فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و چهارم شماره 11 (بهمن 1392)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و چهارم شماره 11 (بهمن 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سمیه حسنی، نیما حسینی جزنی*، شهرام شهابی، سیداحمد کرامتی صفحات 851-861
    پیش زمینه و هدف
    سالمونلا تیفی موریوم باسیل گرم منفی است که در موش، علائم حصبه در انسان را تقلید می کند. مطالعه بر روی طراحی یک واکسن برای پیشگیری از عفونت های این باکتری، می تواند راه گشای طراحی یک واکسن موفق جهت پیشگیری و کنترل تیفوئید در انسان باشد.در این مطالعه کارایی مخلوط آلوم و ICI118،551 به عنوان ادجوانت در القاء پاسخ های ایمنی همورال و سلولار نسبت به جسم سلولی کشته شده سالمونلا تیفی موریوم (HKST)، به عنوان واکسن مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش کار
    موش های بالب سی نر به پنج گروه تقسیم شدند. موش ها در گروه های تحت آزمایش واکسن سالمونلا تیفی موریوم کشته شده با حرارت را به تنهایی یا در همراهی با ادجوانت آلوم، ICI و یا در همراهی با هردو آدجوانت دریافت نمودند. موش های گروه کنترل منفی تنها بافر فسفات سالین دریافت کردند. کلیه موش ها دوبار در روزهای صفر و 14 ایمن شدند، دو هفته پس از آخرین مصون سازی پاسخ های ایمنی نسبت به سالمونلا تیفی موریوم مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    تجویز مخلوط آلوم-ICI به عنوان آدجوانت توانایی واکسن HKST را پس از تجویز دوزهای تحت کشنده از باکتری ها در کاهش تعداد کلنی ها پس از کشت کبد و طحال افزایش می دهد، باعث افزایش میزان تولید آنتی بادی های IgG وIgG2a و میزان بقاء پس از مواجه با دوز کشنده باکتری ها در مدل موشی می شود.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان داد که ICI به عنوان مهار کننده انتخابی بتا دو آدرنوسپتر باعث تشدید پاسخ های ایمنی سلولی و آلوم به عنوان آدجوانت ایمنی همورال باعث تشدید پاسخ های ایمنی همورال در همراهی با واکسن کشته شده سالمونلا تیفی موریوم در مل موش می شود.
    کلیدواژگان: سالمونلا تیفی موریوم، واکسیناسیون، ادجوانت، ICI118، 551، آلوم، موش
  • جلال حسن شاهی، محمد زمانی*، منصوره سلیمانی، فهیمه زمانی صفحات 862-871
    پیش زمینه و هدف
    امروزه سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ در جهان است. متاسفانه تاکنون داروی مناسبی برای پیشگیری و درمان آن کشف نشده ولی با درمان به موقع بیماران، می توان عوارض آن را کاهش داد. هدف ما در این مطالعه، بررسی تاثیر نوروپروتکتیو اسکوربیک اسید و آگونیست A1 رسپتور بر عوارض ایسکمی مغزی است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش بر روی لوب تمپورال مغز هشت گروه موش سوری انجام شد. ایسکمی با بستن شریان کاروتید مشترک القا شد و پس از آن با کاهش التهاب ناحیه ایسکمیک(به مدت یک هفته) داروها به صورت تزریق داخل صفاقی تجویز شد. اسکوربیک اسید از یک هفته قبل از ایسکمی هم تزریق شد تا اثر پیشگیرانه آن ارزیابی شود. بعد از تکمیل دوره درمان، مغز نمونه ها خارج گردید و فیکس شده و برای مطالعات بافت شناسی آماده شد.
    یافته ها
    رنگ آمیزی نیسل سلول های نکروتیک را در گروه های ایسکمیک نشان داد.تست تانل نشان داد که سلول های آپوپتوتیک در گروه های درمان به مراتب کمتر از گروه ایسکمی کنترل است. درمان تلفیقی با دو دارو اثر بسیار بهتری نسبت به درمان با یک دارو دارد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که درمان با ویتامین C و اگونیست A1 رسپتور،مخصوصا درمان تلفیقی این دو دارو می تواند کاهش چشمگیری را در ضایعات ایجاد شده توسط ایسکمی در لوب تمپورال داشته باشد.
