فهرست مطالب

پژوهش در آموزش علوم پزشکی - سال سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1390)

مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی
سال سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمود مباشری، شمسعلی خسروی*، فاطمه دریس، فریده تاجی، زهرا طاهری، الهام مردان پور شهرکردی صفحات 1-8
    مقدمه
    با وجود اینکه پژوهش های متعدد ویژگی های متفاوتی را برای یک استاد خوب ارائه داده اند، هنوز تلاش برای یافتن ویژگی های مشترک ادامه دارد. این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های یک استاد نمونه دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان صورت گرفت.
    روش ها
    این مطالعه توصیفی – مقطعی بر روی 140 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به صورت سرشماری در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای 24 گویه که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (87/0) تایید گردید. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای، ANOVA، کورسکال والیس و آنالیز واریانس در سطح معنی داری (5./0 ≥ P) از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    9/30 درصد دانشجویان مذکر، 1/69 درصد مونث، 4/42 درصد در مقطع کاردانی و 6/57 درصد کارشناسی بودند. مهم ترین ویژگی استاد نمونه از نظر دانشجویان تسلط استاد بر درس مورد تدریس (4/96 درصد) و دانش عمومی در رابطه با درس مورد تدریس(3/94 درصد) و کم اهمیت ترین ویژگی، قاطعیت و سختگیری استاد(9/61 درصد) بود. بین سن دانشجویان و نظر آنان در ارتباط با ارائه مطالب جالب درسی، شیوایی بیان استاد، ارتباط صمیمی استاد با دانشجویان و ارتباط چشمی مناسب استاد با دانشجویان ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (05/0 < p).
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه در مطالعات مختلف معیارهای متعددی جهت اساتید نمونه در حیطه های مختلف از دیدگاه دانشجویان شناسایی شده، جلب توجه اساتید محترم به اینگونه معیارها می تواند سبب جلب اعتماد دانشجویان، بهبود عملکرد آموزشی و تدریس اثربخش شود. لذا با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و تاکید بر معیار تسلط استاد بر درس مورد تدریس به عنوان یکی از اساسی ترین معیارهای استاد خوب، اساتید باید در برنامه ریزی فعالیت های آموزشی خود این ویژگی ها را در نظر گرفته و در جهت افزایش میزان کارایی دانش و تقویت انگیزه در دانشجویان خود کوشش کنند.
    کلیدواژگان: ارزیابی، استاد نمونه، دانشجویان
  • سعید چنگیزی آشتیانی، محسن شمسی* صفحات 9-18
    مقدمه
    اگر نظام های آموزشی دیدگاه درستی نسبت به پرورش استعدادهای درخشان خود نداشته باشند و تلاشی در جهت شناسایی و رفع مشکلات آنان مبذول نکنند ممکن است اثر منفی آن ها بیشتر از اثر مثبت شان باشد بنابر این توجه به مشکلات این قشر از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا این طرح با هدف بررسی مقایسه ای مشکلات آموزشی از دیدگاه دانشجویان استعداد درخشان با دانشجویان عادی دانشگاه علوم پزشکی اراک و ارایه برخی از راهکارهای مناسب در جهت رفع این مشکلات انجام پذیرفته است.
    روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی - تحلیلی بوده که جمعیت مورد مطالعه آن دانشجویان عادی و دانشجویان استعداد درخشان بودند. روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک دانشجویان و بررسی مشکلات آموزشی دانشجویان بود و در انتها نیز برخی از راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نام برده بر حسب دیدگاه دانشجویان مورد سنجش قرار گرفته و در نهایت اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات اختصاص داده شده به مشکلات آموزشی از نظر دانشجویان عادی و دانشجویان استعداد درخشان از جمله دسترسی به استاد مشاور خود، برخورد به موقع در هنگام بروز افت تحصیلی، نگرش مسئولین نسبت به اجرای دقیق آیین نامه های آموزشی دانشگاه اختلاف معنادار وجود دارد (05/0> P). در این پژوهش بین سن، جنس، وضعیت تاهل، تحصیلات مادر، فاصله محل سکونت تا دانشگاه، وضعیت اشتغال و ترم تحصیلی بین دو گروه دانشجویان اختلافی مشاهده نشد (05/0< P).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، پیشنهاد می گردد ضمن اطلاع رسانی دقیق آیین نامه های آموزشی به کارشناسان و اساتید مشاور به صورت دوره ای ارزشیابی از اطلاعات آنان نیز انجام پذیرد توجه به سایر راهکارهای پیشنهاد شده از طرف دانشجویان نیز حایز اهمیت می باشد.
