فهرست مطالب

دانش و پژوهش حسابداری - پیاپی 34 (پاییز 1392)

فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری
پیاپی 34 (پاییز 1392)

  • 98 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/11/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تاثیر درآمدهای تاریخی و الگوهای تقسیم سود بر محتوای اطلاعاتی سودهای تقسیمی در زمان کاهش درآمدها
    سید حسین سجادی، محسن رشیدی باغی صفحه 2
    شرکت ها به دنبال یکنواختی رویه های پرداخت سود برای افزایش کیفیت و اثربخشی اطلاعات هستند. در این مقاله تاثیر درآمدهای تاریخی و الگوهای تقسیم سود بر محتوای اطلاعاتی سودهای تقسیمی در زمان کاهش درآمدها، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این مطالعه، نشان می دهد که مدیران تمایل به یکنواختی سیاست های پرداخت سود تاریخی دارند اما، تمایلی به کاهش سودهای تقسیمی ندارند، به نحوی که این بی میلی ریشه در سیاست های پرداختی گذشته دارد. هنگامی که شرکت ها با زیان یا کاهش درآمد مواجه هستند، الگوهای بلند مدت سودهای تاریخی و تقسیم سود: (1) اطلاعات مربوط به تقسیم سود صرف نظر از سودهای آینده را تقویت کرده و (2) نقش شناسایی سودهای قانونی در تصمیم گیری های مربوط به سیاست تقسیم سود را افزایش می دهند.
    کلیدواژگان: الگوهای تقسیم سود، سودهای تاریخی، سیاست پرداخت سود، محتوای اطلاعاتی، تصمیمات سرمایه گذاران
  • بحران مالی جهانی، چالشی پیش روی تحقیقات حسابداری
    سیدجعفر لاریمی، ابراهیم محسنی، امید ایمانی صفحه 6
    رویه های حسابداری به شدت تحت تاثیر بحران مالی فعلی قرار گرفته و می تواند برای احیای موسسات مالی و پایایی نظام مالی جهانی، تاثیر عمده ای داشته باشد. این مقاله آن دسته از شکاف های روش شناختی و تئوری موجود در تحقیقات حسابداری را تجزیه تحلیل می کند که باعث ناتوانی محققان در پیش بینی بحران شده است و توانایی محققین را برای تجزیه تحلیل و پاسخگویی به بحران مالی را به این تحقیقات محدود می سازد.دراین جا دو دلیل برای ناتوانی محققان حسابداری در پیش بینی بحران مطرح شده است،دلیل اول،اشاره به شکاف موجود میان دنیای تحقیقات دانشگاهی حسابداری و دنیای حسابداری عملی دارد.و دلیل دوم به ناتوانی محققان برای درک ارتباط میان حسابداری خرد و نهادهای نظارتی حسابداری، اقتصاد کلان، محیط سیاسی و محل به کار گیری حسابداری اشاره دارد.
    کلیدواژگان: رویه های حسابداری، بحران مالی، تحقیقات حسابداری، حسابداری عملی
  • بررسی دلایل مشروط بودن گزارش های حسابرسی بانک ها در ایران و ارزیابی پیامدهای گزارشهای مشروط
    علیرضا ذاکرالحسینی صفحه 10
    سالهاست که گزارشهای حسابرسی بانکها در ایران مشروط می باشد. عواملی که موجب مشروط شدن این گزارشها شده متعدد و متنوع است. این عوامل از جنبه های مختلف قابل مطالعه است. در این تحقیق، تاثیر عوامل سودآوری و کیفیت دارایی های بانکها بر ایجاد شرط، ارزیابی و تغییرات تعداد شرطها در طول زمان در اثر تداوم حسابرسی های سالانه بررسی می شود. برای ارزیابی تاثیر عوامل سودآوری بر ایجاد شروط از نسبتهای سودآوری و برای ارزیابی تاثیر کیفیت دارایی ها از نسبتهای وضعیت مالی استفاده شده است. روند تعداد شرطها درطول زمان نیز به عنوان نشانه تاثیر حسابرسی بر چگونگی تهیه و ارائه صورتهای مالی بانکها درنظر گرفته شده است.
    جهت انجام تحقیق، صورتهای مالی و گزارشهای حسابرسی ده بانک دولتی برای دوره پنج ساله از 1384-1380 گردآوری و نسبتهای بازده سرمایه و بازده دارایی ها از بین نسبتهای سودآوری و نسبتهای تسهیلات اعطایی به سپرده ها و تسهیلات اعطایی به دارایی ها و حقوق صاحبان سهام به دارایی ها از نسبتهای وضعیت مالی (کیفیت دارایی ها) محاسبه شد. رابطه بین نسبتهای مزبور با تعداد شرطها در مورد یکایک بانکهای مورد مطالعه از طریق رگرسیون چند متغیره آزمون شد. سپس رابطه بین تعداد شرطها و نسبتهای مزبور در مورد کلیه بانکهای مورد مطالعه با استفاده از روش آماری Pool data آزمون شد. تعداد شرطهای گزارشهای هر یک از بانکها و تعداد شرطهای مجموع بانکها در طول زمان نیز از طریق آمار توصیفی در یک سری زمانی مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج بدست آمده از آزمونها و بررسی های مزبور حاکی از این است که: وجود رابطه معنادار بین تعداد بندهای شرط و نسبتهای سودآوری چه در مورد یکایک بانکها (به استثنای بانک ملت) و چه در مورد کل بانکها تایید نشد.