    کلیدواژگان: ایسکمی مغزی، اثرات نوروپروتکتیو، آگونیست آدنوزین رسپتور A1، اسکوربیک اسید، مدل حیوانی
  • زهرا کارگرنوین، بهرام پورقاسم گرگری، فاطمه رنجبر، بهرام رشیدخانی، ساناز زارعی *، سونیا حسین پور، زینب نصیری صفحات 872-882
    پیش زمینه و هدف
    افسردگی اساسی یک اختلال روانی رایج است که بیشترین میزان شیوع آن در بین خانم های 25 تا 44 ساله می باشد. تعدادی از مطالعات رابطه برخی از مواد مغذی را با افسردگی نشان داده اند، ولی مطالعات انجام شده بر روی ارتباط گروه های غذایی با افسردگی، خصوصا در منطقه خاورمیانه، بسیار اندک می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد شاهدی، 45 خانم مبتلا به افسردگی اساسی و 90 خانم فاقد اختلالات روانی شرکت نمودند. در ابتدا پرسشنامه های روان شناختی، و سپس پرسشنامه های اطلاعات عمومی، بسامد خوراک، و فعالیت بدنی تکمیل گردید. بر اساس هرم راهنمای غذایی، مواد غذایی پرسشنامه بسامد خوراک به صورت شش گروه غذایی و در 16 زیر گروه طبقه بندی شدند.
    یافته ها
    پس از تعدیل متغیرهای مخدوش گر، در افرادی که میزان مصرف زیرگروه های غذایی مرکبات و میوه های خانواده توت و هندوانه (001/0P=)، سایر میوه ها (001/0˂P)، سبزیجات برگ سبز تیره (004/0P=)، سبزیجات زرد (012/0P=)، سایر سبزیجات (001/0P=)، ماهی (017/0P=)، و جانشین های گوشت (036/0P=) بالاتر بود، شانس ابتلا به افسردگی اساسی به طور معنی داری کمتر بود. در صورتی که شانس ابتلا به افسردگی اساسی در افرادی که میزان مصرف زیرگروه های غذایی گوشت و ماکیان (016/0P=)، و شیرینی ها (071/0=P) بالاتر بود، به ترتیب 33/3 و 48/2 برابر افرادی بود که میزان پایین تری از این زیرگروه ها را مصرف کرده بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    مصرف گروه های غذایی سالم تر با شانس کمتر ابتلا به افسردگی اساسی در زنان رابطه معنی داری دارد.
    کلیدواژگان: رگرسیون لجستیک، افسردگی اساسی، گروه های غذایی، زنان بزرگسال
  • علی گودرزی، محمدرضا ذوالفقاری، محسن رضازاده، علیرضا آموزنده نوباوه، محمد ارجمندزادگان، احسان الله غزنوی راد صفحات 883-893
    پیش زمینه و هدف
    آمینوگلیکوزیدها عوامل باکتری کش قدرتمندی هستند که اغلب به صورت ترکیبی همراه با بتالاکتام ها یا گلیکوپپتیدها در درمان عفونت های استافیلو کوکی مصرف می شوند. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی فنوتیپ و ژنوتیپ مقاومت آمینوگلیکوزیدی در ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از عفونت های بیمارستانی است.
    مواد و روش ها
    طی مدت هشت ماه از98 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از نمونه های کلینیکی، 53 مورد به عنوان MRSA ایزوله گردید.حساسیت این ایزوله ها نسبت به امینو گلیکوزیدها به روش دیسک دیفیوژن بررسی و MIC تعیین گردید. در نهایت ژن های (ant(4′)-Ia، aph(3′)-IIIa. aac(6′)/aph(2′ با روش PCR ارزیابی شدند.
    نتایج
    3/77و4/26 درصد ایزوله ها نسبت به جنتا میسین ونتیل میسین مقاوم بودند. بر طبق نتایج حاصل 3/77 درصد ایزوله ها دارای ژن aac(6′)/aph(2′) و 9/16 درصد ایزوله ها دارای ژن aph(3′)-IIIa و8/1 درصد ایزوله ها دارای ژن ant(4′)-Ia بودند. همچنین 9/16درصد ایزوله ها دارای هردو ژن aac(6′)/aph(2′) و aph(3′)-IIIa بودند و 8/1 درصد ایزوله ها دارای هر سه ژن بودند.
    نتیجه گیری
    شیوع بالای ژن های مقاومت آمینوگلیکوزیدی و همچنین میزان بالای حداقل غلظت بازدارندگی رشد در ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین در این بیمارستان نشان دهنده فشار انتخابی آنتی بیوتیکی ناشی از مصرف بالای آمینوگلیکوزیدها در این بیمارستان است و این نکته حائز اهمیت باید مورد توجه کمیته کنترل عفونت بیمارستان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین، مقاومت آمینوگلیکوزیدی، ژنوتیپ
  • معصومه حسن*، مریم کاشانیان، مریم حسن، مریم روحی، هما یوسف صفحات 894-903
    پیش زمینه و هدف
    خشونت بر علیه مادر باردار یک بحران در بهداشت عمومی می باشد، زیرا باعث به خطر افتادن سلامت مادر و در نتیجه سلامت جنین و نوزاد آینده او خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع خشونت خانگی علیه زنان باردار و ارتباط آن با پیامدهای مادری وقوع زایمان زودرس، سقط، سزارین، بستری شدن مادر در بیمارستان و خونریزی واژینال در طی بارداری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه ی مقطعی است.در آن 1300زن باردار 18 تا 39 ساله که به بیمارستان های شهرستان های مهاباد و بناب در سال 1390 جهت سقط یا زایمان مراجعه کرده بودند به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. روش گردآوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه حضوری با مادر بود.