    کلیدواژگان: استعداد درخشان، دانشجو، دانشگاه، مشکلات آموزشی
  • محسن مردانی گیوی*، کامران اسدی، محمد حقیقی، خشایار صاحب اختیاری، کیوان هاشمی مطلق صفحات 19-28
    مقدمه
    با توجه به اهمیت استنادها و ضرورت ارائه آن در پایان نامه های دانشجویان، این مطالعه سعی دارد تا با بررسی جامع بر منابع مورد استفاده در پایان نامه های دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در 5 سال اخیر، عوامل موثر بر کیفیت پایان نامه ها را بررسی نماید.
    روش ها
    این مطالعه مقطعی- تحلیلی بر روی پایان نامه های دانشجویان رشته پزشکی و دندان پزشکی در مقطع دکتری حرفه ای که طی سال های 1385تا1390 ارائه شده اند (425مورد) انجام گرفته است. از هر پایان نامه 10منبع به صورت تصادفی از مجموع 4233 مورد انتخاب شد. تمامی منابع بررسی شده به پنج رتبه تقسیم شدند (عالی، خوب، متوسط، ضعیف و بسیار ضعیف) که فقط رتبه عالی بدون اشتباه و قابل قبول تلقی شده و مابقی به درجاتی دارای اشتباه و غیرقابل قبول بودند. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از مجموع پایان نامه های بررسی شده 8/26 درصد دندانپزشکی و 2/73 درصد پزشکی بودند. تمامی پایان نامه های دندان پزشکی و 1/98 درصد از پایان نامه های پزشکی توسط اساتید بالینی راهنمایی شده بودند. میانگین قدمت استنادها در گروه دندان پزشکی در 86 درصد و در گروه پزشکی در 7/70 درصد بیش از 5 سال بود (001/0>P). در هر دو گروه با افزایش نمره، رتبه پایان نامه نیز بهتر می شد البته این همبستگی در گروه دندانپزشکی به طور ضعیفی معنی دار (043/0=P) و در گروه پزشکی غیرمعنی دار بود (321/0=P). 10 درصد پایان نامه پزشکی و 9/7 درصد پایان نامه دندانپزشکی در رتبه عالی قرار گرفتند (007/0=P).
    نتیجه گیری
    ارتباط ضعیف یا عدم ارتباط معنی دار آماری بین تعداد منابع، قدمت منابع و رتبه کسب شده با نمره پایان نامه حاکی از عدم توجه کافی دانشجویان، اساتید راهنما و همچنین داوران به دقت استناد در پایانامه است.
    کلیدواژگان: استناد، پایان نامه های دانشگاهی، فهرست منابع
  • فتیحه کرمان ساروی*، شهین دخت نوابی ریگی، علیرضا شاهسونی صفحات 29-35
    مقدمه
    دانشجویان پرستاری از دوره آموزش بالینی به عنوان تنش زاترین دوره یاد می کنند. یادگیری در محیط بالین، دانشجویان را با چالش هایی مواجه می کند که در کلاس درس وجود نداشته و استرس آمیز می باشند. لذا هدف از این مطالعه تعیین عوامل تنش زای محیط بالین جهت رفع آن ها و دستیابی به سطح مطلوب تری از کیفیت آموزش وکارآیی آموزش پرستاری است.
