فهرست مطالب

سلول و بافت - سال چهارم شماره 3 (پاییز 1392)

مجله سلول و بافت
سال چهارم شماره 3 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/08
  • تعداد عناوین: 10
|
  • غلامرضا اصغری، سعید دوازده امامی، محدثه حجتی، عاطفه شکوری، زهرا ولیان، متین اصغری صفحات 243-250
    هدف
    آرتمیزینین مهمترین متابولیت جنس Artemisia می باشد. به دلیل اهمیت آرتمیزینین در درمان مالاریا، تولید آرتمیزینین در درمنه کوهی، کشت کالوس و کشت سوسپانسیون سلولی گیاه بررسی شد. همچنین توانایی تبدیلات بیوشیمیایی در جهت تولید آرتمیزینین در کشت سوسپانسیون گیاه ارزیابی شد.
    مواد و روش ها
    با جمع آوری اندام هوایی گیاه و انتقال دانه رست ها به محیط کشت جامد موراشیگ و اسکوگ (MS) کالوس به دست آمد. کالوس های به محیط کشت مایع منتقل و سوسپانسیون سلولی حاصل شد. بررسی وجود آرتمیزینین در عصاره دی کلرومتانی اندام هوایی گیاه، کالوس و سوسپانسیون سلولی گیاه با روش TLC و GC انجام گرفت. کلسترول، بیزابولول و آرتمیزیاکتون به عنوان پیش ساز آرتمیزینین به سوسپانسیون افزوده و تولید آرتمیزینین با GC بررسی شد.
    نتایج
    محیط حاوی)Kinetin5/0(D،-4-2(5/0)، NAA(1) و محیط حاوی BA(25/0) و NAA(05/0) برای رشد کالوس مناسب بود. نور تاثیر مثبت بر رشد کالوس داشت. بر اساس نتایج TLCو GC تولید آرتیمیزنین در گیاه اثبات نشد ولی کالوس و سوسپانسیون سلولی، گیاه آرتمیزینین تولید کردند اما افزودن کلسترول، بیزابولول و آرتمیزیاکتون به سوسپانسیون سلولی درمنه کوهی بر تولید بیشتر آرتمیزینین تاثیر نداشت. به نظر می رسد این ترکیبات پیش ساز مناسبی برای تولید آرتمیزینین در گیاه درمنه کوهی نیست.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که می توان با به کارگیری روش های نوین ترکیب ارزشمند آرتیمیزنین را در درمنه کوهی علی رغم عدم تولید آن در گیاه تهیه نمود.
    کلیدواژگان: آرتمیزینین، Artemisia aucheri Boiss، کشت سلولی، تبدیلات بیوشیمیایی
  • نجمه سلامیان، شیوا ایرانی، سید محمد اطیابی، مژگان زندی، سید مهدی سعید صفحات 251-259
    هدف
    دراین پژوهش اهمیت روش ساخت بستری از پلیمر PLGA با ساختار نانو به روش الکتروریسی و روش انجماد-خشک کن مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. به همین منظور اثر نانوتوپوگرافی بر تکثیر سلولی بر روی نانوفیبرهای تهیه شده در سه سرعت جمع کننده با یکدیگر مقایسه شد.
    مواد و روش ها
    بسترهایی از PLGA با روش انجماد خشک کن و الکتروریسی تهیه گردید. مورفولوژی ساختارها توسط میکروسکوپ الکترونی، بررسی شد. جهت سنجش فعالیت سلولی، سلول های فیبروبلاست موشی بر روی ساختارها کشت داده شد و با آزمون MTT بررسی گردید.