    یافته ها
    25/86 درصد زنان باردار در طی دوران بارداری مورد خشونت از طرف همسر (80درصد) و یا بستگان نزدیک از قبیل مادر شوهر(20درصد) قرار گرفته بودند. این اعمال خشونت ها با وقوع سقط {000/0 P=26/5،75/1 95%CI=03/3aOR=}،سزارین{001/0P=79/5،70/1 95 %CI=25/2aOR=} و خونریزی واژینال {01/0 P=8/1،4/1 95%CI=74/2aOR=}ارتباط معنی داری را نشان داد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که با وقوع خشونت خانگی در طی بارداری، خطر وقوع سقط، خونریزی واژینال در طی بارداری و زایمان به روش سزارین افزایش می یابد. لذا پیشنهاد می نماییم که تمام کارکنان بهداشتی اهتمام همه جانبه و مسئولانه ای در جهت شناسایی، حمایت و معرفی مادران تحت خشونت به مراکز ذیصلاح را داشته باشند.
    کلیدواژگان: خشونت خانگی، زنان باردار، پیامدهای مادری
  • میرزاحسین نوروزی کمره*، ناصر بهپور، وحید تادیبی، امیرعباس منظمی، سجاد ارشدی صفحات 903-912
    پیش زمینه و هدف
    خواب فرآیندی بهبود بخش برای سیستم ایمنی است. موقعیت های زیادی وجود دارد که قبل از فعالیت ورزشی، ورزشکار دچار اختلال در خواب می شود. با این حال، تاثیر محرومیت از خواب بر روی پارامترهای سیستم ایمنی در پاسخ به ورزش هنوز نامعلوم است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر محرومیت از خواب بر غلظت IgG سرم در پاسخ به فعالیت هوازی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی 10 نفر از دانشجویان تربیت بدنی مرد به طور داوطلبانه شرکت کردند. پژوهش در دو مرحله مجزا؛ یک مرحله کنترل و یک مرحله تجربی با فاصله دو هفته انجام شد. در مرحله کنترل، خواب نرمال و فعالیت هوازی و در مرحله تجربی، محرومیت از خواب و فعالیت هوازی اعمال شد. فعالیت هوازی بر روی دوچرخه کارسنج به مدت 30 دقیقه با شدت 70 تا 75 درصد حداکثر ضربان قلب بیشینه انجام شد. تغییرات غلظت IgG سرم در پیش آزمون، قبل و بعد از فعالیت هوازی در هر دو مرحله با آزمون آنالیز واریانس دو طرفه در اندازه های مکرر و آزمون t وابسته با استفاده از نرم افزار spss آنالیز شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که محرومیت از خواب تاثیر معنی داری بر پاسخ IgG سرم به فعالیت هوازی نداشت (130/0=p). همچنین، یک جلسه فعالیت هوازی تاثیر معنی داری بر غلظت IgG سرم ندارد (357/0=p). اما، محرومیت از خواب موجب افزایش معنی داری در غلظت IgG سرم شد (035/0=p).
    نتیجه گیری
    محرومیت از خواب تاثیر معنی داری بر پاسخ غلظت IgG سرم به فعالیت هوازی ندارد.
    کلیدواژگان: محرومیت از خواب، سیستم ایمنی، IgG، فعالیت هوازی
  • مهناز مرتضوی *، علیرضا بخشایش، مریم فاتحی زاده، سعیده امامی نیا صفحات 913-921
    پیش زمینه و هدف
    اختلالات جنسی، زوجین و به خصوص زنان خانواده را با مشکلات متعددی از جمله تعارض زناشویی و ناسازگاری مواجه می سازد، از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سردمزاجی جنسی و تعارض زناشویی در زنان ساکن شهر یزد و به دنبال عوامل چندی که بر تعارضات زناشویی موثرند صورت گرفت.
    مواد و روش کار
    پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر یزد در سال 1390 بودند که از این بین 100 نفر نمونه به صورت در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش نیز شامل دو پرسشنامه: تعارض زناشویی (MCQ) و سردمزاجی جنسی عشقی و بهرامی بود. داده های بدست آمده از آزمودنی ها پس از اجرا نمره گذاری شد و به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار 18spss، روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 05/0 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بین سردمزاجی جنسی زنان و تعارض زناشویی رابطه معنی داری وجود دارد (05/0P<) هم چنین بین مدت ازدواج و تعارض زناشویی رابطه معکوس و معنی دار (05/0P<) وجود دارد.
