فهرست مطالب

نشریه کودکان استثنایی
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 49، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اسماعیل شیری، وحید نجاتی*، حمیدرضا پوراعتماد صفحه 5
    هدف

    هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر ترمیم تشخیص حالات هیجان در کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا است. 

    روش

     این مطالعه از نوع طرح های تک‌آزمودنی است که 4 کودک دارای اتیسم با عملکرد بالا به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. هر 4 کودک، 14 جلسه انفرادی توانبخشی شناختی را دریافت کردند. ارزیابی ها در  6 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، دو هفته بعد یعنی قبل از شروع درمان، بعد از پنچ جلسه درمان، بعد از ده جلسه درمان، یک روز بعد از پایان درمان و در نهایت مرحله پیگیری (چهار هفته بعد از پایان درمان) انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر نسخه اصلاح شده بازشناسی چهره بنتون بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل بصری و اندازه اثر استفاده شد. 

    یافته ‌ها

    نتایج مطالعه نشان داد که عملکرد آزمودنی های مطالعه در آزمون بازشناسی چهره بنتون بهبود یافته است. همچنین اندازه اثر نشان داد که این برنامه آموزشی بر تشخیص حالات هیجانی موثر بوده است. 

    نتیجه‌ گیری

    این پژوهش نشان داد که با استفاده از روش های آموزش کوتاه مدت متمرکز و فشرده، کودکان دارای اتیسم موفق به امکان ترمیم توانایی تشخیص حالات هیجان شدند. نتایج این پژوهش از قابلیت برنامه پرشیا بر ترمیم مشکلات تشخیص حالات هیجان در کودکان اتیسم با عملکرد بالا حمایت می کند و پس از انجام مداخله، مهارت‌های تشخیص حالات هیجان به نحو بارزی در این کودکان بهبود یافته است.

    کلیدواژگان: اتیسم، توانبخشی شناختی، تشخیص حالات هیجان، برنامه پرشیا
  • ندا مصدق*، باقر غباری بناب، حجت پیرزادی، ناهید شفیعی صفحات 15-21
    هدف

    هدف پژوهش حاضر، پیش بینی سلامت روان مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و عادی از روی درک معنوی آنها بود.

    روش

    پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش انجام آن همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر و عادی مقطع ابتدایی سال تحصیلی90-89 در شهر گرگان بود. از بین این جامعه آماری،80 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و50 نفر از مادران کودکان عادی به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای گزینش شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از مقیاس سنجش درک معنوی کینگ و چک لیست نشانگان رفتاری جمع آوری، و با روش تحلیل رگرسیون چند گانه و همبستگی چندگانه تحلیل شد.

    یافته‌ ها

    نتایج نشان داد که بین درک معنوی و سلامت روان مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و عادی رابطه معناداری وجود دارد و درک معنوی می تواند پیش بینی کننده سلامت روان در این مادران باشد.

    نتیجه‌ گیری

    بر اساس یافته های به دست آمده از این پژوهش می توان آموزش مولفه‌های درک معنوی را به عنوان روشی برای بهبود سلامت روان مادران کودکان کم توان ذهنی خفیف و عادی پیشنهاد داد.

    کلیدواژگان: درک معنوی، سلامت روان، مادران کودکان کم توان ذهنی خفیف، مادران کودکان عادی
  • رویا شجاعی*، سعید حسن زاده، مژگان فرهبد صفحه 23
    هدف

    این پژوهش به منظور مقایسه مهارت های بینایی- حرکتی در دانش آموزان سن دبستانی دارای افت شنوایی عمیق و همسالان عادی اجرا شده است. 

    روش

    تحقیق حاضر در قالب طرح پس‌رویدادی و با استفاده از آزمون مهارت های بینایی- حرکتی، نسخه بازبینی شده (گاردنر، 1995) صورت گرفت. به علت محدودیت دسترسی به دانش آموزان با آسیب شنوایی عمیق، نمونه ها از تمامی دانش‌آموزانی که واجد شرایط ورود به این پژوهش بودند، از دو مدرسه ناشنوایان پسرانه و دخترانه به تعداد 41 نفر (20 پسر و 21 دختر) انتخاب شده و به تعداد برابر از دانش آموزان عادی از دو مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه نمونه‌گیری به شکل تصادفی انجام شد. در مرحله بعد، آزمون فوق بر روی 82 نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی عمیق و عادی 6 تا 12 ساله شهر کرج، اجرا گردید. 