    نتایج
    تصاویر میکروسکوپ الکترونی نشان داد، با افزایش سرعت چرخش جمع کننده، میزان نظم فیبرها افزایش یافت. تستMTT (05/0p<)، در 24 ساعت مشخص کرد که بسترهایPLGA تهیه شده به روش انجماد-خشک کن با ایجاد ساختاری متخلخل، چسبندگی مناسبی برای سلول فراهم کرده است. با ادامه کشت به مدت 48 و 72 ساعت به طور معناداری قابلیت زنده ماندن سلول بر روی نانوفیبرهای PLGA متناسب با افزایش نظم آنها افزایش یافت. این قابلیت بر روی ساختار PLGA انجماد-خشک کن تغییر چندانی نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل بیانگر عمل کرد بهتر سلول برروی نانوفیبر ساخته شده از PLGA به روش الکتروریسی شده نسبت به روش انجماد-خشک کن بود. علاوه بر این، نانوفیبر منظم به عنوان یک فاکتور مثبت در حمایت از رشد سلول عمل می کند به نظر می رسد ساختار آن به ماتریکس خارج سلولی طبیعی بسیار نزدیک است.
    کلیدواژگان: مهندسی بافت، نانوفیبر، الکتروریسی، PLGA، انجماد- خشک کن
  • مهری عسگری، لادن بیات صفحات 261-273
    هدف
    هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات تلقیح ریزوبیومی بر شاخص های آناتومیکی شبدر ایرانی تحت شرایط آلودگی SO2 هوا می باشد.
    مواد و روش ها
    گیاهان 31 روزه (تلقیح نشده، تلقیح شده با دو سویه ریزوبیوم) به مدت 5 روز متوالی، هر روز 2 ساعت تحت غلظت های مختلف گاز SO2 (صفر به عنوان شاهد، 5/0، 1، 5/1 و ppm2) قرار گرفتند. سپس شاخص های آناتومیکی برگ گیاهان 40 روزه بررسی شد.
    نتایج
    تحت غلظت های بالای SO2 (1، 5/1و ppm2) طول سلول های نردبانی و قطر سلول های اسفنجی در هر دو سطح برگ کاهش، تراکم روزنه در اپی درم فوقانی کاهش و در اپی درم تحتانی افزایش یافتند. همچنین گشودگی دهانه روزنه در اپی درم فوقانی افزایش و در اپی درم تحتانی کاهش یافت. تراکم کرک در هر دو سطح برگ در غلظت های 5/1و ppm2، افزایش معنی داری را نسبت به گیاهان شاهد نشان داد. طول کرک در غلظت ppm2 افزایش معنی داری را در هر دو سطح برگ نشان داد. تلقیح شبدر با دو سویه ریزوبیوم اثرات منفی غلظت های بالای SO2 را به طور معنی داری کاهش داد.
    نتیجه گیری
    نتایج بیانگر اثرات منفی غلظت های بالای آلودگی SO2 هوا بر برخی شاخص های آناتومیکی گیاهان و اثرات مثبت تلقیح باکتریایی در مقاومت نسبت به تنش آلودگی SO2 هوا می باشد.
    کلیدواژگان: آلودگی SO2، ریزوبیوم، شاخص های آناتومیکی، شبدر
  • فیروزه ترابی، احمد مجد، شکوفه انتشاری، سعید آیریان صفحات 275-285
    هدف
    بررسی فاکتورهای مختلف بر بهبود رشد و نمو گیاهان دارویی از اهمیت زیادی برخوردار است. از جمله این فاکتورها عناصر معدنی می باشند. هدف از این تحقیق تاثیر غلظت های مختلف سیلیکون بر خصوصیات آناتومیکی و برخی پارامترهای رشد گیاه گاوزبان دارویی در شرایط کشت هیدروپونیک می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تاثیر غلظت های مختلف سیلیکون بر خصوصیات آناتومیکی اپی درم وسلول روزنه و برخی پارامترهای رشد گیاه گاوزبان از جمله سنجش میزان رنگیزه های فتوسنتزی و مقدار پرولین بررسی شد. بدین منظور آزمایشی به صورت طرح کاملا تصادفی با اعمال سطوح مختلف سیلیکون شامل 0، 5/0، 1، 5/1، 2 و5/2 میلی مولار در چهار تکرار به صورت کشت هیدروپونیک در شرایط گلخانه اجرا شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که گیاهانی که تحت تیمار 5/1 میلی مولار سیلیکون بودند بیشترین طول و عرض روزنه و شاخص روزنه نسبت به شاهد و دیگر تیمار ها داشتند. همچنین تیمار 5/1 میلی مولار سیلیکون تاثیرات مثبتی بر وزن تر اندام هوایی و محتوای کلروفیل کل نشان داد. با این وجود غلظت های بالای سیلیکون تاثیر منفی در رشد و صفات آناتومیکی گیاه داشت.