    نتیجه گیری
    بر اساس این یافته ها زنان دارای تعارض زناشویی بالاتر، سردمزاجی بالاتری از خود نشان داده اند، هم چنین تعارض زناشویی در زنان، با گذشت سال های بیشتری از ازدواج کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: سردمزاجی جنسی، تعارض زناشویی، اختلالات جنسی، زنان
  • معصومه حاج شفیعها*، نازیلا کیارنگ، ژیلا طیب قاسمی، زهرا شهبازی، ناهید اسدی، سیما اشنویی صفحات 922-926
    پیش زمینه و هدف
    تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم یکی از روش های کمک باروری است که اطمینان از موثر و مطمئن بودن این روش همواره مورد تردید بوده است. اندازه وزن، قد و دور سر نوزادان در زمان تولد از معیارهای مهم سلامت نوزاد محسوب می شود. نتایج مطالعات بیانگر ارتباط کم وزنی هنگام تولد و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن می باشد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه وزن، قد و دور سر نوزادان متولد شده ناشی از حاملگی به روش تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم با نوزادان متولد شده پیامد بارداری طبیعی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقطعی تحلیلی شاخص های 81 نوزاد متولد شده به روش ICSI با 110 نوزاد متولد شده پیامد بارداری طبیعی مورد مقایسه قرار گرفتند. پس از جمع آوری اطلاعات مرتبط با وزن، قد، دور سر و جنسیت نوزادان با استفاده از کارت واکسیناسیون کودک، ارتباط بین این متغیرها و نوع حاملگی با استفاده از آزمون های کای دو و تی تست در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در پژوهش حاضر وزن، قد و دور سر نوزادان متولد شده ناشی از حاملگی به روش تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم تفاوت معنی داری با نوزادان متولد شده پیامد بارداری طبیعی نداشتند (به ترتیب مقدار P: 64/0، 27/0، 38/0). اگرچه جنسیت نوزادان متولد شده در این دو روش باردار به شکل معنی داری متفاوت از یکدیگر بود، با این حال نوزادان متولد شده در حاملگی های به روش تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم در مقایسه با نوزادان متولد شده به روش حاملگی طبیعی از نظر شاخص های مورد بررسی تفاوت معنی داری را نشان ندادند.
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر می رسد استفاده از روش تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم تاثیری روی قد و وزن و دور سر نوزادان متولد شده به این روش حاملگی نداشته و می تواند یکی از نکات مثبت در راستای بی خطر بودن استفاده از روش تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم در سلامت جنین و نوزاد محسوب شود.
    کلیدواژگان: وزن، قد، دور سر، تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم، بارداری طبیعی
  • سیدابوالحسن سیدزاده*، احسان علیمحمدی، اکرم سلیمانی صفحات 927-932
    پیش زمینه و هدف
    سندرم نفروتیک یکی از بیماری های قابل توجه دوران کودکی می باشد. گرچه مکانیسم پاتوفیزیولوژی آن روشن نیست. اکثر بیماران سیر بالینی خوش خیم داشته و به خوبی به استروئیدها پاسخ می دهند.
    در این مطالعه به طور گذشته نگر سیما و سیر بالینی 104 کودک مبتلا به سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک از سال 1380 تا 1390بررسی شد.
    روش بررسی
    داده های موجود در پرونده پزشکی 104 کودک مبتلا به سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک شامل سن شروع بیماری -جنس -پاسخ به استرویید- نتایج بیوپسی کلیه-شیوع نارسایی مزمن کلیه و داروهای مکمل جمع آوری شدند. بیماران حداقل شش ماه تحت پیگیری قرار داشتند. که حداقل به مدت شش ماه پی گیری شده بودند، بررسی گردید.
    یافته ها
    طیف سنی بیماران در زمان مراجعه بین 1 تا16 سال قرار داشت. میانگین سنی 57/5 سال با انحراف معیار 9/3 بود. 63 مورد (5/60 درصد) را پسرها و 41 مورد (5/39درصد) را دخترها تشکیل دادند. 26 مورد مقاوم به استروئید و 78 مورد پاسخ دهنده به استروئید بودند که از بین آن ها 39 مورد وابسته به استروئید / عود مکرر بودند. 19 نفر تحت بیوبسی قرار گرفتند که نتیجه آن به شرح زیر بود: بیماری با تغیرات اندک 9 مورد، گلمرولواسکلروز قطعه ای ناحیه ای پنج مورد، پرولیفراسیون مزانژیالی 2مورد و دو مورد سایر موارد 3 مورد از بیماران (9/2 درصد) دچار نارسایی پایدار کلیه شده بودند.