    روش ها
    در این مطالعه توصیفی-مقطعی تعداد 130دانشجوی پرستاری ترم دوم به بالا به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش ویژگی های فردی و 29سوال پیرامون عوامل تنش زای آموزش بالینی در چهار حیطه بود. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزارآماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    حیطه های احساسات ناخوشایند، تجارب تحقیر آمیز، تجربیات بالینی، ارتباطات بین فردی به ترتیب از عوامل استرس زای آموزش محیط بالین از دیدگاه دانشجویان بودند. بیشترین میزان استرس در دامنه4-1، به ترتیب شامل زجرکشیدن بیماران بدحال(7/0±53/3)، تذکر مربی در حضور پرسنل و بیماران (84/0±36/3)، تمیزکردن بیماران بعد از دفع (92/0±18/3) و ارتباط دانشجو با مربی (95 /0±85/2) بود. بین ترم تحصیلی و وضعیت تاهل با عوامل استرس زا ارتباط معنی داری وجود نداشت اما این اختلاف بر حسب جنس معنی دار بود (02/0= P).
    نتیجه گیری
    با توجه به این که عوامل تنش زا در محیط بالین اجتناب ناپذیر می باشد ایجاد یک سیستم حمایتی برای آموزش مهارت های مقابله با استرس به دانشجویان و تسهیل دستیابی به اهداف آموزشی توسط مربیان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آموزش بالینی، آموزش پرستاری، استرس
  • عطاا.. اسدی، ماهدخت طاهری *، حسین خوشرنگ صفحات 36-42
    مقدمه
    نیازسنجی اعضای هیئت علمی با شناسایی نیازهای آموزشی، مبنایی برای تعیین اهداف بوده که با برنامه ریزی و سازماندهی سبب ارتقاء توانمندی های اساتید و نهایتا ارتقاء سطح آموزش دانشگاه می گردد. از نظر علمی اولین اقدام در طراحی هر برنامه آموزشی تعیین نیازهای آموزشی افراد است و شناسایی این نیازها امکان استفاده بهینه از منابع موجود را فراهم می کند. این مطالعه نیزبا هدف تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال1390 انجام شده است.
    روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که بر روی 250 نفر از اعضای هیات علمی انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات بر گرفته از پرسشنامه استاندارد مطالعه نیاز سنجی دانشگاه میشیگان (2005) بود روایی آن به طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (83/0) تایید گردید. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی توسط نرم افزار آماری SPSS واعتبار مورد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    اولویت های انتخابی اساتید در ارتباط با محورهای طراحی تدریس، تکنولوژی آموزشی، روش های استاندارد ارزشیابی، مهارت های عمومی وبرنامه های آموزشی و روش های تدریس بترتیب شامل: 1/38 درصد نوشتن طرح درس استاندارد؛ 6/77درصد استفاده از اینترنت در آموزش؛ 3/24 درصد OSCE؛ 6/73 درصد آشنائی با اصول آموزش مجازی؛ 4/21 درصد پزشکی مبتنی بر شواهد بودند. همچنین 9/52 درصد از اعضای هیئت علمی تمایل کمی به ایجاد تحول در آموزش داشته و 6/68 درصد آنان رفاه اقتصادی را مهم ترین عامل انگیزشی برای رشد فردی اعلام نمودند. مناسب ترین زمان تشکیل کارگاه ها را صبح روز پنجشنبه و در فصل پائیز و ترجیحا در ابتدای نیمسال تحصیلی عنوان نمودند. 7/56 درصد اساتید امکانات موجود و1/58 درصد آن ها فضای آموزشی دانشگاه را برای تدریس به روش های جدید کافی ندانستند.
    نتیجه گیری
    اعضای هیات علمی، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی متناسب با نیازها در حیطه های طراحی تدریس، روش های تدریس، روش های استاندارد ارزشیابی، تکنولوژی آموزشی و مهارت های عمومی را گامی مناسب در جهت ارتقاء توان آموزشی خود و کیفیت آموزش دانشگاه می دانند. بدیهی است مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی باید کارگاه ها و دوره های مختلف آموزشی را متناسب با نیازهای آموزشی اساتید تنظیم و اجرا کند.