    نتیجه گیری
    بر اساس بررسی نتایج پارامتر های فیزیولوژیکی و آناتومیکی، اثرات مثبت سیلیکون بر گیاه گاوزبان تنها در غلظت مناسب و قابل تحمل برای گیاه مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: سیلیکون، کشت هیدروپونیک، گاوزبان دارویی (Borago officinalis L، )
  • مرضیه تقی زاده، علی اکبر احسانپور صفحات 287-295
    هدف
    اتیلن یکی از هورمون های گیاهی است که در شرایط کشت در شیشه تولید می شود و تجمع آن با کاهش رشد و تغییرات مورفولوژیکی گیاه همراه است. هدف این مطالعه بررسی اثر کلرید کبالت به عنوان یک مهار کننده سنتز اتیلن بر رشد و برخی شاخص های فیزیولوژیکی و بیان ژن (ACC) Aminocyclopropane 1-carboxylic acidاکسیداز سیب زمینی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه ابتدا جوانه های جانبی گیاه به مدت 5 هفته در محیط کشت MS حاوی غلظت های صفر، 5، 10، 15، 20، 30، 40و 60 میلی گرم در لیتر CoCl2 در شرایط درون شیشه کشت داده شدند و غلظت بهینه انتخاب شد. سپس سطح برگ، میزان کلروفیل و کاروتنوئید و بیان ژن ACC اکسیداز بررسی شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که کلرید کبالت در محیط کشت از ایجاد ریشه های هوایی و نابجا جلوگیری کرد و سبب افزایش سطح برگ، میزان کلروفیل وکاروتنوئید شد. غلظت 20 میلی گرم در لیتر کلرید کبالت بهترین تاثیر را بر شاخص های رویشی نشان داد. همچنین در این غلظت بیان ژن ACC اکسیداز نسبت به گیاه شاهد کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    کبالت با کاهش بیان ژن ACC اکسیداز سبب کاهش تولید و تجمع اتیلن در کشت در شیشه می شود و در نهایت رشد گیاه سیب زمینی به خوبی بهبود می یابد.
    کلیدواژگان: اتیلن، سیب زمینی، کبالت کلرید، ACC اکسیداز Aminocyclopropane 1، carboxylic acid))
  • احمد همتا صفحات 297-303
    هدف
    هدف از این تحقیق شناسایی ژن های ناحیه 2 دارای عدم تعادل آللیک با استفاده از روش های بیوانفورماتیک و سپس انتخاب و مطالعه برخی از آن ها با استفاده از روش هیبریداسیون درجا بود.
    مواد و روش ها
    تومورهای تائید شده توسط متخصص پاتولوژی برای کشت سلولی مورد استفاده قرار گرفت. کروموزوم های متافازی با روش های متداول تهیه گردید. سپس پراب ژن های مربوطه نشاندار شده جهت انجام هیبریداسیون بر روی اسلایدها ریخته شد. سپس مرحله آشکارسازی پراب های نشاندار انجام شد. اسلایدها توسط میکروسکوپ فلورسانس و با استفاده از نرم افزار CW4000 Laica مورد مطالعه قرار گرفتند.
    نتایج
    با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی در ناحیه مورد مطالعه 104 ژن شناسایی گردید ولی بسیاری از آن ها دارای عمل کرد مشخص نبودند. بر اساس نتایج حاصل از روش هیبریداسیون درجا FISH: Fluorescence in situ hybridization) مشخص شد که ژن های Fermt2، Socs4 و Dlgap5 دارای فزونی یابی ژنی و Lgals3 دارای کاهش تعداد نسخه ژنی بودند.