    نتیجه گیری
    اکثر کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک ایدیوپاتیک با درمان اولیه استروئید بهبودی پیدا می کنند، عود در آن ها شایع بوده و تعداد قابل ملاحظه ای از ان ها وابسته به استرویید یا با عودهای مکرر خواهند بود. پی گیری طولانی مدت کودکان با سندرم نفروتیک اولیه لازم می باشد.
    کلیدواژگان: سندرم نفروتیک، حساس به استروئید، مقاوم به استروئید
  • شاه صنم غیبی*، زهرا فکور، احمدعلی نیکی بخش، هاشم محمودزاده، ساسان حجازی، مهسا مسعودی صدقیانی، رحیم مهدی اوغلی صفحات 933-941
    پیش زمینه و هدف
    دردهای مزمن (راجعه) شکمی یکی از شکایات شایع دوران کودکی است و به صورت دردهای شکمی که حداقل برای سه ماه متوالی اتفاق بیفتد و در عملکرد طبیعی کودک تاثیر بگذارد تعریف می شود. دردهای راجعه شکمی به دو دسته عضوی (ارگانیک) و غیرعضوی (فونکسیونل) تقسیم می شود. قبلا تصور می شد بیش از نود درصد دردهای راجعه شکمی در کودکان فونکسیونل می باشد در حالی که با پیشرفت تکنولوژی و انجام بررسی های دقیق تر نظیر آندوسکوپی این میزان روز به روز کاهش می یابد. در این مطالعه یافته های کودکانی را که با دردهای راجعه شکمی تحت آندوسکوپی قرار گرفته بودند مورد بررسی قرار دادیم.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی - مقطعی بعد از تصویب در کمیته اخلاق دانشگاه، به روش نمونه گیری سرشماری در بخش آندوسکوپی کودکان بیمارستان مطهری بین سال های 1388 تا 1390 اجرا شد. کودکان یک تا 15 ساله که به دلیل درد مزمن شکم مراجعه کرده بودند و در معاینه درد اپیگاستر داشتند و علت دیگری هم برای دردشان یافت نمی شد وارد طرح شدند و بعد از اخذ رضایت کتبی از والدین آن ها تحت آندوسکوپی فوقانی قرار گرفتند....
    نتایج
    از 250 کودک با میانگین سنی 1/3 ± 06/8 که تحت آندوسکوپی فوقانی قرار گرفتند تعداد 106 کودک (4/42درصد) پسر و 144 بیمار (6/57درصد) دختر بودند. برای 192 بیمار (8/76درصد)، 111 مورد دختر (8/57درصد) و 81 مورد پسر (2/42درصد) یافته پاتولوژیک در نمونه های بیوپسی گزارش شد. تنها 58 کودک (2/23درصد) با میانگین سنی 3±48/7 درد شکمی فونکسیونل داشتند. پاتولوژی نمونه های بیوپسی برای 142 کودک (8/56درصد) گاستریت، 86 کودک (4/34درصد) ازوفاژیت و 60 کودک (24درصد) دئودنیت گزارش شده بود و تعدادی از بیماران درگیری چند ناحیه را با هم داشتند. تعداد 72 کودک (8/28درصد) با میانگین سنی 9/2± 5/8 عفونت هلیکوباکتر پیلوری مثبت داشتند که درصد از بیماران ما را تشکیل می دادند.
    نتیجه گیری
    از یافته های این مطالعه چنین نتیجه گیری می شود که اغلب دردهای مزمن (راجعه) شکمی کودکان علت ارگانیک دارد و بهتر است توسط یک فوق تخصص گوارش مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دردهای مزمن شکمی، دردهای راجعه شکمی، دردهای فونکسیونل شکمی، یافته های آندوسکوپیک، کودکان
|
  • Somayeh Hasani, Nima Hosseini Jazani *, Shahram Shahabi, Seyed Ahmad Karamati Pages 851-861
    Background and Aims
    In this study the efficacy of the mixture of ICI118،551 and alum، as an adjuvant، in the induction of humoral and cellular immunity response to heat-killed Salmonella typhimurium (S. typhimurium) (HKST) as a model vaccine was investigated.
    Materials And Methods
    BALB/c mice were divided into five groups. Mice in the experimental groups received either the HKST vaccine alone or in combination with the adjuvant alum، ICI or the alum-ICI mixture. Mice in the negative control group received phosphate-buffered saline. All mice were immunized twice on days 0 and 14. Two weeks after the last immunization، immune responses to S. typhimurium were assessed.
    Results
    Administration of the alum-ICI mixture as an adjuvant increased the ability of the HKST vaccine after administration of sub-lethal doses of bacteria in reduction of the colony count after liver and spleen cultures، increased S. typhimurium specific IgG and IgG2a and the survival rate after challenge with lethal doses of bacteria in the mouse model.
