارزش دفتری، سود باقیمانده، نسبتهای ارزشیابی P، E و P، B، آزمون اقتصادسنجی
  • محمد آبیلی صفحه 391
|
  • Ahmad Tavakkoli* Page 15
    Development investment of the government is the essential first step to the productive operation of the private sector, on the condition that it is followed by efficiency and has a harmony with macroeconomics volume and structure. Disregarding law in preparation and operation of development projects has burdened national economy with a huge volume of incomplete projects in a long term and made the construction period too long. It’s an inflationary phenomenon which is led to the low degree of economic growth, while the social dissatisfaction and reduction of political legitimacy and sovereignty are the two other outcomes. A midterm solution is an attempt to improve the political and administrative process of decision-making, re-description of the role of the government, clean up and improving the technical and operational system. Starting new projects should be avoided for a short-term unless for emergency cases and restart of incomplete projects should be prioritized on the base of efficiency and justice parameters in order to prevent all the operations going beyond available sources all the time.
  • Seyyed Hossein Mirjalili* Page 43
    The history is a valuable mine of human experience and historical school was one of the heterodox schools of economic thought that by criticizing the teachings of classical school, has used history and it’s objective investigation as a cornerstone for the revise of political economy. The most important criticism of historical school to classical school are: universalism, imperfect psychology based on self-interest and extremism in deductive method. On the one side, historical method is in conflict to Austrian school and on the other hand was a background for the emergence of American Institutional school. The most important teachings of historical school are: Application of historical method in the analysis of economic phenomenon, using inductive method, using economic statistics, belief on the uniqueness of each economy and thus the necessity of indigenous development model, avoiding abstract models in economic analysis, the necessity of finding the interaction of economic phenomenon to non-economic factors and an endeavor to understand the evolution of economies. In this paper by using the teachings of historical school, we argued that adopting historical method, provide the possibility of analyzing historical backwardness of Iranian Economy, Understanding evolutionary structure of Iranian Economy and preparing indigenous model of economic development in Iran.
  • Ali Hossein Samadi*, Razieh Tabandeh Page 77
    The main purpose of this paper is to analys the short and long run relationship between budget deficit and trade deficit, import and export, and Government revenues and expenditures. Also sustainability condition of trade deficit and budget deficit is examined. For doing so, we apply the time series econometrics techniques. The results show that to over come the budget deficit and trade deficit, the Government should, in the short run, decline budget deficit. In order to do this, we recommended that it has to decrease the taxes and increase the domestic deposits. We could not find any cointegration relationship between government revenues and expenditures, export and imports, and two deficits.
  • Mahmood Khataie*, Somayeh Shahhosseini, Seyyed Hamed Molana Page 103
    The Purpose this paper, is to investigate the effect of oil revenues on real exchange rate in Iran’s Economy by using a macroeconomic model, which has been estimated by 3sls regression technique and annual data during 1965 to 2003. Provided that the government has taken no policies, the simulation results depict that, a rise in oil revenues will increase GDP, domestic price levels, money supply and real import, respectively, but will decrease Non-oil export. By regarding simulation results, we could say that nominal exchange rate will primarily decrease by oil revenues increase both in short run and long run. Afterwards, it will take an increasing trend and eventually, will go back to the initial equilibrium level. We will also observe real exchange rate decrease (increase) via the nominal exchange rate decrease (increase) in short run. However, in the long run, the real exchange rate will decrease by oil revenues boom and before the oil revenues increase will reach a lower level relative to its initial one.
  • Mohammad Jafar Mojarad*, Ebrahim Ali Razini Page 131
    Real Effective Exchange Rate (REER) is one of the main factors in international competitiveness whose increase or decrease will enhance or reduce a country's export competitiveness. So its maintenance or enhancement will have positive effects on a country's trade balance and vice versa. Other factors effect on REER too. Economic shocks may change the REER in the short-term but in the long-term, the REER is determined based on fundamental variables. So popular form of equations has been provided to assess the effects of fundamental variables on REER. The intended model was chosen after different estimations and studying them theoretically and empirically and in terms measures of goodness of fit. The results of the estimations indicate that with respect to different statistics, the thesis model is that which the dependent variable is the REER based on export unit value. This model has been estimated by Maximum Likelihood Estimation (MLE) method using the calculated data for REERs and the data relevant to other variables. The estimated relationship for REER indicates a long-term one in which all estimated coefficients has the expected signs and comply the theoretical foundations.
  • Abolfazl Shah Abadi* Page 181
    The aim of this paper is to assess the role of government expenditure and government economic policies on nonoil economic rate of growth during 1959-2003. The result indicate that nonoil economic rate of growth depends negatively and significantly on the rate of growth of the ratio of labor and depends positively and significantly to the ratio of total investment, government investment and the rate of growth of the ratio of government expenditure, while the rate of growth of the ratio of money supply, the rate of growth of the ratio of export and import to nonoil GDP have not been influential and significant. In other word results show that these policy variables have not a significant effect on nonoil economic rate of growth. While finance policy has significant impact on nonoil GDP rate of growth, monetary policy does not. In addition, we discussed various shocks and their immediate effects on different variables through application of impulse response and variance decomposition and tried to show the effect of changes on variables and on nonoil economic rate of growth accordingly.