    نتیجه گیری
    احتمالا دو ژن Socs4 و Dlgap5 از جمله ژن هایی می باشند که در بروز سرطان رحم نقش موثر دارند.
    کلیدواژگان: آدنوکارسینومای آندومتر، FISH، Paint، موش صحرائی
  • سیامک یاری، کاظم پریور، محمد نبیونی، محمد کرامتی پور صفحات 305-311
    هدف
    در سال های اخیر شواهد چندی، نقش تکوینی برای مایع مغزی-نخاعی قایل شده اند. در این مطالعه تاثیر مایع مغزی-نخاعی جنینی بر توانایی تکثیر و ویژگی های بنیادی بودن سلول های پروژنیتور عصبی بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کورتکس جنین های 5/15 روزه رت نژاد ویستار در شرایط استریل جدا و به روش آنزیمی به سوسپانسیون سلولی تبدیل گشت. سپس سلول ها با تراکم 50 الی 100 سلول در هر میکرولیتر محیط کشت DMEM/F12 حاوی مکمل N2 و فاکتور رشد EGF وFGF-2 کشت داده شد. در گروه کنترل فقط از محیط کشت استاندارد استفاده شد در حالی که گروه های آزمایشی با مایع مغزی-نخاعی روزهای مختلف جنینی (16، 18 و 20) به نسبت 10 به 100 (حجمی-حجمی) تیمار شدند. شمارش تعداد نوروسفیرها و بیان مارکر ویمنتین جهت بررسی توانایی تکثیر و حالت بنیادی مورد استفاده قرار گرفت. میزان بقای سلولی با استفاده از تست MTT سنجیده شد. نتایج بدست آمده از طریق آزمون آنالیز واریانس یک طرفه بررسی شد.
    نتایج
    مایع مغزی-نخاعی جنینی روزهای 16 و18 تعداد نووروسفیرها و همچنین میزان بقای سلولی را افزایش داد.
    نتیجه گیری
    مایع مغزی-نخاعی جنینی روزهای مختلف جنینی به صورت وابسته به زمان تاثیرات متفاوتی بر تکثیر و بقای سلول های پروژنیتور عصبی می گذارند. همچنین این مایع حالت بنیادی سلولهای پروژنیتور عصبی را در حالت بنیادی تثبیت می کند.
    کلیدواژگان: مایع مغزی، نخاعی جنینی، نوروسفیر، تزاید سلولی
  • امین نعمت اللهی، حسین نورانی، هنگامه ملکیان صفحات 313-322
    هدف
    در مطالعه حاضر، مدلی آزمایشگاهی با هدف مطالعه بافت شناسی و ریخت شناسی روده قزل آلای رنگین کمان طراحی شد.
    مواد و روش ها
    تعداد 20 قطعه ماهی با میانگین وزن 750 گرم و میانگین طول 38 سانتی متر تهیه شد و با محلول بنزوکائین بی هوش گردیدند. چهل دقیقه پس از بی هوشی، ماهیان کشته شده و قلب، سرخرگ های روده ای شکمی و پشتی توسط کالبد شکافی محوطه شکمی در معرض دید قرار گرفت. برای شروع آزمایش یک قسمت جدا شده از روده ماهی تهیه شد و سپس سرخرگ روده ای شکمی یا پشتی به وسیله یک کاتتر داخل رگی باریک کانال گذاری و بعد روده به صورت معلق در یک حمام حاوی محلول رینگر قرار داده شد. مایعات تزریقی گوناگون مانند رینگر، کورتلند، رینگر+ آدرنالین و کورتلند+ آدرنالین مورد آزمایش قرار گرفتند. روده تزریق نشده در محلول رینگر به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. بعد از انکوبه شدن (60 و 180 دقیقه)، نمونه های روده از نظر بافت شناسی و میکروسکوپ الکترونی روبشی ((SEM مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج بافت شناسی و میکروسکوپ الکترونی نشان داد که محلول های کورتلند و کورتلند+ آدرنالین، پس از گذشت 60 و 180 دقیقه، قادر به حفظ ساختار بافت روده ماهی بوده و تنها ادم خفیف و جدا شدگی ملایمی در اپی تلیوم مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    به وسیله این روش می توان بافت روده را برای مدتی به حالت سالم در خارج از بدن ماهی زنده نگه داشت و بدین طریق می توان با دقت به مطالعه بافت شناسی و ریخت شناسی اپی تلیوم روده در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی پرداخت.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمانOncorhynchus mykiss، بافت روده، کورتلند، مدل آزمایشگاهی
  • محمدرضا افضل زاده، قدرت الله محمدی، حمید گله داری، هادی گنجعلی صفحات 323-329
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین وجود جهش های FecB و FecGH در بزهای نژاد کاموری استان خوزستان بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه پژوهشی، از 40 راس بز کاموری با حداقل یک بار سابقه دوقلوزایی خون گیری به عمل آمد و DNA آن ها با روش اصلاح شده نمکی استخراج گردید و جایگاه ژن های FecB و GDF9 با استفاده از پرایمرهای اختصاصی تکثیر یافت.