    Conclusion
    Administration of the alum-ICI mixture in combination with the HKST vaccine enhanced humoral and cellular immunity in a mouse model.
    Keywords: S. typhimurium, Vaccination, Adjuvant, ICI 118, 551, Alum, Mouse
  • Jalal Hassanshahi, Mohammad Zamani *, Mansoure Soleimani, Fahime Zamani Pages 862-871
    Background and Aims
    Today stroke is a leading cause of death in the world. Early treatment can reduce the complications of the disease. The aim of this study was to examine the effect of A1 receptor agonists and Neuroprotective effects of ascorbic acid on brain ischemia.
    Materials and Methods
    This study was done on temporal lobe of the brain and performed on eight groups of mice. Ischemia was induced by ligation of common carotid artery and after the induction inflammation ischemic area (for a week) medications were given via intraperitoneal injection. Ascorbic acid was injected one week prior to the ischemic in order to evaluate its preventive effect. After completion of the treatment، the brains were removed and fixed specimens were prepared for histological studies.
    Result
    Nissl staining showed more cells necrotic in the ischemic ones. Tunnel tests showed apoptotic cells in the treatment group is far less than the control group. Concurrent treatment of CPA and vitamin C significantly reduced neuronal death in temporal lobe.
    Conclusion
    This study showed that the use of vitamin C and A1 receptor agonist particularly concurrent treatment of these can significantly reduce the damage caused by ischemia، in temporal lobe.
    Keywords: Cerebral ischemia, Neuroprotective effects, Adenosine receptor agonists, A1, Ascorbic acid, Animal model
  • Zahra Kargarnovin, Bahram Pourghassem Gargari, Fatemeh Ranjbar, Bahram Rashidkhani, Sanaz Zareiy *, Sonya Hosein Poor, Zeynab Nasiri Pages 872-882
    Background and Aims
    Major depression is a common mental disorder with the peak prevalence among 25 to 44 year old women. A number of studies have demonstrated the association between some nutrients and depression، but the studies on the association of food groups with depression especially in the Middle East are rare.
    Materials and Methods
    In this case-control study، 45 women with major depression and 90 women with no mental disorder participated. First، the psychologic questionnaires، and then general information، food frequency، and physical activity questionnaires were completed. Based on the food guide pyramid، food items of food frequency questionnaire were classified into 6 groups and 16 subgroups.
    Results
    After adjusting for confounders، the odds of major depression was significantly lower in individuals who consumed higher amounts of citrus fruits، berries and melons (P=0. 001)، other fruits (P<0. 001)، dark green leafy vegetables (P=0. 004)، yellow vegetables (P=0. 012)، other vegetables (P=0. 001)، fish (P=0. 017)، and meat alternates (P=0. 036). While the odds of major depression in participants who consumed higher amounts of meat and poultry (P=0. 016)، and sweets (P=0. 071) was respectively 3. 33 and 2. 48 times more than those who consumed lower amounts of these subgroups.
    Conclusion
    Consumption of healthier food groups is significantly associated with lower odds of major depression in women.
    Keywords: Logistic regression, Major depression, Food groups, Adult women
  • Ali Guodarzi, Mohammad Reza Zolfaghari, Mohsen Rezazadeh, Alireza Amouzandeh-Nobaveh, Mohammad Arjmandzadegan, Ehsanollah Ghaznavi-Rad Pages 883-893
    Background and Aims
    Aminoglycosides are powerful bactericidal agents used in combination with betalactams or gelicopeptitds، particularly in the treatment of staphylococcal infections. The main objective of this study was to investigate phenotypic and genotypic properties of aminoglycoside resistance in methicillin resistant S. aureus.
    Materials and Methods
    During 8 months، out of 98 Staphylococcus isolates recovered from clinical samples، 53 cases were identified as MRSA. The sensitivity of these isolates to aminoglycosides investigated through disk diffusion method and MIC is determined. Presence of ant (4′) -Ia، aph (3′) -IIIa and aac (6′) /aph (2'') genes were investigated through PCR method.
    Results
    77. 3 and 26. 4 percent of isolates were resistant to gentamicin and netilmicin، respectively. According to the PCR result، 77. 3 percent of isolates have aac (6′) /aph (2′) genes،16. 9 percent have aph (3′) -IIIa genes and 1. 8 percent of them have ant (4′) -Ia genes. 16. 9 percent of isolates have both aac (6′) /aph (2′ and aph(3′) -IIIa and 1. 8 have all three kinds of genes.
    Conclusions
    High MIC levels to aminoglycosides and high prevalence of aminoglycosides resistant genes were determined in s. aureus isolated from different wards indicates the aminoglycosides selection pressure resulted from high consumption of aminoglycosides in this hospital، which is an important point to be considered in the infection control policy.
