فهرست مطالب

مجله علوم دامی ایران
سال چهل و چهارم شماره 3 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/17
  • تعداد عناوین: 10
|
  • رضا مسعودی، حمید کهرام، احمد زارع شحنه، عباس اکبری شریف صفحات 207-215
    هدف از این تحقیق بررسی اثر استرادیول و تزریق درون عضلانی و درون وریدی دوزهای مختلف اکسی توسین بر باز شدن سرویکس و درصد آبستنی میش های نژاد زندی در انتهای فصل تولید مثلی (اوایل فروردین) بود. در این مطالعه از 63 میش سه تا چهار ساله با میانگین وزنی 55 کیلوگرم استفاده شد. در آزمایش اول به همه میش ها مقدار 100 میکرولیتر استرادیول تزریق شد، 12 ساعت پس از آن میشها به هفت گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول به عنوان گروه شاهد انتخاب شد و هورمون اکسی توسین دریافت نکرد. شش گروه دیگر به دو دسته تزریق درون عضلانی و تزریق درون وریدی تقسیم شدند و میش ها در هر دسته در سه سطح 60، 80 و 100 واحد هورمون اکسی توسین را دریافت کردند. میزان نفوذ به سرویکس قبل از تزریق، ده دقیقه و 12 ساعت پس از تزریق استرادیول (قبل از تزریق اکسی توسین) و همچنین 15 دقیقه پس از تزریق اکسی توسین با پیپت مدرج تلقیح مصنوعی اندازه گیری شد. آزمایش دوم مانند آزمایش اول بود با این تفاوت که به میش ها استرادیول تزریق نشد و فقط اثر اکسی توسین بر باز شدن سرویکس تعیین شد.
    کلیدواژگان: سرویکس، استرادیول، اکسی توسین، اولتراسونوگرافی، درصد آبستنی
  • حسین ذکریا پور، مهدی گنج خانلو*، ابوالفضل زالی، امیر اکبری افنجانی صفحات 217-223

    در این مطالعه به منظور بررسی اثر افزودن سطوح مختلف روغن ماهی و نسبت یونجه و ذرت سیلو شده بر عملکرد پروار و ترکیب لاشه،از 36 راس گوساله نر هلشتاین با میانگین وزن اولیه 61± 345 کیلوگرم در قالب طرح کاملا تصادفی و به صورت فاکتوریل 3×2 (0، 5/1 و 3 درصد روغن ماهی و دو سطح 10 و 20 درصد یونجه خشک) به مدت 90 روز استفاده شد. گوساله ها جیره کاملا مخلوط حاوی 30 درصد علوفه و 70 درصد کنسانتره مصرف کردند. افزایش وزن به صورت ماهیانه ثبت می شد و خوراک مصرفی نیز به صورت روزانه اندازه گیری شد. گوساله ها در آخر دوره کشتار و وزن اجزای لاشه تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SAS و رویه GLM برای داده های تکرار نشده و MIXED برای داده های تکرار شده آنالیز شد. در بین تیمارها تفاوت معنی داری از لحاظ افزایش وزن روزانه، مصرف ماده خشک، ضریب تبدیل غذایی، تحت تاثیر اثر متقابل روغن ماهی و نسبت علوفه وجود نداشت. سطح بالای روغن ماهی، صرف نظر از نسبت یونجه در جیره باعث کاهش مصرف خوراک شد(01/0 P)

    کلیدواژگان: گوساله هلشتاین، روغن ماهی، علوفه یونجه، عملکرد
  • شیرین هنر بخش، مجتبی زاغری، علی اکبر حقدوست صفحات 225-233
    نیاز موادمغذی و عملکرد ذکر شده در راهنمای مربوط به پرورش سویه ها بر پایه نتایجی است که از گله های نگهداری شده تحت شرایط محیطی و مدیریتی مطلوب به دست آمده است. در صنعت طیور ایران مشاهده می شود که بر اساس مقادیر موادمغذی اعلام شده در راهنمای پرورش سویه ها، امکان دستیابی به عملکرد ذکر شده در راهنمای پرورش سویه مورد نظر، مقدور نمی باشد. هدف پژوهش حاضر برازش مدل نیاز انرژی مرغ مادر گوشتی سویه راس 308 در شرایط محیطی و مدیریتی صنعت طیور ایران بود. این مطالعه به صورت مشاهده ای-تحلیلی انجام شد و به صورت تصادفی تعداد 24 مزرعه مرغ مادر گوشتی که در 11 استان کشور ایران توزیع شده بودند انتخاب و با مراجعه به هر یک از مزارع، اطلاعات لازم جمع آوری گردید و معادله مدل برای پیش بینی مقدار انرژی قابل متابولیسم مورد نیاز که باید دریافت شود (MEI) برازش شد (7/0R2=). MEI(کیلوکالری/پرنده/روز)=032/153 BW75/0 + 708/6 ADG + 198/14 EM 946/2- (BW75/0× ADG) 872/4- (BW75/0× EM) 272/0- (ADG × EM) +11/0 (BW75/0× ADG × EM) در این معادله، BW؛ وزن بدن (کیلوگرم)، ADG؛ متوسط افزایش وزن روزانه (گرم) و EM؛ توده تخم مرغ تولیدی (گرم/پرنده/روز) می باشد.