    نتایج
    پس از تکثیر جایگاه ژن ها، محصولات 190 و 139 جفت بازی با استفاده از رنگ آمیزی اتیدیوم بروماید مشاهده گردید. سپس محصولات به دست آمده به ترتیب در مجاورت آنزیم های اختصاصی AvaII و DdeI تیمار گردیدند. پس از هضم محصولات، مشاهده گردید که جهش های FecB و GDF9 در جمعیت مورد مطالعه وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه مشاهده شد که جهش های FecB و FecGH در بزهای نژاد کاموری استان خوزستان وجود ندارد و همه بزهای مورد مطالعه دارای ژنوتیپ نوع وحشی بودند. بنابراین این جهش ها نمی توانند از عوامل چندقلوزایی در این نژاد باشند و مطالعات بیشتری برای بررسی ژن های موثر بر چندقلوزایی و تعیین ژنوتیپ در این بزها مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: بزهای کاموری، FecB، FecGH، GDF9
  • فاتح معزی، آرش جوانشیر، سهیل ایگدری، هدی پورباقر صفحات 331-338
    هدف
    هدف از این مطالعه بررسی تغییرات هیستوپاتولوژیک و روند زمانی وقوع آن ها در معرض با فلز سنگین کروم در اندامهای آبشش، غده هاضمه و پا در دوکفه ای آب شیرین Anodonta cygnea بود.
    مواد و روش ها
    24 عدد دوکفه ای با دامنه طولی (7/12 تا 3/13سانتی متر) از منطقه سمسکنده ساری برداشت گردید. در آزمایشگاه دوکفه ای ها با غلظتμg l-1 125 برای مدت 18 روز در معرض فلز کروم قرار گرفتند. در روزهای 4، 9 و 18 از دوکفه ای ها جهت به دست آوردن توده های بافتی از اندام های مورد مطالعه، نمونه برداری شد. برش های بافتی از نمونه های در معرض فلز و شاهد تهیه گردید و با روش هماتوکسیلین- ائوزین (H&E) رنگ آمیزی شدند.
    نتایج
    وضعیت هیستولوژیک در هر سه اندام مورد مطالعه در مقایسه با نمونه های شاهد، تغییرات قابل توجهی را نشان داد. در آبشش هیپوپلازی، تغییرات شکلی و اندازه ای تیغه های آبششی، گرانولوما، هیپرپلازی و آتروفی کانال های همولنفی مشاهده گردید. در غده هاضمه آتروفی توبول های گوارشی، ریزش سلول های گوارشی و بازوفیل به درون توبول ها و همچنین تجمع هموسیت ها و گرانولوما در بافت پیوندی مشاهده گردید. در پا هیپوپلازی اپی تلیوم بیرونی، افزایش تعداد سلول های موکوسی و تورم و گسستگی بافتی در ساختار دسته های میوسیت مشاهده گردید. اولین علائم تغییر در روز چهارم ثبت و با افزایش مدت زمان معرض، ظهور علائم جدیدتر و افزایش گستره تغییرات هیستوپاتولوژیک در هر سه اندام دیده شد.