    کلیدواژگان: ارتقاء کیفیت آموزشی، اعضای هیات علمی، برنامه ریزی آموزشی، نیازهای آموزشی
  • علیرضا رایگان، فریبا محامد*، سهیلا رضایی، ارسلان جمشیدی، محمد فرارویی، کامبیز کریم زاده، عبدمحمد موسوی، عباسعلی کریمی، عزیزالله پورمحمودی، سید محمد علی منصوریان صفحات 43-51
    مقدمه
    ارزیابی آموزشی فعالیتی رسمی است که برای تعیین کیفیت اثر بخشی و یا ارزش برنامه، فرآیند، هدف یا برنامه درسی به اجرا در می آید. ارزیابی درونی فرآیندی است که با گردآوری اطلاعات و قضاوت برای پیشرفت فعالیت های آموزشی سروکار دارد. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت گروه های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال 1388 صورت گرفته است.
    روش ها
    در این مطالعه گروه های آموزشی بهداشت عمومی، بهداشت محیط و تغذیه دانشکده بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مورد ارزیابی قرار گرفتند و در طی آن حیطه های رسالت و اهداف آموزشی، مدیریت و سازماندهی گروه های آموزشی، اعضای هیات علمی، استاد راهنما، برنامه های آموزشی، آزمایشگاه ها و کارگاه ها، فضا، تجهیزات و منابع آموزشی گروه ها، دانش آموختگان و سایت رایانه براساس پرسشنامه ها و چک لیست های مبتنی بر مراحل دهگانه ارزیابی درونی سنجیده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که وضعیت عملکرد مطلوب گروه های آموزشی براساس رسالت و اهداف در 6/28 درصد، وضعیت مدیریت و سازماندهی گروه های آموزشی 7/35 درصد، وضعیت عملکرد آموزشی اعضاء هیئت علمی 29 درصد، وضعیت عملکرد پژوهشی اعضاء هیات علمی 4/71 درصد، وضعیت عملکرد گروه های آموزشی 6/28 درصد، وضعیت عملکرد اساتید راهنما 7/35 درصد، وضعیت برنامه های آموزشی 9/42 درصد، وضعیت آزمایشگاه و کارگاه ها به ترتیب در 64 و 87 درصد، وضعیت فضا و تجهیزات گروه های آموزشی در 27 درصد و وضعیت فضاهای و تجهیزات سایت رایانه ای در 25 درصد گزارش گردید. ضمن این که حدود 75 درصد از دانش آموختگان مقاطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته راه یافته بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که با وجود نامطلوب بودن فضاها، تجهزات و منابع آموزشی تعداد اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزشی و پژوهشی، گروه های آموزشی دانشکده در اجرای برنامه های آموزشی و توسعه گروه تلاش خود را به کار می برند.