    کلیدواژگان: مدل سازی، دوره تولید، شرایط محیطی، مدیریت
  • ایوب لکی، مهدی دهقان بنادکی، کامران رضایزدی صفحات 235-245
    هدف این مطالعه بررسی اثرات سطوح مختلف پروتئین قابل متابولیسم(MP) جیره روی عملکرد گاوهای هلشتاین در اوایل زایش بود. 24 راس گاو هلشتاین(میانگین وزن بدن23±580، میانگین روزهای شیردهی 23±30 و میانگین تعداد شکم زایش 5/0±4/2) به طور تصادفی با 4 جیره حاوی 1) 60/10، 2) 07/11، 3) 54/11 و 4) 00/12 درصد پروتئین قابل متابولیسم براساس ماده خشک به مدت 55 روز تغذیه شدند. براساس نتایج این مطالعه ماده خشک مصرفی، تغییرات وزن بدن، تولید چربی شیر و مواد جامد شیر تحت تاثیر تیمارها قرار نگرفت. تولید شیر تصحیح شده براساس 4 درصد چربی(FCM) و تولید پروتئین شیر با افزایش سطح MP جیره تا 54/11 درصد افزایش یافت، اما با افزایش بیشتر از این سطح کاهش یافت(05/0p)
    کلیدواژگان: اوای، ل زایش، تولی، د و ترکی، ب شی، ر، پروتئین ق، ابل مت، اب، ولیس، م و متابولیت های خون
  • هادی آتشی، محمد مرادی شهربابک*، حسن مهربانی یگانه، سید رضا میرایی آشتیانی، قدرت الله رحیمی میانجی صفحات 247-254

    در این تحقیق، رابطه یبین اسیدهای آمینه جایگاه اتصال پپتیدی ملکول BoLA-DR با ازدیاد سلول های تک هسته ای خون محیطی در پاسخ به استافیلوکوکوس آرئوس و فایتوهماگلوتنین بررسی شد. واحدهای آزمایشی شامل 86 گوساله ی هلشتاین، 155 گوساله ی دورگ (F2) هلشتاین و شاروله، 60 گوساله ی (R1)حاصل از آمیزش حیوانات نر هلشتاین- شاروله با حیوانات ماده هلشتاین و 46 گوساله ی (R1) حاصل از آمیزش حیوانات ماده هلشتاین- شاروله با حیوانات نر شاروله بودند. حیوانات در هنگام آزمایش هم سن و غیر آبستن (تلیسه ها) بودند. برای تعیین ژنوتیپ حیوانات در جایگاه BoLA-DRB3، روش توالی یابی مستقیم استفاده شد، و برای تعیین توالی اسیدهای آمینه جایگاه اتصال پپتیدی ملکول BoLA-DR از اطلاعات توالی اسیدهای آمینه ی ملکول BoLA-DR، ارایه شده در آخرین کارگاه آموزشی BoLA استفاده شد. از یک مدل خطی مختلط برای ارزیابی اثر اسیدهای آمینه جایگاه اتصال پپتیدی ملکول BoLA-DR بر صفات مورد مطالعه، استفاده شد. نتایج نشان داد اسیدهای آمینه موجود در جایگاه 28ام ملکولBoLA-DR بر شاخص تحریک استافیلوکوکوس آرئوس تاثیر دارد(P < 0.05).