    نتیجه گیری
    تغییرات هیستوپاتولوژیکی در اندام های دوکفه ای A. cygnea به عنوان بیومارکرهای هیستوپاتولوژیکی بسیار مناسبی جهت پایش اثرات این فلز در محیط آبی پیشنهاد می شود و روند زمانی ظهور تغییرات، دقت این شاخص ها را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، Anodonta cygnea، کروم، اندام های داخلی
|
  • Pages 243-250
    Aim
    Artemisinin، an outstanding cumpound in genus Artemisia، is the most important anti malaria medicine. Therefore، plant cell culture of Artemisia aucheri Bioss was established and production of artemisinin was studied on plant، callus، and cell suspension culture.
    Material And Methods
    Artemisia aucheri aerial parts and seeds were obtained. Seedling was prepared and transferred on solid MS medium containing different growth regulators and callus was established. Fresh callus was transferred to liquid MS medium and suspension culture was obtained. For detection of artemisinin، the dichloromethanolic extract of callus، suspension and seeds of the plant was analysed by TLC and GC methods. Biotransformation was studied by feeding cholesterol، bisabolol and artemisia ketone to suspension culture.
    Results
    MS medium supplemented with kinetin (0. 5 mg/l)، 2، 4-D (0. 5 mg/l)، NAA (1 mg/l) and BA (0. 25 mg/l)، NAA (0. 05 mg/l) was suitable for establishment of callus. Light showed positive effect on calli growth. No artemisinin was detected on plant aerial part. It seems، however، that callus and suspension culture of A. aucheri produced artemisinin. Also، Cholesterol، bisabolol and artemisinin keton feeding did not influence artemisinin production. Therefore، it seems these precursors are not proper for biotransformation experiments.
    Conclusion
    Despite of undetected artemisinin in aerial parts of the A. aucheri، the production of artemisinin using new methods such as in vitro culture of A. aucheri is a promising result.
    Keywords: Artemisinin, Artemisia aucheri Bioss, Callus, Cell culture, Biotransformation
  • Pages 251-259
    Aim
    In this study we were investigated the importance of the preparation method of the substrate based on PLGA polymer by electrospinning and freeze-drying method. To investigate the effect of nanotopogeraphy on cell behavior، the prepared nanofibers were compared with each other in three speeds of the collector.
    Material and Methods
    PLGA substratums were made by electrospinning and freeze-dying. The morphology of the structures was compared by use of the Scanning electron microscope images. Mouse fibroblast cells (L929 cell line) were seeded on substrates to determine the cell viability and followed by MTT assay.
    Results
    Scanning electron microscope images showed that، by increasing the speed of collector، the nanofibrous orientation increased. MTT assay (p< 0. 05) showed in 24 h that PLGA substrates prepared by freeze-drying method were provided the appropriate attachment for the cell by producing a porous structure. Cell viability was significantly increased on the PLGA nanofibers with increase of fibers regularity after 48 and 72 h cell culture. This feature did not change on freeze-drying substrate.
    Conclusion
    The findings were indicated that electrospun PLGA nanofibers had the better performance to provide cell behavior. It was expected because of similarity to the structure of the natural extracellular matrix. It seems that aligned fibers acted as a positive factor to support cell proliferation.
    Keywords: Tissue engineering, Nanofiber, Electrospinning, PLGA, Freeze dryer
  • Pages 261-273
    Aim
    The aim of this study was to evaluate the effects of rhizobial inoculation on the anatomical parameters of clover under SO2 pollution.
    Material And Methods
    31 day-old plants (no-inoculated and inoculated with two strains of Rhizobium) exposed to the different concentrations of SO2 (0 as a control، 0. 5، 1، 1. 5 and 2 ppm) for 5 consecutive days for 2 hours per day. The anatomical parameters of 40 day-old plants were Then investigated.