    کلید
    کلیدواژگان: ارزیابی درونی، دانشکده بهداشت، گروه های آموزشی
  • زهرا محتشم امیری، طاهری ماهدخت، حسین رحیمی کلامرودی، میرمحمد جلالی، ارسلان داداشی، مهران احسانی صفحات 52-57
    مقدمه
    آموزش پزشکان خانواده در جهت پاسخ به نیازهای آنان، یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتقاء عملکرد نظام سلامت است. وزارت بهداشت بسته آموزشی برنامه های رایج پزشک خانواده را به صورت الکترونیکی درسال های گذشته تهیه و در سطح پزشکان خانواده اجرا نمود. این مطالعه با هدف بررسی نظر پزشکان خانواده استان گیلان نسبت به این بسته آموزشی در سال 1390 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی کلیه پزشکان خانواده استان گیلان که از این بسته آموزشی استفاده کرده بودند مورد پرسش واقع شدند. روش جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ساختارمندی حاوی متغیرهای زمینه ای و 8 1سئوال نگرش براساس درجه بندی لیکرت بوده است. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    در این مطالعه،124 پزشک خانواده با میانگین وانحراف معیارسنی 5 ± 36 سال شرکت کردند که 96 نفر(7/75%) نگرش مثبت و بقیه نگرش منفی نسبت به آموزش الکترونیکی داشته اند که 1/26% نگرش منفی از برنامه نرم افزاری و20% نگرش منفی نسبت به محتوای آموزشی برنامه بوده است.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه اکثریت پزشکان خانواده نگرش مثبت نسبت به برنامه آموزش الکترونیک داشتند و تمامی پزشکان از جهت صرفه جویی در وقت و هزینه موافق آموزش به صورت الکترونیکی بودند لذا توصیه می گردد زیر ساخت های مناسب برای ارائه آن به صورت آنلاین همراه با غنی سازی محتوای آموزشی در کلیه شبکه های بهداشتی و درمانی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: آموزش الکترونیکی، برنامه آموزش مداوم، پزشک خانواده
  • مهرابیان فردین*، امیر اشکان نصیری پور، ربیع الله فرمانبر، سکینه کشاورز محمدیان صفحات 58-63
    مقدمه
    شناسایی عوامل موثر و روش های افزایش بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه ها، دغدغه اصلی مدیران مراکز آموزش عالی می باشد. مطالعه حاضر با هدف، تعیین عوامل موثربر بهره وری نیروی انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفت.
    روش ها
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 321 نفر از اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی دانشکده های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مهر و آبان سال 1388 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از روش Expert Panel و کسب نظرات متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفا کرونباخ (89/0) بدست آمد. پرسشنامه توسط نمونه های پژوهش تکمیل و جهت تعیین و مشخص کردن عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی از آنالیز عاملی اکتشافی (تحلیل مولفه های اصلی) با چرخش واریماکس استفاده شد.
    یافته ها
    از دیدگاه اعضای هیات علمی، فرهنگ سازمانی با 18 متغیر، شرایط محیطی با 9 متغیر، عوامل انگیزشی با 7 متغیر، شفاف سازی خدمات با 5 متغیر، توانمندسازی کارکنان با 4متغیر، شیوه رهبری با 1 متغیر و با مجموع واریانس 20/71 به ترتیب مهم ترین عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی بودند. از دیدگاه اعضای غیرهیات علمی دانشگاه، فرهنگ سازمانی با 20 متغیر، تمایل و انگیزش کارکنان با 8 متغیر، شفاف سازی و مستندسازی خدمات با 5 متغیر، شرایط محیطی با 3 متغیر، توانمندسازی کارکنان با 3 متغیر، شیوه رهبری با 2 متغیر و حمایت سازمانی با 1 متغیر و با واریانس 56/74 تغییرات بهره وری نیروی انسانی را تبیین نمودند.
    نتیجه گیری
    فرهنگ سازمانی، با اهمیت ترین مولفه اثرگذار بر بهبود بهره وری نیروی انسانی هم از دیدگاه اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شناخته شدند. بنابراین توجه به فرهنگ سازمانی می تواند زمینه بهبود بهره وری نیروی انسانی را فراهم نماید.
    کلیدواژگان: اعضای هیات علمی، اعضای هیات غیرعلمی، بهره وری نیروی انسانی
  • جعفر صادق تبریزی* صفحات 64-68
    محققین تازه کار معمولا بجای برنامه ریزی دقیق برای انجام یک پژوهش خوب، عجله در شروع آن دارند گرچه برنامه ریزی فرایندی زمان بر و پیچیده است، اما برنامه ریزی دقیق یک پروژه تحقیقاتی اثرات درخشان خود را در کسب یافته های با کیفیت بالا نشان خواهد داد. بنابراین، در صورت شکستن یک پروژه به بخش های کوچکتر، برنامه ریزی کار سختی نخواهد بود. از این رو، بهتر است به پژوهش به عنوان فرایندی نگاه کرد که در چند مرحله انجام می شود. خوشبختانه اغلب پژوهش های کیفی در آموزش، از تعدادی مراحل قابل پیش بینی و مشخص تشکیل می شوند. برخی از مراحل بطور همزمان انجام گرفته، اما برخی دیگر پس از تکمیل مرحله قبلی قابل انجام هستند. در این بخش مراحل فرایند پژوهش کیفی به طور اختصار توضیح داده شده و در موارد کلیدی پیشنهادات کاربردی برای محققین تازه کار ارائه خواهد شد.