    یافته‌ها

    تفاوت معناداری بین مهارت بینایی- حرکتی دانش آموزان دارای افت شنوایی عمیق و عادی وجود دارد (01/0 P<). علاوه بر این، دو گروه در مهارت های  بینایی- فضایی، تجزیه و تحلیل بینایی و یکپارچگی بینایی حرکتی نیز تفاوت معنادار داشتند (01/0P<). 

    نتیجه گیری

    پژوهش حاضر نشان می دهد که یکی از حیطه‌ هایی که در کودکان با افت شنوایی عمیق ممکن است دچار اختلال باشد، مهارت بینایی- حرکتی و زیرمجموعه مهارت های مرتبط با آن است. بنابراین بکارگیری روش های ارزیابی جهت شناسایی نقاط ضعف دانش آموزان در این زمینه و ارایه برنامه ‌های توانبخشی مناسب برای کودکان با آسیب شنوایی عمیق ضروری است.

    کلیدواژگان: افت شنوایی عمیق، مهارت بینایی- حرکتی
  • رقیه اسدی گندمانی*، عباس نساییان، نرگس ادیب سرشکی، مسعود کریملو صفحه 33
    هدف

    پژوهش حاضر، تاثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن‏داری و قاطعیت کودکان پسر اتیستیک 12-7 سال شهر تهران را بررسی نموده است. 

    روش

    این تحقیق  از نوع پژوهش های تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل همه کودکان پسر اتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اتیستیک بود که با نمونه‏گیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهشی، پرسشنامه 38 سوالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارت‏های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها، از روش‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و همبسته) استفاده شد. 

    یافته‌‏ها

    یافته ‏های پژوهش نشان داد که آموزش، اثر معناداری بر همکاری و خویشتن‏داری در پس آزمون داشته است. 

    نتیجه‏‌گیری

    با استناد به داده ‏های بدست آمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری و خویشتن داری می شود اما قاطعیت را بهبود نمی‏بخشد.

    کلیدواژگان: نظریه ذهن، مهارت های اجتماعی، کودکان اتیستیک
  • لیلا هوشیار محبوب*، فریدون یاریاری، پاکدل مقدم صفحه 45
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدل سازی ویدیویی برآموزش پیشگام شدن در موقعیت‌های اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم1 انجام گرفت. 

    روش

     طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی به صورت چند خط پایه‌ای با استفاده از افراد مختلف می‌باشد که با هفت آزمودنی مبتلا به اتیسم که به روش نمونه گیری در دسترس از یکی از مدارس استثنایی شهر کرج با استفاده از آزمون کارز انتخاب شده بودند، اجرا گردید. در این پژوهش پس از نمایش فیلم ویدیویی طراحی شده به آزمودنی‌ها، فیلم ثبت شده از جلسات آزمایشی با روش مشاهده و اندازه گیری زمان تاخیر در رفتار پیشگام شدن در یک موقعیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. 

    یافته‌ها

    با آموزش مدل سازی ویدیویی ، مهارت پیشگام شدن در موقعیت اجتماعی در هر هفت کودک بهبود یافت. علاوه براین، کودکان در تقلید تکالیف خود از تقلید کلامی کمتر از تقلید حرکتی استفاده کردند. همچنین پیشگام شدن در یک رفتار اجتماعی در پنج کودک با تغییر نوع بازی بالا رفت. 

    نتیجه‌گیری

    مدل سازی ویدیویی می‌تواند در جهت آموزش پیشگام شدن در موقعیت‌های اجتماعی کودک اتیسم موثر باشد.

    کلیدواژگان: اتیسم، مدل سازی ویدئویی، پیشگام شدن در موقعیتهای اجتماعی
  • رضا توکل*، شهلا حجت، مهدی کهندل صفحه 57
    هدف

    هدف از تحقیق حاضر، تاثیر یک دوره تمرین دویدن آهسته بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان پسر مبتلا به سندرم داون است. 

    روش

    نمونه‌های آماری این پژوهش شامل 24 دانش‌آموز سندرم داون مدرسه ساریخانی در سال 1391 (با میانگین سن 5/3±35/19، قد 12±33/157، وزن49/27±92/63) بودندکه به صورت تصادفی به دو گروه 12 نفری گروه تجربی و گروه کنترل تقسیم شدند. 12 جلسه  45 دقیقه ای شرکت در برنامه ورزشی دویدن آهسته بر روی تردمیل به عنوان پروتکل تمرینی گروه تجربی در نظر گرفته شد.برای ارزیابی تعادل ایستا از تست اصلاح شده لک لک و برای ارزیابی تعادل پویا از تست راه رفتن پاشنه به پنجه استفاده شد. 