    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس آرئوس، ازدیاد سلول های تک هسته ای خون محیطی، ورم پستان
  • محمد نقی زاده، محمد امیر کریمی ترشیزی صفحات 255-262
    به منظور ارزیابی کارایی استفاده از نانوسید بعنوان محرک رشد در مقایسه با آنتی بیوتیک و اسید های آلی بر عملکرد و خصوصیات مرفومتریک روده جوجه های گوشتی، از تعداد 240 قطعه جوجه گوشتی نر یکروزه (راس 308) در قالب طرح کاملا تصادفی (4 تیمار و 4 تکرار) استفاده شد. گروه های آزمایشی شامل: شاهد (بدون افزودنی)، آنتی بیوتیک ویرجینیامایسین (ppm 15)، اسید آلی (2/0% فورمایسین) و نانوسید (ppm 50) بود. گروه آنتی بیوتیک محرک رشد دارای بیشترین میانگین وزن نهایی بود (05/0>P). گروه نانوسید دارای کمترین خوراک مصرفی در کل دوره آزمایش بود (05/0>P). استفاده از آنتی بیوتیک محرک رشد و نانوسید سبب بهبود معنی دار ضریب تبدیل خوراک در کل دوره شدند (05/0>P)، اما تاثیری بر افزایش وزن روزانه نداشتند. تیمارهای آزمایشی تاثیر معنی داری بر طول و طول نسبی قسمت های مختلف روده نداشتند (05/0>P). پرندگان دریافت کننده آنتی بیوتیک با کمترین ارتفاع پرز در ایلئوم تفاوت معنی داری با گروه شاهد و دیگر گرو ه ها داشتند (05/0>P). بین گروه های نانوسید و اسید آلی با شاهد نیز تفاوتی در ارتفاع پرز مشاهده نشد (05/0>P). تیمارهای نانوسید و آنتی بیوتیک کمترین عمق کریپت را داشتند (05/0>P).
    کلیدواژگان: نانوسید، محرک رشد، عملکرد، جوجه های گوشتی، مرفولوژی
  • سجاد گوهری، فیروز صمدی، فرزانه گنجی، سعید حسنی، یوسف جعفری آهنگری صفحات 263-273
    این مطالعه به منظور بررسی خواص آنتی اکسیدانی کنگرفرنگی بر عملکرد کبد در جوجه های گوشتی مسموم شده با تتراکلریدکربن انجام شد. 60 قطعه جوجه گوشتی یک روزه (راس، 308) در قالب طرح کاملا تصادفی در چهار تیمار آزمایشی استفاده گردید. تیمارهای آزمایشی شامل: 1) شاهد (دریافت کننده جیره شاهد)، 2) کنگرفرنگی (جیره شاهد مکمل شده با 3 درصد پودر کنگرفرنگی)، 3) تتراکلریدکربن (جیره شاهد بعلاوه 1 میلی لیتر تتراکلریدکربن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) و 4) کنگرفرنگی+ تتراکلریدکربن (جیره شاهد مکمل شده با 3 درصد کنگرفرنگی + 1 میلی لیتر تتراکلرید کربن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) بودند. جهت مقایسه مقادیر فراسنجه های خونی نظیر پروتئین تام، آلبومین، کلسترول کل و تری گلیسرید و نیز آنزیم های کبدی آلانین آمینو ترانسفراز، آسپارتات آمینو ترانسفراز و آلکالین فسفاتاز خون گیری از ورید بال انجام شد. همچنین، جهت مطالعه بافتی از کبد نمونه برداری شد. نتایج نشان داد که کنگر فرنگی تاثیری بر مقادیر فراسنجه های سرم خون نداشت، در حالی که تتراکلرید کربن مقادیر پروتئین تام و آلبومین سرم خون را کاهش و کلسترول کل و تری گلیسرید را افزایش داد (05/0P)