    کلیدواژگان: آموزش پزشکی، پژوهش کیفی
|
  • Pages 1-8
    Introduction
    Although different characteristics of a good teacher have been presented by numerous Studies، efforts continue to determine common characteristic. In this study characteristics of a good Teacher regarding Viewpoints of students are evaluated.
    Method
    In this descriptive، analytical and cross-Sectional study 140 health faculty students were selected through census sampling. Data gathering tool consists of a questionnaire with 24 options. Validity and reliability was confirmed by content validity and alpha kronbakh (0. 87) respectively. Data was analysed by using Statistical t-Test، chi square، ANOVA، Kroskal valise and analysed variance (P<0. 05) through SPSS software.
    Results
    Findings show that، (%39) of participants were male، (%69). 1 Female، (%42. 4) associates degree and (%57. 6) Bachelors degree. Based on students View points، teachers proficiency with (%96. 4) and general knowledge about specified lesson (%94. 3) identified as the most important characteristics of a good teacher. The lowest importance belongs to hard-teacher (%61. 9). There was significant difference between student''s age and their viewpoints about presenting attractive materials، speaking eloquently، friendly relationship between teacher and students and Suitable eye-contact.
    Conclusion
    different studies based on student''s viewpoints identified some criteria for a good teacher in different domains، so attracting teacher''s attention to these domains، Leads to attracting students trust، improving of educational function and effective teaching. Also، based on current research result and emphasizing on teachers proficiency in teaching specified material as the most important criteria for a good teacher، teachers should consider these characteristics in educational activities and try to motivate students and promote knowledge efficacy
    Keywords: Evaluation, Good Lecture, Medical Science Students
  • Pages 9-18
    Introduction
    IF educational systems don’t adopt proper attitudes toward talented students for identifying and solving their problems، it may have negative effects in education therefore، it is so important to consider problems of this group of students. This study aims to compare Talented students view points with other students about educational problems and providing solutions in this regard.
    Methods
    This is a cross sectional-analytic study that was carried out on Talented students and others. Data was collected through questionnaire including demographic characteristics of students، educational problems and solutions mentioned by students participated in this study. Finally، data was analysed by SPSS software.
    Results
    Findings indicated that there was significant differences (p<0. 05) between the mean score of some common educational problems from the view points of talented students and others consisting of: opportunity of visiting advisor، early diagnosis of educational failure، attitude of authorities towards implementation of regulations and other items. But in this research، among age، sex، martial status، mothers education، distance from university to house، employment and distance form university to house، employment and semester no significant difference observed.
    Discussion
    Based on results، informing experts and advisory teachers on educational regulations carefully as well as evaluating information periodically and considering of suggested solutions presented by students are very important
    Keywords: Educational Problems, Student, Talented, University
  • Pages 19-28
    Introduction
    Dissertations could be evaluated from two views; studied subjects and citations. With regard to importance and necessity of presenting citations in students dissertations or articles present study seeks to evaluate the citations of medical and dental students'' dissertations in order to find the effector factors on their quality in the last 5 years.
    Methods
    In this sectional-analytical study all medical and dental students'' dissertations which have been written between years 2006 and 2011 (425 cases) were included. First 10 references of each dissertation (4233 cases) were selected. All evaluated citations were graded into 5 groups: excellent، good، fair، poor and very poor. The only acceptable and error-free group was «excellent» and others had errors to some degree and were unacceptable. A checklist was used for the study and gathered information was analyzed by SPSS ver. 19.