    Results
    Under high SO2 concentrations (1، 1. 5 and 2ppm)، length of the palisade cells and diameter of the spongy cells decreased in both leaf surfaces. Stomatal density decreased in adaxial epidermis and increased in abaxial epidermis. Also، stomatal opening increased in adaxial epidermis and decreased in abaxial epidermis. Trichome density in both leaf surfaces significantly increased in 1. 5 and 2ppm SO2 compared with control plants. Under 2 ppm، trichome length increased significantly in both leaf surfaces. Inoculation of clover with two strains of Rhizobium significantly reduced the negative effects of high SO2 concentration.
    Conclusion
    The results indicate the negative effects of high concentrations of SO2 air pollution on the some anatomical parameters and the positive effects of bacterial inoculation on resistance to air SO2 pollution stress.
    Keywords: Anatomical parameters, Clover, Rhizobium, SO2 pollution
  • Pages 275-285
    Aim
    Study of different factors affecting on improvement of growth and development of medicinal plants is very important. Inorganic elements are considered as those affecting factors. The aim of this research was to study the effects of different silicon concentrations on anatomical and developmental characteristics and some growth parameters of borage (Borago officinalis L.) in hydroponic conditions.
    Material And Methods
    The effects of different concentrations of silicon on anatomical features of epidermis and stomata cells and some growth parameters including quantity of photosynthetic pigments and proline in borage were studied. To this end، a hydroponics experiment was conducted randomly with different amounts of silicon including 0، 0. 5، 1، 1. 5، 2، 2. 5 mM in four replications in greenhouse conditions.
    Results
    The results showed that 1. 5 mM silicon resulted in a significant increase in stomata length and width، and stomatal index in borage leaf comparing with control and other treatments. Also application of 1. 5 mM silicon showed positive effects on fresh weight of shoot and total chlorophyll content of plants compared with control. However it seems that silicon in high concentrations had negative effect on growth and anatomical attributes of the plant.
    Conclusion
    According to study of physiological and anatomical results، positive effects of silicon on pharmaceutical borage are just observed in appropriate and endurable concentrations for the plant.
    Keywords: Borage (Borago officinalis L.), Hydroponic, Silicon
  • Pages 287-295
    Aim
    Ethylene، a phytohormone، is produced during in vitro plant tissue culture and its accumulation is associated with reduction of growth and morphological changes. The aim of this study was to evaluate application of CoCl2، as ethylene synthesis inhibitor، on growth and some physiological parameters as well as expression of ACC oxidase gene of potato.
    Material And Methods
    In this study، nodal segments of potato (Solanum tuberosum L.) cv. White Desiree were cultured on MS medium containing concentration of 0، 5، 10، 15، 20، 30، 40، 60 mg/L CoCl2. After 5 weeks، chlorophyll a،b، total، cartenoied، content، leaf area and expression level of ACC oxidase gene were investigated.
    Results
    CoCl2 inhibited root production in aerial parts and increased leaf areas and amount of chlorophyll a،b and carotenoid. Application of 20 mg/L CoCl2 was the best for potato growth. ACC oxidase gene expression was decreased at this concentration.
    Conclusion
    Application of CoCl2 decreased ACC oxidase gene expression and prevented ethylene accumulation in the in vitro culture and consequently improved growth of potato plant.
    Keywords: ACC oxidase (Aminocyclopropane 1, carboxylic acid), CoCl2, Ethylene, In vitro culture, Potato
  • Pages 297-303
    Aim
    Previous studies using LOH technique on BDII rats showed four distinct Allelic imbalance on chromosome 15. In this research we have studied region 2 including Allelic imbalance by bioinformatic approachs and FISH (Florescence in situ hybridization) technique.
    Material And Methods
    The confirmed tumors by an expert pathologist were used for cell culture. Metaphase chromosomes were prepared by conventional methods. The corresponding genes labeled probe for hybridization was poured onto slides. The labeled probe was then subjected to detected phase. Slides were studied under a fluorescence microscope using software CW4000 Laica.
    Results
    Using some of the database we could register 104 genes. But most of them did not have a clear function. According of FISH results، Dlgap5، Fermt2 and Socs4 had amplification and Lgals3 had copy number reduction.
