فهرست مطالب

نشریه دانش شناسی
پیاپی 21 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم اخوتی، حلیمه صادقی*، علی طالبیان، محمدرضا بانشی صفحه 9
    هدف
    ترسیم نقشه علمی از روش های بازنمود انتشارات علمی یک حوزه از علم است. هدف این پژوهش تحلیل و ترسیم ساختار علمی مطالعات کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاه «وب آو ساینس» است.
    روش پژوهش: پ‍ژوهش از نوع کاربردی و روش تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مقالات کتابداری و اطلاع رسانی نمایه شده در پایگاه «وب آو ساینس» طی سال های 2011 – 1993 است. ابزار گردآوری داده ها نمایه استنادی گسترش یافته علوم (SCIE) و نمایه استنادی علوم اجتماعی (SSCI) از مجموعه «وب آو ساینس» است. پس از جستجو در پایگاه «وب آو ساینس» رکوردهای بازیابی شده به حالت متن ساده وارد نرم افزار هیست سایت شد. برخی از فایل ها برای تجزیه و تحلیل بیشتر وارد نرم افزار excel شد. نقشه علمی نیز با استفاده از نرم افزار «هیست سایت» ترسیم و خوشه های مهم تعیین شد.
    یافته ها
    متوسط رشد تولیدات علمی کتابداری و اطلاع رسانی 0.013 درصد بوده است. مجله «کتابخانه الکترونیکی» به عنوان مجله ای که بیشترین تولیدات علمی در آن منتشر شده است، شناخته شد (233 مدرک). دانشگاه ایلینویز بیشترین سهم را در بین سازمان های تولید کننده علم حوزه مورد بررسی داراست(118 رکورد). ضریب همکاری نویسندگان در حد پایین بود (0.24 درصد). بر اساس استناد جهانی (GCS) 3 خوشه تشکیل شد. موضوع اصلی خوشه ها، بازیابی اطلاعات و رفتار اطلاع یابی (خوشه 1)، رفتار اطلاع یابی کودکان (خوشه 2)، مصورسازی علم، علم اطلاع رسانی، بازیابی اطلاعات و علم سنجی (خوشه 3) بود.
    نتیجه گیری
    در این تحقیق مجلات مهم، نویسندگان پرکار، موسسه های فعال و کشورهای پیشرو در تولیدات علمی کتابداری و اطلاع رسانی مشخص شدند که می تواند الگوی مناسبی برای پژوهشگران این حوزه در داخل کشور برای ارتقای سطح کیفی و کمی تحقیقات باشد.
    کلیدواژگان: علم سنجی، نقشه علمی، پایگاه وب آو ساینس، کتابداری و اطلاع رسانی، تولیدات علمی
  • امیررضا اصنافی*، ھما ارشدی، زھرا پیری، سارا صفازاده، مریم میرزایی صفحه 23
    هدف
    تحقیق حاضر، در نظر دارد به ارزیابی محتوایی و ساختاری وب سایت های کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی و رتبه بندی این وب سایت‍ ها بپردازد.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و به صورت توصیفی، صورت گرفته است. ابزار پژوهش، سیاهه وارسی است که پایه اصلی آن، مقاله منصوریان (1390) بوده است که با بررسی متون و انجام اصلاحات لازم در آن، 53 عنصر به صورت نهایی به دست آمده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل صفحات وب کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی است. داده های پژوهش مورد نظر از طریق مراجعه به صفحات وب کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده-های دانشگاه شهید بهشتی از اواخر بهمن ماه 1391 تا نیمه اردیبهشت ماه سال 1392 به دست آمده است. ارزیابی وب سایت های کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی به صورت مشاهده مستقیم این وب سایت ها و بر اساس تنظیم سیاهه وارسی انجام شده است.
    یافته ها
    از مجموع 11 وبگاه کتابخانه دانشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی، حقوق و الهیات در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. از کل 53 عنصر ضروری برای وبگاه های کتابخانه های مورد بررسی، کتابخانه های دانشکده-های علوم تربیتی و روانشناسی 19، حقوق 14 و الهیات 13 عنصر را در وبگاه های خود قرار داده اند. این امر نشان میدهد که وبگاه های مذکور، حداقل عناصر ضروری در یک وبگاه کتابخانه ای را مورد استفاده قرار نداده اند و نتوانسته اند با کاربران خود ارتباط و تعامل ایجاد کنند. از طرفی، یافته ها نشان داد از مجموع 4 پژوهشکده موجود در دانشکده شهید بهشتی، وبگاه پژوهشکده خانواده با درج 13 عنصر از 53 عنصر در در رتبه اول قرار دارد. هر چند این وبگاه، بین وبگاه های سایر پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی شاخص ترین است، ولیکن با یک وبگاه کارآمد و کاربرد پذیر که بتواند به کاربران خود خدمات ارائه کند فاصله بسیار دارد.