  • Firoozeh Azizi*, Narges Moradkhani Page 213
    Stock price index is one of the most important benchmark for measuring stock exchange operation in all of the world’s financial markets. In this paper, we study the effects of stock price index on money demand function for the period 1370-80. In this Paper, we use two definitions for money, broad or narrow definition. The results indicates that these two different definitions of money i.e. M1 and M2 are suitable variables in money demand function of Iran. In other words, both definitions establish a long-term stationary equilibrium relationship. The stock price index as one the variables in the demand function for money, has significant effects. The stock price change has two effects on money demand function which are: positive income effect and negative substitution effect.
  • Payam Hanafizadeh*, Seyyed Alireza Ghafoori Page 243
    An investment company is an entity which its main duty is rendering services on professional investment management to the shareholder's invested capitals. Investment companies are financial brokers who sell stocks to people and invest the profits on a variety of portfolios. Given the enhanced competitiveness among organizations, nowadays utilizing information technology provides an edge over competitors. In this regard, developing strategic planning of information systems to fulfill the objectives of the investment companies is absolutely crucial. Making use of balanced scorecard and critical success factors methodologies as strategic planning of information systems methodologies in this research, strategic processes of investment companies as well as their critical success factors have been identified. Comparing the different nature of the investment companies with other business companies has been another motivation for this research. Presenting a model to determine the critical success factors in strategic planning of information systems for Iran’s investment companies considering cost leadership, product differentiation, and niche market strategies are among the achievements of this research.
  • Ali Mohammadi*, Somayeh Mohammad Hosseinizadeh Page 281
    This paper presents a two-stage model for fully ranking insurance where each agent has multiple outputs and inputs. In the first stage the Data Envelopment Analysis (DEA) is run for each pair of units separately. In the second stage, the pairwise evaluation matrix generated in the first stage is utilized to rank scale the units via the Analytical Hierarchy Process (AHP). Both DEA and AHP are commonly used in practice. Both have limitations. The hybrid model AHP/DEA takes the best of both models, by avoiding the pitfalls of each. AHP/DEA ranking does not replace the DEA classification model, rather it furthers the analysis by proving full ranking in the DEA context for all units, efficient and inefficient. This approach is applied for ranking 23 Iran insurance agents that worked for 2003 and 2004 years. The results reveal that 929 agents have the highest rank and 949 agents have the lowest rank in the studying period.
  • Mohammad Hossein Pourkazemi* Page 305
    Commercial banks basically offer their services in three fields: resource mobilization, financial resources allocation and their banking services. These services are offered by their branches all over the country. These branches are essential into different grades: Independent, Grades 1, 2, 3, 4, and 5. The scope and responsibility of bank branches depend on their grades, so the bank management is interested in ranking their branch network. Any ranking should depend on three basic factors: method of grading, indexes uses for ranking, the weights for each of the indexes used In the first place, we intend to survey different ranking techniques, reviewing three different
    Methods
    Taxonomy, Principal factors and a combination of the two. We have tried to define 24 different indexes in different fields where. The coefficients of these indexes are determined by two different methods. In this ranking the indices are not independent and have co-linearity. We have tried to incorporate this problem of co-linearity. Later, Taking into account these factors and correcting for the colinearity problem all the 2005 branches of Bank Tejarat have been ranked.
  • Farshad Heybati*, Afsaneh Tavangar Page 349
    Researchers mostly categorize firms into two groups- growth firms and value firms-based on using either P/B or P/E ratios separately, as valuation variables to study on forecast power and ability of the Residual Income. In Iran, similarly, investors and researchers use P/E and sometimes P/B ratios, as measures of stock valuation and pricing. This study investigates on Residual Income trend of the categorized firms by using P/E and P/B ratios jointly. Therefore, research hypotheses have been formulated as: declining firms expectedly decrease their future Residual Income and turnaround firms, mature firms; growth firms expectedly increase their future Residual Income. Competitive firms expectedly do not change their Residual Income also. By applying the correlation test to all firms, which have been listed in Tehran Stock Exchange during years of 2000 to 2005, the firms were founded out to be in confidence level as a result. Then correlations of P/E and P/B ratios with the other variables including Residual Income, changes and growth of the Residual Income and ROE as well were tested that the result have indicated that the applied Correlation Coefficient to the categorized groups is more identified and be stronger compared to pool data application. I observed that the relation between P/B and variables is more constant and stable rather than to P/E ratio, suggesting the importance of categorizing firms facing to similar economic situations to expand the area of investigations on Residual Income trend and be helpful for future researches.