    Conclusion
    according to our results، the Dlgap5 and Socs4 are probably involve in EAC
    Keywords: Endometrial adenocarcinomas, FISH, Paint, Rat
  • Pages 305-311
    Aim
    During recent years many studies have suggested some developmental roles for embryonic cerebrospinal fluid. Here we examined the effect of embryonic cerebrospinal fluid on proliferation and self-renewal of embryonic ventricular zone derived neurosphere.
    Material And Methods
    Cortex from 15. 5 day old embryonic Wistar rat dissected out and enzymaticaly dissociated to form single cell suspension. Cell suspension seeded in DMEM/F12 medium supplemented with N2 and mitogenes (10ng. ml-1 EGF and 20ng. ml-1 bFGF). The CSF-treated culture from different embryonic ages (E16، E18، and E20) in 10/100 ratio (v/v) was considered as experimental groups. Neurospheres number was counted for proliferation assay and cell viability evaluated with MTT assay. The data were analyzed with One-way ANOVA with turkey’s post hoc test.
    Results
    Embryonic cerebrospinal fluid (e-CSF) enhanced neurosphere number. Also، embryonic cerebrospinal fluid (e-CSF) enhanced cell viability and growth.
    Conclusion
    Embryonic cerebrospinal fluid (e-CSF) enhanced proliferation and viability of neural progenitor cells in age dependent manner. Moreover، this fluid play important role in establishment of neuroprogenitor cells self-renewal.
    Keywords: Embryonic cerebrospinal fluid, Neurosphere, Proliferation
  • Pages 323-329
    Aim
    The aim of the present study was determination of FecB and FecGH gene mutations in Kamouri goats of Khouzestan Province.
    Material And Methods
    For this study 40 blood samples were collected of prolific kamouri goats. DNA of blood samples was extracted by modified salting out method and the site of the FecB and GDF9 genes were amplified using specific primers.
    Results
    After amplification of the site of genes، the products of 190 bp and 139 bp were determined by agarose gel electrophoresis. The PCR products were digested with AvaII and DdeI enzymes. Results show no mutations in the FecB and FecGH genes in the Khouzestan kamouri goats.
    Conclusion
    In this study the mutations of FecB and FecGH are not observed in Khouzestan kamouri goats and all of the goats were wild type. Therefore these mutations are not the general cause of the prolificacy in the Khouzestan Kamouri goats and further investigations are required to evaluating the fecundity genes and the genotyping of Khouzestan Kamuori goats.
    Keywords: Kamuori goat, FecB, FecGH, GDF9
  • Pages 331-338
    Aim
    The aim of this study was to investigate histopathological alterations and their incidence time pattern due to chromium (Cr) exposure during 18 days in gill، digestive gland and foot in freshwater bivalve، Anodonta cygnea.
    Material And Methods
    24 bivalve specimens with length range of 12. 7-13. 3 cm were collected from Semeskandeh region، Sari. They were exposed to 125 µg l-1 of Cr for 18 days. Bivalves were sampled in days 4، 9 and 18 for obtaining tissue samples of studied organs. Tissue sections of exposed and control group samples were prepared and staining was done using haematoxylin and eosin (H&E) method.
    Results
    Histology of all of three studied organs of exposed bivalves in comparison with control group showed significant histopathological changes. Hypoplasia and changes in shape and size of gill lamellae، granuloma، hyperplasia and atrophy of haemolymph channels were observed. In digestive gland، atrophy of digestive tubules، loss of digestive and basophilic cells from tubules، and haemocyte aggregation and granuloma in connective tissue were occurred. Hypoplasia of external epithelium، increase of mucus cells، and swelling and tissue rapture in myocyte blocks were observed in foot. Primary signs of histopathological alteration were appeared in fourth day، and in following days appearance of new signs and expansion of affected area was detected in all of investigated organs.
    Conclusion
    Based on our results، histological changes due to Cr exposure in studied organs in A. cygnea are proposed as appropriate histopathological biomarkers to monitoring Cr levels in aquatic environments and their incidence time pattern can increase fidelity of these indices.
    Keywords: Histopathology, Anodonta cygnea, Chromium, Internal organs