فهرست مطالب

The International Journal of Humanities
Volume:20 Issue: 1, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/07/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عالیه کاظمی، محمد مدرسی، محمدرضا مهرگان صفحات 1-12
    هدف از این مقاله، توسعه مدل پیش بینی تقاضای انرژی بخش صنعت در ایران است. مدل زنجیره مارکوف خاکستری برای پیش بینی تقاضای انرژی این بخش پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از پیش بینی با مدل مذکور با نتایج حاصل از پیش بینی با مدل خاکستری و مدل رگرسیون مورد مقایسه قرار گرفته است. این مقایسه نشان می دهد مدل پیش بینی زنجیره مارکوف خاکستری دارای دقت بالاتری نسبت به مدل های پیش بینی خاکستری و رگرسیون است. سپس تقاضای انرژی بخش صنعت در ایران تا سال 2020 با استفاده از مدل زنجیره مارکوف خاکستری پیش بینی شده است. نتایج حاصل، اساسی علمی برای توسعه برنامه های مربوط به عرضه انرژی در بخش صنعت در ایران فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: تقاضای انرژی، بخش صنعت، پیشبینی، مدل خاکستری، مدل زنجیره مارکوف خاکستری، مدل رگرسیون
  • علیرضا طاهری صفحات 13-28
    علم الاساطیر بین النهرین گونه های فراوانی از هیولاها و موجودات ترکیبی خلق کرده است. از میان آنها موجودات تخیلی با ترکیب حیوان و انسان از اهمیت خاصی برخوردار است، ترکیبی که «انسان-حیوان» می توان نام گذاشت. آنچه در این مقاله نظر ما را جلب کرده، موجود ترکیبی به نام «انسان-گاو» است و این به دلیل تنوع طرح و نمایش های گوناگون و شخصیت اسطوره ای و نمادین اوست.
    از سوی دیگر، موجودی دیگر که در افسانه ها و داستان های اساطیری و همچنین انواع هنر خود را معرفی نموده موجودی اساطیری و تخیلی مشهور به «ارباب حیوانات» است که در همه جای بین النهرین و در هنر آنها به نمایش در آمده است.
    سوالات: چه گونه ای از «انسان-گاو» از اهمیت بیشتری در هنر بین النهرین برخوردار بوده است؟ چه ارتباطی بین «انسان-گاو» و «ارباب حیوانات» وجود دارد؟ سیر تحول فیزیکی گذار «انسان-گاو» به «ارباب حیوانات» چگونه است؟
    فرضیات: بدون شک ارتباط تنگاتنگی مابین «انسان-گاو» و «ارباب حیوانات» وجود دارد، یکی از آنها حالت نمایش خاص بین النهرینی یعنی نمایش عمودی و ایستادن بر روی دوپا است. بین النهرین شخصیت های خارق العاده ای از حیوانات واقعی و تخیلی خلق کرده که به سرزمین های دیگر نیز وارد شده و تغییر شکل داده اند.
    کلیدواژگان: انسان، گاو، ارباب حیوانات، بین النهرین، ایران، اسطوره
  • غلامحسین مسعود صفحات 29-48
    این مقاله سعی بر آن دارد که به توصیف موقعیت حقوقی اقلیت های مذهبی وغیرمسلمانان بر اساس حقوق ایران بپردازد ونیز این سوال را جواب دهد که آیا با توجه به اینکه ایران یک کشور اسلامی است وحکومت آن بطور رسمی وجدی، مذهبی است، اجرای عقاید وحقوق مردمی که مسلمان نیستند چه می شود و آیا اساسا از حقوقی بر خوردارند و محدوده آن چقدر است؟
  • حسن یوسفی، محمد علیزاده سولار، محمود طاووسی صفحات 49-67
    مجموعه خانقاهی و آرامگاهی شیخ صفی الدین اردبیلی که با شماره 1450 در سال 2011 در فهرست آثار جهانی قرار گرفت با ارتفاع حدود 1365 متر از سطح آب های آزاد در عرض جغرافیایی 5.52 14 38 و 5. 27 17 48 از طول جغرافیایی در مرکز شهر اردبیل قرار دارد.
    این مجموعه خانقاهی در واقع نمونه طراحی معماری پیشرفته از شکل اجتماعی، مذهبی، فرهنگی با کاربست آموزشی و فضاهای مورد نیاز برای نیازهای روحی و جسمانی برای زائران با امکانات بهداشتی و خدماتی و آموزشی است. به طوری براساس نمودار ترسیمی دمرگان فرانسوی از نسخه خطی صریح الملک این مجموعه از 67 بنا و حیاط های پیوسته و جانبی برخوردار بود. این فضاها نقش اساسی در آموزش و فلسفه ی طریقت صفوی بر عهده داشت. بعد از انقراض صفوی بیشتر این بناها آسیب دیده و زیر خاک مدفون گردید. فردریش زاره محقق آلمانی از جمله پژوهشگرانی است که در سال 1897 میلادی قدیمی ترین کار تحقیقاتی را درباره ی تاریخ معماری و باستان شناسی بقعه اردبیل به انجام رساند. بعد از ایشان محققانی چون اسماعیل دیباج (در سال 1948) و علی اکبر سرفراز کارگر(در سال 1974) و دکتر ویور (در سال 1974) و دکتر مورتون (در سال 1974) و سید محمود موسوی (در سال های 1996-1995) تحقیقات باستانشناسی جالب توجهی در خصوص تاریخ معماری و باستان شناختی مجموعه مذهبی اردبیل انجام دادند. در سال 2007 میلادی مطالعات باستان شناسی در این محوطه تاریخی تحت سرپرستی حسن یوسفی تحقیقات دهه های مورد نظر را کامل کرد. مطالعات اخیر منجر به کشف بخشی از نقشه کلی مجموعه و جواب به سوالات متعدد در خصوص تاریخ معماری و باستان شناسی مجموعه شده است.