    نتیجه گیری
    این امر ضروری به نظر می رسد که کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی، با بهره گیری از نتایج پژوهش حاضر، نسبت به تغییر ساختار وبگاه های خود و غنی سازی اطلاعاتی آن به لحاظ آموزشی، پژوهشی و خدماتی اقدام نموده و با اصلاح محتوا و ساختار این وبگاه ها به ارائه خدمات بهینه و روزآمد به کاربران خود بپردازند. در انتها، پیشنهاد می شود در پژوهشی دیگر، دیدگاه کاربران وبگاه های کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده ای دانشگاه شهید بهشتی به منظور بررسی میزان کاربردپذیری این وبگاه ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دانشگاه شهید بهشتی، ارزیابی وب سایت، وب سایت کتابخانه، کتابخانه دانشکده ای، کتابخانه پژوهشکده ای
  • فھیمه باباالحوائجی*، محمدرضا اباذری، فاطمه نوشین فرد صفحه 35
    هدف
    هدف پژوهش تعیین متغیر های جمعیت شناختی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی، رابطه و تاثیرآن ها بر ویژگی های روانشناختی کارآفرینی از دیدگاه مکتب انسان گرایانه است.
    روش پژوهش: نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی است. روش کار برمبنای مکتب انسان گرایانه با 26 ویژگی روانشناختی کارآفرینی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاهی در 15 واحد جامع بودند که به صورت سرشماری و با استفاده از پرسشنامه خودسنجی مورد سنجش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS صورت گرفته است.
    یافته ها
    ویژگی های روانشناختی کارآفرینی در کتابداران به طور معناداری از حد متوسط بیشتر بود و رابطه معناداری بین مدرک تحصیلی کتابداری و سطح تحصیلات کتابداران با ویژگی های روان شناختی آنان وجودداشت. هم چنین بین برخی از ویژگی های روان شناختی کتابداران با متغیرهای مدرک تحصیلی و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بوده که با افزایش نمرات مقیاس این متغیرها، ویژگی های روان شناختی کارآفرینی کتابداران افزایش می یافت. در بین ویژگی های روان شناختی کارآفرینی، آینده نگری کمترین میزان تاثیر و نوآوری بیشترین میزان تاثیر را از متغیرهای جمعیت شناختی می پذیرد.
    نتیجه گیری
    با وجود متخصصان و صاحب نظران اندک در حوزه کارآفرینی کتابداران، یافته های این پژوهش، به منزله رویکردی نو در مطالعه ویژگی های روانشناختی کارآفرینی کتابداران است. انتظار می رود کتابداران بتوانند به شناسایی بسترهایی برای فعالیت های کارآفرینانه در کتابخانه ها بپردازند. کتابخانه ها با توجه به ماهیت علمی شان، مکان های ایده آلی برای به کارگیری خلاقیت در مسائل اقتصادی هستند. با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و کمبود بودجه در سازمان های تجاری بزرگ، کتابخانه ها هنوز کالای بسیار با ارزش و قابل فروشی را در اختیار دارند، این کالای با ارزش، اطلاعات است. اطلاعات محرک اولیه و پول رایج در اقتصاد جدید است و بهره گیری واستفاده ازآن مرهون جذب و به کارگیری کتابدارانی با ویژگی های کارآفرینانه خواهد بود.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، مکتب انسانی، کتابداران
  • ناھید بنی اقبال*، اشرف سادات بزرگی، مریم سادات میرحیدری صفحه 47
    B>
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه فهرست نویسی توصیفی کتاب های فارسی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سال های 1384 – 1388 و تعیین میزان انطباق آن با قوانین فهرست نویسی انگلوآمریکن انجام شده است.
    روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی مقایسه ای و تحلیل محتوا انجام گرفته است. محتوای اطلاعات کتابشناختی لوح-فشرده کتابشناسی ملی با اصل کتاب ها مقایسه و اطلاعات به دست آمده به وسیله سیاهه وارسی محقق ساخته گردآوری شد. جامعه پژوهش مرکب از 201144 پیشینه کتابشناختی بود که نمونه ای شامل 1902 عنوان پیشینه کتاب شناختی از لوح فشرده کتابشناسی ملی با روش نمونه گیری تصادفی منظم استخراج شد تا میزان تطابق و کیفیت فهرست نویسی این پیشینه ها با قواعد فهرست نویسی انگلوآمریکن، مورد بررسی قرار گیرد.
    یافته ها
    به طور کل فهرست نویسی توصیفی کتاب های فارسی جمعا در 82 درصد موارد صحیح عمل شده و در 18 درصد موارد صحیح عمل نشده است. در این میان ناحیه وضعیت نشر دارای بیشترین درصد صحت (3/96 درصد) و کم ترین درصد خطا (7/3 درصد) و ناحیه یادداشت ها دارای کم ترین درصد صحت (85/59 درصد) و بیشترین درصد خطا (15/40 درصد) بوده است. از طرفی آزمون خی دو - با احتساب 90 درصد صحت و 10 درصد خطا - بیانگر این نکته است که میان میزان صحت فهرستنویسی در نواحی مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوری که در ناحیه یادداشت به طور معن یداری کمتر از حد استاندارد و در وضعیت نشر بیشتر از حد استاندارد است. در سایر نواحی کیفیت صحت برابر با قواعد آنگلوآمریکن است.
    نتیجه گیری
    با توجه به محاسبات آماری میان میزان خطا در سالهای مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود ندارد. بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که کتابخانه ملی در انجام فهرست نویسی توصیفی کتاب های فارسی به طور نسبی دارای عملکرد مطلوبی بوده است.
    کلیدواژگان: فهرستنویسی توصیفی، کتاب های فارسی، لوح فشرده کتابشناسی ملی ایران، قواعد فهرستنویسی انگلوآمریکن
  • پگاه تاجر* صفحه 63
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی انتظارات و میزان رضایتمندی کاربران کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت انجام شد.
    روش پژوهش: پیمایشی کاربردی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه لایب کوال می باشد. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی(198 نفر) و دانشجویان کارشناسی ارشد (1027 نفر)دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتاست که 300 نفر به صورت تصادفی سیستماتیک بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند.
    یافته ها
    حداقل و حداکثر انتظار پاسخگویان از بعد تاثیر خدمات بیش از دو بعد دیگر است و پس از آن بعد کنترل اطلاعات و مکان قرار دارد. میانگین نمره پاسخگویان از طیف حداکثر انتظار از کیفیت خدمات کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت 14/142 است (با میانگین 1/7 برای هر شاخص) که نشانگر انتظار بالای آنها از کتابخانه این دانشگاه است.
    نتیجه گیری
    میانگین نمره پاسخگویان از وضع موجود کیفیت خدمات کتابخانه، از حداقل انتظار آنها نیز کمتر است و بین حداقل انتظارات پاسخگویان و سطح واقعی کیفیت خدمات این کتابخانه و نیز حداکثر انتظارات آنها و سطح واقعی کیفیت خدمات این کتابخانه شکاف معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: لایب کوال، ارزیابی عملکرد، خدمات کتابخانه، کیفیت خدمات، انتظارات کاربران، رضایت مندی، کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
  • سیدعلی اکبر فامیل روحانی، فاطمه خواجوی*، محسن حمیدی صفحه 93
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان استفاده از فناوری اطلاعات و شناسایی نقاط قوت و ضعف در کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز انجام شده است.
    روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی توصیفی انجام گرفته است. حجم نمونه مدیران و کارکنان، از روش سرشماری، شامل همگی مدیران هفت کتابخانه و 33 نفر کارکنان آنان و جامعه گسترده اعضاء از روش نمونه گیری نرمال، 136 نفر، به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 18 انجام شد.
    یافته ها
    وضعیت کتابخانه های مورد پژوهش، از لحاظ امکانات نرم افزاری، سخت افزاری و همچنین منابع الکترونیکی در سطح حداقل قرار دارد و بهره چندانی از این منابع و تجهیزات برده نمی شود. کتابداران عمده ترین مشکلات در استفاده از فناوری اطلاعات و شبکه ها را عدم امکانات و فقدان آموزش کافی می دانند.