    کلیدواژگان: کنگرفرنگی، تتراکلریدکربن، جوجه گوشتی، کبد
  • ابراهیم نوریان سرور، یوسف روزبهان صفحات 273-282
    تعداد 48 راس بره شش ماهه نر مهربان با میانگین وزن اولیه 9/3 ± 1/32 کیلوگرم برای بررسی تاثیر عصاره گل گاوزبان بر متابولیت های پلاسمای خون و گاز متان مورد استفاده قرار گرفتند. بعد از دو هفته سازگاری با جیره کاملا مخلوط (با نسبت 60 به 40 کنسانتره و علوفه)، بره ها بر اساس وزن اولیه به صورت تصادفی به چهار گروه 12 راسی در قالب یک طرح کاملا تصادفی تقسیم بندی شدند. گروه اول (شاهد) فقط جیره کامل، گروه دوم، سوم وچهارم به ترتیب جیره پایه به علاوه 3/0، 5/1 و 3 میلی لیتر عصاره به ازای کیلوگرم ماده خشک مصرفی در یک دوره 90 روزه دریافت کردند. عصاره گل گاو زبان در وعده اول تغذیه صبح بر روی جیره غذایی بره ها افزوده شد. نمونه های خون بره ها در طی دو زمانروزهای 37 (دوره اول رشد) و 72 (دوره دوم رشد) دوره پروار از ورید گردن تهیه گردید. غلظت متابولیت های پلاسما شامل پروتئین کل، آلبومین،کراتینین، اوره خون، گلوکز، تری گلیسرید و کلسترول بود. همبستگی بین این متابولیت ها نیز محاسبه گردید. مقادیر گاز متان و دی اکسیدکربن نیز بر اساس اسیدهای چرب فرار مایع شکمبه برآورد گردید. نتایج نشان داد که در روز 37 نمونه گیری، کراتینین، اوره خون(0001/0p)
    کلیدواژگان: گیاه دارویی، عصاره گل گاو زبان، متابولیت های پلاسما، متان، گوسفند
  • محمدعلی طالبی صفحات 283-291
    به منظور بررسی روش پروار و مدت آن بر رشد و ترکیب لاشه، از 60 راس بره نر لری بختیاری در یک آزمایش فاکتوریل و در قالب یک طرح کاملا تصادفی با دو عامل روش پروار (پروار بعد از شیرگیری و چرا در مرتع و سپس پروار) و مدت پروار (در سه سطح 75، 90 و 105 روز) استفاده شد. بره ها در سن 5 ± 90 روزگی شیرگیری شدند. بره های روش پروار بعد از شیرگیری (1) و روش چرا در مرتع و سپس پروار (2) به طور تصادفی به سه گروه 75، 90 و 105 روز پروار تقسیم و در قفس های انفرادی قرار گرفتند. در پایان دوره پروار، نیمی از بره های هر مدت پروار به طور تصادفی کشتار و تجزیه فیزیکی لاشه شدند. نتایج نشان داد، وزن نهایی (23/61 در برابر 34/62 کیلوگرم)، افزایش وزن روزانه (3/198 در برابر 2/209 گرم) و ضریب تبدیل غذایی (5/8 در برابر 31/9) دوره پروار بره های دو روش پروار تفاوت معنی داری نداشتند (05/0P >). در حالی که میزان خوراک مصرفی بره های روش پروار 2 به طور مشخصی (05/0P <) بیشتر بود.