    کلیدواژگان: اردبیل، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، کاوش های باستان شناسی، یافته های معماری
  • ندا ضیابخش، سید مصطفی مختاباد امره ای صفحات 69-81
    منابع اصلی از نور طبیعی خورشید، ماه و ستارگانبه عبارت دیگر، منبع اصل اشراق نور به عنوان واسطه جو است. با توجه به برخی از فیلسوفان، نور معنوی یا مقدس شامل نه تنها مواد و جنبه های کمی، اما خواص غیر فیزیکی آن را به عنوان یک اتصال معنوی بین خدا و انسان رفتارمنابع اصلی از نور طبیعی خورشید، ماه و ستارگان.به عبارت دیگر، منبع اصل اشراق نور به عنوان واسطه جو است. با توجه به برخی از فیلسوفان، نور معنوی یا مقدس شامل نه تنها مواد و جنبه های کمی، اما خواص غیر فیزیکی آن را به عنوان یک اتصال معنوی بین خدا و انسان رفتار. نور بخش عمده ای از وجود که نه تنها به سطح از اشیاء، بلکه به آنها کمک می کند تشکیل شده است. به عبارت دیگر، نور کلید پیدا کردن فضای اساسی در ساخت اماکن مقدس معنی دار است.
    مقاله حاضر تلاش می کند تا تجزیه و تحلیل مقایسه ای از نور را در برخی از معروف ترین ساختمان های مقدس در سراسر جهان است. به عنوان مثل، روش ترجیح داده شده در این قطعه از پژوهش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی است.
    کلیدواژگان: نور طبیعی، ساختمان های مقدس، ویژگیهای معماری، مطالعات تطبیقی
  • صفحات 83-107
    در سال های اخیر، منابع متعددی در مورد پیشرفت علوم و فنآوری در ایران منتشر شده است. با فرض اینکه فنآوری یک«برساخت اجتماعی» محسوب می شود، این مقاله کوشش می کند در پرتوی نظریه تفسیر پل ریکور، نشان دهد که رابطه گفتمانی جامعه ایران با فنآوری غرب را می توان به رابطه متن با خواننده در«گفتمان یقین» ریکور مشابه دانست. ثانیا، این مقاله می کوشد روشن سازد که این مرحله در بستر گفتمانی پیشین ریشه دارد که می توان آنرا «گفتمان شک»نامید.
    در همین راستا، مقاله نخست بر اساس نظریه تفسیر پل ریکور یک مدل مفهومی بنا می سازد که در آن بر حسب تمثیل، فنآوری به متن و کاربر فنآوری به خواننده متن تشبیه شده است سپس در یک مطالعه تاریخی توضیح می دهد که در دوران پس از انقلاب، این رابطه دوتایی (فنآوری و کاربرآن) دارای دو مرحله با ماهیت متفاوت بوده است: مرحله فاصله گذاری از 1357 تا 1368 و مرحله فاصله برداری از 1368 تاکنون. مقاله با این نتیجه گیری پایان می گیرد که رشد کنونی تولیدات علمی به مثابه پایه های مادی، سیاست گذاری عمومی با محوریت ملیت خواهی فنآورانه مبتنی بر«گفتمان یقین عمل می کند و این گفتمان نیز به نوبه خود، در خدمت فرایند هویت سازی اجتماعی است که به قصد ایجاد حس عزت و احترام به هویت ملی ایجاد شده است
    کلیدواژگان: هرمنوتیک شک، هرمنوتیک یقین، متن و خواننده، ملیت خواهی فنآورانه، سیاستگذاری عمومی
|
  • Aliyeh Kazemi, Mohammad Modarres, Mohammad.Reza Mehregan Pages 1-12
    The aim of this paper is to develop a prediction model of energy demand of Iran’s industrial sector. For that matter a Markov Chain Grey Model (MCGM) has been proposed to forecast such energy demand. To find the effectiveness of the proposed model، it is then compared with Grey Model (GM) and regression model. The comparison reveals that the MCGM model has higher precision than those of the GM and the regression. The MCGM is then used to forecast the annual energy demand of industrial sector in Iran up to the year 2020. The results provide scientific basis for the planned development of the energy supply of industrial sector in Iran.