    نتیجه گیری
    میانگین28/18 نفر از کارکنان اولویت اصلی موانع بهره گیری از فناوری اطلاعات را فقدان برنامه و طرح مشخص برای آموزش حین خدمت می دانند. اولویت اصلی خدمات مورد نیاز مراجعان، خدمات جستجوی پیوسته در اینترنت با میانگین 70/111 است. مشکل اصلی مراجعان در جریان یافتن اطلاعات نیز کمبود منابع حاصل از فناوری اطلاعات با میانگین83/92 می باشد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، منابع الکترونیکی، کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز
  • زھره میرحسینی*، زھرا اباذری، مھسا امیری صفحه 107
    هدف
    هدف اصلی در این پژوهش بررسی و تعیین نوع و فراوانی مشاغل مطرح شده در کتاب های داستان اجتماعی و دانش اجتماعی کودکان (گروه سنی الف، ب و ج) طی سال های 90-1380 می باشد. همچنین تعیین فراوانی مردان و زنان در مشاغل مطرح شده در این کتاب ها مورد نظر است.
    روش پژوهش: برای تعیین جامعه پژوهش، لیست عناوین کتاب های داستان اجتماعی از سایت کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و لیست عناوین کتاب های دانش اجتماعی از کتابشناسی های توصیفی و تحلیلی تهیه شده توسط شورای کتاب کودک، استخراج شد. تعداد کتاب های داستان اجتماعی 219 عنوان و کتاب های دانش اجتماعی 359 عنوان بود. بر اساس نمونه گیری به وسیله جدول مورگان، 140 کتاب داستان اجتماعی و 186 کتاب دانش اجتماعی انتخاب شد. به عبارتی نمونه آماری متشکل از 326 کتاب می باشد. با توجه به ماهیت موضوع تحقیق، روش تحلیل محتوای توصیفی به کار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از طبقه بندی استاندارد بین المللی مشاغل، استفاده شد و مشاغل استخراج شده از کتاب های مورد پژوهش، در گروه های عمده شغلی این طبقه بندی قرار گرفت.
    یافته ها
    به طور کلی نتایج حاصل نشان می دهد؛ در کتاب های داستان اجتماعی، گروه شغلی «متخصصان» با 38.9 درصد دارای بیشترین فراوانی و گروه «کارکنان امور اداری و دفتری» با 4.1 درصد و دارای پایین ترین فراوانی می باشند.همچنین در کتاب های دانش اجتماعی، گروه شغلی «متخصصان» با 48.2 درصد دارای بیشترین فراوانی و گروه های «کارکنان امور اداری و دفتری» و «کارگران ساده» با 2.1 درصد دارای پایین ترین فراوانی هستند. (گروه «نیروهای مسلح» در همه جداول دارای فراوانی صفر بود).
    نتیجه گیری
    بررسی ها حاکی از آن است که در این کتاب ها به همه مشاغل به یک میزان توجه نشده و تاکید بیش از حد بر روی گروه «متخصصان»، فراوانی بیشتر مشاغل نیازمند به تحصیلات دانشگاهی را در این گروه از کتاب ها به دنبال دارد. فراوانی بیشتر گروه متخصصان، به علت فراوانی بالای مشاغل مربوط به معلم و پزشک می باشد.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، مشاغل، ادبیات کودکان و نوجوانان، کودکان، کتاب و مواد خواندنی، داستان های اجتماعی، دانش اجتماعی
|
  • Maryam Okhovati, Halimeh Sadeghi *, Ali Talebian, Mohammadreza Baneshi Page 9
    Purpose
    Mapping is a method to represent scientific output in a field of science. This study aims at mapping LIS publications in Web of Science during 1993-201. Methdology: The type of survey is scientometric. To do this, web of science (WOS) database was searched and total records were downloaded and imported into histcite software and analyzed. This software can analyze the records in the files of author, journal, institution and ect. Some of them were entered to excel for further analysis. The map of science constructed based on global citation scores (gcs).
    Findings
    5097 records were retrieved. HistCite was used to make maps. The average growth rate was % 0.013. The papers were published in ninety-nine journal. The electronic library journal published more than other journals. 2466 universities and colleges contributed and Illinois university published the most papers. Bawden, Budd and Nicholas were the most active authors. While 82 countries contributed in publications U.S. published the most papers. Contribution coefficient was relatively low (0.24). Three clusters were identified. The dominant subjects in three clusters were “information seeking behavior”, “information retrieval” (1st cluster), “children information seeking behavior” (2nd), “information retrieval”, “visualization” and “scientometrics” (3rd cluster).