    کلیدواژگان: بره، روش پروار، لاشه، لری بختیاری، مدت پروار
  • شیلا هادی نیا، محمود شیوازاد، حسین مروج صفحات 293-304
    تعداد160 قطعه جوجه نر(راس 308) در سن 4 روزگی در قالب طرح کاملا تصادفی به 8 تیمار و 4 تکرار برای هر تیمار در قفس های آزمایشی تقسیم شدند. جیره های آزمایشی شامل: تیمار 1: جیره پایه بدون متیونین افزودنی (شاهد)، تیمار 2: جیره پایه + 06/0، تیمار 3: جیره پایه + 11/0، تیمار 4: جیره پایه + 17/0درصد متیونین سنتتیک، تیمار 5: جیره پایه+ 06/0، تیمار 6: جیره پایه + 11/0، تیمار 7: جیره پایه + 17/0، تیمار 8: جیره پایه +22/0درصد متیونین گیاهی بودند. در سنین 28 و 42 روزگی به منظور ارزیابی پاسخ سیستم ایمنی ازتست آنتی بادی علیه آنتی ژن گلبول قرمز گوسفند (SRBC) و تست ایمنی 1-کلرو 2و3 دی نیترو بنزن (DNCB) استفاده شد. تابعیت چندگانه نمایی و چندگانه خطی برای تعیین کارایی زیستی متیونین گیاهی نسبت به متیونین سنتتیک بر پایه عملکرد رشد و سیستم ایمنی جوجه های گوشتی به کار گرفته شد. نتایج آزمایش نشان داد افزایش وزن و خوراک مصرفی جوجه های گوشتی بدون در نظر گرفتن نوع منبع متیونین دریافتی نسبت به جیره پایه بهبود یافت. نتایج سیستم ایمنی در سن 28 روزگی پاسخ معنی داری را نشان نداد (05/0p>) درحالیکه در سن 42 روزگی، جوجه های گوشتی تحت تاثیر سطوح افزایشی منابع متیونین قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: جوجه گوشتی، متیونین گیاهی، زیست فراهمی، تابعیت چندگانه
|
  • Pages 207-215
    The aim followed in the present study was to evaluate the effect of Estradiol (E2) injection and injection (either intramuscular (i. m) or intravenous (i. v)) of various doses of OxyTocin (OT) on cervix dilation and on conception rate in Zandi ewes during late breeding season. Sixty three ewes were randomly selected. In experiment 1، the ewes received 100 µl E2 and 12h later were divided and assigned into 7 groups. Control group (n=9) did not receive OT. The six remaning groups were divided into 2 parts using i. m or i. v injection and in each group in every part، ewes (n=9) were treated 60، 80 or 100 IU of OT. Cervix penetration was measured before and after (10 min and 12h) E2 injection (before OT injection) and 15 min after OT injection by use of a scaled pipette of artificial insemination. Experiment 2 was the same as experiment 1 but here the ewes did not receive E2 and were just tested for the effect of OT on cervix dilation. In experiment 3، the estrous synchronization was done using CIDR insertion for 12 days. At the time of CIDR removal، 500 IU of eCG was injected i. m to the ewes.
    Keywords: Cervix dilation, Oxytocin, Estradiol, Ultrasound, Conception rate
  • Mahdi Ganjkhanlou Pages 217-223

    A number of 36 Holstein young bulls (initial BW of 345±61 kg) were randomly assigned to 6 dietary treatments، following a 3 × 2 factorial arrangement، with Three concentrate levels of fish oil (0، 1. 5 and 3 % of DM) and 2 levels of alfalfa hay versus corn silage (10 and 20 % of alfalfa hay forage versus 20 and 10 % of corn silage) were used to investigate the effect of fish oil supplementation and the ratio of alfalfa hay to corn silage in the diet on animal performance. Bulls were fed TMR consisting of 30% forage and 70% concentrate mix on a DM basis. Average Daily Gain (ADG) was monthly assessed and dry mater intake evaluated every day prior to morning meals. The calves were slaughtered at the end of the experimental period (90 days) and the carcass characteristics recorded. Data were analysed through MIXED and GLM procedures of SAS software. There were no significant differences observed for performances، namely dry matter intake، average daily gain and feed intake as well as carcass traits as affected by interaction of fish oil and alfalfa hay level. The highest level of fish oil treatment negatively affected DMI (P < 0. 01)

    Keywords: Holstein bulls, Fish oil, Alfalfa hay, Performance
  • Pages 225-233
    The nutrient requirements and performance guidelines of management guides are based upon many actual flock results obtained under good environmental and management conditions. In practice and under the prevalent poultry industry situation، through these nutrient levels، Iranian farmers cannot attain the performance reported in management guidelines. An estimation of the model of broiler breeder energy requirement under environmental and management conditions of Iran was the aim followed in the present study. The study was carried out، making use of observational as well as analytical information. Data related to broilers of 24 to 64 weeks of age were collected from 24 broiler breeder farms which reared Ross 308. These farms were distributed throughout 11 provinces of Iran. The equation for estimating Metabolizable Energy Intake (MEI) was predicted (R2=0. 7) through: MEI (kcal/bird/day) = 153. 032 BW0. 75 + 6. 708 ADG + 14. 198 EM -2. 946 (BW0. 75× ADG) -4. 872 (BW0. 75× EM) -0. 272 (ADG × EM) + 0. 11 (BW0. 75× ADG × EM