    Keywords: Energy Demand, Industrial Sector, Forecasting, GM, MCGM, Regression
  • Ali Reza Taheri Pages 13-28
    The Mesopotamian mythology represents a variation of monsters and hybrids. Among them، the fantastic creatures in the composition of the animal and the man are very important; it is about the «man-animal». What attracts our interest; it is the composite creature، the «man-bull»، because of its diverse aspect، as well as its symbolic characteristic. On the other hand، we notice one of the very practical figures and very renowned، «Master of animals»، it is appreciated as much as all the Mesopotamian regions represented it in their arts. Problematic: what types of the «man-bull» had most importance in Mesopotamia? Which is the relationship enters the «man-bull» and «Master of animals»? What physical evolution arose during the transformation of the «man-bull» to «Master of animals»? Hypothesis: there is doubtless a narrow relation enters the «man-bull» and «Master of animals»، as regards the symbolizing character to be able to it and their appearances in vertical position. Mesopotamia represents a particular character of the real or fantastic animals، which spread towards the other parts of the country; it is about the representation of animals in vertical shape.
    Keywords: Master of animal, Bull, man, Mesopotamia, Iran, creatures fabulous
  • Gholamhossein Masoud Pages 29-48
    In this paper we try to give a description of the juridical status of religious minorities, Muslim or otherwise, in the constitution of the Islamic Republic of Iran. We also deal with the question of whether non-Muslim minorities are free to perform their religious practices and the extent of their freedom.
    Keywords: Freedom, Religious Minorities, Constitution, Islamic Republic of Iran
  • Hassan Yousefi, Mohammad Alizadeh Sola, Mahmoud Tavousi Pages 49-67
    The Khānegāh or the Shrine of Shaikh Safi al-Din in Ardabil، north-west of Iran، listed as the world heritage site (by UNESCO) back in 2011 under the identification no. 1450. This ensemble is located at 38° 14´52/5«northern latitude، 48° 17´27/5˝ longitude، and altitude of 1365 above sea level in the center of city of Ardabil. The ensemble of Shaikh Safi al-Din is a well-developed prototype constituting social، religious، charitable، cultural، and educational functions. With range of versatile spaces، it has met the physical and spiritual needs of residents and pilgrims as such; it includes places to meet needs in fields of education and training، livelihood and healthcare. Relying on the diagram of De Morgan، it seems there are more than 67 spaces and courtyards attached to the Khānegāh، all of which have had a significant role in the training and educational philosophy of Safavid tradition. After decade of Safavid، most part of this magnificent structure damaged. F. Sarre، a German researcher، conducted one of the earliest studies on the architectural and archaeological history of Ardabil shrine in 1897. Some others such as Dibaj (1948)، Ali Akbar Sar-faraz، (1974)، Weaver (1974)، Morton (1974) and Seyyed Mahmoud Mousawi (1995-6) have also carried out researches on this subject in recent decades. Archaeological works of Cultural Heritage and Tourism Organization of Islamic Republic also conducted a study under the leadership of Hassan Yousefi in 2007. These studies cleared so many unsolved historical questions about the general plan of the holy shrine.
    Keywords: Ardabil, Shaikh Safi al Din Shrine, Archaeological Excavations, Findings
  • Neda Ziabakhsh, Seyed Mostafa Mokhtabad Amrei Pages 69-81
    The main sources of all natural light are the sun، the moon and the stars. In other words، the principle source of illumination is the light as mediated by atmosphere. According to some philosophers، spiritual or holy light includes not only material and quantified aspect، but being non-physical properties it treats as a spiritual connector between god and man. The light is the main part of existence which not only contacts to the surface of objects، but also helps them form. In other words، light is the key of finding space fundamental in making holy places meaningful. The present paper tries to make a comparative analysis of lighting in some of the most famous sacred buildings around the world. As such، the methodology preferred in this piece of research is descriptive، analytic and comparative.
    Keywords: Natural Light, Sacred Buildings, Architectural Features, Comparative Study
  • Pages 83-107
    Today، there is a plethora of literature on the process of accelerating growth of science and technology in Iran. Assuming technology as a social construct of modern society، and in the light of Ricoeurian hermeneutic approach، this paper aims، first، to show the resemblance of the current discursive relationship between the Iranian society and technology to a «discourse of faith» and، second to explain how this discourse has roots in the preceding one which can be considered as a «discourse of suspicion». To do so، the paper first، builds a conceptual model based on the Ricoeurian theory of interpretation، where، by analogy، modern technology is compared to the text and the user of the technology as its reader. Then، it introduces two episodes of relationship between technology and its Iranian users in the public policy of the post-revolutionary era: distanciation and appropriation. It concludes that the current growth of scientific endeavors serves as the material base for an Iranian discourse of techno-nationalism; a new self-identification which motivates the elites to develop new bases for national self-esteem.
    Keywords: Iran, Discourse Analysis, Hermeneutic, phenomenological Approach, Narratives, Techno, nationalism, Discourse of Suspicion