    Conclusion
    In this study, major magazines, active authors and major institutions, leading countries, of library and information science were determined, to be a good model for our country researchers to improve the qualitative and quantitative of their researches.
    Keywords: Scientometrics, Knowledge maps, Web of Science, Citation analysis, Clustering, Library, information science, Scientific output
  • Amir Reza Asnafi*, Homa Arshadi, Zhra Piri Sara Safazadeh, Maryam Mirzaei Page 23
    B>
    Purpose
    Current research wants to evaluate content and structure of college and research centers websites in Shahid Beheshti Univeristy and ranking these websites.Methdology: Research method is a survey and descriptive study. Data gathering tool was a checkklist that was arranged on basis of Mansourian (2011) paper. Using literature review and Mansourian checklist, 53 elements were extracted. Population consists of all college and research center library websites. Data were extracted from March to May 2013. All websites were observed and studied using checklist.
    Findings
    Among total 11 studied college library websites in Shahid Beheshti Universiy, Education Science & Psychology, Law and Theology colleges websites were top 3. They had 19, 14 and 13 essential elements in their websites. Findings revealed that studied websites could not interact with their users. Current study indicated that Family research center library website had 13 elements in the first rank. This is a top research center website but it is not a usable website for its users.
    Conclusion
    It is necessary for librarians and managers of college and research center libraries in Shahid Beheshti University to use outputs of current research. They can change structure of their website and enrich them and using educational, research and service information. If they modify content and structure of their website, they can provide useful and update services for their users. Finally, it is suggested to evaluate usability of college and research centers websites in Shahid Beheshti Univeristy from users view in a separated research.
    Keywords: Shahid Beheshti University, Evaluation of website, Library website, College library, Research center library
  • Fahimeh Babalhaveji *, Mohammad Reza Abazari, Fatemeh Nooshinfard Page 35
    Purpose
    The aim of research is to determine demographic variables of librarians of comprehensive units of university libraries of Islamic Azad University, their relation and influence on entrepreneurship psychological characteristics from the viewpoint of humanistic school.
    Methodology
    Research method is a survey and descriptive analytic survey. The research was based on the humanistic school with 26 entrepreneurship psychological characteristics. Total of statistical society were 109 librarians and questionnaire of self testing was used as a tool. The analysis of information was done by descriptive and analytic statistics by SPSS software.
    Findings
    Entrepreneurship psychological characteristics in librarians was more than average point meaningfully and there was meaningful relationship between educational degree of library science and education level of librarians with their psychological characteristics. Also, among some of the psychological characteristics of librarians with educational degree variable and the level of educations had appositive and direct coefficient with increase of scores of scale of these variables, the entrepreneurship psychological characteristic of librarians increase. Among characteristics of librarian's entrepreneurship psychological, foresight characteristic receives the least influence and innovating characteristic receives the most influence from the demographic variables.
    Conclusion
    With the existence of a few experts and knowledgeable in the field of entrepreneurship of librarians the findings of this research, is as a new approach in the study of characteristics of librarians entrepreneurship psychological. It is expected librarians could designate backgrounds for entrepreneurship activities in the libraries. Due to economical situation of the world and shortage of budget in the big trading centers, libraries still have a very valuable good and something that they can sell. This valuable good is information. Information is the primary exploitation and usage of information owe to absorption and use of librarians with entrepreneurship characteristics.
    Keywords: Entrepreneurship, Academic libraries, Islamic Azad University (IAU), Humanistic School, Librarians
  • Nahid Banieghbal *, Ashrafsadat Bozorgi, Maryamsadat Mirheidari Page 47
    Purpose
    This study compared the descriptive cataloging of Persian books of the National Library of Iran in the years 2005-2009 and has been conducted to determine compliance with AACR2.
    Methodology
    Comparative survey method and content analysis used in this study. Content of the bibliographic information in National bibliography CD was comparison with books and data collected by the check list. The population of investigation includes 201144 bibliographic records that the sample includes 1902 bibliographic records.
    Findings
    Persian books descriptive cataloging, a total of 82% of cases has, correct operation, and 18% of cases, not performed correctly. There the Imprint area was highest accuracy (96/3%), lowest error (3/7%) and Note area was lowest percentage accuracy (59/85%) and highest percentage of errors (40/15%). However, χ2 test – counting 90% accuracy and 10% error- indicating the point that the degree of accuracy in the areas of cataloging, there are significant difference. So that in Note area, significantly is less than standard and in Imprint area is higher than the standard. In other areas accuracy quality is according to the Anglo-American rules. According to the statistical calculations, there is no significant difference in error rates between different years.