    Keywords: Modeling, Breeding phase, Environmental situation, Management
  • Kamran Rezayazdi Pages 235-245
    The aim followed in the present study was to investigate the effects of different Metabolizable Protein (MP) levels on Holstein cows، milk yield and composition، and as well on concentration of plasma metabolites in the cow،s early lactation. Twenty - four Holstein cows (BW 580±23، DIM 30±7، parity 2. 4±0. 5) were randomly assigned to each one of the 4 dietary treatments containing 1) 10. 60% (diet A)، 2) 11. 07 (diet B)، 3) 11. 54 (diet C)، and 4)12. 00 % (diet D) of MP on a dry matter basis. The experiment lasted for 55 days. The results revealed that none of the factors of: dry matter intake، body weight change، milk fat yield، or non-fat solids were affected by the diets. Fat corrected milk yield and milk protein yield increased as the MP level increased up to 11. 54% of dry matter and more. Rumen metabolites، namely concentration of total volatile fatty acids، proportion of individual volatile fatty acids، pH and concentration of ammonia were not affected by dietary treatments. Concentration of blood glucose، cholesterol، and non-esterified fatty acids were not affected by different MP levels. Concentrations of blood urea nitrogen and milk urea nitrogen increased with incrase in the MP level.
    Keywords: Early lactation, Holstein cow, Metabolizable protein, Milk production
  • Mohammad Moradi Shahre Babak, Hasan Mehrabani Pages 247-254

    Potential relationships between amino acid motifs in the antigen binding groove of various alleles of the bovine major histocompatibility complex DR (BoLA-DR) molecule and Peripheral Blood Mononuclear Cell (PBMC) proliferation، in response to S. aureus and phytohemaglutinin، were investigated. The animals included in the study were approximately of the same age and comprised of pure Holstein-Friesian (n = 86)، F2 Holstein-Friesian Charolais (n = 155)، Holstein-Friesian backcross (F0 Holstein-Friesian dams crossed with unrelated F1 sires، n = 60)، Charolais backcross (F1 dams crossed with F0Charolais sire، n = 46). To determine BoLA-DRB3 alleles of the animals، a sequence-based typing method was employed. The amino acid sequence data encode various BoLA-DRB3 alleles، presented at the latest BoLA workshop، were utilized to determine the residues involved in the formation of the pockets in the antigen binding groove of various alleles of the BoLA-DR molecules. A linear mixed model was utilized to evaluate the potential relationships between amino acid motifs in the antigen-binding groove of various alleles of BoLA-DR molecule and PBMC proliferation.

    Keywords: BoLA, DR, S.aureus, Peripheral blood mononuclear cell proliferation, Mastitis
  • Pages 255-262
    To evaluate the efficiency of Nanocid as growth promoter in comparison antibiotics and with organic acids on performance and intestinal morphometric characteristics of broiler chickens، 240 male broiler chicks of one dayage (Ross 308) were utilized in an experiment of a completely randomized design of 4 treatments and 4 replicates. The experimental treatments included: 1) control (no additives)، 2) antibiotic Virginiamycin (15 ppm)، 3) organic acid (0. 2% Formaycin)، and 4) Nanocid (50 ppm). The antibiotic growth promoter group benefited from the highest final average weight (P)
    Keywords: Nanocid, Growth promoter, Broiler, Performance, Morphology
  • Firooz Samadi Pages 263-273