    وجود رابطه معنادار بین تعداد بندهای شرط و نسبتهای وضعیت مالی (کیفیت دارایی ها) چه در مورد یکایک بانکها و چه در مورد کل بانکها تایید نشد.
    تعداد بندهای شرط درسالهای مورد مطالعه در یکایک بانکها و در کل بانکها در نوسان ولی بطور کلی کاهش داشته است که در مجموع از تاثیر حسابرسی های سالانه بر بهبود نسبی صورتهای مالی حکایت دارد.
    کلیدواژگان: صورت های مالی، گزارش مشروط، نسبت های سودآوری، نسبت های وضعیت مالی (کیفیت دارایی ها)، استانداردهای بین المللی حسابرسی بانک ها، حسابرسان بانک ها
  • دلایل و تبیین های محافظه کاری در حسابداری
    عبدالله آزاد، حسین عمارلو صفحه 14
    این نوشتار، به بیان دلایل و تبیین های محافظه کاری در حسابداری می پردازد. این تبیین ها عبارتند از: 1) تبیین قراردادی، 2) تبیین دعوی حقوقی، 3) تبیین مالیات بر درآمد، و 4) تبیین قانونی. پژوهشگران بر این باورند که تبیین قراردادی، قوی تر از سایر تبیین ها است و استدلال های محکم تری دارد. از این رو درباره ی این تبیین مطالب بیشتری ارائه می شود. در پایان این نوشتار، دربار ه ی پیامدهای محافظه کاری در حسابداری نیز مطالب اندکی ارائه می شود.
    کلیدواژگان: محافظه کاری، تایید پذیری، بازده نامتقارن، قرارداد
  • پنجاه و دو ابزار برای عبارت حسابداری مدیریت
    ابوالفضل کوشافر صفحه 18
    گاهی اوقات جمع آوری اطلاعات درباره ابزارها و تکنیک های حسابداری مدیریت خیلی مشکل به نظر می رسدو این برای محقق درپیدا کردن ابزارها و تکنیک هااز اینجا و آنجا دردسر ایجادمی کند.از طرف دیگر در بعضی از مواقع، برخی می خواهند که مبناهایی از ابزارو تکنیک های مختلف مورد استفاده در حسابداری مدیریت را بدانند. به منظور تامین این اهداف مجادله انگیز، در این مقاله اطلاعات و تکنیک های مختلف حسابداری مدیریت ازکتاب های مختلف، مجلات و مقالات جمع آوری شده است. در این مقاله 52 ابزار و تکنیک های حسابداری مدیریت بحث می شود که متن بعدی از مقاله قبلی ام ازابزار های حسابداری مدیریت، در آن خلاصه شده است.
  • اخبار
    صفحه 51
  • راهنمای موسسات حسابرسی
    صفحه 54
  • خلاصه مقالات انگلیسی
    صفحه 95
|
  • Impact on historical earnings and dividend patterns of information content at lower incomes, profits and dividends
    Seyed Hossein Sajadi, Mohsen Rashidi Baghi Page 2
    Companies looking to increase the quality and effectiveness of smoothing procedures payout information. In this paper, the influence of historical earnings and dividend patterns of information content at lower incomes, profits and dividends, has been studied. The results of this study suggest that managers tend to have a uniform policy of historical dividend payments, however, are not reluctant to lower profits and dividends, so that this reluctance is rooted in the politics of the past payment. When companies are faced with a loss or reduction of earnings, long-term historical patterns of margins and profit: (1) Information on dividends, regardless of future profits will strengthen and (2) increase the role of legal identification of margins in decision-making relating to dividend policy.
    Keywords: patterns of dividends, profits historical payout policies, content, information, investment decisions
  • " Fifty Two Tools of Management Accounting"
    A. Kooshafar Page 18
    Sometimes it is very difficult to find out accumulate information about techniques and tools of management accounting. It create hazardous for the searcher to find out the techniques and tools from here and there. Again sometimes some want to know the basics of various techniques and tools used in management accounting. To serve these duel purposes data on various management accounting techniques are collected from various books, journals and article and accumulate in this paper. This paper discusses 52 management accounting techniques and tools, which is a subsequent version of my previous paper on management accounting tools, in brief.