    Keywords: MRSA, Aminoglycoside resistance, Genotype
  • Masumeh Hassan *, Maryam Kashanian, Maryam Hassan, Maryam Roohi, Homa Yousefi Pages 894-903
    Background and Aims
    Violence against pregnant women is a public health problem. Violence during pregnancy has maternal، fetal and future neonate outcomes. The aim of this study was to investigate the prevalence of domestic violence against pregnant women and its relationship with preterm labor، abortion، kind of delivery، hospitalization during pregnancy and vaginal bleeding during pregnancy.
    Materials and Methods
    Women aged 18-39 who referred to hospitals in Mahabad and Bonab cities in 2009-2010 were recruited in this study. A total of 1300 pregnant women who reported a birth (live or fetal death، term or preterm delivery) or an abortion were chosen by a convenience sampling method via a self – constructed questionnaire، and all were asked to share their experiences of violence during pregnancy and self-report maternal outcomes.
    Results
    Of these pregnant women، 1121 (86. 25%) indicated that their husband (80%) or relatives، such as their mother-in-law (20%)، was violent or abusive towards them during their pregnancy. A significant association between domestic violence and abortion (aOR=3. 3 CI 95% 1. 75، 5. 26)، cesarean section (aOR=2. 25 CI 95% 1. 70، 5. 79) and vaginal bleeding (aOR= 2. 74 CI 95% 1. 4، 1. 8) was shown.
    Conclusion
    Based on relationship between domestic violence during pregnancy with increased risks of abortion، caesarean section، vaginal bleeding during pregnancy، a routine screening at perinatal clinics is suggested to identify at-risk cases and provide necessary health services.
    Keywords: Domestic violence, Pregnancy, Maternal outcomes
  • Mirza Hossein Norouzi Kamareh *, Naser Behpoor, Vahid Tadibi, Amir Abbas Monazzami, Sajad Arshadi Pages 903-912
    Background and Aims
    Sleep is a restorative process for the immune system. There are many situations in which sleep is disturbed prior to an athletic event. However، the effect of sleep deprivation on immune indices in response to exercise remains unknown. The aim of this study was to investigate the effects of sleep deprivation on serum IgG response to aerobic activity.
    Materials and Methods
    In this quasi-experimental study، 10 male physical education students were voluntarily participated. Study was performed in two separate occasions; control and experimental within two weeks. In the control occasion، normal sleep and aerobic activity and in the experimental occasion، sleep deprivation and aerobic activity was applied. Aerobic activity was performed on bicycle ergometer for 30 minutes at intensity of 70 to 75 percent of maximum heart rate. Changes in serum IgG concentrations in pre-test، before and after aerobic activity in both occasions were analyzed by the two repeated measures ANOVA and dependent T-test using SPSS software.
    Results
    The results showed that sleep deprivation not significantly effect on Serum IgG response to aerobic activity (p=0. 130). Also، aerobic activity not significantly effect on Serum IgG concentration (p=0. 357). But sleep deprivation caused a significantly increase in serum IgG concentration (p=0. 035).
    Conclusion
    No significant effect of sleep deprivation on serum IgG concentrations response to aerobic activity.
    Keywords: Sleep deprivation, Immune system, IgG, Aerobic activity
  • Mahnaz Mortazavi *, Alireza Bakhshayesh, Maryam Fatehizadeh, Saeede Emaminiya Pages 913-921
    Background and Aims
    Sexual dysfunction brings about numerous problems including marital conflict and incompatibility for couples especially women. Thus، the present study aims to expose the relationship between sexual frigidity and marital conflict among women residing in Yazd; and accordingly to survey some of the influential elements in these marital conflicts.
    Materials and Methods
    The method of this study is descriptive solidarity. The statistical society includes all married women who went to Yazd Health Centers in 2011، among whom one hundred available samples were selected. Research instruments included two questionnaires: Marital Conflict Questionnaire (MCQ) and Sexual Frigidity Questionnaire of Eshghi and Bahrami. The obtained data from the subjects were graded and in order to analyze them، we used the SPSS software (version 18)، descriptive statistical methods (mean، standard deviation)، and Pierson correlation coefficient at 0. 05.
    Results
    The results show that there was a significant relationship between women’s sexual frigidity and marital conflict (p<0. 05)، and also there was a significant and opposite relationship between marriage duration and marital conflict (p<0. 05).
    Conclusion
    According to these findings، women with higher marital conflict show higher sexual frigidity; and also marital conflict in women reduces as more years pass.