    The present study was conducted to evaluate the antioxidant effects of Artichoke on liver function in broiler chicks poisoned with CCl4. A total of 60 (Ross، 308) one-d-old broiler chicks were assigned into four treatments، using a completely randomized design. Experimental treatments included: 1) control (received control diet)، 2) Artichoke (control diet supplemented with 3 percent Artichoke powder)، 3) CCl4 (control diet plus 1 ml/kg/BW of CCl4)، and 4) Artichoke+CCl4 (control diet supplemented with 3 percent Artichoke powder + 1 ml/kg/BW CCl4). Wing blood samples were taken to compare blood serum parameters including total protein، albumin، cholesterol and triglyceride as well as liver enzymes including Aspartate Amino Transferase (AST)، Alanine Amino Transferase (ALT) and A،Lkaline Phosphatase (ALP). Meanwhile، liver samples were collected for liver histology. Results revealed that، blood serum parameters were not affected by Artichoke، while CCl4 decreased total protein and albumin while increasing cholesterol and triglyceride concentrations in blood serum (P)
    Keywords: Artichoke, CCl4, Broiler chick, Liver
  • Yousef Rouzbehan Pages 273-282
    Forty-eight Mehraban male lambs each of 6 months of age and 32. 1 ± 3. 9 kg Body Weight (BW) were utilized to study the effects of administration of Echum amoenum Extract (EAE) on plasma metabolites and Methane gas. Following 2 weeks of adaptation and being fed a Total Mixed Ration (TMR) of 60 to 40-ratio concentrate to forage، the lambs were divided by their initial BW into 4 groups of 12 lambs each in a completely randomized design. The control group received only TMR، while the second، third and fourth groups receiving 0. 3، 1. 5 or 3 ml/Kg DM EAE extract for a 90 day experimental period. The Echum amoenum extracts were added to the diet fed to each lamb at the 8:00 h. Blood samples were collected at day 37 (S1) and day 72 (S2) from the jugular vein. The plasma metabolites studied were total protein، albumin، creatinine، Blood Urea Nitrogen (BUN)، glucose، triglyceride as well as cholesterol. The correlation among، and between these metabolites، was also assessed. The results indicated that creatinine، BUN and triglyceride were significantly different from control in day 37 of sampling.
    Keywords: Medicinal herb, Echium amoenum extract, Plasma metabolites, Methane, Sheep
  • Pages 283-291
    The present study was conducted to investigate effect of the fattening system and the duration of the fattening period on growth performance and carcass composition. in lori Bakhtiary Male Lambs. Sixty lambs were assigned to a factorial experiment of a completely randomized design comprised of two factors، including: fattening system (FS1: feedlot following weaning، and FS2: grazing on pasture followed by feedlot) vs. the length of the fattening period (75، 90 and 105 days). Lambs were weaned at 90 ± 5 days of age. The two fattening system lambs were randomly divided into three groups of 75، 90 and 105 days on feedlot and were kept in individual boxes. At the end of fattening period، half of the lambs of each level of fattening period were randomly slaughtered. The results indicated that the average final weight (61. 23 vs. 62. 34 kg)، daily gain (198. 3 vs. 209. 2 gr) and feed conversion ratios (8. 50 vs. 9. 31) were not significantly (P < 0. 05) different between FS1 and FS2 lambs. This was while the feed intake in FS2 lambs was significantly (P < 0. 05) higher than that in FS1 lambs.
    Keywords: Fattening system, Fattening period, Carcass, Lamb
  • Hossein Moravej Pages 293-304
    A total of 160 day-old male broiler chickens (Ross 308) were divided in a completely randomized design experiment، and assigned to 8 treatments and 4 replicates in their experimental units (cages). Treatments included: T1: basal diet with no additional methionine، T2: basal diet plus 0. 06، T3: basal diet plus 0. 11، T4: basal diet plus 0. 17 % of DL-methionine، T5: basal diet plus 0. 06، T6: basal diet plus 0. 11، T7: basal diet plus 0. 17، T8: basal diet plus 0. 22 % of Herbal methionine. To investigate the immunocompetence of birds at 28 and 42 days of age، two tests were conducted: responding to antibody titer against antigen of Sheep Red Blood Cell (SRBC) and responding to dilution 1-choloro 2-3- DiNitroBenzene (DNCB). Multiexponential and multilinear regressions were employed to determine bioavailability of Herbal Methionine (H-Met) ® relative to DL-Met on growth performance and immunocompetence of broilers. Body weight gain and feed intake of the broilers (fed either H-Met or DL Met) improved in the experiment، regardless of Met sources، in comparison with broilers fed basal diet. Immunocompetence results of broilers were not significant at 28 day of age (p)
    Keywords: Broiler chickens, Herbal methionine, Bioavailability, Multi regression