    Results
    From all dissertations، 26. 8% were medical and 73. 2% were dental. All dental and 98. 1% of medical dissertations had clinical supervisors. The mean half-life of references were more than 5 years in 86% of dental and 70. 7% of medical dissertations (P<0. 001). Dissertations'' grade were increased by increment in their scores but this correlation was statistically weak in dental (P=0. 043) and had no significant in medical group (P=0. 321). 10% of medical and 7. 9% of dental dissertations gained excellent grade (P=0. 007).
    Conclusion
    Weak or no significant correlation between references'' counts، half-lives and grades with dissertations'' score demonstrated the inattention to accuracy of citation from students، supervisors and review board.
    Keywords: Academic Dissertations, Bibliography, Citation
  • Pages 29-35
    Introduction
    Nursing Students remind clinical education as the most stressful course in clinical field because، Students face to challenges that they didn’t experience in theoretical education. So، the goal of this Study is to determine Stressful Factors in clinical field remove them and achieve more idealistic Level of quality and efficiency in nursing education.
    Methods
    in this descriptive cross-sectional study، 130 nursing Students at second semester to up were selected through census. Data gathering tool was questionnaire that consisted of two parts of demographic data and 29 questions about stressful factors in clinical education at four domains. Data was analysed by SPSS soft ware، descriptive and analytical statistics.
    Results
    from the student''s viewpoints، unpleasant emotions، humiliating experiency، clinical experience and interpersonal relationships are the most stressful factors respectively. The most stressful scale from 1-4 including visiting poor prognosis patients (3. 53 0. 7)، notifying students in front of patients and personnels (3. 36 0. 84)، cleaning Patients after Deification. There is no significant differences between semester، marital status with stressful factors، but this difference is significant at age (P=0. 02). (3. 18 0. 92) Relation between Students And Teacher (2. 85 0. 95).
    Conclusion
    Although avoiding stressful factors are inevitable it is necessary to create supportive systems such as teaching students proficient skills to cope with stress and providing facilities to achieve educational goals.
    Keywords: Clinical Education, Nursing Education, Stress
  • Pages 36-42
    Introduction
    Recognition of faculty members'' educational needs is the major factor to lead the educational system for determining goals and appropriate setting and organizing other important factors for promoting both faculties abilities and educational levels in universities. Scientifically، the first step for designing and educational planning is to determine individual educational needs that lead to optimize using of available sources. The goal of this study was to determine educational needs of Guilan University of medical sciences'' faculty members in 2007.
    Methods
    This study was a cross-sectional descriptive in which 74 faculty members in Guilan university of medical sciences were involved. Sampling method was random by standard questionnaire from Michigan University. Reliability and validity was confirmed by experts. The results were analyzed by SPSS software.
    Findings
    Results indicated that faculty members'' first preferences including as follow: % 38. 1 writing standard lesson plans; %77. 6 using internet in education، %24. 3 OSCE; %73. 6 acquaintance with e-learning، %21. 4 EBM. It shows that %57. 6 of faculties، (1-3 hr of) free time devoted to study and readiness for presenting in next session. %52. 9 has less tendency to reform in education and %49. 5 believe that students also show less tendency in this regard. %68. 6 of faculties consider economical welfare as the most important motivational factor in individual promotion. The best time for presenting workshops (% 83. 8) were start of courses in fall and on thursday also. Current facilities and educational atmosphere for applying new teaching methods were inappropriate from viewpoints of %56. 7 and %58. 1 respectively.
    Conclusion
    Faculty members believed that participating in workshop and educational courses had important role in promoting educational abilities and quality of education in university. Fields of educational course include teaching planning، methodologies، standard evaluation methods، educational technology and general skills. It is advised that EDC consider faculty members'' educational needs in designing workshops and courses.
    Keywords: Educational Needs, Educational Planning, Faculty Members, Quality Improvement in Education
  • Pages 43-51
    Introduction
    Educational evaluation is a formal activity to determine effectiveness or usefulness of program، process، goal and curriculum. Internal evaluation is a process that deals with gathering Information and Judging about educational activity improvement. This study has been done to evaluate the educational groups of Health School of Yasouj University of medical sciences in 2009.