    Keywords: Sexual frigidity, Marital conflict, Sexual dysfunction, Women
  • Masoume Hajishafiha *, Nazila Kiarang, Jila Tayeb Gasemi, Zahra Shahbazi, Nahid Asadi, Sima Oshnoue Pages 922-926
    Background and Aims
    Since the widespread application of the ICSI technique has raised concerns about the efficacy and safty of this technique. This supports the need to advise these couples properly and to continue follow – up of the newborns to facilitate accurate evaluation of the risks after ICSI. Epidemiologic studies have established associations between intrauterine and extrauterine growth restriction and the risk of development of health problems in later life، for example، cardiovascular disease. The aim of our study was to compare birth weight، height and head circumference in the ICSI term singleton with these of term. In addition we investigated whether are difference within these groups for sex (male، female).
    Materials and Methods
    The study included 81 ICSI and 110 naturally conceived term singleton (gestational age of ≥ 37 weeks). Information on pregnancy outcome was retrieved from medical records.
    Results
    Our study shows that term ICSI singletons had not significantly difference birth weight، height and head circumference from a national reference group. In addition we shows that there are not differences within these groups for sex (male، female).
    Conclusion
    No differences in birth weight، height and head circumference between the children. Conceived with ICSI and those Conceived naturally. Children sex was higher female in the children conceived with ICSI.
    Keywords: weight, height, head circumference, ICSI, natural pregnancy
  • Abolhassan Seyedzadeh *, Ehsan Alimohammadi, Akram Soleimani Pages 927-932
    Background and Aims
    Nephrotic syndrome is one of the important diseases of childhood. Although physiopathology of the disease is not well understood but vast majority of patients have a benign course with good response to steroids. In this retrospective study، we reviewed clinical feature and course of 104 children with idiopathic nephrotic syndrome during 2001-2011.
    Materials and Methods
    The data including age at presentation، gender، response to steroid، results of renal biopsy، frequency of end stage renal disease and adjuvant drugs were collected from patients'' medical records. Patients completed at least a 6 month follow up. period
    Results
    The range of age at presentation was 1-16 years (mean 5. 57 {3. 9} years). Patients included 63 (60. 5%) male and 41 (39. 5%) female. Twenty-six patients were steroid resistant، 78 steroid responsive and 39 frequently relapser/steroid dependent. Nineteen patients underwent needle renal biopsy. Pathologic examination revealed minimal change disease in 9، focal segmental sclerosis in 5، mesangial proliferation in 2 and other findings in 2 patients. Course of disease ended to end stage renal disease in 3 (2. 9%).
    Conclusion
    A vast majority of children with idiopathic nephrotic syndrome had complete remission with primary course of steroid. However، relapse was common and a considerable number of patients experienced steroid dependency or frequent relapses. Long term follow up is necessary.
    Keywords: Nephrotic syndrome, Steroid resistant, Frequently relapser
  • Shahsanam Gheibi *, Zahra Fakoor, Ahmad Ali Nikibakhsh, Hashem Mahmoodzadeh, Sasan Hejazi, Mahsa Masoudi Sadaghiani, Rahim Mehdioghli Pages 933-941
    Background and Aims
    Chronic (Recurrent) abdominal pain (CAP) is one of the most common complaints in childhood, and defined as abdominal pain attacks at least three consecutive months and affect normal functions of children. CAP is divided into two organic and non-organic (functional) categories. Ninety percent of CAP in children was thought as functional, previously. While with advancement of technology and doing more investigations such as endoscopy, this amount is reduced recently. In this study we reviewed findings of children who undergo endoscopy with recurrent abdominal pain.
    Materials and Methods
    After approval of the university ethics committee, this descriptive cross- sectional study was conducted between the years 2009 to 2011with census sampling in endoscopy ward of Motahari hospital of Urmia. The 1-15 year old children who referred due to chronic abdominal pain and had epigastric tenderness in physical examinations, without any cause for their abdominal pain, were enrolled to study after obtaining written consent from their parents.
    Results
    From 250 children with mean age of 8.06 ± 3.1 years, who underwent upper endoscopy, 106 patients (%42.4) were male and 144 patients (%57.6) were female. Pathologic findings in biopsies were reported for 192 patients (76.8%); 111 female (57.8%) and 81 male (42.2%). Only 58 patients (23.2%) with mean age of 7.48 ± 3 had functional abdominal pain. Histopathology of biopsies were reported for 142 children (%56.8) gastritis, 86 children (34.4%) esophagitis and 60 children (24%) duodenitis. Some of the patients had more than one site involvement. Helicobacter pylori infection was positive for 72 children (28.8%) with the mean age of 8.5 ± 2.9 years.
    Conclusion
    The findings this study concluded that the most chronic (recurrent) abdominal pain in the children has organic causes and it is better to be investigated by a pediatrics gastroenterologist.
    Keywords: Abdominal pain, Chronic abdominal pain, Recurrent abdominal pain, Endoscopy, Children