    Conclusions
    Accordingly, it can be concluded that descriptive cataloging of Persian book in National library, the relative performance of the ideal has been.
    Keywords: Descriptive cataloging, Persian books, National bibliography CD, Anglo, American rules
  • Pegah Tajer * Page 63
    Purpose
    The aim of this research is to investigate the expectations and satisfaction of library user of Islamic Azad University – Marvdasht Branch.
    Methodology
    Based on Kukran formula, the research sample included 300 users included the faculties and M.S students. The study was done using printed version of LibQUAL+ ® survey.
    Findings
    findings showed that minimum and desired service levels in Affect of Service are more than Information Control and Library as Place. Mean score for desired service level is 142/14 (mean score for each item =7/1) that shows high user expectations of MIAU Library.
    Conclusions
    The study showed that users’ minimum expectations are slightly more than average. The mean score for perceived service performance is lower than the mean score of their minimum expectations. Therefore, there is a significant gap between minimum expectations and perceived service performance and also between the desired expectations and perceived service performance.
    Keywords: performance evaluation_library services_user expectations_satisfactory_LibQUAL + ®_Islamic Azad University_Marvdasht Branch
  • Saeedghaffari, Mahtab Najafi Page 77
    Purpose
    Due to the increasing importance of journals in scientific communication and the emergence of e-journal format, this study investigates the use of Qazvin Azad University graduate students of print journals and electronic journals.
    Methodology
    The methodology of this research is descriptive survey. Data were collected through questionnaires. The study population consisted of 350 graduate students of Qazvin Azad University.
    Findings
    Results showed that students used electronic journals more in comparison with printed ones.
    Conclusion
    In general, moderate students used Persian electronic journals and printed journals. Most students have no reason for non-use of electronic journals, electronic journals and databases. of None existence of adequate training have been considered as the reason of the non-use. The most motivation of the students in using electronic and print journals was gaining specialized information, compiling and translating books and articles and conducting research projects. Most students feel they need training to use electronic journals, and most of them were willing to attend classes and workshops.
    Keywords: Persian print journals, electronic journals, graduate students, Azad University of Qazvin
  • Dr. Seyyed Ali Akbar Famil Rohani, Fatemeh Khajavi *, Dr. Mohsen Hamidi Page 93
    Purpose
    The aim of present research was to identify the strengths and weaknesses of the use of Information technology in libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adult Ahwaz city.
    Methodology
    The descriptive survey is used.Three questionnaires were prepared for managers, employees and members of the library. For Analysis of Results Descriptive statistics and SPSS 18 Software were used.
    Findings
    The amount of using information technology is in the lowest rate. Librarians declared that the major problem in using information technology in libraries, are inadequate facilities and in adequate training.
    Conclusion
    18.28 of employees declared the important priority barriers to use information technology was the loss of plan specifically for job training. Priority services client was online search services with an average of 111.70. The most important problem of the patrons was inadequate resources find with an average of 92.83 is.
    Keywords: information technology, electronic resources, Institute Intellectual Development of Children, Young Adult, Ahvaz city
  • Z.Mirhosseini, Z. Abazari, M.Amiri Page 107
    Purpose
    The main aim of this research is to investigate situation of the jobs in children and young adults’ social stories and social science books during 1380 to 1390.
    Methodology
    Determination of statistical population is based on: 1-Social story books that are extracted from intellectual center for children and young adults reference library.2-Social science books that are extracted from children's book council bibliography.The number of social story books are 219 and the number of social science books are 359.Based on Morgan table, 140 social story books and 186 social science books were inspected through descriptive content analysis. For analyzing data, The standard International classification of occupations (ISCO) was used. Resulted Jobs of researched books were classified according to ISCO.
    Findings
    Final results show that in social story books, “expert” group with 38.9 percent had maximum frequency and “personnel of office affairs” group with 4.1 percent has minimum frequency. Also in social science books, “expert” group with 48.2 percent had maximum frequency and “personnel of office affairs” and “simple workers” groups with 2.1 percent had minimum frequency. (Armed forces group statistic is zero in all tables.)
    Conclusion
    This research shows that in the studied books, all of jobs have not been introduced. More attention on expert groups in the studied books has more frequency and for the same jobs higher education is needed.
    Keywords: Content analysis, Jobs, Children's literature, Children, Books, reading, Social stories, Social science stories