    Method
    in this study، public health، environment health and nutrition departments of health school of Yasouj university of medical sciences were involved، in this regard، educational goals and mission، management and organizing educational groups، faculty members، advisory، educational programs، laboratories، workshops، facilities، educational references، alumni، IT site were evaluated by questionnaire and check list-based Ten-fold assessment internal process.
    Results
    based on results، condition of educational groups desirable performance in different domains have been reported as follow: goals and mission based (28. 6%)، management and organizing (35. 7%) faculty members educational performance (29%) doing research by faculty members (71. 4%) educational groups performance (28. 6%)، advisory performance (35. 7%)، educational programs (42. 9%)، condition of laboratory (64%)، workshops (87%)، atmosphere and facilities of educational groups (27%)، atmosphere and facilities of iT site (25%). Also، about 75% of graduates were accepted at higher level.
    Conclusion
    Findings showed that inspite of existing deficiencies such as inappropriate atmosphere، facilities، educational sources، number of faculty members and staffs all of the educational groups try to develop educational programs.
    Keywords: Internal evaluation, Educational groups, Health faculty
  • Pages 52-57
    Introduction
    Training of family physicians in order to respond to their needs is one of the main tools for improving health system performance. Ministry of Health has run an electronically educational package consist of current family physician program. Thus, this study was designed to investigate the attitude of family physicians towards E- learning at Guilan University.
    Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted on all family physicians who were used the educational package. Data was collected by structural questionnaire consisted of 18 questions with likert scale. Data was analyzed by SPSS.
    Results
    In this study, 124 family physicians with the average age 36 ± 5 years participated that 96 (75.7%) of them had positive attitude towards e-learning. 26.1% of negative attitude was about software program and 20 % towards the content of educational programs.
    Conclusion
    Since all physicians have good attitude towards e-learning because of saving of time and costs, therefore, it is necessary to initiate suitable infrastructures to implement on-line program as well as enriching educational contents for all health care system.
    Keywords: Continuous Medical Education, E, learning, Family physician
  • Pages 58-63
    Introduction
    identifying manpower productivity factors is the most important issue among managers of educational centers. Therefore، the aim of this study was to determine human resources productivity according to promotion factors، in Guilan University of medical sciences.
    Methods
    in this descriptive and analytic of cross sectional study that was performed during three months (August، September and October) in 2009، 321 faculty members and free-university lecturers of Guilan university of medical sciences participated. Data was collected by using man-made questionnaire. Validity and reliability was confirmed by Expert panel experts experiences and alph kronbakh (0. 89) respectively. Explanatory factor analysis (main component analysis) with varimax rotation methods were used to find out manpower productivity factors.
    Results
    Based on faculty members view points domains with different Variables including cultural organization (18)، environment condition (9)، motivational factors (7)، services transpancy (5) Staff empoverment (4)، leadership Styles (6) and to tally 71، 20 variance were important effective factors in manpower productivity. In this regard and in terms of free- university lecturers the most important factors were as follows; cultural organization، motivational factors، service transparency، environmental condition، Staff empowerment leadership style and organizational protection respectively and 74. 56 variance totally.
    Conclusion
    the present Study show that cultural organization considered as the most important effective factor on manpower productivity promotion from the view points of faculty members and free-university lecturers of Guilan University of medical Sciences.
    Keywords: Faculty Members, Free, University Lecturer, Manpower Productivity
  • Pages 64-68
    Beginner researchers rush to start their research rather than planning for a good research. Although، planning a research could be a complex and time–consuming process، the benefits of carefully planning a research project will be evident in the quality of the research results. Therefore، it is easier to plan a research project if it is broken down in to smaller sections. So، it would be helpful to think of research in terms of a process that can be done through different phases. Fortunately، the majority of educational qualitative research projects follow a predictable research process with a number of distinct stages. Some of these stages may occur concurrently، while others can not occur until previous stages have been completed. In this section each stage will be described briefly with suggestion about key issues for a beginner researcher to consider as they work on their own project.
    Keywords: medical education, Qualitative research