    یافته‌ ها

    نتایج نشان داد که بین تعادل ایستا و پویای گروه کنترل و تجربی قبل و بعد از دوره تمرین ،تفاوت معنی داری وجود دارد. 

    نتیجه ‌گیری

    استفاده از روش تمرینی دویدن آهسته بر روی تردمیل را می‌توان به عنوان شیوه ای برای بهبود تعادل پویا و ایستا در دانش آموزان سندرم داون توصیه نمود.

    کلیدواژگان: سندرم داون، تعادل ایستا، تعادل پویا
  • سید مصطفی نچواک* صفحه 67
    هدف

     شواهد اپیدمیولوژیکی و آزمایشگاهی حاکی از وجود استرس اکسیداتیو در بین مبتلایان به سندرم داون است.از طرف دیگر سایر مطالعات نشان داده‌اند که رژیم های غذایی غنی از میوه و سبزیجات منجر به کاهش قابل توجه شاخص‌های استرس اکسیداتیو می‌گردد. بررسی بسامد مصرف میوه و سبزیجات در کودکان مبتلا به سندرم داون موضوعی است که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است.

    روش

    در این بررسی اطلاعات مربوط به الگوی مصرف مصرف میوه و سبزیجات به‌وسیله پرسشنامه و با سوال از والدین گردآوری گردید.

    یافته‌ها

    میانگین بسامد مصرف هفتگی میوه در بین کودکان مورد مطالعه مبتلا به سندرم داون 6/4 وعده و سبزیجات 74/0 وعده در هفته بود. 9/65 % از این کودکان هیچ نوع سبزی را مصرف نکرده بودند و در مورد 51% از کودکان نیز مصرف میوه کمتر از یک وعده در روز بود. 

    نتیجه گیری

     مصرف میوه و سبزیجات به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی سالم در کودکان مبتلا به سندرم داون بسیار کم بود. والدین کودکان مبتلا به سندرم داون باید نسبت به دادن یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجاتبه کودکان خود ترغیب شوند.

    کلیدواژگان: میوه و سبزیجات، استرس اکسیداتیو، کودکان، سندرم داون
|
  • Esmail Shiri, Vahid Nejati*, Hamidreza Poueetemad Page 5
    Objective

    The present study evaluates the effects of cognitive rehabilitation on remediation of recognition of emotional states in children with high-functioning autism disorder.

    Method

    In this single-subject design study، 4 children with highfunctioning autism participated with an intact sampling method، and receive 14 sessions of cognitive rehabilitation. Benton Face Recognition Test was administered in 6 series of time (2 week and immediately before intervention، after 4th، 10th and 14th session and 2 week after intervention as follow up). Data analysis was performed by visual analysis، and effect size was computed subsequently.

    Results

    The results showed that the subjects'' performance improved significantly. As well، the effect of the training program was effective in distinguishing emotional states.

    Conclusion

    This study showed that short-term intensive training could be helpful in remediation emotional states distinguishing ability in children with autism. This study supports the efficacy of “Persia Program” in improving the emotional states distinguishing skills in these children.

    Keywords: autism, cognitive rehabilitation, distinguish of emotional states, the Persia Program
  • Neda Mosadegh*, Baghere Ghobari, Bonab, Hojat Pirzadi, Nahid Shafiee Pages 15-21
    Objective

    The aim of the current study was to investigate the relation between spiritual intelligence and mental health in mothers of children with and without intellectual disabilities (ID).

    Method

    In this correlational research, the population consisted of students with mild ID, and mothers of regular school students in Gorgan. Eighty mothers were sampled through a multistage sampling procedure and then Brief Symptom Inventory (BSI) and Spiritual Intelligence Self- Report Inventory (SISRI-42) were administered.

    Results

    Results of the study showed a significant relation between spiritual intelligence and mental health in mothers of students with mild ID and mothers of regular school children. In addition, results indicated that mental health of mothers can be predicted by their spiritual intelligence.

    Conclusion

    Based on the acquired findings from this research, it is possible to train the components of spiritual intelligence as a method to improve mental health in these mothers.

    Keywords: Spiritual intelligence, mental health, intellectual disabilities
  • Roya Shojaei*, Saeed Hasanzadeh, Mojgan Farahbod Page 23
    Objective

    This study compares visual- motor skills in school-age students with and without profound hearing loss.

    Methods

    The present research method was causal-comparative. Utilizing Test of Visual-Motor Skills-Revised (Gardner, 1995) standardized by Farahbod and Minaei, 2002, fortyone (20 males, 21 females) students with profound hearing impairment and the same number of normal students were selected. The students were selected from two different groups of boys and girls schools with 6 to 12 years old from Alborz province.

    Results

    The findings of this study revealed a significant difference between visual-motor skills of students with profound hearing loss and normal students (P<0/01). In addition, other variables including visual-spatial, visual analysis and visual motor integration skills were also significantly different in the two groups (P<0/01).

    Conclusion

    This study concludes that visual-motor skills are affected in children with profound hearing loss. Therefore, applying the evaluation of visual motor skills and appropriate rehabilitation programs for children with profound hearing impairment could be recommended.

    Keywords: school age children, visual, motor skills, profound hearing loss
  • Roghayeh Assady Gandomani*, Abbas Nesayan, Narges Adib Sershki, Masoud Karimlou Page 33
    Objective

    This research examined the effectiveness of theory of mind training on improving cooperation, self-control and assertive in autistic boys 7-12 years old in Tehran.

    Method

    Utilizing an experimental method with pre-post test design and control group, 12 subjects were selected and assigned randomly into experimental and control group. The research tool was 38 Theory of Mind Questionnaire and Gersham and Elliott social skill scale.

    Results

    t-test analysis indicated that theory of mind training promotes cooperation and self-control but it does not promote assertiveness in -the autistic children.

    Conclusion

    This study conclu des that theory of mind training may promote cooperation and self-control but cannot promote assertiveness.

    Keywords: theory of mind, social skills, autism
  • Leila Hooshyar Mahboob*, Fereydoon Yaryari, Pakdel Moghadam Page 45
    Objective

    This research examines the effect of training social initiation to children with Autism utilizing a video modeling.

    Method

    Using a multiple baseline design (single case), a video modeling procedure was implemented on seven autistic children who were selected using accessible sampling from a school in Karaj. In this study, after showing the produced film to subjects, the experimental sessions were filmed and the delayed time for social initiation was measured.

    Results

    The results indicated that the video modeling training enhanced the social initiation skills in all of children. In addition; they exhibited less vocal imitation than movement imitation in tasks. Social initiation in five children enhanced with changing the toy. These changes maintained after 3 weeks follow-up period.

    Conclusion

    Video modeling can be effective for social initiation in autistic children.

    Keywords: Autism, video modeling, social initiation
  • Reza Tavakol*, Shahla Hojat, Mahdi Kohandel Page 57
    Objective

    The aim of the present study is to find the effect of a slow running on static and dynamic balance training to students with Down syndrome

    Methods

    The statistical sample consisted of 24 children with Down syndrome (mean age 19.35+3.5, Height 157.33+12, Weight 63.92+27.49) randomly divided into two groups of 12 subjects in the experimental group and control group. There were 12 sessions for 45 minutes with slow exercise on treadmill which was considered for the experimental group. Stork balance test was used to assess the static balance and walking from heel to toe test was used to assess the dynamic balance

    Results

    The results showed that the difference between static and dynamic balance before and after exercise was significant.

    Conclusion

    The use of slow running on the treadmill can be used as a way to improve the dynamic and static balance in children with Down syndrome.

    Keywords: Down Syndrome, static Balance, Dynamic Balance
  • Seyed Mostafa Nachvak* Page 67
    Objective

    The aim of current study were to determine the frequency of fruits and vegetables consumption by children with Dwon sundrome (DS).

    Methods

    Fruits and vegetables consumption in children with DS was calculated through an interview with the children’s parents.

    Results

    Fruits and vegetables mean consumption was 4.6 servings/week for fruit and. 74 servings/week for vegetables. 65.9% of these children did not have consumption for any kind of vegetables and in 51% of these children’s fruit consumption were less than one serving per day.

    Conclusion

    Fruits and vegetables consumption as an essential part of healthy diet was very low in children with DS. Parents of children with DS should be encouraged to provide a diet with more fruits and vegetables for their children.

    Keywords: Down syndrome, fruits, vegetables, children